جرم انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی

قانون گذار برای حفظ نظم عمومی و حفظ نظم شرعی، مواردی را جرم انگاری کرده است یعنی به مواردی را جرم تلقی کرده و قابل مجازات می داند.

اما نکته این است که تمام موارد غیر شرعی را جرم تلقی نکرده برخی موارد از گناهان در شرع نام برده شده که حتی گناه کبیره هستند اما قانون گذار آن ها را جرم تلقی نکرده است و برخی موارد را هم جرم تلقی کرده است.

گفتیم که قانون گذار حفظ نظم عمومی و نظم شرعی را در نظر دارد و برای آنان جرم انگاری می کند.

اما آیا قانون گذار در حیطه امور شخصی دیگران نیز ممکن است وارد بشود و جرم انگاری کند یا در حیطه خانواده وارد بشود.

در پاسخ باید گفت بله قانون گذار در مواردی برای حفظ نظم شخصی دست به جرم انگاری زده است.

برای مثال یک شخصی در اطلاعات شخصی خود عکسهایی از خلوت و حریم خصوصی خود دارد و در طی تعاملاتی که با فردی دیگر دارد عکس های خود را با وی به اشتراک می گذارد.

بعد از مدتی جریان به این شکل پیش می آید که آن فرد این عکس ها را ابزاری برای سوء استفاده قرار می دهد و به هر شکلی تصاویر امانت را بخواهد منتشر کند بدون اجازه و یا اینکه به وسیله آن اخاذی کند یا وی را تهدید کند برای مطامع شخص خود.

در این نوشتار قصد داریم که به جرم انتشار عکس های خصوصی افراد بپردازیم.

جرم انتشار عکس خصوصی دیگران

در بالا توضیح دادیم که قانون گذار چنین رفتاری را جرم محسوب کرده است تا افراد از آن سوء استفاده نکنند.

به این دلیل که افراد ممکن است با تهدید به انتشار این عکس ها اخاذی کنند یا اینکه با تهدید به انتشار فیلم یا صوت دیگری از وی اخاذی کنند.

آنچه قابل بیان می باشد این است که قانون نه تنها  انتشار این عکس ها را در فضای مجازی جرم می داند حتی تهدید کردن به این رفتار را نیز جرم انگاری کرده است و از طرفی حتی ” تحریف” عکس ها و فیلم های دیگران را قابل مجازات می داند.

جرم انتشار عکس خصوصی دیگران

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران طبق قانون کاهش حبس تعزیری ۹۹

حساسیت قانون گذار در زمینه مسائل و حریم خصوصی در اینجا نمود دارد به طوری که حتی بدون انتشار فیلم و عکس دیگری تنها به صرف تهدید کردن به این عمل فرد را مستحق مجازات می داند‌.

لذا اگر در همان مثال فردی که در اثر تعامل با کسی عکس هایی از وی داشته وی را تهدید کند به انتشار عکس و فیلم ها بدون آن که حتی به مرحله عمل برسد باز هم مجرم و مستحق مجازات خواهد بود.

حال فرض کنید کسی که تهدید کرده دیگری را به انتشار عکس هایش واقعا این عکس ها را منتشر کند در این حالت وی مرتکب دو عمل شده:

  1. تهدید به انتشار.
  2. انتشار عکس ها که  به مجازات انتشار عکس محکوم خواهد شد.

حال اگر فرد تنها به تهدید بسنده کند با ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مقابل خواهد بود:

هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، ‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از یک ‌ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

دادگاه مخیر است در این صورت یا به شلاق از یک ضربه تا ۷۴ ضربه حکم دهد یا اینکه به حبس حکم بدهد از یک ماه تا یک سال.

تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران

جرم انتشار عکس خصوصی دیگران

در این حالت فرد هم ممکن است تهدید کند یا نکند اما در هر حال عکس های شخصی دیگری را منتشر می کند.

که شاید مثال بارز آن روابطی است که بعضا بین دختر و پسر شکل می گیرد و پس از مدتی این عکس ها وسیله اخاذی می شود.

در اینجا قانون جرایم رایانه ای در ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی آن را جرم انگاری کرده است طبق این ماده:

هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۳۰ روز تا ۱ سال (طبق اصلاحات سال ۹۹) یا جزای نقدی از ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال (طبق جدید ترین تغییرات تعدیل جزای نقدی توسط هیئت وزیران) یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

مجازات انتشار عکس های خصوصی دیگران طبق قانون جدید ۹۹:

همانطور که گفتیم در ماده ۷۴۵ قانون مجازات بخش جرائم رایانه ای (ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه ای) مجازات این جرم بیان شده که طبق آن دادگاه می تواند یا به حبس از ۳۰ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از ۲ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان حکم دهد.

این امکان هم وجود دارد که دادگاه به هر دو مجازات با هم حکم کند.

جرم انتشار عکس خصوصی دیگران

مجازات تغییر یا تحریف فیلم و عکس دیگران طبق قانون جدید

این امر را ماده ۷۴۴ قانون مجازات اسلامی بخش جرائم رایانه ای (ماده ۱۶جرائم رایانه ای)

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون ریال ( ۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا صد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جزای نقدی طبق آخرین تغییرات سال ۹۹ اعمال شده است.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

در اینجا کمی دقت لازم است در اینکه مفاد ماده و نه تبصره به این دلیل که قابل گذشت است طبق اصلاحات سال ۹۹ حبس آن تقریبا ۳۰ روز تا یک سال خواهد بود.

اما اگر جرم فرد مصداق تبصره باشد دیگر این تخفیف و کاهش در کار نیست.

زیرا جرم غیر قابل گذشت است و همان مجازات مندرج در ماده حداکثر می شود یعنی اگر فرد تصاویری را تغییر دهد به صورت مستهجن در آورد هم به دو سال حبس محکوم می شود و هم اینکه به ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم می شود.

مجازات تغییر یا تحریف فیلم و عکس

نتیجه گیری

طبق قانون انتشار عکس های خصوصی دیگران جرم به حساب می آید قانون از این هم فراتر رفته به درستی و تهدید به این کار را هم جرم در نظر گرفته و قابل مجازات می داند. در بالا به هر کدام از این موارد اشاره کردیم.

نکته ی دیگر که قابل ذکر است و مرتبط می باشد تغییر و تحریف عکسها و تصاویر دیگران می باشد که صرف انجام آن یک مجازات دارد و اگر این تغییر به صورت مستهجن باشد مجازات شدید تر را در پیش خواهد داشت.

پس از بررسی جرم های مرتبط به بررسی میزان مجازات آنان طبق قانون جدید کاهش حبس تعزیری و طبق تغییرات جدید در جزای نقدی توسط هییت وزیران پرداخته شد.

سوالات متداول

یا ۳۰ روز تا یک سال مجازات جرم مزبور می باشد یا ممکن است تنها جزای نقدی باشد یا هر دو.

بله این امر جرم است و در ماده ۶۶۹ قانون مجازات جرم انگاری شده که در بالا به آن پرداختیم.

این جرم حیثیت خصوصی دارد و قابل گذشت به شمار می رود مگر آنکه تغییر و تحریف تصاویر به صورت مستهجن باشد که غیر قابل گذشت است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. باران می گوید

    سلام ..ایا کسی که ب جرم پخش کردن عکس ازش شکایت شده رضایت بگیرن حکمی داده میشه دادگاه تشکیل میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پرونده بایگانی میشود.

  2. ... می گوید

    سلام
    من با یه پسری ۶ سال دوست بودم .اوایل این ک هر چی بود هر دو طرف راضی بودیم.ولی بعد از یک مدت ک خواسم ازش جدا بشم شرو کرد به تهدید پخش کردن عکس و فیلم و ابرو ریزی و اینکه به همه میگه رابطه بوده….اگه بکه پای منم گیره .ببشتر برا من بد میشع یا اون؟
    تورو خداکمک کنین من چی کنم

  3. ... می گوید

    سلام
    من با یه پسری ۶ سال دوست بودم .اوایل این ک هر چی بود هر دو طرف راضی بودیم.ولی بعد از یک مدت ک خواسم ازش جدا بشم شرو کرد به تهدید پخش کردن عکس و فیلم و ابرو ریزی و اینکه به همه میگه..اگه بگه پای منم گیره .بیشتر برا من بد میشع یا اون؟
    تورو خداکمک کنین من چی کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      طبق قانون انتشار عکس های خصوصی دیگران جرم به حساب می آید قانون از این هم فراتر رفته به درستی و تهدید به این کار را هم جرم در نظر گرفته و قابل مجازات می داند. جهت کسب اطلاعات حقوقی تکمیلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند