بررسی قانون جنجالی ازدواج اجباری تا ۲۸ سالگی و سرانجام آن

بحث ازدواج اجباری یک بحثی بود که این روزها خیلی سر زبان ها افتاده بود و بعضی ها با آن به صورت طنز برخورد می کردند. این بحث شامل این نظریه بود که تا سن ۲۸ سالگی تمامی افراد باید ازدواج کنند و اگر ازدواج نکنند یک سری شرایط و محدودیت ها قرار داده بودند که شامل حال آنها می شد.

ازدواج اجباری خدمت به بشریت!!!

در رابطه با این قانون سردبیر نشریه روزنامه سراج این گونه بیان می کند که دولت‌ها باید قانون تسریع ازدواج را حمایت کنند و سریعاً آن را به تصویب برسانند و اجرا کنند چراکه تصویب این قانون به نفع خود این افراد می باشند و این قانون از آنها حمایت می‌کند و در واقع با گذاشتن این قانون به آنها خدمت کرده ایم.

زیرا برای اینکه اقتصاد کشور توسعه پیدا کند و این موضوع برای دولتها یک هدف می باشد و ازدواج میتواند یک اصل اساسی و ضروری برای آن باشد.

قانون ازدواج اجباری در 28 سالگی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قانون های ازدواج اجباری ادریسی از کم کردن درآمد شخص مجرد تا به زور ازدواج کردن او!

قانون ۱۲ گانه ای که این سردبیر روزنامه یا حجت الاسلام ادریسی بیان داشته است شرح زیر می باشد:

  •  اولین قانون: سن شروع ازدواج اختیاری ۱۷ سال می باشد در پایان ۲۸ سالگی می باشد و اگر کسی تا به این سن ازدواج نکند باید به اجبار آن را به ازدواج با شخصی درآورد.
  • دومین قانون: اگر کسی همچنان بعد از سن ۲۸ سالگی تمایلی به ازدواج کردن نداشته باشد یک ربع از درآمد آن از طریق کسب و کار گرفته می‌شود و به شخصی که فقیر است و قصد ازدواج کردن دارد داده میشود.
  • سومین قانون: در این دوره اگر شخصی بیمار شود و ازدواج نکرده باشد هزینه درمان رایگان میباشد و اگر یک بیماری بدون علاج داشت از ازدواج کردن با او باید خودداری شود. اگر بیماری او معالجه شد و ازدواج نکرد باید تمام هزینه‌های ازدواج یک زوج را بپردازد.
  •  چهارمین قانون: اگر شخصی در دوره ازدواج اختیاری، ازدواج نکند از تمامی شغل های مدیریتی و تدریس و همچنین عضو شدن در هیئت علمی محروم می شود.
  • پنجمین قانون: کسانی که دارای مشاغل می باشند و کسب و کار و درآمد دارند به آن تعداد از جوانانی که در دوره ازدواج اختیاری هستند وام ازدواج و خودکفایی بدهند؛ به مدت دو تا سه سال از پرداخت مالیات معاف می گردند.
  • ششمین قانون: کسی که بالای ۴۰ سال سن دارد و فرزندی ندارد و همچنین از لحاظ جسمی و مالی شرایطش را داشته باشد وظیفه دارد که از یک تا چهار فرزند از کودکان کار و یا شیرخوارگاه او را به فرزندی قبول کند.
  • هفتمین قانون: هر کسی که در این دوران ازدواج کند و اگر برادر بزرگترین داشته باشد تا از خانواده اش سرپرستی کند او را استخدام رسمی در اداره های دولتی می کنند و اگر شخص مورد نظر دختر باشد و برادر بزرگتری داشته باشد تا از خانواده اش حمایت کند شوهر او تا زمانی که والدین دختر در قید حیات باشند از پرداخت مالیات و شامل معافیت سربازی می گردد.
  • هشتمین قانون: اگر کسی در دوره ازدواج اختیاری ازدواج کرد و از لحاظ مالی توانایی نداشته باشد دولت به او زمین و یا محل مسکونی و یا مغازه می دهد که نزدیک به شهر والدینش باشد و این زمین و… به او داده‌اند قابل بازگشت است.
  • نهمین قانون: اگر کسی در دوره ازدواج اختیاری ازدواج کند از سربازی معاف می گردد و دولت یارانه بیشتری به او می پردازد.
  •  دهمین قانون: اگر کسی بدون اینکه ازدواج کرده باشد و به سفرهای علمی و غیر زیارتی برود؛ عوارض خروج آن بیشتر از بقیه افراد است برگرد بدون عذر موجه ای همسر خود را با خود نبرد و یا اینکه در همان جا ازدواج کند نیمی از اموال و دارایی او به همسر اول و فرزندانش می رسد.
  •  یازدهمین قانون: کسانی که دانشجوی درس طلبگی می باشد برای اینکه بخواهد ادامه تحصیل دهد تنها می تواند به مدت دو سال در ازدواج تاخیر داشته باشد.
  •  دوازدهمین قانون: در ازدواج اختیاری و ازدواج اجباری اگر طرفین دوره های حقوق متقابل زن و شوهر همچنین تربیت فرزندان را بگذرانند به وام ازدواج آنها مبلغ ۵ درصد اضافه می گردد.

واکنش مجلس نسبت به خبر ازدواج اجباری

 یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه با یکی از روزنامه ها اعلام کرد که تمامی این اخبار یعنی ازدواج اجباری واقعیت ندارد. هیچ‌ یک از نمایندگان مجلس همچنین طرحی را پیشنهاد نکرده‌اند و این خبرها را ساخته اند تا علیه نمایندگان مجلس یک فضا سازی انجام داده باشند.

ایشان اعلام کرد که نمایندگان مجلس وقتشان را صرف این موضوعات نمی کنند؛ زیرا مباحث مهم تری از قبیل معیشت و اقتصاد وجود دارد که که بخواهند به آن بپردازند.

واقعیت مساله ازدواج اجباری چیست؟

اما واقعیت چیست؟ واقعیتی میباشد که این مطلب پیشنهاد هیچ‌یک از اعضای مجلس نمی باشد و این مطلب اولین بار در یکی از سایت های خبری بدون هیچ اسم و رسمی با نام قانون ۱۲ گانه ازدواج منتشر شد و سپس پایگاه های خبری این متن را از طرف حجت الاسلام ادریسی سردبیر نشریه سراج می باشد انتشار کردند.

قانون ازدواج اجباری

نظر مراجع تقلید در خصوص ازدواج با زور و اجبار

مراجع تقلید درباره ازدواج اجباری چه نظریه ای دارند؟

بسیاری از مراجع تقلید و علما همچنین متخصصین احکام ازدواج اجباری را کاملا ممنوع اعلام کردند. بعضی از علما گفته اند عقدی که اجبار در آن باشد باطل است.

همچنین آیت الله خامنه‌ای فرمودند:

“اگر بعد از ازدواج اجباری زن و مرد از یکدیگر راضی باشند و بگویند که به این عقد راضی هستم بنابراین عقد آنها صحیح می باشد.”

حکم ازدواج اجباری چه می باشد

 بر اساس ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی و اصولی که در عقدهایی که اکراهی هستند نکاح در در این گونه عقدها غیر نافذ است؛ زیرا باید منتظر بمانیم و ببینیم که شخصی که با اکراه به این عقد راضی شده است بعد از عقد رضایت می‌دهد و راضی می شود یا خیر به همین دلیل این عقد غیر نافذ است.

عواقب ازدواج اجباری

  1. فرار کردن از منزل
  2. مورد آزار و اذیت و ضرب و جرح قرار گرفتن
  3. به وجود آمدن فرزندان بیمار
  4. قتل های خانوادگی و بزهکاری
  5. افسردگی و…

سوالات در خصوص ازدواج اجباری

حکم دادن به عقد اجباری امکان پذیر نمی باشد چرا که عقدی که بدون قصد و رضایت باشد باطل می باشد.

برای مثال دختری با اجبارپدرش به صیغه با مردی تن می دهد. چون مسئله صیغه در کشور ما به صورت یک عرف است و قانونی در این باره وجود ندارد پس هر زمان که دختر و یا پسر بخواهند از همدیگر جدا شوند براحتی می‌توانند این کار را انجام دهند و نیازی به قانون و مسئله طلاق نمی باشد.

در پاسخ به این سوال باید گفت عقدی که بین آن دو ایجاد شده به دلیل نداشتن قصد و رضایت باطل میباشد. حالا حکم رباینده بستگی به انجام عمل او دارد. اگر دختر را فریب داده باشد و به جایی برده باشد بعد از آن مانع خروج وی گردد به پنج سال حبس محکوم می گردد ولی اگر از همان ابتدا اورا با زور ربوده و به جای دیگر برده باشد و محبوس کرده باشد حکم از ۱۰ سال حبس تا اعدام می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند