منظور از پول نزول چیست؟

پول نزول یا همان ربا یعنی شما مالی را قرض می گیرید و با طرف مقابل قرار می گذارید که مبلغی اضافه بر آن پول به او بپردازید. این مبلغ اضافه که از پیش تعیین شده است را ربا یا نزول می نامند.

در صورت هر گونه سوال در رابطه با مسائل حقوقی، جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید با امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ نظیر مشاوره با وکیل به صورت آنلاین بهره مند شوید.

ربا یا نزول در اسلام منع شده است و دادن آن حرام و از گناهان بزرگ تلقی می شود لیکن متاسفانه در جامعه ما بسیار باب شده است و به راحتی با یک کلیک می توانید پول نزول دریافت کنید افراد با عناوینی مانند وام فوری و وام فوری کم بهره در اینترنت اقدام به نزول دادن پول یا همان ربا می کنند.

البته قابل ذکر است در اسلام توصیه به قرض الحسنه شده و توصیه نموده اند که وقتی پول را پس می دهید همراه آن هدیه بدهید که به نظر پسندیده تر است تا این که بهره دریافت و مال حرام به مال خود داخل نمایید.

صرف نظر از جنبه شرعی و اخلاقی آن ربا جرم است و مجازات دارد.

منظور از پول نزول چیست؟

آیادادن و گرفتن پول نزول جرم است؟

طبق ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات؛ هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود.

مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین آن‌ها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.

برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

در صورت معلوم نبودن صاحب مال، مال مورد ربا از مصادیق اموال مجهول‌المالک بوده و در اختیار ولی فقیه قرار خواهد گرفت.

در تحقق جرم ربا می بایست اولاً: بین دو یا چند نفر توافق بر اخذ اضافه بر جنس یا زاید بر مبلغ پرداختی شده باشد و در ثانی این توافق می بایست در قالب قرارداد و معامله صورت گیرد. لذا در موضوع جرم ربا سه شرط اساسی ضرورت دارد:

  1.  هم‌جنس بودن کالاهای مورد معامله؛
  2.  کیل و موزون بودن؛
  3.  وجود زیادی.

اگر شخص حقوقی با یک شخص حقیقی مبادرت به اخذ زیاده از آن چه دریافت کرده‌اند بنمایند با توجه به سکوت قانون گذار می توان مقررات ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی را به آنان تسری داد.


بیشتر بخوانید: بررسی جرم ربا در قوانین


در روش‌های اثبات رباخواری، ممکن است دو طرف، به صورت کتبی یا شفاهی، قراردادی بین خود بسته باشند. در مورد قرارداد کتبی که اوضاع مشخص است، زیرا اصل بر پذیرش مفاد اسناد کتبی است و وجود چنین قراردادی برای اثبات جرم، کفایت می‌کند؛ اما اگر قرارداد منعقده بین طرفین به صورت شفاهی باشد هم می‌توان قصد طرفین و جرم مورد نظر را با استناد به گواهی گواهان و بررسی‌های قضائی اثبات کرد.

ولیکن در واقع با توجه به اینکه جرم ربا بدون شاهد انجام می گیرد و برای ربادهنده هم مجازات لحاظ شده است، مانع از اعلام جرم توسط آن ها می شود؛ لذا اثبات جرم مذکور سخت و ارتکاب این جرم در خفی بوده و کشف نمی شود. شروع به جرم ربا قابل تعقیب و مجازات نمی‌باشد.

رسیدگی به دعاوی مربوط به اصل ۴۹ قانون اساسی از جمله ثروت های ناشی از ربا در صلاحیت دادگاه انقلاب می باشد و بر طبق ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی رسیدگی به جرم ربا خواری در صلاحیت محاکم عمومی است.

منظور از پول نزول چیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجازات پول نزول چیست؟

طبق ماده ۵۹۵ کتاب پنجم تعزیرات، مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین آن‌ها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.

برای دریافت وکیل آنلاین به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

چه موقع نزول خوار از مجازات معاف می شود؟

 هرگاه ثابت شود ربا دهنده در مقام پرداخت وجه یا مال اضافی مضطر بوده از مجازات مذکور در این ماده معاف خواهد شد. هرگاه قرارداد مذکور بین پدر و فرزند یا زن و شوهر منعقد شود یا مسلمان از کافر ربا دریافت کند مشمول مقررات ماده ۵۹۵ نخواهد بود.

منظور از پول نزول چیست؟

سخن آخر

در این مطلب به بررسی کاملی از جرم نزول یا همان ربا خواری پرداختیم. این عمل در دین اسلام، عملی حرام می باشد اما متاسفانه در جامعه امروزی تعداد زیادی به این کار می پردازند.

نزول یا ربا خواری در قانون اصلی کشور هم جرم محسوب شده و طبق مواردی که گفته شد، مجازاتی را برای ربا خوار همراه دارد.

برای مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

سوالات متداول در خصوص نزول

معنای نزول یا تنزیل پول، کم کردن ارزش پول است و ممکن است مشمول ربا باشد یا نباشد. ربا و معامله‌ی ربوی که در اسلام حرام و در حکم جنگ با خدا دانسته شده به معامله دو کالای هم جنس گفته می شود که یکی از دیگری بیشتر است. ربا انواع مختلف دارد؛ ربای قرضی که طی آن شخص یا بانک به کسی قرض الحسنه بدهند و با او شرط کنند که موقع پس گرفتن آن، پول بیشتری دریافت کنند. نوع دوم ربای معاملی است که در آن فرد دو جنس یکسان با وزن واحد را معامله و جنس یک طرف اضافه‌تر باشد. این مورد نیز از معامله‌های حرام است.

نزول اگر مشمول دریافت ربا باشد حرام است منتها اگر شامل ربا نشود حرام نیست مثل تنزیل چک که عملا انجام می شود. برخی نیز نزول و ربا را یکی دانسته و آن را مطلقاً حرام می دانند.

بسیاری از مخاطبان این سوال را مطرح نموده اند و برخی معتقدند که سود بانکی نیز همان نزول یا ربا ست و حرام است و حتی انتقاداتی به آن وارد نموده اند. منتها اکثر فقهای معاصر معتقدند سود بانکی با ربا متفاوت است و سود بانکی ناشی از قرارداد شما با بانک است که گروه اول این استدلال را کلاه شرعی می دانند و معتقدند سود بانکی همان رباست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
234 نظرات
  1. مجتبی می گوید

    سلام
    من در بازار سرمایه(بورس) فعالیت دارم
    اگر کسی از دوستان مایل باشد پولی پرداخت کند تا ارزش آن حفظ شود و سودی نیز از پول به او برسد به چه صورت میتوانم قرارداد ببندم، که کننده ی کار میباشم؟

    1. محمدی می گوید

      سلام یکی به من گفته بانک ماهی ۱۰۰ تومن بهره به من میدهد ولی من بهش گفتم پول به من بده می برم توی بورس و باهاش خرید وفروش سهام می کنم به تو ماهی ۲۰۰ تومن می دهم آیا این ربا است

      1. محدثه لواسانی می گوید

        خیر شرکت در عملیات بورسی ربا نمی باشد

  2. سجاد می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من پولی از شخصی گرفتم برای خرید ماشین وانت و راه انداختن کسب و کار
    و بهش گفتم سودی که بانک بهت میده من دو برابرش رو میدم بهت هم من کسب کار دارم هم پول بیشتری بهت میرسه.
    ایا این پول رباست؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام. سود با درصد هنگفت بدون شریک شدن در سود و زیان رباست

      1. محسن می گوید

        سود با درصد پایین هم رباس خدا هیچ تعارفی با کسی نداره

  3. H می گوید

    سلام ببخشید کسی که جنس از خارج بیارد و مجوز داشته باشد و پول بزاریم پیشش درصدی از سود با توجه به مبلغ پولمون سود ماهانه دریافت کنیم درصدی آیا این پول نزولی است؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اگه در سود و ضرر شریک باشید خیر

  4. آرزو می گوید

    سلام مادر من پولی در بانک داشته و بانک بهش سود میداده و این پول رو به من قرض داده برای خرید خانه و گفتم پول و سودی که بابت اون پول بانک بهت میداد بهت پس میدم …بهم ۵۰ میلیون داده قراره بهش ۸۰ میلیون بدم …آیا این نزول ؟ تو رو خدا بگید خیلی ناراحتم

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله اگر قرض هست همان مقدار باید پس داده بشه

  5. مهسا حیدری می گوید

    سلام
    شوهر سابقم برای پرداخت مهریه پولی نزول کند و به من بدهد، آیا در گناهش شریکم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  6. علی می گوید

    سلام من کسب کار دارم که با ارگان های دولتی همکاری دارم و چیزی که از من میبرن حدود ۶ ماه و حتی یکسال به من پول آن را نمیدهند و من همان لحظه پول آن کالا را پرداخت میکنم از جیب خودم. آیا اضافه کردن پول به کالا مشکلی دارد ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله رباست مگر اینکه قسطی بوده باشد

  7. Afsaneh می گوید

    سلام من میخوام ۱۵۰میلیون به کسی بدهم که باپولم کارکند وماهی۱۰الی ۱۵میلیون به من سودبدهد ومن درضرر وزیان آن کارشریک نیستم آیارباست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  8. رضاحاتمی می گوید

    بنده یک فقره چک ازبابت فروش نیسان وانت به مبلغ ۲۰میلیون تومان درسال ۹۵ازشخصی دریافت کردم وبه علت نداشتن موجودی برگشت زدم وایشان گفتندچک را بیار یکی دیگه بدیم چک راعودت نمودم دوبار ه چک برادرشان را به مبلغ ۲۱میلیمن پانصد هزارتومان دادند که ۱میلیون وپانصد هزار تومان اضا فه به عنوان خسارت نوشندبامراحعه به بانگ موجودی نداشت وبا مراحعه های مکرربه محل کار ایشان چندماه امروز وفردانمودندوچک راپاس نکرده بلاخره چک را برگشت زده وتوسط اداره ثبت حقوقش راتوقیف نموده ویک چهارم حقوقش ماهانه به حساب این جانب واریزمیگرددونزدیک سال۱۴۰۰تمام میشه به صاحب چک اعلام نمودم اصل پول که تمام بشود توسط دادگاه به تاخیر تادیه جک اقدام خواهم کرد ایشان میگوینداگر شکایت بکنی دردادگاه خواهم گفت که ایشان ازمن نزول گرفته اند ایا به من مشکل ایجاد میکنه باتشکرمنتظر جوابم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      خیر با توجه به اینکه عنوان خسارت درج شده اقدام شما قانونی خواهد بود

  9. امین می گوید

    من میخواهم به شخصی مبلغ ۵۰میلیون پول بدم که کاری راه بنداره، در قبالش ماهیانه ۳میلیون سود دریافت کنم ،
    در ضرر و زیانش کارش هم شریک نیستم
    آیا نزول محسوب میشود
    در ضمن قرار داد کتبی بین خودمون تنظیم کردیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله وقتی شما مبلغی به دیگری قرض میدید و شرط اضافه میکنید بدون شریک شدن در زیان شما مرتکب ربای قرضی شده اید

  10. هستی می گوید

    سلام توروخداجواب بدین
    خواهرم ازمن ۲۰تومن پول میخوادکه باهاش کارکنن
    من میگم باشه پولو میدم اماسودی نمیخوام
    میگه من ۳ماه پولو لازم دارم و هرماه سود۷۰۰ تومن بهت میدم وبعدش کل پول
    خبلی خیلی اصرارکردم که نمیخوام اماقبول نمیکنه و حتی فکرکرددارم بهونه میارم که بهش ندم ونمیخوام ناراحت بشه وواقعاهم نیارداره

    الان من چیکارکنم میگه من راضیم وتازه اصرارداره بیشتر بده
    چون من شرایط مالیم خوب نیست وکاری هم ندارم
    به نظر شما اگربگیرم حرام هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتونید با عنوان قرض بهشون این مبلغ بدید

  11. امیر می گوید

    بنده در اختیار یک ربا خوار چکهای پشتوانه بصورت امانت داشتم بجز شاهد اونم از خانواده خودم مدرک دیگری ندارم
    ایشان تمام چکها را از بنده با ضرر و زیان وصول کردند
    میتوانم مدعی باشم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام معمولا اینگونه افراد چون حرفه ای عمل می کنند قرارداد را به نوعی مینویسند که شکایت کیفری را سخت میکند لذا باید قرارداد بین شما دقیق خوانده شود

  12. هادی می گوید

    سلام من میخواهم از کسی ۵میلیون بگیرم باهاش کار کنم و من سودی که از ۵تومن میکنم با ایشون نصف کنم مثلا میگم هرماه ۱۰درصد سود میدم آیا این حرام یا نزول میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ایشون باید در سود وزیان شریک باشند

  13. علی سلیمی می گوید

    سلام بنده تو بازار بععضی ها هستن مثلا واس خرید ماشین ۵۰ ملیون کم دارن من براشون می خرم ماشینو بعد ب صورت نسیه بهشون می فروشم مثلاً ۶۵ ملیون پول ماشین مونده و تاریخ فلان باید بهم پس بده
    ایا این معامله اشکال هم دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام معمولا قیمت جنس درصورت فروش نقدى و نسیه اى متفاوت است و این تفاوت شرعاً اشکالى ندارد

  14. محمد سام می گوید

    سلام لطفا جواب بدید من قبلا نزول کردم آیا راهی برای توبه است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام توبه که همیشگیه ولی در خصوص مبلغ اگر دلیلی دال بر نزول ندارید باید پرداخت کنید

  15. بهناز می گوید

    سلام من الان فهمیدم پدر شوهرم پول نزول کرده ما خیلی خونشون رفت و آمد داریم، الان خیلی ناراحتم بابت اینکه اونجا غذا خوردم و اینا میخواستم بدونم باید چیکار کنم و از این به بعد که اطلاع دارم باید چیکار کرد، اگر چیزی بخورم خونشون حرامه؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سوال فاقد جنبه حقوقی هست زنگ بزنید دفتر مرجع تقلیدتون

  16. رضا می گوید

    سلام
    می‌خوام یه کسب و کار راه بیاندازنم که از دوستم ۱۰۰ میلیون پول بگیرم و اونو تو چهارده تا قسط ۱۰ میلیونی بهش پرداخت کنم (هر ماه یک قسط) و اون تو سود و ضرر و زیان من شریک نیست .
    آیا این کار از نظر شرعی حرام است؟
    لطفاً اگه حرام است بفرمایید در چه صورت حلال می‌شود
    لطفاً جواب بدید تا اگه حرام هست این کار رو انجام ندم
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله ربای قرضیه
      میتونید با ایشان عقد مضاربه منعقد نمایید. تا سرمایه از ایشان باشه وکار از شما و در سود و زیان شریک باشید

  17. Mohamad می گوید

    سلام کار من موبایل فروشی هست گوشی اقساطی به مردم میدم
    و هر ماه درصدی به مبلغ اضافه می کنم آیا مشکل دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتى بیشتر از قیمت نقد، اشکال ندارد و در حکم ربا نیست

  18. حامد می گوید

    سلام من می خواهم از کسی سانتافه مدل ۲۰۱۴ رو قرض بگیرم و بفروشم و ۳ ماه دیگه به جای سانتافه ۲۰۱۴ باید به آن سانتافه ۲۰۱۵ بدهم
    آیا این ربا است ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله ربای قرضی است

  19. بدون نام می گوید

    سلام اگر یک شخص سرشناسی باشد ک از مردم پول میگیرد و از تمومی بانک های شهر سود بیشتری میدهد و همچنان در خرید و فروش ماشین و ما اگر بخواهیم مبلغی معادل ۱۰۰ میلیون بگذاریم و سودی ک خودشان مدنظر
    دارد به ما بدهد نزول است یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  20. احسان می گوید

    ببخشید فکر کنم یه جایی رد دادید بس که سوال تو سوال شده این دوتا سوال یکی هستند ولی شما برا هر کدوم جواب متفاوت دادید :
    سلام من میخوام ۱۵۰میلیون به کسی بدهم که باپولم کارکند وماهی۱۰الی ۱۵میلیون به من سودبدهد ومن درضرر وزیان آن کارشریک نیستم آیارباست؟ گفتید خیر ربا نیست

    من میخواهم به شخصی مبلغ ۵۰میلیون پول بدم که کاری راه بنداره، در قبالش ماهیانه ۳میلیون سود دریافت کنم ،
    در ضرر و زیانش کارش هم شریک نیستم
    آیا نزول محسوب میشود
    در ضمن قرار داد کتبی بین خودمون تنظیم کردیم
    گفتید بله رباست
    خلاصه الان منم دیگه رد دادم چه کنم حالا !

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یک بار جواب سوالتون داده شده بله مسلما حلال نیست وقتی در زیان شریک نیستید .

  21. یوسف می گوید

    باسلام من به یک نفر ۴۰ملیون پول دادم که توکارخرید فروش خونه هست اون آقا درقبال پول من هرسه ماهه بهم به مبلغی که خودش تعین کرده سودمیده به گفته خودش از منفعت خودش برام هرماه سود میده حالا من ازش چک دارم حالا بعداز گذشت سه ماه این آقا میخواد از من کلاه برداری کنه میگه میخوام از توشکایت کنم برای این که به من نزول دادی و چک روهم پاس نمیکنه حالا من چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نزول جرمه در صورتی که ایشان شکایت کنند هم ربا دهنده و هم ربا گیرنده محکوم میشوند البته که باید اثبات کنند که بسیار هم مشکله ولی از اونجایی که شما چک دارید میتونید چک وبه اجرا بذارید و برگشت بزنید .برای سوالات بیشتر در قسمت مشاوره تلفنی سایت زیر از وکلای متخصص راهنمایی بگیرید
      https://vakiltop.com/

  22. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید من صاحب کارم پول نزول میکنه تا پوله ما رو بده میخواستم بدونم این پول نزول به ما حلال است یا حرام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام . سوالتون فقهی هست نه حقوقی ولی به هر حال ربطی به شما ندارد نزول ایشان

  23. امیر می گوید

    سلام ببخشید من شغلم مساعده دادن به کشاورزا هست بعضی مواقع پول ازکسی میگیرم ۵درصدویاچک های مدتیم رامیدم باهمون درصدنقدمیکنه آیا این کارحرام است.

  24. فردین می گوید

    سلام یکی از دوستان من میگه که ۹۰میلیون بده در عوض من ۱۵۰میلیون میدم من طی نکردم اون خودش میگه این رقم رو ایا حرام است یا حلال

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام دریافت مبلغ اضافه بر قرض رباست

  25. خ.ص می گوید

    سلام دختر خواهرم از خیلیا پول گرفته وداده به یه اقایی که دفتر پیش خوان داره واین اقا هر ماه به ازای هر یک میلیون ۵۰ هزار مده.این سود تا برسه به دست طرف با دو واسطه میشه ۳۰ هزار ایا این پول حرامه.

  26. محمد می گوید

    سلام میخواستم ۲۵ میلیون از یکی قرض بگیرم یک ماهه. بعد یک ماه. ۵ میلیون بهش اضافه بدم کاملا هم راضی هستم آیا حرام است

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  27. فرشادح می گوید

    سلام یه نفربراماشین ثبت نام کرده بودبراش دراومدفقط یک روزفرصت داشت پول ماشینوجورکنه به من گفت اگه کسی رومیشناسی برام پول پیداکن ومن بارضایت کامل خودم یه سهمی ازپول ماشین مثلا ۱۵ میلیون بهش میدم من یکی روپیداکردم که کارش باپوله خریدوفروش میکنه بهم گفت من اینطوری ضررمیکنم گفتم طرف ۱۵ تومن روپولت میداره وطرف قبول کردپولو هم دوماهه بهش قرض دادآیااین نزوله

  28. فرشادح می گوید

    سلام یک نفربه اسمش ماشین دراومده بودبایدپول ماشین می ریخت وفقط یک روزفرصت داشت ازمن که هیچ شناختی بهش نداشتم ۶۵ میلیون پول خواست وبهم گفت دوماهه پولتو میدم وتوروتوپول ماشینم شریک میکنم وبارضایت کامل بهت ۱۵ میلیون اضافه میدم ومن چون کارم باپول خریدوفروش میکنم برای اینکه ضررنکنم قبول کردم آیااین نزوله

    1. محدثه لواسانی می گوید

      ربای قرضی هست و حلال نیست

  29. اراز می گوید

    سلام من صدمیلیون پول لازم دارم برای خرید فروش زمین که درعوضش ماهی ده میلیون به طرف میدم و مبلغ پول طرف یک سال همشوپس میدم در اعوزشم مدارکم میدم

  30. عباس می گوید

    سلام من میخوام ۴۰۰ میلیون بدم به یکی که طلا بخره برام و چون خودش تو کار طلا هست باهاش کار کنه و هر ماه گفته حداقل ۱۵ میلیون بهت میدم و شاید بیشتر بستگی به کار داره آیا کار درستی هست و حلال هست . ممنون

  31. حسن می گوید

    سلام پول دادم به یکی وسیله بخره نه بشرت قرض کالاه رو بره نقد بخره وبه من قسطی پول برگردونه و۳درصد روش بکشم بعنوان من براش کالا رو بخرم

  32. ناشناس می گوید

    سلام من برای خرید خونه ۴۸ میلیون کم داشتم از یه نفر وام گرفتم که من ماهی ۵ تومن باید بهش برگردونم آیا این پول اضافی که من دارم میدم رباست.

  33. حسین می گوید

    سلام ببخشید من ازکسی پول بهره کردم سودشم دادم ولی چک وسفتهام رو نگرفتم همون شخص رفته شکایت کرده موقع دادگاه بگم بهره کردم سودشم دادم برای خودم مشگلی ایجاد نمیکنه ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگه رسید پرداختی داشته باشیدمشکلی بوجود نمی اید

  34. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من دردربورس فعالیت داشتم و ازکسی ۵۰میلیون پول گرفتم وقرارشد بعد۶ماه به او ۷۵میلیون برگردانم.ایا این کار حرام بوده؟من نمیدانستم و الان خیلی متضررشدم

  35. مریم می گوید

    سلام من ۲۰ملیون پول دارم وبه برادرشوهر که کارش خریدوفروش است داده ام وایشان میخواهند به من هر ماه مبلغی پول بده ایه ربا محسوب میشود

  36. جلال می گوید

    با سلام و احترام ما در یک شرکت تعاونی مسکن ۲۸ نفره عضویم . اینا میگن هر کس پول دیر بده در قرارداد اوردن که علاوه بر اینکه طبقات و متراژ کوچکتر و پایین گیرش میاد باید ۳۵ درصد روزشمار جریمه نقدی هم بابت پولی که با تاخیر میده بده.
    ما میگیم اقا این حرامه ؟
    کسی گوش نمیده . راهنمایی میفرمایید

  37. ابوالفضل می گوید

    سلام .. ممنون از اطلاعاتتون …
    اگه از کسی پولی بگیری و اونرو کار بزنی و سود ماهیانه بهش پرداخت کنی نزول یا ربا بحساب میاد ؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر سود کار باشد خیر

  38. مهسا می گوید

    سلام
    من یک پژو پارس برای برادرم شرایطی برداشتم.
    ۲۷۰ نقد را برادرم پرداخت کرد. که نقد بخرم براش. اما من ۱۵۰ دادم به بنگاه ماشین و ۱۲۰ را شرایط کرد برام… که ۱۲ ماهه ماهی ۱۳۷۰۰ برگردونم.
    . من پول لازم هستم. بدون اطلاع داداشم اینکار را کردم. الان خیلی ناراحتم. اگر امکان داره بفرمایید این کارم ربا بوده.
    تصمیم دارم چکام را پس بگیرم. و مابقی پول را پرداخت کنم بعلاوه سود یک ماهش.
    خواهش می کنم جواب بدهید ربا بوده کارم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ربا نیست

  39. عسل محمدازده می گوید

    سلام ببخشید آیا در تنزیل شبهه ربا وجود دارد؟

  40. مسیحا می گوید

    سلام .پدر من ۵سال پیش بما۱۰میلیون داده ما با آن پول ماشین خریدیم…..حالا از ما طلب ۸۰میلیون میکند؟ آیا این ربا است؟ درصورتیکه اصلا آن زمان قراری باهم‌نکردیم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام فقط میتواند اصل مبلغ بهمراه خسارت تادیه مطالبه کند

  41. رضا می گوید

    سلام من برای پول پیش خونه ۲۰میلیون میخوام ازیه نفر قرض کنم وبه عنوان سود هرماه ۷۰۰تومن بهش بدم وبعدازیکسال کل ۲۰میلیون پس بدم ایا این نزول هست؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  42. حسام می گوید

    سلام
    اگه مثلا ۵۰۰ میلیون طلا بخرم و به شخص مدنظر اجاره بدم مشکلی داره؟
    ولی اجاره اگه یکساله هست
    من شش ماه اول رو اجاره نگیرم
    و ایشون هم شش ماه زودتر اجاره رو پرداخت کنه
    به صورتِ راسی
    آیا ربا محسوب میشه؟
    و بعد از لتمام قرارداد به من مبلغ ۵۰۰ میلیون طلا بده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ربا نیست

  43. معصومه می گوید

    سلام . من یه مقداری پول به یه دوست دادم باهاش کار کنه سود هر ماه رو بهم میده حالا که به پول احتیاج دارم میخواد با نزول به من برگردونه پول حلال دادم پول حرام برگرده این درسته

  44. معصومه بنکداری می گوید

    سلام . من یه مقداری پول به یه دوست دادم باهاش کار کنه سود هر ماه رو بهم میده حالا که به پول احتیاج دارم میخواد با نزول به من برگردونه پول حلال دادم پول حرام برگرده این درسته

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سلام ایا قرارداد مضاربه بین شما هست واینکه شما به پول خود برسید اینکه ازکجا تهیه میشود مشکلی ندارد

  45. آزاد می گوید

    سلام من شرکت دارم برای راه اندازی شرکتم ۹۰ میلیون تومن نزول کردم و از یک وکیل هم اینکارو تنجام دادم چک و سفته هم دو برابر بهش دادم ماهی ۸ میلیون تومن سود بهش میدم ولی یک قرارداد بین ما تنظیم شده و کاملا ساده هستش و هی تهدید میکنه که چکت رو اجرا میزارم و ……. توی قرارداد فقظ سود خواسته و یزی از ظرر ننوشته و بیچاره ام کرده .الان من چکار کنم ایا ازش شکات بکنم یا خیر ؟
    توی قرارداد نوشته که ماهی ۸ میلیون تومن از سودم رو بهش بدم در حالی که اصلا سودی نداشتم و فقط ضرر کردم چون اول کارمه …. لطفا راهی پیش پام بگذارید

  46. Mahdis می گوید

    سلام یک بنده خدایی به دلیل کرونا چند ماهی بیکار بوده وبدهی هاش مونده.میخواد از یه بنده خدایی ۱۰تومان قرض بگیره ۱۰ماهه ماهی ۵۰۰سود بده وماهی یک تومان از قسطشو.تا بدهی های عقب افتادشو بده آیا این پول نزول حساب میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  47. Troy می گوید

    سلام من میخام وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج یه شخصی رو به مبلغ ۳۵ میلیون تومان بخرم و واقعا برای امعار معاش ام و خرید ماشین و کار کردن بهش نیاز دارم آیا این پول حرامه؟

  48. Troy می گوید

    سلام من میخام وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج یه شخصی رو به مبلغ ۳۵ میلیون تومان بخرم و واقعا برای امعار معاش ام و خرید ماشین و کار کردن بهش نیاز دارم آیا این پول حرامه؟,l

  49. Troy می گوید

    سلام من میخام وام صد میلیونی ازدواج یه شخصی رو به مبلغ سی و پنج میلیون تومان بخرم و واقعا برای امعار معاش ام و خرید ماشین و کار کردن بهش نیاز دارم آیا این پول حرامه؟,l

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  50. بهزاد زینالی می گوید

    سلام خیر ربا نیست

  51. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشی من ۳۰میلیون به یکی یکساله دادم قراره ماهی یک میلیون به من بده ایا نزول یا ربا محسوب میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام قرض هست نه ربا

  52. رحیمی می گوید

    با عرض سلام‌
    من تو کار خرید و فروش سگمنت هستم با شکست مواجه شدم مجبور شدم نزول کنم در قبال سود نزول چک و سفته دادم و چک ها برگشت خورد میخوام بدونم اگه شکایت کنه پولو با سودش میتونه از من بگیره در صورتی که ماهانه پول به حسابش واریز هم شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  53. شیما می گوید

    باسلام .
    من مبلغ۲۰میلیون تومان ب شخصی دادم باهاش کار میکنه و ازسودپولش ب من ماهیانه یک میلیون میدن میخواستم بدونم نزول هست این کار یاخیر
    لطفا پاسخ بدید
    باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام عقدمضاربه هست وصحیح است

  54. فرزین می گوید

    سلام ما مستاجر هستیم و مبلغ ودیعه ما برای رهن خانه جدید بسیار ناچیز است و صاحب خانه تنها رهن میدهد اما میتوانیم اجاره بدهیم اگر پول رهن را از کسی قرض بگیریم و اجاره را به او بپردازیم آیا از نظر شرعی مشکل دارد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مشکلی ندارد

  55. رضا بهداد می گوید

    سلام مبلغی را میخواهم به یک تاجر برنج بدم. اون برنج نقدی خرید کرد و یکماهه به شهرستان فروخت چک گرفت الان پول نقد کم اورد از من پول میخواد چک یکماهه بهم میده با سود و بهم گفته کیلویی ۱۰۰۰ تومان بهت سود میدم
    ایا دارم پولمو نزول میدم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر

  56. محمد می گوید

    سلام من میخوام از کسی ۳۰ تومن بگیرم و طرف همون اول ی درصدی از پولو کم میکنه وبقیشومیده ایا حلاله،؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :بله

  57. .... می گوید

    سلام من از یکی ۳۵ میلون گرفتم چهار ماه دیگه هم ۳۵ تومنشو میدم ۶ میلونم سر بدم ما چک دادیم اونم خرج کرده آیا این نزوله؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله رباست

  58. محمد می گوید

    سلام
    من قصد دارم از شخصی ۱۰۰ میلیون تومان شش ماهه قرض کنم
    بین خودمان به صورت شفاهی قرار می گذاریم که پول قرض گرفته شده برای انجام کاری مثل بورس صرف شود و سود هر ماه در پایان شش ماه به همراه اصل پول به قرض دهنده پرداخت شود.
    حالا این شیوه قرض گرفتن نزول (ربا) هست یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  59. حمید می گوید

    سلام من میخوام از کسی پول بگیرم چون واقعا لازم دارم ودر قبال آن به طرف مقابل سود ماهیانه بدم ودر آخر قرارداد پولش رو بدون اضافه مبلغ برگردونم آیا حرام است هنوز نگرفتم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در قالب مضاربه باشد خیر ربا نیست.

  60. سمیع می گوید

    سلام یکی به ما گفت بیست میلیون پول بدهید سرماه به شما سی میلیون پس میدهم آیا این ده تومن اضافه نزول میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از لحاظ قانونی بله.

  61. افسانه می گوید

    سلام یکی از دوستانم بمن گفت بمن ۶۰میلیون بده من ده روزه بهت برمیگردونم خودش گفت بعنوان شیرینی میخام اول کارمبلغی را بهت بدم منم نه تعیین کرده بودم مبلغ را نه میدونستم چقدره ،یک میلیون به حسابم ریخت با رضایت خودش به منم گفت برای پسفردا پول را میخام ده روزه بهت برمیگردونم ایا این ربا حساب میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر ربا نیست.

  62. مرتضی می گوید

    سلام
    خسته نباشین
    من میخوام به دوستم ۲۰،تومان بدم که باهاش، کار کنه
    اون مغازه داره و گفته بهت ماهی ۷۰۰ تومان سود میدم
    من مطمئنم که اون سود کارش بالاست و شاید دو سه برابر این مبلغ سود کنه در ماه

    این درسا است یا خیر؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر توافق نمایید بین خودتان ایرادی ندارد.

  63. سجاد می گوید

    سلام من میتوانم از کسی که هم ازمن نزول گرفته و هم سفته های امانت را میخواهد به اجرا بگذارد شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت به استرداد مبلغ نزول و ایراد در مقابل دارنده نسبت به وصول مبلغ سفته از پرداخت امتناع نماید.

  64. هدیه می گوید

    سلام من برای خرید ماشین و کسب و کار به مقداری پول لازم دارم که از کسی بگیرم.این مقدار پولو با چه شرایطی بگیرم حلال هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر ربا محسوب نشود حلال می باشد.

  65. سمیرا می گوید

    سلام ۰همسر من سیصد میلیون پول به کسی داده که هم خونه خرید وفروش میکنه هم تجارت ۰خودش گفته که ماهی ۱۳ میلیون به عنوان سود میدم ی وقتایی هم میگه سر ماه نمیتونم بدم آخر ماه میدم آیا این رباست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر عقد مضاربه نباشد بله ربا می باشد.

  66. محمد خطیبی می گوید

    سلام .من ۵۰ میلیون از کسی قرض گرفتم و ماهانه با ۸ درصد سودش و دارم پس میدم قراردادو من خاک بر سر خودم نوشتم پول و تو فارکس گذاشتم و الان هم عین پول رقته و من تقریبا توی این ۶ ماه ۲۴ میلیون سود دادم اصل پول هنوز سر جاش آیا میتونم شکایت کنم .شرط بر این بود که در صورتی من بهتون سود میدم که سود کرده باشم اما با اشتباه پول رفته الانم بیواره شدم دربدر دنبال وامم میخوام بدونم میتونم شکایت کنم ؟ در ضمن من کارمند هستم آیا برا منم مجازاتی در نظر گرفته میشه خواهشا جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بایستی بفرمایید که قرارداد شما مضاربه بوده تا شکایت نمایید در غیر این صورت ربا محسوب شده و مجازات دارد.

  67. سالاری می گوید

    سلام روزتون به خیر
    ده سال پیش پدرم از پدر همسرم پول قرض گرفتن، ۱۵ میلیون، که وقتی پدرم زنده بودن ۲ میلیون دادن الان که فوت کردن پدر شوهرم میگن اون زمان دلا رو سکه مبلغش فرق میکرد الان میخوان ۱۰۰ میلیون بگیرن، این پول حکمش چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نمی توانند این مبلغ را درخواست نمایند مگر خسارت تاخیر تادیه درخواست کرده باشند.

  68. مریم می گوید

    سلام همسرم از کسی پول گرفت که با آن سرمایه گذاری کند در بورس و ارز دیجیتال و قرارداد بسته شد که مبلغ مشخصی هر ماه بگیرد ولی الان همسرم سود نمی‌کند و ضرر کرده. این پول ربا هست؟
    سود پولی که آن شخص می‌گیرد چه حکمی دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مضاربه نباشد بله رباست.

  69. حجت نکویی می گوید

    سلام بنده در کار بورس فعالیت دارم.و میخوام پولی قرض کنم و با قرارداد با طرف مقابل سود ماهانه بپردازم و بعد از اتمام قرارداد اصل پول برگردانده شود.
    ایا مشکلی هست؟ چطور میشه قراداد بست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید یک قرارداد مضاربه تنظیم نمایید.

  70. h می گوید

    سلام من چند سال پیش به فردی طلا قرض دادم و با اون طی کردم ۱۹ گرم طلا میدم ۱۰ گرمم میخام هروقت دادی
    اون زمان ۱و۵۰۰ شد طلای من
    الان با گذشت زمان ۱۰ گرم طلای من شده ۱۰ ملیون یعنی ۱۰ برابر
    آیا گرفتن قرض من از ایشون حلاله؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  71. س می گوید

    سلام بنده یک میلیون تومان ازکسی قرض گرفتم اون شخص گفتن اگر یکماه طول بکشد پولش را بخواهم پس دهم باید دویست تومان بهش اضافه کنم وبهش بدم یعنی درکل یک میلیون و دویست باید تایکماه آیند بهشون بدم حالا من اگر پونزده روز دیگه پول آن دستم اومد میتوانم یک میلیون صد تومان بهش بدم آیا رباست یاخیر اگر رباست چه کنم تا دیگر نحصیش درخانم نباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  72. مریم می گوید

    سلام مادرم بمن پول و بورسشو داده که باهاش کارکنم گفته سود و زیانش با خودم من معامله کردم زیان داد حالا با پول مادرم تو بورس خودم و مادرم کار میکنم هرچی سود داده برای خودم به جبران اون خسارت دارم بهش میدم آیا حرام است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  73. سیامک می گوید

    سلام من ۱ میلیارد به آقایی بمدت ۳ ماه دادم که با اون تجارت کنه و اون گفته که هرماه برای هر ۱ میلیون ۵۰ هزارتومان به من سود میده (ماهی ۵۰ میلیون) و در آخر ۳ ماه هم ۱ میلیارد رو کامل به من میده و برای تضمین بازگشت پولم یه آپارتمان به اسمم کرده ، آیا این معامله مشکل نداره ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  74. پژمان می گوید

    سلام مبلغ ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومن ۴ ماهه و سود ماهانه ۳۰ میلیون تومان به یه دکتر دادم که باش کلینیکش رو تعمیر کنه
    و گفت چون نمیتونه ماهیانه ۳۰ میلیون به من بده پس از ۴ ماه و پایان قرارداد به شما ۵۰۰ میلیون بهمراه سودش (۱۲۰ میلیون) رو میدم
    آیا این معامله حلاله ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  75. سلطانی می گوید

    سلام روزبخیر.من میخوام مبلغ ۶۰ میلیون را به یک نفر بدهم تا با این مبلغ کار کند(از کار ایشان خبر نداریم ولی انسان موجهی هست) و ایشان هر ماه سود ۲ میلیونی به من بدهد.این پول پس انداز من هست و میخواهم سود دریافت کنم و با سود زندگی بچرخانم.آیا این سود مشکل دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: درقالب مضاربه باشد خیر.

  76. پروانه می گوید

    سلام.شوهر من مریض هست و نمیتونیم کرایه خونه بدیم؛ پدر شوهرم ۲۰۰ میلیون پول داده به کسی و اون شخص ماهیانه ۱۲ میلیون کرایه ما رو میده میخوام بدونم حکم خونه که توش زندگی میکنیم چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      براساس قانون هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا در این زمینه اطلاعات لازم خدمتتان ارائه شود. موفق باشید.

  77. صابره احمدی می گوید

    سلام سال ۹۷خونه خریدیم خواهرشوهرم گفت طلامیدم طلاپس میگیرم ۱۶گرم .ولی به ما طلانداد.۳میلیون وپونصدپول واریز کرد خواستیم پولشو بدیم گفت نه من طلامو میخوام ۱۶گرم وخورده ای باید بدین حکم‌ اين قرض چیه آیا؟ما هم آيا شریکیم درگناهش؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که شما دارای مدرکی باشید که نشان بدهد از ایشان مبلغ مزبور را قرض گرفته اید شما نیز باید همان میزان وجه نقد پرداخت نمایید.

  78. سعید می گوید

    سلام من پولی به شخصی میدهم به اندازه همان پول یا چک یا دست نوشته میگیرم بدون تاریخ معین و سودی تعیین نمی‌کنیم خود شخص گیرنده هر وقت کارش با پول تموم میشه اصل پول با سودی که هر دفعه درصد اون متغیر هست به بنده میده آیا ربا حساب میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تعریفی که برای ربای قرضی وجود دارد عبارت است از این که طی آن شخص یا بانک به کسی قرض الحسنه بدهند و با او شرط نمایند زمان پس گرفتن آن، پول بیشتری دریافت کنند.

  79. رد می گوید

    سلام.همسرم میخواد از بدادرش ۱۰۰ ملیون بگیره و ماشین بگیره باهش کار کنه و ماهی حدود ۳ملیون بده بهش یک ساله ..حدودا میشه یه سال بهش ۱۴۰ ملیون بده آیا نزول هست یا نه..ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود.

  80. سمیه محمدزاده می گوید

    سلام ببخشید من ۵۰تومن پول دارم پول رهن خونمونه صاحبخونه اجاره میخواد داداشم گفته ۵۰تومن رو به من بده من باهاش کار کنم من ۱و۵۰۰پول اجارتونو میدم آیا این حلال یا اشکال شرعی داره خواهش میکنم جواب بدین؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تعریفی که برای ربای قرضی وجود دارد عبارت است از اینکه طی آن شخص یا بانک به کسی قرض الحسنه بدهند و با او شرط کنند که موقع پس گرفتن آن، پول بیشتری دریافت کنند.

  81. مهدی شابویی می گوید

    سلام و خسته نباشید من یک سال پیش یک کارگاه فرش بافی باز کردم و پول کارگرارو یک بازری میداد الان من ۲۵۰دویستو پنجاه ملیون سفته پیشش دارم برج من ۱۰۰ملیونه و ایشون بابت پولی که تو این یک سال به من دادن ۵۰۰۰پنجاه ملیون پول کومسیون میخاد من که به خاتر بازار الان سودی که تو یه سال درآوردم همه رفت هوا من الان باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      طبق ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات؛ هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود.

  82. دریا می گوید

    سلام‌.میخوام ۱۰۰ملیون به یه بساز بفروشی بدم‌.خونه میسازه میفروشه.گفته ماهی ۵ملیون بهت میدم .آیا این سودمشکل دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله از لحاظ قانونی امکانپذیر نیست. موفق باشید.

  83. الهام می گوید

    سلام شوهر من پیمانکارهست و با شهرداری یانوسازی ویا سازمانهای دیگر کار میکند و چون پول به موقع نمیدن اوراق میدن با چنددرصد سود بیشتر که وقتی میخواد نقدش کنه بعصی موقع کمترمیشه و بعصی موقع بیشتر..ایاحکم این پول رباست؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      معنای نزول یا تنزیل پول، کم کردن ارزش پول است و ممکن است مشمول ربا باشد یا نباشد.

  84. مریم خداپرست می گوید

    سلام وقت شریف شما به خیر
    یه نفر با پول نزول یه خونه خریده ، بعدش برادرم میخواد اون خونه رو بخره البته با پول حلال، ولی از شرایط خرید قبل اون خونه با خبره که با نزول خریده شده حالا اگه برادرم اون خونه رو بخره گناه هستش یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بعدشرعی سوالتون رو باید از مرجعتون بپرسید. پرسش حقوقی نمی باشد.

  85. بهاره می گوید

    سلام طلای خریداری کردم وضرر کردم حالا کسی گفته پول میخواهد برای خرید خانه وپنج درصد سود میدهد آیا پول طلا را بدهم به ایشان و سود دریافت کنم ربا است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر اگر در قالب قرارداد مضاربه باشد و بر اساس قانون تنظیم شده باشد ربا نیست .

  86. مریم می گوید

    سلام من به کسی ۷۰میلیون دادم که بزاره داخل یه شرکتی مدیر اون شرکت سود به طرف بده و اونم مقدار سودی ک باگفته بده این حرام است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هر قراردادی که به شخصی اضافه بران چیزی که باید پس بدی ربا می باشد.

  87. قربانعلی فیروزی می گوید

    سلام علیکم وقت بخیر
    یه نفر از آشناها به من گفت که ۵۰میلیون پول بده من ماهیانه بهت ۴تومن سود میدهم..آیا از لحاظ شرعی ربا و نزول محسوب میشه ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در قالب مضاربه باشد خیر.

  88. علی می گوید

    سلام
    بنده یه دوست دارم که از من ۵۰تومن پول میخواد کارکنه
    بعد خودش گفت یک ماه دیگه اصل پول پس میدم و ۲تومن هم میزارم روی پولت آیا این کار نزول میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مضاربه باشد خیر.

  89. طهماسب می گوید

    سلام من به برادرم پنجاه میلیون دادم واسه نمایشگاه ماشینش نمی‌دونم سود کنه یا ضرر
    حالا قراره هرماه مبلغی ب من بده شرایطش چجوریه قرض حساب میشه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر اگر در قالب مضاربه باشد ربا نیست و لی قرضم نیست.

  90. امیرحسین می گوید

    سلام اگر پولی به دوست خود قرض بدهیم و او از آن پول با خرید و فروش کالا هر ماه درصدی سود به ما بدهد بازهم نزول حساب میشود ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر در قالب مضاربه باشد ربا نیست.

  91. رضا می گوید

    سلام
    من با پول مردم کار میکنم و مثل بانک سودی به آنها میدهم
    و سودی که به آنها تعلق میگیره ۲۰ درصد هست
    آیا این کار ربا است؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر در قالب مضاربه باشد خیر ربا نیست.

  92. هدایت می گوید

    سلام..من در کار خرید وفروش خوراک دام هستم حالا یکی از دوستان بهم میگه ۶۰ میلیون بهت میدم همان سودی که بانک ماهی ۱ میلیون بهم میده تو بهم بده حالا اشکال داره یانه منم یکسره باهاش کار میکنم کاری به نفع یا ضرر من نداره..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر در قالب مضاربه باشد خیر ایرادی نداره

  93. امین می گوید

    باسلام
    بنده مبلغ۲۰۰میلیون تومان به یک نفرکه درکارمعاملات ملک وخودرو و واردات و صادرات هست دادم که به من گفته ازسودی که میکنم ماهیانه ۸میلیون بهت میدم وخودش میگه چون توسود کمتری میبری فقط درسود شریکی ودر زیان شریک نیستی میخاستم راهنمایی کنید لطفا جواب بدین فکرمو مشغول کرده آیا نزول هست یا نه ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مضاربه باشد خیر نزول نیست.

  94. ناشناس می گوید

    سلام .من ۳۰ملیون از همکارم قرض گرفتم سود بانکی شو بدم نزول حساب میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در قالب خسارت تاخیر تادیه باشد ایرادی ندارد؟

  95. فا می گوید

    سلام همسر من میخواد شمش طلا بخره . به طلافروشی کرایه بده و هرماه پول کرایه ش و بگیره. آیا این گناهه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر اگر در قالب ربا نباشد ایرادی ندارد.

  96. رزا معتمدی می گوید

    سلام ببخشید یه مبلغی را از یه نفر گرفتیم برای خرید ماشین که کارکنم گفته بعد از چند ماه هم اصل پول و مبلغی رو اضافه بهش بدیم حکم این معامله چیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: این قرارداد را می توانید در قالب مضاربه تنظیم نمایید تا از لحاظ حقوقی ایرادی نداشته باشد.

  97. امید می گوید

    سلام
    اگه یه آشنا بهت بگه من کار خرید و فروش ماشین هستم و الان بازار کارش خوبه هر مقدار پول بیشتر داشته باشی بیشتر سود میکنی
    هر مقدار که پول داری اگر به من بدی من نصف سود کار رو بهت میدم
    با این حال که تازه متوجه بشی دستی تو کار نزول داره
    راه حل چیه
    آیا از اول کار اشتباه بوده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این کار فرد به عنوان ربا بوده باشد بله اشتباه است و در صورت اثبات و درج شکایت قابل مجازات می باشد.

  98. پاییز می گوید

    سلام
    برای خرید ماشین ۵۰ تومن کم دارم، معدل حساب بانکیم زیاد نیست برای اینکه وام ۵۰ تومنی بتونم بگیرم یکی از دوستان امتیاز معدل حساب خودشو به حساب من انتقال داده، در قبال این کار ۱۰ تومن بهش دادم، این کار اشتباهه؟

  99. طاها می گوید

    جالبه…. نزول حرومه ولی اون بانکهایی که رو وامشون یه عالمه سود میگیرن حلاله😐😐چون به سود دولته

  100. وای ضیایی کیا می گوید

    ۷۵ میلیون از بانک سامان ۵ ساله برای بیماری دخترم باز پرداخت ۲۱۰ میلیون چگونه میتوانید کمک کنید راننده تاکسی هستم ۱۷۰ مبلیون دادم کمر درد دارم پول اولیه را طی ۲۸ ماه دادم و صد میلیون یک جا دادم در عوض مستجر شدم اخطار دادن دختر بیمارم گفت پدر خانه ما را میفروشن دست به خود کشی رد ۱۰ روز بیمارستان لقمون در کما بور چون میگفت باعث این وام من بودم نمیدانم چرا کسی زورش نمیرسد. در ضمن وام ۲۴ در صد تازه ۱۵ میلیون هم بانک بلوکه کرده بود وسود قسط ان را هم میدادم یعنی وام ۷۵ میلیون ولی سود وقسط ۹۰ میلیون را از من میگرفتن پولی که ب من ندادن بابت اون هم سود وقسط گرفتن

  101. سهیلا می گوید

    سلام من به اصرار چندنفرپولشون دادن که من بدم آشنامون کارکنه منم دادم ولی ۳۰درصدی که میده من ۳درصدخودم برمیدارم و۲۷درصدمیدم به اونایی که پول دادن یعنی منم این وسط یجورایی واسطه گرم چون من نبودم آشنامون ازاین چند نفرپول قبول نمیکرد بعد صاحب پول خبرندارن که ۳۰درصد میده ومن ۳درصد برمیدارم میخواستم ببینم این پولی که من برمیدارم حرامه یان

  102. سهیلا می گوید

    سلام من چند نفر پول گرفتم دادم کسی کارمیکنه با۳۰درصدپولی که میده ۲۷میدم صاحب پول و۳درصدخودم برمیدارم حرام هست یان

  103. احمدرضا می گوید

    سلام اگرمن پولی رو ببرم جایی که درانجامعامله انجام میشود ومن باپولم نقدونسیه کنم درسته یانه

  104. علی می گوید

    سلام من یک وام میخوام بگیرم میخوام بدم به یک فردی که پول سودی میده و اون فرد ماهانه یه مبلغی به حسابم واریز کنه و در ضمن اون میخواد بده به سک فردی باهاش کار میکنه خیلی بیشتر از اون رو بدست میاره و راضی هم هست چون براش میصرفه آیا حرامه پولی که به من میدن

  105. علی می گوید

    سلام.من ماشین خریدم ۷۵تومن..۶۰تومنش نقد دادم بقیشو قرض گرفتم ولی هنوز شرط نکرده .اگر شرط کند آیا ربا است؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر ربا نیست چون می فرمایید قرض بوده است

  106. میلاد می گوید

    سلام…از یه نفر ۶۰راس بز نقدی خریدم و دوباره بهش به مبلغ بالاتر یکساله فروختم آیا این کار من از نظر شرعی مشکل دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ ایرادی ندارد.

  107. نیما می گوید

    برای من واقعا روشن نیست موقعی که که دو نفر با توافق دارند یک عمل مالی انجام می دهند برای چه باید از نظر دینی و حقوقی مشکل داشته باشد دوم اینکه تفاوت ارزش پول چه می شود با توجه به افزایش نرخ تورم و بی ارزش شدن پول در طی زمان دادن و پس گرفتن و سوم اینکه سودی که که بانک در ازای وام میگیرد با تعریف شما ربا خواهد بود .

  108. دهقان می گوید

    سلام توروخداجواب بدین خیلی برام مهمه.. همسرمن راننده ماشین سنگین هس ومیخاست ماشین سنگین بخره وکارکنه ۳۰۰میلیون کم داشت ازکسی گرفته وقرارشده بعدازسه ماه۳۷۰میلیون بهش پس بده آیااین نزول هس؟ الان بایدچکارکنیم همسرمن پول روگرفته ماشین روخریده والان نزدیک دوماه میگذره. اگه نزول هس چکاربایدکنیم تااین پول حلال بشه آیاراهی هس؟ اون طرف راضی نمیشه که فقط به اندازه مبلغ پولی که به ماداده پس بگیره وسودشومیخاد.. توروخداراهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر توافق بین شما بوده باشد و این مقدار مبلغ در قالب قرارداد مضاربه باشد خیر نزول نمی باشد.

  109. مخدی می گوید

    سلام من میخوام از یک نفر سه ماهه مبلغ ده میلیون تومان سه ماهه به من قرض بده در قبالش چک بگیره هر مبلغی بهش بدهم ربا هست یانه

  110. مخدی می گوید

    سلام من ۱۰میلیون تومان دارم از کسی بصورت سه ماهه قرض بگیرم وماهانه من هم بهش بدهم آیا ربا یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر ربا نیست ولی اگر بیشتر از مبلغی که عنوان شده پرداخت شود در این صورت مبلغ اضافه ربا محسوب خواهد شد.

  111. محمد می گوید

    پس چطور پولی که بانک با هزاااارتا دردسر و مکافات به عنوان وام میده وسودشم بیشتر میگیره ، ربا نیس !! حرام نیس !! اون بنده خدا که براحتی پول میده تا کار یکیو راه بندازه حرامه ؟؟
    باید حتما بیفته تو دردسر تا از حرامی در بیاد ؟؟
    این چ قانونیه ؟؟

  112. فاطمه می گوید

    سلام منودوستم ازیه اقایی ک. توکارلوازم خانگی هستن ۲۵۰۰پول گرفتیم براخرید یه وسیله درقبال پول طلا کذاشتم بعداون اقاگفتن ۲۸۰۰بمن برکردونید وبین ما فاکتور نوشته شد بعداون پول خرج اون وسیله نشد وخرج یه کاردیگه شداصلا درجریان نزول واینا نبودم یه طورایی کلا نزول توفکرم نبود میخام بدونم نزوله یانه اگه نزوله من ندونسته این پولوخرج جای دیگه کردم مبخام بدونم من شریکم تواین کناه یانه

    1. زینالی می گوید

      اگر چیزی که دریافت شده باشد و بیشتر از ان مبلغ از شما بخواهد رباست و دارای مجازات می باشد

  113. ناشناس می گوید

    متاسفم براتون مگه خود بانک وام باسود بالا نمیده و سیستم ربا تشکیل داده اینا میخان شما پول از شخص نگیرید واز دولت بگیری

  114. علی می گوید

    سلام خسته نباشید
    کسی ۵۰ میلیون پول لازم داره برای کار کردن و میخواد با اون پوله کار کنه و طرف مقابل که پول از من می گیره خودش توافق می کنه که هر ماه پنج میلیون به من سود میده و توی شش ماه پول کامل به علاوه هر ماه پنج میلیون که کاملش میشه هشتاد میلیون خودش توافق کرده بدون هیچ شرطی پول رو برات پس میدم یعنی ۵۰ میلیون توی شش ماه لازم داره و به ازای هر ماه خودش پنج میلیون به من سود میده و هیچ شرطی هم در کار نیست و معامله توافقی هست
    خواستم بدونم این کار ایا مشکلی نداره ؟ و ربا محسوب نمیشه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید یک قراردادی در قالب مضاربه تنظیم نمایید تا ربا نشود

  115. زهرا می گوید

    سلام ما خونه و زندگیمونو فروختیم یک خانه معامله کردیم توی بنگاه که حساب و کتاب کردیم دیدیم توان خریدشو داریم بعد از اینکه ملکو خریدیم حساب و کتابها به هم خورد و ما ۲۰۰ کم آوردیم صاحب ملک گفت اگر به موقع پولو ندید معامله فسق میشه ما هم با ۳ تا بچه گیر افتادیم اگر فسق میشد دیگه کلا سرگردون میشدیم و خونه گیرمون نمیومد هر جا رفتیم واسه وام و قرض گیرمون نیومد مجبور شدیم این مبلغو از یک نفر با سودش دوماهه بگیریم الان حکمش چیه عذاب وجدان مارو کشته ولی چاره ای نبود اگر نمیگرفتیم یک خانواده سرگردون میشدیم میشه کمکم کنید ازاین عذاب وجدان در بیام

    1. زینالی می گوید

      سلام: هیچی نگران نباشید چون توافق داشتید مشکلی وجود ندارد

  116. احمد می گوید

    سلام خسته نباشید من سال ۹۵ یه خانه تو شهرستان داشتم فروختم ۲۵ میلیون زیر فی و خریدار ۲میلیون داد یک چک چند روزه داد برای مانده پول ولی با بد قولی این پول و به مدت۶ ماه کم کم داد و به دنبال این بود تا با فروش سریع ملک فایده ای به جیب بزند ون چوت ملک دیگری گرفته بودم شرایط بهم زدن معامله را نداشتم بعد خریدار چون کاسب بازار بود موقع سند زدن به بهانه این که ضامن ندارد خواست برایش وکالت بزنم وسند لازم نیست واز آنجایی که خانه وام داشت واقساط آن را تو این مدت پرداخت نکرده بودوضامن وام خودم بودم اسرار به سند داشتم وبعد قرار شد خواهرم که دنبال خانه بود خانه منو که فروخته بودم از این بنده خدت بخره و وقتی سر معامله رفتیم من بهش گفتم اگه خونه رو ۲۴میلیون میده بر میداریم ولی در عوض پول همون لحظه پرداخت می شود وبنده خدا قبول کرد و قرار داد قبلی که در بنگاه داشتیم فسخ شد آیا مشکل شرعی داره یا نه ممنون

  117. معین می گوید

    سلام شوهرم مبلغ۶۰میلیون از کسی قرض گرفته وبا این پول پیکان وانت خریده تا باهاش کار کنه و مبلغ۲میلیون هرماه به ایشون بدیم تا۶ماه بعد هم این پول و باید برگردونیم، آیا این مبلغی که از کارکرد ماشین میدیم نزول هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر

  118. حسین می گوید

    سلام، وقت شما بخیر
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    من از فردی مبلغ ۶۰ میلیون تومان پول گرفتم جهت کار در بازارهای مالی ، قرار شد سود حاصله را ۵۰ درصد بین هم دیگه تقسیم کنیم، ولی حرفی از ضرر نشد، حتی زمانی که داشتند واریز میکردند بهشون گفتم که ریسک این کار زیاد هست و احتمال از دست رفتن تمام سرمایه هم هست، ولی ایشان به اصرار که انشالله اتفاقی نمیافتد و شما مواظب باشید مبلغ رو واریز کردن، بعد از گذشت یکماه ۶۰ میلیون تومان مبلغ واریزی با ضرر مواجه شد و سودی حاصل نشد، ولی فردی که مبلغ رو واریز کرده بودند اعلام میکردند که باید اصل سرمایه منو برگردونید، من با کلی قرض و … ۳۰ میلیون تومان
    (۵۰درصد از اصل سرمایه ) رو براشون واریز کردم، دوستانم میگن نزول دادم و نباید وقتی سودی نکردی پول طرف رو میدادی و اون طرف ریسک کرده و باید پای ضررش بمونه، نگرانم که نزولی داده باشم، ممنون میشم راهنماییم کنید

  119. نازنین می گوید

    سلام ،ما ماه قبل ماشینی خریدیم و یک سوم مبلغ را نقد پرداخت کردیم،چون قرار بود مابقی را وام بگیریم (و هنوز مراحل دریافت وام کامل نبود و شرط خریدماشین هم نقد بود)،فروشنده چک یک ماهه قبول کرد به همراه ۱۷میلیون مازاد یا سود،آ یا این پول ربا هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر ربا نیست

  120. رضوان می گوید

    سلام اگه چنین پولی به من نزول داده بشه جرم و گناه که نیست ثواب هم داره چون پرداخت پول با سود ما را از دیوانه شدن خودکشی بن بست و مشکلات و بحران های شدید نجات میده علت شکوفایی اقتصاد غرب همین ربا و نزول هست البته به شرطی که وام دهنده سرمان کلاغ نگذارد سفته را بگیره اما پولی پرداخت نکنه به نظر من ربا دهنده اگه انصاف داشته باشه جاش تو بهشت واقعا من الان به پول سودی نیاز دارم بهره بالا هم میدم طرف جرم نکرده که سود پولش را می خواد گدا پروری خوب نیست دلش نمی خواد به ما قرض مفت بده و دستش نمک نداشته باشه من جدی فک می کنم اگه ربا بگیرم حتی اگه اندازه کل پول سود بدم برام سود داره

  121. سحر می گوید

    سلام من برای پول پیش خونه ۲۰میلیون میخوام ازیه نفر قرض کنم وبه عنوان سود هرماه ۷۰۰تومن بهش بدم وبعدازیکسال کل ۲۰میلیون پس بدم ایا این نزول هست؟

  122. سحر می گوید

    سلام وقتتون بخیر بنده برای پول پیش خونه ۲۰میلیون میخوام ازیه نفر قرض کنم وبه عنوان سود هرماه ۷۰۰تومن بهش بدم وبعدازیکسال کل ۲۰میلیون پس بدم ایا این نزول هست؟
    منتظر پاسخگویی شما هستم سپاسگزارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در قالب حقد مضاربه باشد ایرادی ندارد ولی اگر هیچ قراردادی بینتان نباشد ربا هست

  123. بهزاد می گوید

    سلام ،
    من از مستاجرم ۸۰ میلیون پول گرفتم، برادرم چون نیاز داشت بهش دادم گفت به جای اجاره ای که معادل این مبلغ هستش یعنی ۲۴۰۰ من به تو پول میدم ، انگار داری کرایه میگیری ، من یکم تعارف کردم ، ولی بعدش قبول کردم، میخواستم بدونم آیا این پول ربا هستش ؟ و اگر هستش چیکار کنم که از ربا خارج بشه ،چون من مبلغی براشون تعیین نکردم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در قالب مضاربه باشد خیر ربا نمی باشد

  124. ادریس می گوید

    سلام.تفاوت وام بانکی با سود ۱۸ درصد با پول نزول گرفتن چیست؟؟؟ در مذهب ما هر دو در یک تراز هستند یعنی حرام است.شما دلیلی برای حلال بودن اون دارید؟

  125. وحید می گوید

    سلام این وام هایی که روی سند خودرو و سند خونه و اون سند نسبت به پولی که میگیری میره تو رهن اون شرایط گذار بابتش سود میگیرن نزول حساب میشه؟؟

  126. اراد می گوید

    هه چقدر مسخره خب فردی که نزول میده ۵ الی ۶ درصد سود میگیره چطور این با این سود کم نزول و گناه و جرم محسوبه ولی بانکی که میاد یک سال از پولت کار میکشه باز میاد همون پول خودته به خودت میده و ۱۸ درصد سود میکنه نزول نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! الان شاید بگی پس چطور شما پول میزاری و سود میگیری چی بله اگه به حرف شما باشه اینم نزوله ولی به سمت دولت وام میده ۱۸ درصد ، سود پول مارو بخواد بده ۷ درصد هه گناه چیه جرم جسه اگه جرمیه از ریشه باید محاکمه بشن والسلام.

  127. علی می گوید

    سلام
    من مبلغی در یک شرکت سرمایه گذاری کردم و ماهی ۴۰ درصد سود میگیرم. و در ضرر شریک نیستم نرخ مشخص ماهانه هست.مگه اینکه طرف ورشکست بشه و پول ما را هم دیگه نداده چون مدرکی برای اثبات پول که دادیم ندارم
    این پول نزول است؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نزول نیست میتواند درقالب مضاربه تعریف نمایید

  128. علی می گوید

    سلام
    وقتی یکی میاد و میگه مثلاً ۱۰۰میلیون بده به من و ماهی ۵میلیون به شما سود میدم و خود شخص هم راضی هست و برای اون شریک شدن من در ضرر مهم نیست
    باز هم پول که گرفته می شود نزول است ؟!
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر درقالب مضاربه باشد خیر

  129. علی می گوید

    سلام
    وقتی هر دو طرف راضی هستد و مشکل هر دو از این جابجایی پول حل می شود چرا جرام است و مشکل دارد؟؟
    ممنون

  130. ع رحیمی می گوید

    سلام وخسته نباشید
    بنده مقداری پول از کسی گرفتم چون گیر بودم و موقع سررسید نداشتم پرداخت کنم و سودش رو با بهره صد درصد ازم گرفتم و اصل پول دست من موند و بعد دوماه ک همینطور بهره از من میگرفت کس دیگه ای زنگ زد و گفت پول از من بوده که به شما داده شد تازه من فهمیدم پول از کس دیگه ای بوده ومن سود رو دوبار به همون منوال قبل با سود صد درصد پرداخت کردم تا این ماه که دستم بند بود و جواب ندادم با پیامک های تهدید امیز و فوش ناموسی با من برخورد شد الان از نظر قانونی من میخوام اقدام کنم باید چکار کنم و حکم چیست

  131. مریم می گوید

    از یک بانگاه معماملاتی ۵۰میلیون میخوام بگیرم ایشون هم در قبال این پول سند ماشین ازم مگیره و شرط کرده بعد از ۶ماه اصل پول و ۱۵میلیون مازاد باید پرداخت کنم در غیر این صورت ماشین رو بر میداره و مابقی رو میده ایا این نزول حساب میشه؟

  132. محمد می گوید

    سلام ما به ینفر پولی قرض دادیم و برگه ضمانت باهاشون امضا کردیم در حضور داور کانون وکلا که به این شرح هست اگه تا این تاریخ ایشون پولو نتونه برگردونه مبلغ بیشتری باید برگردونه و علاوه بر اون از همون تاریخ روزی پانصد هزار تومن هم جریمه میشه تا روزی که بخاد برگردونع ایا ایشون میتونه تو دادگاه اذیت کنه که این پول نزول بوده؟

  133. گلی می گوید

    سلام‌یکی‌میخوادخونه‌بخره‌۶۰ملیون‌کم‌داره‌خیلی‌التماس‌میکنه‌میگه‌۶۰ملیون‌بدم‌‌تا۳ماه۲۰ملیون‌میزارم‌روشون‌منم‌قبول‌کردم‌‌باقرارداد‌دفتراسنادرسمی‌‌‌دوتامون‌موافقیم‌ایانزوله

    1. زینالی می گوید

      سلام بله نزول هست

  134. اکرم می گوید

    سلام من ۲۰۰ میلیون به نفر قراره بدم و ماهانه ۸ میلیون سود بهم بده آقا این سود حلال است ؟؟؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام بله

  135. م می گوید

    سلام دوستی ازمن درخواست دویست میلیون کرده ومیدونم باهاش کارمیکنه گفته یکماه دیگه هشت میایون به عنوان شیرینی بهت میدم چک هم میده ایا اشکال داره؟ ممنون

    1. زینالی می گوید

      خیر اشکالی ندارد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند