دانلود نمونه شکوائیه رباخواری

ماده ۵۹۵ – هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و‌موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته میشود مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین ‌آنها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به ششماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا بعنوان جزای نقدی محکوم ‌میگردند.

  • تبصره ۱ – در صورت معلوم نبودن صاحب مال، مال مورد ربا از مصادیق اموال مجهول‌المالک بوده و در اختیار ولی فقیه قرار خواهد گرفت.
  • تبصره ۲ – هر گاه ثابت شود ربادهنده در مقام پرداخت وجه یا مال اضافی مضطر بوده از مجازات مذکور در این ماده معاف خواهد شد.
  • تبصره ۳ – هر گاه قرارداد مذکور بین پدر و فرزند یا زن و شوهر منعقد شود یا مسلمان از کافر ربا دریافت کند مشمول مقررات این ماده نخواهد بود.

ربا به معنی سود ظالمانه در معامله یا تجارت است. ربا دو نوع است ربا قرضی که شخص سود پولش را برداشت میکند و ربا معاملی که در آن دو کالای همجنس و نابرابر به صورت همزمان معامله می شود.برای تحقق ربا شرط اخذ اضافه پرداخت در هنگام تسلیم مال یا پیش از آن ضروریست. با توجه به قبح عمل ربا نه تنها ربا دهنده و ربا گیرنده به این مجازات محکوم میشوند بلکه به واسطه ربا که علی الاصول باید معاون جرم باشد نیز مجازات مباشر تحمیل می شود. البته که واسطه گری در ربا جرمی مقید است و حتما باید منجر به ربا شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نمونه شکوائیه رباخواری

بسمه‌تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: رباخواری

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ اینجانب در مورخ … به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه بیمارستان همسرم که به مدت یک ماه بستری شده بود به ۲۰ میلیون تومان پول نقد نیازمند شدم و مشتکی‌عنه حاضر شدند مبلغ مورد نیاز بنده را پرداخت کنند؛ ولی در قبال آن ۲۵ میلیون سفته از بنده خواستند و اینجانب به دلیل وضعیت نامناسب، به‌ناچار شرایط نامبرده را پذیرفتم. پس از گذشت مدت توافق شده بنده مبلغ بدهی خود را تماماً پرداخت نمودم و سفته‌ها را از مشارالیه گرفتم ولی متأسفانه با پرداخت ۵ میلیون تومان مازاد بر بدهی خود دچار مشکلات بدتری شده‌ام و به‌ناچار به مشتکی‌عنه رجوع کرده و خواهان حتی قسمتی از مبلغ مذکور شدم که با بدرفتاری نامبرده مواجه شدم فلذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

با تجدید احترام

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
6 نظرات
  1. مجیدبابائی می گوید

    باسلام واحترام
    من به یکی از دوستانم دوماه پیش مبلغی رو قرض دادم ولی در روزی که قرار بوده اون مبلغ روپس بده بدلیل اینکه از یکی از دوستان دیگه ام که اونم واسطه بوده چکی رو دریافت کرده ولی چک برگشت خورده هفته ای ۲میلیون تومان رو بامن حساب کردند وگفتند شما برید از دوست خود این مبلغ رو بگیرید .
    من درخواست وجه کردم و به شورا دادند پرونده رو و روز دادرسی وکیل خود رو فرستاده و گفته این پیامها یی هست بارضایت پول رو دادن .چون بارضایت قلبی بوده یعنی بخشیدید .
    ولی الان مدارکی بدستم رسیده که بابت چک ۳۵ ملیونی اون خانوم برای یکهفته مبلغ ۳۳ میلیون پرداخت واریز کرده بحساب دوست من
    و پیامهایی که دادن بمن که عنوان کردند من قرار بوده هفته ای ۲میلیون بگیرم والان هر چند تا هفته شده رو در ۲میلیون ضرب کن واز حساب خودت کم کن وبرو ازون بگیر ومن با تو حسابی ندارم
    یعنی پولی که گرفتن و قرار بود صبح برام واریز کنند رو زدند بحساب من سود پول که از کسی دیگه چک داشته .

    من میتونمدبا این تصویر چک ورسید واریزی پول بحساب دوستم و پیامهایی که دادن وخودشون گفتن ، اعلام جرم ربا خواری کنم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دوست عزیز . در قسمت مشاوره تلفنی لینک زیر با وکیل صحبت نمایید
      https://vakiltop.com/

  2. مهدی حیدری می گوید

    سلام، بنده به جهت معامله خودرویی مبلغ سیزده میلیون تومان به فروشنده بدهکار بودم وبه همین جهت دو رسید عادی ده تومنی وسه تومنی را امضاء ودراختیارشان گذاشتم بعد از مدتی فروشنده که خود بنگاهی بودند حاضر به ارائه نسخه مبایعه نامه بنده نشدندوهمینطور مبلغ بالاتری را درخواست کردند بنده هم خودرو را به شخص دیگری فروختم وان شخص طی مذاکراتی فروشنده را متقاعد کرد که مبلغ یازده میلیون تومان پرداخت وسند تنظیم شود ولیکن دستور پرداخت دادند تا در دستگاه posشخص دیگری که سند خودرو به نامش بود پرداخت کنیم (به جهت بدهی ایشان به صاحب سند خودرو) ورسیدها ونسخه مبایعه نامه را به بنده مسترد نکرد با وجود اینکه ما پول مورد توافق را پرداخت کردیم وفقط سند را به نام شخص اخرتنظیم کرد ند. الان فروشنده رسیدها را به مبلغ سیزده میلیون با طرح دعوی مطالبه طلب از بنده خواستار شده وهیچکس قبول نمیکنه که خودش دستور پرداخت به شخص دیگری داده وپرداخت شده چه اقدامی صحیح هست حقوقی یا کیفری به چه عنوانی، صاحب سند هم حاضر به همکاری با بنده نیست بخاطر روابط فامیلی با فروشنده

  3. بلالئ می گوید

    از شخصی شکایت کردم بابت پولهای زیادی که داده بودم به اضافه یک چک در وجه حامل دادگاه مبالغ را تایید کرد ولی هیچ اشاره‌ای به چک نکرد وقتی از اقای قاضی سئوال کردم پاسخ دادند که تا انی که چک پرداخت نشده نمیتوان به عنوان ربا.برسی شود ودر حال حاضر اقساط این چک را پرداخت میکنم خواستم سئوال کنم که گفته های اقای قاضی درست است ودوم اینکه ایا میتوانم مجددا شکایت کنم چنانچه حرف های اقای قاضی درست نباشد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله قاضی درست گفته نسبت به چک نمی توان عنوان ربا مطرح کرد و اینکه بابت ربا از طریق مبالغ وجه نقدی اگر بتوانید اثبات نمایید می توانید برای ربا شکایت مجزا کیفری مطرح نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  4. صديق احمدزا ده می گوید

    صدميليون از يكي ربا كرفتم ازنيمه دوم سال ٩٣ تا اوايل ٩٦ علاوه برعودت ٥٠ ميليون از اصل مبلغ ،بالغ بر٢٠٠ ميليون سود ربا دادم واسه ٥٠ ميليون مانده كه به صورت چك دست ربا خوار بود فرصت دوماهه خواستم وسند وكالت اپارتمان ضمانت گذاشتم درسند نوشته شده اگه تا دوماه چك پرداخت نشه اپارتمان را تصرف كنه ونتونستم چك پرداخت كنم رباخوار چك را برگشت ولاشه چك رابهم داد واپارنمان را تصرف نموده بايد چكار كنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند