هزینه اجرا گذاشتن مهریه (شرایط و چگونگی به اجرا گذاشتن مهریه)

اگر همسرتان به شکل توافقی حاضر به پرداخت مهریه که حق شماست نشد؛ ناچار باید در دادگاه طرح دعوا کنید. به موازات افزایش هزینه سکه  پیگیری مهریه از طریق دادگاه ها نیز افزایش پیدا کرده است و علی الاصول اکثر خانوم ها ناچار به طرح دعوی مطالبه مهریه هستند.

یکی از تکراری ترین دعوا در دادگاه ها مطالبه مهریه است و زن، هر زمان که بخواهد می تواند آنرا درخواست کند.

در صورتی که مرد، حاضر به پرداخت مهریه نشود، زن می تواند مهرش را به اجرا بگذارد و از طریق قانون، حق خود را دریافت نماید.

  • اما هزینه ی به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟
  • و به چه صورت می تواند اقدام قانونی نمود؟
  • آیا اصلا می ارزد که برای آن، زمان و پول صرف کرد و در آخر هزینه ها را از شوهر مطالبه کرد؟

اینها اولین سوال هایی است که در فرایند این کار از خود می پرسید. در این بخش مطالبی در خصوص هزینه به اجرا گذاشتن مهر و نحوه ی انجام آن، ارائه خواهد شد.

خلاصه ای راجع به مهریه بدانید

مهریه نوعی مال است که در زمان ازدواج زن مالک مهریه می شود. مهریه ممکن است اموال منقول یا غیر منقول باشد و در هر صورت باید مالیات داشته باشد. مهریه دینی است است که مرد موظف به پرداخت است زیرا نوعی تعهد برای وی محسوب می شود.

هرچند اکثرا دریافت مهریه به این صورت است که هرگاه زن، بخواهد از همسرش جدا شود برای دریافت مهریه اقدام می کند؛ اما در واقع دریافت مهریه با طلاق هیچ ملازمه ای ندارد.

بنا بر باوری غلط، عده ای فکر می کنند تنها در صورتی می توانند مهریه خود را بخواهند که تقاضای طلاق داشته باشند اما این باور اشتباه است.

زن هر گاه که پس از ازدواج مایل باشد می تواند مهریه خود را از همسرش بخواهد، بدون اینکه بخواهد از همسرش طلاق بگیرد.

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی اشعار دارد:

به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

اگر مهریه شما پول نقد باشد؛ متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان پرداخت نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری توافق کرده باشند.

خلاصه ای راجع به مهریه بدانید

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه ی به اجرا گذاشتن مهریه

برای به اجرا گذاشتن مهریه دو روش وجود دارد که عبارتند از:

  • از طریق اجرای ثبت.
  • از طریق دادگاه خانواده.

علاوه بر این لازم به ذکر است، برای اجرا گذاشتن مهریه دو حالت وجود دارد، اگر مهریه بیش از بیست میلیون تومان باشد باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی، دادخواست خود را به دادگاه خانواده ارسال کنید.

اما در صورتی که که مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد لازم است برای دریافت مهریه به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و درخواست خود مبتنی بر دریافت مهریه را ارائه نمایید.

بنابراین روش اقدام برای دریافت مهریه از طریق دادگاه خانواده، به صورت فوق انجام می شود. اما برای اقدام در خصوص مهریه از طریق اجرای ثبت، لازم است شما با عقدنامه خود به دفاتر رسمی ازدواج مراجعه نمایید و سپس سر دفتر یک اجراییه برای شما صادر می کند.

اجرای ثبت نسبت به فرایند دادگاهی از پیچیدگی کمتری برخوردار است و همچنین هزینه کمتری را در بر می گیرد. البته در روش اجرای ثبت بهتر است شما آگاهی نسبی از اموالی که می شود از همسرتان توقیف کرد داشته باشید.

زیرا در این حالت است که اجرا گذاشتن مهریه به بهتری شکل و زمان سریع تری پیش خواهد رفت. اما لازم است در خصوص روش به اجرا گذاشتن مهریه با توجه آنچه در ذهن دارید با یک وکیل مشورت نمایید.

زیرا یک وکیل همه ی راه های اجرای مهریه را رفته و بهتر از هر شخصی می داند که چه نوع روشی پر بازده تر و کم زمان بر تر است.

وکلای خانواده وکیل تاپ همه ی تمرکز خود را صرف امور خانواده از جمله مطالبه مهریه می کنند و به شکل تخصصی راجع به آن مشورت می دهند.

نحوه ی به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

هر گاه برای دریافت مهریه از طریق دادگاه اقدام نمودید باید بدانید که در حال حاضر بر اساس بخشنامه ابلاغی از جانب رئیس قوه قضائیه، هزینه به اجرا گذاشتن مهریه معادل ۵/۳ درصد ارزش خواسته، است که شما موظف هستید به عنوان هزینه دادرسی آن را پرداخت نمایید. که مبلغ بسیار زیادی است.

در واقع اقدام از طریق اجرای ثبت در مورد مسائل مالی به صرفه است زیرا هزینه کمتری دارد که پرداخت همان یک بیستم هزینه دولت که به نیم عشر دولتی معروف است کار راه بنداز است. منظور از یک بیست، یک بیستم کل مبلغ مهریه است.

همچنین علت دیگر اینکه این روش را جزء بهترین روش ها برای اجرا گذاشتن مهریه می دانند این است که به واسطه حجم کمتر پرونده ها در دفاتر اجرای ثبت، رسیدگی به پرونده ها با سرعت بالاتری صورت می گیرد.

نکته ی مهم دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

در صورتی به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت، شما باید به همان دفتر خانه ای مراجعه نمایید که در آن عقد صورت گرفته است. حتی اگر محل زندگی شما تغییر کرده باشد. مثلا شما در در آمل عقد کردید و در حال حاضر تهران زندگی می کنید.

برای به اجرا گذاشتن مهریه باید به دفترخانه ای که در آمل عقد کردید مراجعه نمایید. البته ممکن است دفتر خانه به هر دلیلی تغییر آدرس داده باشد یا دفتر دار دیگر بازنشست شده باشد یا حتی شما آدرس دفترخانه را فراموش کرده باشید؛ در این صورت باید به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت آن شهر مراجعه نموده تا کفیل دفترخانه یا آدرس جدید را دریافت نمایید.

همچنین شما می توانید از طریق اجرای ثبت، پس از توقیف اموال وی، او را ممنوع الخروج نمایید. اما در صورتی که مرد ادعای اعسار نماید و حکم اعسار مرد صادر شود، در رفع ممنوع الخروجی موثر است.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

نتیجه گیری

زن از زمان عقد مالک مهریه است و هرگاه که بخواهد می تواند مهریه اش را مطالبه کند و این امر ربطی به طلاق ندارد. زیرا زن می تواند بدون اینکه درخواست طلاق داشته باشد، صرفه مهریه اش را مطالبه نماید.

اما در صورتی که مرد، مهریه را نپردازد وی می تواند از طریق قانونی اقدام به دریافت مهریه کند. برای دریافت مهریه چند روش وجود دارد، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و دفتر اجرای ثبت.

در صورتی که مهریه تا نصاب بیست میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد و اگر بالای بیست میلیون تومان باشد، دادگاه خانواده صالح است.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت به سبب کم هزینه تر بودن و سرعت رسیدگی از پرونده گزینه مناسب تری به نظر می رسد اما در صورتی که زوج اموالی را برای توقیف داشته باشد، مراحل دریافت مهریه به سریع ترین شکل پیش خواهد رفت.

سوالات متداول

اگر مرد دادخواست اعسار داده باشد و رای قطعی دریافت نموده باشد، مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود پس از پیش پرداخت و یک یا دو قسط، زوج می تواند از اجرای ثبت، به استناد حکم دادگاه تقاضای رفع ممنوع الخروجی نماید.

هرگونه مال منقول و غیر منقولی که جز مستثنیات دین نباشد، قایل توقیف می باشد. مستثنیات دین مثل خانه ای که در آن ساکن است، ماشینی که با آن کار می کند، خط موبایلی که از آن استفاده می کند، وسایل امرار معاش او و…

دادگاه خانواده (مهریه بالای ۲۰ میلیون تومان)، شورا حل اختلاف (کمتر از ۲۰ میلیون تومان)، دفتر اجرای ثبت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. حمید می گوید

    ۶۵ روز است زنم همراه پدرومادرت عموش به منزلم آمده و شروع به جمع آوردی وسایل خیلی معمولی خود نمود..۳سالو نیم زندگی کردیم و حتی پدر و مادرش چوب کبریت بابا جهیزیه ندارن.و خودم گفتم نیازی به نگرانی نیست.خلاصه با کمک مادرم خونه و لوازم منزل کامل بسیار عالی خریدیم.من موتوری داشتم فروختم و ۷.۸ ملیون دادم.خودشون ۲۵.۶ گذاشتم و ماشین خریدیم که نیت خودمم به غیر از فضولی خواهر۵۰ ساله مجرد بنام خودش بخوره.حتی طلای حلقه که ۲طرف میروند هم فقط منو مادرومادرت ایشون بودیم!یعنی هیچ کاری نکردن!الان طلاهارو که برده بچه رو هم برو خودش کاری نمی کنه که من اقدام کنم و درکل اعصاب سفره و همیشه جیغو دادییه.درضمن ۲.۵ ساله که بیمه آزاد از جیب پرداخت میکنم و ماهی ۵۵۰ هزار تومن قسط خانوم پرداخت میکردم تا زمانی که رفت.خلاصه من خیلی بدشانصم.اهل دقیق و حاشیه و چیز دیگه نیستم.خانوادمم ایران نیستن.حضانت تا ۷ با ایشونه و ایشون گفت از ۷تا۹ به عهده پرده ولی در هفته۳ روز پدر میبره ۳روز مادر!!الانم که در طول روز دختر قشنگ منو مبارزه پیش ننه بابای پیشرو از صبح سرکار میده تا ۷ شب!!کلا اعصاب نداره و فوق العاده پرخاشگر…لطفا راهنمایی کنید با این زن چه کنم. با سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حکم زنی که تمکین نمی نماید باید از جانب دادگاه صادر گردد. به موجب عدم تمکین زن پاره ای حقوق به مرد اعطا می گردد من جمله حق طلاق.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند