ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری

حضور وکیل در مرحله تحقیقات پلیس

احتمالا هدفتان از انتخاب این موضوع این است که می­ خواهید از حقوقتان در مرحله بازجویی توسط ضابطین دادگستری اطلاع پیدا کنید و یا اینکه خودتان و یا یکی از بستگانتان تحت نظر قرار گرفته­ اید و قصد دارید از تکالیف ضابطین و حق داشتن وکیل در این مرحله آگاهی بدست آورید.

در این نوشته در خصوص شرایط داشتن وکیل در بازجویی، تحت نظر قرارگرفتن متهم توسط مأمورین نیروی انتظامی و حقوق متهم در این مرحله صحبت شده است.

شما می ­توانید با مطالعه این نوشته اطلاعات لازم را بدست آورید و در صورتی که پرسشی در خصوص سایر حقوق متهم در بازجویی ها و تحقیقات مقدماتی داشتید با ما در تماس باشید تا راهنمایی های لازم به شما ارائه بشود.

ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری

با شروع تحت نظر قرار گرفتن، متهم می تواند تقاضای حضور وکیل نماید. وکیل باید با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات، با شخص تحت نظر ملاقات نماید و وکیل می تواند در پایان ملاقات با متهم که نباید بیش از یک ساعت باشد ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد.

تبصره ـ در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می‌نمایند.

اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می‌گردد.

ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ارائه نکات توسط وکیل در بازجویی

در مرحله تحقیقاتی که توسط پلیس صورت می­ گیرد وکیلتان می­ تواند نکات کتبی لازم را جهت درج در پرونده شما ارائه نماید.

از جمله نکاتی که توسط وکیل قید می­ شوند عبارتند از:

جرم نبودن عملتان، ضرورت نداشتن دستگیری شما، اینکه به دادستان و خانواده شما در خصوص تحت نظر قرار گرفتنتان اطلاعی داده نشده و سایر حقوقی که در این مرحله برای شما لحاظ شده با ما تماس بگیرد تا وکلای با تجربه ما در این زمینه اطلاعات لازم را به شما ارائه بدهند.

تحت نظر قرارگرفتن توسط ضابطین دادگستری

در صورتی که شما در جرایم مشهود دستگیر شوید ممکن است توسط ضابطین دادگستری تحت نظر قرار بگیرید.

از جمله مواردی که سبب می شوند ضابطین دادگستری شما را تحت نظر خود قرار دهند عبارتند از اینکه جرم مشهود انجام دهید.

یعنی که شما مرتکب عمل مجرمانه ­ای در اماکن عمومی نظیر خیابان شده باشید و مردم و یا مأمورین نیروی انتظامی شما را در آن حال دیده باشند.

یا نگهداری شما جهت تحقیقات لازم باشد بدین معنا که دادستان از ضابطین دادگستری تکمیل تحقیقات را خواسته باشد.

شما می­ توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی و دقیق تر در خصوص سایر حقوقتان در مرحله تحت نظر با وکلای متخصص ما در این زمینه در تماس باشید.

تحت نظر قرارگرفتن توسط ضابطین دادگستری

حضور وکیل در تحقیقات مقدماتی

پس از پایان بازجویی ­های و مرحله تحت نظر، وکیل شما می ­تواند در تحقیقات مقدماتی حضور پیدا نماید. ماده ۱۹۰ آیین دادرسی کیفری این حق را به رسمیت شناخته است، بر اساس این ماده در مرحله تحقیقات مقدماتی حداقل یک نفر وکیل می ­توانید داشته باشید.

بر اساس ماده ۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری:

تحقیقات مقدماتی عبارت است از اقداماتی که توسط بازپرس یا دیگر مقامات قضایی جهت حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم انجام می شود.

تنها استثنایی که برای داشتن وکیل در این مرحله وجود دارد این است که افرادی که متهم به جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است، می باشند در مرحله تحقیقات مقدماتی باید وکلای خود را از وکلای مورد تایید قوه قضاییه انتخاب کنند که با رفتن پرونده به مرحله بعدی و بالاتر این محدودیت نیز برداشته خواهد شد.

تفهیم حق داشتن وکیل در بازجویی ­ها

بر اساس قانون، متهم، بزه ­دیده و سایر اشخاص مرتبط باید از حقوقشان در فرایند دادرسی مطلع شوند. بنابراین ضابطان دادگستری مکلف هستند با تحت نظر قرار گرفتنتان حقوقی که برای متهم در این مرحله لحاظ گردیده به شما تفهیم و بصورت کتبی آن را در اختیارتان قرار بدهند.

از جمله درخواست وکیل که این حق باید در بازجویی توسط پلیس به شما اطلاع و تفهیم گردد.

تخلف ضابطین از موارد مذکور موجب محکومیت آنها بر اساس قانون خواهد شد.

جهت اطلاع بیشتر از سایر حقوق متهم در فرایند دادرسی از جمله در مرحله بازجویی هایی که توسط ضابطین دادگستری صورت می ­گیرد با ما در تماس باشید.

تفهیم حق داشتن وکیل در بازجویی ­ها

معرفی وکیل در بازجویی ­­ها

در بازجویی هایی که توسط پلیس صورت می گیرد، این حق را دارید که با وکیلتان مشورت و ملاقات نمایید.

بنابراین اگر وکیل داشتید و بلافاصله خودش را به محلی که شما تحت نظر قرار گرفته شده اید برساند وی الویت ملاقات با شما را دارد. اگر هم وکیلی نداشتید درصورت درخواستتان برای داشتن وکیل در بازجویی ­ها، ضابطین باید به شما وکیل معرفی نمایند.

محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی

از موارد دیگری که در مرحله تحقیقات مقدماتی (ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری) لحاظ گردیده است، محرمانه بودن آن است.

کلیه اشخاصی که در تحقیقات مقدماتی شما حضور دارند موظف به حفظ اسرار هستند که در صورت تخلف از این امر به جرم افشای اسرار شغلی و حرفه ­ای محکوم خواهند شد. این اشخاص کسانی هستند که در پیشبرد فرایند تحقیقات شما نقش دارند.

بنابراین شامل کسانی که در تحقیقاتتان حضور ندارند ولی به نحوی اطلاعاتی بدست می ­آورند نمی شود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی و اشخاصی که برحسب شغلشان درصورت افشاء اطلاعات برای آنها مجازات تعیین گردیده با ما در تماس باشید.

محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی

نتیجه گیری

وکیل شما در مساله کیفری پیش آمده، بر اساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می­ تواند با شروع تحت نظر قرار گرفتنتان حضور پیدا نماید و در پایان ملاقاتش با شما نکات کتبی لازم را برای درج در پرونده ارائه نماید.

بنابراین بر اساس قانون به وکیل این حق داده نشده که در بازجویی هایی که از شما صورت می ­گیرد جهت دفاع از شما حضور پیدا کند.

لازم است که وکیلی که در بازجویی های شما حضور پیدا می­ نماید در صورتی که مرتکب جرایم علیه امنیت شده ­اید از وکلای مورد تأیید قوه ­قضاییه باشد.

ضابطان مکلف هستند شما را در خصوص حقوقتان در فرایند دادرسی مطلع نمایند.

پرسشهای متداول

ضابطین دادگستری می توانند متهم را برای مدت ۲۴ ساعت تحت نظر قرار بدهند.

ضابطان دادگستری مکلف هستند با تحت نظر قرار گرفتنتان، حقوقی که برای متهم در این مرحله لحاظ گردیده به شما تفهیم و بصورت کتبی آن را در اختیارتان قرار بدهند. از جمله حق شما جهت درخواست وکیل که این حق باید در بازجویی توسط پلیس به شما اطلاع و تفهیم گردد.

وکیل می ­تواند در پایان ملاقات با متهم که نباید بیش از یک ساعت باشد ملاحظات کتبی خود را جهت درج در پرونده ارائه نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند