وکیل اعاده دادرسی

زمانی رای قطعی در دادگاه صادر می شود، کسی که رای به ضرر او صادر می شود، احتمالا فکر می کند که دیگر راهی برایش وجود ندارد. اینطور نیست. حتی اگر دادگاه رای قطعی صادر کند روش هایی وجود دارد که یک وکیل ماهر می تواند این پرونده را مورد بازبینی قرار دهد و چه بسا رای را هم به نفع شما بگیرد.

پس از رای قطعی ممکن است شواهد و مدارکی بدست بیاید که بتوان نتیجه پرونده را تغییر داد.

به این روش اعاده دادرسی گفته می شود که در ادامه مختصر توضیحی درباره ی این روش به مخاطبین محترم داده می شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اعاده دادرسی اصلی

گاهی ممکن است قاضی نیز مانند هر انسان دیگری در کارش دچار اشتباه شود یا ممکن است طرف مقابل به کمک تقلب و جعل رای دادگاه را به نفع خود کند.

به همین دلیل، قانون این فرصت را در اختیار کسی که رای به ضررش صادر شده است، می گذارد تا بتواند از حق خود را دریافت کند تا عدالت اجرا شود.

آنچه تعریف شد را اعاده دادرسی می گویند.

اعاده دادرسی اصلی

اعاده دادرسی طاری

نوع دیگر اعاده دادرسی وجود دارد که به آن اعاده دادرسی طاری گفته می شود. فرض کنید کسی با جعل قولنامه ای علیه شما الزام به تنظیم سند خودرو می کند، و به کمک تقلب و سند جعلی رای می آورد سپس نزد دادگاه دیگری می رود تا دعوای دیگری در ادامه ی دعوای قبل مطرح می کند مثل دریافت اجرت المثل ایامی که ماشین در اختیار شما بوده یا خسارتی که در این مدت به ماشین وارد شده است.

درست است که طرف شما اقداماتش را به استناد رای اول دادگاه انجام می دهد اما نگران نباشید. شما به کمک یک وکیل خبره و متخصص می توانید رای دادگاه اول (الزام به تنظیم سند) را با اثبات جعلی بودن اسناد و مدارک باطل کنید در نتیجه دادخواست اعاده دادرسی طاری را به همراه اسناد و مدارک به دادگاه دوم ارسال می کنید و این دادگاه بررسی های لازم را انجام می دهد.

همه این مطالب به سادگی اتفاق نمی افتد و نیازمند وکیل حرفه ای است.

در صورتی که شما هم با مشکلات این چنینی روبرو هستید و پرونده ای دارید که رای قطعی علیه شماست اما می خواهید حق خود را بگیرد، می توانید از وکلای متخصص اعاده دادرسی در سامانه وکیل تاپ مشاوره ی لازم را دریافت کنید.

اعاده دادرسی طاری

روش های اعاده دادرسی

در قانون ما جهاتی وجود دارد که از طریق آن ها می توان اعاده دادرسی را انجام داد.

ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی در این خصوص بیان می دارد:

نسبت به احکامی که قطعیت یافته ممکن است به جهات ذیل درخواست اعاده دادرسی شود

  1. موضوع حکم مورد، ادعای خواهان نبوده باشد.
  2. حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.
  3. وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد
  4. حکم صادره با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن، که قبلا توسط همان دادگاه صادر شده است متضاد باشد بدون آنکه سبب قانونی موجب این مغایرت باشد.
  5. طرف مقابل درخواست کننده اعاده دادرسی حیله و تقلبی به کار برده که در حکم دادگاه موثر بوده است.
  6. حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم جعلی بودن آنها ثابت شده باشد،
  7. پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به دست اید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یاد شده در جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده است.»

برای اینکه بتوانید یک دادخواست محکم برای اثبات موارد بالا بنویسید طبیعتا به تنهایی نمی توانید در این راه قدم بگذاردید.

در واقع اعاده دادرسی آخرین شانس شما محسوب می شود، بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است و ارزش این را دارد که از یک وکیل که به قانون تسلط دارد استفاده کنید.

شما می توانید برای احقاق حق از مشاوره های وکلای سامانه وکیل تاپ کمک بگیرید تا به خیالی آسوده، اطمینان داشته باشید که وکلای متخصص ما، تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا عدالت برای شما اجرا شود.

روش های اعاده دادرسی

مهلت اعاده دادرسی

مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه به شرح زیر می باشد:

۱) نسبت به آرای حضوری قطعی، از تاریخ ابلاغ.

۲) نسبت به آرای غیابی، از تاریخ انقضای مهلت واخواهی و درخواست تجدیدنظر.

نتیجه گیری

گاهی ممکن است بر اثر خطای قاضی یا تقلب های طرف مقابل رای به ناحق علیه شما صادر شود و سرنوشت شما را تغییر دهد.

اما قانون این مشکل را حل کرده است و به شما یک فرصت داده تا نسبت به رای قطعی که علیه شما صادر شده است اعاده دادرسی انجام دهید و دادخواست خود را به همراه مدارک به دادگاه ارسال کنید.

به یاد داشته باشید که این کار حتما باید در مهلت قانونی که که در متن بالا ذکر شد انجام شود. وکلای ما با مشاوره در خصوص اعاده دادرسی می توانند کمک های شایانی را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

اجباری در این کار وجود ندارد اما ما توصیه می کنیم با توجه به حساسیت اعاده دادرسی به عنوان فرصت آخر پرونده و همچنین تخصصی بودن اینکار از وکلا کمک دریافت کنید.

خیر مگر اینکه عذر موجهی برای عدم اعاده دادرسی در مهلت معین، داشته باشید.

تنها نسبت به احکام قطعی دادگاه می توانید اعاده دادرسی کنید و نسبت به احکام غیر قطعی دادگاه اعاده دادرسی صورت نمی گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    باسلام وعرض ادب
    درسال ۹۰زمینی ۳۰۰متری خود را که فقط قولنامه ای به اسم من بود را بایک واحد آپارتمان پیش فروش به انضمام ۱۸میلیون معاوضه نمودم طرف ۱۸میلیون را تحویلم داد وگفت سند ملک را بنامم منتقل کن چون میخوام ساخت وساز کنم از روی اعتماد قبول کردم به شخص ثالثی که وکالت سند زمینم بنامش بود گفتم برو سند وکالت بنامش بزن اما در مبایعه نامه شرط نوشتیم که اگر ظرف ۱۸ماه آپارتمان را تحویل ندهد معامله فسخ واقاله میشود(عین جمله ) ثالث یاهمان فروشنده قبلی به من به دفترخانه مراجعه کرد وطرف بجای وکالت به نام خودش بنام شخصی دیگر که بدهکارش بود تنظیم کرده بودن واو فورا سند را بنام خود زد بعد ۱۸ماه که سازنده به تعهدش عمل نکرد درخواست تایید فسخ دادم دادگاه بدوی رای بر فسخ واحد آپارتمان صادر کرد اما علیرغم حضور شهودم در جلسه وادای شهادت ( سلب حق انتقال به غیر از خریدار نموده بودم) دادگاه زمین را به من مسترد نکرد استدلالش این بود که زمین تلف حکمی شده وباید پولشو از طرفت بگیری ومن دست خالی موندم چون طرف من پولی نداره ودر زندانه حالا .در این پرونده درخواست ماده ۴۷۷هم دادم ولی رد شد .واقعا راهکار قانونی چیه من در خدمتم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند