اجاره خانه در کشور سوئد؛ هزینه اجاره خانه و آپارتمان در سوئد و شرایط آن

کشور سوئد در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است. پایتخت سوئد و بزرگترین شهر این کشور استکهلم می باشد. کشور سوئد دارای پادشاهی مشروطه است و دولت آن به شکل پارلمانی اداره می‌شود. همچنین کشور سوئد همیشه یکی از کشورهای مهاجرپذیر و جزو مقاصد اصلی مهاجرین در کل جهان بوده است.

یکی از دشواری های کسانی که به تازگی به کشور سوئد مهاجرت کرده اند یافتن خانه مناسب جهت اجاره کردن است. به خصوص در داخل و اطراف شهرهای بزرگ اینکار به سختی صورت میگیرد. برخلاف سایر کشورها در سوئد خرید خانه بسیار راحت تر از اجاره کردن آن می باشد. پیدا کردن و اجاره خانه در سوئد مانند بسیاری از کشورهای دیگر به صورت آنلاین و از طریق وبسایت های اینترنتی صورت میگیرد. این موضوع به خصوص برای ایرانیانی که قصد یافتن خانه در سوئد را دارند خوب است به دلیل اینکه با نصب اپلیکیشن و جستجوی مجازی به راحتی می توانند بهترین انتخاب را در اجاره یا خرید خانه در سوئد داشته باشند.

جهت اجاره آپارتمان در شهر های مختلف این کشور، قوانین و شرکت های مختلفی وجود دارد. اما از شرط های اصلی یافتن خانه مناسب درآمد کافی می باشد. یعنی هر چقدر که درآمد شما بالاتر باشد، به شرکت خانه جهت توانایی پرداخت اجاره خانه اطمینان بیشتری میدهید.اما این شرط اصلی نیست و شما با وارد کردن اطلاعات خانه مورد نظر خود در سایت یا اپلیکیشن به راحتی میتوانید آن را پیدا کنید. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه و شرایط اجاره خانه در کشور سوئد و همچنین هزینه های آن میپردازیم.


بیشتر بخوانید: هزینه های زندگی و تحصیل در کشور سوئد


نحوه یافتن خانه برای اجاره در سوئد

روش های مختلفی برای پیدا کردن خانه مناسب شما در سوئد وجود دارد. مثل جست و جو در صفحات فیسبوک یا تلگرام یا پرس و جو از آشنایان و همچنین تماس با مشاورین املاک. اما بهترین و معمول ترین راه یافتن خانه در سوئد از طریق آنلاین و اپلیکیشن های مربوط می باشد. همچنین سایتهای مختلفی در سوئد ارائه کننده خدمات املاک و اقامتی هستند که از مهم ترین آنها می توان به سایت www.blocket.se اشاره کرد. این سایت یکی ۱۰ سایت پربازدید این کشور است و هر روز هزاران نفر برای اطلاع از قیمت های اجاره و خرید مسکن از آن بازدید می نمایند. مشکل این سایت برای مهاجرین این میتواند باشد که تنها زبان این سایت زبان سوئدی است ولی شما می توانید همزمان از مترجم همزمان گوگل برای ترجمه به انگلیسی یا فارسی استفاده کنید. از سایت های دیگر معتبر هم میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Bostaddirekt.com
  • Andrahand.se
  • بازارچه سوئدی(کانال تلگرام)
  • Qasa
  • Residensportalen
  • Bopunkten

برای دانشجویان:

  • The Swedish student Accommodation
  • Studentstaden
  • Stifelsenstockholms studentbostader
  • Studentbostader
  • Studentlya.nu

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قیمت اجاره خانه و آپارتمان در سوئد

شکل های مختلف اجاره در سوئد

اجاره دست اول: در این نوع اجاره شما آپارتمانی را از یک صاحب خانه یا مستقیما از شرکت اجاره میکنید. در این صورت شما دارای یک قرارداد اجاره دست اول برای یک آپارتمان اجاره ای هستید. در این نوع اجاره شما تا هر زمانی که بخواهید، می توانید در آن آپارتمان زندگی کنید. اما این نوع اجاره مسائل خاص خود را نیز دارد. برای مثال بیمه کردن آن خانه وظیفه شما است. در صورت بیمه نکردن آپارتمان اگر حادثه ای مانند آتش سوزی اتفاق بیافتد، شما باید هزینه های بازسازی خانه و تمامی خساراتی که بر اثر آن حادثه برای دیگر خانه های منطقه پیش آمده است را پرداخت نمایید.همچنین مسئولیت تعمیر منزل، رنگ آمیزی و نصب کاغذ دیواری بر عهده موجر است. از مزایای این نوع آپارتمان ها این است که افراد می توانند در انجمن مستاجران عضو بشوند و از حمایت آن ها بهره مند شوند. از قوانین درج شده دراین اجاره نامه، حق و حقوق قانونی مالک آپارتمان است. به این صورت که با رعایت نکردن مواردی که در اجاره نامه ذکر شده است (مثل پرداخت نکردن اجاره) مالک خانه به صورت قانونی توانایی فسخ قرارداد را دارد.

در صورتی که بخواهید از خانه نقل مکان کنید، باید از سه ماه قبل به شرکت خانه اطلاع دهید و کرایه خانه این سه ماه را نیز پرداخت نمایید.

اجاره آپارتمان دست دوم: به این صورت است که شما برای مدتی مشخص، آپارتمانی را از شخصی که آن را اجاره كرده یا خود صاحب آن است، اجـاره می کنید.در این نوع اجاره قراردادی بسته میشود که این قرارداد توسـط شخصـی که قرارداد اجاره دست اول آپارتمـان را دارد و کسی که می خواهد آن را به صـورت دست دوم اجـاره کند، امضـا می شود. در صورتی که شما قرارداد اجـاره دست اول برای یک آپارتمان اجـاره ای دارید و قصد دارید آن را اجاره دهید، حتما می بایست دلیل موجهی داشته باشید. مثل اشتغال یا تحصیل در شهری دیگر یا اینکه می خواهید بطـور آزمایشی به صـورت همزی زندگی کنید. صاحـبخـانه معمولا با اجاره دادن به شما به صورت سالانه موافقت می نماید. همچنین شما باید با این اجــاره بها، هزینه هایی که آن مسکن در بر دارد را تامین کنید و اگر آپارتمان را مبلـه اجـاره می دهید، می توانید ۱۰ تا ۱۵ درصـد به مبلغ اجاره اضافه کنید. نکته قابل توجه این است که مسئولیت سالم ماندن و تمیزی خانه با فردی است که اجاره دست اول دارد.

اسکان همخانه شدن: در این نوع اجاره میشود یک اتاق از شخصی که مستاجر یا صاحب آپارتمان یا خانه است، اجاره کرد.

خانه های دانشجویی: در این نوع آپارتمان ها دانشجویان، معمولا بسته به نوع شرکت اجاره دهنده خانه، اگر در خانه دانشوجویی زندگی کنند یک یا دوماه از تابستان معاف از پرداخت اجاره خانه هستند. همچنین در این نوع خانه ها در صورت خرابی وسایلی مثل یخچال، فریزر و یا گاز، اگر در اثر مشکلات فنی باشند و شما باعث به وجود آمدن آن مشکل نشده باشید، هیچ هزینه ای برای تعمیر نمی پردازید، بلکه شرکت خانه موظف به تعمیر آنها است.

هزینه اجاره خانه در کشور سوئد

هزینه اجاره خانه در کشور سوئد

هزینه متوسط اقامت در یک آپارتمان با توجه به شرایطی مثل محل و منطقه آن،متراژ،امکانات و تسهیلات آن،مشترک بودن آشپزخانه یا سرویسهای عمومی آن (درصورت اجاره اتاق) و… بسیار متغیر می باشد. نکته قابل توجه در این مورد این است که در خانه های اجاره ای سوئد همیشه یخچال، فریزر و گاز در آشپزخانه هست و معمولا افراد اجاره نشین یخچال و گاز نمی خرند. ماشین لباس شویی هم معمولا در اتاق های مخصوص در پایین هر آپارتمان و یا در محوطه بیرونی آپارتمان قرار گرفته است که قابل استفاده برای تمامی اهالی آن منطقه می باشد. نمونه هزینه اجاره خانه به طور مثال هزینه اجاره یک آپارتمان معمولی در شهر استکهلم سوئد از ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کرون متغیر می باشد. در صورتی که در شهرهای دیگر این کشور این هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کرون تغییر میکند. کرایه خانه مسکن های اجاره ای شامل موارد زیر میشود:

  1.  پول آب
  2. هزینه جمع آوری زباله ها
  3.  هزینه نظافت ساختمان
  4.  استفاده از ماشین لباس شویی
  5.  پول برق و اشتراک کانال های تلویزیونی (در برخی از آپارتمان ها)
  6.  اشتراک اینترنت پر سرعت (برای خانه های دانشجویی)

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل پزشکی در سوئد


کمیته امور اجاره چیست؟

کمیتـه امـور اجـاره نوعی دادگاه است که به رفـع اختــلاف میـان مستاجر و صاحب خانه، کمک میکند. هشت کمیته امور اجاره در کشور سوئد وجود دارد که این کمیته ها در شهرهای استکهلم، وستروس، لینشوپینگ، لینشوپینگ، مالمو، یوتبوری، سوندسوال و اومئو قرارگرفته اند. کمیته امور اجاره در مواقعی که بین موجر و مستاجر توافقی وجود ندارد، تصمیم گیری می کند. در صورتی که شما به کمک نیاز داشته باشید کمیتـه امــور اجــاره به پرسش های شما در مورد قوانین و مقررات جاری هم پاسخ میدهند.

امکان تعویض آپارتمان اجاره ای در سوئد

در صورتی که فردی دارای قرارداد اجاره دست اول آپارتمان باشد، میتواند درصـورت وجود دلایل زیر، آپارتمان خـود را عوض کند:

  1. نیاز فرد به آپارتمانی بزرگ تر
  2.  آپارتمانی با اجاره بهای کمتر
  3.  آپارتمانی نزذیک تر به محل کار

اگر شما قصد دارید آپارتمـان خود را تعویض کنید، صاحب خـانه باید آن را تایید کند. در صورتی که آپارتمان خود را بدون تاییـد صاحب خـانه عـوض کنید، ممکن است قرارداد دست اول خود را از دست بدهید. اما در صورت تایید صاحبخانه حق دارید به مجرد دریافت قرارداد اجاره دست اول، آپارتمان خود را عوض کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام من یه سوال داشتم یک آپارتمان چند اتاق دارد و اجاره سه اتاق چقدره

  2. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر،از کدوم سایت زودتر میشه خونه اجاره کرد؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند