اجرا گذاشتن مهریه | تمامی شرایط و مراحل + مدت زمان آن در سال ۱۴۰۰

با توجه به جدید ترین دستور العمل های مربوط به مهریه، در حال حاضر مطابق بخشنامه رئیس قوه قضاییه بر خلاف سابق برای وصول مهریه لازم است که ابتدا زن (چه وکیل داشته باشد چه نداشته باشد) به دفتری که ازدواج در آن انجام شده یا در آنجا ثبت شده مراجعه کند و فعلا حق مراجعه مستقیم را به دادگاه ندارد.

در ادامه همراه ما باشید تا جدید ترین تغییرات را در مطالبه مهریه مرور کنیم.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه در اداره ثبت

همانطور که گفته شد شما به عنوان زوجه ابتدا باید به دفتر ازدواجی که نکاح وی در آن ثبت شده مراجعه کرده و تقاضای صدور اجراییه کنید.

اگر دفتر ازدواج در حال حاضر موجود نیست و یا به هر دلیلی فراموش کرده اید که کجا قراردارد می توانید با داشتن عقد نامه یا کپی آن با مراجعه به کانون سر دفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت نشانی جدید آن را پیدا کنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

درخواست مطالبه مهریه

پس از اینکه شما درخواست مطالبه مهریه را به دفترخانه ازدواج تحویل دادید؛ سردفتر پس از بررسی های لازم، اخطاریه ای یا اجراییه ای به محل و نشانی مرد ارسال می کند.

در اینجا اگر شک دارید که ممکن است شوهر از کشور خارج شود وی را ممنوع الخروج کنید و همچنین برای اموال او درخواست توقیف بدهید. اموالی که معرفی میکنید برای توقیف نباید مستثنیات دین باشد برای مثال نباید و نمی توانید ابزار ضروری زندگی مثل خانه و یا بزار کار وی را توقیف کنید و گرنه با اعتراض مرد رفع توقیف می شود.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه در اداره ثبت

استعلام دارایی مرد در مهریه

این مرجع یعنی اداره ثبت اسناد و املاک می تواند از بانک جاهایی دیگر مثل راهور برای یافتن اموال فرد مثل اتومبیل و … استعلام کند.

ماشین را وقتی می توان توقیف کرد که ابزار کار مرد نباشد؛ برای مثال اگر با آن امرار معاش و مسافر کشی می کند نمی توان آن را توقیف کرد و الا می توان توقیف کرد.

اگر زوج در شهری دیگر مال و اموال دارد؛ برای مثال خودش در تهران است اما در کرج و یا در شیراز یک باب مغازه دارد؛ در اینجا اداره ثبت شهر به اداره ثبت کرج ماموریت و نیابت می دهد که مغازه را توقیف کند.

وصول مهریه و هزینه های آن

اگر اموالی از مرد توقیف شد به غیر از مستثنیات دین آن اموال به مزایده گذاشته می شود و میزان مهریه شما از آن وصول میشود اما هزینه های عملیات اجرایی که یک بیستم خواهد بود از آن کسر می شود. برای مثال اگر ۱۰۰ میلیون از اموال به فروش رود، ۵ میلیون آن کسر می شود و الباقی به زوجه تسلیم می شود.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

اگر ظرف مهلت ۲ ماه، مالی از مرد در اجرای ثبت توقیف نشد و یا بعد از ۶ ماه اصلا مهریه مطالبه نشد می توان با گواهی که این مرجع صادر می کند از دادگاه مطالبه مهریه را به عمل آورد.

توصیه می شود مطالبه مهریه هم از طریق اجرای ثبت و هم از طریق دادگاه را به وکیل متخصص در این حوزه بسپارید زیرا گاه بسیار پیچیده می شود و تشریفات آن دشوار خواهد بود.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

دادخواست مطالبه مهریه

لازم است به دادخواست، عقد نامه را پیوست کنید زیرا مطالبه و حکم به مهریه، منوط به احراز رابطه زوجیت است. همچنین توصیه می شود این امر را با وکیل دادگستری در میان گذارید تا دادخواست با علت های مختلفی با رد مواجه نشود.

گرفتن مهریه بدون طلاق

مطالبه و گرفتن مهریه ربطی به طلاق ندارد و حتی بدون درخواست طلاق هم می توان دادخواست مزبور را به عمل آورید اما معمولا به این شکل است که وقتی پای طلاق به میان می آید؛ زن مطالبه مهریه می کند.

در هر حال مطالبه مهریه ممکن است صمیمیت روابط طرفین را اگر اختلاف جدی وجود ندارد به چالش بکشد پس توصیه می شود ابتدا در این باره به اندازه کافی فکر کنید و می توان از تجربیات وکلای این حوزه نیز استفاده کنید.

محکومیت مرد به پرداخت مهریه

اگر مرد به پرداخت مهریه محکوم شد می تواند درخواست اعسار بدهد. برای تقسیط مهریه در اینجا می تواند جزییات اعسار را در همین سایت مطالعه کنید. اگر درخواست اعسار مرد پذیرفته شود؛ از حبس وی جلوگیری می شود و دادگاه میزان مهریه را برای وی قسط بندی می کند.

در درخواست اعسار، دادگاه استعلامات لازم را انجام می دهد که به درستی گفتار مرد پی ببرد همچنین از حساب بانکی و… نیز استعلام می کند برای مشاوره با وکیل در رابطه با اعسار از پرداخت مهریه با موسسه وکیل تاپ تماس بگیرید.

مدت زمان اجرای مهریه

مدت مطالبه و وصول مهریه را کسی نمی تواند دقیقا تعیین کند زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد ممکن است مرد دارایی داشته باش و از طریق اجرای ثبت توقیف بشود و یک ماه بیشتر طول نکشد و گاهی هم ممکن است از طریق دادگاه اقدام کرد که مدت آن هم به مدت قبلی اضافه می شود.

پس زمان مطالبه مهریه بستگی به نوع طلاق و یا میزان دارایی مرد و میزان مهریه و… دارد. البته که حضور یک وکیل حرفه ای فرآیند طلاق را تسهیل خواهد کرد.

محکومیت مرد به پرداخت مهریه

مشاوره حقوقی برای مهریه

موسسه وکیل تاپ یک سامانه حقوق است که شعارش تخصصی کردن وکالت است. به این معنا که هر پرونده فقط به وکیل متخصص خود ارسال می شود و وکیل متخصص کسی است که تمرکز اصلیش صرفا یک یا دو موضوع می باشد. می تواند از طرق مختلف چه آنلاین و تلفنی و جه حضوری خدمات حقوقی مشاوره ای و انجام وکالت را برای شما انجام دهد.

وکلای مجرب تیم وکیل تاپ از سراسر کشور می توانند راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند. برای معرفی وکیل و مشاوره حقوقی با موسسه تماس بگیرید.

شماره سامانه ۲۴ ساعته وکیل تاپ: ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

نتیجه گیری

وصول مهریه از طریق دو مرجع امکان پذیر است. ناگفته نماند که برای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، نکاح نامه رسمی که به ثبت رسیده لازم است. با مراجعه به دفترخانه ازدواج مربوطه و سپس اداره ثبت می توان نسبت به ممنوع الخروجی و توقیف اموال اقدام کرد.

اگر از طریق اداره ثبت این امر یعنی وصول مهریه امکان پذیر نشد؛ باید از طریق دادگاه اقدام کرد و نحوه مطالبه هم به این صورت است که دادخواست مطالبه مهریه را به دفاتر خدمات قضایی تحویل داده و از طریق آن به دادگاه ارسال می شود.

سوالات متداول

مراجعه به دفتر خانه ازدواجی که در آن نکاح به ثبت رسیده و درخواست صدور اجراییه اولین قدم است. مراحل بعدی در بالا توضیح داده شد.

اموالی که لازمه زندگی فرد است و برای مطالبه دینی مثل مهریه قابل توقیف نیست مثل خانه ای که فرد در آن سکونت می کند و یا ابزار کار وی و… در همین سایت می توانید از مستثنیات دین بیشتر بخوانید.

بله؛ این امر امکان پذیر است و می توان درخواست ممنوع الخروجی را به مراجع اداره ثبت تقدیم کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. شیوا می گوید

    اگه مرد کارگر باشد چیزی هم بنامش نباشد چقد مهریه دادگاه برای زن در نظر میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست اعسار از پرداخت محکوم بها تقدیم دادگاه نمایید تا حبس نشوید.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مهریه حق مالی زن محسوب می شود و در صورت مطالبه شوهر موظف به پرداخت آن می باشد. درصورت ادعای اعسار زوج و و عدم تمکن مالی وی، دادگاه با قبول اعسار زوج اقدام به قسط بندی مهریه برای زن می نماید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند