آیا بعد از عقد میتوان مهریه را تغییر داد؟

مهریه جز اولین توافق زن و شوهر است که میزان آن را معمولا دختر تعیین می کند یا اینکه دختر و پسر با هم سر یک مال مشخص و مبلغ معین به توافق می رسند.

ممکن است در اثر هیجانات احساس و عواطف، میزان مهریه تعیین شده بسیار زیادتر از توانایی مرد باشد یا بلعکس میزان مهریه زن بسیار ناچیز تعیین شده باشد حال سوال اینجاست که می شود مهریه تعیین شده را بعد از ازدواج و فروکش شدن احساسات،  کم یا زیاد کرد؟

افزایش مهریه بعد از عقد

 افزایش مهریه بعد از عقد ازدواج

عده ای این باورند که چون مهریه یک تعهد مالی است و به تبع عقد ازدواج ایجاد می شود و از جمله آثار عقد ازدواج است، زن و مرد می توانند بر افزایش آن توافق کنند و از همان دفترخانه ازدواج و طلاق که ازدواجشان ثبت شده بخواهند که میزان مهریه را هم تغییر بدهد اما باور عموم مردم کمی متفاوت با قوانین جاریه کشور است.

 افزایش مهریه بعد از عقد ازدواج

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

امکان افزایش مهریه تا قبل سال ۱۳۸۸

تا بیش از سال ۱۳۸۸، به موجب قسمت (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه های ثبتی که بیان کرده بود: “چنانچه به علل مختلف مرد در مقام افزایش مهریه زن برآید این عمل باید به موجب اقرارنامه رسمی صورت گیرد که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد …”

پس در همین جای کار طبق این بند، اگر که افزایش مهریه بعد از ازدواج را بپذیریم، باید از طریق دفاتر اسناد رسمی نه دفاتر ازدواج و طلاق، اقدام شود و آن هم به موجب اقرارنامه رسمی نه اینکه سند ازدواج اصلاح شود و مجدد سندی جدید صادر شود

البته این مقرره بعد ها باطل اعلام می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم

افزایش و کاهش مهریه بعد از عقد

افزایش مهریه باطل است

تا اینجای کار فهمیدیم که افزایش مهریه منع قانونی تا قبل از سال ۸۸ نداشته است تا اینکه به موجب شکایتی که در این خصوص توسط شخصی به دیوان عدالت اداری می شود او خواهان ابطال بخشنامه های ثبتی می شود و بیان می کند که این مقرره قانونی در تضاد با شرع و کیان خانواده است.

در همین خصوص شعبه رسیدگی کننده به شکایت، به دلیل اینکه شاکی آن را در تضاد با شرع دانسته است، از شورای نگهبان به عنوان مرجع تفسیر شرع و قانون، درخواست تفسیر آن مقرره قانون را می کند تا مشخص شود که آیا در تضاد با شرع است یا نه؟

شورای نگهبان نیز در جواب بیان می کند: “مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد نکاح واقع شده است و افزایش آن بعد از عقد شرعاً صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد”

با این نظریه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری چاره ای جز پذیرش نظر شورای نگهبان را نداشت و بر همین مبنا به موجب دادنامه شماره ۴۸۸ مورخ ۱۵/۰۶/۸۸، قسمت (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه های ثبتی را با عنایت ویژه به نظریه شورای نگهبان باطل اعلام می کند.

در نتیجه دیگر زوجین نمی تواند به موجب قسمت (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه های ثبتی اداره ثبت اسناد و املاک کشور، از طریق دفاتر اسناد رسمی نسبت به افزایش مهریه اقدام کنند.

تنها راهکار برای تعیین میزان مهریه انتخابی این است که می توان ازدواج اگر دائمی باشد مهریه را حین عقد تعیین نکرد وآن را به زمان بعد تری موکول کرد.

برای افزایش مهریه چه باید کرد؟

برای افزایش مهریه چه باید کرد؟

 پس از صدور رأی صریح هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم امکان افزایش مهریه، این سوال برای شما مطرح می شود که برای افزایش مهریه باید چکار کنیم؟

افزایش مهریه در سند ازدواج، با اقرارنامه رسمی پذیرفته نمی شود؛ در نتیجه اگر زن و مرد خواهان افزایش مهریه هستند می تواند از طریق سایر تعهدات مالی مثل صدور چک یا سفته، صلح اموال، فروختن مال و سایر تعهدات الزام آور دیگر که در قوانین آمده است اقدام به افزایش مهریه کنند و در رویه فعلی منعی در این خصوص نیامده است.

پس منعی برای افزایش ندارد ولی این مال جدید افزایش یافته دیگر ماهیت مهریه ندارد و مهریه همان است که حین عقد مشخص شده است. در واقع افراد می توانند با یک توافق جدید بین خودشان مبلغی را تعیین کنند و آن را افزایش مهریه بدانند اما قرارداد جدید احکام خود را دارد و تابع مهریه نیست.

 کاهش مهریه بعد از عقد ازدواج

آیا کاهش مهریه نیز منع قانونی دارد؟

با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که بر مبنای نظریه شورای نگهبان صادر شده است، مهریه شرعی همان است که در سند ازدواج مقرر شده است پس در نتیجه، کاهش مهریه نیز منع قانونی دارد البته منظور از این کاهش، کاهش میزان مهریه در خود سند ازدواج است وگرنه که زن می تواند برای کاهش مهریه تعیین شده به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و مهریه را ابرا و یا هبه کند. با این کار،حق خود را برای مطالبه آن در آینده نیز اسقاط یا از بین می برد و دیگر نمی تواند مدعی مهریه شود.

در کاهش یا کلاً بخشش مهریه آگاه باشید که اگر به موجب سند رسمی زن تمام مهریه یا بخشی از آن را ابراء یا ببخشد، دیگر نمی تواند برای همان قسمت بخشیده شده از طریق مراجع قضایی یا اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کند و عملاً مهریه تعیین شده در سند ازدواج نیز آثار مالی خود را به موجب سند بعدی کاهش یافته از دست میدهد.

در خصوص کاهش مهریه به صورت ابرا یا هبه حتما با یک مشاور حقوقی مشورت داشته باشید و موضوع را با راهنمایی ایشان جلو ببرید چون ممکن است در خصوص پروسه ی طلاق این مهریه و هبه ی آن برای شما بسیار کاربردی باشد. و اهرم فشاری باشد برای اجبار مرد به طلاق

 کاهش مهریه بعد از عقد ازدواج

نتیجه گیری

به طور کلی در مطالب بالا صریحاً بیان کردیم که هر گونه تغییر مهریه اعم از افزایش یا کاهش در سند ازدواج منع شده است و مهریه تعیین شده در سند ازدواج مهریه شرعی است و غیرقابل تغییر و در خصوص افزایش مهریه نیز بعد از عقد ازدواج منع قانونی وجود دارد اما زوجین می توانند در قالب سایر اسناد تعهدآور مالی یا عقود حقوقی مهریه را توافقی میان خود افزایش دهند.

در خصوص کاهش نیز زن می تواند با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به ابراء بخشی از مهریه یا تمام آن اقدام کند اما دفاتر اسناد رسمی بخاطر مشکلاتی که ممکن است بعدها از بابت ابراء مهریه زن گریبان گیرشان شود، از تنظیم چنین سندی سرباز می زنند و به زن پیشنهاد می دهند در قالب سندی اقرار کند که مهریه خود را گرفته است که عملاً فرقی با ابراء مهریه ندارد و نتیجه یکسان است. اگر قصد بخشش مهریه خود را دارید حتما قبل از آن با یک وکیل متخصص مشورت داشته باشید.

 سوالات مبحث

به موجب رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری خیر اما زوجین می توانند در قالب اسناد تعهد آور میان خود افزایش دهند.

زن می تواند با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به ابراء بخشی یا تمام مهریه اقدام کند.

مهریه تعیین شده در سند ازدواج غیرقابل تغییر می باشد چون مهریه شرعی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
89 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    چطوری میتونم ب سند ازدواجم ۷۵شاخه گل اضاف کنم؟امکانش هست ایا

  2. یزدان پناه می گوید

    چطوری میتونم ب سند ازدواجم ۷۵شاخه گل اضاف کنم؟امکانش هست ایا

    1. محدثه لواسانی می گوید

      خیر امکانش نیست

  3. جلالی می گوید

    سلام چطور می توانم به سند ازدواجم ۲۱۰ سکه تمام اضافه کنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اضافه کردن مهریه در سند ازدواج بعد از عقد قابل پذیرش نیست اگر هم اضافه بشود طلب عادی است

  4. ناشناس می گوید

    سلام.هزینه تغییر مهریه بعد از عقد در دفتر اسناد چجوری محاسبه میشه وچقدر هزینه میخاد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تغییر مهریه ممکن نیست مگر اینکه توافقی جداگانه باشد

  5. Mahsa می گوید

    سلام .من چهار ساله ازدواج کردم به اصرار شوهرم مهریه بنده را کم کردن از ۵۰۰ سکه به ۲۱۰ سکه کاهش دادند که تعداد ۱۰ تا عندالمطالبه و بقیه عندالاستطاعه . آیا میتوانم شکایت کنم و مهریه ام رو برگردونم به حالت عندالمطالبه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  6. نازنین می گوید

    من قبل از سال ۸۸ مهریه ام را اضافه کردم اقرار نامه رسمی ام دارم الان شوهرم فوت کرده مهریه ای که افزایش داده شده به من تعلق میگیرد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگرثبت شده باشه بله

  7. m می گوید

    اگر زن وشوهر قبل از سال ۸۸ طی اقرارنامه مهریه را افزایش داده باشند ایا ابطال بند (ب) بند ۱۵۱ مجموعه بخشنامه های ثبتی عطف به ماسبق میگردد چون طبق تفاهم و بصورت شفاهی شوهر مبلغی پول از همسر خود (سهم الارث مادری) قرض کرده و بجای عودت آن سکه افزایش داده و حالا با ابطال این بند این خانم به مشکل برخورده است

  8. فتاحی می گوید

    سلام خواهر من طی یه توافق مهریشو از ۵۰۰ سکه به ۵ سکه تغییر داده اما الان باوجود فیلم ومشکل اخلاقی لوات می‌تواند مهریشو بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  9. زهرا می گوید

    سلام من میخام با دوست پسرم ازدواج کنم اما خانواده پسر راضی نیستن و گفتن اگر خانواده دختر با مهریه یک سکه قبول کنن ما راضی میشم حالا پدر منم (دختر) راضی نمیشه
    میشه من و نامزدم بعد ازدواج مهریه و افزایش بدیم؟

  10. سحر می گوید

    سلام من سال ۹۴عقد کردم سال ۹۵به تعداد ۳۰۰سکه مهریه ام را بخشیدم و در دفتر خانه ثبت و در سند ازدواج قید شد.اما در سال ۹۷در همان دفتر خانه مهریه ام را همسرم به عنوان بدهی افزایش دادن و در دفتر ثبت اسناد ثبت شد.الان که همسرم فوت شدن میتونم از اموال همسرم برداشتش کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نمیتوان مهریه را تغییر دادولی شما بابت ارث میتوانید مالی دریافت کنید

  11. محمد حسيني می گوید

    سلام اگر مهريه خانمي که در سال ۱۳۳۶ عقد کرده و در سال ۱۳۷۳ با رضايت خودش توسط شوهر افزايش مهريه داده شده و بصورت اقرار نامه در دفترخانه رسمي ثبت شده آيا اين افزايش در محاسبه مهريه به قيمت روز دخيل است وآثار مهريه بر آن مترتب است و منع قانوني ندارد ؟ ظاهرا منع قانوني براي افزايش مهريهمربوط به بعد از سال ۱۳۸۸ ميباشد لطفا راهنمايي فرماييد ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :ملاک دریافت مهریه به نرخ روز میباشد.

  12. مصطفی می گوید

    سلام.اگر مهریه در دفتر اسناد رسمی به صورت بدهی که گفته شده ثبت شده باشه، پس از فوت شوهر، این بدهی به همسر تعلق می گیره؟ سا ابتدا ارثیه به پدر و مادر و خواهر برادر داده میشه و پس از اون این بدهی بررسی می شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ابتدا بدهی پرداخت می شودسپس ارث تقسیم می شود.

  13. مریم می گوید

    سلام
    ایا برای افزایش مهریه در دفتر اسناد رسمی به صورت بدهی نیاز به شاهد است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بعداز عقد افزایش مهریه ممکن نیست فقط تعهد مدنی ایجاد میکنه.

  14. مریم می گوید

    تعهد مدنی به چه معنا هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:تعهدی که برای خود طرف الزام به انجام یک عملی ایجاد نماید.

  15. فروغ خسروی می گوید

    پدر من قبل فوت مهریه مادرم را به ۴۰۰ تا سکه افزایش داده . در عقد نامه هم این افزایش قید شده حال میتواند موقع تقسیم ارث دریافت کند این افزایش مهریه رو

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :بعد از عقد نمی توان مهریه را افزایش داد.

  16. محمد می گوید

    سلام. این که نوشتید افزایش مهریه به صورت تعهدات مدنی زیاد میشه یعنی چی؟ فرقش با مهریه معمولی چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون بعد از عقد نمی توان مهریه را افزایش داد افزایش ان فقط یک طلب جداگانه محسوب می شود نه مهریه.

  17. محمد می گوید

    اینکه نوشتید بعد از عقد به صورت بدهی افزایش پیدا می کند و یک مطالبه ی مدنی است، آیا بعد فوت همسر ابتدا این بدهی همانند مهریه عادی پرداخت می شود یا بعد از کسر ارث پرداخت می شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تمام دیون متوفی قبل از تقسیم ارث باید پرداخت شود بعدا ارثیه تقسیم شود.

  18. محمد می گوید

    سلام کاهش مهریه دریک سند رسمی دیگر جداگانه در دفتر اسناد رسمی امکان داره مثلا ۱۰۰ سکه به ده سکه کاهش یابد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توان قسمتی از مهریه را ابرا کرد.

  19. سنوبر می گوید

    اگر مهریه به صورت تعهدات مدنی افزایش پیدا کند، بعد از فوت شوهر آیا می تواند مهریه خود را دریافت کند؟ در این حالت شبیه مهریه است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر دین مدنی است نه مهریه.

  20. آرزو می گوید

    سلام من می‌خوام مهریم رو ببخشم آیا رضایت پدر لازمه،وتنهایی میتونم این کار رو انجام بدم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: رضایت کسی لازم نیست.

  21. سید جاوید حسینی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    بنده میخواهم مهریه همسرم رو اضافه کنم در هر صورتی که هست میخواهم انجام دهم راهای مورد نظر را میفرمایید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بعد از ازدواج نمی توان نسبت به افزایش مهریه اقدام کرد در هر حال افزایش ان منجر به یک تعهد و دین مدنی می شود.

  22. پ،ن می گوید

    سلام
    من از سال ۹۵ عقد کردم و پارسال قرار بود طلاق بگیریم و به همین دلیل مهریه ام که یک سکه بود پرداخت شد، حالا الان که میخوام برگردم به زندگی میشه مهریه ام و اضافه کنم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر نمی شود اضافه کرد.

  23. Nili می گوید

    سلام از چه تاریخی اینطور شده که نمیشه مهریه رو اضافه کرد؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: افزایش مهریه بعد ازدواج دیگر مهریه نیست یک دین مدنی و یک بدهی برای فرد ایجاد میشود.

  24. کاظم می گوید

    باسلام
    پدر من قبل از سال۸۸ مهریه مادرم رو افزایش داده در دفتر اسناد هم ثبت شده بعد چند سال پدرم فوت میکنه مادرم هنوز در قید حیات هستن یکی از برادرانم مادرم رو مجاب کرده که بره دفتر اسناد و مهریه اش رو ببخشه بهش آیا این امکان وجود داره که بعد فوت مادرم برادرم مهریه مادرم رو طلب کنه؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر

  25. نجمه می گوید

    سلام خسته نباشی مهریه بنده ۱۱۴عند الا استطاعیة است میتوانم به ۱۱۴عند مطالبه تبدیل کنم ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر ان وقت دیگر مهریه نیست جز یک دین و طلب می باشد.

  26. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر خانمی بخشی از مهریه خود را به طور غیر رسمی به همسرش ببخشد یعنی خودش نوشته و امضا کند و اثر انگشت بزند آیا این کم کردن اعتبار قانونی دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: سند عادی ابراء می باشد.

  27. مهدی می گوید

    باسلام من و خانومم به علت مخالفت پدر مادر هردو خانواده سکه ۱۱۴عندمطالبه هست خانومم در دفتر خانه رسمی صدتا سکه رو بخشش کرده الان میتونیم در همان دفترخونه تعد نامه رو فسخ کنیم در سند ازدواج ثبت نشده فقط دفترخونه برگه دستمونه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بعد از ثبت اقرارنامه در دفتر اسناد رسمی با عنوان بخشیدن مهریه توسط زن، این عمل زوجه با نامه ای از طرف دفترخانه به دفتر ازدواجی که در آنجا صیغه نکاح خوانده شده است، ارسال می گردد تا در قسمت ملاحظات ازدواج قید شود.

  28. مهدی می گوید

    با سلام مهدی هستم ما اقرار نامه رو به دفترخونه نبردیم ود در سند قید نشده الان میشه در دفتر خونه که ثبت شده رو فسخ کنیم چون در سند ۱۱۴سکه نوشته شده اما برگه ای که از دفتر خونه گرفتیم خانم بخشش کرده ۱۰۰سکه رو الان دوباره میشه اقرارنامه رو در دفتر خونه فسخ کنم ؟باید هر دو به دفتر خونه مراجعه کنیم یا آقا خودش میتونه تنهایی انجام بده؟؟مرسی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که خانمی اقرار به وصول مهریه کرده باشد امکان رجوع و امکان ابطال اقرار نامه وجود ندارد. همچنین درصورتی که سند تنظیم‌شده، سند ابرا باشد نیز همین طور است و امکان رجوع از ابرا نیز وجود ندارد.

  29. مهدی می گوید

    ممنون از راهنمایی خوبتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      تشکر از لطف شما. موفق باشید.

  30. مهدی می گوید

    با سلام خسته نباشی الان من میتونم عین اقرار نامه که خانومم تو دفتر خونه داده رو بدم تنظیم کنن به عنوان هدیه ۱۰۰ عدد سکه هدیه میبخشم به خانومم ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      لطفا جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه مهریه شما را بصورت کامل راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  31. دریا می گوید

    سلام وقت بخیر،من سال ۹۹ عقد کردم برای افزایش مهریه اقدام کردم که گفتن نمیشه و باید به دفترخانه ثبت برید و چیزی جدا رو بین خودتون لحاظ کنید و مثل سند امضا کنید که این مقدار سکه بین ما انتخاب شده میخواستم بدونم که این سند ارزش داره و من میتونم حق خودم بدونمش؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله ارزش دارد و شما تعهد می کنید که مقداری سکه به شخصی بدهید مثل سفته تعهد می کنید به شخصی مقداری سکه دهید که یک تعهد جداگانه از مهریه می باشد.

  32. دریا می گوید

    تغییر مهریه امکان پذیر نیست مگر اینکه توافقی جداگانه باشه

    منظورتون همون دفتر اسناد رسمی و ایجاد سند بین زوجین هست و اینکه مثل طلب عادی محسوب میشه؟؟

    میشه سکه در اون سند لحاظ کرد؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید در دفتر ثبت کننده سند ازدواج به عنوان یک شرط در سند ازدواج درج نمایید و این به عنوان یک طلب عادی خواهد نه عنوان مهریه و یک تعهد جداگانه بوده که با توافق قابل تحقق می باشد.

  33. احمد می گوید

    سلام، من دختری رو میخام بعد میگه ک حتما عندالمطالبه ۵۰۰سکه، راهی هست که توی سند ازدواج ذکر شود ک یه چیزای به نفع منم باشد، ممنون میشم ج بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید برای اینکار با وکیل متخصص خانواده از سامانه وکیل تاپ مشاوره نماییدیا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  34. Abed می گوید

    سلام خانم الف در سال ۷۶عقدنامه دستی بازوج تنظیم میکنه و یه خانه و مقداری پول بعنوان مهریه تعیبن میشه مجدد درسال ۹۲طرفین میان عقدنامه دستی را در دفترخانه ثبت ازدواج ثبت میکنن و خونه که یکی از موارد عقدنامه دستی است در عقدنامه رسمی ذکر نمیکنن ایا چنین چیزی پذیرفته هست و ایا می توان نسبت به همون مهریه اولیه که در عقدنامه دستی است اقدام به طرح دعوا ومطالبه مهریه نمود،باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل خانواده انلاین مشاوره بگیرید.

  35. رعنا می گوید

    سلام من سال۹۹بامردی که دوفرزندداره ازدواج کردم. مهریه من ۱۴تاسکه هست.. میگن بعدازفوتش ۱هشتم ازارثش شاملم نمیشه چون داراییش مال قبل ازازدواج من بوده… الان میتونم تودفتراسنادرسمی بین خودم وشوهرم قراردادی مبنی برافزایش ۱۰۰سکه داشته باشیم به عنوان طلب ازایشون… لطفاراهنماییم کنید. ودردفترثبت ازدواجمون داخل سندازدواجمون ثبتش کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اون یک هشتم یابت سهم الارث می باشد نه بابت مهریه چون مهریه به عنوان یک دین بوده که قبل از تقسیم ارث پرداخت می شود واینکه افزایش مهریه به عنوان مهریه نخواهد بود و بعنوان یک دین عادی می باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  36. حسینی می گوید

    سلام من سال ۸۵ عقد کردم و عقدم محضری نبوده و مهریه ی من ب صورت سند عادی خانه و زمین نوشته شده و نزدیک ب هفت شاهد و خودم و همسرم پایین آنرا امضا کرده ایم و بعد از چند وقت برای رسمی کردن عقد ب محضر رفتیم و مهریه را ب سکه برای اینک انتقال سند خانه ب نام من زمان بر بوده وارد کردیم ولی من ب مهریه ی خانه و زمین بله گفته ام و فیلم انرا دارم الان کدوم مهریه ب من متعلق میگیره،؟؟مهریه ای ک در سند عادی بوده و من ب ان بله گفتم یا مهریه ای ک در سند رسمی ثبت شده؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مهریه ای که ثبت رسمی شده است ملاک عمل می باشد و اینکه میزان مهریه بعد از عقد اضافه شود دیگر به عنوان مهریه نخواهد بود بلکه به عنوان دین عادی می باشد برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  37. حسین می گوید

    آیا میتوان طلاق ثبت کرد و چند روز بعد رجوع نمود و مهریه را افزایش داد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر رجعی باشد می تواند تا سه ماه رجوع نماید ولی نمیتوان اقدام به افزایش مهریه کرد.

  38. fatemi می گوید

    سلام و خسته نباشید. کاهش مهریه چه شرایطی دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با مراجعه دفتر تنظیم سند ازدواج نسبت به کاهش مهریه اقدام نمایید.

  39. خانم می گوید

    سلام خانم هستم میخواهم مهریه خود را ابرا کنم یعنی به همسرم ببخشم بنا به دلایلی آیا همسرم میتونه مهریه رو دوباره به من برگردونه و در دفتر اسناد رسمی خودش با رضایت خودش این مهریه بخشیده شده از جانب من رو سندش رو فسخ کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که مهریه را ابرا نمایید دیگر اون ابرا قابل برگشت نمی باشد و نمی توان بعدا اقدام به برگشت مهریه کرد.

  40. رضا شایانی پور می گوید

    سلام وقت بخیر
    من چند سال بعد از ازدواج دائم با خانمم حدود ۵ ساله بعد ازدواج سال ۱۳۸۷ رفتیم دفتر ثبت اسناد مهریه رو افزایش دادم ۱۳۶۲ سکه خلاصه بعد از ۱۲ سال زندگی مشترک چون به همسرم حق طلاق رو داده بودم تمام اموالم رو گرفت و با اینکه من راضی به طلاق نبودم ایشون طلاق غیابی گرفت الانم حکم جلبم رو گرفته بخاطر همون افزایش مهریه
    آیا به نظر شما من میتونم اون افزایش مهریه رو که دادم ادعای بکنم و اون ابطلال کنم ؟
    چه راهکاری هست که من از این مهریه که افزایش دادم خلاس بشم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  41. رضا شایانی پور می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    بنده سال ۸۷ مهریه رو توی دفتر اسناد رسمی افزایش دادم الان خانم طلاق گرفته مهریه رو اجرا گذاشته دادگاه هم پذیرفته
    آیا من میتونم ادعای لغو افزایش مهریه انجام شده باشم؟

  42. رضا شایانی پور می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دوسال بعد ازدواج در دفاتر ثبت اسناد رسمی سال ۱۳۸۴ افزایش مهریه دادم ۱۳۶۲ سکه
    بعد از ۱۲ سال زندگی مشترک جدا شدیم
    به نظر شما امکانش هست من این افزایش مهریه رو لغو کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: مهریه قابل افزایش نیست به عنوان یک طلب جداگانه است.

  43. زهرا می گوید

    سلام این که میگید یک طلب جداگانه میشه گفت، ما کجا باید این طلب را ثبت کنیم حالاکه نمیشه مهریه را افزایش داد، چجوری ثبت بشه که کاملا جنبه قانونی داشته باشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به ثبت در جایی نیست بر اساس همان رسید یا تعهدی که داده شده باید نسبت به وصول ان اقدام کرد

  44. هانا می گوید

    سلام من میتونم قبل عقد ب همسرم ی تعهد نامه محضری بدم که بعد عقدمون کل مهریه بخشیده شه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت به بذل مهریه اقدام نمایید

  45. دیانا می گوید

    سلام اینکه میشه مهریه بعد از عقد افزایش پیدا کنه در دفاتر اسناد رسمی سوالم اینه که اگه مثلا ۲۰۰سکه باشه و سند امضا بشه بعد خانم بخواد مطالبه کنه آیا مرد موظف به پرداخت میشه نحوه پرداخت چطوره یکجا ؟یا مثل مهریه
    چند ماه یکی ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ممکن هست ولی به عنوان یک طلب جداگانه نه به عنوان مهریه

  46. علی می گوید

    سلام من میخوام مهریه همسرم رو کم کنم باید چه کار کنم آیا در سند ازدواج هم منظور می شود و بعدا به مشکل نمیخورم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید به دفتر خونه ای که ازدواج را ثبت نموده مراجعه نمایید و یا به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و در انجا زن به نسبتی که میخواهد کم شود برگه بنویسد تحت عنوان ابرای مهریه نمایید.

  47. منصور می گوید

    سلام
    مهریه ما ۳۰سکه بوده
    ولی عاقد حین ثبت اشتباها ۵سکه ثبت کرده
    چگونه می‌توانیم تغییرش بدیم؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام نمیتوانید تغییر دهید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند