چگونه به قبرس مهاجرت کنیم / معرفی روش های مهاجرت و اقامت در قبرس

قبرس کشوری جزیره ای است که در شرق دریای مدیترانه واقع شده است و سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه به شمار می رود. کشور قبرس به دو بخش تقسیم میشود که این تقسیم بندی در سال ۱۹۷۴ پس از حمله ترکیه به قبرس ایجاد میشود. پس از حمله قبرس شمالی تحت تصرف ترکیه درآمد و جزیره قبرس به دو قسمت مجزا تقسیم شد؛ قبرس شمالی که ترک نشین است و زبان ساکنان آن ترکی میباشد و پیرو دین اسلام هستند و قبرس جنوبی که یونانی نشین است و ساکنینش به زبان یونانی صحبت می کنند و دین آنها ارتودوکس میباشد.

همچنین پایتخت آن شهر نیکوزیا می باشد. قبرس جنوبی عضو اتحادیه اروپا و در حوزه یورو است (نکته قابل توجه این است که قبرس جنوبی چون عضو اتحادیه اروپا می باشد، دریافت اقامت قبرس به معنای دریافت اقامت اروپا به شمار می رود و قبرس جنوبی به مراتب شرایط بهتری جهت مهاجرت نسبت به قبرس شمالی دارد) قبرس شمالی هم یک مرکز مهم در قلب دریای مدیترانه به شمار می رود که در تقاطع اروپا و آفریقا و آسیا قرار دارد. همچنین اقتصاد قبرس شمالی رشد بسیار عالی داشته است و این کشور در زمینه حمل و نقل و بخش های حقوقی و خدماتی نیز بهبود جدی به همراه داشته است.

مساحت این کشور ۹۲۵۱ کیلومتر مربع است. واحد پول این کشور نیز یورو می باشد. همچنین کشور قبرس دارای فرهنگی بسیار غنی می باشد. به طور کلی این کشور سالیانه شش میلیون مسافر و توریست را به خود جذب می نماید و مکانی مناسب برای افراد شاغل در مسائل توریستی میباشد، شغل هایی مثل تور لیدر، مترجم، رزرواسیون و سایر شغل های مرتبط با هتلداری نظیر آشپزی از این دسته مشاغل به شمار میروند.

اقامت در قبرس

راههای مهاجرت و اقامت در قبرس

در قبرس برخلاف بقیه کشورهای اروپایی مثل آلمان، اتریش، دانمارک، هلند و…. که درآمد افراد متخصص بالاتر است، میزان حقوق و دستمزد نسبتا پایین است و ارزش گذاری بالایی برای تخصص و مهارت افراد در نظر گرفته نمیشود.

مراقبت‌های پزشکی در کشور قبرس جنوبی کاملا رایگان می باشد. نکته قابل توجه در مورد این کشور این است که جرم و جنایت در قبرس شمالی بسیار کم است و یکی از مهمترین دلایل رشد مهاجرت به قبرس شمالی کمبود جرم و جنایت در این کشور می باشد.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۰ آمار مهاجران ایرانی به قبرس جنوبی حدود ۲۶ درصد بیشتر از سال گذشته پیش بینی شده است. روش های مختلفی جهت مهاجرت به قبرس و اخذ اقامت در این کشور وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی راه های مختلف مهاجرت و اقامت در قبرس و همچنین شرایط و مراحل آن می پردازیم.به طور کلی اقامت قبرس به دو صورت دائم و موقت صادر می گردد.

در صورتی که اقامت قبرس را داشته باشید، می توانید در این کشور زندگی کنید و هر چند بار که می خواهید به این کشور رفت و آمد داشته باشید. به طور کلی ۸ روش برای مهاجرت به قبرس وجود دارد که به طور کامل توضیح داده میشود.

روش های مهاجرت به قبرس

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

۱- مهاجرت کاری به قبرس

مهاجرت به قبرس از طریق کار با مدرک تحصیلی و داشتن سابقه کار مرتبط با مدرک امکان پذیر است. همچنین جهت پیدا کردن کارفرمای تبعه قبرس مناسب که پیشنهاد شغلی داشته باشد باید اشراف کاملی در زمینه شغلی خود داشته باشید.

کارفرمای قبرسی باید اثبات نماید که هیچ داوطلب واجد شرایطی جهت کار در شغل مورد نظر موجود نمی باشد.پیشنهاد شغلی در مرحله نخست باید توسط وزارتخانه و همچنین اداره کار قبرس مورد بررسی قرار بگیرد و پس از اثبات اینکه نیروی مورد نیاز در ارتباط با آن کار در قبرس وجود ندارد و به نیروی خارجی نیاز است و در صورت تایید نهایی اداره کار، باید پیشنهاد کار مهر شده خود را که توسط وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی این کشور مورد تایید قرار گرفته شده و مهر شده است به همراه سایر مدارک خود به سفارت کشور قبرس ارائه کنید.

در حال حاضر کشور قبرس در رشته های فنی مهندسی بیشتر به نیروی کار نیاز دارد. پس از دریافت اقامت قبرس از طریق کار در ابتدا یک اقامت ۱ ساله دریافت می کنید و بعد از آن در صورتی کار خود را حفظ کنید وبه مدت ۵ سال اقامت خود را تمدید کنید، می توانید برای اخذ اقامت دائم قبرس اقدام نمایید.همچنین اشخاصی که در حوزه های هنری صاحب سبک و حرفه خاصی هستند، در صورت دریافت دعوت نامه از کارفرمای خود امکان فعالیت در این کشور را دارند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار قبرس:

  1.  اجازه اقامت یکساله
  2. گواهی عدم سوء پیشینه
  3.  قرارداد کاری حداقل به مدت یکسال
  4.  ویزای موقت قبرس اخذ شده از سفارت قبرس
  5.  بیمه نامه
  6.  پاسپورت (با اعتبار ۳ سال)
  7. رسید پرداخت هزینه به اداره کار قبرس
  8.  نامه تمکن مالی

عکس قبرس

۲- مهاجرت از طریق خرید ملک در قبرس

در واقع خرید ملک یکی از ساده ترین روش ها جهت اخذ اقامت قبرس میباشد و همچنین شما در زمان کوتاهی می توانید از طریق این روش اقامت دائم اروپا را دریافت نمایید. در این روش علاوه بر دریافت اقامت این کشور میتوانید پاسپورت این کشور را نیز دریافت کنید و از مزایای اعتبار پاسپورت قبرس استفاده نمایید.

با خرید خانه ای به ارزش ۲۰۰ هزار یورو واجد شرایط دریافت اقامت قبرس میشوید. نکته قابل توجه این است که در این روش اقامت دائم قبرس جنوبی و یا همان اقامت اروپا را دریافت میکنید. بعد از امضا قرارداد خرید ملک، وکیل فرد مراحل ثبت خرید و ثبت مدارک مهاجرتی شخص و خانواده اش را آغاز میکند. این پروسه معمولا در کمتر از ۳ ماه به طول می انجامد. شما می توانید با حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در قبرس برای خرید املاک اقدام کنید. اما باید این املاک را در این کشور اجاره دهید.

به دلیل اینکه این اقدام به عنوان سرمایه گذاری محسوب می شود و این سرمایه گذاری علاوه بر اینکه برای خود شما منفعت دارد برای دولت قبرس هم باید دارای منفعت باشد.

مراحل کلی خرید ملک در قبرس:

  •  اخذ مجوز ثبت دارایی از دولت قبرس
  •  ارائه مدارکی مبنی بر تمکن مالی کافی جهت خرید ملک و پرداخت مالیات یکساله آن
  • درخواست اجازه نامه برای اموال غیر منقول
  •  پراخت هزینه خرید ملک
  • پرداخت هزینه اموال
  • پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

مدارک مورد نیاز جهت خرید ملک در قبرس:

  • پاسپورت
  • ارائه نامه تمکن مالی بانکی
  •  عکس پاسپورت( ۴ عدد)
  • یک نسخه از قرارداد خرید اموال
  •  ارائه بیمه نامه
  • سپرده( ۲ الی ۳ میلیون یورو)
  •  پرداخت ۵۵۰ یورو

عکس کشور قبرس

۳- مهاجرت از طریق تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس، به طور مستقیم منجر به اخذ اقامت این کشور نمی شود و برای اخذ اقامت فرد باید ویزای تحصیلی خود را به نوع دیگری تبدیل کند. مثل ویزای کاری و یا از روش هایی مثل ازدواج و سرمایه گذاری اقدام کند. در صورتی که ویزای تحصیلی کشور قبرس جنوبی را دریافت نمایید، می‌توانید برای همسر و فرزند تا سن ۲۸ سال و یکی از اعضای والدین خود ویزای همراه نیز اخذ نمایید. اما در این روش همراه شما اجازه کار در کشور قبرس جنوبی را نخواهد داشت.

  • مقطع کارشناسی در کشور قبرس جنوبی ۴ سال زمان میبرد و در این دوره باید به طور دقیق واحدهای درسی را پاس کنید.
  •  برای ورود به مقطع ارشد باید مدرک کارشناسی داشته باشید و باید ریزنمرات خود را ارائه نمایید و همچنین باید پروپوزال خوبی ارائه دهید.
  •  مقطع دکترا در کشور قبرس جنوبی ۴ سال می باشد و همچنین رزومه تحصیلی شما در پذیرش برای این مقطع بسیار مهم است. شما باید از نظر پژوهشی در وضعیت خوبی باشید و بتوانید از فضای تحصیلی خود به طور دقیق دفاع نمایید. همچنین باید استاد راهنما داشته باشید و شرایطتان برای دفاع از رساله مهیا باشد.

زبان تحصیل در دانشگاه های قبرس

زبان تحصیل در قبرس جنوبی انگلیسی می باشد.شما باید مدرک زبان آیلتس با نمره بالای ۵/۵ داشته باشید. نکته قابل توجه این است که قبرس جنوبی یکی از بهترین کشورهایی است که توانسته به رتبه خوبی در زمینه دکترا دست پیدا کند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی قبرس:

  • کپی معتبر تمامی مدارک تحصیلی
  •  کپی پاسپورت معتبر (اعتبار حداقل ۲ سال)
  •  گواهی عدم سوء پیشینه
  •  گواهی سلامت
  •  گواهی تمکن مالی
  •  عکس پاسپورتی (۴ قطعه)

قبرس

۴- مهاجرت از طریق اثبات تمکن مالی

در این روش نیازی به خرید ملک نیست و شما میتوانید فقط با ارائه اسناد مالی در ایران مثل حساب بانکی و یا سند مالکیت می توانید اقامت قبرس را اخذ نمایید.

۵- از طریق ازدواج

در این روش فرد با ازدواج با کسی که اتباع کشور قبرس شمالی است می تواند بعد از گذشت سه سال اقامت دائم بگیرد.

کشور قبرس

۶-مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

یکی از بهترین و سریعترین روش های مهاجرت به قبرس، سرمایه گذاری در این کشور به خصوص از طریق خرید ملک می باشد. همچنین مزایای سرمایه گذاری در کشور قبرس شمالی بسیار بالا میباشد. در این روش با بودجه مناسب افراد در عرض ۳ ماه می‌توانند اقامت دائم در این کشور را اخذ کنند.

۷-مهاجرت از طریق پناهندگی

این روش غیر قانونی و غیر مجاز است و خطر های جانی و مالی بسیاری در این راه برای متقاضیان وجود دارد و دردسرهای زیادی را در پی دارد. به همین دلیل در لیست آخرین روش های موجود قرار می گیرد.

کشور قبرس اگر چه کنوانسیون ژنو را امضا کرده اما اصلا موافق پذیرش پناهجویان نیست و برای قبول این افراد سختگیری های بالایی دارد و احتمال اخراج افراد و بازگشت به کشور خودشان وجود دارد. پناهجویان باید درخواست خود را به اداره مهاجرت و اداره پلیس کشور قبرس ارائه کنند و بعد از آن زمان بررسی درخواست پناهندگی حدود ۶ ماه الی ۱۲ ماه طول میکشد.

پناهجویان نخست در کشور قبرس تا زمانی که پرونده آن ها توسط دادگاه این کشور مورد بررسی قرار بگیرد حدود ۱۸ الی ۲۲ ماه بازداشت و زندانی می شوند. بعد از موافقت با درخواست پناهندگی فرد، به او یک محل سکونت برای زندگی در این کشور اعطا می گردد. همچنین مبلغی را به عنوان کمک هر ماه باید به پناهجویان پرداخت کند.

مهاجرت و اقامت در قبرس

۸-مهاجرت به قبرس از طریق تولد

تابعیت از طریق تولد در کشور قبرس جنوبی، سیستم خون می باشد. در این روش فرزند متولد شده در صورتی که پدر و مادر او تابعیت کشور قبرس جنوبی را داشته باشند می‌تواند در لیست تبعه قبرس جنوبی قرار گیرد. اگر فرزندی از پدر قبرسی و مادر غیرتبعه در خارج از خاک قبرس متولد شود، می تواند اقامت و تابعیت قبرس را از طریق پدر خود اخذ کند. عکس این مسئله نیز وجود دارد.

همچنین اگر فرزندی در خاک قبرس تولد یابد، اما والدین او مشخص نباشند یا والدین بدون تابعیت باشند؛ فرزند متولد شده می تواند اقامت و تابعیت قبرس را اخذ کند.

شرایط اخذ پاسپورت قبرس جنوبی

جهت اخذ پاسپورت قبرس جنوبی باید ۷ تا ۱۰ سال در این کشور زندگی نمایید. همچنین باید بتوانید از نظر بودجه و تمکن مالی در وضعیت خوبی قرار گرفته باشید. پاسپورت قبرس اجازه استفاده از حقوق شهروندی را به شما می دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
6 نظرات
  1. مجید می گوید

    سلام من مهندس مکانیک هستم قصد گرفتن اقامت کاری در قبرس شمالی یا جنوبی را دارم همچنین همسرم مهندس کامپیوتر گرایش نرم افزار است پیشنهاد شما برای اخذ اقامت کاری چیست؟
    باسپاس فراوان

  2. ناشناس می گوید

    سلام خانم دکتر ما در قبرس جنوبی برای حل مشکل مستاجر نیاز به وکیل داریم آیا شما در این مورد میتوانید ما را راهنمایی بفرمایید . شماره تماس مربوط به همسرم در تهران میباشد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  3. علیرضا می گوید

    سلام
    آیا با خرید ملک به ارزش دویست هزار یورو میتوان اقامت دایم قبرس جنوبی را اخذنمود؟

  4. اصغر رحمانپور می گوید

    سلام
    آیا دفتر وکالت شما در قبرس است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دفتروکالت ما در تهران می باشد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند