تعدی و تفریط یعنی چه و در قانون مدنی چه شرایطی دارد؟

به طور کلی تعدی و تفریط به معنای تقصیر کردن است. بیشترین کاربرد آن زمانی است که فرد، مالی را به عنوان امانت و یا استفاده به دیگری سپرده است و در واقع آن فرد را امین خود قرار داده است.

حال اگر برای آن مال اتفاقی بیفتد امین مسئول نیست اما اگر در نگهداری آن مال تقصیر و کوتاهی کرده باشد مسئول خواهد بود.

برای مثال وقتی شما خانه خود را اجاره دهید؛ مستاجر امین محسوب می شود و مسئول از بین رفتن مال نیست مگر آن که تقصیر و کوتاهی در نگهداری کرده باشد.

برای مثال اگر فرزند مستاجر در اثر کوتاهی و تقصیر وی روی دیوار ها خط کشیده و آن را از ظاهر انداخته مسئول خسارت وارده خواهد بود.

برای اطلاع از جزئیات تعدی و تفریط در ادامه با ما همراه باشید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تعدی و تفریط به چه معناست؟

همانطور که اشاره شد تعدی و تفریط به معنای تقصیر است یعنی این دو زیر مجموعه تقصیر هستند و تقصیر شامل تعدی و تفریط می شود.

  • تعدی به چه معناست؟

تعدی خود به معنای تجاوز از حد است یعنی فرد کاری را که نباید انجام می داد انجام داده است. برای مثال در عقد اجاره، مستاجر نباید تغییراتی در شکل مورد اجاره انجام دهد و یا این که نباید به دیوار ها و یا سایر بخش ها ضرر وارد کند ولی این کار را انجام می دهد؛ در اینجا مرتکب تعدی شده است.

  • تفریط به چه معناست؟

تفریط یعنی کم کاری کردن و کوتاهی کردن به عبارت ساده تر در تفریط فرد کاری را که لازم است انجام بدهد انجام نداده است و ترک وظیفه کرده است.

برای مثال شما به طور امانت دستبند طلایی که به کسی سپرده اید که از آن نگهداری کند اما به دلیل حساسیت آن باید آن را در جایی امن نگه می داشت در معرض دید قرار داده و به سرقت رفته است.

تعدی و تفریط به چه معناست

کوتاهی کردن در نگهداری مال

اگر فرد در مالی که به او سپرده شده تقصیر و کوتاهی یا تعدی و تفریط کند دیگر عنوان امین درباره وی صادق نخواهد بود و اصطلاحا در حکم غاصب است و اگر خساراتی در این زمینه به بار آید مسئولیت خواهد داشت. و به نوعی مانند غاصب با وی رفتار می شود و خسارات را از وی می گیرند.

برای مثال اگر فرد در اجاره تعدی و تفریط کند؛ هم مسئول خسارات خواهد بود و هم اینکه موجر حق دارد اجاره را به این دلیل فسخ کند.

به سراغ مثال قبلی برویم؛ فرض کنیم شما مالی را به کسی سپرده اید که از آن نگهداری کند مثلا طلا و جواهرات خود را به کسی سپرده اید برای نگهداری (ودیعه) حال، آن شخص، بدون آنکه از شما اجازه بگیرد در یک مهمانی که پیش رو دارند از آن استفاده می کند؛ در اینجا اگر هر اتفاقی برای آن مال بیفتد مثلا دزدیده شود یا گم شود؛ آن فرد باید تمام قیمت آن طلا و جواهرات را به شما پرداخت کند.

تعدی و تفریط در اجاره

تخلیه اجاره دارای حق کسب و پیشه به دلیل تعدی و تفریط:

اجاره مکان های تجاری مثل مغازه وقتی که مشمول سال ۵۶ باشد خاصیتی دارند که به صورت خودکار و به حکم قانون تمدید می شود؛ مگر در مواردی خاص که موجر می تواند فسخ کند.

پس در این قانون که جانبدار مستاجر است موجر (اجاره دهنده) را مکلف به تمدید اجباری اجاره کرده به جز مواردی که قانون به موجر حق فسخ و تخلیه داده است.

موارد حق فسخ و تخلیه حق کسب و پیشه:

  • در ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر به موارد حق فسخ صاحب خانه یا موجر اشاره کرده است طبق بند ۸ این ماده در صورت تعدی و تفریط مستاجر، موجر می تواند صدور حکم فسخ یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند.
  • همچنین اگر مستاجر مکان را برای شغل معینی اجاره کرده باشد اما کسب و کاری دیگر در آن راه انداخته باشد بازهم موجر حق فسخ دارد.
  • و همچنین اگر مثلا اجاره را برای سکونت اجاره کرده اما استفاده ای دیگر از آن کند حق فسخ با صاحب خانه خواهد بود.

اگر موجر به دلیل تخلف مستاجر، قرارداد را فسخ کند؛ مستاجر مستحق حق کسب و پیشه مربوط به اجاره های سال ۵۶ نخواهد بود.

تعدی و تفریط در اجاره

مثال هایی برای تعدی و تفریط در اجاره

اگر مستاجر در ساختمان مورد اجاره تعمیرات و تغییراتی انجام دهد این نوعی تعدی و تفریط و تقصیر است.برای مثال بالکن راه اندازی کند یا در مغازه اجاره ای بین مغازه ها تیغه کند.یا اینکه قسمتی از دیوار را تخریب کند.

هر عملی که مخالف و خارج از عرف و قرارداد اجاره باشد تعدی و تفریط به حساب می آید.

تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط

اگر اجاره ملک تجاری مشمول سال ۵۶ باشد که رویه در بالا گفته شد؛ اما در ملک مسکونی به طور کلی و ملک تجاری ای که مشمول ۵۶ نباشد؛ برای تحقق تخلیه به دلیل تعدی و تفریط به نظر می رسد باید به قانون مدنی مراجعه کنیم.

در قانون مدنی در صورت تعدی و تفریط مستاجر، موجر ابتدا باید وی را منع کند و اگر با وجود منع بازهم مستاجر دست از تعدی و تفریط برنداشت حق فسخ و تخلیه در مورد ملک تجاری و یا تخلیه سرقفلی را دارد.

در مورد ملک مسکونی هم همینطور است

برای اطلاعات بیشتر درباره موضوع خود می توانید با وکلا و مشاوران موسسه وکیل تاپ مشاوره کنید و از کم و کیف امر آگاه شوید.

تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط

وکیل تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط

اگر شما با مسئله تعدی و تفریط و تخلیه اجاره مواجه شده اید می توانید از دانش و تجربه وکلای متخصص در زمینه سرقفلی بهره ببرید تیم وکلای موسسه حقوقی وکیل تاپ در تمامی شهرها آمادگی ارائه خدمات حقوقی از جمله به عهده گرفتن وکالت و مشاوره حقوقی را به شما دارد.

تعدی و تفریط در ملک مشاع

در ملکی که از نظر مالکیت مشترک است بین چند نفر، اگر هر کدام از طرفین در آن تعدی و تفریط کند مسئول جبران خسارات خواهد بود.

در این زمینه فرقی بین ملک مشترک و غیر آن وجود ندارد.

نتیجه گیری

تعدی و تفریط به معنای تقصیر و کوتاهی در حفظ و نگهداری مال است که باعث می شود فرد مسئولیت جبران خسارت وارد شده به مال را به عهده بگیرد.

در بالا به مطالبی از تعدی و تفریط و احکام آن پرداختیم. برای اطلاع از جزئیات و سوالات خود درباره مسئله پیش آمده خود می توانید از مشاوره وکلا متخصص موسسه وکیل تاپ استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

تعدی و تفریط و معنای هر کدام در بالا توضیح داده شد و به طور خلاصه تقصیر و کوتاهی کردن در امری یا نگهداری مال منظور است.

باید به گونه ای باشد که عرف جامعه آن را خارج از نوع امانت داری ببیند و یا در قرارداد این گونه ذکر شده باشد. برای مثال اگر مستاجر کاری کند که در عرف آن را تقصیر می دانند مسئول خواهد بود.

در تعدی و تفریط فرد به علت کوتاهی و تقصیر مسئول جبران خسارات وارده به مال خواهد بود و باید آن را به مالک پرداخت کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند