تحصیل پزشکی در اسپانیا؛ بررسی شرایط و هزینه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا

اسپانیا در جنوب غربی اروپا واقع شده، زبان رسمی مردم آن اسپانیایی و همچنین واحد پول این کشور یورو و پایتخت آن مادرید می باشد. اسپانیا از نظر وسعت دومین کشور بزرگ جهان محسوب میگردد. شرایط ورود به دانشگاه های اسپانیا از بقیه کشور های اروپایی بسیار ساده تر میباشد. به همین منظور بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در این کشور را دارند. همچنین هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا نسبت به سایر کشور ها بسیار کمتر می باشد. علاوه بر این دانشگاه های اسپانیا دارای اساتید مجرب و برجسته ای است که پزشکان حرفه ای را پرورش میدهند. دانشجویان با انتخاب دانشگاه های اسپانیا علاوه بر برخورداری از بهترین متدهای آموزشی و فضای علمی، از محیط گرم و صمیمی این کشور نیز بهره مند خواهند شد. نکته قابل توجه در مورد دانشگاه های این کشور این است که ممکن است یک رشته در چند دانشگاه مختلف اسپانیا دارای نوع تدریس متفاوتی باشد. برای ورود و تحصیل در اسپانیا دانشجویان می بایست در آزمون ورودی دانشگاه ها که به زبان اسپانیایی می باشد شرکت نمایند. به منظور شرکت در این آزمون ارائه مدرک لازم جهت داشتن دانش اسپانیایی لازم است. در ادامه این مطلب به بررسی شرایط و مراحل پذیرش و همچنین ویژگی های داشنگاه های اسپانیا میپردازیم.

مراحل تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی در اسپانیا از سه مرحله متمایز تشکیل شده است:

  1. تحصیلات ابتدایی و یا پزشکی اولیه
  2. تحصیلات تکمیلی آموزش عالی
  3. ادامه تحصیلات پزشکی

نکته قابل توجه در این مورد این است که تحصیل پزشکی در این کشور فقط به زبان اسپانیایی ارائه میگردد. اما رشته دندانپزشکی در دو زبان اسپانیایی و انگلیسی ارائه میگردد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا

هزینه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا

امکان تحصیل در رشته پزشکی در دو دانشگاه خصوصی و دولتی امکان پذیر است با این تفاوت که دانشجو باید در دانشگاه های خصوصی شهریه ای بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی بپردازد. در دانشگاه دولتی هزینه تحصیل از ۵۰۰ € تا ۱۵۰۰ € می باشد، در حالیکه در دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل سالیانه ۲۰۰۰۰ € می باشد که البته در بعضی مواقع بسته به شرایط متقاضی می توان برای دریافت بورسیه تحصیلی نیز اقدام نمود. برای دانشجویانی که از کشور های به غیر از اعضای اتحادیه اروپا هستند شهریه پرداختی در رشته پزشکی در اسپانیا بیشتر از این مبلغ است. همچنین شهریه دوره دکترا در اسپانیا تقریبا رایگان میباشد (حداکثر سالیانه حدود ۷۰۰یورو) و زبان تدریس در اغلب دانشگاه های این کشور در این مقطع به زبان انگلیسی می باشد.

برخی از هزینه ها و شهریه های کلی و همچنین مدت دوره تحصیل در دانشگاه های اسپانیا در ادامه ارائه میگردد:

  • پزشکی: طول دوره ۶ سال و شهریه دوره ۲۰،۶۰۰ € در هر سال.
  • دندانپزشکی: طول دوره ۵ سال و شهریه دوره ۲۰،۶۰۰ € در هر سال.
  • داروسازی: طول دوره ۵ سال و شهریه دوره ۱۲،۶۰۰ € در هر سال.
  • پرستاری: طول دوره ۴ سال و شهریه دوره ۹۵۰۰ € در هر سال.
  • دامپزشکی: طول دوره ۵ سال و شهریه دوره ۱۴،۶۰۰ € در هر سال.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا

درمورد دانشجویان ایرانی این نکته قابل ذکر است که دانشجویان قبل از ورود به دانشکده پزشکی باید از مورد پذیرش بودن مدارک فارغ التحصیلی این دانشگاه ها توسط وزارت بهداشت ایران اطمینان حاصل نمایند. برای تحصیل پزشکی در اسپانیا دانشجویان ابتدا باید به مدت ۵ الی ۹ ماه در کالج‌های این کشور شرکت کرده تا برای آزمون ورودی (selectividad) آماده شوند. برای قبولی در آزمون دانش بالای زبان اسپانیایی و همچنین داشتن مدرک دیپلم دوازده ساله ضروری است. دانشجویان بعد از قبولی در این آزمون، می‌توانند به دانشگاه وارد شده و تحصیل خود در این رشته را آغاز کنند. همچنین دانشجویان برای واجد شرایط بودن برای درخواست در هر رشته علوم پزشکی در اسپانیا، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.

شرایط پذیرش در دانشگاه های اسپانیا

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا بستگی به دانشگاه انتخابی شما در این کشور دارد. معمولا اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های دولتی است. تحصیل در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی برای متقاضیان تحصیل پزشکی در اسپانیا با پرداخت شهریه و البته پس از قبولی در آزمون ورودی خواهد بود که به زبان انگلیسی برگزار می شود.

مزایای تحصیل در اسپانیا

  1. امکان کار و زندگی پس از تحصیل در اسپانیا و اروپا
  2. تحصیلات رایگان و کم هزینه
  3. رایگان بودن تحصیل در مقطع دکترا
  4.  کیفیت بالای سیستم آموزسی در اسپانیا
  5.  کم بودن هزینه های زندگی در این کشور نسبت به بسیاری از کشورها
  6.  امکان سفر به سایر کشورهای شینگن

مدت زمان تحصیل در اسپانیا

برنامه های پزشکی در اسپانیا ۶ سال می باشد و در طول این ۶ سال شما می توانید در مرحله اول که دو سال می باشد به صورت مطالعه پیش بالینی با تمرکز بر دروسی از جمله زیست شناسی، فیزیک و آناتومی مشغول به تحصیل میشوید. پس از گذراندن این دروس ابتدایی شما به مطالعه بالینی در بیمارستان مشغول می شوید و تحت نظارت پزشکان در بیمارستان تحصیلات خود را به اتمام می رسانید.

اقامتگاه پزشکی اسپانیا

پس از گذراندن آزمون medicao interno residente sistema که توسط AEMIR انجام می شود، ورود به برنامه اقامت پزشکی امکان پذیر است. متاسفانه، سهم سالانه برای پذیرش فارغ التحصیلان پزشکی/دندانپزشکی خارجی فقط ۴٪ است.

تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در اسپانیا

مدارک و مراحل مورد نیاز پذیرش در تحصیل پزشکی در اسپانیا

  1. درخواست ویزای دانشجویی در اسپانیا
  2.  تهیه اسناد اساسی که برای تهیه ویزا نیاز است
  3. فرم تکمیل درخواست ویزا برای تحصیل پزشکی در اسپانیا
  4. گذرنامه با حداقل ۳ ماه اعتبار
  5. دو عکس گذرنامه
  6. نامه تأییدیه اصلی پذیرش از دانشگاه های اسپانیا
  7.  رونوشت های علمی و رسمی
  8. مدارک مالی و گواهی عدم سو پیشینه

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت تحصیلی در اروپا


مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در اسپانیا

  1. نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج
  2. نامه مبنی بر گواهی عدم سوء پیشینه
  3. نامه مبنی بر تمکن مالی
  4.  نامه مبنی بر گواهی سلامت پزشکی
  5.  مدارک هویتی از جمله گذرنامه معتبر، شناسنامه و…
  6. چند قطعه عکس که به تازگی گرفته شده است

شرایط دریافت ویزای همراه دانشجو

شخصی که برای ادامه تحصیل در اسپانیا ویزای دانشجویی دریافت کرده می تواند برای خانواده خود درخواست ویزای همراه بدهد. البته ویزای همراه که شامل همسر و فرزند زیر ۱۸ سال می باشد در ابتدا صادر نمی شود و فرد دانشجو که با ویزای توریستی وارد شده، باید پس از ثبت نام در دانشگاه و باز کردن حساب بانکی و اجاره ملک و انجام سایر امور مربوطه، اول کارت اقامت دانشجویی خود را دریافت نماید و سپس برای خانواده خود دعوتنامه جهت الحاق صادر نماید.

برخی از بهترین دانشگاه های اسپانیا

  • دانشگاه آلفونسو
  • دانشگاه کامیلو خوزه سلا
  • دانشگاه کارلوس III مادرید
  • دانشگاه کاتولیک سن آنتونیو
  • دانشگاه Cardenal
  • دانشگاه CEU سن پابلو

National University of Medical Sciences دانشگاه ملی علوم پزشکی اسپانیا

بهترین دانشگاه های اسپانیا

درآمد پزشکان در اسپانیا

درآمد پزشکان در اسپانیا بسته به رشته‌ای که در آن تخصص دارد، متفاوت است اما به طور متوسط افرادی که به عنوان پزشک در اسپانیا مشغول به فعالیت می‌شوند مبلغی برابر ۷۰۰۰ یورو در ماه دریافت می‌کنند.

بورسیه تحصیلی در اسپانیا

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های اسپانیا معمولا به افرادی با رزومه های بالا تعلق می گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط تحصیل رایگان در اسپانیا برای شما امکان پذیر میگردد. همچنین بورسیه های تحصیلی آراسموس نیز فقط به دانشجویان اتحادیه اروپا اعطا می شود.

کار بعد از فراغ التحصیلی

برای کار در این کشور و بعد از اتمام تحصیل نکته اولی که باید مورد توجه قرار دهید داشتن دانش زبان اسپانیایی است. فارغ التحصیلان خارجی بعد از تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اسپانیا اگر می خواهند به عنوان پزشک به طور مستقل یا در بیمارستان در اسپانیا مشغول به کار شوند باید پس از اخذ ویزای کاری مجوز دریافت کنند. پس از آن باید در کالج پزشکان استانی که در آن زندگی می کنند ثبت نام کنند. و همچنین درخواست کارت اقامت یک ساله از ضروریات این امر است.

کار دانشجویی همزمان با تحصیل پزشکی

دانشجویان در حین تحصیل پزشکی در اسپانیا اجازه کار دانشجویی پاره وقت و قانونی در حدود ۲۰ ساعت در هفته را خواهند داشت. همچنین میانگین درآمد این کار پاره وقت حدود ۱۰ یورو میباشد.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

رشته دندانپزشکی یکی از زیر شاخه های مهم پزشکی می باشد که در تمام دانشگاه های پزشکی دنیا از جمله اسپانیا تدریس میگردد. رشته دندانپزشکی در این کشور به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه میگردد. مدت زمان این دوره ۵ سال و با شهریه دوره ۲۰،۶۰۰ € در هر سال می باشد. دوره های دندانپزشکی در اسپانیا به صورت زیر است:

  1.  علومی که دندانپزشکی مبتنی بر درک خوب از روش های علمی است، از جمله اصول مربوط به اندازه گیری عملکرد های بیولوژیک، ارزیابی حقایق علمی و تجزیه و تحلیل داده ها؛
  2.  قانون اساسی، بررسی فیزیولوژی رفتار افراد سالم و بیماران و همچنین تاثیر محیط طبیعی و اجتماعی بر سلامت انسان به خصوص نحوه عملکرد پزشکی در این موراد.
  3. ساختار و عملکرد دندان، دهان، فک و بافت های متصل، سلامت و بیماری دندان بهداشت شخصی، سلامت و رفاه جسمانی؛
  4.  روش های بالینی و تکنیکی، به طوری که فارغ التحصیلان موفق بتوانند هر نوع ناهنجاری، صدمات و بیماری در دندان، دهان، فک و بافت متصل به آن را شناسایی و با تمرینات دندانپزشکی از آن پیشگیری کنند، و در صورت تشخیص راه های درمانی آن را بلد باشند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند