تودیع خسارت احتمالی یعنی چه؟

گاهی شخصی که برای احقاق حق به دادگاه مراجعه می کند، بیم از بین رفتن و تضییع حق اصلی مورد ادعای خود یا تغییر وضع موضوع دعوا را دارد. مثلاً شخص خانه‌ ای را با مبایعه نامه خریداری کرده است ولی فروشنده از تنظیم سند رسمی بنام وی امتناع می‌کند.

خریدار دادخواست الزام به تنظیم سند به دادگاه تقدیم می کند، ولی امکان دارد فروشنده در جریان رسیدگی ملک مورد نظر را به دیگری منتقل کند.

قانون دستور موقت را برای در امنیت قرار دادن و حفظ موضوع دعوا پیش‌بینی کرده است.

گرفتن خسارت احتمالی از خواهان

لازم به ذکر است که می‌توان هم در دعاوی مالی و غیر مالی و حتی قبل از تقدیم دادخواست نیز از دادگاه درخواست دستور موقت کرد، ولی در این صورت متقاضی باید ظرف ۲۰ روز از تاریخ صدور دستور دستور موقت دادخواست خود را در خصوص موضوع اصلی به دادگاه تقدیم کند.

مثلاً در مثال فوق خریدار می تواند درخواست دستور موقت مبنی بر منع نقل و انتقال ملک را مطرح کند.

با این ‌حال شخصی که قرار دستور موقت علیه او صادر شده است هنوز در دعوا محکوم نشده است و صدور حکم ممکن است باعث ورود ضرر و خسارت به وی شود.

گرفتن خسارت

برای تأمین خسارت احتمالی که ممکن است به این شخص وارد شود قانون‌گذار در ماده ۳۱۹ قانون آئین دادرسی مدنی مقرر کرده است:

«دادگاه مکلف است برای جبران خسارت احتمالی که از دستور موقت حاصل می شود از خواهان تأمین مناسبی اخذ نماید و در این صورت صدور دستور موقت منوط به سپردن تامین می باشد».

بنابراین از خواهان که متقاضی دستور موقت از خسارت احتمالی گرفته می‌شود تا در صورتی که حکم به بی‌حقی او صادر شود از محل آن خسارت طرف مقابل پرداخت شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تکلیف خسارت احتمالی سپرده شده

طرفی که دستور موقت علیه او صادر شده است در صورتی استحقاق دریافت خسارت احتمالی را دارد که دستور موقت به مرحله اجرا درآمده باشد و حکم به بی حقی متقاضی دستور موقت صادر شده باشد.

قاعدتاً اگر دستور موقت اجرا نشود خسارتی هم به شخص وارد نمی‌شود و تامین سپرده شده (خسارت احتمالی) از سوی متقاضی به وی بازگردانده می شود. ناگفته پیداست که در صورتی که حکم به نفع متقاضی صادر شود نیز خسارت احتمالی سپرده شده به وی مسترد می شود.

به طور خلاصه کسی که دستور موقت علیه او صادر شده و حکم به بی‌حقی طرف مقابل او صادر شود برای دریافت خسارت احتمالی باید ثابت کند که در اثر اجرای دستور موقت به او خسارت وارد شده و بین خسارت وارد شده و اجرای دستور موقت رابطه سببیت وجود دارد و ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی نهایی مبنی بر بی‌حقی طرف مقابل مطالبه خسارت کند.

تکلیف خسارت احتمالی سپرده شده

مبلغ و مهلت پرداخت خسارت احتمالی

قاضی میزان خسارات احتمالی را تعیین می‌کند و طرفین دعوا نمی‌توانند به آن اعتراض کنند. در امور مالی مبلغ خسارت احتمالی نسبتی از ارزش واقعی خواسته (موضوع دعوا) است که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد آن می باشد.

لازم به ذکر است که اگر دادگاه موافقت کند خسارت احتمالی می‌تواند به صورت غیرنقدی هم باشد مثل سهام یا ضمانت ‌نامه بانکی.

مهلت پرداخت سپردن خسارت احتمالی بستگی به نظر قاضی دارد و قانون در این مورد ساکت است و اگر در مدتی که دادگاه تعیین کرده متقاضی دستور موقت خسارت احتمالی را نپردازد دادگاه قرار رد درخواست دستور موقت را صادر می‌کند.

نتیجه گیری

صدور دستور موقت منوط به سپردن تأمین) خسارت احتمالی (از سوی متقاضی دستور موقت است به این دلیل که اگر متقاضی در اصل دعوا شکست خورد خسارتی که در اثر دستور موقت به طرف وارد شده جبران شود میزان خسارت احتمالی و مهلت پرداخت آن را قاضی تعیین می‌کند و در صورت عدم پرداخت درخواست دستور موقت لغو می‌شود.

سوالات مبحث خسارت احتمالی

در صورتی که قبل از اجرای قرار دستور موقت درخواست دستور موقت را مسترد کند یا درصورتی‌که حکم به نفع متقاضی دستور موقت صادر شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
20 نظرات
  1. فرشاد خلیلی می گوید

    با سلام. در صورت عدم تودیع خسارت احتمالی در موعد مقرر و صدور قرار رد درخواست دستور موقت از سوی دادگاه آیا خواهان می تواند در جریان رسیدگی به اصل دعوا مجددا درخواست دستور موقت برای همان موضوع یا موضوع جدید بنماید؟ با تشکر

  2. فرشاد خلیلی می گوید

    با سلام. مستند قانونی امکان تودیع چک و سفته و … بجای وجه نقد در تودیع خسارت احتمالی صدور دستور موقت چیست؟ با تشکر

  3. فرشاد خلیلی می گوید

    با سلام. در صورتی که خواهان قبل از اتمام مهلت تودیع خسارت احتمالی صدور دستور موقت از درخواست دستور موقت کتبا انصراف دهد دادگاه چه نوع قراری صادر می کند ابطال یا رد درخواست و در هر مورد آثار حقوقی آنها از نظر حق مجدد خواهان به درخواست مجدد دستور موقت در خلال دادرسی اصل دعوا چگونه است؟ با تشکر

  4. مرتضی رازقی می گوید

    باعرض سلام وقت بخیر
    مبلغ ۳۰ میلیون تومان به حساب فردی اشتباه ریختیم و از پس دادنش سرباز میزند
    اظهارنامه دادیم و بعدش نیاورد
    بعد از آن شکایت کردم و روز دادگاه مشخص کردند برای اردیبهشت ماه سال آینده
    امروز یه ابلاغیه دست من رسید که باید ۳۵ درصد از خسارت را تودیع کنی
    میخاستم ببینم که این تودیع درخواست مطالبه و تامین خواسته که به ما احضاریه دادن یکهفته ی دیگه بریم دادگاه برای انجام اینکار یعنی چه؟؟

  5. امیر حسین می گوید

    سلام اگر اعمال ماده ۳۹ تحویل کارگاه را انجام دهم آیا باید پاسخگو تمام کسانی که در ملک پیش خرید کرده اند باشم ؟ همچنین بدهی به شهرداری برای تخلفات ؟ خودم پیش خرید کرده ام و میخواهم اینکار را انجام دهم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام سوال خود را در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت بپرسید
      https://vakiltop.com/

  6. محمد ویسی می گوید

    سلام من سه دهنه دکان ارثی دارم بین خودم و ۳ برادر دیگرم حال حدود ۱۰ سال است آنها از این ملک استفاده میکنن اکنون که من درخواست یکی ازدکانها را نمودم میگویند برو شکایت کن پدر و مادرم فوت نموده اند حصر وراثت و سند ثبتی به نام پدرم هم دارم در یکی ازاین دکانها دفتر پیشخوان هست آیا من میتوانم دستور توقیف موقت بگیره ممنون از راهنمایی

  7. مسعودبذرافکن می گوید

    سلام خودرو پراید مبلغ۶۵میلیون مدل۸۶ طبق نوشته بشرط کامل فابریک جز یک درب خریدم. اندکی بعد متوجه شدم قیمت کمتر و ضمنا ماشین فابریک نیست اظهارنامه دادم که بابت غبن فاحش و تخلف ازشرط معامله فسخ میباشد. تقاضای کارشناس دادم ایشان فیمت کارشناسی را۴۹میلیون و خودرو را دور رنگ تشخیص دادند. دادخواست دادم الان ابلاغ اومده که بابت تودیع خسارت احتمالی مبلغ۷۰میلیون ریال حاضر شوم. جسارتا این به چه معناست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام این بخاطراینه که اگه محکوم شود خسارت طرف از ان تامین پرداخت شود

  8. Ali می گوید

    سلام در خصوص منع کشت در زمین مشاعی اگر ازیکی از شرکا که درخواست منع داده ودادگاه سندی یا مبلغی را توقیف نموده باشد و بعد ۲۰روز دادخواستی ارایه ندهد آیا میتوان از درخواست دهنده منع کشت طلب خسارت نمود مثلاً بدلیل گذشتن فصل کشت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوان خسارت گرفت

  9. مژده می گوید

    سلام من در خواست تامین خواسته برای مبلغ۷۸.۲۰۰۰ِ۰۰۰ زدم در حکم دادگاه تامین خواسته از اموال بلامعارض خوانده ایا خودرو ک من به ایشان فروخته ام شامل این حکم هم میباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تشخیص این امر با دادگاه رسیدگی کننده می باشد.

  10. علی می گوید

    سلام.مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بابت تامین خواسته که دادم قرار صادر شده است.
    ۱. این مبلغ رو ندارم، میشه اعتراض کرد که کم بشه؟
    ۲. سند ملک یا ماشین قبول میکنن ؟
    ۳. به تجدیدنظر میشه فرستاد؟
    ۴. راه حلی میشه شما به من ارایه کنید
    ممنون و متشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تامین خواسته از این جهت قابل اعتراض نمی باشد و پرداخت تامین هم باید وجه نقد باشد نه اموالی دیگر و نمی توان تجدید نظر خواهی کرد.

  11. سید می گوید

    سلام چکی به شخصی دادم روز سر رسید دو سوم چک‌را پرداخت نمودم وار طرف نوشته گرفتم الان چک بنده را به کسی دیگر انتقال داده است روی کل چک اقدام کرده آیا میتوانم شکایت خیانت در امانت بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر چک در دست طرف امانت بوده باشد می توانید اقدام کنید ولی برای شخص دارنده نمی توانید اقدام کنید مگر اینکه بتوانید اثبات نمایید شخص دارنده با انتقال دهنده تبانی کرده و سوئنیت داشته باشد وگرنه باید کل مبلغ را تادیه کرده سپس به شخص مقابل خودتان مراجعت نمایید چون براساس قانون رابطه شما با رابطه دارنده فعلی از انتقال دهنده جداست و نمی توانید بابت اینکه به شخص دیگری منتقل شده نمی توانید از تادیه مبلغ چک امتناع کنید.

  12. بهمن می گوید

    سلام مبلغ ۱۵ میلیون تومان خسارت احتمالی پرداخت کردم و الان شعبه ۵ حقوقی به نفع من رای داده چون تامین خواسته و مطالبه خسارت بوده ایا تا زمان دستور اجرای احکام باید صبر کنم برای استرداد خسارت احتمالی یا بعد رای حقوقی هم میشه سپرده را باز پس گرفت . ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بعد از اجرای حکم اون خسارت احتمالی برگشت داده می شود.

  13. امینی می گوید

    با سلام
    شخصی سال گذشته با خودرو پلاک اروند با خودرو صفر بنده تصادف نمود و با اعلام کروکی افسر راهنمایی و رانندگی ایشان صددرصد تقصیر کار شدند. متاسفانه زمانی که برای دریافت مدارک و کروکی به پاسگاه راهنمایی مراجعه کردم مشخص شد شخصی که راننده تقصیر کار بود مشخصات خود را به عمد اشتباه به افسر مامور داده و تنها کارت ماشینی که بنده از او در محل حادثه گرفتم صحیح بوده و هیچ مدرک دیگری از ایشان گرفته نشده و ماشین را هم برده است. با پیگیری موفق به پیدا کردن ایشان شدم ولی حاضر به اوردن مدارک جهت استفاده از بیمه نشد و بعد از گذشت چندماه من شکایت کردم و بعد از اعلام گزارش کارشناس دادگستری و گزارش مامور اعلام خسارت بیمه به شورای حل اختلاف ، بارها برای شخی که مشخصاتش را به دادگاع اعلام میکردم ولی ایشان برای اسم داخل گزارش کروکی ابلاغ می فرستادند و جوابی نمیگرفتند ، قاضی حاضر شد حرفهای بنده را گوش کند و درخواست تحقیق بزند و برای ۱۸ اسفند نوبت بررسی و ابلاغ برایم صادر شد ولی اکنون ابلاغیه جدیدی مبنی بر مهلت ده روزه برای تودیع خسارت احتمالی به مبلغ ۹ میلیون برایم صادر شده و نمی دانم باید چه بکنم . بارها با فرد تصادف کرده تماس و از ایشان خواستم در جلسه شورا حاضر شود ولی ایشان بدلیل عشایری بودنش {عرب منطقه شیبان} ادعای قلدری و بی باکیش شده و مسخره کرده به این امر توجه و وجهه ای نمی گذارد. لطفا راهنمایی بفرمایید. لازم بذکر می دانم متذکر شوم خودروی دنا صفر بنده بدلیل تصادف دچار پیچش در شاسی- از بین رفتن درب پشت سر راننده و خسارت به صندق عقب و گلگیر و پادری شد که پارسال ۹ میلیون هزینه تعمیراتم شد و افت خودرو بماند.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند