توهین به قاضی چه حکمی دارد؟

توهین کردن در بسیاری از موارد در اثر فشارهای درونی است که به فرد وارد می شود.

برای مثال در بیمارستان به علت بیمار بودن یکی از عزیزان تان ممکن است نسبت یکی از کادر بیمارستان عصبانی شوید و توهین کنید در دادگاه هم به این علت که حس می کنید در حال ضایع کردن حق شما هستند ممکن است به قاضی توهینی کرده باشید که قبل از هر چیز باید بدانیم چه رفتارهایی و چه حرف هایی توهین است تا بعد به مجازات توهین به قاضی برسیم.

در ادامه همراه ما باشید تا به این موارد اشاره ای داشته باشیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه حرف و رفتاری توهین به حساب می آید؟

به طور ساده اگر بخواهیم توهین را تعریف کنیم باید گفت هر رفتاری (حالا این رفتار می تواند گفتاری باشد یا رفتاری یا نوشتاری) که باعث کسر شان یک نفر بشود یا باعث بشود که شخصیت فرد، سبک جلوه کند مصداق توهین است.

در حالت گفتاری کسی با الفاظ زشت نسبت به ما پرخاش می کند. در حالت رفتاری مثل این مورد است که نفر یا نفراتی از داخل ماشین در حال عبور به ما (خانم یا آقا) چشمک می زنند یا مثلا علامت شصت نشان می دهد یا علامت لب را نشان می دهد که اینها مصداق توهین می باشند.

به راحتی هر رفتاری نسبت به هر کسی را نمی توان توهین در نظر گرفت اگر علیه شما توهینی واقع شده بهتر است با مشاوران حقوقی مشورت کنید تا بتوانید بهتر کسب اطلاع کنید.

چه حرف و رفتاری توهین به حساب می آید

چه رفتاری نسبت به قاضی توهین است؟

نسبت به بسیاری از افراد، معیار اینکه چه رفتاری توهین و با چه حرف هایی توهین به حساب می آید یکسان است. اما برخی افراد با توجه به جایگاهی که دارند ممکن است رفتاری در مورد آنها توهین محسوب شود در حالی که نسبت به دوست و فامیل و باقی افراد توهین نباشد.

مثال این مورد قاضی است.

شاید رفتاری که ما نسبت به دوست خود انجام دهیم مصداق توهین نباشد و عرف دوستانه مقتضای آن رفتار است اما ممکن است همان رفتار با یک قاضی یا شخص دیگر جرم توهین به حساب بیاید.

مثلا ممکن است در روابط عادی با نزدیکان خود از روی صمیمیت واژه “خفه شو” یا عبارت های دیگر را استفاده کنیم که این جرم نیست اما در مقابل قاضی توهین و جرم به حساب می آید.

مجازات توهین به قاضی چه شرایطی دارد؟

برای آنکه توهین انجام گرفته جرم باشد باید یک سری موارد وجود داشته باشد برای مثال اگر شما توهین کننده بوده اید با آگاهی از اینکه این جمله یا این کلمه توهین آمیز است اقدام کرده باشید مثلا ممکن است به قاضی یا هر فرد دیگری لفظی بگویید که به زبان آذری یا انگلیسی و… است و به شما یاد داده اند بدون آنکه بدانید استفاده از آن توهین به شمار می آید اما اگر آگاه از این لفظ نباشید حتی اگر توهین هم کرده باشید؛ مرتکب جرم نشده اید و مجازاتی در کار نخواهد بود.

در هر حال ممکن است مواردی وجود داشته باشد که باعث شود حتی با وجود انجام توهین، فرد مجرم به حساب نیاید به حکم قانون که در این رابطه بهتر است با مشاوران حقوقی مسئله خود را با جزئیات در میان بگذارید تا کمک کار شما باشند.

مجازات توهین به قاضی چه شرایطی دارد؟

توهین به قاضی چه مجازاتی دارد؟

توهین و مجازات آن قسمت های مختلفی دارد توهین به افراد کارمند دولتی مجازاتی شدید تر از باقی افراد دارد.

توهین به کارمند دولت هر زمان و هر مکان هم شامل مجازات شدید نمی شود و با توجه به وضعیت موجود باید بررسی کرد که نحوه توهین چگونه بوده است.

برای قاضی که کارمند دولت است اگر شما زمان جلسه دادرسی عصبانی شوید و عبارت هایی را به کار ببرید که مصداق توهین هستند مشمول مجازات شدید تر خواهد بود که توصیه می شود با وکلا در این زمینه گفتگو و نظرخواهی داشته باشید تا بتوانید بهتر از موضوع و مسئله شخصی خود آگاه شوید.

مجازات توهین به قاضی در قانون:

در ماده ۶۰۹ قانون مجازات از توهین به قضات سخن گفته شده که طبق آن در صورت اثبات توهین کننده به حبس یک ماه و نیم تا سه ماه محکوم خواهد شد البته حبس شدن فرد بسیار احتمال اندک دارد؛ زیرا قانون راه های بسیاری را در نظر گرفته که فرد حبس نشود.

در این باره بهتر است با مشاوران و وکلای موسسه وکیل تاپ مشاوره بگیرید وکلا و مشاوران بهتر از باقی افراد از مواد قانونی که باعث حبس نشدن افراد می شوند مانند نهاد های ارفاقی آگاهی دارند.

اگر دادگاه به حبس حکم ندهد می تواند به شلاق از ۱ ضربه تا ۷۴ ضربه حکم بدهد.

در کنار انتخاب یکی از این دو مورد فرد به مبلغی جزای نقدی هم محکوم می شود.

توهین به قاضی چه مجازاتی دارد؟

دفاع در برابر شکایت قاضی به جرم توهین

همچنان که گفتیم اگرچه قانون راهه ایی برای مجازات کردن در نظر گرفته اما راه هایی را هم برای بخشش فرد در نظر گرفته که با وجود جرم وی مجازات نشود.

در این مورد توصیه می شود که با وکلای متخصص در سامانه وکیل تاپ راهکار بخواهید تا از راهکار های لازم آگاهی یابید.

نتیجه گیری

توهین و اینکه چه معیاری برای توهین وجود دارد بستگی به عرف آن شهر دارد و اینکه چه رفتاری در آن توهین هست یا نیست.

مجازات توهین به افراد قاضی و کارمندان دولت با افراد دیگر متفاوت است؛ زیرا غیر کارمندان تنها به جزای نقدی ۲ میلیون تا ۸ میلیون تومان محکوم می شوند اما در مورد قضات در بالا توضیح دادیم.

موسسه حقوقی وکیل تاپ با وجود وکلای متخصص در حوزه های گوناگون می تواند در زمینه دفاع یا نحوه دفاع و نوشتن لایحه و شکوائیه کمک کار شما باشند.

سوالات متداول

در اینجا یا به حبس از یک ماه و نیم تا ۳ ماه حکم داده می شود یا اگر به آن حکم داده نشد؛ به شلاق از یک ضربه تا ۷۴ ضربه حکم داده می شود.

برای این کار بهتر است به وکلای متخصص و مشاوران حقوقی مربوطه مراجعه کرد.

قاضی تحت عنوان کارمند دولت به معنای عام قرار می گیرد و توهین به آن بر خلاف افراد دیگر مجازات شدید تر دارد که در بالا اشاره کردیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
6 نظرات
  1. ا ب می گوید

    سلام وخسته نباشید ایازنی که محکوم به تمکین شده وحکمش اجرا شده وبرای بار دوم شکایت اتهام ضرب وجرح کند واگر اتهام برتی باردوم ثابت شود تصمیم دادگاه چه خواهد بود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حکم قطعی درخصوص ارتکاب ضرب و شتم زوجه توسط زوج از مصادیق خوف بر زیان بدنی زوجه و مانع صدور حکم الزام به تمکین محسوب می شود. شما می توانید در خصوص کسب اطلاعات لازم درمورد شرایط طلاق به دلیل ضرب و جرح با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.

  2. مهدی می گوید

    با سلام و احترام
    اگر قاضی توهین کند و جواب هرچی توهین کرده را با یک جمله بهش برگردانی،،مثال توهین کرد و من هم گفتم حتمآ خودتون لیاقت این کلمات و عبارات را دارین،،حکمش چیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مجازاتش توهین را دارد و در صورت اثبات به جریمه نقدی طرف محکوم خواهد شد.

  3. علی پوری می گوید

    با سلام
    اگر به قاصی بگوییم دارید ناحق قضاوت میکنید یا بگوییم دارید طرف ناحق را میگیرید توهین است؟
    یا قاضی بگوید شما حرف نزنید و ما در جواب بکوییم خودت خرف نزن
    آیا توهین است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله توهین است در صورت تنظیم صورت جلسه می تواند بابت توهین تحت پیگرد قرار دهد شما را برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند