ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری چیست؟

در صورتی که شما پرونده ای در دادسرا دارید که هنوز قراری صادر نشده است یا برای پرونده ی شما قراری صادر شده است، پس در این مطلب با ما همراه باشید. در واقع وقتی در دادسرا، قراری برای یک پرونده صادر می شود، کار شما به همین جا ختم نمی شود و شما می توانید به این قرار اعتراض نمایید.

  • اما چه قرار هایی قابل اعتراض است؟
  • و چگونه می توان به قرار ها اعتراض کرد؟

مثلا فرض کنید زمانیکه برای شما قرار بازداشت صادر می شود طی یک مهلت قانونی، شما این حق را دارید که به این قرار اعتراض کنید.

بنابراین شما با یک اعتراض که حاوی مطالب صحیح و قانع کننده است می توانید این قرار را لغو نمایید.

در این نوشتار، مطالبی در خصوص نحوه اعتراض به قرار های صادره توسط بازپرس، برای مخاطبان محترم ارائه خواهد شد.

قرار های صادره از طرف بازپرس و اعتراض به آن

ماده ۲۷۰ آیین دادرسی مدنی در این خصوص بیان می کند:

«علاوه بر موارد مقرر در این قانون، قرارهای بازپرس در موارد زیر قابل اعتراض است.

الف – قرار منع و موقوفی تعقیب و اناطه به تقاضای شاکی.

ب – قرار بازداشت موقت، ابقاء و تشدید تامین به تقاضای متهم.

پ – قرار تامین خواسته به تقاضای متهم.

تبصره – مهلت اعتراض به قرارهای قابل اعتراض برای اشخاص مقیم ایران ده روز و برای افراد مقیم خارج از کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ است.»

دادسرا نهادی است که ابتدا تحقیقات را آغاز می کند و و در نهایت بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قراری صادر خواهد کرد. این قرار ها نوع مختلفی دارد که در ادامه توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که پس از صدور قرار، فرصت اعتراض برای شما وجود دارد.

قرار های صادره از طرف بازپرس و اعتراض به آن

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اعتراض به قرار منع تعقیب

یکی از معروف ترین قرار های صادره در دادسرا، قرار منع تعقیب است. احتمالا تا بحال برای خودتان یا دیگران این اسم را شنیده باشید. اما جزئیاتی در خصوص این قرار معروف وجود دارد که بهتر است با آن آشنا باشید.

پس از اینکه پرونده وارد دادسرا می شود بازپرس تحقیقات لازم را انجام می دهد و نتیجه ی تحقیقات را به صورت قرار صادر می کند.

مثلا ممکن شما از فردی به جرم سرقت شکایت کردید، حال پس از تحقیقات به علت نبودن مدارک کافی، قرار منع تعقیب صادر می شود.

حال بر عکس در صورتی که شما با مدارک کافی بتوانید اثبات کنید او از شما دزدی کرده است، قرار مجرمیت برای متهم صادر می شود.

در صورتی که نسبت به قرار منع تعقیب اعتراض شود؛ پرونده به دادگاه کیفری ارسال می شود و اگر دادگاه اعتراض شاکی را بپذیرد؛ قرار منع تعقیب نقض می شود و برای متهم قرار مجرمیت صادر خواهد شد.

لازم است چند نکته را در همگام نوشت اعتراض رعایت کنید؛ اما پیش از آن باید بدانید که جون اعتراض به این قرار فرصت نهایی شما است، بهتر است حتما با وکیل مشورت نمایید.

اعتراض به قرار منع تعقیب

نکات اعتراض به قرار منع تعقیب

  1. اعتراض به قرار منع تعقیب در دادگاه صالح به رسیدگی جرم انجام می شود.
  2. پس از صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب شاکی می تواند به آن اعتراض کند، پس از پذیرفته شدن اعتراض، پرونده به دادسرا بر می گیرد نا تحقیقات به صورت کامل تر انجام شود.
  3. اسامی شاکی و مشتکی عنه(کسی که از او شکایت شده) با ذکر مشخصات و آدرس کامل به همان صورتی باشد که در شکوائیه ذکر شده باید در لایحه اعتراض به قرار نوشته شود.
  4. حتما ادله و اسنادی را که برای اثبات اعتراض خود تهیه کردید به صورت پیوست برای مرجع مور نظر ارسال کنید.
  5. لازم به ذکر است قرار های ذکر شده در ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری توسط شاکی قابل اعتراض است.

سایر قرار های قابل اعتراض

برای آشنایی بیشتر شما با سایر قرار توضیح مختصری ارائه خواهد شد.

قرار موقوفی تعقیب: زمانی که تعقیب درباره ی جرمی آغاز می شود متوقف نمی شود مگر در شرایط خاص مثل زمانی که متهم در هنگام تعقیب امر کیفری فوت کند یا اینکه شما به عنوان شاکی گذشت کنید و یا به دلیل گذشت زمان جرم مشمول مرور زمان شود.

قرار اناطه: زمانی که اثبات یک امر کیفری منوط بر این باشد تا ماهیت حقوقی اثبات شود. یعنی وقتی دادسرا در حال رسیدگی به دعوای رابطه نامشروع است و متهم که مرد است ادعا کند رابطه نامشروع نبوده است. بنابراین اثبات اینکه آن ها زن و شوهر بودند باید در دادگاه حقوقی ثابت شود و سپس بر اساس نتیجه آن دادگاه کیفری اقدام به بررسی نماید.

ابقاء قرار بازداشت موقت: وقتی به طور مثال فردی برای مدت معینی بازداشت می شود پس از پایان آن دوره بنا به شرایطی می تواند آزاد شود، اما وقتی بازپرس این قرار را تمدید می کند متهم می تواند به این قرار اعتراض کند.

قرار تامین خواسته: شاکی می تواند تامین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد. هرگاه این تقاضا مبتنی بر ادله قابل قبول باشد، بازپرس قرار تامین خواسته صادر می کند. اما این قرار اگر عادلانه نباشد و به دلایل متفاوت متهم آن را قبول نداشته باشد می تواند به این قرار اعتراض کند.

قرار های قابل اعتراض

فرایند اعتراض به قرار ها

پس از صدور قرار ها و ابلاغ آن ها برای طرفین دعوی، طی یک فرصت قانونی شما می توانید به این قرار ها اعتراض کنید.

مهلت قانونی برای اعتراض به قرار های نهایی دادسرا ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ قرار برای افراد مقیم ایران و ۱ ماه برای افراد مقیم خارج از کشور می باشد.

منظور از ابلاغ زمانی است که قرار به گوش شما رسیده است

برای اعتراض به قرار های نهایی دادسرا در مهلت قانونی مذکور، باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه می کنید و نسبت به قرار قابل اعتراض اقدام کنید.

یعنی لایحه ای که برای اعتراض آماده کردید به همراه اسناد و مدارک مربوط به اعتراض؛ از طریق این دفاتر به مرجع قضایی مربوطه ارسال می شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

سپس مرجع مذکور پس از بررسی نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد که شما می توانید از طریق سامانه ثنا آن نتیجه را دریافت نمایید.

اما لازم است بدانید اگر دادگاه قرار نهایی صادره از دادگاه را تایید کند شما دیگر نمی توانید مجددا اقدام به اعتراض نمایید.

زیرا نتیجه اعلام شده از طرف دادگاه دیگر نهایی است و قابل اعتراض نیست.

به همین دلیل است که توصیه می شود برای نوشتن این لوایح اعتراضی با یک وکیل مشورت کنید تا نتیجه ی مطلوبی را بدست آورید.

فرایند اعتراض به قرار ها

نتیجه گیری

زمانی که پرونده ای وارد دادسرا می شود؛ مورد تحقیق و تعقیب قرار می گیرد. سپس بازپرس بر اساس اسناد و مدارک موجود، قرار صادر می کند. قرار هایی مانند قرار منع تعقیب، موقوفی تعقیب، قرار تامین خواسته، قرار بازداشت موقت.

همه این قرار ها، قرار نهایی از طرف دادسرا است که البته ازسوی طرفی که این قرار به ضرر او است، قابل اعتراض است.

این اعتراض باید در مهلت قانونی که ذکر شده است، اعتراض خود را اعلام نماید.

پس از بررسی، مرجع قضایی لایحه اعتراضی شما را بررسی می کند و مطابق آن اعلام نتیجه خواهد کرد.

اما اگر قرار نهایی صادر از دادسرا توسط آن مرجع قضایی صالح تایید شود، شما دیگر نمی توانید مجددا اعتراضی به آن تایید داشته باشید.

سوالات متداول

خیر، این قرار بنا به درخواست شاکی صادر می شود. بنابراین وقتی به خواسته او قرار ترک تعقیب صادر می شود دیگر قابل اعتراض نیست.

خیر، چون با توجه به اسناد و مدارک موجود در پرونده ی متهم، او مجرم تشخیص داده شده و این پرونده به دادگاه ارسال می شود تا دادگاه به آن رسیدگی کند.

رفتار متهم اصلا جرم تلقی نمی شود ۲. دلایل کافی برای اینکه بگوییم این شخص جرم مرتکب شده وجود ندارد. (عدم وجود دلایل کافی برای انتساب به متهم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
11 نظرات
  1. طاهره حبیبی نوشهر می گوید

    سلام.ماشین ما رو همسر سابق‌ام تو مشهد به سرقت برد و اورد تبریز،ایشون ۸ سال تو زندان بودن به جرم کلاهبرداری و جعل اسناد که یه بنده خدای میاد ایشون رو ازاد میکنه.
    ماشکایت ها رو برای ماشین کردیم ولی بعد هیچ نتیجه ای نیومد هی جریمه های ماشین برای ما میومد دستور توقیف و جلبش رو تو مشهد گرفته بودیم ۳ ۴ ماه گذشت ولی باز دستگیر نشد تا ما اومدیم تبریز تا خودمون بتونیم وقتی دیدیمش زنگ بزنیم پلیس
    خودش زنگ میزنه بد بیراه میگه و یه اقای زنگ میزد میگفت بیا فلان جا من میدونم ماشین کجاست وقتی رفتیم یه ماشین دیگه بود اصلا ماشین ما نبود چون نصف شب بود ترسیدیم برگشتیم حالا زنگ میزنه میگه باید انقدر بدین تا بهتون جای ماشین رو بگم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید از طریق اخذ جلب سیار از دادسرا با کمک پلیس دستگیرش کنید و بابت اعمال و توهین هایی که به شما وارد شده را از دادگاه درخواست رسیدگی نمایید ولی اگر برای خودتان مقدور نیست می توانید از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ یا باتماس پشتیبانی از سامانه درخواست وکیل از محل اقامتتان نمایید تا کارهای شما را انجام بدهد.

  2. نیکخو می گوید

    سلام تقریبا دوماه پیش گوشی موبایلم رو گم کردم طبق پیگیری از طریق سامانه ی همتا ک مثبت اعلام شد.و مراجعه ب پاسگاه و گرفتن استعلام از همراه اول و مراجعه ب دادگاه امروز شعبه قراره منع تعقیب رو قادر کرده مبنی براینکه دلایل کافی برای شکایت از فرد ناشناس رو نداشتین.. آخه من از کجا مشخصات این فرد رو باید پیداکنم.ممنون از راهنماییتون

  3. م عباسی می گوید

    سلام ۳سال قبل پسرم ۱۸ساله که فاقد گواهینامه رانندگی بود تصادف کرد فوت شد کارشناس تصادفات در همان روز حادثه اعلام کرد که این جاده طی شماره فلان واخطار های بسیار باید توسط شهرداری اصلاح می‌شده، متاسفانه بازپرس مدتی است که باوجود اسناد ومدارک کافی قرارمنع تعقیب صادرکرده وهیچگونه دیه ای به پسرم تعلق نگرفت

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید با توجه به مستندات خودتان از صندوق خسارات بدنی درخواست مطالبه دیه نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  4. مهدیه احمدی می گوید

    ثبت اعتراض به قرار منع تعقیب در دادسرای نظامیباشمارهابلاغیه۱۴۰۰۴۷۹۲۰۰۰۳۷۴۵۶۴۶،،،۱۴۰۰/۱۲/۴

  5. نادر می گوید

    سلام.دریک گزارش اصلاحی یک دانگ از یک منزل به پسر مشترکمان از همسر قبلی بعداز خودم تو دادگاه اعلام کرده بودم و منافع آن تا زمان حیات برای من باشد وبعدآن ازدواج مجدد کردم و صاحب ۳ فرزند دیگری هستم و این یک دانگ میخوام به خودم بر گردانده شود و طبق قانون ارث بقیه فرزندان هم شامل شود.آیا این یک دانگ رو می توانم برگردانم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این منافع به عنوان قرارداد صلح بوده باشد دیگر نمی توان نسبت به پس گرفتن ان اقدام کرد و تا زمانی که قید حیات باشید فقط می توانند استفاده نماید ولی نمی توانید ان را پس بگیرید.

  6. مجید می گوید

    سلام آیا اگر بازپرس در قرار نهایی قرار جلب به دادرسی را صادر کرده باشد می توان به ان اعتراض کرد/

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر این قرار جلب به دادرسی قابل اعتراض نمی باشد.

  7. جمیرا می گوید

    سلام.من سه سال پیش ازم سرقت شد و به پدرم مشکوک بودم که پرونده وی مختومه شد.مدتی بعد شخصی از همسایه گانم بهم گفت صحنه سرقت را دیدم اما بنا به دلایلی حاضر نشد به دادگاه بیاد من به قاضی جریانمو گفتم که شاهد حاضر نیست به دادگاه بیا قاضی گفت شهودت را محضری کن دیگه نیاز به آمدن شهود نیست و من محضری کردم و پرونده پدرم و کسی که باهاش در سرقت مشارکت کرده به جریان انداختم و پرونده پدرم قرار اعدادی و رفع نقص قرار اعدادی خورده آیا این قرار میتونه اگه کار شناس بیاد تحقیقات کنه به نفعم باشه چون شهدد من به دلیل مشکل شغلی نمیاد دادگاه با اینکه چند بار بهش ابلاغ شد.لطفأ برام توضیح بده.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند