مجازات شخص روزه خوار در ایران و سایر کشور های اسلامی

روزه خواری در ملا عام علاوه بر اینکه از نظر شرعی حرام و ممنوع است از نظر قانونی نیز جرم تلقی می شود و مطابق قواعد فقهی و قوانین ایران روزه خواری در ملأ عام مجازات خواهد داشت. درخصوص روزه خواری در قانون مجازات ما ماده قانونی مستقل و جداگانه ای وجود ندارد اما با بررسی سایر مواد قانونی می توان برای آن عنوان مجرمانه در نظر گرفت.  مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، به طور کلی افرادی که به صورت علنی در ملا عام و مکان های عمومی اقدام و تظاهر به عمل حرام در ملا عام کنند،علاوه  بر کیفر عمل خود به ۷۴ ضربه شلاق و یا تحمل حبس معادل ۱۰ روز الی ۲ ماه محکوم خواهند شد؛ و در صورتی که نفس عملی که مرتکب شده‌اند دارای کیفر نباشد اما به نحوی باشد که باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شود، تنها محکوم به ۷۴ ضربه شلاق و یا حبس از ۱۰ روز الی ۲ ماه خواهند شد. اقدام به روزه خواری در ملأ عام نیز از این باب جرم است و مجازات دارد.

جرم روزه خواری در ملا عام

گرفتن روزه ماه مبارک رمضان بر همگان واجب است و روزه خواری جرمی سنگین محسوب می شود و برای آن باید کفاره پرداخت و یا باید قضای آن را به جا آورد. روزه خواری در ملأ عام مجازات سنگین تری دارد

روزه خواری بدون داشتن دلیل موجه و شرعی عملی حرام به حساب می‌آید. طبق مقررات دین اسلام کسی که به روزه خواری در ملا عام اقدام کند جرم مرتکب شده و مجرم به حساب آمده و مجازات خواهد داشت و جرم روزه خواری در ملا عام با دستور مقام قضایی تعیین و در قوانین مجازات، جرم روزه خواری در ملا عام را دادگاه معین می کند و روزه خواری به تنهایی جرم محسوب نشده اما انجام روزه خواری در ملا عام جرم محسوب شده و مجازاتی برای افراد روزه خوار در اسلام در نظر گرفته شده است.

مجازات روزه خواری در کشورهای اسلامی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مقایسه مجازات روزه خواری با سایر کشورهای اسلامی

مجازات فرد روزه خوار در ایران ۷۴ ضربه شلاق و یا تحمل زندان ۱۰ روز الی ۲ ماه.

مجازات روزه خواری در کشور عراق؛ پنج روز حبس خواهد بود.

مجازات جرم مذکور در کشور قطر نیز شامل سه ماه حبس یا پرداخت ۳۰۰۰ ریال جریمه نقدی است.

مجازات برای افراد روزه خوار در کشور بحرین شامل سه ماه حبس است.

مجازات جرم فوق در کشور عمان شامل چند ماه حبس خواهد بود.

در کشور عربستان نیز مجازات فرد روزه خوار شامل شلاق و زندان است. در صورتی که فرد روزه خوار از اتباع خارجی باشد مجازات او تبعید می باشد.

مجازات روزه خواری در ملا عام در کشور کویت شامل یک ماه حبس و یا پرداخت ۱۰۰ دینار جریمه نقدی است.

در کشور اردن در صورتی که فردی اقدام به روزه خواری در ملأ عام کند، وی را به یک ماه حبس و نیز پرداخت ۲۵ دینار جریمه محکوم می‌کنند.

مجازات روزه خواری در ملا عام در کشور سومالی سنگین ترین مجازات را بین کشورها دارد و اعدام است.

در کشور امارات نیز مجازات شامل یک ماه حبس و یا پرداخت ۲۰۰۰ درهم جریمه نقدی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: آیا میزان دیه در ماه رمضان افزایش می یابد؟


مجازات روزه خواری در ملا عام شامل چه کسانی نمی شود؟

با وجودی که روزه خواری عملی حرام است، لکن ممکن است فردی شرایطی خاص و یا عذر شرعی داشته باشند طوری که به جا آوردن فریضه روزه بر آن‌ها واجب نباشد. به طور نمونه مسافران و یا بیماران بر اساس احکام اسلام از گرفتن روزه معاف خواهند بود منتها توجه کنید که کلیه افراد اعم از افرادی که دارای عذر شرعی هستند یا خیر باید از هر عمل مانند خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات که مشمول قوانین روزه خواری می‌شوند در ملا عام خودداری کنند. البته اگر فرد بیماری که در شرایط بد حالی و ضعف مجبور به خوردن شود و یا مجبور به خوردن دارویی در راس ساعت معین باشد، شامل قوانین مجازات روزه خواری نمی شود. در پایان به یک نمونه رای دادگاه در خصوص این جرم پرداخته می شود.

به موجب کیفرخواست  صادر شده از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران  آقای م ۳۵ ساله و مجرد و مسلمان و فاقد سابقه محکومیت کیفری و شغل کارمند آژانس هواپیمایی، متهم است به ارتکاب فعل حرام با تظاهر به روزه ‌خواری در ملاءعام؛ نظر به گزارش مرجع انتظامی و نحوه دستگیری متهم که در حال استعمال سیگار و جویدن آدامس در پارک بود که پـس از تذکر مأمـورین نیز با به کار بردن الفاظی به آن بی‌توجهی کرده است و متهم ضمن اقرار به روزه خواری در ملاءعام مدعی است به تذکر مأمورین گوش داده و تمردی نکرده است. علی‌ایحال بزهکاری نامبرده دایر بر روزه‌خواری در ملاءعام محرز است و به استناد ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی نامبرده را به تحمل ده ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌کند. این رأی حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. پوریا می گوید

    سلام میخواستم بدونم این حکم برای چه سنینی صدور میشه مثلا زیر ۱۸ سال هم این حکم براش صادر میشه یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای کسی که سنش ۱۸سال تمام نشده باشد برای طرف اقدامات تامینی تربیتی در نظر گرفته خواهد شد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند