مهریه به چه زنانی تعلق نمیگیرد؟ (موارد عدم تعلق مهریه)

مهریه یا صداق، مالی است که در اثر ازدواج برای زن تعیین می شود و طبق حکم قانون به محض واقع شدن عقد، آن مال، متعلق به زن خواهد بود.

اما از این قاعده مواردی داریم که استثنا می شود یعنی اگر چه طرفین عقد کرده اند و پیوند زوجیت تشکیل داده اند اما در صورت جدایی، زن استحقاق مهریه را ندارد و مهریه ای به وی تعلق نمی گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا به این موارد اشاره ای داشته باشیم.

موارد استحقاق زن برای مهریه

این سوال ممکن است هم برای مردان پیش آید و هم خود زنان برای شان سوال شود در چه مواردی ممکن است مهریه به آنان تعلق نگیرد. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که آیا این موارد باعث می شوند زن مستحق مهریه نباشد؟

موارد استحقاق زن برای مهریه

  • مهریه عندالاستطاعه

در این مورد مطالبه مهریه طوری است که زن برای وصول آن باید دارایی و تمکن و استطاعت مرد را ثابت کند یعنی تا زمانی که این تمکن ثابت نشود و اموالی از مرد معرفی نشود؛ مهریه وصول نخواهد شد.

پس در این مورد زن مستحق مهریه است و حق مطالبه دارد اما با شرطی که گفته شد. لذا در این جا طلاق دادن زن بدون مهریه نیست.

  • مهریه عندالمطالبه

 مهریه عندالمطالبه در هر حال قابل مطالبه است و کاری به تمکن مالی مرد نداریم اما اگر مرد محکوم شد می تواند دادخواست اعسار بدهد تا که دادگاه آن را برای وی قسط بندی کند. پس در این حالت هم با وجود طلاق زن مهریه را می تواند مطالبه کند.

  • بخشش مهریه

ممکن است خود زن مهریه خود را ببخشد یا به اصطلاح مرد را ابرا کند در اینجا نه آنکه مستحق مهریه نباشد؛ بلکه مستحق مهریه بوده اما به اختیار خود از گرفتن آن منصرف شده است.

  • مهریه زن در اثر خیانت

خیانت زن باعث نمی شود وی از مهریه محروم شود و با وجود آن هم مستحق مطالبه مهریه خواهد بود. پس با خیانت یا رابطه نامشروع زن و… باز هم وی می تواند مهریه را مطالبه کند.

  • ناشزه بودن و تمکین نکردن زن

این مورد باعث می شود زن مستحق نفقه نباشد؛ اما در هر حال وی مستحق مطالبه مهریه خواهد بود.

  • طلاق توافقی و مهریه

گاهی زن برای راضی کردن مرد به طلاق، مهریه خود را به مرد بذل و بخشش می کند که در قانون به آن طلاق خلع میگویند. در اینجا هم نه آنکه زن استحقاق مهریه نداشته باشد بلکه مهریه خود را به اختیار خود بخشیده تا طلاق بگیرد.

اما در همه این موارد زن از مهریه محروم نشده بود فقط گاهی به اختیار خود آن را بخشیده بود. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که زن اصلا حق مهریه ندارد.

موارد محرومیت زن از مهریه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

موارد محرومیت زن از مهریه

ازدواج باطل و مهریه در آن

اگر بین زن و مرد ازدواجی رخ بدهد اما این ازدواج به هر دلیلی باطل باشد و بین آنها هم رابطه زناشویی انجام نشده باشد؛ در اینجا حتی مهریه هم تعیین شده باشد به زن تعلق نمی گیرد.

زیرا مهریه برای ازدواج صحیح است نه باطل و بی اثر. (برای مثال زنی که خود شوهر دارد نمی تواند ازدواج کند و ازدواج بعدی او باطل است.)

فسخ نکاح قبل از رابطه زناشویی و مهریه آن

اگر به دلایل قانونی، نکاح قبل از رابطه زناشویی فسخ شود زن مهریه ای نخواهد داشت اما اگر رابطه زناشویی انجام شده باشد با وجود فسخ کردن هم زن مهریه می برد.

پس در اینجا مثلا اگر زن با وجود جنون مرد نکاح را فسخ کند باید ببینیم که آیا قبل از فسخ نکاح رابطه زناشویی داشته اند یا نه اگر داشته اند که زن، مهریه کامل می گیرد اما اگر رابطه زناشویی نداشته باشند مهریه ای به وی تعلق نمی گیرد.

در یک مورد و آن ناتوانی جنسی مرد (عنن) حتی اگر رابطه زناشویی هم نبوده باشد زن می تواند نصف مهریه را مطالبه کند.

طلاق قبل از رابطه نزدیکی و مهریه آن

مورد دیگر این است که اگر زن و مرد یا دختر و پسر عقد کنند اما بعدا به این نتیجه برسند که باید جدا شوند و یحث طلاق پیش آید باید توجه کرد اگر در زمان عقد بین آنان رابطه زناشویی باشد؛ زن، تمام مهریه را می تواند بگیرد اما اگر رابطه این بین آنان نبوده؛ تنها نصف مهریه به زن تعلق می گیرد.

فوت مرد قبل از نزدیکی و مهریه زن

در یک مورد هم اگر از همان ابتدا مهریه تعیین نشده باشد و رابطه نزدیکی هم بین آنان نبوده باشد و قبل از نزدیکی مرد فوت شود زن چیزی از مهریه نمی برد اما اگر نزدیکی واقع شده باشد زن مستحق مهر المثل است.

برای اطلاع از جزئیات می توانید از مشاوران موسسه به صورت آنلاین یا با شماره تلفن های موجود اخذ مشاوره کنید.

مشاوره حقوقی برای عدم تعلق مهریه

مشاوره حقوقی برای عدم تعلق مهریه

گاهی افراد در زمان ازدواج به هر دلیلی ممکن است با این موارد مواجه شوند و مسئله ایشان این باشد که آیا این مرد و یا زن در این کیس آیا می تواند مطالبه مهریه کند یا نه در بالا با مواردی اشاره کردیم اما برای مسئله خود بهتر است از دانش وکیل دادگستری و مشاور حقوقی استفاده کنید که از جزئیات امر آگاه شوید.

برای مثال هستند ازدواج هایی که پس از گذشت چند روز از زمان عقد به مطالبه مهریه توسط زن منجر می شود در اینجا قطعا مشاوره حقوقی بهترین گزینه خواهد بود تا افراد در آینده متحمل هزینه های زیاد نشوند.

برای این کار می توانید از طریق موسسه وکیل تاپ و سامانه آنلاین آن و همچنین از طریق شماره تلفن های موجود مسئله خود را بیان کنید.

نتیجه گیری

زن در مواردی مستحق مطالبه مهریه نیست و از آن به طور کامل محروم است و گاهی هم به صورت نصف از آن محروم می شود که در بالا به آن اشاره کردیم مثل موردی که زن به دلیل ناتوانی جنسی مرد فسخ نکاح کند نصف مهریه را می گیرد. و همچنین است طلاق گرفتن قبل از رابطه زناشویی.

اما در مواردی زن به طور کامل محروم می شود مثل زمانی که ازدواج وی باطل بوده و آگاهی دارد که این ازدواج باطل است.

سوالات متداول

در مواردی مثل باطل بودن نکاح و یا فسخ قبل از رابطه زناشویی و همچنین طلاق خلع که زن مهریه را برای طلاق بخشیده است، زن نمی تواند مطالبه مهریه کند.

بله زن در این مورد می تواند مطالبه مهریه کند که در بالا توضیح دادیم.

ناشزه بودن زن باعث محرومیت از نفقه می شود اما مهریه وی همچنان پا برجاست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
4 نظرات
  1. الاهه می گوید

    با سلام ، پسر عموی من ۴ سال با خانمی در ارتباط است با وجود داشتن همسر و در طی این ۴ سال با همسر قانونی خود ارتباطی نداشته ولی در یک خانه زندگی میکردند، در حال حاضر بعد از گذشت ۴ سال زن درخواست مهریه کرده و ممنوع الخروخ کردن مرد ، سوال من از شما این هست مرد میتواند ثابت کند که توی این ۴ سال هیچ گونه رابطه حتی کلامی با همسر قانونی خود نداشته؟ و ایا این خانم میتواند با وجود ۴ سال نداشتن رابطه با همسر و تامین نکردن همسر تقای مهریه کند؟ ممنون میشم جواب بدهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص خانواده مشاوره نمایید.

  2. نورایی می گوید

    سلام
    پسرم من الان نزدیک به سه سال دختری را عقد کرده ولی هنوز بطور نامزد در منزل پدرش است وحال متوجه شدیم که مادرش دست به یکی بوده فقط برای اخاذی آمده اند والان درخواست تمکین نفقه و مهریه کرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مهریه در هر حال می رسد ولی نفقه در صورت تمکین به زن تعلق می گیرد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند