تسلیم به رای چیست | هر آنچه در مورد تسلیم به رای باید بدانیم

در تسلیم به رای به طور خلاصه باید گفت حالتی است که علیه یک شخص در دادگاه کیفری حکمی صادر می شود،؛ حال وی طبق قانون می تواند از این حکم تجدید نظر کند اما راه دیگر که قانون پیش بینی کرده این است که برای جلوگیری از تراکم پرونده ها در دادگاه ها شخص اگر به رای اعتراض نکند و تسلیم رای دادگاه بدوی یا اولیه شود؛ قانون برای این کار مجازات وی را تخفیف می دهد.

اما این امر چه شرایطی دارد و در چه پرونده هایی جریان دارد را در ادامه بررسی می کنیم.

تسلیم به رای چیست؟

گفتیم که تسلیم به رای، تخفیف مجازات شخصی است که در اثر محکومیت کیفری حاضر به اعتراض تجدید نظر نشده و اگر هم اعتراض کرده آن را پس می گیرد قانون برای چنین کسی که درخواست تسلیم به رای می کند تخفیف مجازات قائل شده است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تسلیم به در چه پرونده هایی وجود دارد؟

 تخفیف مجازات فرد در اثر تسلیم شدن به رای و اعتراض نکردن، تنها و تنها مخصوص پرونده های کیفری است لذا در پرونده های حقوقی چنین امری هرگز وجود ندارد.

نکته دیگر این که در پرونده های کیفری هم تنها شامل جرایم تعزیری می شود و شامل سایر جرایم مثل قصاص، حدود(زنا، لواط، قذف، محاربه و…) و دیه نمی شود.

برای مثال فرض کنیم فردی به دلیل فحاشی ناموسی به حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده است؛ در اینجا فرد با تسلیم شدن به رای هیچ تخفیف مجازاتی را نخواهد دید. یا اینکه اگر فرد محکوم به پرداخت دیه شده باشد با تسلیم به رای هیچ تخفیفی در دیه لحاظ نخواهد شد.

شرایط تسلیم به رای چیست؟

در ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری شرایط تسلیم به رای نام برده شده که مطابق آن:

در تمام محکومیت‌ های تعزیری، در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدیدنظر نکرده باشد، محکومٌ‌ علیه می‌ تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظر خواهی با رجوع به دادگاه صادر کننده حکم، حق تجدیدنظر خواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدیدنظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند.

شرایط تسلیم به رای چیست؟

در اینصورت، دادگاه در وقت فوق‌العاده با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌ کند. این حکم دادگاه قطعی است.

پس شرایط آن عبارت اند از اینکه:

  1. جرم واقع شده تعزیری باشد یعنی هر جرمی که مستوجب قصاص و حد و دیه نباشد.
  2. شرط دیگر این است که تا قبل از پایان مدت تجدید نظر خواهی، درخواست تسلیم را تحویل دادگاه بدهد.
  3. همچنین شاکی و یا دادستان نباید از رای تجدید نظر خواهی کرده باشد.

میزان تخفیف مجازات در تسلیم به رای

طبق آنچه در ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است تسلیم به رای قاضی و یا دادگاه را ملزم می کند که تا یک چهارم از مجازات را تخفیف بدهد.

برای مثال اگر حبس فرد ۸ ماه است می تواند آن را تبدیل به ۶ ماه کند و یا اگر حبس وی ۴ ماه است آن را به ۳ ماه تبدیل کند. اما دادگاه نمی تواند مجازات را تبدیل به مجازات دیگری نماید.

آیا در جرائم مواد مخدر تسلیم به رای داریم؟

این مسئله قبلا مورد شک بود اما با صدور رای وحدت رویه دیوان عالی کشور در حال حاضر در جرائم و مجازات های مرتبط با مواد مخدر نیز تسلیم به رای و به تبع آن تخفیف مجازات وجود دارد.

رای وحدت رویه تسلیم رای در جرائم مواد مخدر

《ماده۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری که مقرر داشته در تمام محکومیت های تعزیری در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدید نظر نکرده باشد، چنان چه محکوم علیه حق تجدیدنظر نکرده باشد، چنان چه محکوم علیه حق تجدیدنظر خواهی خود را اسقاط یا درخواست خود را مسترد نماید، دادگاه به موضوع رسیدگی و مجازات تعیین شده را در حد مقرر در آن ماده تخفیف می دهد، با توجه به سیاق عبارات آن برای دادگاه افاده تکلیف می نماید، از این رو از شمول مقررات تبصره ماده۴۵ الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۲/۷/۹۶ خارج است و رای شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی کرمان که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده می شود.

این رای طبق دستور ماده۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.》

مشاوره حقوقی راجع به تسلیم به رای

مشاوره حقوقی راجع به تسلیم به رای

شما می توانید پرونده و مسئله خود را با مشاوران موسسه در میان بگذارید و نحوه تسلیم به رای را از آنان جویا شوید و از اینکه آیا این جرم و مجازات داخل در ماده ۴۴۲ برای تخفیف مجازات هست یا خیر مطمئن شوید‌. راه ارتباط با مشاوران و وکلای موسسه از طریق سامانه وکیل تاپ به صورت آنلاین و همچنین از طریق تماس تلفنی فراهم است.

تسلیم به رای یکی از راه های تخفیف مجازات است و قانون مجازات راه هایی که به مجرم ارفاق می شود را پیش بینی کرده است.

نتیجه گیری

تسلیم به رای از مواردی است که باعث تخفیف مجازات محکوم کیفری می شود. برای این که فرد بتواند از این مزیت استفاده کند شرایطی لازم است که در بالا به آن اشاره کردیم.

ماده ۴۴۲ عدم اعتراض تجدید نظر را توسط خود محکوم و دادستان در مهلت تجدید نظر پیش بینی کرده است؛ یعنی لازم است فرد در همان مدت ۲۰ روزه درخواست تسلیم به رای را به دادگاه بدهد.

سوالات متداول

قاضی در تسلیم به رای مکلف به تخفیف مجازات است و تا یک چهارم می تواند اعمال تخفیف کند.

در پرونده های کیفری در جرائم تعزیری امکان تسلیم به رای وجود دارد.

این مهلت همان مهلت ۲۰ روزه تجدید نظر است که فرد اگر در آن مهلت درخواست خود را تحویل بدهد مشمول تخفیف مجازات خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
21 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام به بنده بابت ۳۵گرم مداد مخدرصنعتی ۲۰سالحبس و۱۲۰میلیون تومان جریمه داده اند ایاتسلیم به حکم بزنم یااعتراض کنم به دیوان عالی کشور ممنون میشم نظرتون روبگید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر تسلیم به رای بشوید درخواست تخفیف را از دادستانی درخواست نمایید در این صورت دادگاه برای شما تخفیف در نظر می گیرد.

  2. مرتضی می گوید

    باسلام
    برای نگهداری یک گرم هرویین و ۷۰سانت شیشه ۳۲ماه زندان ۳۹ضربه شلاق و ۱۳ملیون تومان جریمه شده ام راهنمایی کنید چه اقدامی باید بکنم رای حضوری می باشد

  3. علی می گوید

    سلام وقت بخیر بنده از سال ۹۱ تا ۹۶ به صورت پیمانی در نیروزمینی ارتش خدمت کردم برا تبدیل وضعیت به علت عدیده خانوادگی نتونستم کاراشو انجام بدم پرونده خدمتی هم پاک وسالم است چندین مرحله از طریق خود سازمان ارتش اقدام کردم نتیجه نگرفتم تا اینکه به دیوان دادخواست دادم در ضمن پدرم هم بازنشسته خود ارتش است ۳۰ سال خدمت کرده و هم هفت سال و نوزده روز جبهه داره الان تقاضا کردم که سر خدمت بیام آیا فرجی هست که برگردم سر خدمت عدیده خانوادگی بنده طلاق همسرم بوده که حدود ۶۰تا۷۰میلیون نفقه و مهریه دادم و مدرک از دفتر اسناد رسمی دارم یعنی خانمم به من رکب زد گفت اگه از ارتش بیای بیرون من زندگی میکنم ولی نقشه داشتن اومدم بیرون هم زندگیمو خراب کرد هم پنج سال در ارتش کار کردم دار و ندارمو برد با این اوصاف باز هم از اواسط سال ۹۸ به بعد تا همین چهار پنج ماه پیش از طریق خود ارتش پیگیر بودم ولی جوابی ندادن و گفتن نمیشه ممنون از همکاری شما

  4. علی می گوید

    سلام ۷کیلو تریاک ازم گرفتن و اقرار کردم مال خودمه ۳سالو ه۸ماه با ۱۲ملیون جریمه دادن بهم بنطرتون واسه تخفیف تسلیم له حکم بزنم یا اعتراض کدومش بهتره

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید اعتراض به حکم نکنید و با تسلیم به رای دادگاه از دادگاه درخواست تخفیف نمایید.

  5. فاطمه می گوید

    خواهرم با ۴گرم هرویین گرفتن که هیچ‌سابقه ای هم‌نداره ۵سال زندان بهش دادن و۲۴میلیون‌جریمه نقدی که یک سوم‌اش تعلیقی زده ویکسال و۵ماه هم‌تعزیزی ما براش وکیل گرفتیم‌که با سند بیاد بیرون ولی وکیلش میگه تا حمکش قطعی نشه نمیتونیم‌سند بزاریم بایدجواب تسلیم‌به رای بیاد تورا خدا کمک‌کنید باسد چکارکنیم‌

    1. زینالی می گوید

      بله درست می فرمایند برای اینکه حکم حبس اجرا شود بایستی قطعی و لازم الاجرا شود .

  6. حجت الهی می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید بند در برج۱۴۰۰/۵/۱۸به جرم ۷۸کیلومواد مخدر ازنوع تریاک در ایست بازرسی خرم بید گیرکردم و۶سال حبس ۲۰۴ملیون جریمه نقدی در حق دولت مجازات شدم و بعداز گذاشدن وثیقه ازاد شدم و بعداز حکم هیچ اعتراضی نسبت به حکم نداشتم و بعداز گذاشتن ۱۵روز از ماده۴۴۲تسلیم به رای زدم و یک چهارم از حبس و جریمه من بخشیده شد و بعداز اینکه از ماده ۴۴۲استفاده کردم درخواست رفع توقیف کامیون خودم را دادم و موافقت کردن و بعداز اینکه نامه ازادی کامیونمو گرفتم به شوارای هماهنگی استان فارس مراجعه کردم و با ازادی کامیون موافت نکردن و پرونده منو به دادگاه تجدید نظر استان فارس (شیراز)فرستادن ودر شعبه ۳۷دادگاه تجدید نظر با ازادی کامیون بنده مخالفت کردن و بعداز اینکه با درخواست تسلیم به رای بنده موافقت کرده بودندوحکم بنده قطعی قطعی شده بود حکم قطعی منو نقض کردن و کامیونمو ضبط به نفع دولت مصادر کردن ایا بعداز اینکه با تسلیم به رای بنده موافقط کرده لودن امکان نقض حکم امکان پذیر بوده یا خلاف قانون عمل کردن
    البته با چندتا وکیل که مشورت کردم گفتن که این کار خلاف قانون بوده وامکان این نبوده که رای قطعی دادگاه خرم بید و نقض کنن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. حجت الهی می گوید

    ممنون

  8. حجت الهی می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید بند در برج۱۴۰۰/۵/۱۸به جرم ۷۸کیلومواد مخدر ازنوع تریاک در ایست بازرسی خرم بید گیرکردم و۶سال حبس ۲۰۴ملیون جریمه نقدی در حق دولت مجازات شدم و بعداز گذاشدن وثیقه ازاد شدم و بعداز حکم هیچ اعتراضی نسبت به حکم نداشتم و بعداز گذاشتن ۱۵روز از ماده۴۴۲تسلیم به رای زدم و یک چهارم از حبس و جریمه من بخشیده شد و بعداز اینکه از ماده ۴۴۲استفاده کردم درخواست رفع توقیف کامیون خودم را دادم و موافقت کردن و بعداز اینکه نامه ازادی کامیونمو گرفتم به شوارای هماهنگی استان فارس مراجعه کردم و با ازادی کامیون موافت نکردن و پرونده منو به دادگاه تجدید نظر استان فارس (شیراز)فرستادن ودر شعبه ۳۷دادگاه تجدید نظر با ازادی کامیون بنده مخالفت کردن و بعداز اینکه با درخواست تسلیم به رای بنده موافقت کرده بودندوحکم بنده قطعی قطعی شده بود حکم قطعی منو نقض کردن و کامیونمو ضبط به نفع دولت مصادر کردن ایا بعداز اینکه با تسلیم به رای بنده موافقط کرده کردن امکان نقض حکم امکان پذیر بوده یا خلاف قانون عمل کردن
    البته با چندتا وکیل که مشورت کردم گفتن که این کار خلاف قانون بوده وامکان این نبوده که رای قطعی دادگاه خرم بید و نقض کنن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  9. کاظمی می گوید

    همسر من مضنون شدن گرفتن بعد تو کلانتری شیش نفر گفتن ایشون سارق گوشی ما بودن وهیچ گونه سابقه نداره الان پنچ سال حبس دادن الان به نظر شما چکارتسلیم ب رای و نمیتونه بره زندان نان آور دو خانواده است

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر تسلیم به رای شود به میزان یک چهارم برایش تخفیف می دهند ولی شاید بتوانند اقدام به تعلیق رای بدهند.

  10. علی قربانی سینی می گوید

    سلام در پرونده ای که در دادگاه بدوی تبرعه شوی وبا اعتراض شاکی به صد روز حبس سرقت و سی پنج ضربه شلاق وچهار میلیون رد مال محکوم شوی ایا اعتراض به دیوان عدالت رسیدگی کند بهتره یا تسلیم به حکم کند ورد مال را بپردازد کدام نتیجه بهتر حاصل میشود و با پرداخت رد مال وتسلیم حکم این حبث بخشیده میشود یا کمتر میشود و میشود تبدیل به پرداخت جریمه کند .تشکر خواهام راهنمای هستم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید بر اساس قانون ایین دادرسی کیفری تسلیم به رای شوید تا به میزان یک چهارم به شما تخفیف داده شود

  11. محمد می گوید

    دوستم به جرم توهین به حبس محکوم شده،شاکی رضایت داده ولی بازم ۷م جریمه شده،میشه تسلیم به رای بشه یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام در صورت تسلیم به رای به میزان یک چهارم و در صورت پرداخت جریمه اگر ظرف ۱۰ روز جریمه را پرداخت نمایید به میزان ۲۰ درصد تخفیف داده خواهد شد

  12. ناصر می گوید

    سلام توی ماشین من یه قمه ویه اسپری اشک اور دراوردن وهیچ سابقه ای ندارم یک سال حبس داده تسلیم به رای بدم بهتره یااعتراض کنم ایامیشه حبس روبه جریمه تغیردادیانه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: تسلیم به رای شوید به میزان یک چهارم به شما تخفیف داده میشود.

  13. مصطفی می گوید

    سلام دوست بنده به جرم سرقت ۶ماه حبس مستوجب التعزیر دادن و قرار بیرون بود که مجددا سره موتور سرقتی گیر میکنه و پرونده قبلی که ۶ماه حبس داشته رو میشه و قاضی می فرسته زندان و فعلا واسه پرونده جدید هنوز تصمیم نگرفته میخواستم بدونم تسلیم به را از داخل زندان بده تخفیف میدن به مجازات ش و جریمه نقدی هم داره اونم اگه پرداخت کنه چطور بازم تخفیف میگیره ممنون میشم جواب بدید

  14. مصطفی می گوید

    سلام دوست بنده بابت سرقت ۶ماه حبس مستوجب التعزیر بهش دادن و با قرار بیرون بود که دوباره با موتور سرقتی گیر میکنه و پرونده قبل رو میاد و میفرستنش زندان واسه پرونده جدید قاضی هنوز تضمیمی نگرفته میخواستم بدونم میتونه از زندان تسلیم به رای بده واینکه به جریمه نقدی هم محکوم شده اگه پرداخت کنه و رضایت شاکی را بگیره بازم تخفیف میگیره

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند