صداقت در زندگی مشترک و عواقب بی صداقتی

وقتی نکاح برقرار و رابطه زوجیت شکل می گیرد زوجین در مقابل هم وظایفی خواهند داشت مهمترین وظیفه مشترک زوجین رعایت حسن معاشرت و همکاری بین زوجین است. مهمترین ركن زندگی مشترک و از توابع وظیفه زوجین مبنی بر حسن معاشرت و همکاری، داشتن صداقت در زندگی مشترک است. نکاح و خانواده نهادی است که در آن اصول اخلاقی و وظایف اخلاقی پررنگ تر و الزامی تر جهت پایداری آن می باشند. هر چقدر در سیستم خانواده اصول اخلاقی بیشتر رعایت شود و اهمیت بیشتری به موازین اخلاقی داده شود نظام خانواده پایداری بیشتری داشته و از گزند و آسیب در امان خواهد ماند و یکی از دلایل از هم پاشیدگی خانواده ها در دوران گذار در ایران نیز همین عدول از اصول اخلاقی می باشد.

منظور از صداقت در زندگی مشترک چیست؟

منظور از صداقت در زندگی مشترک این است که شما اطلاعات صحیحی در باب خودتان افکارتان و علایق و موارد موردعلاقه و یا عدم علاقه تان را با طرف مقابل در میان بگذارید. گذشته شما، فعالیت روزانه تان و طرحهای آینده و احساساتتان و برنامه هایتان باید برای شریک زندگی تان روشن باشد و پنهان کاری در این زمینه نوعی بی صداقتی و عدم رعایت حقوق همسر می باشد. البته برخی جوانان در زمینه میزان این صداقت پرسش نموده اند که اصولاً مشاوران خانواده و ازدواج پیشنهاد می کنند اگر در گذشته تان امری بوده که بیان آن برایتان دشوار است و یا گمان می کنید دانستن آن نه تنها کمکی به زندگی تان نمی کند بلکه ممکن است برهم زننده زندگی تان نیز باشد می توانید مساله را به طور کلی و بدون جزئیاتی که سبب آشوب در رابطه تان شود با طرف مقابل در میان گذارید. در واقع گذشته هر شخص متعلق به خود اوست مگر اینکه در حال و آینده او نقش اساسی داشته باشد وگرنه اگر اشتباهی در گذشته داشتید و تاثیری در زندگی حال و آینده تان ندارد دلیلی ندارد با بیان آن به سلامت روانی زندگی مشترک تان آسیب بزنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کارکردهای صداقت در زندگی مشترک

صداقت در زندگی مشترک تاثیر و کارکرد بسیار مهم و اساسی دارد: دو كاركرد مهم صداقت در زندگی مشترک عبارتست از:

  1. میزان تناسب و سازگاری شما را مشخص می کند.
  2. در خوشبختی و رضایتمندی زوجین از زندگی موثر است.

یکی از مهمترین مسایل در زندگی مشترک، این است که شما بتوانید نقاط اشتراکتان را یافته و آن را بسط دهید و در مورد نقاط مورد اختلاف با یکدیگر به توافق و تفاهم برسید. شناخت صحیح از یکدیگر مستلزم این است که با یکدیگر به صداقت رفتار کرده و همدیگر را کاملاً بشناسید. درمورد نقاط تفاوت و عدم اشتراک نیز با یکدیگر به یک فهم مشترک و یک تفاهم برسید. تمامی این امور منجر خواهد شد به احساس رضایتمندی زوجین نسبت به زندگی. بنابراین اگر خوشبختی خودتان برایتان اهمیت دارد در زندگی مشترک و در زمان آشنایی قبل از ازدواج با یکدیگر صادقانه صحبت کنید و خودتان را صادقانه به هم بشناسانید چه بسا بی صداقتی شما منجر به یک اختلاف بزرگ و نابودی زندگی مشترک تان گردد.

چرا باید با همسرم صادق باشم؟

چرا باید با همسرم صادق باشم؟

بارها مراجعین از ما سوال نموده اند که چرا باید با همسرم صادق باشم؟ گاهی صداقت من باعث سواستفاده همسرم می شود. در پاسخ به این سوالات باید افزود: اصلی ترین رکن در زندگی مشترک این است که شما با هم صادقانه رفتار کنید و هم شناخت تان از هم کامل باشد و هم بتوانید با یکدیگر بهتر رفتار و زندگی کنید. در واقع زندگی مشترک مانند بنایی است که ستون هایی محکم آن را استحکام بخشیده اند. استحکام اصلی زندگی، داشتن صداقت و همراهی صادقانه زوجین با یکدیگر است. در واقع این که شما خود واقعی تان را به همسرتان معرفی و می شناسانید این فایده را دارد که درک بهتری از هم و از نیازهای هم می یابید و این امر به سازگاری شما کمک وافری خواهد نمود. در واقع ازدواج امری پیچیده است که دو نفر با جنسیت، شرایط، نوع تربیت و خانواده های مختلف در کنار هم قرار می گیرند و الزاماً تفاوت های بسیاری نسبت به هم دارند. مهمترین مولفه جهت پایداری روابط زوجین و دستیابی به سعادت زناشویی این است که شما درک درستی از همدیگر و از وظایفتان نسبت به هم داشته باشید.

زمانی که شما صادقانه با یکدیگر برخورد می کنید در واقع نوعی دوستی و محبت بین شما شکل می گیرد و علاوه بر این که صداقت به سازگاری زن و شوهر در زندگی مشترک و در فراز و نشیب ها كمک مي ‌كند، باعث درک بهتر آنان از يكديگر نیز می شود. صداقت به زندگی شما رنگ و بوی دوستی و محبت داده و امكان كمک گرفتن و حمايت در مواقعی را كه به ياری ديگران نياز داريم افزايش مي ‌دهد. همانگونه که می دانید یکی از تکالیف غیرمالی مشترک میان زن و مرد در نکاح رعایت حسن معاشرت و همکاری در امور زندگی است. صداقت این همکاری را افزایش داده و در جهت بهبود رابطه شما تاثیرات مثبتی دارد. در واقع صداقت سبب مي‌ شود تا رفتار شما در حیطه خانواده بر اساس عقل و منطق شکل گرفته و رفتار عاقلانه تری نسبت به یکدیگر داشته باشید.

صرف نظر از تاثیراتی که صداقت در آرامش زندگی و رابطه زناشویی شما دارد می تواند در آرامش شخصی و درونی شما نیز نقش مهمی ایفا کند. زمانی که شما امری را از همسرتان پنهان می کنید در واقع خودتان در زجر و تنش روحی خواهید بود. زیرا مدام از افشای بی صداقتی خود می ترسید و این استرس و اضطراب ناشی از پنهان کاری بیشتر از اذیت همسرتان، خودتان را اذیت خواهد کرد. در واقع صداقت با خود نتیجه ای درون زاد به همراه دارد و آن این است که ذهن در صلح و آرامش خواهد بود و با خود به آرامش می‌رسد، در واقع صداقت یک اصل اساسی اخلاقی است که صرف نظر از زندگی مشترک و رابطه با همسرتان در تمام امور زندگی به آن نیاز دارید و در زندگی اجتماعی و شخصی باعث عزت آبرو و آرامش درونی شما خواهد شد.

عادتهای خوب و مثبت اساس و پایه زیربنایی زندگی و منش شما هستند و هیچ عادتی به اندازه صداقت نمی‌تواند روی منش و آبروی انسان تاثیر بگذارد. صداقت یكی از بزرگترین خصوصیات انسانی است.

دلایل عدم صداقت در زندگی چیست؟

دلایل عدم صداقت در زندگی چیست؟

بیشتر اوقات افراد در جهت کسب حمایت عاطفی اطرافیان و به خصوص همسر به دروغگویی روی می آورند. هرچند برخی از افراد به طور مادرزادی و بر اثر تربیت نادرست دروغ می گویند منتها بیشتر مواقع افراد به علت اجتناب از دردسرهای صداقت و خوب به نظر رسیدن در دید اطرافیان دروغ می گویند و متاسفانه از عواقب آن اطلاع ندارند و یا نسبت به آن بی اهمیت هستند.


بیشتر بخوانید: خیانت در زندگی مشترک


عواقب بی صداقتی چیست؟

یکی از مهمترین عواقب بی صداقتی در زندگی این است که زن و شوهر نسبت به هم بی اعتماد و بی علاقه می شوند. در واقع ممکن است شما بخاطر بی صداقتی در امری کوچک و کم اهمیت تر آسیبی بزرگ به زندگی مشترک و خانواده تان بزنید. متاسفانه در باب روابط خارج از محیط خانواده و در باب امور مالی برخی مردان نسبت به همسرشان بی صداقت هستند و البته همسرشما که نزدیک ترین فرد به شما در زندگی است خیلی راحت تر از آنچه گمان می کنید می تواند این امر را بفهمد و این می تواند آغاز بی اعتمادی و فروپاشی خانواده باشد.

البته علی رغم تاکیدی که درباب صداقت می شود، تجسس در امور همسر را به شدت نفی می کنیم. داشتن سوءظن و تجسس در امور همسرتان مانند چک کردن گوشی همسر، چک کردن حساب و کتاب و تمام جزییات و مکالمات او یک رفتار بیمارگونه است و اتفاقا این نوع رفتارها زمینه خیانت خواهد بود. بهتر است که با عقل و منطق همسر خود را انتخاب و با عشق و عقلانیت و اخلاق با او رفتار نموده و با اعتماد نسبت به یکدیگر رفتار نمایید. زیرا تجسس و سوءظن می تواند نابود کننده زندگی مشترک شما شود.

عشق و محبت و صداقت به همسر

آیا صداقت در زندگی مشترک حد و مرزی دارد؟

در پاسخ به سوال فوق باید افزود: بله صداقت در زندگی مشترک دارای حدودی است و حد و مرز آن این امر است که به شناخت شما از هم کمک کند و باعث الفت و انس بیشتر نسبت به هم شود نه این که ساده لوحانه در برخی موارد بی اهمیت باعث آزار یکدیگر شوید و بگویید خب من صادقانه رفتار کردم. در نمونه ای از زوجین در باب ظاهر همسرشان سوال شد و مشاهده شد که برخی زوجین با ساده لوحی در باب ظاهر طرف مقابل اظهاراتی می کردند که باعث اختلافات شدید بعدی می شد. در واقع شما این شخص با این ظاهر و شخصیت را پسندیدید و با هم زندگی می کنید بیان برخی موارد که ایجاد اختلاف بیشتر می کند و در بهبود رابطه شما نه تنها نقش مثبت ندارد که نقش و آثار منفی نیز دارد صحیح نمی باشد. صداقت در بیان برخی دلخوری های مقطعی که می توان ب آرامش و در زمان بهتری بیان شود، در همان موقع رنجش و عصبانیت می تواند بی مهارتی بزرگی در زمینه رفتار با همسر تلقی شده و زندگی شما را با تنش و آسیب بزرگی روبرو کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. علی اخمدی می گوید

    من ۱۸ ساله متاهل شدم ولی همسرم بعضی اوقات دروغ میگه بهم ایا مجازاتی هست برای این مشکل یا خیر؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      خیر صرف دروغ گفتن مجازاتی ندارد.

  2. مصطفی می گوید

    همسرم نسبت به من صداقت ندارد،برخی مواقع به من دروغ میگوید،

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند