شرایط صیغه محرمیت بدون اذن پدر

انعقاد عقد نکاح و آثار وارد بر آن نیازمند به طی یک سری تشریفات و مراحل قانونی می باشد. به عبارت دیگر پس از آشنایی و شناخت طرفین از یکدیگر برای اینکه این رابطه ی قانونی و مشروع باشد نیازمند به ثبت و انعقاد نکاح می باشد.

اما ثبت و انعقاد نکاح جدای از رضایت طرفین، نیازمند به رضایت و اذن پدر می باشد. حال مسئله و سوالی که در این باره مطرح می شود که آیا بدون اذن و رضایت پدر هم می توان اقدام به انعقاد نکاح نمود.

که در این نوشتار قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

ازدواج بدون اذن پدر

امروزه معیار های ازدواج با گذشته بسیار متفاوت بوده و همچنین نوع و طریقه ی زندگی هم در سال های اخیر دستخوش تغییرات گسترده ای نسبت به گذشته شده است.

همه ی این عوامل دست به دست هم داده تا اختلاف نظرهای زیادی بین جوانان و والدین در خصوص انتخاب همسر به وجود آید.

گاها این پدر و مادر هستند که با گذشت از خواسته ها و انتظارات مد نظر خود، رضایت خود را برای انعقاد نکاح فرزند خود با فرد دلخواه اعلام می دارند.

اما بعضا شاهد این موضوع هستیم که والدین با این مساله کنار نیامده، و تحت هیچ شرایطی ولو با حضور هرگونه واسطه و میانجیگری برای این اقدام موافقت نمی نمایند.

اگر طرفین همچنان اصرار به ایجاد رابطه ی زوجیت و انعقاد نکاح داشته باشند نیازمند به اذن می باشند.

البته اذن برای خانم، چرا که اساسا وجود اذن پدر برای آقا، به جهت ازدواج لازم و ضروری نیست.

در این باره قانون مدنی در مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ به این موضوع پرداخته است.

ماده ۱۰۴۳ در این باره بیان داشته است که:

نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

ازدواج بدون اذن پدر

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مسائل پیرامون ازدواج و اذن پدر

در این خصوص باید به نکاتی اشاره داشت:

سن بلوغ در دختران ۹ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام می باشد و از آنجایی که امر ازدواج یک عمل غیرمالی محسوب می شود احراز رشد لازم نیست، درحالی که در امور مالی (خرید و فروش) احراز رشد لازم و نیازمند اخذ گواهی رشد در این باره می باشد.

موضوع دیگر که می بایست به آن توجه شود بحث دوشیزه بودن ( قانون از لفظ ناشایست باکره استفاده کرده است) خانم می باشد، بنابر این اگر خانم سابقا ازدواج نموده باشد و با همسر سابق خود نزدیکی و رابطه ی جنسی برقرار نموده باشد برای ازدواج مجدد دیگر نیازی به اذن پدر نمی باشد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که؛ درصورت از بین رفتن دوشیزگی خانم و برقراری رابطه ی جنسی حتی به صورت نامشروع، اذن پدر برای ازدواج از نظر قانونی از بین خواهد رفت. اما اگر این از بین رفتن دوشیزگی، به موجب یک حادثه بوده باشد(برای مثال در اثر تصادف یا بیماری و هر عامل دیگری بدون رابطه ی جنسی) اذن پدر برای ازدواج لازم است

ماده ۱۰۴۴ هم در تکمیل ماده قبل بیان داشته است:

در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان (اذن) از آنها نیز عادتاً غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید.

تبصره – ثبت این ازدواج در دفترخانه منوط به احراز موارد فوق در دادگاه مدنی خاص می باشد.

ازدواج بدون اذن پدر

یک اشتباه رایج در خصوص تفاوت اذن و اجازه

واژه ی اذن و اجازه از نظر معنایی و کاربردی بسیار به یکدیگر نزدیک می باشند و در بسیاری از این موارد به جای یکدیگر به کاربرده و یا اصلا تفاوتی بین آنها قائل نمی شوند.

در این خصوص باید بیان داشت که؛ اذن قبل انجام یک عمل صادر می شود و اجازه بعد از انجام عمل.

برای مثال تا وقتی پدر اذن به ازدواج دختر خود ندهد عملی محقق نمی شود .

همچنین اگر کسی بدون اطلاع مالک یک باغ از آن استفاده نماید در صورتی که مالک اعمال و اقدامات فرد را تنفیذ و اجازه دهد اثر قانونی برآن وجود نخواهد داشت.

مورد دیگر قابلیت رجوع و باز پس گیری از آن می باشد. که این امر در اذن امکان پذیر و در اجازه غیر ممکن خواهد بود.

طریقه اقدام به جهت اخذ اذن از دادگاه برای ازدواج

برای شروع به اقدام قانونی در این باره مطابق با آنچه که در قانون مدنی بیان شد، نیاز به طرح دادخواستی با عنوان ” تقاضای صدور اذن ثبت ازدواج به لحاظ مضایقه پدر/ جد پدری ” از اذن به طرفیت پدر خود مطرح سازد.

لازم به ذکر است که، از آنجایی که این دعوا یک دعوای غیرمالی محسوب می شود، هزینه دادرسی آن هم بر اساس هزینه دادرسی غیر مالی یعنی از ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال طبق بخشنامه رییس قوه قضاییه خواهد بود.

همچنین به این موضوع هم باید اشاره کرد که برای ثبت دادخواست نیازی به مراجعه به دفاتر دادگاه نمی باشد، بلکه با مراجعه به هریک از دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به سامانه ابلاغ (ثنا) نسبت به ثبت دادخواست اقدام نماید.

دادگاه ازدواج

اقدامات دادگاه در خصوص ازدواج بدون اذن پدر

در خصوص اقدامات دادگاه نمی توان به طور دقیق اظهار نظر نمود چرا که در بسیاری موارد در موضوعات مشابه تصمیمات و احکام مختلفی صادر می شود ولی به طور کلی ممکن است دادگاه پس از استماع (شنیدن) اظهارات هریک از طرفین اقدام به تصمیم گیری نماید یا اگر این موضوع را لازم بداند می تواند از نزدیکان و بستگان طرفین تحقیق به عمل آورد یا موضوع را به مددکاری اجتماعی یا روانشناس ارجاع دهد.

پس از ارائه گزارش های لازم اقدام به صدور حکم نماید.

نمونه دادخواست اذن ازدواج

ریاست محترم مجتمع قضایی دادگاه …..

سلام ‌علیکم ؛

احتراما به استحضار می رساند :

اینجانب به شماره شناسنامه …………….. صادره از ……………… متولد در تاریخ …… و در شرایط مناسبی از رشد سنی هستم و قصد ازدواج با آقای ……………….. را دارم .نظر به اینکه آقای ………….. فرزند …………….. متولد ……………….. دارای مذهب ………………… و دارای مدرک تحصیلی ………………….… و مشغول به کار در …………………… هستند و با امضای شروط ضمن عقد ازدواج، خواهان ازدواج دائم اینجانب با قبول مهریه …………………….. می باشند که از تمامی جهات شخصی، خانوادگی و اجتماعی تناسب و هماهنگی لازم را با بنده دارا می باشند، پدر بنده به دلایل واهی و خارج از عرف و روال امروزی مانع ازدواج بنده می باشند فلذا مطابق با ماده۱۰۴۳ قانون مدنی، صدور اذن ازدواج مورد استدعا می باشد.

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ ازدواج و انعقاد نکاح اگرچه تشریفات خاص و پیچیده ای ندارد ولی دارای یک شرط اساسی برای خانم می باشد آن هم وجود اذن پدر.

اما قانون مدنی این حق و اختیار را برای خانم به وجود آورده است تا درصورت وجود شرایط لازم اقدام به درخواست اذن از دادگاه بنماید.

سوالات متداول

بله و تفاوتی در این خصوص با ازدواج دائم وجود ندارد.

در این صورت نیازی به اخذ اذن ولو از دادگاه نمی باشد.

دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارا می باشد.

x (x)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
64 نظرات
  1. احمدی می گوید

    با سلام و احترام
    آیا دختری که قبلا ازدواج نکرده و دوشیزه است، دانشجوی دکترا است و حدود ۱۰ سال سابقه کار دارد و سن ۳۴ سال دارد، بر اساس قانون و بدون مراجعه به دادگاه، بدون اجازه پدر می تواند ازدواج کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر باکره باشید نیاز به اذن پدری می باشد.

  2. BS می گوید

    سلام من سال۹۲عقد کردم نامزدشدیم ولی سال۹۷به زور وبخاطراختلاف خانواده مجبورکردن جدا بشیم ولی رابطمان بانامزدم قطع نشد وبا هم صحبت میکنیم
    الان میخایم عقد کنیم ولی خانواده من نمیزارن خاستم بدونم چجورمیتونم بدون رضایت پدرازدواج کرد چند مدت طول میکشه ؟؟؟ میشه راهنمایی کنین باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر شما بکارت سالم داشته باشید باید پدر اذن در نکاح دهد و اگه بکارت شما زایل شده یا زایل شود پدر اذن در نکاح ندارد با رضایت خودتان می توانید ازدواج نمایید.

  3. ناشناس می گوید

    سلام من باکره نیستم آیا باید برای ازدواج با یه پسری اجازه پدر یا دادگاه باشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نیازی به اذن پدر نیست.

  4. بهار می گوید

    سلام خسته نباشید من الان ۲۱ سالمه پدر مادرم الان ۶ سال جداشدند و ازدواج کردند و من و برادرم با عمم زندگی میکنیم الان میخوام ازدواج کنم چند ساله ک همو دوست داریم اما پدرم و نامادریم رضایت نمیدن با اینکه میدونن و من الان با پسره رابطه داشتم باکره نیستم بخوام عقد کنم چجوریه شرایطم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر باکره نباشید اذن پدر لازم نیست.

  5. FS می گوید

    سلام، من قصد ازدواج با خانمی ۲۵ ساله دارم ک سابقه ازدواج داشتن و میخوایم بدون رضایت پدرش ازدواج کنیم برای اینکار چه مراحلی لازمه ب کجا باید مراجعه کنیم و چه مدارکی لازم است، ممنون از پاسخگویی.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر دختر باکره باشد نیاز به اذن ندارد.

  6. ۰ می گوید

    سلام
    بخشید میخاستم بدونم برای اجازه ازدواج اگر بخاهیم از طریق دادگاه پیش بریم چقد طول میکشه نقریبا؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یک موعد قضایی است.

  7. ناشناس 4 می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ۲۳ سالمه و با پسری که ۱۰ سال از خودم بزرگتره قصد ازدواج دارم ۴ ساله باهم ارتباط تلفنی داریم و خیلی هم دیگه رو دوست داریم و یک ساله که پسره میاد خواستگاری اما خانواده من قبول نمیکنن درحالی که هم از نظر تحصیلی هم مالی و هم بقیه موارد کاملا سالم و متناسب هستش آیا میشه بدون اجازه پدر ازدواج کنم با مراجعه به دادگاه آخه خانوادم به خاطر اینکه ظاهرش مطابق میلشون نیست مخالفت میکنن و این دلیل منطقی نیست چون من میخام باهاش زندگی کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از دادگاه گواهی ازدواج بگیرید.

  8. ناشناس می گوید

    سلام. خسته نباشید. اگر ازدواج در دفترخانه و شناسنامه ی دختر ثبت بشه اما در شناسنامه ی پسر ثبت نشه ازدواجشون درسته؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نکاح صحیح است ولی باید در شناسنامه نیز درج شود.

  9. مریم می گوید

    سلام برای دادخواست ازدواج برای اذن پدر آیا تست بکارت هم میگیرن ؟ ازدواج نکردم قبلا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  10. S_M می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۱۶ سالمه و دختر هستم میخوام با پسری ۲۳ ساله ازدواج کنم
    پدرم سر این موضوع خیلی غیر منطقی شده و بدون دلیل و توجه ب اینکه ما واقعا عاشق همیم فقط میگه ن
    حتی فحش و بد دهنی هم شده از طرف پدرم ب اونا
    و کتک کاری شده از طرف پدرم ب من
    چیکار کنم واقعا دوس داریم همو

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با معرفی شخص مورد نظر از دادگاه اجازه ازدواج نمایید.

  11. شیدا می گوید

    وقتی دختر باکره نباشد و ازدواج قبلی نداشته باشد چگونه بدون اجازه ی پدرش میتواند ازدواج کند ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با دادن نامه پزشکی قانونی مبنی بر عدم وجود بکارت ازدواج نمایید.

  12. عابد می گوید

    سلام خسته نباشید بنده با ی خانومی ۹سال رابطه داریم در طول این سال ها هردفعه چ پدر و مادرم چ بزرگ ترهای فامیل رو فرستادیم مادر دختره رضایت نمیدن بکارت هم ندارن بخایم ازدواج کنیم از طریق دادگاه نیاز ب تست و ازمایش واسه دختر بودنش هست یا کسی هم از اینکه دختر نیست از طریق دادگاه خبر دار میشن؟(خونواده ها رو منظورمه)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانند براساس پزشکی قانونی اقدام نمایند ولی مشخص نمی کند که شما ازاله بکارت کردید.

  13. جواد می گوید

    سلام عرض ادب خدمت شما قصد ازدواج داریم ولی پدر دختر راضی نیست وازخانه فرار کرده به من پناه اورده والان سیقه محرمیت داریم ایا دربرار قانون این سیقه صیحیح هست که ماه تا بریم دادگاه تاوقتی رای دادگاه بیاد به مشکل نخوریم لطفا راهنمایی کنید مننون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دختر می تواند از دادگاه گواهی ازدواج بگیرد و برای صیغه محرمیت شما نیز اگر دختر باکره باشد بایستی به اذن پدر دختر برسد در غیر این صورت این صیغه صحیح نمی باشد.

  14. H می گوید

    سلام برای اذن ازدواج ا ز دادگاه برای دختری که پدرش ۱۵ ساله گذاشته رفته وهیچ خبری ازش نیست چی کار باید کرد و چه قدر طول میکشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق اخذ اجازه از دادگاه اقدام نماییدیا اگر پدر بزرگ دارید ان هم می تواند اذن دهد.

  15. زهرا می گوید

    باسلام دختری۲۲ساله هستم وقصدازدواج باپسری دیپلمه رادارم که ازلحاظ مالی ودینی واجتماعی هم سطح خانوادگی ماست اماپدرم به شدت مخالف است چون معتقداست بایدتحصیلات عالیه وشغل دولتی داشته باشد ودرحالیکه هیچ خواستگاری تاکنون نداشته ام واواولین نفراست ومعلوم است تاسالهای آینده هم چنین شخصی نخواهد آمد آییامیتوانم بدن اذن پدر عقد کنم؟چون اگر دادخواست دهم وپدرم رابه دادگاه احضارکنندوی چون تعادل روانی نداردوسابقه ضرب وشتم تاپای مرگ مرا داردودراین مسئله پرونده پزشکی قانونی هم داردآیاباوجود بیم حفظ جانم میتوان بدون احضارپدر به دادگاه اذن اخذکرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر باکره باشید بدون اذن پدر نمی توانید ازدواج نمایید.

  16. هنرمند می گوید

    با سلام
    دختری چهل ساله و باکره هستم
    با توجه به سنی که دارم برای ازدواج دائم یا موقت شرعی نیاز به اذن پدر هست یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تا بکارت شما زایل نشده باشد اذن پدر لازم می باشد.

  17. فریماه می گوید

    اگر من با مدرک مبنی بر اینکه باکره نیستم بدون اذن پدر ازدواج کنم . در آینده خانواده دختر می‌توانند از من شکایت کنند ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      نیاز به اذن پدر ندارید.

  18. سحر می گوید

    سلام
    ۴۲ سال سن دارم. تاکنون ازدواج نکردم ولی بواسطه اینکه صیغه بودم، باکره نیستم. الان برای گرفتن گواهی ازدواج موقت از دفاتر ازدواج و طلاق اقدام کردم گفتن حضور پدر الزامی هست. لطفا راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      در موردی که دختر باکره باشد برای ازدواج موقت و یا دائم نیازمند اجازه پدر است. اگر دختر باکرگیش را به هر دلیلی مانند بیماری ، رابطه نامشروع و .. از دست داده باشد برای ازدواج دیگر نیازی به اجازه پدر نخواهد داشت. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  19. مینا می گوید

    سلام وقت بخیر دختر ۲۱ساله باکره ای هستم دانشجوی رشته ی تربیت معلم قصد ازدواج با پسری که دارای لیسانس پزشکی است از لحاظ مالی مستقل و غنی است ولی برادرم که از بنده کوچک تر هم هست مخالف هست و ادعا میکنن که این آقا در گذشته خطاهای زیادی داشته با این که خود این آقا الان بسیار شخص محترمی هست و خطاهای دوران نوجوانی اش رو ترک کرده و الان کاملا سالم هستند ولی پدرم تابع حرف برادرم هستند و میگن چون در گذشته شخصیت جالبی نداشتند اجازه ازدواج با این شخص رو نمیدن میخواستم بدونم چطور میتونم از طریق قانونی اقدام به ازدواج بدون اذن پدر داشته باشم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید برای ازدواج اذن پدر باشد ولی شما می توانید با زایل کردن بکارت خودتان توسط این شخص و با دریافت نامه سلامت بکارت توسط پزشکی قانونی بدون اذن پدر ازدواج نمایید یا با معرفی فرد مورد نظرتان از طریق دادگاه خانواده اقدام نمایید و با این فرد ازدواج نمایید.

  20. شیما می گوید

    سلام دختری ۲۱ ساله و دوشیزه هستم به مدت یک ماه و نیم با اقایی ۲۴ ساله دوست بودم و ارتباط جسمی ما در حد دست گرفتن بود…پدرم از قضیه مطلع شده و بشدددت با ازدواج ما مخالفه(بخاطر دست گرفتنمون و پنهانکاری اون اقا از پدرم) ولی اون اقا برای ازدواج از هر لحاظ کااملا واجد شرایطه….میخواستم بدونم از نظر دادگاه اجازه ندادن پدرم برای ازدواجمون موجه هستش یانه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید از دادگاه خانواده اذن در نکاح بگیرید یا باید بکارت خودتان را با رابطه جنسی از بین ببرید تا اذن پدرتان زایل شود.

  21. سارا می گوید

    سلام من ۱۸سالمه باکره هستم میخوام با پسر عموم ازدواج کنم پدر مادرمم جداشدن حضانتم بامادر و پدرم نیست وراضی نمیشه آیا میتونم بدون امضا پدرعقد کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلامم: درصورت که باکره باشید نیاز به اذن پدر هست مگر ازاله بکارت شود.

  22. مائده می گوید

    سلام خسته نباشین من ۱۹سالمه قصد ازدواج باپسری ۲۹ساله دارم باکره هم نیستم ایامیخوام عقد کنم اذن پدر لازمه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باکره نباشید نیاز به اذن پدر نیست ولی بشرطی که زوال باکره بودن با رابطه جنسی باشد.

  23. ری می گوید

    سلام من پدر مادرم ۱۰ سال از هم جدا زندگی می کنند از پدرم خبری نداریم گاهی تلفن می زنه ولی برای اجازه ازدواج من نمیاد مادرمم ازش جدا نشده هنوز قانونی چون حوصله دادگاه و اینا نداره میگه شوهر که نمیخوام بکنم میخوام چیکار حالا من برام خواستگار اومده ۲۵ سالمه من الان از چه طریقی باید اقدام کنم برای اذن پدر ایا باید بگم پدرم مفقود شده یا بگم جدا شده از مادرم یا بگم بدون دلیل اجازه ازدواج نمیده ؟و این پروسه چقدر طول میکشه چون ما قرار تا عید تاریخ عقد مشخص کنیم نمیخوام اونا بفهمن مشکلمو لطفا راهنماییم کنید خیلی نگرانم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق دادگاه خانواده اذن نکاح با معرفی فرد مورد نظر را و دادگاه ۱۵روز به فرد مهلت می دهد اگر بی دلیل اذن نداد دادگاه خودش اذن داده و شما خودتان می توانید نسبت به ازدواج خودتان اقدام نمایید.

  24. علی می گوید

    سلام من با دختری که باباش تلفنی رضایت داده ازدواج کردم .حالا پدرش به هر دلیلی حاضر نیست برا ثبت محضری حاضر بشه و دختر نیز الان بکارت نداره .میشه یه راهنمایی بکنید ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر دختر بکارتی نداشته باشد باید از طریق نامه پزشکی قانونی به دفترخانه برای ثبت مراجعت نمایید.

  25. ناشناس می گوید

    سلام من با دختری سه ساله رابطه تلفنی دارم و خیلی همو دوس داریم دو سال ازم بزرگتره و باکره هست خواستگاری هم رفتیم ولی راضی نشدن میشه بدون اذن پدر ازدواج کنیم دختر از هر نظر راضیست

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دختر شما را به عنوان شخص مورد نظرش به دادگاه خانواده برای اذن نکاح معرفی کند تا با اذن دادگاه ازدواج نمایید.

  26. معصومه سپهرام می گوید

    سلام من دختری هستم که دوسال هست با پسری آشنا هستم اما خونوادم راضی نمیشن بکارت هم ندارم آیا دادگاه بدون اجازه پدر مارو عقد می‌کنه

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که بکارت نداشته باشید با اخذ نامه از پزشکی قانونی و با ارائه ان به دفاتر ازدواج نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  27. M/s می گوید

    سلام من دختری هستم که دوسال هست با پسری آشنا هستم اما خونوادم راضی نمیشن بکارت هم ندارم آیا دادگاه بدون اجازه پدر مارو عقد می‌کنه

  28. ریحانه می گوید

    ببخشید دختری که ازاله بکارت شده و بعدهاتوسط پزشک ترمیم کرده اگر خطبه عقد بانام خوانده سود عقد صحیح است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله عقد صحیح بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد برای راهنمایی بیشتر از طریق سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  29. m....l می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه و باکره نیستم وبا اقای قصد ازدواج دارم اما خانوادم رضایت نمیدن ما میخوایم عقد کنیم ولی فعلا ثبتش نکنیم چون شناسنامه م تاره نشده و اگه تازه ی و عکسدارش کنم خیلی طول میکشه اگه فقط شرعی بدون ثبت عقد کنیم خانواده من میتونن شکایت کنن از اون اقا به جرم ادم ربای یا اینکه بچمونو برده و نمیده اصلا بدون ثبت فقط تو دفتر زنش باشم درسته و خانواده نمیتونن حرفی بزنن ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در این صورت باید بین خودتان عقد موقت بخوانید تا بتوانید بدون ثبت ازدواج موقت داشته باشید و اینکه ادم ربایی را نمی توانند شکایت نمایند ولی اگر بدونن می توانند شکایت نمایند

  30. ستاره می گوید

    سلام من ی دوستی دارم ۲۰سالش از چهار سالگی پدرش اونو ترکش کرده یعنی ۱۶ساله ک سراغی ازش نگرفته
    اگر بخواد ازدواج کنه ایا ب اجازه پدر نیازه داره یا ن

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر به پدرش دسترسی نداشته باشد اگر دختر باکره باشد باید از طریق دادگاه با ازمایش بکارت اذن در ازدواج بگیرد.

  31. نفس می گوید

    سلام اینکه میگن باکره نباشین اذن پدر نمیخاد چجوری باید ثابت کرد مدرکی و گواهیی میخاد؟! مراحلش چیه؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: گواهی پزشکی قانونی میخواهد

  32. نورا می گوید

    پس اینکه دختر بالای سی سال و همچنین موردی دیگر دختر بالای ۲۸ سال و کارشناسی ارشد و دارای حداقل ۵ سال سابقه بیمه بازنشستگی نیازی به اذن پدر برای ازدواج ندارد چیست؟!!!! توی قوانین که نوشته شده

  33. m....l می گوید

    سلام وقت بخیر من یه سوال خیلی سریع دارم الان تازه ۱۸ سالمو کامل نکردم با اقای که تابعه ایران نیست رابطه جنسی داشتم باکره نیستم و پدرم به این ازدواج اذن نمیده الان اون هم دین هم زبون هستیم ایا برای اینکه ۱۸ را کامل نکردم دادگاه به من اذن ازدواج میده یا اصلا بخاطر رابطه ی جنسی مجازاتی داره یا میتونیم ازدواج کنیم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به اینکه شما بکارت خودتان را زایل کرده اید نیاز به اذن پدرتان نمی باشد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند