دانستنی های حقوقی پیش از ازدواج + دریافت مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

همه ی ما هر چه بیشتر از حقوق و تکالیف قانونی خود بدانیم، تصمیمات صحیح تری در زندگی می گیریم. یکی از این تصمیمات مهم که آگاهی قبلی راجع به آن بسیار مهم است، بحث ازدواج است.

زیرا آشنایی بیشتر شما با حقوق و وظایفتان، شما را به سمت انتخاب صحیح تر و زندگی آرام تر هدایت می کند. در این مطلب قصد داریم تا شما را دانستنی های پیش از ازدواج آشنا کنیم.

دانستنی های دوران خواستگاری

اولین مرحله برای ازدواج خواستگاری است. در واقع خواستگاری مراسم آشنایی و پیشنهاد ازدواج است که اصولا از طرف مرد و خانواده اش انجام می شود.

اما قانون نیز یکسری مقررات راجع به خواستگاری دارد که به آن می پردازیم:

  • شما به عنوان یک مرد نمی توانید از زنی که هنوز متاهل است خواستگاری کنید و باید از نظر قانونی صبر کنید تا او از همسرش جدا شود. حتی اگر زن در پروسه ی طلاق است باز هم متاهل محسوب می شود زیرا فعلا صیغه طلاق جاری نشده است.
  • یک مرد نمی تواند محارم خود مانند خواهر، مادر … خود را خواستگاری کند.
  • هیچ مردی نمی تواند خواهر همسر خود (خواهر زن) را خواستگاری کند. زیرا اصلا امکان ازدواج با دو خواهر به طور همزمان وجود ندارد.
  • مرد نمی تواند اگر زنی از همسرش جدا شده و در دوران عده است را خواستگاری کند. باید صبر کند تا دوران عده ی زن تمام شود.

دانستنی های دوران خواستگاری

دانستنی های دوران نامزدی

پس از انجام خواستگاری، نوبت به مراسم نامزدی می رسد. این دوران اصولا برای شناخت بیشتر خانواده ها و دختر و پسر است.

لازم است بدانید که نامزدی نه برای دختر و نه برای پسر، اجباری برای ازدواج ایجاد نمی کند و هر زمان یکی از طرفین بخواهد، می تواند بدون نامزدی را بهم بزند. طرف مقابل هم نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور کند که با وی ازدواج کند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

برگرداندن کادو های نامزدی

اصولا در دوران نامزدی کادو هایی رد و بدل می شود ولی اگر هر یک نامزدی را بهم بزند، تکلیف کادو ها چه می شود؟ احتمالا این یکی از سوالات مهم جوانان است.

طبق قانون هر یک از نامزدها می ‌تواند در صورت بهم خوردن وصلت، هدایایی را که به طرف دیگر برای وصلت منظور داده ‌است مطالبه کند اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایائی خواهد بود که اصولا نگه داشته می‌شود؛ مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده‌ باشد.

مثلا اگر مردی به نامزدش طلا داده اما زن طلا را فروخته باشد، در این صورت چون عین طلا موجود نیست می تواند پول طلا را بدهد.

دانستنی های دوران نامزدی

دانستنی های نکاح و شروط ضمن عقد

اما در سند ازدواج چه چیزی نوشته می شود که انقدر مهم است؟ اصولا زن و مرد در هنگام ازدواج به علت هیجان یا عجله برای مراسم عروسی مواردی که داخل سند ازدواج نوشته شده است را بدون مطالعه امضا می کنند، بدون اینکه بدانند همه ی این موارد مسئولیت دارد.

پس ما به شما توصیه می کنیم حتما موارد این سند را بخوانید و مطالبی که بین شما توافق شده است و راضی هستید را امضا کنید. زیرا در غیر این صورت وقتی آن را امضا می کنید، متعهد به انجامش می شوید.

مهم ترین این شروط عبارتند از:

شرط تصنیف اموال: این شرط به معنی نصف کردن دارایی است. این اولین شرط عقدنامه است.

به موجب این شرط، هرگاه هرگاه مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد و طلاق به علت سرپیچی زن از وظایف همسری یا بی اخلاقی و رفتار بد او باشد؛ مرد موظف است که نصف اموالی را که در دوران زندگی مشترک زن و مرد بدست آورده اند را نصف کنند.

یعنی هر چیزی که بعد از ازدواج زن و شوهر به در زندگی خریده اند، بین آنها به صورت رایگان نصف می شود.

وکالت بلاعزل طلاق برای زن: اول از همه باید بگوییم که این بند در عقد نامه با وکالت در طلاق مطلق که همیشه می شنوید فرق دارد.

وکالت در طلاق همانطور که از اسمش پیداست به طور مطلق است اما در این وکالت که به صورت محدود در عقدنامه درج شده شرایطی وجود دارد که طی آن شرایط زن از طرف شوهرش وکالت در طلاق دارد.

این موارد عبارتند از:

  • هرگاه مرد به مدت ۶ ماه به همسرش نفقه ندهد و یا سایر مخارج زن را تامین نکند و امکان اینکه او را مجبور به پرداخت کنید هم وجود نداشته باشد.
  • رفتار های زننده و فحاشی و آزار های کلامی از طرف مرد نسبت به همسرش به حدی باشد که زن نتواند تحمل کند.
  • مرد مبتلا به یک بیماری صعب العلاج باشد به گونه ای که ادامه ی زندگی برای زن، خطرناک باشد.
  • جنون مرد در مواردی که امکان فسخ ازدواج وجود نداشته باشد. جنون به این صورت است که مرد بیماری روانی دارد که ارتباطش با واقعیت قطع شده باشد.
  • اگر مرد شغلی دارد که خلاف مصلحت خانواده اش است و برخلاف تذکر دادگاه کماکان کارش را ادامه می دهد.
  • در صورتی که مرد معتاد به موارد مخدری باشد و اعتیاد او باعث شود که زن نتواند در آن زندگی مشترک بماند.
  • هرگاه مرد بدون عذر موجهی زندگی مشترکش را ترک کند یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه غیب شود. مثل زمانی که مرد بدون عذر موجهی به خارج از کشور رفته باشد.
  • اگر مرد بخاطر جرمی که انجام داده است محکوم به مجازات شود و جرم او شان و جایگاه همسرش را پایین بیاورد. تشخیص این امر به عهده دادگاه است.
  • اگر زن بعد از ۵ سال به علت عقیم بودن مرد یا سایر مسائل جسمی نتواند از او بچه دار شود.
  • اگر مرد مفقود الاثر شده باشد و ۶ ماه از تاریخ مراجعه زن به دادگاه پیدا نشود.
  • مرد بدون رضایت همسرش با زن دیگری ازدواج کند و یا به تشخیص دادگاه مرد عدالت را بین همسرانش اجرا نکرده است.

دانستنی های حقوقی پیش از ازدواج

حقوقی که می توانید به عقدنامه اضافه کنید

  1. حق تحصیل و اشتغال: گاهی زنان نگران این موضوع هستند که بعد ازدواج همسرشان مانع ادامه تحصیل آن ها شود. بهترین راه این است که قبل از ازدواج حق تحصیل را از شوهر دریافت کرد تا نتواند مانعی برای زن ایجاد کند.
    مرد می تواند در شرایطی همسرش را از کار کردن منع کند. اگر شغل زن به مصلحت خانواده نباشد و منافی مصلحت شوهرش باشد، او می تواند به زن اجازه ی کار ندهد. بنابراین زن می تواند حق اشتغال را در عقدنامه درج کند.
  2. حق خروج از کشور: در ایران زنان متاهل نمی توانند بدون اجازه ی همسرشان از کشور خارج شوند. این وضعیت مشکلات زیادی برای زنان ورزشکار، شاغل یا هنرمند ایجاد کرده است.
    بنابراین بهتر است که این حق در عقدنامه ذکر شود تا زن خودش درباره ی مقصد، مدت سفر به عهده ی زن تصمیم بگیرد.
  3. حق حضانت: مطابق قانون پس از طلاق حضانت بچه تا ۷سالگی با مادر و سپس با پدر است. این شرایط با توافقاتی که زن و مرد پیش از ازدواج می کنند قابل تغییر است.
    بنابراین شما می توانید پس از تغییر، آن شرایط را در عقدنامه اضافه کنید تا حق حضانت به چه صورت یا بر عهده کدام یک از زوجین باشد.
  4. حق تعیین مسکن: این حق با مرد است که تعیین کند با همسرش کجا زندگی کنند و زن موظف است که آن را بپذیرد. اما زن می تواند شرط کند که حق تعیین مسکن را دارا باشد تا اگر نخواست جایی که شوهرش گرفته زندگی کند او هم اختیار تعیین منزل را داشته باشد.
  5. حق طلاق برای زن: اول اینکه این اصطلاح غلط است. در واقع وکالت در طلاق درست است نه حق طلاق. برخی به اشتباه فکر می کنند حق طلاق برای زن، یعنی مرد حق خود را به زن می دهد و دیگر خودش این حقی برای طلاق ندارد.
    این تصور اشتباه است زیرا مرد به زن وکالت می دهد تا برای اقدام به طلاق زن هم به اندازه ی مرد حق داشته باشد تا هروقت که نتوانست با شوهرش زندگی مشترکش را ادامه دهد، با استفاده از این وکالتنامه از زندگی خارج شود.

توجه داشته باشید که وکالت در طلاق، بلاعزل باشد و ضمن آن به شما حق توکیل به غیر و حق اخذ وکیل هم داده شود. پس یادتان باشد اگر به زن وکالت در طلاق داده شود به معنای گرفتن این حق از مرد نیست، بلکه به معنای برابری زن و مرد در اقدام به طلاق است.

همه مواردی که مطرح شد جز حقوق شما هستند که لازم است پیش از ازدواج به همه ی آن ها آگاهی داشته باشید تا به دید وسیع تری در خصوص ازدواج تصمیم گیری کنید و اینکه با اطلاعات کافی در آینده کمتر با مشکلات زناشویی مواجه شوید.

مشاوره با وکلای خانواده وکیل تاپ

همه ی مواردی که مطرح شد بخشی از حق و حقوق شما در زندگی زناشویی است اما ما به شما توصیه میکنیم تا برای اطلاعات کامل تر حتما با وکیل مشورت کنید.

موسسه ی وکیل تاپ با همکاری وکلای متخصص از جمله تخصص در امور خانواده، به شما کمک می کنند تا با دقت بالاتری تصمیم گیری کنید. وکلای با تجربه و ماهر در موسسه ی وکیل تاپ می توانند مشاوره ی لازم را به صورت متنی، تلفنی یا حضوری به شما ارائه نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا به سایت وکیل تاپ مراجعه نمایید یا به شماره ی ۹۱۰۰۲۰۹۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دانستنی های حقوقی پیش از ازدواج

نتیجه گیری

ازدواج امری است که حقوق و تعهداتی برای زوجین به وجود می آورد که مناسب است پیش از ازدواج، زن و مرد از آن ها آگاه باشند. مثلا یک زن باید بداند که می تواند از همسرش حق خروج از کشور را در زمان عقد دریافت کند.

دانستن این مطالب به شما کمک می کند تا برای ازدواج تصمیم صحیح تری را بگیرید. بنابراین توصیه می شود برای آگاهی بیشتر حتما متن بالا را مطالعه نمایید تا با حقوق و تکالیف خود پیش از ازدواج بیشتر آشنا شوید و همچنین حتما قبل از اینکه وارد زندگی مشترک شوید با یک وکیل مشورت نمایید.

سوالات متداول

سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است.

بله هدایایی نامزدی هبه محسوب می شوند و شما می تواند در صورت بهم خوردن نامزدی آنها را پی بگیرید.

خیر امکان افزایش مهریه پس از عقد وجود ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند