آیا نصب تابلو با عبارت « پارک = پنچری » جرم است

این عبارت پارک مساوی با پنچری را در جاهای مختلف ممکن است دیده باشید. از طرفی ممکن است وقتی که فرد برای انجام کارهای خود به مکان هایی مراجعه کند برای پارک کردن ماشین با مشکل پارک و همچنین با این جمله و عبارت مواجه شود.

و معمولا دیده می شود که یا عبارت مزبور را به کار می برند یا اینکه تابلوی پارک ممنوع را درب منازل یا مغازه و… استفاده می کنند.

در اینجا خواهیم خواند که افراد تنها نسبت به چهار دیواری خود مالکیت و حق تصرف دارند و بیرون از آن و بیرون از ملک خود حق اعمال سلطه ندارد.

حق فرد در نصب تابلوی پارک ممنوع

نصب تابلوی پارک ممنوعطبق قانون فرد تنها مالک ملک و محدوده ی آن فضا می باشد و گفته می شود که سلطه فرد تنها در آن محدوده قابل اعمال است و در خارج از آن حدود وی اختیاراتی ندارد.

پس نسبت به خارج از آن حدود نباید برای فرد حق سلطه ای قائل شد لذا هیچکس نمی تواند در مورد پارک کردن وسایل نقلیه در خیابان ها و کوچه هایی که پلیس راهور آن را مجاز دانسته تهدیدی انجام دهد از جهت پنچر کردن و… و حق اعمال ممنوعیت ندارد.

می توان گفت که شهروندان نباید در مورد پارک ماشین و وسایل نقلیه با مشکلی مواجه شوند.

زیرا طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه کسی دیگری را به نحو تهدید مالی کنند اعم از اینکه به واسطه آن تقاضای انجام عمل یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از یک  ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

در قانون مدنی در ماه ۲۴ نیز تاکید شده که هیچکس نمی تواند در کوچه ها و خیابان هایی که بن بست نیست تملک کند و آن را تحت تملک خود در بیاورد.

لذا می توان گفت نصب هرگونه تابلو تهدید کننده این که در صورت پارک ماشین پنچر خواهد شد جرم تلقی می شود و می توان از دادسرا شکایت کرد.

حق فرد در نصب تابلوی پارک ممنوع

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه مواردی نصب تابلو پارک ممنوع جرم نیست؟

در اینجا باید دقت کرد که در جاهایی این عمل جرم نیست و شکایت قابل طرح نیست.

  1. در موردی که فرد در کوچه بن بست پارک کرده از این جهت که در کوچه بن بست حق استفاده از کوچه در اختیار ساکنان آنجا می باشد.
  2. مورد بعدی اینکه پارک کردن خودرو در مقابل پارکینگ هر جایی چه خانه و چه مغازه مجاز نیست.

اگر چه در این موارد پارک کردن مجاز نیست اما دلیل نمی شود که فرد خودروی آن شخص را پنچر کند بلکه لازم است که در این موارد و موردی که راننده خودروی خود را در مکان هایی که توقف مجاز نیست پارک کرده است با پلیس تماس بگیرد.

و اگر از خودرو هایی که مستمرا و روزهای بیشتری مزاحمت ایجاد می کنند وجود دارند می توان به دادسرا شکایت کرد یا عنوان مزاحمت و ممانعت از حق.

لذا می توان گفت نصب تابلو های مذکور تا زمانی که در جا و مکان خاص خود قرارگرفته باشند جرم نیست و منظور فقط درب پارکینگ یا درب منازلی است که وسایل نقلیه موتوری و دوچرخه تردد افراد را با مشکل مواجه کند ایرادی نخواهد داشت.

کوچه در مالکیت شخص نیست و در مالکیت عمومی است و کسی نمی تواند در پلک عمومی ادعای حق کند و برای مثال فرد را تهدید کند در صورت پارک کردن پنچر خواهد شد.

این امر حتی دد مورد دیوار و زیر پنجره و غیره نیز صادق می باشد.

چه مواردی نصب تابلو پارک ممنوع جرم نیست

ماده ۱۳ حقوق شهروندی

افراد از امنیت جانی مالی و حیثیتی و نظایر آن برخوردار هستند نه تنها افراد بلکه هیچ مقامی بدون مستند قانونی نمی تواند حقوق شهروندان را مورد تعرض و تهدید قرار دهد.

بر اساس اصل ۲۲ قانون اساسی

جان و مال و حقوق اشخاص محترم شمرده می شود و جز در مواردی که قانون به طور مستقیم اجازه داده از تعرض مصون است.

نتیجه گیری

در اماکن مختلف ممکن است با تابلو های پارک ممنوع و یا پارک مساوی ست با پنچری مواجه شده باشید. در اینجا توضیح دادیم که در اماکنی و محل هایی که از نظر پلیس راه مشکلی برای پارک ندارد گذاشتن این تابلو توسط افراد مجاز نیست و به مجازات قانونی آن اشاره کردیم.

اما در واقع باید گفت که حبس و مجازات مذکور از نظر جزایی شاید متناسب نباشد و نباید هم اینگونه باشد که فرد برای یک تابلو به جرم تهدید حبس برود در اینجا اگرچه ماده قانونی صدق می کند بر نوع تهدید اما باید گفت که عدم تناسب باعث می شود پی ببریم که دادگاه باید راه دیگری را انتخاب کند همانطور که مجازات شلاق برای این امر بسیار غیر منطقی است.

اما اگر فرد پنچر کرد مسئولیت مدنی وی باقی ست. درباره پارک مستمر البته می توان به جرم مزاحمت شکایت کرد.

سوالات متداول

طبق قانون تهدید کردن جرم به حساب می آید که در بالا هم به آن اشاره کردیم. اما در این که برای جنین تهدیدی چنین مجازاتی صدق می کند یا خیر محل شک است.

بله در اینجا می توان علیه چنین کسی که در محل یا برای مثال کوچه بن بست پارک کرده شکایت مزاحمت مطرح کرد.

خیر در اینجا شخص نمی تواند ماشین دیگری را پنچر کند بله باید با نیروی انتظامی تماس بگیرد تا به این وسیله کارها انجام شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند