شاهد طلاق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بعضی از تشریفات طلاق که اجباری هم هست برای سخت تر کردن این فرایند است تا آمار طلاق را کاهش دهد و در مدت انجام این فرایند، زوجین را به فکر فرو برد تا شاید از طلاق منصرف شوند.

پس از اینکه در دادگاه حکم طلاق صادر شد؛ لازم است طرفین به همراه دو شاهد به دفترخانه (دفاتر ازدواج و طلاق) مراجعه نمایند تا صیغه طلاق جاری شود. شاهد هایی که به دفتر خانه برده می شوند هم باید دارای شرایطی باشند تا شهادتشان قبول شود.

در این بخش در خصوص وجود شاهد در هنگام طلاق توضیحاتی ارائه می شود.

شاهد طلاق کیست؟

طبق ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی: «طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور دو شاهد طلاق (لااقل دو نفر مرد عادل) که طلاق را بشنوند واقع گردد.»

شاهدین طلاق باید دارای برخی از خصوصیات باشند تا بتوانند به عنوان شاهد در مراسم طلاق حضور یابند:

  1. مرد بودن ۲ شاهد: شاهدین طلاق حتما باید مرد باشند و ۱۸ سال تمام یا بیشتر باشند.
  2. عاقل باشد: با توجه به اینکه در ماده فوق الذکر آمده است که شاهد باید صیغه طلاق را بشنود، یعنی آگاه باشد که این مراسم برای طلاق است.اگر فردی دارای جنون ادواری (گاه به گاه) است در حالت افاقه (سلامت روانی) می تواند شاهد عقد باشد. اما مجنون دایمی نمی توان شاهد طلاق باشد. همچنین فرد سفیه (کسی از تصرف در اموال یا انجام معامله ممنوع است) می تواند شاهد طلاق باشد زیرا او تنها در خصوص امور مالی دارای محدودیت و ممنوعیت هایی است.
  3. عادل باشد: عادل کسی است از نظر شخصی که بر عدالت گواهی می دهد، اهل گناه نباشد. یعنی مرتکب گناه کبیره نشود و بر گناه صغیره اصرار نداشته باشد.
  4. ایمان داشته باشد
  5. شاهدین زن و شوهر را بشناسند: این شناسایی به معنی یک شناخت کامل از خصوصیات زوجین نمی باشد، صرفا نام آن ها را بداند و این زن و شوهر را از باقی افراد تشخیص دهد کفایت می کند. لذا شناخت دقیق الزامی نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت حق طلاق و وکالت در طلاق


شاهد طلاق کیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شهادت شهودی که ویژگی شهادت ندارند

اشهادت شهودگر مشخص شود که شاهدین طلاق هریک از خصوصیات بالا را دارا نیستند، طلاق باطل است. همچنین اگر زن یا شوهر متوجه این موضوع شوند پس از اینکه عدم وجود شرایط شهود را اثبات نمودند، می توانند از مقام صلاحیت دار تقاضای بطلان طلاق را نمایند.

نکته: اگر زن و شوهر، شاهدین طلاق خود را یک مرد و دو زن یا چهار زن قرار دهند، این عمل صحیح نیست. زیرا قانون دقیقا به این موضوع اشاره دارد که شهود باید مرد باشند و تبصره یا توضیحی در این باب ارائه نداده است.


بیشتر بخوانید: شهادت شهود در امور مدنی و حقوقی


علت وجود دو شاهد عادل چیست؟

وجود شهود در روند طلاق یک تشریفات سختگیرانه جهت کند شدن پروسه طلاق است به علت عدم تصمیم عجولانه زوجین و برگشت به زندگی مشترک

دیگر دلیلی الزام شهود در هنگام طلاق پیشگیری از هرگونه انکار پس از جاری شدن صیغه طلاق است. مثلا زمانیکه که یکی از طرفین طلاق را به طور کلی انکار کند و یا ادعا کند طلاق در تاریخ دیگری صورت گرفته است.

شاهد عادل طلاق

شاهد دفتر خانه ای شهادتش قبول است

اگر زن و شوهر هیچ شاهدی برای طلاق نداشته باشند می توانند در دفترخانه این موضوع را به دفتردار بیان کنند و دفتردار افرادی را به عنوان شاهد در اختیار آن ها قرار خواهد داد. زیرا همانطور که گفته شد شناخت دقیق شهود از زوجین الزامی نمی باشد و در حد دانستن اسم و مشاهده آن ها کفایت می کند.

طلاق بدون شاهد امکان ندارد

طلاق همانطور که بیان شد دارای تشریفاتی است و در انواع طلاق چه توافقی جه طلاق از طرف مرد چه طلاق از طرف زن باید رعایت شود.

داشتن دو شاهد آن هم مرد جز ضروریات ثبت طلاق است و طلاقی که بدون شاهد ثبت شود باطل است و هیچ راهی وجود ندارد که طلاق بدون حضور شاهد انجام شود.

نتیجه گیری

طلاق دارای تشریفاتی است که از طرف زوجین باید رعایت شود. پس از صدور حکم طلاق از طرف دادگاه زن و شوهر باید به همراه دو شاهد به دفترخانه مراجعه نمایند تا صیغه طلاق نزد ۲ شاهد خوانده شود.

شهود طلاق باید خصوصیاتی داشته باشند. از جمله اینکه: ۲ شاهد مرد باشند، عادل باشند (گناه کبیره انجام ندهند و به گناه صغیره اصرار نداشته باشد)، عاقل باشد، ایمان، سن شهود ۱۸ سال تمام باشد، زن و شوهر را بشناسد (الزامی نیست که به طور کامل زوجین را بشناسد، در حد اسم آن ها و تمیز زن و شوهر از سایر زوجین کفایت می کند.)، شنوایی داشته باشد، زیرا در قانون تصریح شده که شهود باید صیغه طلاقی که جاری می شود را بشنوند.لذا هریک از این موارد در شاهد وجود نداشته باشد صیغه طلاق باطل است.

در خصوص گرفتن مشاوره و راهنمایی در مورد انواع طلاق و روند و زمان آن می توانید از وکلای متخصص خانواده وکیل تاپ که به شکل تخصص روی مسائل خانوادگی تمرکز دارند راهنمایی بگیرید و در صورت نیاز برای انجام امور خود به وکلای حرفه ای وکیل تاپ وکالت بدهید

امکان دریافت مشاوره هم از طریق شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ هم به صورت آنلاین و از طریق سایت وکیل تاپ فراهم است.

سوالات متداول

خیر، زیرا تاکید شده است که شهود باید صیغه طلاق را بشنوند و با توجه به تصریح قانونگذار در ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی، اگر شاهد کر باشد طلاق صحیح نیست.

بله، امکانش وجود دارد مشروط بر اینکه این قوام، مثلا برادر زن یا شوهر ۱۸سال تمام باشد.

خیر هیچ الزام قانونی در این مورد در مقررات و تشریفات طلاق وجود ندارد.

زن و شوهر در دفترخانه این موضوع را با دفتردار مطرح نموده و دفتر دار شهودی را که دارای مشخصات مذکور باشند، معرفی می نماید. زیرا شناخت کامل شاهدین از زوجین الزامی نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
27 نظرات
  1. شهروز می گوید

    سلام. تازه ابتای راه طلاق از طرف خانومم هستیم که در جلسه.اول عسار از تامین خواسته و مهریه وو احظاریه برام اومد که فتم دادگاه اما تو حیاط واستادم نرفتم پلها رـ بالا بخاطر مشکل لگنم که باید عمل کنم. دیدم خانومم دوتا شاتد زن و شوهر اورده متوجه نسدم برای چی اورده. میتونی اتنماییم کنید اسلا تا حالا ندژده بودم تو ده سال زندگیم نه تلفنی هم ندیده لودم لا اونا در ارتباط باسه.ساهد چی هستن

  2. پیریایی می گوید

    سلام دوتا پسر ۲۵ ساله و ۱۹ ساله دارم آیا می تونن شاهد طلاقمون باشن؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام یله

  3. محمد ایمانی می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون میشم من را راهنمایی کنید من وشوهرم قصد جدایی داریم بنا به دلایلی که هردو راضی به طلاق هستیم اما ما میخواهیم شرعی از هم جدا بشویم وشناسنامه ای وقانونی نباشد چون خودمون به صلاح اینگونه میدانیم حالا از شما میخواهم من را راهنمایی کنید که چه کار کنیم

  4. مسعود می گوید

    سلام ببخشید منو زنم طلاق گرفتیم توی دادگاه.مهریه اشم دادم.الان پدرش شکایت کرده که چرا من شاهد نداشتم.بنظرتون چه معنی داره این کار؟اگه لازم بود قاضی نباید خودش میگفت؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام لازم نیست چون صورت جلسه میشه

  5. رضا می گوید

    سلام و خسته نباشید .بنده به خانومم وکالت طلاق دادم و ایشان به دفترخانه مراجعه و بدونحضور شاهدین برگه طلاق را بدون جاری شده خطبه در نزد ایشان امضاء نموده اند و بعدا دفترخانه به امضاء شاهدین رسانده ایا این طلاق صحیح است یا خیر ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اجرای صیغه طلاق منوط به دو شاهد مرد میباشد نه اینکه بعدا شاهدان حاضر شوند

  6. مهدی۶ می گوید

    اگر زوج بخاطرنبودن شاهدبرای طلاق یابه هردلیلی نخواهدصیقه طلاق خوانده شودوازدفترخانه برود وبعداز۳ماه زوجه ادعا کندصیغه طلاق جاری شوده وتوریکه دردفترخلنه دواثرانگشت شاهدی ودرکل باتوانیه منشی دفترخانه زوجه دوشاهدکه وجودخارجی ندلشته باشد حکم این چیست طلاق باطل است یانه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:درصورت عدم حضور زوج سردفترمی تواند خودش امضا نماید.

  7. محبوبه می گوید

    سلام من همسرم ۲۰ماهه نیست دادگاه ترک انفاق رای به مجهول المکان بودنشون داد بعدتقاضای طلاق غیابی کردم قاضی گفته دوشاهدبیار میخواستم بدونم ازشاهدها چه سوالی میخوادبکنه وحتمابایدشاهدمنوکامل بشناسه یا میشه یه شاهدکه فقط اسمموبدونه کفایت میکنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شاهد باید شما را کاملا بشناسد.

  8. علی می گوید

    سلام همسرم از من طلاق غیابی گرفته از من وکالت داشته اما بدون حضور من در شناسنامه ام مهر طلاق زدن و خود محضر دار بجای شاهد امضا کرده ایا صحیح است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام» بله

  9. مینا می گوید

    سلام من زوجه هستم و ۲۵ سالم شوهرم معتاده شیشه ایی هروئین و متادون هستش و یکسالو نیم خونه پدرم هستم وکیل گرفتم که طلاق بگیرم غیابی چونکه اصلا حاضر نیست بیاد دادگاه البته کارتون خوابم شده و یک دختر دارم که سه سالو نیمشه سوالم اینه که کارای دادگاهم ب این جا رسیده که باید شاهد ببرم تا شهادت بدن که شوهرم معتاده بعداز اینکه شهادت دادن چندوقت طول میکشه که صیغه طلاقمو بخونن ؟و اینکه خانوادش خوبش کنن میتونن ادعا کنن که دخترمو ازم بگیرن الته ناگفته نمونه خانوادش تردش کردن و منظور از خانوادش خواهراشن ؟مهریمو گذاشتم نبخشیدمش ولی هروقت خوب شد مهریمو میزارم اجرا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مدت در اختیار دادگاه بوده حدودا یک ماه زمان می برد و حضانت بعد از هفت سال با پدر بوده ولی اگر بازم وضعیت پدر اینگونه بود می توانید حضانت را برای خودتان بگیرید.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اعتیاد از طریق آزمایش اثبات میگردد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص خانواده وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  10. نگار می گوید

    سلام شاهد میتونه زن باشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله، براساس قوانین شهادت دو زن در مقابل شهادت یک مرد قرار دارد.

  11. ناصر می گوید

    سلام ببخشید شاهد طلاق یک زن وشوهر در گذشته مشروب خورده وهمچنین به همسر خود خیانت کرده یعنی مرتکب گناه کبیره شده آیا این طلاق درست است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و مانعی برای ادای شهادت این فرد وجود ندارد.

  12. رضا می گوید

    سلام میخواستم ببینم وقتی یه زن طلاق غیابی میگیره و یه شهصی رو به عنوان شاهد معرفی میکنه شوهرش بعدا میتونه مشکلی برای این شاهد از لحاظ قضایی به وجود بیاره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند برای این شاهد مشکلی ایجاد نماید.

  13. مریم می گوید

    سلام ایایکی ازدومردعادل براشهادت میتواندخود دفترداریااجراکننده صیغه طلاق باشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند اقدام به شهادت کنند چون تخلف است برای ان ها

  14. مهتاب می گوید

    سلام ، نیاز به دو شاهد مرد در تهران برای طلاق غیابی داریم ، میونید کمکمون کنید . هزینه ش هم پرداخت میشه .

    1. زینالی می گوید

      سلام: این شاهد ها باید از اقوام و اشنایان نزدیک باشند نه هرکسی که با شما اشنا و نسبتی ندارند.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند