صدور گواهی مفقودی بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری می‌باشد که هر کسی که خودرو دارد باید این بیمه را خریداری کرده و بیمه نامه از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مدارکی است که یک راننده همیشه باید همراه خود داشته باشد. این بیمه، خسارت وارد شده به شخص زیان دیده چه از نظر جانی چه مالی در تصادفات رانندگی را تحت پوشش قرار می‌دهد و هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده بر اشخاص در زمان تصادف بر عهده بیمه شخص ثالث است در این نوع بیمه،شخص اول شخصی است که صاحب خودرو یا همان بیمه گذار نامیده می‌شود و شخص دوم ارائه دهنده بیمه است که همان شرکت بیمه است که بیمه گر خوانده می‌شود، شخص ثالث همان کسی است که در صورت تصادف به او زیان مالی و جانی وارد می‌شود. بیمه ثالث خساراتی که به شخص ثالث وارد می‌شود را پرداخت می‌کند. پس از وقوع تصادف بعد از اینکه صحنه تصادف توسط پلیس بررسی شد بیمه نامه بین زیان دیده و مقصر جابه جا می‌شود تا زمانی که دریافت خسارت روند خود را طی کند. در صورتی که فردی در تصادفی مقصر باشد و مجبور به پرداخت خسارت شود و از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند، باید به شرکت بیمه مراجعه کند تا آخرین تغییرات در وضعیت بیمه نامه را بر روی گواهینامه ایجاد شود. باید توجه نمایید که در صورتی که تصادف کردید و مقصر نبودید، حتما گواهی بیمه نامه طرف مقابل را چک کنید که نام و مدل ماشین خود شخص با همان مشخصات باشد تا احتمال سو استفاده احتمالی در آینده کمتر باشد.

مثلا اگر خودروی طرف پراید بود حتما باید در داخل گواهی بیمه نامه او هم همین مدل درج شده باشد. گاهی اوقات ممکن است افسر متوجه تفاوت‌ها نشود بنابراین خودتان هم حتما باید به این جزییات توجه کنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نرخ خرید بیمه شخص ثالث

نرخ بیمه شخص ثالث بسته به مدل ماشین و نوع قدرت و سیلندر و همچنین سال ساخت و کاربری آن متغیر است و بر نوع پوشش بیمه تاثیر خواهد گذاشت.

بیمه شخص ثالث

توقیف خودرو در صورت نداشتن بیمه نامه

اگر خودرو به دلیل تخلفات رانندگی توسط پلیس متوقف شود، در صورت همراه نداشتن کارت بیمه شخص ثالث، خودروی شخص توسط پلیس در پارکینگ نیروی انتظامی تا زمان ارائه بیمه نامه یا گواهی مفقودی بیمه نامه، توقیف می‌شود. چه شخص مقصر باشد چه نباشد خودروی او توقیف می‌شود و هرگونه خسارتی به طرف مقابل وارد شود هزینه آن را باید شخصا پرداخت کند و علاوه بر صرف این هزینه های زیاد باید زمان زیادی را صرف بیرون آوردن ماشین خود از پارکینگ نیروی انتظامی بکند. شخص موظف است ظرف مدت ۴۵ روز نسبت به بیرون آوردن خودروی خود اقدام نماید، در غیر این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است مراجع قضایی را نسبت به این موضوع مطلع سازد.


بیشتر بخوانید: چگونه سوابق بیمه خود را در آوریم؟


تمدید بیمه شخص ثالث

باید توجه فرمایید که قبل از اینکه تاریخ انقضای بیمه نامه‌تان سر برسد باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. در غیر این صورت جریمه می‌شوید. مدت زمان مهلت بیمه شخص ثالث بستگی به خودتان می‌تواند از یک روز تا یک سال باشد. برخی شرکت‌ها بیمه نامه را به صورت روزشمار ارائه می‌دهند. همچنین جریمه عدم تمدید بیمه نامه هم به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و هر روز که بگذرد بر مقدار جریمه افزوده خواهد شد. اما خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه برای شخص بیمه گذار به صرفه تر است. در صورت پایان مهلت گواهی بیمه نامه اگر یک روز هم نسبت به تمدید آن دیر کنید مشمول جریمه خواهید شد. همچنین خرید و فروش خودرویی که فاقد بیمه نامه معتبر است امکان پذیر نیست و مالک خودرو قبل از فروش آن باید نسبت به خرید بیمه نامه یا تمدید آن اقدام نماید.

شخص-ثالث

تخفیف های عدم خسارت بیمه شخص ثالث

به تعداد سالهای که فرد از بیمه نامه خود استفاده نکرده باشد فرد از تخفیف عدم خسارت برخوردار می‌گردد. گاهی پیش می آید که شخصی سالها از بیمه نامه خود استفاده نمی‌کند. بخاطر همین به او کوپن تخفیف تعلق می‌گیرد. اما گاهی شخص بدون اینکه از تخفیف خود استفاده کند مجبور به فروش خودروی خود می‌شود و تمام تخفیف ها به شخصی که خودرو را خریداری کرده تعلق می‌گیرد. ولی اگر مالک قبلی بخواهد از تخفیف ها استفاده کند می‌تواند تا زمان مهلت تاریخ انقضای بیمه نامه خود در صورت داشتن خودروی مشابه توسط خود یا اطرافیانش تخفیف را از بیمه نامه به نام خودش انتقال بدهد و از آن تخفیف ها استفاده کند.

پوشش های جانی و مالی بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش برای خسارت های جانی و مالی را تحت حمایت قرار می‌دهد. در نوع پوشش جانی غرامت هایی مثل نقص عضو، شکستگی و از کار افتادگی، فوت و هزینه های درمانی برای اشخاص آسیب دیده در حادثه های رانندگی شامل افراد زیان دیده می‌شود. حتی بیمه نامه به عنوان وثیقه معتبر در دادگاه هنگام فوت افراد دارای اعتبار است. مبلغ پوشش های جانی بر حسب مقدار دیه در ماه های حرام تعیین می‌گردد. طبق اصلاحات جدید در صورت بروز خسارات جانی شرکت بیمه موظف است که بلافاصله نصف مبلغ خسارت را به زیان دیده یا خانواده او پرداخت نماید و باقی مانده آن را پس از تعیین شدن مقدار قطعی خسارت یا دیه بپردازد.طبق قانون ۱۰ درصد از خسارات جانی را وزارت بهداشت باید پرداخت کند.باید توجه داشته باشید که در صورت آسیب دیدن در تصادف به هر بیمارستانی که مراجعه کردید و هر نوع عملی مثل عکسبرداری یا عمل جراحی یا استفاده از تجهیزات پزشکی روی شما صورت گرفت بیمارستان حق دریافت هیچ گونه وجهی از شخص ثالث را ندارد. در پوشش مالی هنگام تصادف هرگونه خسارت و زیانی که به خودرو یا مال شخص ثالث وارد شده باشد توسط شرکت بیمه قابل جبران است.حداقل سقف مبلغ قابل پرداخت خسارات مالی توسط شرکت بیمه ۹ میلیون تومان و حداکثر آن ۳۰ میلیون تومان است.در بعضی شرایط خاص این مبلغ به ۱۵۰ میلیون هم می‌رسد. طبق قوانین جدیدی که در سال ۹۸ به وجود آمد، اگر تصادفی با تشخیص پلیس یا کارشناس راهنمایی و رانندگی به دلیل تخلف و بی توجهی راننده پیش بیاید، بیمه گر می‌تواند بخشی از مقدار خسارت را از راننده ای که دچار تخلف شده دریافت کند.

مفقودی-شخص-ثالث

اقدامات لازم در صورت گم شدن بیمه نامه شخص ثالث

در گذشته در صورت گم شدن بیمه نامه می توانستید برای گرفتن المثنی آن اقدام کنید و بدان منظور باید یک درخواست کتبی می نوشتید و کپی سند مالکیت خودروی خود را به همراه گزارش سرقت مدارک در صورت وجود داشتن تحویل می‌دادید. ولی طبق قوانین جدید بخاطر احتمال سو استفاده توسط سودجویان، دیگر امکان صدور المثنی وجود ندارد و شخص فقط می‌تواند گواهی مفقودی بیمه نامه را تهیه کند.

نحوه دریافت گواهی مفقودی

اولین اقدامی که بلافاصله پس از مفقود شدن بیمه نامه خود باید انجام بدهید اعلام مفقودی است. چون در صورتی که بیمه نامه شما توسط افراد سودجو یا کلاهبردار سرقت شده باشد، با استفاده از بیمه نامه شما به راحتی می‌توانند از افراد زیادی کلاهبرداری کرده و با وارد کردن خسارت های ساختگی به خودروی خود به طور عمد بخواهند از شرکت بیمه خسارت بگیرند و یا با بروز خسارت جانی بخواهند از آن به عنوان وثیقه برای آزادی موقتی در دادگاه استفاده کند و دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد کنند. در این مواقع حتی یک خسارت مالی چند میلیونی تا خسارت جانی چندصد میلیونی می‌تواند باعث ایجاد دردسر و ضرر و زیان های فراوانی شود. گرفتن گواهی مفقودی بیمه شخص ثالث مدت زمان کوتاهی می‌برد و همچنین هیچ هزینه ای هم ندارد. باید توجه کنید که برای گرفتن گواهی مفقودی بیمه شخص ثالث حتما خود شخص با در دست داشتن مدارک شناسایی باید به شرکت بیمه خود مراجعه نماید البته مالکیت به صورت وکالت نامه هم قابل قبول است. در قدم اول، شخص باید به شورای حل اختلاف یا کلانتری برود و گزارش مفقودی بیمه نامه خود را بدهد و از جانب آنها نامه ای دریافت کند که گم شدن بیمه نامه را تایید کرده است. در مرحله بعدی باید با در دست داشتن سند خودرو و کارت شناسایی به هر یک از شعب نمایندگی شرکت بیمه ای که خودروی خود را در آنجا بیمه کرده مراجعه کند و نسبت به دریافت گواهی اقدام نماید.در این مواقع برای گرفتن گواهی مفقودی شخص باید نام شرکت بیمه کننده را به خاطر داشته باشد. گاهی پیش می آید که شخص به خاطر نمی آورد که بیمه نامه خود را از کدام شرکت بیمه تهیه کرده است. در این مواقع باید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و اطلاعات خودروی خود را از قبیل شماره پلاک و مدل ماشین و شماره شاسی و شماره موتور و شماره بیمه بدنه را وارد کند و استعلام بگیرد. با وارد کردن این اطلاعات سایت بیمه مرکزی نوع بیمه شخص را اعلام می‌کند. گواهی مفقودی بیمه نامه با اصل بیمه نامه از جهت قانونی هیچ تفاوتی ندارد و در صورت بروز حادثه یا تصادف شخص می‌تواند با ارائه گواهی مفقودی بیمه نامه ، نسبت به دریافت خسارت اقدام نماید . پس از مراجعه به شرکت بیمه برای دریافت خسارت، گواهی شما باطل می‌شود و گواهی جدیدی بر اساس شرایط جدید و در بعضی مواقع الحاقیه ای به همراه آن برای شما صادر می گردد. پس از تحویل گواهی در آن اطلاعاتی مثل وضعیت بیمه نامه، تعداد کوپن های تخفیف باقی مانده و تعداد کوپن های مصرف شده و تعداد سالهای تخفیف درج شده‌اند. در صورت پیدا شدن اصل بیمه نامه حتما باید به شرکت بیمه مراجعه کنید و گواهی بیمه نامه خود را باطل نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. بیمی لایک می گوید

    من زنگ زدم به شرکت بیمه گفتن نیازی به گواهی مفقودی نیستش دیگه

  2. احمد رنجبر می گوید

    باسلام.بنده موتور سیکلتم تا پانزده ام اسفند ۹۸ بیمه بود.که بنا به دلایلی نتوانستم تا به امروز موتورمو بیمه کنم.وبیمه نامه قبلی رو هم بعد از ۵ ماه انقضا گم کردم.الان هم به خاطر دهه فجر میخوام از بخشودگی جرایم دیر کرد استفاده کنم.لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند