گواهي نامه رانندگی گرفتن برای افراد تاتو دار منع قانونی دارد؟

درباره اینکه آیا خالکوبی یا داشتن تاتو مانع صدور و گرفتن گواهینامه برای افراد است یا خیر؟ یا اینکه مانع تمدید گواهی نامه است یا خیر؟

گمانه زنی های زیادی وجود دارد به این خاطر که هستند پسران و گاها دخترانی که رو بدن و دست خود خالکوبی هایی می زنند که مشهود و قابل دید است.

  • می خواهیم بدانیم که آیا خالکوبی داشتن یا داشتن تاتو روی دست یا بدن مانع از گرفتن گواهینامه می شود یا خیر؟

داشتن تاتو مانع گرفتن گواهی نامه نیست اما فرد باید برای احراز سلامتی روحی و روانی اش معایناتی را انجام دهد. به نظر می رسد که نتوان در این زمینه قانون یا بخش نامه ای را یافت لذا قابلیت این را دارد که از دیوان عدالت اداری ابطال آن خواسته شود.

داشتن تاتو یا خالکوبی مانع از صدور گواهی نامه نیست

به گفته رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا جناب سرهنگ آرش باستانی در این زمینه می گوید:

هدف اصلی ما از انجام معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه رانندگی، افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است. پیش از این، تأیید صلاحیت پزشکی متقاضیان گواهینامه تنها به معاینات چشم محدود می ‏شد اما با توجه به نقش مهم و تأثیرگذار عامل انسانی در تصادفات، کار گروهی متشکل از وزارت بهداشت، معاونت ‏‌های بهداد و راهور ناجا تشکیل و ضمن احصای بیماری ‏‌ها ی جسمی و روانی مؤثر در رانندگی و تعیین روش‏‌ های معاینات پزشکی، آئین نامه راهور ناجا، تدوین و در سال ۱۳۸۴ توسط هیات محترم وزیران تصویب و ابلاغ شد.»

ایشان ادامه می دهد که داشتن برخی بیماری ها برای رانندگی خطرناک است و تاثبر در رانندگی فرد می گذارد و ممکن است شامل محدودیت یا ممنوعیت دریافت گواهی نامه قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: مجازات رانندگی در حالت مستی و فرار از صحنه تصادف


برای مثال کسی که مبتلا به صرع است اگر حین رانندگی تشنج کند بسیار خطر ناک خواهد بود.

خالکوبی و صدور گواهی نامه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

داشتن خالکوبی باعث ممنوعیت یا محدودیت در رانندگی؟

همانطور که گفته شد طبقه گفته های مسئولین این امر به شرف اینکه کسی دارای خالکوبی است به این معنا نیست که وی صلاحیت رانندگی ندارد بلکه افرادی که خالکوبی نامتعارف دارند یا اینکه سابقه خود زنی دارند باید معاینه پزشکی بشوند تا از نبود مشکل روانی خاص که برای رانندگی خطرناک است اطمینان حاصل شود. این نظر را کمیسیون مربوطه خواهد داد که با گرفتن تست و مصاحبه نظر خود را اعلام می دارند.

به گفته سرهنگ آرش باستانی:

خالکوبی را نمی توان جرم دانست اما ممکن است افرادی که از خالکوبی های نامتعارف استفاده می کنند یا اینکه قبلا خود زنی کرده اند رفتار های ضد اجتماعی داشته باشند.

و این رفتار هم یکی از مصادیق آن رفتار های پر خطر حین رانندگی باشد.

که این امر نیازمند رسیدگی است و این رسیدگی را کمیسیون مربوطه انجام خواهد داد تا از نبود علائم اختلالات روانی و شخصیتی در فرد مطمئن شود.

زیرا اگر کسی اختلال روانی داشته باشد ممکن است که برای مثال در یک تصادف بخواهد کتک کاری و چاقو کشی کند. بیشتر معاینات و تست و مصاحبه برای دانستن و شناخت این امور است.

داشتن خالکوبی در گواهی نامه رانندگی

کسی که خالکوبی نامتعارف دارد تکلیف وی چیست؟

کسی که دارای خالکوبی نامتعارف است. به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می شوند. و پس از طی مدت لازم برای درمان و تائیدیه سلامت می توان به وی گواهینامه مشروط و مدت دار ارائه شود‌.

و برای بار بعد برای اینکه گواهینامه وی تمدید شود لازم است که وی دوباره ارزیابی شود و اگر در طول این مدت فرد رفتار های خطرناک از خود نشان دهد امکان تمدید گواهی نامه وجود ندارد.

نتیجه گیری

وجود داشتن خالکوبی و تتو در افراد مانعی برای گرفتن گواهی نامه نیست و افرادی هم که خالکوبی یا تتو کرده اند می توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند.

منتها اگر این خالکوبی یا آثار خود زنی در فرد مشهود باشد باید تحت معاینه و مصاحبه پزشکی قرار گیرد تا کمیسیون مربوطه درباره وی نظر بدهد.

این معاینات برای این امر است که تشخیص داده شود فرد دارای اختلال روانی است یا خیر، زیرا در برخی موارد کسانی که سابقه خود زنی یا تتو نامتعارف دارند رفتار های ضد اجتماعی از خود بروز می دهند و این حالت در رانندگی بسیار خطرناک است.

اگر نظر کمیسیون بر این باشد که فرد دارای اختلال است، فعلا تحت نظر قرار می گیرد برای درمان تا مدتی که تاییدیه درمان بگیرد.

سپس برای وی گواهینامه موقت یا مشروط صادر می شود که این گواهینامه تمدید آن منوط به رعایت جوانب از طرف فرد است.

داشتن خالکوبی و رانندگی

سوالات متداول

خیر این افراد اگر طبق نظر کمیسیون پزشکی بیماری خاصی نداشته باشند میتوانند گواهینامه بگیرند و اگر اختلال روانی در وی تشخیص داده شود پس از درمان امکان گواهی نامه موقت یا مشروط وجود دارد.

افراد تتو دار می توانند گواهی نامه بگیرند اما اگر تتو نامتعارف باشد و یا آثاری مانند خود زنی در فرد باشد گرفتن گواهی نامه منوط به نظر کمیسیون پزشکی است.

علت این است که در برخی موارد تتو نامتعارف فرد ممکن است اختلال روانی یا ضد اجتماعی داشته باشد لذا باید مورد معاینه قرار گیرد از این جهت که این افراد در رانندگی ممکن است خطر ساز باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
14 نظرات
  1. .... می گوید

    سلام اگر کسی زیر ۱۸ سال تتو کرده باشه و بخواد گواهینامه بگیره میتونه بگیره مشکلی نداره؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  2. ارمین می گوید

    سلام من ۱۸ سالم هست و میخوام گواهینامه بگیرم روی بازوم ی تتو خیلی کوچیک دارم که نه نامتعارف هست نه غیر اخلاقی میخواستم بدونم ممکنه سر این مسئله نتونم گواهینامه بگیرم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      اگر تتو نامتعارف باشد و یا آثاری مانند خود زنی در فرد باشد گرفتن گواهی نامه منوط به نظر کمیسیون پزشکی است. جهت دریافت اطلاعات حقوقی شما می توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.

  3. علی می گوید

    سلام من ۱۸سالمه هم خودزنی دارم هم خالکوبی باید با کی حرف بزنم یا اگه پام به کمیسیون باز شد باید چی بگم؟شکست عشقی خوردم؟قبلا دچار افسردگی شدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دوست عزیز قبل از هراقدامی بهتر است با یک روانشناس بالینی صحبت کنید. امکان دریافت گواهی نامه برای اشخاص تتو دار وجود دارد اما اگر تتو نامتعارف باشد و یا آثاری مانند خود زنی در فرد باشد گرفتن گواهی نامه منوط به نظر کمیسیون پزشکی می باشد.

  4. Ali می گوید

    سلام خسته نباشید من میخام برم گواهینامه بگیرم ساعد دست راستم از داخل کلا تتوعه میخاستم ببینم بعد اینکه گواهینامه گرفتم مثلاً پنج ساله یا دو ساله اگه باز برم تتو بزنم بازم بهم گیر میدن یا ن فقط همون دفعه اوله؟

  5. Ali می گوید

    سلام خسته نباشید من میخام برم گواهینامه بگیرم ساعد دست راستم از داخل تتو داره بزرگه میخاستم بدونم بعد اینکه بهم گواهینامه دادن پنج ساله یا دو ساله دفعه بعد بخوام برم تمدید کنم اگه باز تتو زده باشم گیر میدن یا ن میتونم بزنم ؟ یا کلا دیگ بهم گواهینامه نمیدن

  6. نادر بامری می گوید

    سلام من دوسال پیش بخاطر یک خالکوبی روی دستم که از دومتری هم معلوم نیست والله اندازه یک ناخن است فرستادنم کمیسیون و بهم گواخینامه ۲ساله دادن الان رفتم برای تمدید دوباره دکتر معاینه گفت توی سیستم زدن خالکوبی دوباره فرستادنم از ایرانشهر به زاهدان یک راه حلی جلوی پام بزارید که من خلاص شوم از این همه راه الکی دوروز با ید الاف و کرایه بدم برم زاهدان از ایرانشهر

  7. amin می گوید

    سلام تتو ریز علامت شهریور نامتعارف حساب میشه ؟

  8. ناشناس می گوید

    سلام ۲۰سالمه و دوتا خالکوبی دارم یکی روی انگشت دست راستم کوچیکه و یکی روی دست چپم این یکی بزرگتره و سابقه خود زنی هم ندارم و نه مشکلات روحی و روانی گواهی نامه بهم تعلق میگیره یا نه

  9. حمیدتابش می گوید

    سلام من دوتافرزنددارم گواهینامه پایه دو و سه وهوشمندم رو دارم دوسال هم خدمت رفتم واسه گواهینامه پایه یک رفتم چندتاخراج جزعی رودستم است فرستادنم کمیسیون یک باررفتم الان دوسال است که نرفتم دنبالش ایا به نظرشما برم یا نرم این ازتو سیستم پاک خواهدشد ممنون میشم جوابم روبدید

  10. حمیدتابش می گوید

    سلام گواهینامه پایه دو وسه رو دارم واسه یک رفتم چندتاخراش کوچیک رودستم است فرستاده کمیسیون یک بار رفتم دوباره نرفتم بایدچیکارکنم

  11. میثم محمدی می گوید

    سلام من قبل از گواهینامه نامه بگیرم تتو نداشتم الان دارن، بعد ۱۰سال بهم میدن

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند