جرم جعل اسکناس چه عواقب و مجازاتی دارد؟

احتمالا شما با مواردی از جعل اسکناس مواجه شده اید، مانند اینکه بعد از صرف مدت زمان زیاد جهت خرید اجناس و مراجعه به صندوقدار برای پرداخت مبلغ اجناسی که خریداری کردید به شما می­ گوید که پول ­هایتان تقلبی هستند.

بالا بردن اطلاعاتتان و آموزش ­های لازم در خصوص تفاوت هایی که بین اسکناس های واقعی و اسکناس های جعلی وجود دارند راه بسیار مناسبی جهت جلوگیری از وقوع این دسته از جرایم می­ باشد.

در ادامه مطالبی در خصوص روش ­های شناسایی اسکناس مجعول و مجازات هایی که برای این جرم لحاظ گردیده آورده شده است.

شما می­ توانید از طریق تماس با ما سایر اطلاعات مهمی که در خصوص جرم جعل اسکناس وجود دارد را از وکلای متخصص وکیل تاپ دریافت نمایید.

شناسایی اسکناس جعلی

یکی از متداول ترین روش­ها برای تشخیص اسکناس جعلی که احتمالا شما نیز از آن استفاده کرده ­اید این است که اسکناس را بالا نگه می­دارید و تلاش می کنید تا «نخ اسکناس» را ببینید.

اما نکته ­ای که وجود دارد این است که بعضی اسکناس ­های تقلبی هم دارای این نخ هستند و این مورد نمی ­تواند روش مناسبی جهت تشخیص پول تقلبی محسوب بشود.

روش دیگر وجود چاپ برجسته در بخش ­هایی از اسکناس هست که شما می­ توانید به راحتی با انگشتان دستتان آنرا لمس نمایید.

موارد متعددی از خصوصیات امنیتی در اسکناس ­های صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی وجود دارد که شما می­ توانید با اندکی دقت به راحتی اسکناس جعلی را تشخیص بدهید.

به طور کلی روش های متعددی جهت شناسایی اسکناس های تقلبی وجود دارد که به شما توصیه می­ کنیم تنها به یک روش اکتفا نکنید، لازم به ذکر است حتی برای نابینایان هم این امکان وجود دارد تا با کمک روش ­هایی اسکناس واقعی را از جعلی تشخیص بدهند.

شناسایی اسکناس جعلی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

عنصر شبیه ­سازی در جعل اسکناس

یک مبحث وجود دارد و آن امکان به اشتباه افتادن در تحقق جرم جعل است. یعنی برای اینکه جعل محقق شود لازم است که طرف مقابل صرفا فکر کند که آن چیز جعلی، واقعی است و به اشتباه بیفتد .یعنی لازم نیست که حتما شبیه اصل آن باشد

مثلا در جعل امضا، صرفا اگر شخصی به اشتباه بیفتد؛ جعل محقق شده و نیازی نیست امضا کاملا شبیه باشد.

اما در خصوص اسکناس، چون همه مردم اسکناس را می شناسند و یک شی معروف است صرفا امکان به اشتباه انداختن موجب تحقق جرم نمی شود و اسکناس جعلی باید شبیه اصل آن باشد.

شرط جعل بودن اسکناس داخلی یا خارجی

بر اساس قوانین فعلی ایران در خصوص جعل اسکناس داخلی یا خارجی در صورتی می توانید اعلام جرم کنید که پول قانونی یک کشور باشد و شباهت بین اسکناس مجعول و اسکناسی واقعی رعایت شده باشد.

بنابراین اگر به شما اسکناس از دور خارج شده ای داده باشند همچنین اسکناس ­های مجعولی که با اسکناس واقعی شباهتی نداشته باشند مشمول جرم جعل اسکناس نخواهند شد.

برای مثال در صورتی اسکناسی داشته باشید که تصویر و رنگ آن فرق داشته باشد مشمول عنوان جعل اسکناس قرار نمی گیرد، هرچند که تحت شرایطی ممکن است که کلاهبرداری لحاظ بشود.

شرط جعل بودن اسکناس داخلی یا خارجی

مجازات جعل اسکناس

در صورتی که جعل اسکناس با آگاهی کامل و قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی انجام گیرد؛ شخص مفسد (مفسد کسی است که اعمالی خلاف صلاح و مصلحت انجام می‌دهد.) شناخته شده و اعدام خواهد شد. عضویت داشتن در باند جرم جعل اسکناس با آگاهی کافی­ در خصوص انجام جرم نیز سبب می ­شود مرتکب، مفسد محسوب و اعدام گردد.

مهمترین قوانینی که در مورد برخورد با مجرمین جعل اسکناس هست، تعزیرات قانون مجازات می­ باشد.

بر اساس این قانون اگر شما اشیایی نظیر چک، برات، ارز، پول داخلی و …را جعل نمایید علاوه بر اینکه باید خساراتی که وارد نموده ­اید را جبران کنید به یک تا ده سال حبس نیز محکوم خواهید شد.

وارد نمودن غیرقانونی ارز، اسکناس، طلا

اگر با موردی مواجه بشوید که شخصی طلا، ارز، اسکناس را بطور غیرقانونی وارد می­ نماید در صورتی که برای دادگاه محرز بشود قصد آن شخص مقابله با نظام و فساد اقتصادی می ­باشد به اعدام محکوم خواهد شد.

در غیر مورد مذکور مجازت وی متفاوت و از پنج تا بیست سال حبس خواهد بود.

وارد نمودن غیرقانونی ارز، اسکناس، طلا

انگیزه جعل اسکناس

  • ممکن است برای شما این پرسش مطرح بشود که هدف اشخاصی که اقدام به جعل اسکناس می­ کنند چیست؟

معمولا افراد هدفشان از جعل اسکناس کلاهبرداری و ایجاد بی نظمی در نظم جامعه هست.

  • اگر این پرسش برای شما وجود دارد که خب چاره چیست؟
  • چگونه می­ توان مانع گسترش این جرم شد؟

از جمله اقداماتی که می ­توان جهت جلوگیری از اشاعه این جرم صورت بگیرد این است که مردم و کسبه آگاهی خود را در خصوص این قبیل جرایم ارتقا بدهند تا به راحتی در دام افراد شیاد و جاعل نیافتند.

وکلای با تجربه ما در زمینه جرایم مرتبط با جعل اسکناس آماده پاسخگویی به شما هستند، آنها روشها و اطلاعات لازم را خدمت شما ارائه می­ دهند تا دچار ضرر و زیان های گاها جبران ­ناپذیر نشوید.

نتیجه ­گیری

جعل اسکناس جرمی هست که تنها از طریق ساختن صورت می­ گیرد، پس برای مثال اگر اسکناسی که در اختیار دارید مخدوش (به معنای خراشیدن بخشی از کلمه) هست از مواردی نیست که تحت جرم جعل اسکناس قرار بگیرد.

بیشتر کلاهبرداری ها بوسیله اسکناس ­های جعلی صورت می ­گیرد توصیه می­ شود که مراقب اسکناس های جعلی باشید.

از آنجا که این قبیل مجرمان معمولا جعل را به عنوان پیشه خودشان قرارداده ­اند و با بررسی تمامی جوانب نقشه هایشان را عملی می ­کنند متعاقبا شناسایی و دستگیری آن­ها کار راحتی نیست.

در نتیجه در خصوص این دسته از جرایم اقدامات پیشگیرانه و ارتقای آگاهیتان بسیار موثر خواهد بود. جرایم جعل اسناد و جعل اسکناس دارای نکات ریز و مهمی هستند بنابراین بهتر است که اطلاعات تکمیلی دیگر را از طریق وکلای متخصص در این زمینه کسب نمایید.

پرسشهای متداول

بر اساس قوانین فعلی ایران در خصوص جعل اسکناس داخلی یا خارجی در صورتی می ­توانید اعلام جرم کنید که پول قانونی یک کشور باشد و شباهت بین اسکناس مجعول و اسکناسی واقعی رعایت شده باشد.

جعل اسکناس جرمی هست که تنها از طریق ساختن صورت می ­گیرد، پس برای مثال اگر اسکناسی که در اختیار دارید مخدوش (به معنای خراشیدن بخشی از کلمه) هست از مواردی نیست که تحت جرم جعل اسکناس قرار بگیرد.

به طور کلی روش ­های متعددی جهت شناسایی اسکناس ­های تقلبی وجود دارد که به شما توصیه می ­کنیم تنها به یک روش اکتفا نکنید، برای مثال وجود چاپ برجسته در بخش ­هایی از اسکناس هست که شما می­ توانید به راحتی با انگشتان دستتان آنرا لمس نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    چطوری میشه جعل رو اثبات کرد؟ اگر‌ طرف گردن نگرفت با چند تا شاهد میشه اثبات کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دو نفر شاهد مرد یا یک مرد و دو زن بعنوان شاهد برای دادگاه معرفی نمایید.

  2. علی ج می گوید

    سلام بنده یک میلیون تومان (۲۰ عدد چک ۵۰ تومانی)داشتم ازم گرفتن چ جرمی داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت جرم تهدید و اخاذی از طرفتان شکایت نمایید ولی باید دریافت چک به اجبار را باید اثبات نمایید.

  3. کیوان فریدونی می گوید

    سلام خسته نباشید من مقداری تراول چک. وپول تقلبی در اینستاگرام از شخصی خریداری کردم ومقدار کمی از آن را در جایی خرج کردم وطرف فهمید ومامور خبر کرد و من را گرفتن وبردند واینکه زندان رفتم والان با قرار وصیقه آزاد شدم اما ۳روز دیگه دادگاه اصلی منه و اینکه اصلا من اهل پول قلابی نیستم من شماره حساب اسم طرفی که براش پول ریختم را دارم. که به من پول تقلبی داد حالا میخواستم ببینم چه راهی داره که من زندان نرم راهش چیه ممنون میشم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند