برای طلاق چقدر باید هزینه کرد؟ شرایط و هزینه طلاق توافقی

پرونده های طلاق جزء پرونده های متداول دادگاه هاست و شاید بیشترین تعداد پرونده ها مربوط به امور خانوادگی است بارها مخاطبان ما از میزان هزینه برای وکیل طلاق و طلاق گرفتن پرسیده اند ذیلاً این موضوع بیان خواهد شد. برخی وکلا تمایلی به گرفتن پرونده های خانواده و به خصوص پرونده طلاق ندارند منتها برای وکلای تازه کار و برخی وکلای خانم این موضوع جذابیت دارد. وکیل گرفتن در طلاق چه هزینه هایی دارد؟ به جز هزینه دستمزد وکیل چه هزینه دیگری برای طلاق لازم است؟

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

در بین انواع طلاق طلاق توافقی هزینه کمتری دارد و چون دردسر کمتری دارد وکلا نیز حق الزحمه کمتری دریافت می کنند. هزینه های معمول انجام طلاق توافقی علاوه بر حق الزحمه وکیل عبارتست از؛

  1. هزینه تنظیم دادخواست
  2. هزینه های ثبت دادخواست و برگهای پیوست آن که در خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر دادگاههای خانواده صورت می گیرد.
  3. هزینه دادرسی
  4. هزینه مشاوره در مراکز مشاوره خانواده .
  5. هزینه ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق .

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

هزینه وکیل طلاق

هزینه وکیل چه طلاق توافقی باشد و چه از طرف هریک از مرد و زن باشد برحسب توافق موکل و وکیل خواهد بود زن و شوهر نمی توانند برای انجام طلاق توافقی یک وکیل داشته و هر یک باید وکیل جداگانه ای بگیرند ولی این امکان وجود دارد که هر دو طرف به وکلای یک دفتر حقوقی (دفتر وکالت) مراجعه کرده و هرکدام یکی از وکلای دفتر حقوقی را انتخاب و وکالت دهند. فایده این کار این است که مراحل طلاق توافقی در کمترین زمان ممکن انجام شده و حکم طلاق اخذ می شود.

هزینه های طلاق

هزینه طلاق توافقی بر عهده چه کسی است؟

ممکن است طلاق از طرف مرد مطرح شود، از طرف زن و یا این که توافق هر دو بر طلاق باشد. در نوع سوم که طلاق توافقی است هر دوی زن و مرد متقاضی طلاق هستند و بنابراین هزینه طلاق توافقی بر عهده هر دو است. البته اگر یک نفر بخواهد دادخواست بدهد چه زن و چه مرد، پرداخت هزینه دادرسی برعهده او خواهد بود. هزینه تنظیم دادخواست نیز متفاوت است. هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ به ازای هر برگ دو هزار تومان است و هزینه کپی از برگهای پیوست و اوراق پرونده پنج هزار تومان می باشد و هزینه تطبیق اصل با کپی هم برای هر برگ هزار و پانصد تومان می باشد.


بیشتر بخوانید: آثار و آسیب های طلاق


هزینه دادرسی دعوای طلاق

دعاوی طلاق دعوای غیرمالی هستند و هزینه دادرسی طلاق طبق هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی محاسبه خواهد شد و در قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین مبلغ و تعرفه هزینه دادرسی انواع دعاوی تعیین شده و هر سال با توجه به شاخص قیمت ها تغییر می کند که طبق قانون فوق آخرین مبلغ هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی که طلاق توافقی را شامل می شود از چهل هزار تومان تا صدو هشتاد هزار تومان طبق بخش نامه ریس قوه قضاییه می باشد.

هزینه مشاوره برای طلاق توافقی

هزینه مشاوره دادگاه در طلاق توافقی

پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی و تعیین شعبه دادگاه و با توجه به اینکه داوری از طلاق توافقی حذف شده و مشاوره خانواده جایگزین آن شده و واحد مشاوره دادگاه نیز هزینه ای برای حق مشاوره از زوجین می گیرد. طبق ماده ۵۹ قانون دستورالعمل نحوه تشکیل مراکز مشاوره خانواده تعرفه دریافتی از مراجعین در شهر تهران با تعرفه در سایر مراکز استانها و شهرستانها متفاوت می باشد.

هزینه تشخیص پرونده نیز در تهران سی هزار تومان، در مراکز استانها بیست هزار تومان و در شهرستانها پانزده هزار تومان است. هزینه حق المشاوره یک جلسه ۴۵ دقیقه ای برحسب کارشناس،کارشناس ارشد،دکتری بودن مشاوره دهنده متفاوت و در تهران و شهرستانها و مراکز استانها نیز متفاوت است. هزینه مشاوره یک جلسه چهل دقیقه ای به وسیله کارشناس؛ در تهران سی هزار تومان ، در مراکز استانها بیست و پنج هزار تومان و شهرستانها بیست هزار تومان است. هزینه مشاوره یک جلسه چهل دقیقه ای توسط کارشناس ارشد؛ در تهران سی و پنج هزار تومان، در مراکز استانها سی هزار تومان، در شهرستانها بیست و پنج هزار تومان و هزینه مشاوره یک جلسه چهل دقیقه ای توسط دکتری:در تهران پنچاه و پنج هزار تومان ، در مراکز استانها چهل و پنج هزار تومان و در سایر شهرستانها چهل هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: بعد از طلاق چه بايد كرد؟


هزینه طلاق در محضر چقدر است؟

هزینه ثبت طلاق باین چهارصد هزار تومان است که هر سال این مبلغ براساس شاخص قیمت ها تغییر می کند .

هزینه اخطاریه؛ سی هزار تومان می باشد که هر سال بر اساس شاخص تغییر می کند .هزینه رونوشت از طلاق توافقی؛ سی هزار تومان که هر سال طبق شاخص متغیر است.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر این موضوع می توانید به کتاب طلاق در رویه دادگاه ها به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
28 نظرات
  1. رویا می گوید

    سلام فایده گواهی بارداری در طلاق چیست؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام از نظر تعیین نفقه و ارث کودک تاثیر داره

  2. سمیه می گوید

    سلام من در دوران بارداری می خوام از همسرم جدا شم برای من چه حق و حقوقی وجود دارد؟

  3. فاطمه موسیوند می گوید

    سلام میخاهم باگرفتن وکیل طلاق بگیرم بایدچیکارکنم؟

  4. فاطمه می گوید

    سلام میخاهم باگرفتن وکیل طلاق بگیرم بایدچیکارکنم؟

  5. ناشناس می گوید

    سلام

  6. فاطمه می گوید

    سلام من وکالت طلاق دارم آیامشاوره اجباریه وباید کل جلسات مشاوره طی شود ممنون میشم راهنماییم کنید

  7. فاطمه می گوید

    سلام من وکالت دارم ازهمسرم آیاباید کل جلسات مشادره طی بشه لطفاراهنماییم کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله مشاوره الزامی است

  8. ناشناس می گوید

    سلام هزینه دادخواست از طرف زن چقدر است

  9. محسن می گوید

    سلام.ببخشید من شش ماه جلسات دادگاه رو بخاطر درخواست طلاق یک طرفه از طرف ۷انمم نرفتم.حالا حکم غیابی دادن که نفقه ندادی و نصف مهریه شم اجرا میخواد بذاره.من میتونم از راه دور اعتراض بدم یا همون واخواهی.چکار باید بکنم.لطفا راهنماییم کنید.ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله از خدمات قضایی

  10. محسن می گوید

    هزینه واخواهی وثبت اعتراض در دفاتر خدمات قضایی چقدره؟

  11. گراوند می گوید

    سلام میخوام طلاق بگیرم یه پسر ۳ ساله دارم

  12. خانم گراوند می گوید

    سلام میخوام طلاق بگیرم و یه پسر ۳ ساله دارم لطفا اسانترین راه و بگین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طلاق توافقی

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اسانترین راه طلاق توافقی می باشد

  13. اعظم یزدی می گوید

    آیا لایحه و درخواست لازم از طرف ی وکیل نوشته بشه و هزینه اش وهزینه اش چند آیا ی خونه داره از خونه میتونم طلب مهریه کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میشود

  14. حسین می گوید

    درود.مادوسالونیم پیش جداشدیم توافقی زنم همه چیشوبخشید ینی مهرم حلال جونم ازادمنم حق طلاق بهش دادم وقیابی طلاق گرفت بنده قم ساکن هستم زنم قوچانی بودواونجاعقدکرده بودیم حالابه دستورداداگاه قوچان تمام حسابهای بنده مسدودهست بااینکه ریس دادگستری قوچان بمن گفتن ۴۰هزارتومن جریمه بایدبدم تارفع مسدودی بشه کارمندیادادورزدادگستری بمن گیردادوگفت باید۶میلیون بدی تاحساباتوبازکنم من چکاربایدبکنم ایابایداونجاوکیل بگیرم.سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید ازاین سامانه ما وکیل بگیرید

  15. Mk می گوید

    سلام من میخوام طلاق بگیرم دوتا بچه دارم یکی ۱۴ ساله و دومی ۷ ساله.میخوام بدونم هزینه های طلاق تقریبا چقدر میشه و چقد زمان میبره جداشم؟ممنونم ازتون

  16. باقری می گوید

    سلام وقتی که دادخواست نفقه و طلاق از طرف زوجه از خدمات قضایی داده شده وگفتن ک پیام میاد ویه پیام اومده ک پرونده ب دادگاه فرستاده شده مرحله بعدی چیه ایا باز هزینه ای داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر دیگر هزینه ای ندارد مگر اجرای حکم.

  17. فهیمه حیدری می گوید

    سلام کل هزینه های درخواست طلاق از طرف زن، به دلیل عسر و حرج که چندین شاهد بابت کتک زدن همسرم دارم از پلیس امنیت اجتماعی تا نامه تعهد محضری بابت رفتار بد همسرم و نامه ضرب و شتم با همکارانش در داخل اداره دارم، و استرداد جهیزیه و درخواست مهریه حدودا چه قدره و چه قدر زمان میبره؟ یه دختر ۵ ساله هم دارم و اگر هزینه هاش رو همسرم قبول کنه حاضرم نگهش دارم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: طلاق یک حق غیر مالی هست و هزینه جزئی دارد و مدت زمان رسیدگی آن حدودا ۶ماهی زمان میبرد.

  18. میلاد می گوید

    سلام قصد جدایی از همسرم دارم .من یه خانه دارم مهریه خانمم۶۰تاسکه هست من درخواست قسط بندی سکه ها رو بکنم آیا خانمم می‌تونه جلوی خونه ام رو بگیره؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خانه جز مستثنیات دین هست قابل توقیف نیست.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند