بیمه بدنه خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه بیمه، بار سنگینی را از دوش جامعه برداشته است و باعث ساماندهی هزینه ی حوادث شده است. بیمه دارای انواع مختلفی است که یکی از موارد پر کارایی آن مربوط به بیمه ی بدنه ی خودرو می باشد.

با توجه به افزایش هزینه ی خودرو در ایران، بیشتر دارندگان خودرو باید اطلاعات جامعی از بیمه داشته باشند تا بتوانند با انتخاب صحیح در این خصوص به نحو مناسبی خسارات مالی که ممکن است بر اثر تصادف بر آن ها تحمیل شود را کاهش دهند.

در این نوشتار، در خصوص بیمه بدنه و مزایا و کاربرد آن مطالبی مفید ارائه خواهد شد.

بیمه ی بدنه ی خودرو چیست؟

بیمه بدنه خودرو جز بیمه هایی است که اجباری برای دریافت آن وجود ندارد؛ اما بسیار برای صاحبین خودرو لازم است. درست است که این بیمه برعکس بیمه شخص ثالث الزامی نیست اما بسیار کمک کننده می باشد.

در این نوع بیمه، شخص بیمه گزار مبلغ مشخصی را تحت عنوان حق بیمه به بیمه گر (شرکت بیمه) پرداخت می نماید تا در صورت بروز حوادث برای ماشین مانند تصادفات رانندگی، خسارت وارده بر خودرو را از شرکت بیمه دریافت نماید.

در حال حاضر به دلیل تورم موجود و افزایش قیمت ها، بیمه ی بدنه از اهمیت فراوانی برخوردار است و اینکار به نحوی آینده نگری محسوب می شود.

در حال حاضر خودرو های با قیمت بالای ۳۲۰ میلیون جز خودرو های لوکس محسوب می شوند از همین رو اگر خودروی شما بر اثر حادثه ای آسیب ببیند در صورت بیمه بدنه می توانید از این بیمه استفاده نمایید.

بیمه ی بدنه ی خودرو چیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کاربرد بیمه بدنه

خطرات و حوادثی وجود دارد که تحت پوشش بیمه بدنه قرار می گیرد و جبران خسارت این حوادث جز کاربرهای مهم بیمه بدنه محسوب می شود.

پوشش بیمه بدنه در مقابله با حوادث به دو نوع تقسیم می شود:

  1. پوشش اصلی.
  2. پوشش فرعی.

پوشش خطرات اصلی: در پوشش اصلی پس از پرداخت هزینه اصلی موارد ذیل که جز موارد اصلی محسوب می شوند؛ تحت پوشش بیمه بدنه قرار می گیرند.

  • خسارتی که ناشی از برخورد موضوع بیمه به یک جسم ثابت یا متحرک و یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگونی و سقوط موضوع بیمه باشد و یا چنانچه در حین حرکت ، اجزا و یا محمولات موضوع بیمه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود.
  • خسارتی که در اثر آتش سوزی، صاعقه و یا انفجار به موضوع بیمه و یا لوازم یدکی اصلی همراه آن وارد گردد.
  • در صورتی که موضوع بیمه دزدیده شود و یا در اثر عمل دزدی یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه و یا وسایل اضافی آن که در بیمه نامه درج شده است خسارت وارد شود.
  • خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به آن وارد شود.
  • خسارت باطری و لاستیک های چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرات بیمه شده تا پنجاه درصد قیمت نو قابل پرداخت است.

پوشش خطرات فرعی: برای تحت پوشش قرار گرفتن خطرات فرعی در بیمه بدنه، لازم است که بیمه گزار هزینه جداگانه ای برای موارد ذیل پرداخت نماید.

  • سرقت لوازم جانبی خودرو.
  • حوادث بلایای طبیعی مانند: سیل، زلزله، طوفان و….
  • آسیب ناشی از ریختن مواد شیمیایی یا اسید بر خودرو.
  • هزینه رفت و آمد.
  • تغییرات قیمت خودرو در بازار (پرداخت مابه التفاوت).
  • شکستن شیشه خودرو.
  • ترانزیت (بیمه بدنه به طور کلی در داخل کشور اعمال می شود اما با پرداخت هزینه اضافی در صورت انتقال ماشین به خارج از کشور نیز بیمه بدنه می شود).
  • حذف استهلاک برای خودرو های دارای تخفیف ۴۵% به بالای عدم خسارت هستند.

و برخی موارد خاص جزئی دیگر که خود بیمه گر هم می تواند آن ها با پرداخت هزینه اضافی و با توجه به نوع خودرویی که دارد، موارد فرعی را تحت پوشش قرار دهد.

کاربرد بیمه بدنه

موارد غیر قابل بیمه ی بدنه خودرو

در موارد زیر جبران خسارت در تعهد بیمه گر نخواهد بود:

  • خسارت های ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم.
  • خسارت های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای.
  • خسارت هایی که عمدا توسط بیمه گذار، ذینفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد می شود.
  • خسارت های وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
  • در صورتی که راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.
  • خسارت های ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده موضوع بیمه بوجود آمده باشد.
  • خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر، مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
  • خسارت های وارده به وسایل و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی موضوع بیمه در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آن ها باشد.
  • خسارت هایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز توسط موضوع بیمه به آن وارد شود.

بیمه ی بدنه خودرو

علت اهمیت بیمه بدنه

با توجه به بالا رفتن قیمت ها، خودرو نیز یک سرمایه مهم محسوب می شود و برای محافظت از این سرمایه مناسب است تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

همچنین ناظر بر اینکه بیمه شخص ثالث خسارات طرف مقابل را جبران می کند؛ بهتر است که برای خسارات های خودروی خود نیز از بیمه ی بدنه استفاده نمود.

در واقع هرگاه شما در حادثه ای با خودرو، مقصر محسوب می شوید یا مقصر محسوب نشوید؛ طرف مقابل به هر دلیلی از پرداخت خسارت سر باز زند یا فرار کند و یا خودروی شما جز خودرو های گران قیمت محسوب شود؛ بیمه بدنه این موارد را کاور می کند و در واقع بیمه بدنه می تواند گزینه ی مناسبی برا شما محسوب شود.

نتیجه گیری

با توجه به بالا رفتن قیمت ها، خودرو نیز یک سرمایه مهم محسوب می شود و برای محافظت از این سرمایه مناسب است تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

همچنین ناظر بر اینکه بیمه شخص ثالث خسارات طرف مقابل را جبران می کند؛ بهتر است که برای خسارات های خودروی خود نیز از بیمه ی بدنه استفاده نمود.

در واقع هرگاه شما در حادثه ای با خودرو مقصر محسوب می شوید یا مقصر محسوب نشود؛ طرف مقابل به هر دلیلی از پرداخت خسارت سر باز زند یا فرار کن و یا خودروی شما جز خودرو های گران قیمت محسوب شود؛ بیمه بدنه این موارد را کاور می کند و در واقع بیمه بدنه می تواند گزینه ی مناسبی برا شما محسوب شود.

سوالات متداول

هزینه های متعارفی که بیمه گذار برای نجات موضوع بیمه خسارت دیده و جلوگیری از توسعه خسارت و نیز انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به نزدیکترین محل مناسب برای تعمیر آن پرداخت می نماید حداکثر تا ۲۰ درصد کل خسارت وارده قابل جبران خواهد بود.

در سه حالت: ۱) در صورتی که بیمه گذار حق بیمه را به موقع نپردازد. ۲) در صورت تشدید خطر مگر آنکه توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد. ۳) چنانچه بیمه گذار سهوا از اظهار مطالبی خودداری نماید یا اظهارات خلاف واقع بنماید و مطالب اعلام نشده یا اظهارات خلاف واقع در ارزیابی خطر موثر باشد.

بیمه گر موظف است حداکثر پانزده روز بعد از تکمیل مدارک و توافق طرفین در خصوص میزان آن یا اعلام رای داور مرضی الطرفین، هیئت داوری یا دادگاه، خسارت را پرداخت کند. این مدت برای پرداخت خسارت سرقت موضوع بیمه ۶۰ روز است که از تاریخ اعلام خسارت به بیمه گر شروع و پس از سپری شدن این مدت در صورت پیدا نشدن موضوع بیمه خسارت وارده بموجب شرایط این بیمه نامه پرداخت می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند