مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت | هزینه، نحوه، مراحل + بخشنامه

مطالبه برخی از طلبها را بدون مراجعه به دادگاه هم می توان انجام داد اگر سند رسمی داشته باشند مثل نکاح نامه بزای مهریه و یا سند لازم الاجرا مثل چک.

لذا زوجه می تواند بدون رفتن به دادگاه هم از طریق اجرای اداره ثبت نسبت به مطالبه مهریه از طریق توقیف اموال شوهر خود اقدام کند. برای این کار حتما ازدواج باید ثبت شده باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا از نحوه مطالبه مهریه و مراحل آن از طریق اجرای ثبت مطالبی را بیان کنیم.

برای مطالبه مهریه چکار کنیم؟

در قانون که نه اما طبق بخش نامه و دستور العمل رئیس قوه قضاییه در اواسط سال ۹۸ نحوه اقدام برای مطالبه مهریه محدود شد و اگر قبلا امکان مراجعه به اداره ثبت و یا دادگاه بود؛ در حال حاضر زن باید ابتدا به اداره اجرای ثبت برای مطالبه مهریه مراجعه کند و اگر موفق به مطالبه از طریق فروش اموال نشد؛ آن موقع در دادگاه خانواده دادخواست مطالبه مهریه تقدیم کند.

مراحل گرفتن مهریه از طریق ثبت

مزیت استاد رسمی این است که از طریق اجرای اسناد رسمی هم می توان به طلب خود رسید. مهریه هم نوعی طلب است و مزیت دیگر آن کوتاه شدن مدت زمانی است که قرار بود در دادگاه سپری شود.

مراحل گرفتن مهریه از طریق ثبت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراجعه به دفتر ثبت ازدواج

زوجه برای مطالبه مهریه اش باید به دفترخانه ای برود که عقد و ازدواجش در آنجا ثبت شده و درخواست صدور اجراییه را به صورت کتبی بدهد.

سر دفتر، پس از گرفتن درخواست اجراییه از طرف زوجه که فرم مخصوصی دارد با بررسی آن، بعد از احراز موارد لازم آن را امضا می کند.

سر دفتر اجرا موضوعی را که باید اجرا شود در محل مخصوص آن فرم می نویسد و به با مهری که روی آن میزند برای مسئول اجرای ثبت ارسال می کند تا از طریق او اموال مرد توقیف شود.

پس ما با دو نهاد برای مطالبه مهریه روبرو هستیم. زوجه ابتدا به دفترخانه ای که عقد در آنجا ثبت شده می رود و درخواست مطالبه مهریه میکند و فرم مخصوصی دریافت و سپس تکمیل می کند. بعد از آن مسئول دفترخانه با بررسی فرم ، آن را به اجرای اداره ثبت می فرستد تا از طریق آن مطالبه مهریه و توقیف اموال شروع شود.

سر دفتر ازدواج پس از این که اجراییه را صادر کرد و به اجرای ثبت فرستاد؛ به زوج یا مرد هم از طریق پست سفارشی اطلاع می دهد و یک نسخه از برگ های اجراییه را برای او می فرستد.

ابلاغ مامور اجرا به زوج

بعد از آن مامور اجرا نه مسئول دفترخانه، به زوج ابلاغ می کند که ظرف ۱۰ روز مهریه را بپردازد یا این که ترتیبی مثل چک و… برای پرداخت آن بدهد یا اینکه مالی را معرفی کند.

توقیف اموال مرد از طریق اجرای ثبت

همچنین زوجه می تواند از طریق اجرای ثبت تقاضا کند که اموال مرد توقیف شود. این اموال نباید مستثنیات دین باشد مثل خانه و… اما گاهی ممکن است مثلا ماشین فرد توقیف شود در اینجا تکلیف چیست؟

در این که آیا ماشین توسط زوجه قابل توقیف است یا خیر باید گفت که معمولا اجرای ثبت، ماشین را توقیف می کند اما باید بدانیم که اگر ماشین محل امرار معاش و وسیله کسب فرد باشد قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شده باشد می توان با اعتراض از آن رفع توقیف کرد. مثل تاکسی داخل شهر و…

برای مشورت بیشتر و اطلاع از توقیف اموال و شرایط مستثنیات دین توصیه می شود با موسسه تماس بگیرید و از وکلای متخصص خانواده، راه کار های لازم را جویا بشوید.

توقیف اموال مرد از طریق اجرای ثبت و گرفتن مهریه

هزینه اجرای ثبت برای مهریه

هزینه ای که در اجرای ثبت برای مطالبه مهریه گرفته می شود نیم عشر یعنی یک بیستم میزان مهریه خواهد بود.

برای مثال اگر زن ۱۰۰ سکه از مهریه را مطالبه کند و قیمت آن صد سکه یک میلیارد باشد باید ۵۰ میلیون برای اداره ثبت بپردازد. اما این کار پس از وصول مهریه امکان پذیر است. و اگر زن مهریه را ببخشد یا وصول نشود این رقم گرفته نمی شود.

مطالبه مهریه از طریق اجرای دادگاه

وقتی که از طریق اجرای ثبت زوجه نتواند مالی از مرد معرفی کند مثلا مرد مال خاصی نداشته باشد آن زمان می تواند از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم دادگاه خانواده کند و اگر شهر مورد نظر دادگاه خانواده ندارد به دادگاه عمومی حقوقی تقدیم کند.

در اینجا اگر دادگاه، حکم به نفع زوجه بدهد؛ مرد باید مهریه را پرداخت کند و اگر در صورت داشتن اموال پرداخت نکند؛ حبس می شود. برای جلوگیری از حبس باید دادخواست اعسار و نداری تقدیم دادگاه کند. آن زمان است که دادگاه مهریه را قسط بندی (تقسیط مهریه) می کند.

نمونه بخشنامه مطالبه مهریه

مشاوره حقوقی راجع به مطالبه مهریه

در بالا سعی کردیم در توان حوصله مخاطب مطالبی را بیان کنیم. اما هر پرونده شرایط خاصی را دارد که با تبع آن ممکن است استدلال ها و اقدامات هم متفاوت شود در این باره توصیه ما این است که با مشاوران حقوقی موسسه در ارتباط باشید و از تجربه و دانش آنان کسب اطلاع کنید.

برای صحبت با مشاوران موسسه می توانید هم از طریق سامانه وکیل تاپ و هم از طریق شماره های موجود به صورت تلفنی اخذ مشاوره کنید.

موسسه وکیل تاپ امکان دسترسی به وکیل بومی را در هر شهر برای شهروندان فراهم کرده است در کنار امر مشاوره که دسترسی به وکیل به سریعترین شکل قابل انجام باشد.

توقیف اموال مرد از طریق اجرای ثبت و گرفتن مهریه

نتیجه گیری

مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اجرای ثبت انجام شود و اگر از این طریق، اموالی از مرد برای توقیف به دست نیاید می توان از طریق دادگاه به مطالبه آن اقدام کرد.

مراحل مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، ابتدا از دفترخانه ای که نکاح در آن جا ثبت شده و با درخواست آغاز می شود و سپس با صدور اجراییه توسط مسئول دفترخانه و ابلاغ به اجرای ثبت کار آنان آغاز می شود.

سوالات متداول

این رقم یک بیستم کل مهریه مطالبه شده است و لازم هم نیست از ابتدا پرداخت شود‌. مثلا اگر میزان ارزش مهریه ۱۰۰ میلیون باشد می شود ۵ میلیون تومان.

در سال ۹۸ بخش نامه ای ابلاغ شد که برای مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام کرد و سپس دادگاه.

ثبت شدن نکاح به صورت رسمی.
مراجعه به دفترخانه ای که نکاح در آن ثبت شده.
درخواست مطالبه مهریه و تکمیل فرم در آنجا.
صادر شدن اجراییه توسط مسئول دفترخانه.
ابلاغ به اجرای ثبت برای اجرا.
ابلاغ به زوج.
و توقیف اموال.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند