مالیات در آلمان؛ نرخ مالیات نحوه محاسبه آن و شرایط معافیت از مالیات در آلمان

مالیات،در هر کشوری منبع اصلی درآمد دولت به حساب می آید و دولت برای انجام بسیاری از وظایف خود به مالیات نیاز دارد. در اکثر کشورها پرداخت کننده مالیات را شهروندان آن کشورها تشکیل می دهند. دولت ها از مالیات معمولا برای ساخت و رسیدگی به مکان هایی مثل مدارس و مهد کودک ها، دانشگاه ها و بیمارستان های دولتی و همچنین برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی و معلمان و افسران پلیس، ساخت وساز جاده ها، سازمان هایی مثل آتش نشانی و… استفاده می کنند و بدون درآمد های مالیاتی دولت ها قادر به انجام مسئولیت های خود نمی باشند. در هر کشوری انواع و همچنین مقدار محاسبه مالیات و نحوه مصرف آن متفاوت می باشد و یکی از این کشورها آلمان است. در صورتی که تصمیم مهاجرت به این کشور را دارید، لازم است که در مورد نحوه زندگی و هزینه های آن اطلاعات کافی داشته باشید. سیستم مالیاتی این کشور مثل سایر کشور های غربی است وبا ایران تفاوت های بسیاری دارد .پرداخت کنندگان مالیات در آلمان هم شهروندان آن هستند، به خصوص اگر منبع درآمدشان از همین کشور تامین شود. لازم به ذکر است که در آلمان ۴۰ نوع مالیات مختلف وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی چند مورد از آنها که محل اصلی درآمد دولت آلمان هستند ،مانند مالیات بر درآمد، مالیات تجاری ، مالیات فروش و مالیات شرکتی و… همچنین مقدار مالیات و نحوه مصرف آن توسط دولت آلمان می پردازیم.

مالیات بر درآمد در آلمان

شهروندان در آلمان از اولین لحظه ای که مشغول به کار و درآمدزایی میشوند مشمول این مالیات می شوند. مالیات بر درآمد مهم ترین نوع مالیات برای صاحبان مشاغل و کارمندان در آلمان است. تمامی افراد شاغل در آلمان حتی آن دسته از افرادی که ساکن این کشور می باشند اما درآمدشان از کشور دیگری تامین میشود موظف هستند بر اساس درآمد سالانه مالیات پرداخت کنند. این نوع از مالیات در طول سال پرداخت میشود. نحوه پرداخت مالیات به این صورت است که افرادی که درآمد بیشتری دارند نسبت به افراد با درآمد کمتر باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. به این صورت عدالت اجتماعی در این کشور ارتقا پیدا میکند. نحوه ثبت و همچنین کسر مالیات به نوع اشتغال افراد بستگی دارد.لازم به ذکر است که در صورت کارمند بودن، مالیات شما توسط کارفرما از حقوقتان کسر و از جانب شما به سازمان امور مالیاتی پرداخت میشود. کارفرما وظیفه پرداخت عوارض اضافی مالیات هم میباشد و در صورتی که کارمند عضو یک جامعه مذهبی باشد مالیات کلیسا هم توسط کارفرما باید پرداخت شود. اما اگر به صورت خود اشتغالی در حال کسب درآمد باشید، مالیات بر درآمد توسط خودتان یا مشاور مالیاتی تان پرداخت میشود. همچنین تعدیلات مالیات برای کسری ها و اضافات پرداخت در پایان هر سال پرداخت میشود.همچنین میزان مالیات بردرآمد بر اساس تغییر درآمد سالیانه متغیر می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده در آلمان

نرخ مالیات در آلمان بر ارزش افزوده در حال حاضر ۱۹ درصد می باشد. میزان کاهش ۷٪ در مورد محصولات خاصی از جمله مواد غذایی و مواد چاپی اعمال می گردد .

مالیات شرکتی

شرکت های بزرگ در آلمان مالیات شرکتی یا تجارتی پرداخت می کنند.

نرخ مالیات نحوه محاسبه آن در آلمان

نرخ مالیات نحوه محاسبه آن در آلمان

توزیع عادلانه وظایف هدف اصلی نظام مالیاتی آلمان می باشد. نرخ مالیات بر درآمد، بر مبنای سود هر شخص، یعنی درآمد منهای هزینه‌های مربوط به کار محاسبه می‌گردد و درصد آن بین ۱۴ تا ۴۲ متغیر می باشد. علاوه بر مالیات بر درآمد حاصل از سود ، به طور کل کارگران مستقل می بایست ،مالیات فروش بر کل فروش‌هایشان را پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که بیشترین نرخ مالیات یعنی ۴۲ درصد فقط به درآمدهای بالاتر از ۲۵۰۷۳۱ یورو در سال و فقط به افراد مجرد تعلق می گیرد. نکته قابل توجه در این مورد این است که عواملی مثل وضعیت خانوادگی و طبقه بندی مالیاتی در محاسبه میزان مالیات افراد تاثیرگذار می باشد.

شرایط معافیت از مالیات در آلمان

 شرایط معافیت از مالیات در کشور آلمان بر اساس قانون در سال ۲۰۲۰ میزان مبلغ درآمد جهت معافیت از مالیات در صورتی که شما مجرد هستید و در رابطه ای رسمی نیستید، ۹۴۰۸ یورو است. برای کسانی که ازدواج کرده اند و یا در رابطه ی رسمی شده هستند، این مبلغ ۱۸۸۱۶ یورو است. چنانچه دستمزد شما بیشتر از این مقدار باشد باید مالیات بر درآمد را پرداخت کنید. همچنین کودکان از پرداخت مالیات معاف می باشند. بدین منظور، دولت آلمان به والدین بخشودگی مالیاتی تا سقف ۷۶۲۰ یورو در سال اعطا می نماید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تخفیف از مالیات ممکن است یا نه؟

 مانند سایر کشورها، آلمان اجازه انواع کسری ها را می دهد، که می تواند مالیات بر درآمد را کاهش دهد. تخفیف در شرایطی مثل زیر به افراد تعلق میگیرد:

  1.  کودکان زیر ۱۸ سال ( و یا کمتر از ۲۷ سال اگر هنوز محصل و بدون درآمد هستند)
  2.  حق بیمه مشخص شده
  3.  کمک های خیریه و سیاسی به نهادهای آلمانی
  4. شرایط بیماری

بیشتر بخوانید: شرایط زندگی در آلمان برای مهاجران


مالیات برای مهاجران

خارجیان در صورت اشتغال در این کشور مشمول پرداخت مالیات میشوند.مالیات برای مهاجران کمی پیچیده می باشد.با این حال مالیات زندگی آنها را در آلمان آسان تر میکند. مهاجرین قبل از پر کردن هرگونه اظهارنامه مالیاتی میباست نسبت به مالیات های مختلف تحقیق کنند، سپس متوجه شوند که شمال کدام یک از طبقه بندی های مالیاتی میشوند و بعد از آن جهت پر کردن اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.

سایر مالیات ها

انواع دیگری از مالیات در آلمان وجود دارند. مثل:

  1. مالیات برای افرادی که حیوان خانگی دارن.(مثل سگ)
  2. مالیات برای اتوموبیل و ماشین آلات،نوشابه های الکلی،محصولات تنباکو،چای وقهوه
  3. مالیات نفتی که به هزینه بنزین اضافه می گردد.

شماره شناسایی مالیاتی چیست؟

در صورتی که ساکن آلمان باشید و مجبور به پرداخت مالیات در این کشور باشید، یک شماره شناسایی مالیاتی دریافت می کنید. این یک شماره ۱۱ رقمی است که به صورت جداگانه به شما اختصاص داده می شود و در طول زندگی همچنان معتبر است. شماره شناسایی مالیاتی برای راحت شدن ارتباط با اداره امور مالیات در نظر گرفته شده است. مثلا در صورتی که موردی را به اداره امور مالیات گزارش می دهید یا درخواست می کنید، باید شماره شناسنایی مالیاتی خود را درج کنید و همچنان برای اظهارنامه مالیاتی خود هم به این شماره احتیاج دارید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

در پایان یک سال، شما می توانید از دولت بخواهید که بررسی کند که شما مالیات بر درآمد بیش از حد پرداخت کرده اید یا خیر. برای این کار شما باید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را به اداره امور مالیاتی ارسال کنید و براساس ارقامی که درباره درآمد واقعی و هزینه های مالی خود ارائه کردید، دولت بررسی می کند که آیا شما حق دریافت بازپرداخت را دارید یا خیر. نکته قابل ذکر در این مورد این است که وقتی شما برای برگرداندن مبلغ خاصی از مالیات در آلمان اقدام می نمایید، حتما باید مدارک لازم برای اثبات آن را داشته باشید (مثلا رسید یا فیش پرداختی). بعد از ارسال فرم های لازم ممکن است اداره مالیات از شما ارائه این مدارک را درخواست کند.

طبقه بندی مالیاتی در آلمان

به طور کلی ۶ نوع طبقه بندی کلی مالیاتی در آلمان وجود دارد:

  1.  اشخاص مجرد
  2. اشخاص مجرد اما دارای فرزند
  3.  افراد متاهلی که درآمدشان از همسرشان بیشتر باشد (یا همسرش در آلمان درآمدی ندارد)؛ در این حالت همسر در گروه ۵ مالیاتی آلمان قرار می‌گیرد.
  4.  زوج متاهلی که هر دو درآمدی نزدیک دارند؛ در این حالت درصد مالیات هردوشخص با درصد مالیات شخصی که درآمد کمتری دارد برابر است .
  5. همسر کسی که در گروه سوم قرار گرفته است و درآمد کمتری از همسرش دارد (یا درآمد ندارد)
  6. افرادی که بیش از یک شغل دارند

نحوه پرداخت مالیات در آلمان

جهت پرداخت مالیات افراد می توانند اظهارنامه ی مالیاتی خود را به شکل کاغذی و یا آنلاین به اداره مالیاتی ارسال کنند. امکان پرداخت مالیات به صورت آنلاین وجود دارد که این روش سریع تر و آسان تر از استفاده از فرم های کاغذی می باشد. پس از ارسال فرم ها شما می بایست مالیات خود را پرداخت کنید. لازم است که افراد غیر کارمند جهت پرداخت صحیح و به موقع مالیات های خود از یک مشاور یا وکیل مالیاتی کمک بگیرند تا بتوانند به راحتی و بدون دردسر پرداخت خود را انجام بدهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. Alireza می گوید

    سلام.مثلا اگه من در سال ۵میلیون یورو درامد داشته باشم و مجرد باشم چقد مالیات بر درامد کسر میشه؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند