دریافت مهریه بدون طلاق در چه صورت امکانپذیر است؟

مهریه طلبی است که زوجه یا زن از شوهر دارد و گرفتن این طلب، ربطی به طلاق گرفتن ندارد؛ اما چون در زمان طلاق اختلاف به وجود می آید غالبا در آن زمان هم مطالبه مهریه صورت می گیرد.

لذا تقاضای گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکان پذیر است و زن می تواند همچنان که زندگی مشترک را ادامه می دهد؛ مطالبه مهریه را نیز درخواست کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مطالبی را درباره مطالبه مهریه بدون طلاق با شما در میان بگذاریم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کدام مهریه بدون طلاق قابل مطالبه است؟

مهریه از هر نوعی باشد چه به صورت سکه بر ذمه شوهر باشد (یعنی شوهر باید آن را ادا کند) یا به این شکل باشد که ضمن عقد، مال خاصی را به نام زن بزنند؛ متعلق به زن خواهد بود.

با این تفاوت که برای مثال اگر سکه مهریه زن باشد؛ وی باید آن را مطالبه و درخواست کند و مرد آن را پرداخت کند. اما اگر مال خاصی مثل خانه یا زمین یا آپارتمانی را نام وی بزنند یا مهریه وی قرار دهند مستقیما باید گفت زن مالک آن ملک خواهد بود.

در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی نیز همین امر مقرر شده که به محض نکاح زن مالک مهر خواهد شد.

پس تمکین نکردن یا خیانت زن یا درخواست طلاق و موارد دیگر باعث نمی شود زن از مهریه خود محروم شود.

کدام مهریه بدون طلاق قابل مطالبه است؟

گرفتن مهریه توسط زن بدون طلاق

طبق قانون، زن می تواند بعد از عقد در هر لحظه ای که اراده کند، مهریه خود را بخواهد و مرد هم باید پرداخت کند.

قانون هم برای زن راه هایی را در نظر گرفته که مهریه را مطالبه کند.

برای مثال شما اگر بخواهید مطالبه مهریه کنید ابتدا باید از اجرای ثبت اقدام کنید و در صورتی که نتیجه نگرفتید آنگاه به دادگاه مراجعه کنید.

راه های گرفتن مهریه در ازدواج دائم و موقت

ابتدائا باید گفت گرفتن مهریه در نکاح موقت (صیغه) هم ممکن خواهد بود اما اگر ثبت نشده باشد باید از طریق دادگاه اقدام کرد و از طریق اداره ثبت ممکن نخواهد بود.

برای گرفتن مهریه از همسر دایمی ابتدا باید موضوع را از اجرای ثبت پیگیری کرد؛ اما اگر امکان پذیر نبود می توان مهریه را از دادگاه درخواست کرد.

 الف) گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت

  • اگر شما به عنوان همسر دائمی بخواهید مهریه را مطالبه کنید؛ ابتدا باید به دفترخانه ای بروید که ازدواج در آن ثبت شده است و آنجا صدور اجراییه را تقاضا کنید که راهنمایی خواهید شد. همچنین می توان این امر را به وکلای متخصص در این حوزه سپرد.
  • بعد از آن این دفترخانه، اجراییه صادر می کند و به آدرس زوج پست می کند. از این طریق می توان اموال شوهر را توقیف کرد به جز آنچه قانون تحت عنوان مستثنیات دین عنوان کرده برای مثال می توان ماشین وی را اگر وسیله امرار معاش نباشد توقیف کرد.
  • از طریق ثبتی به جز توقیف اموال شوهر امکان ممنوع الخروجی وی نیز وجود دارد.

برای مطالبه مهریه از طریق ثبتی می توان از وکیل دادگستری در این حوزه استفاده کرد که با سرعت بیشتری کارها پیش برود.

ب) گرفتن مهریه از طریق دادگاه

  • اگر از طریق ثبتی نتوانستید مهریه را وصول کنید باید از راه دادگاه عمل کنید و با تقدیم دادخواست به دادگاه از این مرجع مطالبه مهریه را تقاضا کنید
  • دادخواست مطالبه مهریه باید به دفاتر خدمات قضایی تقدیم شود. سپس دفاتر آنرا ارجاع خواهند داد.
  •  دادگاه رسیدگی کننده موضوع بستگی به میزان مهریه ای دارد که شما می خواهید؛ برای مثال اگر مهریه درخواستی شما تا ۲۰ میلیون تومان باشد باید به شورا حل اختلاف تقدیم شود. اما اگر بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد یا ارزش سکه های درخواستی بیش از این رقم باشد باید به دادگاه خانواده دادخواست را تقدیم کرد
  • اگر شهر شما دادگاه خانواده نداشت دادخواست، باید به دادگاه عمومی تقدیم شود.

راه های گرفتن مهریه در ازدواج دائم و موقت

مراحل مطالبه مهریه بدون طلاق

لازم است که شما ابتدا در هنگام مطالبه، عقد نامه را همراه خود داشته باشید؛ زیرا دادگاه ابتدا باید رابطه زن و شوهری شما را تایید کند تا بتواند درباره مهریه تصمیم بگیرد.

در ضمن دادخواست از دادگاه می توان تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال کرد.

وقتی وقت رسیدگی تعیین شد و دادگاه شروع به رسیدگی کرد به دفاعیات طرفین گوش می دهد و ممکن است مرد، ادعای بخشش مهریه توسط زن را داشته باشد که البته باید آن را ثابت کند.

اگر دادگاه حکم به پرداخت مهریه توسط شوهر بدهد؛ مرد مکلف به پرداخت آن است و زن می تواند از طریق اجرای احکام مدنی هم به توقیف اموال مرد اقدام کند و هم حکم بازداشت وی را بگیرد در مقابل مرد می تواند با اثبات اعسار مهریه از بازداشت رهایی یابد و میزان مهریه را به وسیله دادگاه قسط بندی کند.

مسائل طلاق توافقی، اعسار و هبه و بخشش مهریه و….پیچیدگی هایی خواهند داشت که توصیه می شود در این باره با وکیل دادگستری مشورت کنید و از راه حل ها و راهکار های موجود کسب اطلاع کنید زیرا ایشان با توجه به تجربه فراوان در دادگاه ها می توانند کمک کار باشند و موضوع را تسهیل نمایند.

مراحل مطالبه مهریه بدون طلاق

مشاوره حقوقی برای مطالبه مهریه بدون طلاق

گاهی امر مطالبه مهریه پیچیده می شود برای مثال اگر شما با کسی نکاح موقت داشته اید و حال می خواهید مهریه را مطالبه کنید و از آنجا که غالبا به ثبت نمی رسد کار دشوار تری نسبت به نکاح دائم در پیش است که توصیه می شود با وکلا و کارشناسان این حوزه از طریق موسسه حقوقی وکیل تاپ مشورت نمائید.

نتیجه گیری

زن می تواند برای مطالبه مهریه که حق خود است حتی در حال زندگی مشترک نیز اقدام کند اما این که بدون وجود اختلاف بخواهد آن را مطالبه کند آیا به صلاح است یا خیر به تصمیم خود وی با مشورت از دیگران بستگی دارد.

در بالا به نحوه مطالبه مهریه اشاره کردیم و البته مختصرا به راهکار ها و شرایط نیز اشاره کردیم. لازم است در این زمینه با وکیل متخصص این حوزه مشورت کنید.

برای مثال اگر نکاح شما موقت است کمی دشوار تر است مطالبه آن و نیاز به همکاری و مشورت با مشاوران و وکلا می باشد.

سوالات متداول

بله این امر امکان پذیر است و در بالا به کم و کیف این امر اشاره کردیم.

زن به محض نکاح مستحق مطالبه مهریه می شود و هیچ چیزی نمی تواند مانع آن شود لذا حتی اگر زن ناشزه هم باشد مستحق مهریه خواهد بود.

هم از طریق اجرای ثبت و ابتدائا دفترخانه ازدواج می شود اقدام کرد و هم در صورتی که از این راه ثمره ای حاصل نشد از طریق دادگاه می توان اقدام کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند