نمونه قرارداد اقاله

اقاله یکی از اسباب سقوط تعهد است که موجب انحلال عقد می گردد. زمانی که طرفین قرارداد با تراضی و توافق یکدیگر اقدام به انحلال قرارداد می نمایند، اقاله صورت می گیرد. برخی معتقدند که از آن جهت که اقاله نیاز به توافق طرفین دارد، شبیه عقد است. به دلیل شباهت اقاله به عقد، رعایت قواعد عمومی قراردادها در آن ضروری است. اقاله علاوه بر اینکه رابطه حقوقی سابق طرفین را ازبین می برد، موجب زوال آثار ناشی از عقد در آینده نیز می شود. برخی با توجه به اینکه اقاله، نوعی قرارداد است این مبحث را مطرح نموده اند که آیا اقاله قابل اقاله است؟ در اینجا برخی معتقدند که اقاله همچون فسخ است و دیگر نمی توان اقاله را اقاله نمود. اما طبق نظر طرفداران عقد بودن اقاله، می توان پذیرفته که اقاله را اقاله نمود. اما این مساله ضعف نظریه دوم را می رساند. در نظام حقوقی ایران نظر غالب آن است که اقاله نوعی فسخ است و قابل اقاله نیست.

 

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قرارداد اقاله

مقایل: خانم/ آقاي…. فرزند آقاي….داراي شناسنامه شماره…. صادره از…. متولد….  ساكن….

متقایل: خانم/ آقاي…فرزند آقاي …. داراي شناسنامه شماره….  صادره از…. متولد…. ساكن….
موضوع قراداد (مورد اقاله): تمامت مورد معامله بيع نامه قطعي شماره….مورخ   /    /  ۱۳ تنظيمي دفترخانه شماره …. تهران واقعه بين طرفين كه عبارت از شش دانگ يك باب خانه مسكوني احداثي در ششدانگ يك قطعه زمين به مساحت …. متر مربع داراي پلاك ….  فرعي از  ….  اصلي واقع در بخش ثبتي ….  تهران محدوده و مورد ثبت سند مالكيت شماره …..مورخ …..صفحه …. جلد….  به شماره چاپي  مي‌‌باشد، با جمع توابع شرعيه و لواحق عرفيه آن بدون استثناء اعم از عرصه و اعيان و با برق شماره پرونده ….و آب اشتراک….  و گاز شهری شماره شناسایی …..  منصوبه‌هاي در آن.

عوض اقاله:

مبلغ  …..ريال رايج (معادل ثمن معامله سند بيع نامه شماره مذكور) كه نقداً و تماماً تسليم گرديد باقراره.

كافه خيارات خصوصاً خيار غبن هرچند فاحش احتیاطاً اسقاط گرديده است.

منافع مورد اقاله قبلاً به كسي واگذار نشده و بر حسب اظهار متقايل با رؤيت و قبول اقرار به تصرف و قبض مورد اقاله نمود.

توضیحات:

  1. به اقرار هيچگونه نماآت و منافع منفصله از زمان عقد تا زمان اقاله در ملك مرقوم حادث نشده و در صورت وجود احتمالي آن متعلق به مقايل است كه مقايل اقرار به عدم احداث آن نمود و نماآت متصله به متقايل است
    ۲. متقايل اقرار نمود كه پس از عقد در مورد معامله تصرفاتي ننموده كه موجب ازدياد قيمت آن شود بنابراين هيچگونه استحقاقي در اين مورد ندارد.

محل امضاء طرف اول قرارداد….

محل امضاء طرف دوم قرارداد….

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
4 نظرات
  1. محمد می گوید

    من یک قرار داد پیمانکاری بستم که باید واحد مسکونی تخریب کنم و سه مرحله کاری داشت و قیمت تمام شده با مالک شدن بر ضایعات که در قرارداد ذکر شده است توافق شد و بنده مرحله اول قرار داد رو انجام دادم و طبق پیشرفت کار دریافتی داشتم و از ضایعات به وجود آمده بهره بردم حالا طرف میخواد که اقاله انجام بشه و قرارداد منحل بشه آیا با انجام اقاله بنده خسارتی میبینم جز از دست دادن کار

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در قراردادتان وجه التزامی تعیین شده باشد می توانید بر ان اساس بتوانید مطالبه خسارت نمایید و اگر در صورت عدم یا تاخیر در اجرای تعهدات قراردادی خسارتی تعیین شده باشد می توانند مطالبه خسارت نمایند اگر خسارتی تعیین نشده باشد امکان مطالبه خسارت در صورت اقاله وجود ندارد.

  2. ابراهیم می گوید

    سلام من درسال ۹۲یه باغشهر خریده بودم وفیشهای واریزی آن روکامل واریزکردم وهمش تایید شدهاست امروزبه دفترش رفتم اونم گفت یه برگه اقاله پرکن تادفترچه صادربشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنین؟

  3. فرهاد میرزایی می گوید

    سلام وقتتون بخیر ((..استشهاد نامه
    توافق به عمل امده بین فرزندان ……. تمامی معاملات از جمله وکالتنامه مبایعه نامه صلح نامه و هر گونه قولنامه باطل میباشد )) ..با این استشهاد دستنویس که به امضای تعدادی از ورثه رسیده میتوان تمامی معاملات را باطل کرد ؟؟؟ ممنون از راهنماییتون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند