طلاق بائن | منظور از طلاق بائن چیست + انواع آن

پیش از جدایی لازم است که شما راجع به انواع طلاق اطلاعاتی داشته باشید و سپس درست ترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرید. در واقع طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم می شود که امروزه طلاق بائن رواج بیشتری دارد و طلاقی است که امکان رجوع شوهر به همسرش وجود نداد.

این طلاق دارای شرایطی است که ما در این مطلب قصد داریم نکات ضروری آن را برای شما شرح دهیم.

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن طلاقی است که در آن بر خلاف طلاق رجعی برای مرد، فرصتی جهت بازگشت به زندگی در مدت عده وجود ندارد و وقتی زن و شوهر از هم جدا می شوند اگر تصمیم بگیرند که مجددا با هم زندگی کنند، مجددا باید عقد کنند.

در واقع رجوع به این معنا است که مرد بدون اینکه نیاز به عقد مجدد باشد، می تواند در مدت عده به همسرش برگردد و دوباره با همدیگر زندگی مشترک آغاز کنند.

به طور کلی شرایط طلاق بائن با رجعی متفاوت است. مثلا زن نمی تواند در طول مدت عده از همسرش نفقه دریافت کند و اگر یکی از طرفین در مدت عده فوت کند زوجین از یکدیگر ارث نمی برند. اما در طلاق رجعی اگر در مدت عده به طور مثال مرد فوت کند، همسرش از او ارث می برد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع طلاق بائن

طلاق بائن هم خودش دارای انواع مختلفی دارد که در صورت شرایط ذیل جدایی به صورت طلاق بائن انجام می شود.

ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی بیان می کند: (در موارد ذیل طلاق بائن است)

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود (مثلا زن و شوهری که در دوران عقد هستند و با هم رابطه ی جنسی نداشتند. سپس بعد از مدتی تصمیم به جدایی می گیرند.)
  2. طلاق یائسه (زنی که دیگر عادت ماهانه نمی شود و به این واسطه دیگر باردار نمی شود. مثلا زن ۶۰ ساله ای که تصمیم دارد از همسرش جدا شود)
  3. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد. (در ادامه به این موضوع پرداخته می شود)
  4. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید. (مردی که همسرش را سه بار طلاق داده باشد و هر بار برگشته اند و مجددا طلاق گرفتند در این صورت سومین طلاق آن ها از نوع بائن است.)

طلاق بائن چیست؟

عده در طلاق بائن

یکی از سوالات رایج زوجین درباره ی عده ی طلاق است. در واقع به ایام پس از طلاق که در آن حق رجوع وجود داشته باشد ایام عده گفته می شود که پیشتر گفتیم رجوع مرد برای طلاق رجعی است.

همچنین در مدت عده، زن نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند و باید صبر کند تا این ایام تمام شود. عده طلاق برابر با سه دفعه پاکیزگی از عادت ماهانه است که تقریبا سه ماه می شود.

ماده ۱۱۵۱ بیان کرده است:

«عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او ۳ ماه است.»

ماده ۱۱۵۲ قانون مدنی درباب عده طلاق در صیغه موقت چنین آورده است:

“عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد نکاح منقطع در غیر حامل دو طهر (دو بار پاکیزگی از عادت ماهانه که تقریبا دوماه می شود) است مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت‌ زنانگی نبیند که در این صورت ۴۵روز است.”

لازم به ذکر است، در صورتی که بین زن و شوهر رابطه جنسی اتفاق نیفتاده است و یا زنی که می خواهد طلاق بگیرد یائسه است، عده ی طلاق وجود ندارد و لازم نیست زن عده نگه دارد. بنابراین می تواند پس از جاری شدن صیغه طلاق با مرد دیگری ازدواج کند.

اما در سه طلاقه و طلاق خلع و مبارات نگه داشتن عده برای زن واجب است.

عده در طلاق بائن

طلاق خلع و مبارات چیست؟

طلاق خلع و مبارات که پیشتر به آن اشاره شد؛ جزئی از انواع طلاق بائن هستند. در طلاق خلع، زن بخاطر حس تنفر و بیزاری که نسبت به شوهرش دارد، حاضر می شود که مالی را به او ببخشد و در عوض، مرد او را طلاق دهد.

این مالی که مورد بخشش قرار می گیرد اصولا مهریه است؛ یعنی زن مهریه اش را می بخشد. اما ممکن است طبق توافق طرفین چیز های دیگری هم باشد.

اما یکی دیگر از انواع طلاق بائن، طلاق مبارات است. در این نوع طلاق، زن و شوهر به واسطه بیزاری و حس تنفری که نسبت به همدیگر دارند که حس دو طرفه است؛ قصد جدایی داشته باشند.

بنابراین زن و شوهر می توانند توافقات لازم را باهم انجام دهند و سپس با موافقت دو طرف از یکدیگر جدا شوند. به طور کلی طلاق خلع و مبارات جز رایج ترین انواع طلاق هستند.

امکان رجوع در طلاق بائن

در طلاق بائن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد و ماده ی ۱۱۴۴ قانون مدنی در این خصوص بیان می کند:

«در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست.»

درست است که ماده ی مذکور به طور واضحی حق رجوع را از در طلاق بائن از مرد گرفته است اما با این وجود اگر در مدت عده ی طلاق خلع و مبارات مثلا زن بخواهد چیزی که بخشیده است را پس بگیرد و اصطلاحا به آن رجوع کند، در این صورت مرد هم حق رجوع خواهد داشت.

بنابراین در صورت طلاق بائن از نوع خلع و مبارات تحت شرایطی که گفتیم امکان رجوع برای مرد بوجود می آید.

امکان رجوع در طلاق بائن

مشاوره با موسسه وکیل تاپ

هرچند در این مقاله سعی شد که اطلاعاتی درباره ی طلاق بائن به شما ارائه شود و نکات مهم آن بیان شد. اما لازم است بدانید طلاق گاه پیچیده تر و زمانبر تر از این مسائل است و ما به شما توصیه می کنیم حتما از وکلا مشورت بگیرید.

موسسه وکیل تا در بر دارنده ی وکلای خبره و متخصصی است که شما می توانید از طریق متنی، تلفنی و حضوری با وکلای موسسه ی وکیل تاپ مشورت نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت https://vakiltop.com/ مراجعه فرمایید و یا با شمار هی ۹۱۰۰۲۰۹۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید. همکاران ما در سریع ترین حالت ممکن و در هر ساعتی پاسخگوی شما خواهند بود

نتیجه گیری

طلاق بائن جز رایجترین طلاق ها است که به طلاقی گفته می شود که در آن مرد، حق رجوع به همسرش را ندارد. طلاق بائن انواع مختلفی دارد مثلا وقتی زن یائسه ای از همسرش جدا می شود و یا دختر باکره از شوهرش طلاق می گیرد این طلاق طلاق بائن است.

همچنین عده طلاق نیز سه طهر است یعنی زن باید سه بار عادت ماهانه شود و پاک شود.

سوالات متداول

بله، زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد باید از تاریخ طلاق عده وفات نگاه دارد. (چهار ماه و ده روز)

عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است.

خیر، زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده عده طلاق وجود ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند