نحوه و چگونه شکایت از اداره پست

ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلفی از کارکرد اداره پست رضایت نداشته باشند. برای مثال تحت یک شرایطی باشند که اگر مرسوله به دست ایشان نرسد دچار ضرر و خسارتی بشوند که قابل جبران نباشد و یا قابل جبران نیز باشد اما به قولی گفته شود که در نظر گیرنده مرسوله بدقول به نظر برسند.

برای همین مسئله در این نوشته قصد توضیح روش های شکایت از اداره پست را داریم، که مرجع شکایت از ادارات دولتی چه سازمانی است؟

یا از طریق دادگاه پیگیری کنیم راحت تر به خواسته خود می رسیم یا خیر؟

مرجع صالح برای شکایت از اداره پست

در ابتدا باید دانست که چه مرجعی صالح است برای رسیدگی به این شکایت که اگر این صلاحیت رعایت نشود برای شاکی ممکن است هزینه های گزافی چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ غیر مالی به بار آورد.

برای طرح شکایت از اداره پست و ادارات دیگر دو مرجع وجود دارد و همچنین نیز می توان از طریق خود اداره پست پیگیری نمود.

دو مرجعی که قانون آن را مرجع شکایت قرار داده است عبارت اند از:

  1. دیوان عدالت اداری.
  2. سازمان بازرسی کشور.

مرجع صالح برای شکایت از اداره پست

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شکایت و نحوه رسیدگی از طریق دیوان عدالت اداری از اداره پست

نحوه شکایت از اداره پست در دیوان به این نحو است که در ابتدا به دفاتر الکترونیک قضایی رجوع کرده و پس از ثبت دادخواست تنظیم شده، رئیس شعبه اول یا معاون ارجاع با توجه به تخصص شعبات شعبه مربوط را تعیین می کنند و پرونده به شعبه تعیین شده ارجاع می شود، که مدیر دفتر پس از بررسی شرایط و صحت و نواقص، دادخواست را به نظر ریاست شعبه می رساند.

دادخواست و ضمائم آن برای خوانده، ابلاغ می شود و او یک ماه فرصت دارد تا پاسخ خود را ارسال کند و اگر پاسخی ندهد تاثیری نداشته و رسیدگی ادامه پیدا می کند.

البته رسیدگی در دیوان بدون حضور طرفین صورت می گیرد مگر در صورت نیاز به توضیح طرفین که در این حالت از ایشان دعوت صورت می پذیرد.

شکایت و نحوه رسیدگی از طریق دیوان عدالت اداری از اداره پست

شکایت و نحوه رسیدگی از طریق سازمان بازرسی کشور

برای شکایت از اداره پست از طریق سازمان بازرسی کشور در ابتدا باید به سایت آن سازمان رجوع کرد و پس از شرح کامل شکایت در قسمت مربوط به شکایات، مدارک و مستندات و کلیه ادله ای که ادعای ما را ثابت می کند را پیوست نمود، پس از انجام این مرحله یک کد پیگیری ارسال خواهد شد که به وسیله این کد پیگیری در هر زمان می توان از روند رسیدگی به شکایت آگاه شد.

البته توجه داشته باشید که اگر موضوع شکایت خارج از وظیفه اداره بازرسی باشد، شکوائیه بایگانی خواهد شد و شاکی به مرجع صالح هدایت می گردد.

ثبت شکایت از طریق خود اداره پست

شکایت از اداره پست از طریق خود اداره پست و ثبت آن چند روش پیش بینی شده است که با توجه به شرایط شاکی، یکی از روش ها را باید انتخاب کرد.

اولین مسیر تماس با مرکز پاسخگویی اداره پست است از طریق شماره ۸۴۴۷۰۰۰۰.

مسیر پیش بینی شده بعدی مراجعه به سایت شرکت است که آدرس آن را در زیر گذاشته شده است:

Eop.post.ir

شکایات را می توان آن جا ثبت نمود و یا تماس با تلفن گویا (۱۹۵) و در نهایت اگر از این مسیر ها نتیجه رضایت بخشی حاصل نشد می توان از دو طریق اولی که گفته شد شکایت را به سر انجام رساند.

ثبت شکایت از طریق خود اداره پست

دلایل شکایت از طریق اداره پست

مواردی که ممکن است افرادی که از خدمات اداره پست بهره می برند از آن ناراضی باشند و دست به شکایت زده به طور کلی یا تاخیر است و یا گم شدن اما به طور جزئی و آماری (آماری که خود سایت پست منتشر کرده است) بیشترین شکایات مرتبط است به پست پیشتاز (تاخیر در ارسال یا دریافت بسته) سپس شکایات مرتبط با مفقودی بسته و در نهایت شکایات مرتبط با آسیب فیزیکی محتویات داخل بسته های پستی.

نتیجه نهایی شکایات از اداره پست

اتفاقاتی که برای مرسولات پستی می افتد معمولا از دو حالت خارج نیست یا مرسوله با تاخیر ارسال شده و یا مفقود شده؛ چنانچه شکایت شخص مرتبط با تاخیر در ارسال بسته باشد، پس از پیگیری های به عمل آمده توسط شرکت پست واحد مربوط در اولین فرصت آن را برای گیرنده ارسال می کند.

(البته اگر از تاخیر خسارتی متوجه ارسال کننده و یا گیرنده شود می توان برای خسارت شکایت نمود) در حالت دوم چنانچه بسته مورد نظر مفقود شده باشد که از سوی اداره پست غرامت باید پرداخت شود که پس از پیگیری پرداخت خواهد شد به این نحو که شرکت پست طبق فاکتور مشتری یا تشخیص کارشناسان مربوطه، جبران خسارت خواهد نمود.

نتیجه نهایی شکایات از اداره پست

نتیجه گیری

اداره پست یکی از مهمترین سازمان های دولتی است که هر روزه مراجعین زیادی دارد با توجه به همین فراوانی مرسولات و ارجاعات ممکن است نارضایتی هایی به وجود بیاید.

سه طریق برای شکایت از اداره پست داریم:

  1. از طریق دیوان عدالت اداری.
  2. از طریق سازمان بازرسی کشور.
  3. از طریق خود اداره پست که راه ها و روش هایی تبیین کرده است.

برای مراجعه به این مراجع برای شکایت دلایلی از قبیل تاخیر در پست یا مفقودی مرسوله و یا ضربه خوردن مرسوله که باعث ترک و یا شکستگی شده باشد، را باید داشته باشیم تا بتوانیم شکایت کنیم که نحوه شکایت را بیان کردیم.

سوال متداول

سه روش برای شکایت از اداره پست وجود دارد یک: دیوان عدالت اداری، دو: سازمان بازرسی کشور، سه: خود اداره پست

تاخیر در ارسال بسته و یا مفقودی بسته مرسوله و در نهایت اگر بسته ضربه فیزیکی خورده باشد.

از طریق تلفن گویای ۱۹۵ و یا خود سایت اداره پست که آدرس آن در مقاله بیان شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
8 نظرات
  1. صفری بافتی می گوید

    با سلام…برگ سبز خودروی بنده از طریق پست به همسایه تحویل داده شده و او بعد از باز کردن پاکت برگ سبز را بدون پاکت به بنده تحویل داده و از اطلاعات شخصی بنده مطلع شده…میشه از پست چی شکایت کرد؟آیا امکان داره که به این شکایت رسیدگی بشه و یا از نظر اداره ی پست این مسئله مهم نیست؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در مواردی از جمله تاخیر در ارسال بسته و یا مفقودی بسته مرسوله و در نهایت اگر بسته ضربه فیزیکی خورده باشد، امکان طرح شکایت از پست وجود دارد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای وکیل تاپ اطلاعات لازم را درخصوص شرایط و نحوه شکایت از اداره پست را خدمتتان ارائه بدهند.

  2. نرگس می گوید

    اداره پست خدا لعنتشون کنه خیر نبینن همیشه نفرین می کنم به کارمندان اداره پست که الان پست پیشتاز فرستادم دو هفته است نرسیده الهی درد بی درمون بگیرن مخصوصا اداره پست آذربایجان شرفی که خدا درد بی درمون بده بهشون

  3. هانیه می گوید

    الهی این اداره پست نابود بشه مرسوله فرستادم پیشتاز دو هفته است نرسیده خیر نبینن درد بی درمون بگیرن همیشه نفرین می کنم

  4. محیا می گوید

    سلام من ی بسته سفارش دادم کد پیگیریشو ک زدم مینویسه تحویل مشتری داده شد ولی چیزی ب دست من نرسیده چکار باید بکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید با پشتیبانی تماس بگیرید

  5. نظریان می گوید

    بستم یکماهه نرسیده حدود چند میلیون جنس بوده چرا کسی پاسخگو‌نیس

  6. N می گوید

    بسته از آلمان برام فرستاده شده بعداز کلی تاخیر رفتم اداره پست برای پیگیری بسته را به من دادن ولی ازوسایل داخلش کم شده از کجا میتونم شکایت کنم البته میدونم نتیجه ای نداره ولی برای اداره پست کرج مهرشهر خیلی متاسفم بابت دزد بودنشون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند