دیه مو سر و ریش در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

موی سر یکی از اعضای بدن می باشد که در مانند سایر اعضاء، چنانچه آسیب ببیند مستحق دیه خواهد بود. در قانون مجازات اسلامی، برای کندن موی سر دو حالت را تصور کرده و برای هرکدام دیه جداگانه ای تعیین نموده است.

نخستین حالتی که موی سر، کنده شود به گونه ای  است که دیگر نروید و حالت دوم، چنانچه موی سر به گونه ای کنده شود که مجددا بروید. همچنین ممکن است به طور کامل کنده شود و یا به صورت جزئی. که هرکدام از این موارد دیه خاص خود را دارد.در ادامه هرکدام از این دو حالت را بررسی می کنیم و همچنین دیه زن و مرد را نیز به طور جداگانه بررسی می نماییم.

کاریکاتور دیه کندن مو دیه کندن موی زن مطابق قانون مجازات اسلامی

در خصوص دیه موی سر زن باید موارد زیر را تفکیک نمود:

  • الف) کندن موی سر کامل زن، چنانچه دیگر نروید: مستحق دیه کامل می باشد.(طبق بخشنامه قوه قضاییه معادل ۴۸۰ میلیون تومان )
  • ب) کندن کامل موی سر زن چنانچه دوباره بروید: مستحق مهرالمثل می باشد.
    مهرالمثل، یک نوع مهریه است که میزان آن بر حسب وضعیت و شان اجتماعی و زیبایی و تحصیلی و… او تعیین می شود. ( ماده ۵۷۷ قانون مجازات اسلامی)
  • ج) از بین بردن بخشی از موی سر زن، چنانچه دیگر نروید: به همان مقداری که کنده شده از دیه کامل کم می شود.
  • د) دیه از بین بردن بخشی از موی سر زن چنانچه دوباره بروید: به همان نسبت، از مهرالمثل کم می شود.

نکته) در تعیین دیه موی سر، فرقی میان موی کم پشت و پرپشت وجود ندارد و دیه در هر دو صورت، به همان میزانی است که بیان شد.
نکته) در خصوص مهرالمثل، چنانچه میزان آن پس از محاسبه، بیشتر از دیه کامل شود، همان دیه کامل پرداخت می شود.
نکته) تشخیص این مساله که آیا مو دوباره می روید یا خیر نظر با کارشناس رسمی دادگستری می باشد . چنانچه نظر کارشناس بر این باشد که موی سر دیگر نمی روید میبایست دیه پرداخت شود. حال در صورتیکه پس از مدتی خلاف نظر کارشناس اثبات شود و مو دوباره بروید میبایست مقدار اضافی بر ارش پرداخت شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کندن موی سر زن با رضایت او

بنابر ماده ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی، چنانچه شخص به کندن موی سر خود رضایت داده باشد و همچنین در مواردی که بنا به تشخیص پزشک ضرورت دارد، دیه یا ارش تعلق نمی گیرد.

دیه موی سر مرد مطابق قانون مجازات اسلامی

در ارتباط با دیه موی سر مرد نیز میبایست، این موارد را تفکیک نمود:

  • الف) دیه از بین بردن موی سر مرد، چنانچه دیگر نروید: یک دیه انسان کامل می باشد.
  • ب) دیه از بین بردن موی سر مرد چنانچه دوباره بروید: مستحق ارش می باشد.
    ( ارش نوعی دیه است که تعیین میزان آن با قاضی و پس از جلب نظر کارشناس می باشد)
  • ج) دیه از بین بردن قسمتی از موی سر مرد، چنانچه دیگر نروید: به همان میزان، برحسب دیه کامل محاسبه می شود.
  • د) دیه از بین بردن بخشی از موی سر مرد، در صورتی که دوباره بروید: به همان میزان از ارش، کم می شود.

نکاتی که در ارتباط با موی سر زن بیان کردیم، از جمله عدم تفاوت در کم پشت بودن و پرپشت بودن و رضایت و … در خصوص موی سر مرد نیز جاریست.

دیه کندن مو

کندن موی سر مرد با رضایت او

بنابر ماده ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی، چنانچه شخص به کندن موی سر خود رضایت داده باشد و همچنین در مواردی که بنا به تشخیص پزشک ضرورت دارد، دیه یا ارش تعلق نمی گیرد.

دیه از بین بردن ریش مرد


از بین بردن کامل ریش مرد
چنانچه به گونه ای باشد که دیگر نروید، منجر به دیه کامل می باشد ولی چنانچه دوباره بروید یک سوم دیه کامل ثابت می شود.


بیشتر بخوانید: دیه ی سر و گردن چقدر است؟


از بین بردن قسمتی از ریش مرد نیز چنانچه دیگر نروید به همان نسبت از دیه کامل محاسبه می شود و در صورتی که دوباره بروید، به همان میزان از یک سوم دیه کامل کسر می شود. ( ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی)

دیه روییدن مو زن یا مرد با عیب و نقص

به موجب ۵۸۵ چنانچه موی سر مرد یا زن یا ریش مرد که از بین رفته است با عیب و نقص بروید مثل اینکه رنگ یا حالت طبیعی آن تغییر کند یا کم پشت بروید اَرش ثابت می شود. میزان ارش نیز در خصوص ریش باید بیشتر از یک سوم دیه کامل و در موی سر مرد باید بیشتر از میزان ارشی باشد که در صورت روییدن بدون عیب تعیین می شد. در ارتباط با موی سر زن نیز علاوه بر ارش یا یک سوم دیه یا مهرالمثل حسب مورد، باید ارش دیگری نیز بابت عیب حاصله پرداخت شود.

طریقه مطالبه دیه

برای شروع امر کیفری و به تبع آن مطالبه دیه ابتدائی بایست با مراجعه به پلیس محل وقوع جرم و بیان موضوع ثبت شکایت صورت بگیرد.پلیس با توجه به اظهارات شاکی و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه با تکمیل پرونده موضوع را به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می کند. بازپرس پرونده جهت بررسی میزان آسیب وارده بر شخص، وی را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد تا با اعلام نظر کارشناسی میزان دقیق آسیب و دیه مشخص شود. البته در مواردی که ممکن است آسیب و جراحات وارده از بین برود قبل از ارجاع موضوع به دادسرا نیز می توان نظر پزشکی قانونی را اخذ کرد. پس از رسدگی و ارجاع موضوع به دادگاه ،دادگاه با بررسی تمام جوانب اقدام به صورت رای می کند و شخص مجرم علی رغم پرداخت دیه به آسیب دیده ممکن است به حبس یا جزای نقدی نیز محکوم شود. در بعضی موارد هم شخص مجرم متواری است یا به موجب قوانین در خصوص جرم وی عفو صورت گرفته است که در این خصوص دیه ساقط نمی شود و فرد می تواند با به همراه داشتن مدارک تصویر مصدق دادنامه، تصویر مصدق گزارش مرجع انتظامی ،تصویر مصدق نظریه پزشکی قانونی و یا درصورت عدم مدارک فوق با درخواست استعلام پرونده،شهادت شهود و مطلعین ،درخواست جلب نظر کارشناس،تحقیقات محلی، معاینه محلی، شماره پرونده استنادی،اتیان سوگند،سایر دلایل و منضمات درخواست مطالبه را نماید

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزئی تر نحوه مطالبه دیه  می توانید به کتاب دعوی مطالبه دیه  در رویه دادگاه به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
75 نظرات
  1. نوروزی می گوید

    سلام بنده ۸ماه پیش در صانحه تصادف بخشی از موی سمت راست بالای گوش که زیاد نیست و بخشی از ریش دقیقا مربوط به پازلفی و اطراف ان و نصف ابرو سمت راست رو از دست دادم که هیچ کدام مجدد بیرون نیومدن اما به اینها دیه تعلق میگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله به نسبت مقدار کنده شده دیه تعلق میگیرد

  2. سارا می گوید

    سلام. عدم رویش موی سر به میزان دو دهم درصد چقدر میشه دیعه.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. حدودا هفتصد هزار تومان

  3. محسن می گوید

    سلام‌‌یک‌درصد‌موی‌مجاسن‌چقدرمیشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سه میلیون و سیصدهزار تومان

  4. علیزاده می گوید

    سلام خسته نباشیددیه سه دهم درصد موی سر زن چقدر میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نزدیک یک میلیون و پانصد

  5. نازی می گوید

    سلام یه بند انگشت از مو سر کنده شده چقدر دیه میشع

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ه همان میزان، برحسب دیه کامل محاسبه می شود.

  6. محمد می گوید

    سلام بنده با همسرم كه صيغه هست تو خيابان دعوامون شد و من موي ايشان راكشيدم كه سوار ماشين كنم ايا زندان داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :اگرهیچ اسیبی وارد نشود حبس وشلاق دارد.

  7. محمد رضا اوجاقلو می گوید

    سلام ببخشید پسرمون تصادف کرده. نزدیک دو سانتی متر مربع موی سرش کنده شده یعنی جای زخم دیگه. مو رویس مجدد نکرده میخواستم ببینم دیگه برای چقدر صادر میشه شکستگی ماسه داره ترک داشته ولی استخوانش حاله جا نشده بود خودش جوش خورده عمل ترمیم رو صورتش انجام شده و یک عمل دیگه براش دکترش نوشته

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:به مقدارموی کنده شده براساس پزشکی قانونی تعیین میشود.

  8. زخمی می گوید

    سلام من با زور و ضرب و شتم مادر و برادرم با همکاری هم ۳۰ درصد از موهام رو با قیچی زدند در ماه حرام و من ازشون صدا ضبط کردم که با زور و فحش و کتک های شدید و جراحات بوده من خانومم و در زمینه زیبایی کار میکنم میخواستم بدونم چقدر دیه و چه مجازاتی داره ممنون میشم جوابمو بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بایستی به پزشکی قانونی مراجعت نمایید.

  9. نرگس می گوید

    سلام خسته نباشید من ۴۵روز پیش به ارایشگاهی زنانه برای رنگ کردن مویم رفتم و اون خانم هم رنگ موی مراخراب کرد وهم تمام موی من راسوزاند. مویم بلند بوده تا کمرم واولین بار بود که رنگ میکردم هم رنگ مویم راخراب کرد هم موهایم تمام کنده شده وبقیه اسیب دیده اند و کنده میشوند. چقدر دیه به من تعلق میگیرد؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید شکایت کرده و مطالبه دیه نمایید.

  10. علی می گوید

    سلام وقتتون بخیر‌جناب آقای وکیل محترم،من پسری هستم ۲۶ساله کوچیک شما،عرض به خدمتتون من بعداز اینکه صورتم رو اصلاح یا شیو میکردم با تیغ یا ژیلت حدود یکی دوساعت بعدش انگار روی صورتم اسید پاشیده بودن به قدری خوارش و قرمزی و آکنه داشت که نگو و نپرس داشت کنده نیشد ازبس میخواروندم بدنبال درمان با کلینیکی توی اینستاگرام آشنا شدم حدود ۷یا۸ماه‌پیش باصحبت های فراوان با خانوم دکتر بدنبال راه مداوا گفت نترس بیا لیزر کنم صورتتو از شرش راهت بشی یدفعست دیگه منم ساده لوح زیبایی و صورتمو گزاشتم دست ایشون بعداز۷بار لیز کل ریشامو فولیکولاشو سوزونده دیگه درنمیاد جدیدا تیکه تیکه دراومده ببینید وحشت میکنید ،جلسه اخرم بخاطر همین که گفتم سکه ای دراومده درجشو برد بالا صورتمو سوزوند اگر شکایت کنم جرائم‌پزشکی و پزشک قانونی و بگم ایشون دکتر عمومی هستن مجوزم ندارن استعلام گرفتم و اپراتور ایشونم لباس فروش بوده اومده بدون مدرک و چیزی لیزرمیکنه الکی بمن‌گفت دکترم جعل عنوان کرد،،،من اگرطلب دیه کنم باید بخاطر ازبین بردن فولیکول های ریش صورتم دیه کامل بدن با توجه به ماه حرام که الان توش هستیم چقدره دیم و موفقیت ‌توی شکایتم‌چقدر بالاست اقای وکیل متشکرم پاسخم رو میدین❤❤❤🌹🌹🌹🌹خداعوضشو بهتون بده زنگ زدم ترسیدن‌گفتن شکایت نکن بیا راضیت میکنم باید جقدر بدن رضایت محضری بدم منونم ازپاسخگویی شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از پزشک مقصر مطالبه خسارت نمایید و برای اینکار بایستی نزد دادسرای جرایم امور پزشکی یا دادسرای محل اقامت پزشکی شکایت نماییدو همجنین می توانید از طریق دفاتر خدمات قضایی شکایت خودتان را ثبت نمایید.

  11. مهدی خیراللهی می گوید

    تو سربازی که موهای پسرا رو به زور کوتاه می کنن آیا دیه تعلق می گیره ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  12. پریا می گوید

    سلام ببخشید ۶×۷موی سر زن کنده شده دیش چقدر هست ممنونم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید نامه پزشکی قانونی ارائه نمایید.

  13. خانم سعیدی می گوید

    سلام ببخشید من به آرایشگاه رفتم موی سرم را دکلره کرده ورنگ آن را خراب کرد وموی سرم را سوزانده دیه وارد می شود؟

  14. کبری می گوید

    سلام ببخشید من باخانواده همسایه دعوا کردیم واون خانم رفته سرشو بخیه کرده گفته جای کنده شدنه موی سرمه دیه این چنده واصلا میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله موی سر دیه دارد.

  15. حامد می گوید

    سلام قربان به گفته نامه پزشکی قانونی کندن موهای سر در دوناحیه به ابعاد ۶*۳ سانتی متر صدمات بند ۱ و ۲ در اثر اصابت جسم سخت و بند ۳ در اثر کشیدگی
    چقدر میشه دیه اش ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید دادگاه در دادنامه درصدی را درج نماید تا بتوان دقیق مشخص شود.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      میزان دیه به تشخیص پزشک قانونی و رای دادگاه معین می گردد.

  16. حامد می گوید

    سلام در نامه پزشک قانونی من زده ۶*۳ سانتی متر کندن موی سر مرد چقدر میشه؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دادگاه بایستی درصدی تعیین نماید بتوان دقیق محاسبه کرد باید دادنامه داشته باشید.

  17. ازیتا می گوید

    سلام لیفت شقیقه کردم بعد متوجه شدم ایشون دکتر قلابی هست ده سانت شقیقه سمت رلستم به پنهای سه سانت مو نداره در نمیاد همون سمت شقیقه امو گود کرده عمل بلفا انجام داد روز بخیه کشیدن ی طرف پلکم اومد نخ بکشه پلکم پاره شد اعتراض کردم گفت دستیارم اون روز عمل کرده بود من وقت نداشتم باز بخیه خورد شش روز بعد رفتم بخیه بکشه ی پلک چشمم اندازه عدس در اومده بود گفتم درد دارم گفت مهم نیس بخیه جا مونده الان بیحسی میزنم باز شکافت در اورد چشمم تا ب تا شده پوست اضافه اوردع بالای پلکم اون دستیارش روز اول ب جای ابنک بالای پلک برداره پلکم کوتاه کرده لطفا بگید حدودا دیه چقدر میشه همون حدودا ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید نامه پزشکی قانونی تهیه نماییدتا ما دیه رو محاسبه نماییم.

  18. سهیل می گوید

    سلام من صورتم خیلی جوش میزد یه پزشک بود به دروغ گفت متخصص پوست و مو هستم رفتم‌کلینیکش گفت موبرگشته داری صورتتو کامل لیزر میکنم ریشات نرم درمیاد دیگه جوش نمیرنی الان دیگه ریش و سبیلام کلا بعد ازمدتی درنمیاد شکایت کردم دیه کامل تعلق میگیره همشم قصور پزشکی توی ماه حرام صورت‌گرفته بعدازاستعلام‌متوجه شدم دکترعمونی هست خودشم دست نزد دادش به اپراتور لیزر کرد صورتمم کلا سوخته رنگ صورتم از گندمی به شکلاتی یا برنزه شده،باتشکر از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورت اثبات تقصیر پزشک دیه می توانید اخذ نمایید ولی ماه حرام مختص فوت هست نه جراحات.

  19. حسن می گوید

    با سلام و عرض ادب. بنده حدود یک سال پیش کاشت مو انجام دادم اما هیچ نتیجه ی مطلوبی حاصل نشد و شقیقه های بنده را هم کاشت انجام دادند که به صورت خیلی بی نظم رشد میکردند که بنده مجبور شدم لیزر درمانی را شروع کنم. آیا میتوان از تکنسین کاشت مو شکایت کرد؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      جهت ثبت شکایتتان از پزشک کاشت مو به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی واقع در هر یک از نقاط ایران مراجعه نمایید. متعاقب ثبت متن شکواییه و دلایل و مدارکتان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده جهت رسیدگی به دادسرای صالح ارسال می گردد.

  20. محمد می گوید

    سلام من دوبار تاحالاکاشت مو داشتم دوبارش بافاصله زمانی سه سال بوده پیش یه دکتر رفتم در مطب واسم انجام داد ولی دوباره موهام خالی شده ایا میتونم از ایشون شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      پزشکان متخصص پوست و مو تنها صنف مجاز به کاشت مو میباشند. از سایر مراکز کاشت مو و کلینیک های زیبایی که فاقد مجوز مربوطه از وزارت بهداشت میباشند و یا پزشک متخصص پوست و مو در کلینیک خود ندارند میتوانید تحت عنوان شکایت از پزشک کاشت مو اقدام قانونی نمایید. جهت مشاوره با وکیل شکایت از کاشت مو در تهران با ما تماس بگیرید. موفق و موید باشید.

  21. بهزاد زینالی می گوید

    باسلام
    میزان دیه با تشخیص پزشک قانونی مشخص می گردد.

  22. . می گوید

    سلام من تو درگیری ۴سانتی متر از مساحت کل موی سرم کنده شده ک شش دهم درصد آن رویش مجدد نداشته لطفا بفرمایید دیه آن چقدر می شود؟و چند تا کبودی داشتم روی بدنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دیه براساس تشخیص پزشکی قانونی و رأی دادگاه تعیین می شود. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه دیه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  23. مریم می گوید

    با سلام به ارایشگر برای رنگ مو مراجعه کردم و کف سر و موهایم دچار سوختگی شدید شد. خونریزی و زخم های زیاد پوست سر. و آسیب دیدگی شدید مو. شکایت کردم و پزشکی قانونی آسیب پوست و مویم را تایید کرد و منتظر نوبت دادگاه هستم
    اما نتیجه میزان آسیب رو به معاینه مجدد و ۲ ماه دیگر موکول کرد

    هر بار که به حمام می‌روم موهای بیشتری از دست میدم و با سوزش و خارش شدید پوست سر .
    وضعیت ظاهریشان نیز بدتر می‌شود میخواستم ببینم ایا می‌توانم خسارت و دیه بگیرم یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ابتدا از طریق کلانتری نسبت به شکایت اقدام نمایید و براساس برگه شکایت به پزشکی قانونی بابت دریافت معاینه و اخذ گواهی اقدام نمایید و با استناد بدان با تنظیم شکواییه در دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت شکایت و مطالبه خسارت نمایید.

  24. هستی می گوید

    من با استفاده از شامپوی تقلبی مجبور شدم موهایی که تا روی کمرم بود را مردانه کوتاه کنم تو پزشک قانونی نوشتن تقریبا دو سوم موهامو از دست دادم چقد دیه تعلق میگیره به من

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر پزشک این تجویز را کرده باشد می توانید از پزشک معالج شکایت کرده و مطالبه خسارت نمایید.

  25. ملایی می گوید

    سلام
    دیه کندگی موی سر در اثر کشیدن در ناحیه آهیانه ای جلو سر سمت چپ به اندازه ۲×۲ سانتی متر به میزان شش دهم درصد به شش دهم درصد دیه کامل
    چقدر میشود؟
    ممنونم از راهنما۲۰یی تون

    1. زینالی می گوید

      سلام: ۲۸۸۰۰۰۰تومان می باشد

  26. الیاس می گوید

    سلام بنده تصادف کردم جراحت دامیه پس سر داشتم پزشکی قانونی ۲ درصد تعین کرد ولی تو معاینه مجدد گفتن که ۲۵صدم درصد عدم رویش مو میشه بگین یعنی چی

  27. منیژه می گوید

    با سلام دیه کندن نیم درصد موی سر چیه

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیم درصد میشه ۳۰میلیون تومان

  28. منیژه می گوید

    با سلام
    دیه کندن نیم درصد موی سر چقدر میشه

  29. جواد می گوید

    سلام پسر تو یک تصادف دو بند انگشت از دوطرف سرش دیگه رویش مو نداره پزشکی قانونی گفته ۱۵درصد دیه کامل ولی بیمه قبول نمیکنه میگن ۱۵صدم درصد بوده اشتباه کردن.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بیمه ندهد باید به طرفیت بیمه اقدام به شکایت کرده و مطالبه دیه کنید

  30. لیلا می گوید

    سلام روز بخیر
    موهای من توسط ارایشگرم کامل سوخته شده و‌ جز کوتاه کردن هیچ راهی نداره من هزینه رنگ را پس گرفتم ولی موهام کامل باید پسرونه کوتاه شه،من داخل صنف ازشون شکایت کردم میخوام بدونم چقدر دیه به موهای من تعلق میگیره ممنونم🙏🏻

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید ابتدا شکایت کنید سپس به پزشکی قانونی مراجعه نمایید تا بر اساس معاینه دیه موی سر را محاسبه نماید

  31. اردلان می گوید

    سلام خدمت وکلای محترم.
    موهای یک زن ۴۲ساله که در بیمارستان بستری میباشد و در کما میباشد جهت انجام جراحی سر(جراحی مغذ)به اشتباه شیو کامل گردیده و همراهان بیمار شکایت از شیو کامل دارند.و همچنین جراحی بیمار به علت عدم رضایت همراهان کنسل گردید.چه مقدار دیه به این قصور و اشتباه تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق پزشکی قانونی با شکایت اقدام نمایید

  32. هادی می گوید

    جرح سمحاق از بند چهارم از گواهی اولیه منجر به عدم رویش موی سر به‌ میزان یک و سی و پنج صدم درصد از کل وسعت رويش موی سر شده‌ است که واجد دیه مقدر است

  33. هادی می گوید

    جرح موضحه پل بینی که تحت‌ عمل جراحی ترمیمی قرار گرفته است که‌ با جای گذاری اثر التیام یافته است و مشمول تبصره ۴ ماده ۷۰۹قانون مجازات‌ اسلامی میباشد

  34. هادی می گوید

    شکستگی‌ استخوان‌ بینی به نحو مطلوب التیام يافته است و واجد دیه مقدر است

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله دیه مقدری دارد که بعد از انجام معاینه پزشکی قانونی میزان آن تعیین و مشخص خواهد شد.

  35. ارمیتا می گوید

    سلام ۲۵درصداز کل سر چقدر دیه میشه؟ممنون میشم جواب بدید

  36. ناشناس می گوید

    سلام من موهام تا کمرم هست و پرپشت. برای کار پروتئین تراپی رفتم خانمه بدون اجازه من قیچی برداشته و یه طره از موهام حدود ۳۰ سانت بلندی قیچی کرده دعواش کردم و فقط عذرخواهی کرد چه فایده. چه خاکی به سرم بریزم؟شوهرم مبگه یه قرون نباید بهش بدی ولی من میگم یکم بابت ماسک که به موهام زده بهش بدم. یک میلیون و ۲۰۰ قرار بود کلا بهش بدم. ولی هنوز هیچی ندادم. میتونم هیچی ندم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت کوتاهی بدون اجازه مو از ایشان شکایت کرده و مطالبه دیه نمایید ولی حق الزحمه طرف را باید پرداخت نمایید.

  37. ناشناس می گوید

    آخه تو خونه کار مبکرد نه تو آرایشگاه. بخوام شکایت کنم کلی باید خرج کنم و خی نمیدونم دیه اش چقدره.

  38. ناشناس می گوید

    خب چکاریه اون همه بیفتم دنبال شکایت که دیه بگیرم؟ و اینکه نمیدونم دیه اش حدودا چقدره؟

  39. رها می گوید

    سلام ببخشید پزشکی قانونی به من گفتن ۲۸سانت از موهای سرم و به خاطر کار پزشکم از دست دادم به نظرتون یعنی چه قدر

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید مطالبه دیه نمایید تا بر اساس نسبتی که موی شما از بین رفته اقدام نمایید.

  40. علی ارمبین می گوید

    سلام بنده عدم رویش،موی سر و دکتر پزشک قانونی برایم زده دیه ان چقد هستش

  41. حجت الله کرمی می گوید

    عددم رویش مو از سطح کل سر به وسعت شش دهم رویش نخواهد یافت دیه ان چن درصد میشود

    1. زینالی می گوید

      سلام این موارد باید براساس ارش اعلام شود

  42. گیتی می گوید

    درود و وقت بخیر
    یه سوال کاشت مو زیر نظر متخصص پوست و مو توسط فردی که توسط دکتر آموزش دیده و زیر دستش، کار میکنه غیر قانونی هست؟
    و اگه بیمار شکایت کنه و اتفاقی بیفته دکتر باید دیه بده یا تکنسین

  43. رضا می گوید

    سلام
    خواهرم با برادرم و زن برادرم درگیری پیدا کردن و هردو طرف آسیب دیدن(زن برادرم ازناحییه موی سربه میزان ۳%وخواهرم هم ازناحیه مفصل دوانگشت دست) ومقصز هم زن برادرم بود انها زودتر شکایت کردن دادیار پرونده ازخواهرم رضایت گرفت وگفت که انهاهم رضایت دادن وپرونده روبست حالا بعداز گذشت یکسال انها دوباره شکایت کردن ودادخوست دیه ومهرالمثل کردن خواهرم که به دادیار مراجعه کردو گفت که ماهم شاکی هستیم دادیار گفت دادیار قبلی منتقل شده وفقط قرار منع تعقیب رو لغو کرده و پرونده شما هم بسته شده حالا شما یا باید دیه بپردازیم یا بازداشت و یه فیش حقوقی بیاریدلطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند