نمونه لایحه دفاعیه نفقه زوجه

مطابق قانون و مواد آمره قانون گذار پرداخت نفقه وظیفه مرد به حساب می آید و اینکه ایشان تنگ دست باشد یا دلیل های دیگر قابل پذیرش نیست و حتی اگر زن، خود شاغل باشد و درآمد کافی هم داشته باشد بازهم مرد مکلف به پرداخت نفقه و خرجی همسر خود است.

نفقه زوجه به معنای اقتصادی، پشتوانه مالی و معیشتی است که شوهر به همسر خود اعطا می‌کند. این وظیفه اقتصادی شوهر به همسر از ازدواج تا زمانی که ازدواج ادامه دارد، معمولاً به منظور تأمین نیازهای معیشتی و اجتماعی همسر اجرا می‌شود.

نفقه هر آنچه می تواند باشد که لازمه زندگی است مثل خوراک، پوشاک، مسکن که اساسی ترین آن هاست و منحصر در همین موارد نیست.

لذا نفقه زن مانند مهریه وی دینی است که بر عهده مرد است و باید بپردازد و گذشت زمان در نفقه یک ماه یا یک مدت دلیل بر ساقط شدن آن نیست و زن با وجود این بازهم می توانند نفقه گذشته را که مرد پرداخت نکرده مطالبه کند.عدم پرداخت نفقه در شرایطی جنبه کیفری هم دارد فارغ از اینکه از طریق حقوقی هم قابل مطالبه است.

نکته ای دیگر که باید توجه کرد این است که حتی اگر بین زن و شوهر جدایی و طلاق اتفاق بیفتد باز هم زن تا زمانی که حضانت بچه ها را بر عهده دارد می تواند از پدر ایشان مطالبه نفقه کند.مطالبه نفقه را می توان در قالب دادخواست از دادگاه حقوقی مطالبه کرد.

مشاوره با وکیل در مورد نفقه به شما کمک می‌کند تا در مسائل مرتبط با نفقه خود به اطلاعات و راهنمایی حقوقی و لایحه دفاعیه نفقه دقیق‌تری دست پیدا کنید. وکیل یک حقوقدان متخصص است که در امور حقوقی مختلف تجربه دارد و می‌تواند شما را در مسائل حقوقی خود راهنمایی کند.

نفقه زن

به معنای پشتوانه مالی و معیشتی است که شوهر به همسر خود در ازدواج می دهد.نفقه زن شامل هزینه‌های مختلفی می‌شود مانند هزینه‌های مسکن، غذا، لباس، بهداشت، تفریح و… که به منظور تأمین احتیاجات روزمره همسر تخصیص داده می‌شود. این وظیفه معمولاً در قوانین حقوقی مربوط به خانواده و ازدواج در هر کشور تعیین شده و اجرا می‌شود.

در صورتی که زن و شوهر به توافق نرسند یا در صورت وقوع اختلافات مالی، دادگاه ممکن است نفقه زن را تعیین و تصمیم بگیرد. این وظیفه به همسر اجازه می‌دهد تا در طول مدت ازدواج به تأمین نیازهای خود و احتیاجات روزمره اش ادامه دهد.

لایحه دفاعیه نفقه چگونه است؟

فرض کنید زوجه در قالب دادخواست از دادگاه مطالبه نفقه خویش را خواسته است حال خوانده دعوا یعنی شوهر زن، می تواند با لایحه دفاعیه ای از این امر دفاع کند و مدعی شود و ثابت کند که نفقه زوجه را پرداخت کرده است‌.در اینجا می توان از دلایل و مستنداتی مثل فیش واریز پول، یا فاکتور خریدهای انجام شده موارد دیگر استناد کرد.

یا در جایی دیگر به این امر استناد کرد که ازدواج و عقد این دو موقت است نه دائم به این خاطر که زن مستحق نفقه در ازدواج موقت نخواهد بود.در جایی دیگر می توان با این استناد کرد که زن در این زمان تمکین نکرده در مقابل همسر به این دلیل مطالبه نفقه ایشان بی مورد است. زیرا استحقاق نفقه منوط به تمکین زن است.

مشاوره آنلاین حقوقی می‌تواند یک راهکار مفید برای دریافت راهنمایی حقوقی در مورد نفقه و دیگر مسائل حقوقی باشد. این

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی

هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.لایحه دفاعیه را چه مرد یا زن می تواند در دادگاه بدوی یا در دادگاه تجدید نظر تقدیم کنند.

با این توضیح که گاهی حکم دادگاه به نفع مرد مبنی بر وارد نبودن مطالبه نفقه صادر می شود در اینجا زوجه می تواند با اعتراض تجدید نظر لایحه دفاعی تقدیم کند یا اینکه ممکن است زن در مطالبه نفقه پیروز شود و مرد لایحه دفاعی اعتراضی به دادگاه تجدید نظر تقدیم کند.

دفاعیه مطالبه نفقه
دفاعیه مطالبه نفقه

نمونه لایحه

مطالبه نفقه به دلیل عدم تمکین/ ناشزه بودن

بسمه تعالی

قصات محترم دادگاه خانواده

با عرض سلام و خسته نباشید.

احتراما به استحضار می رساند که در پی حکم صادره از دادگاه بدوی، دادنامه شماره……. از دادگاه بدوی……

در پی دادخواست خانم …. زوجه مبنی بر مطالبه نفقه دلایل خود را برای رد این ادعا بدین شرح محضرتان ارائه می گردد.

در دادنامه مذکور حکم به پرداخت نفقه زوجه خانم….. شده است، در حالی که ایشان مدت هاست نسبت به همسر خود تمکین نمی کنند و در خانه همسر خود هم‌ حضور ندارند. شرایط حضور ایشان و زندگی مشترک فراهم است با وجود خانه مناسب و اسباب و اثاثیه لازم که مدارک آن پیوست می شود.

لذا طبق قانون، زنی که ناشزه باشد مستحق نفقه نخواهد بود. دلیل بر این ادعا گفته های ضمنی خود ایشان در دادنامه و صورت جلسه و شهادت شهود است که ایشان با قهر منزل را به دلیل دعوایی لفظی ترک کرده و به آنجا بازنگشته اند.

لذا از دادگاه تجدید نظر تقاضای نقض دادنامه بدوی را دارم.

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه

بسمه تعالی

قضات محترم دادگاه خانواده

با سلام و عرض خسته نباشید.

احتراما به اطلاع می رساند اینجانب ….. همسر خانم ….

خواهان دعوای مطالبه نفقه که دادخواستی با این عنوان تقدیم دادگاه خانواده کرده اند. ازدواج ایشان با بنده در قالب نکاح دائم نبوده و شرطی هم در زمینه تعهد بنده به نفقه ایشان وجود ندارد.

و طبق قانون هم نفقه مختص نکاح دائم است.

با تشکر..

نام…

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه
نوشتن نمونه لایحه دفاعیه مطالبه نفقه

نمونه لایحه دفاعیه نفقه

با عرض سلام

احتراما به استحضار می رساند. عطف به پرونده شماره ….در خصوص تجدید نظر خواهی ….. از دادنامه شماره….. صادر از شعبه…. دادگاه عمومی حقوقی…. .به استحضار می رساند:

اینجانب خوانده دعوا در خصوص ادعای زوجه به نام …. برای مطالبه نفقه لازم به دکر است که عرض کنم، بنده تمام هزینه ها و خرجی ایشان را پرداخت کرده ام و در این باره از زندگی مشترکی که ایشان با حقیر داشته می توان متوجه این امر شد. اما دادنامه بدوی و جلسه واخواهی بدون حضور بنده برگزار شده لذا خواهشمندم نسبت به نقض رای دادگاه بدوی اقدام فرمایید.

با تشکر

نام….

لایحه دفاعیه مطالبه نفقه زوجه

بسمه تعالی

با عرض سلام

قضات محترم دادگاه …

اینجانب…. همسر …. عطف به دادنامه شماره… صادره از شعبه….. دادگاه عمومی……

اعاده دادرسی خود را به این شرح به عرض می رسانم.

با توجه به این که دادنامه صادره دادگاه بدوی به شماره… بدون توجه به نشوز زوجه بوده و با توجه به این که این امر لحاظ نشده با پیوست حکم اثبات نشوز زوجه خواستار نقض این دادنامه هستم.

دفاعیه مطالبه نفقه زوجه
نوشتن دفاعیه مطالبه نفقه زوجه

نتیجه گیری

نفقه و پرداخت آن وظیفه و تکلیف مرد است و حتی اگر زن هم شاغل باشد می تواند از همسر خویش این دین را مطالبه کند.حال مرد می تواند در دفاعیات خود را نیز ارائه دهد در قالب لایحه یا اینکه در صورت محکومیت در دادگاه بدوی لایحه دفاعی را به دادگاه تجدید نظر ارسال کند.

مرد می تواند در صورت پرداخت نفقه دلایل و ادله خود را ارائه دهد. یا اینکه اگر ازدواج موقت است به موقت بودن نکاح استناد کند زیرا در نکاح موقت نفقه به زن تعلق نمی گیرد.

سوالات متداول

خیر زن در این ‌ازدواج حق نفقه ندارد و طبیعتا نمی تواند مطالبه کند و دعوای او رد خواهد شد.

بله نفقه گذشته زن دین حقوقی است و قابل مطالبه خواهد بود.

بله همین که زن در زندگی مشترک با مرد است می توان آن را اماره ای البته قابل خدشه بر پرداخت نفقه به حساب آورد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۶ رای
3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام شوهرم مبلغی(۸۵میلیون تومن) را در برج فرودین بابت ثبت‌نام ماشین بحسابم واریز کردن آیا میتواند در دادگاه اعلام کند این مبلغ به عنوان یکسال نفقه به ایشون پرداخت کردم؟ یا ماشین ثبت‌نامی رو توقیف کنه؟

  2. بان می گوید

    سلام شوهرم مبلغی(۸۵میلیون تومن) را در برج فرودین بابت ثبت‌نام ماشین بحسابم واریز کردن آیا میتواند در دادگاه اعلام کند این مبلغ به عنوان یکسال نفقه به ایشون پرداخت کردم؟ یا ماشین ثبت‌نامی رو توقیف کنه؟

  3. آرش می گوید

    سلام در خصوص لایحه دفاعیه نفقه میخواستم همراهی ام نمایید.
    اینجانب اهل مشهد هستم و دانشگاه گیلان دانشجو می باشم.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند