اخطار رفع نقض پرونده (دادخواست) یعنی چه؟

در زمانی که بخواهیم دعوایی اقامه کنیم باید با تشریفاتی مثل تقدیم دادخواست آن را آغاز کرد. دادخواست فرم چاپی مخصوصی است که افراد در آن خواسته خود را از دادگاه تقاضا می کنند(مثل مطالبه طلب یا مطالبه مهریه یا خلع ید و…) و آن را شرح می دهند.

حال، تمام نکات دادخواست باید رعایت شود و اگر برخی از موارد آن رعایت نشود به فرد اخطار می دهند که رفع نقص کند پس اخطاری که به خواهان دعوا داده می شود برای این که نقص و ایراد و اشکال دادخواست را برطرف کند اخطار رفع نقص است.

در ادامه بیشتر این موضوع را شرح می دهیم.

اخطار رفع نقص دادخواست چیست؟

اگر در مواردی که در ادامه اشاره می کنیم اشکالی در دادخواست وجود داشته باشد؛ مثلا اقامتگاه خوانده ذکر نشده یا نامش ذکر نشده دادگاه به فرد برای رفع نقص اخطار می دهد و اگر در مهلتی ۱۰ روزه فرد اقدام به رفع نقص نکرد دادخواست وی رد می شود یعنی دیگر دعوای وی شروع به تعیین وقت و رسیدگی نمی شود زیرا در همان آغاز، دادخواست وی مردود شده است.

گروه وکلای وکیل تاپ از صد ها وکیل خبره آموزش دیده تشکیل شده که از ابتدا یعنی از زمان تنظیم دادخواست تا مرحله تنظیم لایحه و دفاع از پرونده و تجدید نظر همراه شما هستند و با ارائه راهنمایی ها و مشورت های دقیق و تجربه شده نمی گذارند که با صدور قرار رد دادخواست وقت و هزینه شما از بین برود و با یک بار تنظیم دادخواست  درست همراه با ذکر مواد مستند توسط وکیل تنظیم اوراق،  موضوع به جریان می افتد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

در چه مواردی اخطار رفع نقص صادر می شود؟

گاهی دادخواستی که تقدیم می شود یک سری اشکالات دارد که برای آن، اخطار رفع نقص ارسال می شود اما گاهی اشکال دادخواست آن قدر جدی است که اصلا دادگاه نمی تواند اخطار رفع نقص بفرستد و باید اگر آن ایراد را ملاحظه کرد دادخواست را رد کند.

 اگر این موارد زیر در دادخواست نباشد اخطار رفع نقص فرستاده می شود:

  1.  عدم درج نام و نام خانوادگی و اقامتگاه یا شغل خوانده
  2.  عدم پرداخت هزینه دادرسی به ماخذ قانونی
  3.  عدم ابطال تمبر وکالتنامه یا ارایه اصل وکالتنامه
  4.  عدم تعیین بهای خواسته
  5.  عدم ذکر جهاتی که خواهان به موجب آن خود را مستحق مطالبه می داند
  6.  عدم ذکر دلایل و ادله اثبات دعوا
  7.  عدم بیان منجز خواسته

اخطار رفع نقص دادخواست چیست؟

قرار رد دادخواست

  • رد غیر مستقیم دادخواست

در موارد بالا دادگاه به خواهان اخطار می دهد و به صورت مکتوب و دقیق اعلام می کند کدام قسمت دادخواست با اشکال مواجه است که خواهان از آن رفع نقص کند؛ حال اگر بعد از ارسال دادخواست، فرد در مهلت ۱۰ روزه این کار را نکرد دادخواست وی رد می شود. که به آن رد غیر مستقیم دادخواست میگویند.

  • رد مستقیم دادخواست

اگر نام خواهان و امضا او  در دادخواست درج نشود که این امر نادر است دادگاه در طول دو روز قرار رد دادخواست صادر می کند در اینجا دیگر ما اخطار رفع نقص نداریم.

زمانی هست که درگیر پرونده بسیار مهمی هستید اما هزینه گرفتن وکیل و دادن وکالت به ایشان را ندارید. اما در این حالت هم نوشتن اوراق و لوایح را با کمک و همفکری وکیل جلو ببرید تا ازین جهت هم دوباره متضرر نشوید.دراین صورت هم وکلای وکیل تاپ در کنارتان هستندتا در هر مرحله از دادرسی که هستید با ارائه مشاوره دلسوزانه  به شما کمک حالتان باشند.

اعتراض به رد دادخواست

رد غیر مستقیم دادخواست که به علت بر طرف نکردن ایرادات دادخواستی که در قرار رفع نقص آمده صادر شده است هم ظرف ده روز قابل اعتراض است. به این معنی که اگر اخطار رفع نقص برای دادخواست صادر شود و خواهان، نقایص دادخواست را برطرف نکند دادخواست رد می شود که خواهان حق دارد ظرف ده روز از قرار رد هم به این قرار اعتراض کند. اما قرار رد فوری و مستقیم قابل اعتراض نیست و باید مجددا دادخواست را با شرایط درست نگارش کرد.

شکوائیه و موارد آن

همانطور که برای دعوای حقوقی، خواهان باید در فرم چاپی دادخواست تقدیم کند؛ در شکایت کیفری نام آن دادخواست، شکوائیه است اما دیگر نیازی به فرم چاپی مخصوص نیست به این معنا که بر خلاف دادخواست الزامی وجود ندارد.

در شکوائیه لازم است که به این موارد اشاره شود:

  • موضوع شکایت
  • تاریخ و محل وقوع جرم
  • ضرر و زیان وارده به مدعی
  • ادله وقوع جرم، اسامی و مشخصات شاهدان و مطلعان
  • مشخصات و نشانی کسی که از او شکایت دارید.

در این باره قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی نکرده است که آیا اگر نقصی وجود داشته باشد اخطار رفع نقص ارسال می شود یا خیر؟ اما چه بسا مطابق این قانون در موارد سکوت مقررات آیین دادرسی مدنی رعایت می شود. یعنی در دادسرا و یا دادگاه اشکالات آن را از فرد شاکی جویا می شوند.

در چه مواردی اخطار رفع نقص صادر می شود؟

مشاوره حقوقی راجع به دادخواست و شکوائیه

همانطور که مشاهده کردید در هر دو نوع دعوای حقوقی و کیفری مواردی باید در دادخواست ذکر شود و عدم ذکر آن ممکن است فرد را با مشکل مواجه کند.

لذا توصیه می شود برای تنظیم دادخواست و شکوائیه از طریق سامانه وکیل تاپ، وکیل و مشاور حقوقی متخصص در هر حوزه را با توجه به رزومه وی در نظر گرفته و از ایشان برای تنظیم دادخواست و شکوائیه کمک گرفت.

برای مثال در بحث خلع ید از وکیل متخصص در این امور، در بحث خانواده، جنایات و موارد دیگر با وکیل متخصص در همان حوزه راجع به این مورد مشورت کنید.

نتیجه گیری

اخطار رفع نقص دادخواست در قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است که طبق آن در صورتی که در دادخواست ایراداتی وجود داشته باشد؛ دادگاه اخطار می دهد که این امر رفع شود و در صورتی که در مهلت مقرر رفع نشود دادخواست فرد رد می شود.

این که در چه مواردی برای فرد اخطار رفع نقص می آید را در بالا به آن اشاره کردیم.

سوالات متداول

اخطاری که دادگاه برای رفع نقصی که در دادخواست تقدیم شده وجود دارد به خواهان ارسال می کند مثل پرداخت نکردن هزینه دادرسی و یا وارد نکردن آدرس خوانده.

از زمان ابلاغ این مدت محاسبه می شود تا انقضای ۱۰ روز فرد فرصت دارد رفع نقص کند.

بله؛ این قرار که بعد از انقضای مهلت اخطار رفع نقص صادر می شود قابل اعتراض است که مهلت آن هم ۱۰ روز است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
14 نظرات
  1. مهدی شریفی می گوید

    آیا قرار ردواخاهی به علت عدم پرداخت هزینه دادرسی (پس از ده روزمهلت اخطار رفع نقص واریز)قابل اعتراض است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر اخطاریه رفع نقص صادر شده باشد بله ظرف ۱۰ روز قابل اعتراض می باشد

  2. محبوبه بهین مهر می گوید

    سلام وقت بخیر پرونده طلاق به دیوان عالی کشور رفته و به علت نقص پرونده مجدد به دادگاه تجدید نظر ارسال شده ۱-چه مقدار زمان نیاز است تا مجدد رای صادر بشه؟۲-ایا این رای قطعی است یا میتوان دوباره در دیوان فرجام خاهی شود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: دادگاه تجدید نظر صرفا تحقیقات را انجام می دهد و مجددا می فرستد به دیوان ولی دیوان خودش رسیدگی نمی کند می فرستد به تجدید نظر دوباره و اگر تجدید نظر باز رای قبلی را داد در این صورت دیوان به شعبه دیگری می فرستد.

  3. مجیدابراهیم پور می گوید

    سلام
    رای ابطال داوری داشتیم که رای صادر شد وبه ان اعتراض کردیم و شعبه اخطاررفع نقض داد ولی درموعد مقرر به دلیل اینکه جوازوکیل دران تاریخ درحال تمدید بود زمان اخطاررفع نقض را از دست دادیم وقراررد دادحواست تجدید نظر صادر شد درصورت اعتراض ایا میتوان به موادی اشاره کرد که تجدید نظر پذیرفته شود
    رفع نقض مدارک سمت صاحبان حق امضا بود

  4. میلاد کریمی می گوید

    سلام ببخشید فقط هزینه کارشناس برای اخطار رفع نقص رو داخل سامانه ثنا نزده ک ما بحساب واریز کنیم چیکار باید بکنم؟

  5. بهار می گوید

    منظور عدم ذکر ادله همون مثال به شهود دراعسار استناد کرده ولی استشادیه نداده .چون دادگاه حق اینو ندارن بگه که فلانی چرا ادلتو ننوشتی تو دادخواست من ..مفهوم اینو درست فهمیدم .آیا همین مفهوم یا اشتباه درکش کردم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله عدم ذکر عدله باعث میشود دادخواست با رفع نقص مواجهه شود و در صورت عدم تکمیل دادخواست مورد نظر رد خواهد شد

  6. تنگار می گوید

    سلام ، من در دادخواست نوشتم آدرسی از خوانده ندارم ، برای من اخطاریه رفع نقص دادند ، در دفتر خدمات قضایی باز پاسخ دادم آدرس ندارم‌ ، جلسه دادرسی گذاشتند ، رفتم ، اونجا قاضی مثل بازجوها با من‌ رفتار میکرد ،همش میگفت نمشه آدرس نداشته باشی ، آخرش گفتم یه آدرس دارم ولی دقیق نیست و نمی دونم اونجاست یا خیر ، بعد از مدتی باز پیام‌ اومد رفع نقص کنید آدرس بدین !؟ این چه وضعیه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید در این موارد با درخواست انتشار آگهی نمایید

  7. عادل می گوید

    با سلام، بنده دادخواستی به دادگاه عمومی بخش ارائه دادم و فعلا مقوم به ۲۱ میلیون تومان بوده، در روند رسیدگی پرونده ابلاغ رفع نقص (هزینه دادرسی به مبلغ ۲۰ میلیون تومان دیگر) صادره گردیده است. بنده درآخرین روز از موعد قانونی ( روز پنج شنبه) جهت واریز مبلغ مذکور به دادگاه مراجعه نمودم که متاسفانه بدون اطلاع قبلی حساب بانکی اینجانب توسط بانک مرکزی مسدود شده بود و موفق به پرداخت هزینه دادرسی در مهلت قانونی نشدم ، و روز شنبه( با یک روز تاخیر) از محل حساب دیگران جهت پرداخت به دادگاه مراجعه نمودم که متاسفانه قرار رد دفتری صادر شده بود، پس از ابلاغ قرار با ادله( نامه مسدودی حساب) به قرار صادر اعتراض نمودم که مورد قبول واقع نشد و رای قطعی صادر شد. لطفاً راهنمایی بفرمایید به غیر از تقدیم مجدد دادخواست آیا راهکاری جهت به جریان انداختن پروند وجود دارد یا خیر؟ ممنون از راهنمایی شما

  8. راحله می گوید

    با سلام و احترام
    طی شکایت ما از سازندگان ملک مجاورمان که باعث خسارات به منزل ما شده بود نهایتاً رأی به محکومیت سازندگان و پرداخت خسارات توسط ایشان شد و احدی از سازندگان اعتراض زد و درخواست تجدیدنظر کردند و همزمان با آن اعسار از هزینه دادرسی را نیز خواستار شدند که رأی آن هم در دادگاه بدوی هم در تجدید نظر استان رد اعسار شدند و بعد از آن دادگاه اخطار رفع نقص زد با مهلت ۱۰ روزه برای پرداخت هزینه دادرسی که آن را هم پرداخت نکردند، میخواهم بدانم
    ۱) آیا با این اوصاف اکنون رأی قطعی محسوب میشود برای خوانده؟ و آیا بنده الان میتوانم لایحه صدور اجرائیه بدهم ؟ یا باید صبر کنم تا دادگاه برای بنده( خواهان) ابلاغیه ای صادر کند؟
    ۲) سوال دیگر اینکه آیا اگر الان رأی قطعی محسوب شود میتوانم تقاضای مطالبه خسارت تاخیر تأدیه نمایم و باید از تاریخ تقدیم دادخواست مطالبه خسارت اصلی به دادگاه تا زمان اجرای حکم بزنم یا اینکه از زمانی که در شورای حل اختلاف تقاضای تأمین دلیل برای مطالبه خسارت کرده ام تا زمان اجرای حکم دادگاه؟
    ممنونم

  9. ناشناس می گوید

    اگر دادخواست را وکیل تنظیم کرده باشد و رفع نقص حق تمبر را پاسخ ندهد ایا دادخواست صحیح است یا خیر،دادگاه تکلیفی پیش رو دارد

  10. Fa می گوید

    اگر دادخواست به وسیله وکیل تنظیم شده اما رفع نقص تمبر مالیاتی را انجام نمی‌دهد ایا دادخواست او صحیح است یا خیر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند