تکلیف حقوق زن بعد از فوت شوهر چه می شود؟

 حقوق زن بعد از فوت وقتی است که ایجاد یک رابطه زوجیت علاوه بر ایجاد تعهدات اخلاقی و عاطفی برای هریک ازطرفین تعهدات قانونی را نیز به وجود می آورد. که این تعهدات هم به صورت مالی و هم غیر مالی است. حال با توجه به دغدغه های مالی و نظر بر اینکه امور مالی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد لازم است به تعهدات مالی پرداخته شود.

این تعهدات به محض ایجاد رابطه زوجیت (از روز عقد نه روز عروسی) برای مرد به وجود می آید و حتی برخلاف تصور عامه ی مردم پس از فوت مرد هم ساقط نمی شود در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته می شود.

تعیین تکلیف مهریه(صداق) زن در صورت مرگ همسر

امروزه یکی از بیشترین دعاوی مطرح شده در محاکم دادگستری مطالبه مهریه است. همانطور که اشاره شد مهریه یکی از اصلی ترین حقوق مالی ایجاد شده پس از امضای عقدنامه برای خانم ها است. مهریه می تواند هر نوع مالی باشد به شرطی که آن مال دارای ارزش اقتصادی  باشد(مانند وجه رایج کشور،سکه،ملک و…).حقوق زن بعد از فوت همسر

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا پس از فوت شوهر تکلیف پرداخت مهریه به چه صورت است و آیا می توان مهریه را وصول کرد؟ باید بیان داشت که مهریه هم مانند هر تعهد مالی (مانند صدور چک بنفع شخصی یا قرض گرفتن مبلغی پول) برعهده مرد قرار می گیرد و فوت مانع مطالبه مهریه و تعهد مالی نمی شود. اما باید توجه داشت که شخصی که فوت شده باید از خود اموالی به جای گذاشته باشد تا بتوان از اموال باقی مانده طلب را وصول کرد در غیر اینصورت وراث هیچ تکلیفی به پرداخت ندارند.

حال که متوجه شدیم خانم می تواند از اموال همسر فوت شده خود مهریه ی خود را وصول کند لازم است نکاتی در این زمینه مورد توجه واقع بشود.

گاهی اوقات طرفین در عقد نکاح مهریه را تعیین نمی کنند که دراین صورت چه نکاح به صورت دائمی باشد چه موقت نکاح واقع شده باشد صحیح خواهد بود. حال در این صورت اگر قبل از اینکه رابطه جنسی بین طرفین محقق شده باشد مرد فوت کند خانم مستحق مهریه نخواهد بود. اگر قبل از فوت مرد بین طرفین رابطه جنسی برقرار شده باشد خانم مستحق مهرالمثل خواهد بود.

 درخصوص مفهوم مهرالمثل باید بیان داشت که از آنجایی که اصولا تعیین مهریه با توجه به ویژگی ها، شرایط، وضعیت فردی و خانوادگی خانم تعیین می شود در این وضعیت که مهریه در عقد نکاح ذکر نشده باشد هم، وضعیت خانم معیار را قرار داده و برای او مهریه تعیین می کنند که اصطلاحا مهرالمثل می گویند. البته تعیین مهرالمثل با دادگاه می باشد.

حال امروزه در اکثر مواردی که نکاح واقع می شود مهریه با توافق طرفین تعیین و در عقد نکاح  به آن تصریح  می شود. در این صورت چه ارتباط جنسی  انجام شده باشد و چه انجام نشده باشد خانم مستحق تمام مهریه می باشد.

حقوق زن بعد از فوت همسر

تعیین تکلیف جهیزیه بعد مرگ همسر

مسئله ی دیگری که بعد از فوت مرد مطرح می شود جهیزیه موجود در منزل مشترک است. این مورد هم همانند مهریه بعد از فوت مرد قابل مطالبه است منتهی با تحقق شرایطی.

برای استرداد تمام و کمال جهیزیه، خانم می بایست فاکتور خرید تمام اجناس را به همراه داشته باشد و یا اینکه قبلا لیست یا فهرستی از کلیه اموال جهیزیه تهیه کرده وآن را به امضای دو شاهد رسانده باشد.حال در بسیاری از موارد این اقدامات از طرف خانم صورت نمی گیرد ولی با این حال مطابق مقررات خانم می تواند هر وسیله ای که استفاده از آن مختص  خانم ها است را استرداد کند و اموالی که هم مرد و هم زن  از آن استفاده می کند اموال مشترک محسوب شده و قابل استرداد نیست.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طریقه مطالبه مهریه و جهیزیه بعد فوت مرد

برای مطالبه مهریه خانم می بایست اقدام به طرح دادخواستی با عنوان تقسیم ترکه جهت وصول مهریه و استرداد جهیزیه علیه همگی وراث مرد مطرح نماید. همچنین کپی برابر با اصل شده عقدنامه، لیست اموال یا فاکتور خرید به عنوان دلایل اثبات دعوا محسوب شده  که می بایست ضمیمه دادخواست شود. همچنین خانم می تواند از طریق دفترخانه محل عقد ازدواج و تشکیل پرونده اجرای ثبت و اخطار به وراث مهریه را به اجرا گذارد.

لازم به ذکر است با توجه به فوت مرد برای طرح دعاوی مربوط به وصول مهریه گواهی انحصار وراثت لازم می باشد. و اگر انحصار وراثت هنوز صورت نگرفته باشد؛ خانم مطابق با قانون  می تواند دادخواست الزام  وراث مرد را به انحصار وراثت بخواهد.  اگر مهریه تعیین شده به صورت وجه رایج باشد لازم است که مطابق تورم و به نرخ و شاخص بانک مرکزی ارزیابی شود. که با مراجعه به سایت قوه قضاییه به راحتی محاسبه می شود.

اگر مرد فوت کرده باشد و خانم چند سال بعد از فوت شوهر خواسته باشد مهریه ای که وجه رایج است را وصول کند،در  این صورت مهریه تا تاریخ فوت مرد به نرخ روز لحاظ می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
41 نظرات
  1. مهدیه عیسی خانی می گوید

    سلام شوهر من فوت کرده و مهریه ۵۰۰ سکه هست دو پسر کوچک دارم و قیومیت ایشان با خودمه …منزلی داریم که بنام شوهر بوده .اگر مهریه ام را طلب کنم باید مالیات به دولت بدهم …یعنی از بچه ها مالیات میگیرن؟چقدر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهریه بدهی شوهر به زن است.

      اگر زن بخواهد آن را از اموال شوهر بگیرد هیچ گونه مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد و جزو ارث نیست.

  2. مومنی می گوید

    سلام من فرهنگی هستم و۳۱ سال کار کردم ولی تمام اموال که با هم خریدیم و حقوقم در دست همسرم هست ایاپس از مرگ او بابت این که شاغل بودم وحتی ارثیه پدریکه یک باب خانه بوده چیزی به من میرسد
    در ضمن دارای یک دختر ویک پسر ویک مادر شوهر هستم که خودش حقوق می گیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ربطی به شاغل بودن یا نبودن شماندارد و بعد از فوت ایشان به شما یک هشتم از اموال ایشان ارث می رسد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما سهم خودتان را میبرین

  3. Elham می گوید

    سلام عمه و شوهر عمه من فرزندی ندارند و حالا بعد از سال ها زندگی مشترک شوهر عمه ام فوت کردن و برادرزاده شون تمام امور از جمله امور مالی و مادی عمه ام رو به عهده گرفتن ، این بین چه تعیین تکلیف درستی باید صورت بگیره ؟ میشه لطفا راهنماییم کنید ؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باشماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید

  4. اشرف می گوید

    سلام . زنی که شوهرش مهریه اش را اول ازدواج پرداخته ایا بعداز مرگ همسرش چیزی به او میرسد از ملک و اموال یا چون مهریه گرفته هیچی نمیدن بهش

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بابت مهریه خیر ولی بابت ارث در صورت نبودن فرزند برای متوفی یک چهارم

  5. شیوا می گوید

    سلام .من از شوهر دوم ام فرزندی ندارم، از شوهر قبلی ام سه فرزند دارم و شوهرم هم،از زن قبلی اش سه فرزند دارد .آیا مهریه من، چگونه میشود شوهرم تمام،دارایهایش رو به فرزندانش داده . چی کار میشه کرد .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهریه بشما تعلق میگیرد

  6. ارسلان مصطفایی می گوید

    شوهر خواهرم فوت کرده خواهرم فرزندی ندارد از اموال شوهرش به خواهرم تعلق میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :بله یک چهارم.

  7. ... می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.بعد از مرگ شوهر حقوقی که به زن میرسه آیا بعد از ازدواج مجدد زن حقوق قطع میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :خیر قطع نمیشود ولی اگرشوهر دومی هم مستمری داشته باشد هرکدام زیاد باشد تعلق میگیرد نه هر دو.

  8. سمیه می گوید

    سلام شوهرم فوت شده مندچجوری میتونم مهریه م بگیرم دوفرزند دختر دارم خانه به نام شوهرم هست ایا میتونم خانه رو ازروی مهریه. م بردارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :میتوانید درخواست توقیف مال کنید واز حاصل فروش ان مبلغ را وصول نمایید.

  9. دختر کوچولو می گوید

    سلام شوهرم مدتی فوت کرده من صاحب یک فرزندم ک قیومش هستم مغازه ای داریم ک ب اسم شوهرم است ایا پدر شوهر و مادر شوهرم میتوانن ان را از من بگیرند یا میتوانم ب جای مهر ان را طلب کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:شمامیتوانیدبابت مهریه نسبت به توقیف مال اقدام نماییدچون مهریه طلب بوده ابتدا طلب پرداخت میشود سپس براساس سهم الارث ترکه تقسیم می شود که با وجود فرزند سهم شما علاوه برمهریه یک هشتم ترکه نیزمیباشد.

  10. مينو می گوید

    با سلام همسر من به تازگي فوت شدن،ميخواستم بدونم ايا با وجود دختر ٧ ساله ام،تكليف حقوق همسرم به چه گونه ميشود؟پدر و مادر همسرم در قيد حيات هستن،ايا حقوق مستمري به اون ها هم تعلق ميگيرد؟بيمه تامين اجتماعي بوديم،اما پدر و مادرش تحت تكفل ايشون نبودن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مستمری به زوجه دائم دخترتا ازدواج نکرده وشغل نداشته باشد پسرتاسن بیست سالگی وبعد ان بشرطی که معلول واز کار افتاده باشد.

  11. هليجي می گوید

    سلام بنده سال۹۵ازدواج کردم همسرم سال۹۹فوت کردن و صاحب یه پسر شدم..همسرم فقط یک ماشین بنام خود داشت و بدلیل ارث و میراثی که پدرشون به فرزندانش داد جز همسرم مجبور شد خودکشی کند.الان خانواده همسرم راضی به دادن مدارک من و پسرم و فوت نامه همسرم رو ندارن.شکایت کردم قبول نکردن گفتن تامدارک رو نیاری هیچ کاری نمیتوانیم برایت انجام بدهیم!الان وسایل خونم بهم ندادن و نه ماشینی که بنام همسرم .ایامهریه به من تعلق میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :می توانید از طریق اجرای ثبت تقاضای توقیف فیزیکی وسندی خودرو کرده وازمحل فروش ان رانمایید.

  12. رحمت می گوید

    سلام وقت بخیر . پدرم بازنشسته اداره ثبت اسنادو املاک بودن ک فوت کردن . حقوق ماهانه ایشان کامل برا مادرم واریز میشود یا نه ؟اگ کامل واریز نمیشود چه مقدار واریز میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله حقوق مستمری به زوجه متوفی واریزمی شود.

  13. حسین می گوید

    سلام نامزد دوستم فوت کرده الان حقوق و چیزهای که به نام نامزدش بود به دوستم تعلق میگیره مبتونه به عنوان مهر مطالبه کنه؟فقط اسمشون تو شناسنامه است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله تعلق می گیرد.

  14. زینب می گوید

    سلام وقت بخیر
    وقتی همسر خانم فوت میکند ونصف خانه به اسم خانم باشد آیا خانم از ماشین و بقیه اموال مرد ارث میبرد؟ فرزند هم دارند؟؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانند به مقدار یک هشتم از سهم الارث به ارث می برند.

  15. کاظمی می گوید

    سلام
    آیا به زنی که فقط دارای عقد نامه غیررسمی (کاغذی عادی) و فرزند است پس از فوت شوهرش مهریه و ارث تعلق می گیرد؟
    چقدر و چگونه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: موقت باشد خیر چیزی تعلق نمیگیرد.

  16. سارا می گوید

    سلام. همسر من پدر و مادرش فوت کردن من همیشه ترسدارم بعد فوتش تکلیف بچه ها و اموالش چی میشه..حاضر هم نیست چیزی به نام بچه‌ها بزنه… یه دختر ۲۳ ساله و یک پسر ۱۴ ساله دارم. برادر شوهرم محضر داره و تا الان چند بار سر شوهرم کلاه گذاشته بیشتر نگرانیم از نااگاهیمه.میشه راهنماییم کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حتما با یک وکیل مشاوره نمایید.

  17. ترانه می گوید

    سلام خانمی شوهرش فوت کرده ویک فرزندپسرداره ولی شوهرهیچ چیزبنام خودش ندارد وبیمه و حقوق ثابت ندارد تکلیف حق و حقوق خانم چی میشه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هیچ مالی ندارد هیچ کاری نمیتوان کرد.

  18. الی می گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا راهی هست برای اینکه بعد از فوت شوهر فرزندان نتونن مادر را از خانه بیرون کنند به هوای تقسیم ارث؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      طبق قانون مدنی در صورت فوت مردی که دارای فرزند است، سهم الارث زن به میزان یک هشتم از اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول خواهد بود. برای زن این امکان وجود دارد که بعد از فوت همسرش با استناد به قانون، اجرت المثل ایام زوجیت را نیز مطالبه نماید. جهت کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  19. راضیه می گوید

    سلام من همسرم دوماه پیش فوت کرده دو دختر ۱۱ ساله دارم قیومیت به من ندادن پدر شوهرم هم راضی نمیشه وکالت بده برای قیومیت حقوق بچه ها رو به پدر شوهرم دادن شوهرم کلی بدهی داره هیچ کمک مالی نمیکنه راهی هست که من خودم بشم قیوم بچه ها و کارهای مال همسرم رو خودم انجام بدم در ضمن پدر شوهرم خودش حقوق بازنشستگی میگیره مادر شوهرم هم فوت شدن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      پدر در حضانت فرزندش اولویت دارد و پس از مرگ پدر حق حضانت به مادر داده می شود و هیچ کس نمی تواند این حق را از وی سلب نماید مگر آنکه در دادگاه صالح عدم صلاحیت مادر اثبات شود.

  20. امیری می گوید

    وقت بخیر

    من پدرم ۶ ماهه فوت کردند و مادر بزرگم از حقوق پدرم میگیرد برای انحصار وراثت شکایت کردند مادرم میتونه درخواست مهریه کنه بهش تعلق میگیره

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله برای تقسیم ارث ابتدا بدهی های طرف پرداخت میشود بعدا ارثیه تقسیم خواهد شد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند