حکم جلب سیار چیست و شرایط صدور آن + مهم ترین نکات قانونی

دادگاه کیفری برای اجرای حکم و یا برای رسیدگی به پرونده ممکن است حکم به جلب و یا دستگیری افراد بدهد گاها ممکن است دیده باشید که در احضاریه ها درج می شود در صورت عدم حضور فرد جلب خواهد شد که اشاره به این قضیه دارد.

حکم جلب دو قسمت دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حکم جلب چیست؟ انواع حکم جلب

گفتیم که گاهی قاضی برای رسیدگی به پرونده با عدم حضور فرد روبرو می شود و یا این که برای اجرای حکم به چنین حالتی روبرو می شود در اینجا به ناچار باید حکم جلب صادر شود.

در دستور جلب صادر شده، اگر این امر به یک کلانتری خاص ابلاغ بشود که از طریق این کلانتری فرد جلب و دستگیر شود به آن حکم جلب عادی میگویند اما اگر به تمام کلانتری های آن حوزه ابلاغ شود به آن جلب سیار میگویند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه موقع جلب سیار صادر می شود؟

اگر بازپرس یا قاضی، فرد را احضار کند و وی حاضر نشود؛ بستگی به این دارد که فرد احضار شده مکان خاصی دارد یا نه اگر مکان خاصی داشته باشد به کلانتری آن حوزه دستور جلب داده می شود اما اگر مکان خاصی نداشته باشد جلب سیار صادر می شود.

یعنی به کلیه کلانتری ها این دستور داده می شود و هر کجا که او را پیدا کردند باید نزد مقام قضایی بیاورند.

چه موقع جلب سیار صادر می شود؟

چه تفاوتی بین حکم جلب و قرار جلب وجود دارد؟

بهتر است بدانیم که در عرف عامیانه به جای دستور جلب از عبارت حکم جلب استفاده می کنند که ما نیز در این مطلب به آن اشاره کردیم.

اما در عبارت حقوقی دقیق تر به آن قرار جلب یا دستور جلب گفته می شود زیرا عبارت حکم برای وقتی است که دادگاه رای صادر کند اما در اینجا تنها دستور می دهد که متهم را برای دادرسی که حاضر نشده دستگیر کنند.

نکات ضروری در جلب سیار

  • در دستور جلبی که قاضی صادر می کند؛ مدت در آن معین شده است. اگر در زمان دستگیری، آن مدت تمام شده باشد مامور نمی تواند آن را انجام دهد.
  • نکته مهم دیگر این که برگ جلب سیار برای همان حوزه معتبر است و مامور و یا شاکی نمی تواند برای سایر حوزه ها و شهرها از آن استفاده کند. مثلا اگر حوزه جلب سیار شهر کرج باشد شاکی نمی تواند از ماموران تهران درخواست آن را بخواهد مگر آنکه قاضی نیابت قضایی داده باشد.
  • اگر در برگه جلب، در خصوص مجوز و اجازه این که آیا مامور می تواند وارد منزل یا خانه یا مخفیگاه فرد بشود یا خیر سکوت کرده باشد و حرفی نزده باشد ماموران حق ندارند وارد منزل شخص یا ورد مخفیگاه شخص شوند.
  • کسی که برگ جلب را ارائه می کند باید خود فرد شاکی و یا وکیل وی باشد و اگر کسی غیر از ایشان باشد ماموران نسبت به آن اقدامی انجام نمی دهند.

نمونه دستور جلب

نمونه حکم جلب

قرار جلب به دادرسی چیست؟ و تفاوت آن با دستور جلب

در کنار دستور یا حکم جلب ما قراری داریم تحت عنوان قرار جلب به دادرسی.

با این توضیح که اگر کسی متهم به جرمی شود؛ بازپرس در دادسرا تحقیقات را انجام می دهد و ادله را بررسی می کند اگر برایش احراز شود که متهم جرم را مرتکب شده است باید با قراری به نام جلب به دادرسی، پرونده را به دادگاه بفرستد اما در این که آیا متهم دستگیر می شود باید گفت خیر در این مرحله دستگیر نمی شود مگر آن که پس از احضاریه و ابلاغ آن در دادگاه حاضر نشود که قاضی دستور جلب یا دستگیر کردن وی را صادر می کند تا او را به دادگاه بیاورند.

پس قرار جلب به دادرسی در وهله اول به معنای دستگیری متهم نیست بلکه به معنای این است که بازپرس دادسرا می خواهد پرونده را به دادگاه برای رسیدگی و صدور حکم بفرستد.

مشاوره حقوقی راجع به جلب سیار

دستور جلب از جانب قاضی برای این است که فرد در دادرسی حاضر شود و یا در موارد دیگری که به آن اشاره شد. اگر در این زمینه سوال و مسئله ای برای شما پیش آمده است می توانید از مشاوران موسسه وکیل تاپ پاسخ آن را دریافت کنید.

موسسه وکیل تاپ از مشاوران و وکلای متخصصی در تمام حوزه های حقوقی و کیفری تشکیل شده که می تواند کمک کار شما در زمینه وکالت و پیگیری پرونده و اخذ مشاوره باشد.

برای این کار می توانید از طریق سامانه به صورت آنلاین و هم چنین از طریق شماره های موجود به صورت تلفنی با موسسه تماس بگیرید.

مشاوره حقوقی راجع به جلب سیار

 نتیجه گیری

جلب کردن یعنی حاضر کردن فرد نزد دادگاه در زمانی که فرد از قبل با احضاریه نزد حاضر مقام قضایی حاضر نشده است.

لذا بسته به نوع پرونده و شرایط متهم ممکن است جلب عادی صادر شود یعنی فقط به کلانتری خاصی این دستور داده شود و یا ممکن است جلب سیار داده شود یعنی به تمام کلانتری های آن حوزه این دستور ابلاغ شود.

سوالات متداول

دستور جلبی که قاضی برای حاضر کردن متهم و محکوم صادر می کند و آن را به تمام کلانتری های حوزه خود ابلاغ می کند؛ جلب سیار نامیده می شود.

ممکن است قاضی، حضور متهم را برای رسیدگی و تحقیقات لازم بداند و وی حاضر نشود که در اینجا دستور جلب صادر می شود. همچنین است برای اجرای حکم که در صورت حاضر نشدن دستور جلب صادر می شود.

قرار جلب به دادرسی با دستور جلب فرق می کند و به این معناست که بازپرس با بررسی پرونده اتهام را به فرد متهم وارد می داند و برای رسیدگی پرونده را به دادگاه می فرستد که این کار با قراری به نام جلب به دادرسی صادر می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. فرهاد زیباصفت می گوید

    سلام خسته نباشید حکم جلب سیار شخصی که بدهکار مالی هست دارم ولی مجهول المکان هستن روش قانونی پیدا کردن شخص چیست ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با اطلاع به کلانتری ها نسبت به شناسایی این شخص اقدام نمایید چون برای تعقیب متهم با وجود جلب سیار خود شما باید نسبت به شناسایی اقدام کرده و با استناد به حکم جلب از ضابطان مربوطه درخواست دستگیری را فراهم نمایید.

  2. بابک می گوید

    برای گرفتن نیابت قضایی روی احکام گرفته شد برای ترکیه چه گونه و کجا اقدام کنم ؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند