ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت و حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد

در دورانی که حضانت فرزند با پدر یا مادر است هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند فرزند را بدون رضایت و هماهنگی با دیگری و اجازه دادگاه، به شهر دیگر یا کشور دیگر ببرند. هر عملی خلاف این امر موجب تضییع حق کسی است که حق ملاقات با طفل را دارد.

در مواردی که هر یک از پدر و مادر بدون کسب اجازه و رضایت طرف دیگر و تسلیم تامین خواسته، تصمیم به خارج کردن فرزند از کشور گرفته باشد؛ طرف دیگر می‌تواند با درخواست و اخذ دستور موقت از دادگاه، مانع این اقدام شود؛ تا در این مورد دادگاه با حفظ مصلحت کودک و به منظور تضمین و حفظ حقوق او اتخاذ تصمیم نماید.

ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت

ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت

البته از آن‌جا که وفق مواد ۴۱ و ۴۵ قانون حمایت از خانواده مصلحت کودک بر هر امری مقدم است در صورتی‌که دادگاه جا‌‌به‌جایی و خروج فرزند از محل تحت حضانت یا خروج او از کشور را مطابق مصلحت او بداند، می‌تواند با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌نفع و وفق قاعده لاضرر، حکم و مجوز خروج فرزند از کشور را صادر کند.

ماده ۴۲ قانون حمایت از خانواده در این خصوص مقرر کرده است: «طفل و مجنون را نمی‌ توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق، به محل دیگری یا خارج از کشور فرستاد، مگر این‌که دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌حق این امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغیر و مجنون از کشور، بنا به درخواست ذی‌نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تامین مناسبی اخذ می‌ کند.»


بیشتر بخوانید: آثار و آسیب های طلاق


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

خروج طفل از کشور نیاز به اجازه دارد

 اگر حضانت با مادر باشد بر طبق ماده ۱۸ قانون گذرنامه برای اشخاص زیر ۱۸ سال تمام، اجازه ولی قهری (پدر) برای خروج از کشور نیاز است و داشتن حضانت فرزند برای مادر به این معنا نیست که او می‌تواند بدون رضایت پدر فرزند را از کشور خارج کند.

اگر حضانت با پدر باشد اگرچه که او می‌تواند برای فرزند گذرنامه اخذ کند ولی مادر می‌تواند به اداره گذرنامه مراجعه کند و با درخواست از اداره گذرنامه مانع خروج فرزند مشترک از کشور شود و یا راه دیگر آن است که مادر می‌تواند نسبت به ممنوع‌الخروجی فرزند اقدام کند تا پدر نتواند بدون رضایت او به فکر جابه‌جا کردن کودک بیفتد و او را از دسترس مادر یا کسی که حق ملاقات دارد خارج نماید.

پس نه پدر نه مادر نمی تواند بدون رضایت دیگری کودک را خارج کند. خروج از کشور توسط مادر طبق قانون گذرنامه نیاز به اجازه پدر دارد خروج از کشور توسط پدر اگرچه طبق قانون گذر نامه نیاز به اجازه مادر ندارد اما مادر می تواند مانع خروج بدون رضایت طفل شود

مدارک مورد نیاز برای ممنوع الخروج کردن طفل

والد طفل می تواند با مدارک زیر به اداره گذرنامه مراجعه کند و نسبت به خارج کردن کودکش از کشور شکایت کند. لازم به ذکر است که اگر مدارک زیر در دست نبود هم با شهادت شهود و تحقیق محل و گزارش مطلعین موضوع قابل پیگیری می باشد.مدارک مورد نیاز از قبیل زیر است:

  •  سند ازدواج یا کپی آن
  • سند طلاق یا کپی آن
  • شناسنامه خواهان و شناسنامه ی فرزند یا فرزندان یا کپی آنها
  •  دادنامه ای که در آن حق حضانت یا حق ملاقات با فرزند را کسب کرده است.

ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت

خروج طفل از کشور و آدم ربایی

 موضوع ادم ربایی کودک توسط والدین خود در حالات مختلفی قابل بررسی است

  • اگر مادر از همسر خود جدا شده است و پدر فرزند نسبت به خروج کودک اجازه داده باشد اما با انقضای مدت، مادر کودک را برنگردانده باشد در اینجا جرم آدم ربایی و ممنوعیت از ملاقات محقق شده است .
  • اگر مادر از همسر خود جدا شده است و بدون اجازه ی کودک پدر را خارج کرده و معمولا خروج به شکل غیر قانونی اتفاق افتاده است زیرا خروج قانونی نیاز به اجازه پدر دارد؛ در اینجا هم آدم ربایی و خروج غیر قانونی اتفاق افتاده است
  • اگر پدری که از همسرش جدا نشده است، طفل را به خارج ببرد هیچ جرمی مرتکب نشده است زیرا بر کودک ولایت دارد.
  • اگر پدر با اجازه مادر طفل را به خارج ببرد اما او را برنگرداند و مانع ملاقات با وی شود؛ مرتکب ادم ربایی نشده اما به مجازات منع ملاقات کودک محکوم می شود.

نحوه برخورد با ادم ربا

بحث استرداد مجرمین مهم ترین موضوع برخورد با شخص خاطی خواهد بود .به این شکل که اگر کشور ایران با کشوری که طفل به آنجا برده شده قرارداد استرداد مجرمین بسته باشد می توان طفل و کسی که او را خارج کرده را به کشور برگرداند و مجازات نمود.

اما در صورتی که این قرارداد وجود نداشته باشد عملا تا زمانی که به مجرم دسترسی نداشته باشیم؛ مجازات ممکن نیست.

حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد

سابق بر تصویب قانون حمایت خانواده، در زمانی که حضانت با مادر بود، ازدواج مجدد او حق حضانت وی را ساقط می‌کرد و حضانت طفل به پدر واگذار می‌شد. اما با تصویب قانون جدید حمایت خانواده در سال ۹، تحول ارزنده‌ای در جهت حمایت از طفل پدید آمد. طبق ماده ۴۵ قانون حمایت از خانواده، اگر دادگاه با توجه و امعان نظر به مصلحت طفل تشخیص دهد که کودک هم‌چنان به مادر نیاز اساسی دارد و مادر دارای شایستگی اخلاقی و روانی مناسب‌ تری نسبت به پدر است، حتی در صورت ازدواج مجدد مادر، هم‌چنان می‌تواند حضانت را بر دوش مادر گذارد مگر اینکه شرایط نگهداری از فرزند برخلاف قوانین حضانت باشد (مثلا شوهر همسر با کودک بدرفتاری کند) یا انحطاط اخلاقی مادر ثابت شود.

بنابراین هم اکنون بر طبق ماده ۴۵ قانون حمایت خانواده، رویه سابق تغییر کرده است و ازدواج مجدد مادر مانعی برای ادامه حضانت او بر فرزندش نیست و دادگاه می‌تواند تا حدودی از حکم عام ماده ۱۱۷۰ عدول نماید.

اگر شوهر در زمان طلاق حق حضانت را به زن واگذار کند با ازدواج مجدد زن این حق از او ساقط نمی‌شود مگر اینکه پس از ازدواج از نظر قانونی صلاحیت نگهداری از کودک از مادر سلب شود.

نتیجه گیری

بعد از طلاق یک سری از مسائل طفل از جمله اجازه خروج از کشور، نیاز به اجازه ی پدر و مادر دارد. طبق قانون گذرنامه افراد زیر ۱۸ سال برای خروج از کشور نیاز به اذن پدر دارند؛ پس اجازه ی پدر در هر حال الزامی است چه پدر و مادر کودک جدا شده باشند چه با هم زندگی کنند. اما اگر پدر و مادر کودک جدا شده باشند، پدر حق ندارد بدن اجازه مادر او را از کشور خارج نماید

سوالات متداول

خروج از کشور نیاز به اجازه پدر دارد؟

برای فرزندان زیر ۱۸ سال بله ولی افراد بالای ۱۸ سال خودشان تصمیم گیری می نمایند

سرپرست طفل می تواند او را از کشور خارج کند؟

بدون اجازه طرف مقابل خیر این امکان وجود ندارد زیرا منافی حق ملاقات فرزند است مگر در موارد محدود با حکم دادگاه

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
62 نظرات
  1. حمید می گوید

    درود بر شما من خارج از ایران زندگی میکنم و یکی از پسرم خارج هستن یکی ۹ ساله ایران امد به خاطر کرونا اینجا مادرش درخواست طلاق داد قصد جدا شدن داره ایا پسر نه ساله من مدرسه داره خارج از ایران مادرش میتونه جلوگیری بکنه از بردن من به خارج از ایران

  2. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من یه پسر ۵ساله دارم از همسرم جدا شدم حضانت فرزندم را به من داده است چگونه میتونم پسرم را به خارج کشور ببرم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر مگر با رضایت یا حکم دادگاه

  3. لیلی می گوید

    سلام خسته نباشید من ۷ماه طلاق گرفتم و توافقی حضانت به پدر دادم که توافق کرده بودیم با بچه کارنداشته باشیم ولی من متوجه شدم قایمکی داره زبان میخونه از ایران بره و پسرمم ببره ایا میتونه از ایران خارج کنه من کاری میتونم انجام بدم که نتونه ببره پسرم مرداد۴ساله میشه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام . خیر حق این کارو نداره

  4. سارا ابراهیمی می گوید

    سلام اگر پدرومادر طلاق گرفته باشند وفرزند دختر با مادر خود زندگی کند و سن قانونی یعنی ۱۸سالگی داشته باشد میتواند از کشور خارج شود؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  5. حسینی می گوید

    خسته نباشید
    حضانت پسر ۷ ساله ام را دارم و میخواهم به دیدن خواهرم به خارج بروم ولی همسر سابق رضایت نمیده! آیا ممکنه دادگاه حکم بدهد؟
    ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما نباید مانع دیدار همسر سابق با فرزندتان شوید

  6. حسینی می گوید

    تمام هزینه های زندگی فرزندم با منه این چه قانونی هست که ایشون بدون اینکه کوچکترین مسئولیتی داشته باشه فقط برای حرص در آوردن بنده امضا نده!!!

  7. رها اعتمادی می گوید

    سلام من ۷ساله از همسرم جدا شدم حضانت دخترم با من است پدرش به زور پیش خودش برده الانم ازدواج کرده من چطور میتونم کلن نزارم بچم اونجا باشه خیلی دارم اذیت میشم که بچه اونجاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حضانت تا ۷سالگی بامادر است بعدا پدر نمیتوانید بگیرید مگراسحقاق نگه داری نداشته باشند

  8. علی می گوید

    سلام من به همسرم حق طلاق و حضانت دادم آیا میتواند بدونه اجازه فرزندم را به خارج از کشور ببرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  9. سعید می گوید

    باسلام من از طرف محل کارم به محل دیگری در خارج از کشور اعزام میشوم که بصورت دایم آنجا بمانم حضانت فرزند هم که دختر ده ساله است با من است آیا مادر او می تواند ممانعتی برای بردن دخترم ایجاد کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  10. مریم می گوید

    با سلام
    . اگر حضانت با پدر باشد اگرچه که او می‌تواند برای فرزند گذرنامه اخذ کند ولی مادر می‌تواند به اداره گذرنامه مراجعه کند و با درخواست از اداره گذرنامه مانع خروج فرزند مشترک از کشور شود و یا راه دیگر آن است که مادر می‌تواند نسبت به ممنوع‌الخروجی فرزند اقدام کند تا پدر نتواند بدون رضایت او به فکر جابه‌جا کردن کودک بیفتد و او را از دسترس مادر یا کسی که حق ملاقات دارد خارج نماید.
    با توجه به متن بالا که توی ی سایت ذکر شده یعنی اگر مادر مطلع نشه یا برای ممنوع الخروجی فرزند اقدام نکنه پدر مانعی برای گرفتن گذرنامه و رفتن به خارج از کشور نخواهد داشت ؟؟؟!!!

  11. زهرا محمودی می گوید

    سلام دخترم ۱۶ سال داره ودر ایران زندگی میکنه،من از شوهر سابقم جدا شدم و در خارج از ایران زندگی میکنم،دخترم برای ادامه زندگی میخواد بیاد خارج از کشور وبا من زندگی کنه، سفارت از دخترم حضانت مادر رو میخواد،شوهر سابقم به دادگاه رفت و گفت که میخواد حضانت دختر رو به مادرش بده،اما دادگاه گفت که دختر شما ۱۶ سال داره ودیگه احتیاج به حضانت نداره، اما سفارت از دخترم برگه حضانت میخواد،ما باید حتما برگه حضانت رو به سفارت بدیم، ۳۰ فروردین هم دخترم وقت سفارت داره،لطفا بگید که باید چیکار کنیم

  12. ندا می گوید

    سلام خسته نباشید،من بچه ی طلاقم فرزند دختر ۲۰سالمه و حالا میخوام پاسپورت بگیرم،برای تحصیل تو ترکیه،پدر ومادرم حدود ۸سالی ازهم طلاق گرفتن وحضانت من ومادرم قبول کردن،درطی این سال ها ازپدرم هیچ ارتباطی ندارم،حتی پدرم نفقه ای که دادگاه تعیین کرده بود و نمیده،ونداده،حالا من باید برای گرفتن پاسپورت چه کاری انجام بدم درصورتی که نه میدونم کجاست و نه اطلاعی ازش دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برای گرفتن پاسپورت به اذن پدر نیازی ندارید

  13. رها می گوید

    سلام خسته نباشید من دخترم ۱۴ سالشه و می‌خوایم از کشور بریم
    حضانت دخترم با من آیا ب اجازه پدرش نیاز است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ابتدا حضانت با شما باشد بله می توانید از کشور خارج نمایید.

  14. نوید می گوید

    سلام پسرم ۲سالشه باهمسرم مشکل دارم میخوام ازش جدابشم فهمیدم که حضانت بچه تاهفت سالگی بامنه ولی بعدهفت سال چجوری میتونم بچه روبهش ندم واگ دادم بهش میتونه به بهانه ی کاراونوازایران خارج کنه?

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بعد از ۷سالگی حضانت با پدر می باشدو الان برای خروج از کشور باید تامین به برگرداندن بسپارد.

  15. خانم بختیاری می گوید

    سلام،
    من یک دختر نه ساله دارم ،چون پاسپورت داشت آوردمش کشوری که خودم زندگی میکردم..

    و اینکه الان سفارت از من برگه حضانت میخواد ولی داخل ایران گفتن دیگه چون نه سالشه حضانت نداره.
    الان باید چه برگه ای به سفارت بدم پس؟؟؟

  16. تهرانی می گوید

    سلام دخترم ۳ سالشه و قصد طلاق از همسرم در ازای بخشش مهریه و حضانت دائم دخترم و اجازه خروج از کشور جهت مسافرت ( حداکثر ۴ هفته ) را دارم
    اگر حضانت دائم دخترم را داشته باشم حق خروج از کشور هم خواهم داشت؟
    لطفا راهنمایی بفرمائید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      به سایت وکیل تاپ قسمت وکلای مهاجرت مراجعه نمایید تا وکلای متخصص در زمینه امور مهاجرت شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  17. زیبا می گوید

    دخترم ۸ سالشه. یکساله طلاق گرفتم. حق حضانت دایم داده به من ۶ ماه قبل طلاقم حق طلاق و حضانت محضری که اجازه گرفتن پاسپورت و شناسنامه و حتی ازدواج بدون امضاش رو به موکل یعنی به من داده. آیا بدون امضاش میتونم با دخترم برم مسافرت خارج کشور

    1. زینالی می گوید

      سلام: دختر باید تا سن ۱۸ سالگی برای خروج از کشور باید به اجازه پدرش برسد و بدون اجازه نمی توانید از کشور خارجش کنید برای اینکار باید باید یک تضمینی بدهید برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین خانواده سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  18. می گوید

    سلام ایا پدر میتواند مانع مهاجرت و یا خروج از کشور فرزند دختر بالای ۱۸ سال شود ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر دختر بالای سن ۱۸اختیارش در دست خودش بوده و نیاز به اجازه ندارد.

  19. ایلیا می گوید

    سلام من حضانت پسرم رو از همسرم گرفتم و همچنین اجازه خروج از کشور و اخذ پاسپورت رو
    میخواستم بدونم ملاقات هفتگی فرزندم با پدرش مانع از خروج ما از کشور میشود یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای اینکه بتوانید با وجود حضانت نسبت به خروج از کشور اقدام نمایید باید از طریق دادگاه یک تضمینی بسپارید تا از ان طریق بتوانید اقدام به خروج فرزند اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  20. سوده می گوید

    سلام وقت بخیر
    حضانت دخترانم با منه پنج ساله و دوازده ساله و پدرشان فراریه به دلیل احکام صادره ، و اصلا من و فرزندانم ازش خبر نداریم و طلاق گرفتم می خوام برای مسافرت به خارج از کشور بریم چطور باید اجازه از دادگاه بگیرم آیا با گذاشتن سند میشه؟متشکرم از پاسخگوییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید برای اقدام به خروج از کشور از طریق دادگاه خانواده با سپردن تامین مناسب برای خروج از کشور اجازه بگیرید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  21. سعیده می گوید

    سلام من جدا شدم و حضانت دختر۱۴ساله و پشر ۷سالم مادالعمر با خودم هست ایا برا تفریح و سفر به خارج از کشور و گرفتن پاسپورت حتما اجازه پدر لازمه،؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون حضانت برای شما می باشد در این صورت وفق ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده نیازی به اجازه کسی نمی باشد ولی حق ملاقات طرف مقابل باید لحاظ شود مگر حق ملاقات نداشته باشد

  22. مونا می گوید

    سلام
    ۸ ماه پیش شوهرم رو از دست دادم و الان قصد مهاجرت با پسر ۴ ساله م رو دارم،آیا در صورت ازدواج مجدد بنده امکان اخذ پاسپورت و خارج کردن فرزندم هست یا تا ۱۸ سالکی ولی قهری که پدربزرگش است باید اجازه دهد؟
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: نه مشکلی نیست می توانید اقدام به خارج نمودن فرزند خود نمایید

  23. حامد ساعد می گوید

    عرص ادب و اجترام بنده با خانمی اشنا شدم و تصمیم به ازدواج گرفتیم .ایشان از ازدواج قبلی خود دارای یک فرزند پسر ۱۵ ساله میباشند که تقریبا از چندماه قبل از جدایی و در حال حاضر بعد از جدایی همراه با مادر زندگی می کند .مورد حضانت بچه هنوز بین خانم بنده و همسر سابقشان مشخص نشده و اقدامی نشده هست در حالیکه محل زندگی و کار بنده در رشت هست و محل زندگی خانم و فرزندشان در ورامین .سوالی که برایرمن پیش اومده .ما ازدواج کردیم و تونستیم با توجه به سن بچه که ۱۵ ساله هست حضانت رو هم بگیریم ولی در مورد خروج بچه از شهر و انتقال خانواده به رشت و اینکه خود فرزند به صورت کتبی در هنگام گرفتن حصاننت به دادگاه اعلام کند علاقه ای و دیدن و رابطه با پدر خود ندارد .اگر ما اقدام به انتقال زندگی به رشت بکنیم پدر بچه میتواند بخاطر این انتقال و اینکه مانع دیدن فرزندش میشود با توجه به عدم علاقه فرزند و اعلام کتبی به دادگاه و دکر در حکم اعلامی از طرف قاصی اقدام به شکایتی بنماید و مانع خروج ما از رشت گردد .ممنون میشوم بنده را راهنمایی کامل نمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند اگر به موجب حکم دادگاه و عدم تمایل فرزند به پدرش این فرد نمی تواند برای شما مزاحمتی ایجاد نماید.

  24. زهرا می گوید

    سلام
    ببخشید من قیم و امین دخترم هستم و به تازگی به دفتر اسناد رفتم و بهش اذن خروج دادم و گذرنامه اش صادر شد و الان دستشه
    ایا برای خروج دوباره نیاز به اجازه دادگاه و پدر داره؟
    پدرش زنده است اما در دسترس نیست
    دخترم زیر ۱۸سال هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق پدرش اذن خروج داده شود .

  25. محمد می گوید

    سلام. من شیراز زندگی میکنم حضانت پسرم که ۷ سالشه با مادرش هست. انها هم شیراز زندگی میکنند. من روزهای تعطیل و اخر هفته حق ملاقات با پسرم دارم. و چون همه خانواده من در شهرستان هستند. میخواهم در زمان ملاقات پسرم را به شهرستان که حدود یه ساعت تا شیراز فاصله داره ببرم که پدر بزرگ و مادربزرگ پسرم را ملاقات کنند. ولی مادرش لجازه نمی‌دهد. ایا این حق را دارد.؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نمی توانید فرزند خود را از محدوده تعیین شده خارج نمایید و باید برای اینکار با سپردن تضمین از دادگاه اجازه بگیرید.

  26. الهام همتی نژاد می گوید

    سلام من حدود یکسال هست که خونه پدرم هستم و همسرم به من وکالت طلاق دادن ولی دختر ١٠ سالمو با خودش به خارج از کشور برده دادگاه حق ملاقات رو به عهده دخترم گذاشته من چطور میتونم همسرمو موقعی که آمد ایران ممنوع خروج کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: نمی توانید ممنوع الخروج نمایید چون این شخص دیگر همسر شما نیست در واقع نمی توانید کاری بکنید حضانتم چون با شما نیست

  27. سعید می گوید

    سلام.معمولا قضات چه نوع تضمینهایی رو جهت باز گرداندن طفل تحت حضانت به کشور از والدینی که ملزم به دادن تامین شده اند میگرن.مثلا سفته. چک سنند چی؟تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: پول بعنوان وثیقه دریافت میشود

  28. فرحناز محمدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت مطالب مفیدتون
    من چند ماهی هست که به طور رسمی از همسرم جدا شدم و قبلش هم از هم جدا زندگی میکردیم. یک پسر سه ساله دارم که با من زندگی میکنه و پدرش از هفت ماهگی به بعد کلا ندیدتش. با اینکه من از شهر خودم خارج شدم و بخاطر ایشون شهری که ایشون ساکن هستن زندگی میکنم.سوال بنده این هست که من میتونم با ارایه تضمین فرزندم رو به مسافرت خارج از کشور ببرم؟ یعنی دادگاه این حکم رو میده؟ چون مطمینم پدرش در دادگاه هم حاضر نخواهد شد. پیشاپیش از بابت پاسخگویی شما متشکرم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید از طریق دادگاه خانواده با سپردن تضمین اقدام به خارج نمودن فرزند نمایید.

  29. فاطمه می گوید

    سلام من شوهرم از دست داده ، و حضانت پسر ۱۳ ساله ام با من است. من ازدواج مجدد کرده ام، پسرم پدر و پدر بزرگ ندارد. فقط یک عمو دارد، امروز برای راهپیمایی اربعین رفتم مجوز خروج موقت براشون بگیرم، مسول گذر نامه پلیس + ۱۰ گفتند نمی شود از کشور خارج شود. راهنمایی فرمایید راهی وجود دارد که بنونم مجوزخروج موقت براشون بگیرم زیارت کنند.

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید اقدام به خروج از کشور نمایید ولی برای این موضوع باید وثیقه ای بابت تضمین بزارید.

  30. زهرا می گوید

    سلام من طلاق گرفتم و حضانت دختر ‌۱۰ساله م با من است و در برگ حضانت خروج کشور و امضای ازدواج و … با من است ایا برای خروج دخترم برای سفر زیارتی به خارج از کشور رضایت پدرش لازم است

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر ولی باید تضمین بدهید

  31. زهرا می گوید

    اگر در حضانت نامه(وکالتنامه) چیزی در مورد خارج رفتن نباشد هم بدون اجازه پدرهم میتوانیم فرزند را به سفر زیارتی خارج ببریم

  32. مریم می گوید

    اگر در حضانت نامه(وکالتنامه) چیزی در مورد خارج رفتن نباشد هم بدون اجازه پدرهم میتوانیم فرزند را به سفر زیارتی خارج ببریم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید ببرید ولی باید رضایت پدر بچه باید اخذ شود و یا تضمینی سپرده شود

  33. بابک راشدی می گوید

    سلام، من با خانمی میخوام ازدواج کنم که از همسر قبلیش جدا شده و یک دختر ۱۳ ساله هم دارد. حضانت با مادر هست. آیا برای مهاجرت و زندگی در یک کشور دیگر اجازه پدر لازم است؟
    باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله نیاز به اذن پدر دارد.

  34. سارا می گوید

    سلام من یک پسر هفده ساله دارم و حضانت‌ پسرم با منه و در حضانتش ذکر شده که حتی برای خروج از کشور چه برای تحصیل چه برای زندگی مادر اجازه داره ببره آیا باز با این موارد ذکر شده اجازه ی پدر لازم هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر دیگر اجازه پدر نیاز نیست

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند