طلاق عاطفی چیست و عوامل ایجاد آن

طلاق عاطفی؛ سردی عاطفی ایجاد شده بین همسران را می گویند. همسران دیگر به هم توجه ندارند به هم محبت نمی کنند و در مواردی حتی جای خوابشان از هم جدا و رابطه جنسی ندارند و به شکل مکانیکی و تکرار روزمرگی باهم سر می کنند این اتفاق متاسفانه منجر به فروپاشی نهاد خانواده و آسیب روحی به زن و شوهر و فرزندان خانواده می شود. طلاق عاطفی را می توان از طریق صحبت کردن باهم و بیان انتظارات و مشکلات حل کرد و عوامل طلاق عاطفی را باید دانست و از وقوع آن در زندگی مشترک جلوگیری کرد.

دلائل طلاق عاطفی

طلاق عاطفی دلایل مختلفی دارد که تعدادی از مهمترین های آن را در این مطلب گنجانده ایم:

ناهماهنگی همسران باهم: از مهمترین عوامل طلاق عاطفی، ناهماهنگ بودن همسران است که دلایل مختلفی دارد. ناهماهنگی همسران گاه به قبل از ازدواج و انتخاب نادرست شریک زندگی مربوط و گاهی نیز به زمان پس از ازدواج و رابطه ی نادرست همسران باز می گردد.

انتخاب نامناسب: چنانچه بین زوجین تناسبی نباشد ایشان دچار مشکل خواهند شد و چون مشکلات را حل نمی کنند منجر به طلاق عاطفی می شود.

تفاوت های شدید فرهنگی: یکی از مهمترین مولفه ها در انتخاب درست همسر تفاهم فرهنگی است. نداشتن تفاهم فرهنگی منجر به اختلاف و طلاق عاطفی می شود. یکی دیگر از دلایل مهم طلاق عاطفی، اختلافات فرهنگی زوجین است. نوعی تفاوت ارزشی، که سبب تفاوت دو نفر می شود. اختلاف طبقاتی و فرهنگ و محیط متفاوتی که زن و مرد در آن رشد کرده اند. مثل شهری و روستایی بودن، معمولا تفاوت های فکری و معرفتی را رقم می زنند. چرا که فرهنگ نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت افراد دارد. محیط رشد و تربیت، اعتقادات مذهبی، سنت ها، کودکی فرد، خانواده همه و همه تفاوت هایی را نشان می دهند که ممکن است سبب بروز طلاق خاموش شود.طلاق عاطفی

ناهماهنگی در نحوه خرج کردن و هزینه های اقتصادی: امروزه مسائل اقتصادی یکی از عوامل مهم مشاجرات خانوادگی و پیدایش طلاق است. اگرچه انتظارات درست و به جا در امور مالی و برآورده نشدن آن ها، از دلایل سرد شدن روابط زوجین و طلاق عاطفی، اما در بسیاری مواقع، خواسته های بی جا و توقعات بیش از توان همسر، نقش بسیار مهمی در بروز طلاق عاطفی و کاستن شعله های عشق در زندگی دارد.

ناهماهنگی در امور جنسی: مسایل جنسی خیلی اهمیت دارد و ناهماهنگی در این مساله منجر به طلاق عاطفی و جدایی زوجین می شود.

ازدواج تحمیلی: ازدواج اجباری یکی از دلایل سردی زوجین نسبت به هم است. افرادی که بدون علاقه باهم ازدواج می کنند نمی توانند باهم سازگاری داشته باشند و بدون علاقه وجود رابطه موفق و احساس سعادت میان ایشان بعید است.

ناهماهنگی بعد از ازدواج: گاهی دو نفر با علاقه و تناسب باهم ازدواج می کنند منتها پس از مدتی یکی از ایشان در زندگی پیشرفتهایی می کند و دو نفر نسبت به هم بی تناسب می شوند. در اینجا اگر طرف مقابل خود را به همسرش نرساند و در پر کردن این فاصله نکوشد همین امر ممکن است منجر به طلاق عاطفی شود.


بیشتر بخوانید: قوانین طلاق در کشور های مختلف


غر زدن و توهین: متاسفانه یکی از معضلات در بین همسران غر زدن و توهین به همدیگر است. این مشکل ناشی از این است که افراد نمی توانند باهم صحبت کنند نمی توانند باهم اختلافشان را از طریق مکالمه حل کنند.

نداشتن مهارت همسرداری: دو نفر که باهم ازدواج می کنند از دو جنسیت فرهنگ و خانواده مختلف هستند و اختلاف نظر بین ایشان طبیعی است و حل این اختلافات نیاز به مهارت همسرداری دارد. زیرا رابطه میان همسران با بقیه روابط متفاوت است اختلاف بین زن و مرد امری طبیعی است و در هر فردی به اندازه ای نسبت به دیگری وجود دارد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دیگر عوامل بروز طلاق عاطفی

ورود افراد نامناسب به منزل،دخالت دیگران، مهمانی های نامناسب، بیماری طولانی مدت یکی از زوجین، تولد فرزند، عوامل اقتصادی، رفتارهای نامناسب، مقایسه کردن، ناسپاسی بداخلاقی، منت گذاری، بدبینی، دروغ، تحقیر کردن، بهانه جویی، عیب جویی، سرزنش، معاشرت های ناروا، غیرت ورزی های نا به جا، بدزبانی، نیز مجموعه ای از مشکلات است که بروز آن ممکن است زمینه را برای سردی روابط زوجین مهیا کرده و در طولانی مدت منجر به طلاق عاطفی گردد.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر این موضوع می توانید به کتاب دعاوی طلاق در رویه دادگاه ها به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند