نفقه در دوران عقد چقدر است و بر عهده کیست؟

نفقه و نفقه در دوران عقد، یک مفهوم حقوقی و اجتماعی است که در قوانین بسیاری از کشورها و مذاهب مختلف به کار می‌رود. این مفهوم به حق حیات و هزینه‌های معیشتی افراد اشاره دارد، به خصوص در مواقعی که یک شخص نیاز به حمایت مالی دیگری دارد

 نفقه حق قانونی زن است که امروزه زنان بیش از پیش به حقوق و تکالیف خود اهمیت می‌دهند و همواره در راستای کسب اطلاعات در این زمینه می‌باشند و به سراغ مشاوره با وکیل می‌روند. نفقه یکی از آن حقوقی است که به منظور حفظ حقوق و صیانت زن برای وی تعیین نموده است.

یکی از مهمترین حقوقی که زنان مشمول آن می‌شوند عبارت است از حق نفقه. طبق قانون مدنی و شرع مرد همواره در دوران زندگی خویش مکلف است که نفقهٔ فرزندان و همسر خویش را بپردازد. و طبق بند ۱ شروط ضمن عقد نکاح، در صورتی که شوهر از دادن نفقه به مدت شش ماه خودداری نماید، زن می‌تواند از دادگاه صالح تقاضای صدور اجازه طلاق نماید.

نفقه چیست
تعریف نفقه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نفقه چیست؟

نفقه به طور کلی بر ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  1. نفقه زوجه
  2. نفقه اقارب
  3. نفقه زندانی

نفقه‌ای که مورد بحث ما می‌باشد مورد اول است که نفقه در دوران عقد از لحظه جاری شدن عقد، رابطه زوجیت بین زن و مرد ایجاد می‌گردد و به جهت رابطه، زن حق دریافت نفقه از شوهرش را دارد.

لکن از زمان جاری شدن عقد، تا زمان تمکین خاص و رابطه زناشویی، نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت و به محض اعلام آمادگی برای ازدواج، حق دریافت نفقه را دارد حتی اگر زنی شروع زندگی زناشویی را منوط به پرداخت کرده باشد و در این حالت، زن تا زمان تسلیم مهریه حال خود می‌تواند از وظایف خود در مقابل شوهر امتناع نماید و این امتناع باعث ساقط شدن حق نفقه زن نخواهد بود.

به عبارت دیگر مدت میان عقد و مراسمات ازدواج زن مستحق نفقه نخواهد بود مگر اینکه زن آمادگی خود را برای آغاز زندگی اعلام دارد و شوهر از شروع زندگی زناشویی خودداری نماید و در این حالت زن حق دریافت نفقه را خواهد داشت.

حق نفقه از مهمترین حقوقی است که زن از آن بهره مند می‌شوند. نفقه زوجه طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مرد موظف بر برطرف کردن تمامی نیازهای متناسب و متعارف (بدین معنا که نیاز زنی که در خانواده ثروتمند زندگی کرده است با زنی که در روستا زندگی کرده است بی شک متفاوت است) زن از قبیل مسکن، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی، خادم، البسه و غیره می‌باشد.

همچنین ملاک پرداخت نفقه به زن، وضعیت مالی مرد نیست و در تمامی حالات مرد باید به نسبت نیازهای متعارف و متناسب زن، وی را تأمین نماید.

نحوه تعیین نفقه

همچنین نفقه در هر سال بر حسب نرخ شاخص تورم بانک مرکزی و میزانی می‌باشد که توسط کارشناسان قوه قضاییه تعیین می‌شود و در این راستا باید که وضعیت خاص زن را نیز مد نظر داشت.شما برای اطلاع بیشتر می‌توانید با مشاوره آنلاین حقوقی در ارتباط باشید.

همچنین باید اذعان نمود که کارشناس بر اساس وضعیت اجتماعی شما کارشناسی خود را انجام می‌دهد حتی اگر زن بی نیاز و بسیار متمول باشد. و یا حتی اگر مرد فقیر و زن ثروتمند باشد و شرط احتیاج زوجه در پرداخت نفقه وجود ندارد.

بر اساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن بر عهدهٔ شوهر است، فلذا در عقد دائم، مرد موظف بر پرداخت نفقه می‌باشد و طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، نفقه در عقد موقت راه ندارد مگر آنکه زوجین بر آن توافق نمایند و یا عقد مبنی بر آن ایجاد شده باشد.

شرایط تعلق نفقه به زن کدام است؟

  1. تمکین عام: تمکین عام عبارت است از اطاعت در تمامی امور زندگی خاصتا در خصوص محل سکونت.
  2. تمکین خاص: تمکین خاص عبارت است از رابطه زناشویی زوجین
شرایط تعلق نفقه به زن
معرفی شرایط تعلق نفقه به زن

حق نفقه در دوران عقد چگونه است؟

نفقه در دوران عقد از دید مناطق مختلف، متفاوت است. اصولاً در دوران عقد زوجین در یک منزل سکونت ندارند و به عبارت دیگر پیش از مراسم ازدواج رابطه زناشویی در کشور ما مرسوم نمی‌باشد و عموماً زن، در این زمان باکره است و صرفا تمکین عام شکل می‌گیرد نه تمکین خاص و از این رو برخی بر انند که نفقه زن تنها پس از ازدواج مستحق نفقه خواهد بود لکن این امر صحت ندارد و قانونا صحیح نمی‌باشد.

بر اساس ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی، به محض وقوع نکاح، رابطه زوجیت میان طرفین ایجاد و حقوق و تکالیف زوجین در قبال یکدیگر بوجود می آید لذا به محض امضای سند نکاحیه، حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر شروع می‌شود و نفقه نیز مشمول زن می‌شود.

البته باید در نظر داشت که زوجه باکره در دوران عقد در مقابل درخواست مرد مبتنی بر تمکین، می‌تواند به حق حبس استناد نماید و تمکین را می‌تواند موکول به پرداخت کامل مهریه بنماید و این استناد به حق حبس موجب عدم پرداخت نفقه نمی‌شود.

علمای دینی نیز در این راستا عقیده دارند تا زمانی که دختر در خانهٔ پدر خود زندگی می‌کند و به خانه شوهر نرفته است می‌بایست که از پدر خود تبعیت نماید و نفقه او برعهدهٔ پدر وی است نه شوهر، لکن عده دیگر نیز بیان می‌دارند که نفقه در دوران عقد بر مرد واجب است.

اما تمکین اعم است از تمکین خاص و تمکین عام و در واقع چون تمکین خاص به معنای اخص کلمه شکل نمی‌گیرد زوج تکلیفی به پرداخت نفقه در دوران عقد ندارد.

برای گرفتن نفقه چکار باید کرد؟

بر اساس قانون، از زمانی که زن اعلام آمادگی برای زندگی نماید، مستحق نفقه خواهد بود و در صورت عدم پرداخت از سوی مرد، زن می‌تواند به نزدیکترین محل سکونت خودش و یا همسرش مراجعه نماید و شکایت خود را به صورت کتبی و یا شفاهی از طریق وکیل آنلاین مطرح نماید.

همچنین عدم پرداخت نفقه از سوی شوهرش را اثبات نماید و جهت اثبات رابطه زوجیت نیز بایست که عقدنامه و یا همان سند نکاح را به دادگاه تقدیم نماید و سایر مراحل اداری، قضایی، ارائه شهود و درخواست نفقه عقب افتاده را بنماید و یا حتی برای مجازات شوهر خویش، شکایت کیفری علیه او انجام دهد چرا که طبق ماده ۶۴۲ قانون مجازات، هر شخصی با داشتن استطاعت مالی و تمکین زن، نفقه زوجه را نپردازد و امتناع نماید دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌نماید.

پس در نتیجه این عدم پرداخت از نظر قانونگذار جرم محسوب شده و زن می‌تواند این امر را هم به جهت حقوقی و هم به جهت کیفری بررسی نماید. البته همانطور که پیش ‌تر بیان شد، استطاعت مرد شرط وجوب نفقه نیست ولیکن استطاعت مرد جزو شرایط تحقق جرم شوهر در خصوص عدم پرداخت نفقه می‌باشد.

چگونگی گرفتن نفقه
معرفی راهکارهایی برای گرفتن نفقه

به عبارتی دیگر زمانی جرم شامل حال مرد می‌گردد و او مجازات تعزیری می‌شود که با وجود استطاعت مالی از دادن نفقه خودداری کرده باشد. تشخیص این استطاعت بر عهده دادگاه بوده و در صورتی که شوهر توانایی پرداخت بخشی از مهریه را داشته لکن کوتاهی کرده باشد، بازهم مجرم شناخته می‌شود.

از جهتی از بعد حقوقی نیز زن باید که دو نسخه دادخواست حقوقی تهیه نماید و از آن جا که دعوای نفقه یک دعوای مالی تلقی می‌شود باید نسبت به مبلغ نفقه ذکر شده، تمبر الصاق شود و نهایتاً به دادگاه خانواده تقدیم گردد و در این ابین زن نیز می‌تواند هزینه دادرسی را نیز در دادخواست خویش مطرح و آن را مطالبه نماید.

اگر زن توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار (وضعیت اشخاص غیر تاجر است که به جهات کافی نبودن دارایی و یا عدم دسترسی به مال خود، قدرت پرداخت دیون و یا هزینه دادرسی خود را نداشته باشد) بنماید و در صورت اثبات، زن از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد شد.

سوالات منداول

۱-نفقه به چه معنا است؟

نفقه به معنای ارائه حمایت مالی به همسر در دوران عقد یا پس از ازدواج است. این مقدار پول به همسر برای پوشش هزینه‌های معیشتی و اساسی مثل خوراک، پوشاک، مسکن و سایر نیازها اختصاص می‌یابد.

۲-مقدار نفقه چگونه تعیین می‌شود؟

مقدار نفقه معمولاً بر اساس توافق میان طرفین و مقررات قانونی کشور متغیر است. در بسیاری از موارد، طرفین می‌توانند به توافقی در مورد مقدار نفقه برسند. در غیر اینصورت، قوانین محلی ممکن است حداقل مقدار نفقه را تعیین کنند.

۳-چه اقساطی نفقه پرداخت می‌شود؟

نفقه می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا به توافق طرفین پرداخت شود. شیوه پرداخت نفقه معمولاً بر اساس توافقی که در زمان عقد انجام شده است تعیین می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
89 نظرات
  1. احمدی می گوید

    همه شرایط ک برعلیه اقایون و به نفع خانم هاست قانون دارای نقص هست برای بعضی اقایون افتادن ازینور بوم یا ازونور بوم برای خانم ها یک بام و دو هوا بنظر بنده نفقه زن روستایی باید بیشتر از زن شاغل باشه نه برعکس متاسفانه گه برای بعضی اقایون و چه برای بعضی خانم ها ظلم مضاعف میشه با این نقصان قانون، یعنی چه برای خانم خادم گرفته بشه اما اقایون نوکر باشن یا خانم تمکین نمیکنه بعضی اقایون هم در صورت تمکین نفقه هم نمیدن وقتی اقا تمکن مالی نداره حتما مجبوره از دیوار مردم بالا بره لطفا در قانونگذاری تجدید نظر کنید چون هر کس رندتر و زرنگ تر باشه و راههای قانونی را بیشتر وارد باشه بیشتر حق کشی میکنه چه مرد باشه چه زن و بهتر قانون را دور میزنه و این قانون بدرد قانون گریز ها میخورد قوانین باید طوری دقیق و قوی و شفاف تعریف شده باشه ک احدی اونو به نفع خودش تغییر نده و سو استفاده نکنه قوانین باید بر محور عدالت باشه نه باطل درحالیکه جای حق و باطل عوض میشه نفقه مهریه حق مسکن حق حبس حق طلاق حق شیر حق خادم واشتراک در نصف اموال مرد و….فقط در برابر حق تمکین مرد؟ بنظر من این نوعی معامله مادی است نه زندگی معنوی و …. یکی همه چی داره مثل اون موش اهن خوراما هیچی بنام ش نیست مهریه ک هیچی نفقه هم نمیده یکی هم هنوز تمکین نکرده خرجی خونه باباش هم از مرد میگیره پس این قانون نیست جنگولک بازیه پول بیشتر اش بیشتر وقتی وضعیت اقتصاد مملکت متعادل نیست مهریه سکه باید از میان برداشته بشه خیلی ها به امید مهریه مرد را تلکه میکنن چه دارا چه ندار خیلی ها هم مهریه شون را بذل و میبخشند و خیلی موارد حق به حقدار نمیرسد خواهشا بازنکری کنید و عوامل معنوی را بجای مادی جایگزین کنید

  2. سحر می گوید

    باسلام وقت بخیر
    من دوساله ک عقد داعم هستم از۹۷تا۹۹
    بعدمن ساکن مشهدهستم وشوهرم ساکن تهران هس روزاول خواستگاریم ک جواب بله روگرفتن جشن گرفتیم اونم باهزینه خانواده خودم بعدازدوروزشوهرم خانوادش بمن گفتن بریم تهران اونجاهم جشن میخوایم برات بگیریم منم خام حرفاشون شدم رفتم ولی درصورتی ک ن مجلسی دیدم ن هیچی یه ماهی اونجابودم کنارشوهرم ولی ن مجلسی ن هیچی ب خانواده شوهرم گفتم منوببریدمشهدولی هیچ اقدامی انجام ندادن ومنم ب پدروم زنگ زدم ک بیاین دنبالم ومنواوردمشهدموقع اومدن ب مشهدتوگردنی ک مادرشوهرم بهم دادازگردنم دراوردومن خیلی ناراحت شدم وخلاصه اومدم مشهدبعدچن وقت مادرشوهرم اینازنگ زدن ک بیادلتنگته شوهرت انگارشوهرم هیچی بم نمیگف فقط ب خانوادش میگف منم باخواهرم دامادمون رفتم تاک رسیدم اونجاشوهرم اصلابهم محل نمیزاشت شبادیرمیومدبعضی ازشبامست میکرداصلاباهام خوب نبودسردشده بودمنم یروزرفتم کنارش گفتم چرااینطوری میکنی بامن من بخاطره تواومدم هیچی نگف فقط سرش توگوشیش بودمنم ک تحمل نداشتم هرشب گریه ازاین حرفا بعدباخواهرم اینااومدم مشهدالان بعددوسال اومده میگ نمیخوامت تموم لوازمایی ک خریدن باپولای خانوادمم ندادن وهیچ خرجی هم نکرده شوهرم ازاول عقدمون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام متاسفانه مرد بدون دلیل نیز میتونه همسرشو طلاق بده اما شما نیز میتونید تمام حقوق خود را مطالبه کنید برای مشاوره بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  3. ناصر می گوید

    سلام پسری هستم که ازسال۹۷عقد کردم اماخانومی که بامن عقدکرده میگه به اصرارخانواده ازدواج کرده وگرنه راضی به ازدواج نبوده حالاازمن نفقه وحق حبس میخواهددرصورتی که هنوز رابطه زناشویی شکل نگرفته است

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نفقه و حق حبس که حق قانونی ایشان است و نیاز به دلیل ندارد

  4. بهمن پروازه می گوید

    سلام من نزدیک به دو سال است عقد کرده و نامزد هستم و حالا پنج ماه است که با همسرم قهرهستم و او حالا شکایت کرده است و درخواست نفقه کرده است حال شرح گرفتن نفقه چگونه است من تا قبله از قهر هرآنچه نیاز داشت تامین کردم ولی الان کارشناس گفته باید از روز عقد نفقعه بدی ماهی۵۵۰از۹۷تا۹۸وماهی۷۴۰ازاخر۹۸تا صدور رای

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله نفقه تعلق میگیره

  5. حمید می گوید

    سلام بنده یه اپارتمان خریده ودر قولنامه خریدار من و همسرم هستیم و فروشنده دیگری. بنده در قولنامه رضایت دادم که سند شش دانگ بنام همسرم بشه ولی ثمن معامله را بنده توسط چک پرداخت کردم وهمسرم هیچ پولی نداده حالا پس از ۴ سال اظهارنامه داده خونه خالی کن میخام اجاره بدم ایا میتونم درخواست ابطال سند بدم.ممنون از راهنمایی شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیرچون خانه بنام همسرتون میباشد

  6. مهدیه فرزندی می گوید

    سلام من تقریبا یه سال هست ک عقد کردم.مدتی زیادی همسرم بیکار بود و من خودم سرکار میرفتم و خرج خودم رو درمیاوردم.بعد از چند ماه دیگ سرکار نرفتم.و همسرم خودش کار پیدا کرد .من هر وقت ازش پول میخام میگه ندارم.درصورتی ک جلوی خودم برای مادرش و بچه های خالش خرج میکنه و بهشون پول میده.الانم ک ب عید نزدیک هستیم بهش میگم من لباس میخام میگه لازم نکرده لباسای قدیمیتو بپوش .و چن روز پیش ک با مادرش بیردن بودیم مادرش دست رو هرچی میذاشت براش تهیه میکرد و من اگ چیزی میخاستم میگف تو درک نداری من دستم خالیه.نفقه برای چنین موردی چتوریه ؟لطفا راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام میتوانید الزام به پرداخت نفقه بدین دادگاه

  7. مهدیه فرزندی می گوید

    من از جایی شنیدم ک مقدار نفقه نبابد کمتر از مقداری باشه ک زن تو خونه پدریش از پدرش دریافت میکرده.درسته؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نخیر

  8. ناشناس می گوید

    سلام من هیچ دارایی مالی پولی درامدندارم نفقه به نامزدم چه قدرتعین میکنه دادگاه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بسته به شرایط همسرتون متفاوت است

  9. محمد می گوید

    سلام من پسری توعقدم.که حدود۱سال و۸ماه میشه که توعقدم نفقه به ایشون تعلق میگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر حاضر به زندگی مشترک نشوند خیر

  10. علی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده یکساله که با همسرم عقد کردم یه چن باری باهم بحث و دعوا داشتیم
    و یه بار از سر عصبانیت هولش دادم و مادرخانومم و پدر خانومم خیلی دخالت میکردن الان یه ماهه که قهر کرده بزرگترها چند باری برای صلح به خونشون رفتن اما هر بار زنگ گفته طلاق میخواد و تمامه نفقه و مهریه اشم میخواد حالا با توجه به اینکه چن باری رفتیم دنبالش نیومد و تمکین نکرد آیا نفقه و مهریه بهش تعلق میگیره؟؟؟

  11. علی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده یکساله که با همسرم عقد کردم یه چن باری باهم بحث و دعوا داشتیم
    و یه بار از سر عصبانیت هولش دادم و مادرخانومم و پدر خانومم خیلی دخالت میکردن الان یه ماهه که قهر کرده بزرگترها چند باری برای صلح به خونشون رفتن اما هر بار زنگ گفته طلاق میخواد و تمامه نفقه و مهریه اشم میخواد حالا با توجه به اینکه چن باری رفتیم دنبالش نیومد و تمکین نکرد آیا نفقه و مهریه بهش تعلق میگیره؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به عدم تمکین ، ایشان ناشزه محسوب می شوند و نفقه به ایشان تعلق نخواهد گرفت اما مهریه ربطی به تمکین و عدم تمکین ندارد و اگر رابطه زناشویی صورت گرفته باشد مستحق تمامی مهریه هستند در غیر اینصورت نصف می شود

  12. زهرا می گوید

    سلام من هشت ماه هست که نامزد هستم تو این مدت نامزدم منو زیاد کتک زده و همه نوع آزاری بهم رسونده من که دیگه نمی تونستم تحمل کنم رفتم درخواست طلاق دادم ولی اونا گفتن بریم مشاوره و نامزدم اومد در شورای حل اخلاف تعهد داد که دیگه منو کتک نمیزنه و فوش بی احترامی به منو خانوادم نمیکنه مام رضایت دادیم ولی اون بازم منو گول زد برد خونشون رگ منو زد بهم آسیب رسوند خیلی اذیتم کرد من الان میخوام ازش جدا بشم مراحل قانویش داره میره جلو ولی من نتونستم ثابت کنم که اون رگ منو زده از طرف داداگاه فرستادن منو دکتر که اونجا فقط گفتن یک خراشیدگی هست من دیگه نمیخوام به هیچ وجه برگردم پیش اون میخوام هر چه زودتر تموم بشم از ولی اون سر خورد به حسابم هر ماه پول میریزه دویست و پنجاه هزار تومان میگه نفقه ای هستش با اینکه هنوز دادگاه نگفته چقدر باید بهم نفقه بده میشه منو راهنمایی کنین واقعا تو شرایط سختی هستم ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید برمینای عسر وحرج در خواست طلاق نمایید واینکه شاهدی برای خودتون داشته باشین

  13. N می گوید

    سلام دختر ۲۰ ساله هستم ۸ ماه عقدم و دارم کارا جدایی رو انجام میدم آین نفقه به من که دوشیزه هستم تعطلق میگیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نفقه منوط به تمکین کردن شماست

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  14. ناشناس می گوید

    سلام من یک سال پیش عقد کردم اما هنوز مراسم عروسی نگرفتیم اوایل ماهی ۳۰۰بهم میداد اما الان ۷ماهه هیچی بهم نمیده آیا میتونم دادخواست نفقه بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نفقه در صورتی به شما تعلق می گیرد که تمکین داشته باشید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  15. محمدی می گوید

    باسلام وخسته نباشید حدودده ماه عقد هستم ازخرداد کارشناس هشتصد هزار تومان درنظر گرفته باید بصورت یک جا بپردا زه عقب افتاده ها ممنون اززحمات شما

  16. رضا می گوید

    سلام پسری هستم ۲۸ ساله ، همسرم تقاضای نفقه کرده ، ۱۸ سالشه و با پدرش زندگی میکنه ، باکره و دوشیزه هم هست.
    آیا نفقه تعلق میگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مگر اینکه از حق حبس استفاده کرده باشد که در این صورت نفقه به ایشان تعلق خواهد گرفت

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرخودش برنمیگرده خونه شما نفقه تعلق نمیگیره

  17. صدف می گوید

    سلام، سه ساله با همسرم عقد هستیم و تمکین داشتیم، دو ماهه قهریم، میتونم ب دادگاه در خواست دریافت نفقه و مجازات کیفری و درخوایست مهریه بدم؟ و اینکه نفقه از اغاز عقد حساب میشه یا همین دو ماه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام امکان طرح دادخواست نفقه و مهریه هست. نفقه گذشته شما نیز قابل مطالبه هست .

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نفقه نه ولی مهریه مینوانید درخواست کنید

  18. سمیه می گوید

    سلام خسته نباشید لایحه دفاعی برای نفقه الزامی است اگه پرونده بخوادبره دادگاه تجدیدنظر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله اصولا باید لایحه ارسال بشه دادگاه در موارد خاصی طرفین را دعوت میکنه

  19. مروتی می گوید

    باسلام من تقریبا یک سال بود بایه دخترخانومی اشنا شدم که این اشنای به خواستگاری وعقدشدیم الان یک سال محرم هستیم دلیل طولانی بودن نامزدیمون هم خانواده ایشون هستش که هرلحظه به یک بهانه ای عروسیمون رو عقب مینداختن الانم نزدیک ۲۴روزه که بازم به بهانه جدید عروسیمون رو عقب انداختن منم دیگه خسته شدم ایندفه نه زنگ زدم البته شاهد هم دارم که مقسر منوخانوادم نیستیم خواستم بدونم که ایشون میتونن برای نفقه شکایت کنن؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتواند

  20. پارسا می گوید

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما خواستم بپرسم که من و همسرم چندسالی هست که در دوران عقد بودیم دچار مشکل شدیم و الان غریب به ۵سال دارم مهریه و نفقه پرداخت میکنم و همسرم دوشیزه بوده و حاضر به زندگی مشترک نیست و حتی اظهارنامه و دادخواست تمکین هم دادم که دادگاه گفت داره از حق حبس خود استفاده میکنه رد کرد الان هم بعد از چند سال دادخواست طلاق داده آیا می‌تواند طلاق بگیرد؟ بدون رضایت من ؟چون گفته ۳۰تا سکه گرفتم بقیشو میبخشم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام زوجه میتواند برمبنای عسروحرج درخواست طلاق نمایید

  21. خانم اتحادی می گوید

    سلام امکان داره حق حبس را بفرمایید چی هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حق حبس در عقد دارای مدت حال ونسبت به عین معین میباشد به این صورت تا طرف دین خود را ادا نکند شما هم دین خودرا ادانمیکنید

  22. محمد می گوید

    سلام آیا در دوران عقد به زن نفقه تعلق میگیرد؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگرعقدنکاح جاری شودپرداخت نفقه برعهده شوهرمیباشد ولی اگرعقدجاری نشودصرف آشنایی رابطه زوجیتی ایجادنمیکند وازاین جهت نفقه ای تعلق نمیگیرد.

  23. M می گوید

    سلام خسته نباشید من یک ماهه نامزد هستم و الان آقا میگن هیچ حسی بهت ندارم و از چشمم افتادی دیگه نمیخوامت بدون دلیل من میتونم درخواست نفقه بدم و اینکه چطور و چه زمانی میتونم از حق حبس استفاده کنم شرایطش چجوری است ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی مهمه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:دراین صورت شما میتوانید از ادای وظایف زناشویی امتناع نمایید.

  24. M می گوید

    سلام ببخشید یه سوال داشتم نامزدم دچار اختلال روانی هست و این مسعله رو از من مخفی کرده بودن که خودش یه هفته از نامزدیمون نگذشته بود در حال مست از دهنش در میاد میگه الان من میخوام طلاق بگیرم موهایم گذاشتم اجرا و میخوام از این مساله استفاده کنم زودتر طلاق بگیرم خیلی اذیتم میکنه الان من باید چکار کنم تو رو خدا راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتوانیدبابت اثبات اختلال روانی از پزشکی قانونی اقدام به فسخ نکاح یا تقاضای طلاق نمایید.

  25. امید می گوید

    سلام
    من دو ساله عقد کردم و هنوز زیر یک سقف با خانومم نرفتم ولی رابطه جنسی داریم و هر وقت چیزی نیاز داشته باشه براش تامین میکنم الان پدر ایشان اجازه دیگه نمیده که خانومم بیاد خونه پدری من آیا پدرش همچین اجازه ای داره؟
    و تا وقتی که زیر یک سقف نرفتیم نفقه جزو وظایف من محسوب میشه یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:پدرنمیتواند چنین موانعی ایجاد کندواینکه نفقه درصورت عدم تمکین زن تعلق نمیگیرد نه عدم اجازه پدر.

  26. داریوش می گوید

    سلام بنده سال ۹۸با خانومم عقد کردم ولی بخاطر مداخلات خانوادش کارمون به جدایی کشیده و درخواست مهریه ونفقه کرده و باهم رابطه هم داشتیم که دکترش هم گفته ارتجاعیه.آیا نفقه با ایشون تعلق میگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :بله نفقه ومهریه تعلق میگیره.

  27. ناشناس می گوید

    سلام
    بنده دختر دوشیزه و باکره هستم، ۸ماه است بنا بر اختلافات از هم دور هستیم.
    میخواستم بدانم نفقه مبلغش چقدر است و بر من تعلق میگیرد یا نه؟
    ما در این ۸ ماه حتی همدیگر راهم ندیدیم!
    مهریه چه طورررر؟!!!!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میزان نفقه براساس نظریه کارشناسی محاسبه می شود.

  28. محسن می گوید

    سلام
    نزدیک به ۶ ماهه عقد دائم انجام شده و دختر همچنان باکره می باشد ولی ایشان از ماه پنجم نسبت به ادای وظایف تمکین عام کوتاهی کرده است،به عنوان مثال منزل شوهر برای زندگی در چند ماهه آینده آماده میشه و شوهر در این مدت در اتاقی در منزل مادری سکونت دارند ولی زوجه بعد از اصرار به هیچ وجه در این مکان حضور پیدا نکرده و وظایف جنسی خودشو انجام نمیدن.
    باتوجه به توضیحات بالا و اینکه زوجه نمیتونن از حق حبس استفاده بکنن و در حال حاضر نیز در منزل پدری سکونت دارن، آیا نفقه ای بر عهده شوهر می باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون علت ترک منزل فعلی نشوز زوجه می باشد و عدم تمکین وی نفقه به وی تعلق نمی گیرد.

  29. نسرین می گوید

    سلام.
    مدت یکسال با همسرم عقد دایم بودیم و الان قصد جدایی دارم و هیچ نفقه ای هم از ابتدا پرداخت نکرده. باکره هستم اما رابطه از پشت اوایل داشتم. خونه پدرم هستم ایشونم خونه پدرش. ایا نفقه ب من تعلق میگیرد؟حق حبس در مورد من چجوریه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر ناشزه باشید نفقه تعلق نمی گیرد.

  30. سارا می گوید

    سلام پنج ماه هست که عقد دائم هستم . میخواستم بدونم الان که نامزدم و عروسی نکردیم و رابطه زناشویی کامل نداریم هزینه های پزشکی من به عهده نامزدم هست یا به عهده پدرم؟ممنونم از پاسخگویی شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با ذکر و جاری نمودن عقد نکاح نفقه زن برعهده شوهرش می باشد.

  31. M می گوید

    سلام ۴ ماه عقد کردم اما دوماه است که قهریم خانومم دگ نمیخواد زندگی کنه از زبون خودش.اگر برای نفقه اقدام کند تعلق می گیرد یا نه؟توی ای ۴ماه خونه پدرشه خونه ما نمیاد عدم تمکین میکنه.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر نشوز کند نفقه تعلق نمی گیرد.

  32. سحر می گوید

    سلام برادرم حدودیکسال با یکی از اقوام عقد کرده و بعد ۶ ماه خانمش سر ناسازگاری برداشت گفت عروسی بگیرید گفتیم بخاطر شرایط کرونا نمیشه قرار شد پول عروسی و بدیم مقداری بهش دادیم رفت طلا خرید به غیر از سرویس و طلاهای سر عقد از اون روز دیگه با برادرم تماس نداشته چند روز قبل از خرید هم به اصرار با برادرم رابطه زناشویی انجام داده و الان باکره نیست بعد از اون ماجرا پدرم فوت کرد ایشون اصلا نیومد ما بخاطر مراسم ها اصرار کردیم بیان که گفتن کلی شرایط دارن برای آمدن تو مراسم که ما هم بی خیال شدیم الان متوجه شدیم حدود ۳ ماه میشه ایشونم رفته شکایت کرده مهریه اش و اجرا گذاشته الان می توانه از ارث برادرم مهریه اش و بگیره نفقه بهش تعلق میگیره کلی طلا براش خریدیم همه رو برده اونا رو نمیشه گرفت تا امروز هیچ تماسی هم نگرفته هیچ کس هم وساطت نکرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند درخواست توقیف مال بابت مهریه نماید.

  33. سارا می گوید

    سلام دختری ک توی حق حبسه. و چند ماهه نفقه نگرفته باید چیکار کنه؟؟؟ ایا میتونه شکایت ترک انفاق کنه یاخیر؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله حتما می توانید شکایت نمایید.

  34. یوسفی می گوید

    سلام خسته نباشید دختری هستم که ۱سال و۳ماهه عقد کردم باکره هستم .الان همسرم میخواد طلاقم بده حاضر به ادامه نیست .پدرشون فوت شده انحصار وراثت نکردن ثبت از من بابت توقیف خونه پدرش برگه انحصار وراثت خواست رفتم شورای حل اختلاف واسه برگه دیدم اقدام کردن ایا بعد از گرفتن برگه انحصار وراثت اونا میتونن سهم الارث شوهر من و انتقال بدن به اسم خودشون با اجازه شوهرم.البته من واسه مهریه اقدام کردم واینکه ماشین پدرش که ماشین باریه توقیف کردم میتونن از توقیف دربیارن یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر شما مقدم در توقیف هستین.

  35. S می گوید

    سلام من دو ساله عقد کردم و نامزدم به بهانه های مختلف قهر میکردع و خرجی منو نمیداده من میتونم در خواست نفقه کنم با اینکه هنوز باکره هستم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله بشرطی که سند نکاحیه داشته باشید.

  36. امیر می گوید

    سلام خسته نباشین.من الان ۴ساله تو عقد هستم.واسه عروسی به مشکل خوردیم.الان ۲ماه خانومم قهر کرده وهرتماسی میگیرم جواب نمیدن.بعد الان رفته شکایت کرده واسه نفقه باید چه کار کنم.لطفا کمک کنین که چه کار کنم.ممنون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما نیز در اولین جلسه دادرسی دعوای متقابل تمکین طرح نمایید.

  37. حدیث می گوید

    ۳ماه عقدکردم، شوهرم یماه قهرکرده گفت ک یابرودرخواست طلاق بده یابلاتکلیف بشین خونه بابات. منم یماهه خونه پدرمم. مادرمم چنباری باهاش صحبت کرده خودمم گفتم طلاق نمیخام، امااون میگه دیگه زندگی ارزشی نداره طلاق. الان باتوجه ب اینکه من باکره هستم نفقه بهم تعلق میگیره؟ نمیخام طلاق بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      نفقه در دوران عقد از دید مناطق مختلف، متفاوت است. اصولاً در دوران عقد زوجین در یک منزل سکونت ندارند و به عبارت دیگر پیش از مراسم ازدواج رابطه زناشویی در کشور ما مرسوم نمی‌باشد و عموماً زن، در این زمان باکره است و صرفا تمکین عام شکل می‌گیرد نه تمکین خاص و از این رو برخی بر انند که نفقه زن تنها پس از ازدواج مستحق نفقه خواهد بود لکن این امر صحت ندارد و قانونا صحیح نمی‌باشد.

  38. سارا می گوید

    سلام خسته نباشید من دوساله که عقدم الان یک ساله ک قهریم…من شیراز زندگی میکنم وایشون تهران…اون اصلا نه زنگ میزنه ن سراغی از من میگیره یک سالم هس ک منو بلاتکلیف گذاشته و دنبال خوشگذرونیاشه…. همش میگه نمیخامت برو دنبال کارات جداشو…درضمن من باکره ام نیستم باهم رابطه داشتیم…آیا میتونم نفقه ومهریه ام رو بگیرم یاخیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله حق مطالبه مهریه و نفقه را دارید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص خانواده وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  39. سارا می گوید

    ؟؟؟

  40. مهدی می گوید

    سلام بنده پسری هستم ۲۳ ساله.دو ساله که با همسرم عقد کردم و الان در دوران عقد هستیم و ایشون هنوز باکره هستن ‌. چندین بار دعوا و بحث داشتیم و الان هم ۴ ماهه که همدیگر رو ندیدیم .مشکلمون هم اینه که همسرم بی محلی میکنه و هیچ جوری سازش نداره با من .و حتی یک بار بهم گفت که همه ی کاراش و بی محلی هاش بخاطر اینه که منو خسته کنه تا طلاقش بدم . و منم به طور اتفاقی یه کم از این حرفاش رو ضبط کردم.سوالم اینه که اگه دادخواست نفقه بده با اینکه باکره هست ، آیا نفقه بهش تعلق میگیره و من در جلسه ی دادگاه چه چیزهایی رو مطرح کنم که به نفع من باشه؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید درخواست تمکین به دادگاه بدهید چون به همسرتون نفقه تعلق نمی گیرد برای راهنمایی بیشتر به وکلای انلاین متخصص خانواده سامانه وکیل تاپ مراجعت نمایید.

  41. محمد می گوید

    سلام بنده از سال۹۸عقد نمودم و درسال ۱۴۰۰منزلی گرفتم و اثاثیه چیدیم که عروسی کنیم حالا زن من وسایلش را جمع کرد یک روز مانده به عروسی و سه شرط گذاشت و رفت که یک خودرو و یک منزل بخرم و به اسمش بزنم و حق طلاق را به او بدهم حالا هم رفته و نفقه و مهریه گذاشته اجرا آیا با توجه به اینکه بنده همه چیز را آماده کردم برای شروع زندگی و ایشان نیامد عروسی کنیم نفقه تعلق می گیرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با وقوع عقد در صورتی که زن تمکین کند نفقه تعلق می گیرد ولی بابت مهریه از لحظه وقوع عقد نکاح به زن تعلق گرفته و هر لحظه می تواند اقدام به اجرا و مطالبه نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین خانواده مشاوره نمایید.

  42. مهر بانو می گوید

    سلام برادرم ۴ سال که عقد هستن؛همسرشون باکره و در خانه پدر زندگی میکنن؛تازه معلوم شده که این خانم با خواستگار قبلیش در ارتباط بوده از طریق وات ساپ وتماس؛و برنامه داشتن برای جدایی و ازدواج مجدد با نفر قبلی؛ آیا با وجود رفتارهای خارج از عرف این خانم ؛نفقه هنوز به ایشان تعلق میگید؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این خانم ناشزه بوده و بی دلیل منزل را ترک کرده باشد نفقه به این خانم تعلق نمیگیرد و اگر می توانید اثبات نمایید که رابطه ای در این خصوص وجود داشته باشد بابت داشتن رابطه نامشروع نیز می توان از این فرد شکایت کرد و اینکه با وجود باکره بودن اگر طلاقش نیز دهند مهریه نصفش تعلق خواهد گرفت برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  43. نازنین می گوید

    سلام خسته نباشی من دوسال عقد هستم ولی باهم نزدیکی داشتیم رابطه جنسی اززمان عقد تاحالا نفقه ای به من پرداخت نشده وهرچی گفتم زندگی مشترک تشکیل بدیم گفتن کار ندارم پول ندارم صبر کن ولی من درخواست نفقه دادم ولی ایشون اونجا گفتن که ما دوسال سرخونه زندگیمون هستیم الان به من نفقه تعلق میگیرد یاخیر ؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله تعلق می گیرد هم مهریه و هم نفقه می توانید از طریق دادگاه خانواده اقدام به مطالبه نمایید.

  44. ایمان می گوید

    سلام و عرض ادب ۱۷ ماه عقد کردم موقع خواستگاری بازنم شرط گذاشتم طبقه بالای مامانم زندگی کنیم اما در کاغذی قید نکردیم چون دوست خواهرم بود بهش اعتماد کردم اوایل خوب بود هرچی میخواست میخریدم بیرون میرفتیم و شام بیرون بودیم اما بعد از یکسال روی وسایلی که می‌گرفتیم عیب میذاشت و به سلام دادن وندادن این واون گیر میداد به حرف همه بود به جز من دیگه ازش سرد شدم عید امسال با عمه‌ام رفتم خونشون ابرو ریزی کرد بابام رفتیم خونشون فهمیدم دوست نداره طبقه بالا بشینه منم الان تو این اقتصاد نمیتونم وسایل و عروسی …..به فکر خونه باشم حتی وام ازدواج هم نگرفتم عقدنامه نمیده بازی درمیاره .رفته وکیل گرفته وخواست نفقه کرده که با پیگیری وکیل دو هفته‌ای منو محکوم کرد وحتی خرید و ناهار وشام و….جز نفقه حساب نکرد لطفا بخاطر خدا راهنمایی بفرمایید

  45. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من از سال۹۸/۱۱الی۱۴۰۱ برای من نفقه بریدن ما عقد دائم هستیم ولی دختر باکره هست آیا می‌شود من خانه بگیرم وسایل داخلش آماده کنم بعد تمکین بزنم که نمیاد

    1. زینالی می گوید

      سلام: باکره بودن در خصوص مهریه است نه نفقه در صورتی که زن شما تمکین نکند می توانید بابت نفقه اقدام نمایید برای این موضوع فعلا شما محکوم شده اید باید اثبات نمایید که زن شما تمکین نمیکرده وگرنه محکوم به پرداخت خواهید شد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند