قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰

مهریه حق مالی زن بوده که به موجب عقد نکاح برای زوجه به وجود می آید و به محض عقد نکاح، زوجه مالک مهریه شده و می تواند هر زمانی که بخواهد آن را از زوج مطالبه نماید.

نحوه وصول مهریه یکی از پرکاربردترین دعاوی در حوزه حقوق خانواده بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر شما می خواهید مورد مهریه و قوانین آن بیشتر بدانید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اقسام مهریه و شرایط تعیین آن طبق قانون مدنی

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مهریه یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد که در این قسمت به طور کامل اشاره می کنیم.

مهر المسمی

مهریه ای است که میزان و مقدار آن توسط زوجین یا شخص ثالثی معین و مشخص شده است و در سند ازدواج ثبت می گردد.

در مورد مهر المسمی نکته ای که باید به آن دقت نمود این است که در صورتی که مرد قبل از رابطه زناشویی زن خود را طلاق بدهد زن تنها مستحق نصف مهریه تعیین شده خواهد بود.

مهر المثل

گاهی اوقات ممکن است هرگز مهریه ای ضمن عقد نکاح تعیین نگردد و رابطه زناشویی بین زوجین صورت گیرد.

در این وضعیت به استناد ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی چنانچه مهر ذکر نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد، قبل از تراضی به تعیین مهر با یکدیگر رابطه زناشویی برقرار کنند، زن مستحق مهر المثل است.

و مورد دیگر به استناد بند دوم ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی که می گوید هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر بعد از نزدیکی با زن وی را طلاق بدهد در این صورت زن مستحق مهر المثل خواهد بود.

تعیین مهر المثل از طریق کارشناس رسمی دادگستری و با توجه به وضعیت زن از لحاظ موارد ذکر شده در ماده ۱۰۹۱ معین می گردد.

مهر المتعه

مهر المتعه همانند مهر المثل ناظر به موردی است که مهریه زن در زمان عقد مشخص نشده است و مرد بخواهد زن خود را قبل از نزدیکی طلاق بدهد به زن مهر المتعه تعلق می گیرد و میزان آن بر مبنای غنا و فقر مرد تعیین می گردد.

اقسام مهریه و شرایط تعیین آن

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

بررسی مهریه در نکاح منقطع و ابطال عقد نکاح در صورت عدم تعیین مهریه

در نکاح موقت طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی اگر موقع عقد مهر تعیین نشود، عقد نکاح باطل است ولی عدم تعیین مهریه در نکاح دائم خللی به صحت عقد وارد نمی سازد و ممکن است زوجین بعد از عقد مهریه را به تراضی تعیین کنند.

در نکاح موقت اگر در اثنای مدت صیغه زن فوت کند، مهریه او از بین نمی رود و ورثه زوجه می توانند مهریه او را از زوج مطالبه نمایند و همچنین است که اگر مرد فوت کند زوجه نکاح منقطع می تواند مهریه را از محل ماترک، به طرفیت وراث شوهر مطالبه کند.

طبق ماده ۱۰۹۶ اگر در نکاح منقطع حتی شوهر تا اتمام موعد صیغه با همسر خود نزدیکی نکند، باز هم مهریه ساقط نخواهد شد و زوج موظف به پرداخت آن به زوجه می باشد ولی در نکاح دائم اگر مهریه تعیین نشده باشد و یکی از زوجین قبل از رابطه زناشویی بمیرد مهریه زن اسقاط می گردد.

مطالبه مهریه در نکاح منقطع شامل مرور زمان نبوده و عدم پرداخت مهریه در عقد موقت صرفا در صورت بذل مهریه از جانب زوجه و ابراء مهریه ممکن است.

در ازدواج موقت هم همانند ازدواج دائم محدودیتی برای تعیین مهریه وجود ندارد و طرفین با تراضی خود می توانند بر میزان مهریه توافق نمایند؛ اما همانند نکاح دائم در ازدواج موقت نیز تا میزان پرداخت ۱۱۰ سکه بهار آزادی جنبه کیفری داشته و تابع ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده است.

بررسی مهریه در نکاح

نحوه پرداخت مهریه به زوجه در چند فرض قابل بررسی است؟

مهریه زوجه به دو نحو قابل پرداخت است:

  1. مهریه عندالمطالبه.
  2. مهریه عندالاستطاعه.

اصل بر عندالمطالبه بودن مهریه است مگر اینکه به محض انعقاد عقد نکاح به عندالاستطاعه و توانایی و استطاعت مالی مرد به عنوان شرط ضمن عقد برای پرداخت مهریه شرط شود.

مهریه عندالمطالبه

زوجه به محض انعقاد عقد نکاح و برقراری رابطه زناشویی مستحق دریافت مهریه خواهد بود و زوج ملزم به پرداخت آن است و نمی تواند به دلیل نداشتن استطاعت مالی از پرداخت آن امتناع نماید و اصل بر تمکن مالی بوده و اثبات خلاف آن بر عهده زوج است.

مهریه عندالاستطاعه

در این نوع مهریه نیز زوجه به مجرد عقد نکاح مالک تمام مهریه خواهد شد اما توانایی و استطاعت مالی برای پرداخت مهریه شرط است و اصل بر این است که مرد استطاعت و توانایی مالی ندارد و اثبات خلاف آن بر عهده زوجه است.

نحوه پرداخت مهریه به زوجه

تفاوت در پرداخت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در مهریه عند المطالبه که میزان آن ۱۱۰ سکه است، به محض درخواست زوجه برای پرداخت مهریه زوج ملزم به پرداخت است؛ مگر اینکه پس از دریافت اجرائیه حکم در طول مدت یک ماه، مرد دادخواست اعسار به دادگاه بدهد.

در صورتی که طبق ماده ۱ آیین نامه جدید قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی:

در صورتی که دعوای اعسار از پرداخت محکوم به در مهلت مقرر اقامه نگردد و ادعای اعسار توسط دادگاه محرز نگردد زوجه می تواند حکم جلب مهریه را برای زوج از دادگاه درخواست کند؛ اما در صورتی که زوج ادعای اعسار نماید و و عدم تمکن مالی او پذیرفته شود، دادگاه با قبول اعسار زوج اقدام به قسط بندی مهریه برای زن می کند.

اما در مهریه عندالاستطاعه در صورت اثبات ملائت مالی زوج توسط زوجه دادگاه حکم به توقیف اموال و پرداخت مهریه خواهد داد.

تفاوت در پرداخت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

طبق قانون جدید مهریه آیا در میزان دریافت مهریه توسط زوجه محدودیت اعمال گردیده است؟

طبق قانون جدید در میزان مهریه محدودیتی اعمال نشده، بلکه نسبت به تعدیل و رسیدگی به درخواست اعسار توسط زوج و به هدف کاهش میزان مجازات های حبس نسبت به مازاد ۱۱۰ سکه دستورالعمل های جدیدی مقرر گردیده است و این مقرره به این معنا نیست که مهریه مازاد ۱۱۰ سکه قابل پرداخت نیست.

بلکه اثبات اینکه آیا زوج توانایی و ملائت مالی برای پرداخت مازاد مهریه را دارد یا خیر بر عهده زوجه است و تنها مجازات حبس تا ۱۱۰ سکه قابل اجراست و برای دریافت الباقی مهریه زن باید توانایی مالی مرد را اثبات کند.

مطابق ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:

هرگاه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه بیش از این میزان باشد در خصوص مازاد ملائت و توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

قانون جدید مهریه

شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه مطابق با قانون جدید مهریه

مهریه به دو طریق قابل مطالبه است:

تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در دادگاه خانواده طبق ماده ۱۳ قانون حمایت خانواده در دعاوی خانوادگی مربوط به زوجین زوجه می تواند در دادگاه محل اقامت خوانده (زوج) و یا محل سکونت خود اقامه کند، مگر در مواردی که مطالبه مهریه مال غیر منقول (مالی که قابلیت جابه جایی ندارد) باشد که در این حالت دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.

زوجه با طرح دعوای مطالبه مهریه به دادگاه خانواده می تواند دادخواست خود را مطرح نماید.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و مطرح کردن درخواست کتبی زوجه به دفتر ازدواجی که عقد نکاح را ثبت کرده است.

شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

شرایط صدور اجرائیه

مطالبه مهریه به موجب سند رسمی باشد، یعنی مهرالمسمی قیدشده باشد و در عقدنامه رسمی زوجین باشد و در دفترخانه به ثبت رسیده باشد.

مهریه منجر باشد و منوط به تحقق شرطی یا معلق به وقوع امر خاصی نباشد.

مهریه و تعهدات موجل نباشد، یعنی برای پرداخت مهریه مدت مشخص نگردیده باشد.

در صورت محرز شدن شروط سردفتر دفترخانه رسمی مراحل صدور اجرائیه را طی می کند و پس از صدور اجرائیه آن را به زوج ابلاغ تا ظرف مهلت ۱۰ روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند و اگر توان مالی برای پرداخت ندارد راهی برای پرداخت آن مشخص و اعلام دارد و اگر زوج اقدامی نسبت به پرداخت مهریه زوجه انجام ندهد، معادل مهریه از اموال وی توقیف می گردد و در صورتی که با توقیف اموال باز هم زوج مهریه را نپردازد، اموال توقیف شده به مزایده گذاشته شده و مهریه وصول می شود.

شرایط صدور اجرائیه

الزامی شدن مطرح کردن مطالبه مهریه در اداره ثبت قبل از مطرح کردن دعوی مطالبه مهریه در دادگاه خانواده

طی بخشنامه جدید که توسط ریاست قوه قضائیه صادر و ناظر به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه است کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مهریه در ابتدا بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده اند.

به بیان دیگر اگر زوجه خواهان مطالبه مهریه باشد، ابتدا باید برای بررسی وضعیت مالی زوج به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کند.

اداره ثبت اسناد و املاک موظف است نسبت به شناسایی اموال اقدام کند و در صورت که پس از شش ماه از زمان درخواست اجراییه موفق به شناسایی نسبت به توقیف اموال نشد، گواهی برای محاکم قضائی صادر می کند تا با عنایت به وضعیت مالی زوج موضوع خواسته زوجه بررسی و نسبت به آن حکم صادر شود.

چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مهلت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نماید متعهد سند می تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع کند.

مطرح کردن مطالبه مهریه

طبق بخشنامه جدید آیا در صورتی که زوج تمکن مالی به پرداخت مهریه را نداشته باشد آیا حبس می شود؟

در صورتی که پس از شناسایی و بررسی دارایی زوج و تمکن مالی او زوج شرایط مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، در اجرای ثبت ضمانت اجرایی جز ممنوع الخروج شدن زوج وجود ندارد و ثبت اسناد اقدامی دیگری نمی تواند بکند و طلب همچنان باقی است؛ هر چند که می دانیم مهریه جز دیون ممتاز بوده و طلبی است که زن از مرد دارد و موظف به پرداخت آن است.

طبق قانون جدید مطالبه مهریه نیز در مراجع قضایی هم به همین ترتیب است و اگر مرجع مذکور نتواند ظرف مهلت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال با متعهد سند، اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نماید و زوجه درخواست خود را محاکم دادگستری مطرح نماید، حکم به محکومیت زوج صادر می شود.

در صورتی که اموالی از زوج شناسایی نشود و دادگاه پس از بررسی های لازم به عدم توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه چه به صورت یکجا یا تقسیطی اطلاع حاصل کند، حکم به بازداشت زوج نخواهد داد؛ اما طلب وجه همچنان باقی است و در صورتی که زوجه بتواند ادعای خلاف آن را اثبات کند به تقاضای زوجه تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار یا جلب رضایت توسط زوجه مطابق ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی می تواند تقاضای بازداشت زوج را داشته باشد.

چون طبق بند ج اصلاحی آیین نامه اجرایی ماده ۲ اصل بر عدم استطاعت مالی زوج بوده و زوجه باید ادعای خلاف آن را اثبات کند.

رای وحدت رویه راجع به پذیرش اعسار قبل از صدور حکم قطعی در قانون جدید مهریه تا قبل از صدور رای وحدت رویه جدید زوج نمی توانست دادخواست اعسار خود را به دادگاه قبل از صدور حکم قطعی تقدیم کند، اما طبق شرایط جدید زوج می تواند طی زمانی که دادگاه به پرونده مهریه رسیدگی می کند، تقاضای اعسار خود را به صورت همزمان مطرح کرده و در صورت اثبات ادعای اعسار محکوم به حبس نخواهد شد.

پرداخت مهریه

نتیجه گیری

مهریه حق مالی زن بوده و هر زمانی که آن را مطالبه نماید، شوهر موظف به پرداخت آن خواهد بود.

تعیین مهریه در عقد نکاح موقت الزامی می باشد و عدم تعیین آن منجر به بطلان عقد است؛ ولی در عقد نکاح دائم ممکن است بعد از وقوع نکاح به تراضی طرفین مهریه تعیین گردد و عدم ذکر مهریه در سند ازدواج خللی به صحت عقد ندارد.

اما مرد به هیچ عنوان نمی تواند زن را از گرفتن مهریه اش محروم کند، مگر اینکه زن به اختیار خود آن را به مرد ببخشد و اصطلاحا آن را بذل کند.

سوالات متداول

یک دین را نمی توان از دو مرجع مطالبه نمود، اما می توان قسمتی از مهریه را از اداره اجرای ثبت تقاضا نمود و برای قسمتی دیگر دادخواست مطالبه مهریه خود را به دادگاه خانواده ارائه نمود.

طبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه امکان ممنوع الخروج کردن زوجه در صورتی از اداره ثبت مطالبه مهریه گردد امکان دارد اما در محاکم دادگستری متصور نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
138 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    سلام حقوق کارمندی رو جزو مستثنیات دین قرار بدین چون وقتی خانم حقوق من رو توقیف مکنه چطور یک خانواده ۴ نفری رو با ماهی یک میلیون اجاره و سایر هزینه ها اداره کنم من ده ساله دارم سکه میدم کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حقوق مستمری مستثنیات نمی باشد.

  2. فلاح می گوید

    سلام از سال ۸۶سکه پرداخت میکنم الان دوسال بعداز شیوع کرونا وتعطیلی محل کارم حدودا یکسال بیکار شدم ونتوانستم پرداخت کنم الان اقساط معوقه دارم .آیا می‌تونه حکم جلب منو بگیره .آیا میشه از دفاتر قضایی درخواست تعدیل بدم ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از دادگاه درخواست اعسار از پرداخت محکوم به نمایید و با ارائه و اثبات شرایط اعسار اقدام نمایید.

  3. سریه می گوید

    سلام من الان مهریه خود رو به اجرا گزاشته ام میخواستم بدونم بعد گرفتن مهریه خود می توانم در خوانه شوهرم بمانم وطلاق نگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر همسرتان طلاق ندهد بله می توانید.

  4. مریم می گوید

    بعد از ۸ سال زندگی.شوهرم منو با یه بچه ۵ ماهه ول کرده رفته و‌میگه جداشیم.در صورتی که کارمند هست میتونه مهریه و نفقه منو نده؟مهریه ام ۱۳۶۵ سکه هست.چقدر از این مقدار بهم تعلق میگیره چون هیچ چیز به جز ماشین نداره.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ۱۱۰تا بقیه در صورت استطاعت مالی شوهر.

  5. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید من اروپا زندگی میکنم وبه دنیا امده اروپا هستم میخواهم در ایران ازدواج کنم و نمیدونم که قانون مهریه چگونه است اگه میشه منو راهنمایی کنید ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در عرف و قانون میزان مهریه ۱۱۰سکه می باشد البته مهریه توافقی می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

  6. فخیم می گوید

    سلام. برادرم سالی دوتا سکه پرداخت می کنه. الان به دادگاه شکایت کرده که نمی تونه بده. خانم که مهریه می گیرن تهدید کرده که اگه شکایت رو پس نگیره ۲۰۰ تای بعدی رو هم میزاره اجرا. آیا هچین چیزی ممکنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند این کار را بکند.

  7. امیر می گوید

    سلام . من یازده سال هست جدا شدم و زوجه ازدواج مجدد کرده .. من بیکار هستم و هیچ منابع مالی ندارم و یک پسر ۱۷ساله دارم و خرجش بامنه . وقتی نمیتونم حتی ماهانه ۵۰۰تومن پرداخت کنم رای دادگاه چیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: رای دادگاه بوده می توانید اعتراض نمایید.

  8. مسعود می گوید

    سلام .سه ساله عقد هستیم خودم در قزوین ساکن هستم و خانومم اصفهان الان ب مشکل خوردیم و میخایم جدا بشیم و مهریه ایشون ۱۵۰ تا سکه و ۱۱۰مثقال طلا هست.اگر ایشون مهریشو بزاره اجرا و حقوق بنده هم حقوق اداره کار هست .چطوری قسط بندی میشه ؟ اینم بگم که ما قبل از عقد باهم رابطه داشتیم میتونه بخاطر این قضیه بر علیه من تو داداگاه استفاده کنه یا نه؟در صورتی که جفتمون رضایت داشتیم برای این کار و هیچگونه دارایی یا ملکی برای توقیف ندارم .در قزوین هم عقد کردیم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورت اجرا حقوق شما یک چهارم توقیف می شود.

  9. سید محمد می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من کارگر هستم و حقوق م قانون کاره با مزایا و حق مسکن نزدیک ۴ میلیون تومان ماهیانه حقوق م میشه ، اگر شاهد ببرم و اعسار بدم میزان اقساط مهریه چند ماه ۱ سکه میشه ، مهریه زنم ۱۱۴ سکه تمام عندالمطالبه هست
    چیزی هم به اسمم نیست که بتونه توقیف کنه
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست اعسار تقدیم نمایید.

  10. مجتبی می گوید

    سلام.من یک ملک ۷۰ متری بنام هست.،آیا اگر قبل از درخواست مهریه و شکایت همسرم از من سند آن ملک رو بنام برادرم انتقال بدم دادگاه میتونه اونو برگرداند؟
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله اگر مدت انتقال با درخواست مهریه کمتر از یکسال باشد فرار ازدین می باشد.

  11. صبری می گوید

    سلام من ۸ ماه یک سکه میدم‌الان با این شرایط بد کاری و کرونا توان پرداخت ندارم در ضمن ۲تا بچه دارم ک با من زندگی میکنن تقریبا ۴ م در آمدم هست لطفا راهنمایی کنید سکه ۱۲ میلیونی رو چطور پرداخت کنم واقعا شرایط سختی رو دارم سپری میکنم بچه هام ۱۰ سال و ۲۰ ساله هستن …ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید درخواست تعدیل مهریه به دادگاه ارایه نمایید.

  12. بهزاد زینالی می گوید

    سلام: بسته به نظر دادگاه رسیدگی کننده دارد.

  13. دلقندی می گوید

    سلام من دارای خودروی معمولی و سهام بورس به میزان ۵۰ میلیون هستم و حقوق ماهیانم حدود ۵ میلیون هست ایا همسرم میتواند خودرو و سهامم رو علیرغم پرداخت اقساطی مهریه اش توقیف کند . فعلا درخواست مهریه نداده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله قابل توقیف می باشد.

  14. سميرا می گوید

    سلام من همسردوم شوهرم هستم همسراولشون دادخواست مهريه داده والان چن ماهه اقساط ميگيره ٬منم باهمسرم به مشکل خوردم الان ۷ماهه که جداازهم ودرخونه پدرم زندگي ميکنم ومهريه من عندالاستطاعه هست آيابااين وجودمهريه ونفقه به من تعلق ميگيره ؟؟؟واينکه همسرم حقوق ثابت دارند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر سر خود رفته باشین از خونه نفقه تعلق نمیگیرد ولی مهریه تعلق میگیرد.

  15. محمد می گوید

    سلام عروسم از خانه با یه مرد غریبه رفته رو هم ریخته پسرم برای پسره شکایت کرده ولی دا دگاه هیچ کاری نکرده الان پسره آزاد است ودختر مهریه اش را اجرا گذاشته الان پسرم بخاطر مهریه زندان است و پسرم بیکار است و اموال هم ندارد آیا در زندان میماند ضمنا من هم آدم کم دستی هستم ثواب دارد بخدا راهنمایی ام کنید باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دادخواست اعسار طرح نماید تا از حبس ازاد شود.

  16. دیوید می گوید

    سلام خانم من ۱۱۴تا سکه اجرا گذاشته من نه حقوق بگیرم نه ملکی دارم که توقیف کنه
    بنظرتون دادگاه چطور رای میده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در مهریه عند المطالبه که مقدار آن ۱۱۰ سکه است، به محض درخواست زوجه، مرد ملزم به پرداخت می باشد؛ مگر اینکه پس از دریافت اجرائیه حکم در طول مدت یک ماه، مرد دادخواست اعسار به دادگاه ارائه نماید.

  17. ناشناس می گوید

    سلام روز بخیر
    برادرم چند سال پیش منزل و ماشینشو ب نام همسرش کرده و ب صورت دست نوشته گفته که بابت مهریه زده ب نام همسرش البته پدرم که الان مرحوم شدن و خواهرم و دامادمون حضور داشتن و امضا کردن ولی الان همسر برادرم قبول ندار و مهریه شو اجرا گذاشته .ایا راه کاری وجود داره که برادرم اثبات کنه که مهریه رو پرداخت کرده .البته الان دیگه چیزی هم نداره و ی کارمند سادس با حقوق ۵ م .البته با دوتا بچه .لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نماید که پرداخت کرده رسیدی یا شاهدی ارائه نماید تا ثابت شود پرداخت شده.

  18. بهنام می گوید

    سلام خسته نباشید خانم بنده ۳۵۰ تا سکه عندالمطالبه و ۳۵۰ تا الستاطه داره خودم هم کارگر هستم و مستاجر و یه ماشین تو اسنپ کار میکنم الان هم حدود ۲ ماه هست خرابه خانم درخواست مهریه کرده الانم تکلیف چیه میرم زندان یا قرار صادر میکنن با تشکر از جانبعالی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای جلوگیری از حبس باید دادخواست اعسار از تادیه مهریه تقدیم دادگاه خانواده نمایید.

  19. مرتضی می گوید

    درود
    من قسط اول مهریه رو دادم
    و قراره هر ۱۰ ماه یک سکه بدم
    برای من با حقوق کارگری سخته
    کی باید تعدیل قسط مهریه رو بدم و ایا حتمن قبول میشه
    ؟!

    باسپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زوج زمانی می تواند دعوای تعدیل تقسیط مهریه را ارائه دهد که رای مبنی بر تقسیط مهریه صادر و قطعی شده باشد اقساط حداقل سه الی چهار ماه را پرداخت کرده باشد و با درنظر گرفتن تورم به وجود آمده یا اتفاقات پیش آمده در درآمدشان وی نتواند اقساط را براساس میزان تعیین شده پرداخت کند. درنتیجه زوج می تواند دادخواست تعدیل تقسیط مهره را ارائه نماید.

  20. زهرا می گوید

    سلام زوج زوجه را با صورت جلسه کلانتری از منزل بیرون کرده ویکماه قبل از بیرون کردن ملکی را داشته به نام مادرش انتقال داده آیا قاضی دادخاست اعسار قبول میکنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید فرار ازدین کرده باشد.

  21. عباس می گوید

    سلام من دوماه عقد کردم سر ۵۰ روز زنم قهر کرده همش میگفت طلاق میخوام الان رفته مهریه گذاشته اجرا منم هیچ حقوقی ندارم چیزیم به نام نیست میتونه مهریه بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دادخواست اعسار ظرف ۳۰روز ندهید حبس میشوید.

  22. علی می گوید

    سلام
    من ساکن اروپا هستم. با شخصی در ایران ازدواج کردم و ایشان را به اروپا آوردم و اقامت اروپا را هم براش گرفتم. طبق قانون اروپا اگر شخصی با دیگری ازدواج کند و اگر روزی بخواهند از هم جدا شوند زوجه حق نصف اموال طرف مقابل را تصاحب کند.
    حال این خانم مهریه را هم در ایران از طریق ت قبل اموال من و همزمان نصف اموال مرا در اروپا خواسته. ایا این قانون که یک نفر از دو جا همزمان اعانه کند درست است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دوست عزیز به سایت وکیل تاپ مراجعه و پرسش خود را با وکلای مهاجرت ما مطرح نمایید. موفق باشید.

  23. یاری می گوید

    سلام پسرم با دختر مورد علاقه اش نامزد کرده وقصد داره به سال میلادی سکه مهر کنه میخوام بدونم راه قانونی داره که منصرفش کنم واینکه خانم میتونه بیشتر از ۱۱۰تا بگیره درضمن آیا میتوان موقع عقد نکاح مهریه را بجای عندالمطالبه عندالاستتاعه در مهرنامه درج کرد یا نه؟ ممنون از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ۱۱۰عندالمطالبه بقیه به شرط داشتن استطاعت مالی قابل مطالبه است.

  24. شیرزاد می گوید

    سلام من شش ماه عقد کردیم و هیچ رابطه ایی نداشتیم مهریه ۴۵ سکه است و نه اموالی دارم که ببرن و هیچ شغلی هم ندارم در صورت درخواست اعسار باید چند وقت یک سکه پرداخت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باقبول اعسار دادگاه مشخص میکند.

  25. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر من میخوام از زنم جدا شم ۱ خونه دارم با یه ماشین شغلم ازاده اگه من درخواست بدم توانایی دادن ۱۲۴ سکه رو ندارم میتونم قسط ببندم که بدم متلا سالی ۲ یا ۱ سکه چون بیشتر از این با این وضعیت بازار ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورت اثبات ناتوانی از پرداخت مهریه و نداشتن مال میتوانید از مزایای اعسار یا تقسیط استفاده نمایید.

  26. محمد می گوید

    سلام کل حقوق من ۹ تومان تا ۱۰ تومان میشه البته با اضافه کاری زیاد ، میخواستم بدونم مهریه رو هر چند ماه یک سکه در نظر میگیرن ؟ البته پایه حقوقم ۵ تومانه با اضافه کاری میشه ۹ تومان ، و آیا اولش قبل از تقسیط باید چند تا سکه یکجا بدم؟ هیچ ملکی هم ندارم و به نامم نیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دادگاه با ملاحظه تمکن مالی مرد حکم به پرداخت مهریه طی اقساط می دهد.

  27. پریا می گوید

    سلام ببخشیدخاستم بپرسم توسال۱۴۰۰راسته مهریه روکردن ۱۴سکه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      طبق قانون جدید در میزان مهریه محدودیتی اعمال نشده، بلکه نسبت به تعدیل و رسیدگی به درخواست اعسار توسط زوج و به هدف کاهش میزان مجازات های حبس نسبت به مازاد ۱۱۰ سکه دستورالعمل های جدیدی مقرر گردیده است و این مقرره به این معنا نیست که مهریه مازاد ۱۱۰ سکه قابل پرداخت نیست.

  28. محمد می گوید

    سلام تنها چیزی که بنامم هست یه ماشینه که با هاش اسنپ کار می‌کردم و خانومم اون رو توقیف کرده و الان ۲ماه خوابوندش من از قانون چیزی نمیدونم آیا میتونن ماشینم که تنها دارایی م هست بگیره.این رو هم ذکر کنم که پنج سال پیش خونه خریدم زدم بنامش

  29. رضا اژدرکش می گوید

    با سلام و احترام
    من کارم پرژه ای و تدریس اینترنتی هست. و درآمد ثابتی ندارم. در ماه بین ۰ تا ۵ میلیون تومان درآمد دارم. بسته به پروژه هایی که میگیرم.
    مهریه خانم بنده ۱۰ میلیون تومان + ۱۴ تا سکه تمام بهار است. و گذاشته اجرا.
    آیا همان مقدار باید پرداخت شود؟ یا اضافه میگردد؟
    یک خانه با ارزش تقزیبی ۳۰۰ میلیون تومان دارم که از مسکن مهر خریده ام. آیا ایشان میتوانند خانه را که سرپناه دخترهایم هست، از من بگیرند یا نه؟
    ممنون از پاسخ گویی شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      شما باید بعد از صدور حکم تقاضای اعسار بدهید، در صورتی که دعوای اعسار از پرداخت محکوم به در مهلت مقرر اقامه نگردد و ادعای اعسار توسط دادگاه محرز نگردد زوجه می تواند حکم جلب مهریه را برای زوج از دادگاه درخواست کند. جهت دریافت راهنمایی های بیشتر از وکلای متخصص ما در این زمینه کمک بگیرید. موفق و موید باشید.

  30. حسین می گوید

    سلام من چهار سال است خانمم طلاق گرفتند و همه چیزمنو در یکشب ازم گرفت بچه ها و خونه و ماشین لوازم شخصی و همه چیز دوبارهم به زندان فرستاد بخاطر نفقه و….
    الان هم میخواد مهریه شو بیاره اجرا متهم هیچ چی ندارم بهش بدم خیلی حالمو خراب کرده
    چکار بایدبکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      مهریه حق مالی زن بوده و هر زمانی که آن را مطالبه نماید، شوهر موظف به پرداخت آن خواهد بود. شما می توانید پس از صدور حکم مهریه و قطعیت آن تقاضای اعسار و تقسیط پرداخت مهریه بدهید. جهت کسب اطلاعات دقیق تر از وکلای متخصص ما در این زمینه راهنمایی بگیرید. موفق و موید باشید.

  31. سحر می گوید

    سلام شوهرم دوخانه یک زمین ماشین دارد ۸۰۰سکه دارم چندتا سکه میتونم بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      طبق قانون جدید در میزان مهریه محدودیتی اعمال نشده، شما می توانید جهت کسب اطلاعات حقوقی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  32. ناشناس می گوید

    “مهریه را همه داده اند و همه نیز گرفته اند” «قبل عقد رسمی سَری به دادگاه های خانواده محل زندگی تان بزنید!!!»
    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح در سند ازدواج عنوان «عندالاستطاعه» به جای عنوان عندالمطالبه درج و نوشته شده باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک و سند معتبر به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی ، ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در این حال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان عدمِ استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و مُتمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِ زوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های «عندالاستطاعه» به شرط عدم استطاعت و فقدان توانایی مالی زوج ، زوجه : ۱- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) ۲- زوج زندان نمی شود(زوجه حق جلب زوج را نخواهد داشت) ۳- مهریه تقسیط نمی شود ۴- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود و موجب تحکیم خانواده ها گردید. «والسّلامُ عَليكُم و رَحمة اللهِ و بَركاتُه»

  33. وکیل حقوقی می گوید

    “مهریه را همه داده اند و همه نیز گرفته اند” «قبل عقد رسمی سَری به دادگاه های خانواده بزنید!!!»
    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح در سند ازدواج عنوان «عندالاستطاعه» به جای عنوان عندالمطالبه درج و نوشته شده باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک و سند معتبر به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی ، ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در این حال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان عدمِ استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و مُتمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِ زوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های «عندالاستطاعه» به شرط عدم استطاعت و فقدان توانایی مالی زوج ، زوجه : ۱- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) ۲- زوج زندان نمی شود(زوجه حق جلب زوج را نخواهد داشت) ۳- مهریه تقسیط نمی شود ۴- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود و موجب تحکیم خانواده ها گردید. «والسّلامُ عَليكُم و رَحمة اللهِ و بَركاتُه»

  34. ابراهیم می گوید

    سلام … به من بگین که حق زحمت مرد چی هستش

  35. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر درسال ۱۴۰۰چه تعداد سکه میشه مهر کرد آیا۵۰۰تا سکه میشه مهر کرد یاخیر ممنون میشم جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله مهریه توافقی است. و شما براساس توافق می توانید هر میزان تعیین نمایید.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مقدار مهریه اختیاریست هر چقدر می توانید درج نمایید.

  36. احمدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه دختر نوجوون هستم و با پسرعمم تصمیم به ازدواج داریم خانواده ها درجریان هستن و برای خواستگاری آمده اند اما ما برای تعیین مهریه به مشکل خورده ایم
    پدر من بدون توجهی به اینکه پسر درچه شرایط مالی هستش ۱۱۴ تا سکه مهریه تعیین کرده و پسر هم مخالف هستش و نظرش اینه مهریه باید با شرایط مالی اش مطاقبت داشته باشد
    میخواستم واقعا بدونم باید چیکار کنم مشکل از پدر من هست برا تعیین مهریه یا مشکل از طرف مقابل هست که مخالف این مهریس ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      طبق قانون جدید در میزان مهریه محدودیتی اعمال نشده، بلکه نسبت به تعدیل و رسیدگی به درخواست اعسار توسط زوج و به هدف کاهش میزان مجازات های حبس نسبت به مازاد ۱۱۰ سکه دستورالعمل های جدیدی مقرر گردیده است و این مقرره به این معنا نیست که مهریه مازاد ۱۱۰ سکه قابل پرداخت نیست. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  37. حمیدرضا باقری می گوید

    سلام خانمم مهریه خودش رو به اجرا گذاشته ومن که کارمند هستم فیش حقوقی خودم رو به اداره اسناد داده ام تا یک چهارم آن را به همسرم بدهد و طلاق هم رخ نداده و در خانه من زندگی میکند آیا با کسر از حقوق من ایشان میتوانند خودرو مرا هم برای مهریه توقیف کنند آیا ادای دیون از دو جا آزاد هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      هر چیزی که مالیت داشته و متعلق به محکوم علیه (زوج) باشد قابل توقیف است به جز مستثنیات دین.

  38. رها می گوید

    سلام خسته نباشید اگر مهریه تقسیم اموال باشه و از اول زندگی مرد هرچی که داره رو بخواد یواشکی به نام خانوادش بزنه و حساب بانکی خودش هم خالی بذاره و پولاشو بریزه تو حساب صاحب کارش چطور میشه که موقع طلاق اثبات کرد و نصف مهریه رو مصادره کرد؟خواستگارم سعی داره تمام راها رو دور بزنه که از زیر بار مهریه فرار کنه آیا از این طریق میتونه اموالی به نام خودش نداشته باشه که موقع طلاق نصف اموالشم نده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زوجه به محض انعقاد عقد نکاح و برقراری رابطه زناشویی مستحق دریافت مهریه خواهد بود و زوج ملزم به پرداخت آن است و نمی تواند به دلیل نداشتن استطاعت مالی از پرداخت آن امتناع نماید و اصل بر تمکن مالی بوده و اثبات خلاف آن بر عهده زوج است. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر درخصوص نحوه به اجرا گذاشتن مهریه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  39. محمدجواد می گوید

    سلام وقت بخیر من یک سال عقدکردم حالا می‌خوام ازش جدا بشم مهریه ۳۱۴سکه است بیکار هستم فقط یه وانت دارم چقدر مهریه بهش تعلق میگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اثبات اینکه آیا زوج توانایی و ملائت مالی برای پرداخت مازاد مهریه را دارد یا خیر بر عهده زوجه است و تنها مجازات حبس تا ۱۱۰ سکه قابل اجراست و برای دریافت الباقی مهریه زن باید توانایی مالی مرد را اثبات کند. شما می توانید جهت ارائه دادخواست اعسار و دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  40. عليرضا می گوید

    سلام خسته نباشيد،
    اگر زوج خارج ازكشورباشد ودر ايران هيچ مال و پس انداز و درآمدي نداشته باشد وزوجه در ايران مهريه را اجراگذاسته باشد آيا ميتواند حكم جلب بگيرد يا فقط پرونده مهريه معلق ميماند؟ وآيا براي دادگاه مهريه و اعسار و… زوج بايد خود حضور داشته باشد يا وكيلش ميتواند تا مرحله راي كارهاراانجام دهد؟
    باتشكر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زن هر زمان که مایل باشد می تواند بعد از خواندن خطبه عقد مهریه خود را درخواست نماید و آن را طلب کند. در صورتی که زوجه در ایران باشد و بخواهد مهریه خود را طلب نماید، این امکان وجود دارد که شوهرش را ممنوع الخروج نماید. جهت دریافت راهنمایی بیشتر دراین خصوص با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص وکیل تاپ اطلاعات لازم را درخصوص نحوه مطالبه مهریه توسط زوجه از زوج مقیم خارج از کشور و اقداماتی که زوج در این راستا می تواند صورت بدهد را خدمتتان ارائه بدهند. موفق باشید.

  41. عليرضا می گوید

    سلام مجدد من خارجم نميتونم زنگ بزنم شماره واتساپ ميدين لطفا؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      ۰۹۱۰۰۹۱۱۰۸۶

  42. محمد می گوید

    سلام مهریه همسرم ۱۱۴ سکه و یک منزل شرط کرده که یک سال پس از عقد براش بگیرم اما من توانش و ندارم ایا زندانی میشوم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زوجه به محض انعقاد عقد نکاح و برقراری رابطه زناشویی مستحق دریافت مهریه خواهد بود و زوج ملزم به پرداخت آن است و نمی تواند به دلیل نداشتن استطاعت مالی از پرداخت آن امتناع نماید و اصل بر تمکن مالی بوده و اثبات خلاف آن بر عهده زوج است. شما می توانید از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ اطلاعات لازم را درخصوص مهریه و ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه دریافت نمایید. موفق باشید.

  43. رحیمی می گوید

    با سلام بنده دوتا سکه دادم و دوماه بعد اولین قسطم هست اگه نتونم بدم زوجه منونه حکم جلب بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که مرد بیشتر از ۳ قسط را پرداخت نکند ، مهریه از حالت قسط بندی شده خارج می شود و حال می شود .شما می توانید اطلاعات تکمیلی درخصوص مهریه و شرایط پرداخت آن را از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ دریافت نمایید.

  44. امیر محمد می گوید

    باسلام
    من سال ۹۳ محکوم به پرداخت مهریه به میزان ۹ عدد سکه تمام به عنوان پیش و ماهیانه نیم سکه برا خانم محکوم شدم. خانم اون موقع اومد رضایت موقت داد. حالا هم رفته بعد از اون رضایت حکم بازداشت منو گرفته. درآمد بنده فقط ماهی ۳ میلیون است تقریبا اداره کاری، آیا زندانی میشم یا به خاطر اقساط معوقه از حقوق م کم می کنند. اجرائیه را ۵ ماه پیش کشیده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که اموالی از زوج شناسایی نشود و دادگاه پس از بررسی های لازم به عدم توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه چه به صورت یکجا یا تقسیطی اطلاع حاصل کند، حکم به بازداشت زوج نخواهد داد. از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ اطلاعات تکمیلی را از وکلای متخصص مهریه دریافت نمایید. موفق باشید.

  45. خزایی می گوید

    با سلام همسر قبلی من غیابی طلاق گرفته و ۱۱۴سکه از مهریه اش را بایگانی کرده آیا میتونه در صورت رسیدن ارث از پدرم ب من ک یک واحد آپارتمان است آنجا را توقیف کنه؟و من میتونم ک اون آپارتمان را ب نام همسرم بزنم ک همسر قبلیم نتونه این کارو کنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      خانم می‌تواند برای توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه اقدام کند. جهت دریافت مشاوره حقوقی تخصصی مهریه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق باشید.

  46. علی اثنی می گوید

    سلام اگر زنی مثلا ۳.۶ تقاضای مهریه کند و شوهر قبل از این تاریخ اموال خود را مثل ماشین ها را به اسم اشنایانش کند قانون چه وضعی دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که زوجه قبل از به اجرا گذاشتن مهریه یا بعد از آن متوجه انتقال اموال از سوی همسرش به فرد دیگری بشود برای طرح دعوا می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه نماید.

  47. محمد می گوید

    سلام من خانمم یکسال خانه مادرش رفته.و نصف خانه را با کلک بخاطر مهرش از من گرفته. الان مهریه اش را گذاشته اجرا.آیا من می توانم از دستش در دادگاه شکایت کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شما می توانید به علت عدم تمکین از وی شکایت نمایید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکیل متخصص خانواده شما را راهنمایی نماید. موفق باشید.

  48. منیر می گوید

    سلام من شوهرم هر روز سر هر صحبتی میگه نمیخوامت برو و الانم که شنیدم بیشتر از ۱۲سکه به زن تعلق نمیگیره من مهرم ۱۱۴عدد هست ایا درسته پس بقیه ی مهر چی میشه اصلا من با ۱۲سکه با دوتا بچه چکار میتونم بکنم ?

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      طبق قانون جدید در میزان مهریه محدودیتی اعمال نشده، بلکه نسبت به تعدیل و رسیدگی به درخواست اعسار توسط زوج و به هدف کاهش میزان مجازات های حبس نسبت به مازاد ۱۱۰ سکه دستورالعمل های جدیدی مقرر گردیده است و این مقرره به این معنا نیست که مهریه مازاد ۱۱۰ سکه قابل پرداخت نیست. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه مسائل خانوادگی جهت دریافت مهریه شما را راهنمایی نمایند، موفق و موید باشید.

  49. ناشناس می گوید

    خانم بنده به علت بیماری من خانه روترک کرده طلاق هم نگرفتیم دوساله دادگاه حکم دادن یک سوم حقوق به اضافه ماهی ۸۰۰نفقه پرداخت میکنم.الان دوباره ازاول رفته شروع کرده و تقاضای سکه دادن مهریه ۷۰۰سکه هست آیا می تواندحکم قبلی رو باطل کند؟آخه یه با حکم داده دادگاه. من ماهی ۴میلیون حقوق میگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که در ازای پرداخت اقساط مهریه مقرر گردد که از حقوق شما ماهانه کسر شود همان اعمال میشود و دیگر سکه ای پرداخت نمیشود. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند.

  50. طاها می گوید

    سلام همسرم درخاست طلاق داده ولی من نمیخام طلاقش بدم تو خونمم هرچی بوده برداشته برده ماشینمم توقیف کرده ایا بهش مهریه تعلق میگییره مهرشم ۱۱۴ تا سکه هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در مهریه عند المطالبه که میزان آن ۱۱۰ سکه است، به محض درخواست زوجه برای پرداخت مهریه زوج ملزم به پرداخت است؛ مگر اینکه پس از دریافت اجرائیه حکم در طول مدت یک ماه، مرد دادخواست اعسار به دادگاه بدهد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه مهریه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  51. مسلم می گوید

    سلام خسته نباشید

    خانومم طلاق میخواد بگیره ۵۰۰ سکه داره منم چیزی اصلا به نامم نیستش یک راننده اسنپ هستم میخوام بدونم شرایط من چیه دادگاه چه رایی صادر میکنه با تشکر ممنون میشم توضیح کامل بدید ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مهریه حق مالی زن بوده و هر زمانی که آن را مطالبه نماید، شوهر موظف به پرداخت آن خواهد بود. در میزان مهریه محدودیتی اعمال نشده، بلکه نسبت به تعدیل و رسیدگی به درخواست اعسار توسط زوج و به هدف کاهش میزان مجازات های حبس نسبت به مازاد ۱۱۰ سکه دستورالعمل های جدیدی مقرر گردیده است و این مقرره به این معنا نیست که مهریه مازاد ۱۱۰ سکه قابل پرداخت نیست. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص امور خانواده وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  52. سجاد می گوید

    سلام .برای من ده سکه پیش پرداخت و ده ماهه یک سکه حکم دادن ولی من ده سکه پیش پرداخت نمیتوانم بدهم باید چکار کنم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: درخواست تعدیل ازپرداخت مهریه تقدیم دادگاه نمایید یا اینکه دادخواست اعسار تقدیم نمایید ولی برای اینکار باید بایک وکیل حتما مکاتبه نمایید تا دادخواست اعسار شمارد نشود.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زوج می تواند طی دادخواست متقابل در مقابل دادخواست مطالبه مهریه زن ادعای اعسار کند و یا این که بعد از صدور حکم به پرداخت مهریه دادخواست اعسار را علیه زن به دادگاه تقدیم نماید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  53. رضا می گوید

    سلام خانه ای ۶۷ متری دارم به قیمت حدود ۹۵۰ میلیون و یک ماشین پراید برای کار
    مهریه خانمم ۱۱۰ سکه است ایا میتونم مهریه خانم رو قسطی پرداخت کنم
    کارگر ساختمان هستم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می تواند خونه ات را که جای خوبی باشد هم توقیف کنه ماشینتم می تونه توقیف کنه.

  54. سیده لیلا شکرالهی می گوید

    سلام وقت بخیر من ۲ دانگ خونه به عنوان مهریه به نامم بود بعد از چندسال زندگی مشترک شوهرم در قولنامه دستی یک دانگ دیگه اضافه کردن که کلاشد ۳ دانگ آیا میتوانم درخواست کنم که ۳ دانگ خونه را بگیرم . منطقه ی ما قولنامه ها دستی هست صند رسمی اصلا ندارن
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید به عنوان مهریه سه دانگ را مطالبه نمایید حتی اگر طلاق نگرفته باشید چون مهریه حق زن بوده و با وقوع عقد به مالکیت زن منتقل می شود.

  55. هدیه می گوید

    سلام همسربنده حدود۵ماه پیش فوت شدن و بنده درخواست مهریه دادم و ماشین وخانه توقیف شده اند.از طرف محل کارهمسرم هم مبلغی به عنوان پاداش بازنشستگی قراره پرداخت بشه.آیا من الان میتونم اون مبلغ رو جداگانه دریافت کنم و از تعداد سکه ها کسر بشه یا باید منتظر باشم همراه با بقیه اموال که همان خانه وماشین هست یکجا دریافت کنم؟
    تشکر ازشما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت مهریه هم اموال هم حقوق دریافتی و هم می توانید اقدام به مسدودی اقدام نمایید و می توانید منتظر باشد از طریق مزایده اموال توقیفی نسبت به وصول تمامی سکه های خودتان اقدام نمایید.

  56. مجد می گوید

    سلام و خسته نباشید. همسرمن فوت شدن و یک پسر ۷ساله دارم آیاباید برای هرکاری وهرجایی که میرم ومیبرم از پدربزرگش اجازه بگیرم؟ آیا میتونم من تعیین کنم که مثلا پسرم عمه ش رو نبینه؟
    تشکر ازشما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر قیم پدر بزرگش باشد بله باید اجازه بگیرید.

  57. میلاد ادیانفر می گوید

    سلام برادرم ۱۱ آبان با دختری عقد کرده حدود ۶ ساعت بعد دختر تهدید به اجرای مهریه کرده و میگه می‌خواد بره خونه‌ی پدرش آیا همچین چیزی ممکنه که مهریه بهش تعلق بگیره؟وضع مالی برادرم به نسبت خوب است و مهریه خانم ۱۳۰۰ تا می‌باشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند به محض جاری شدن عقد مطالبه مهریه نماید.

  58. داود می گوید

    همسرم هشت ماه هست که بدون اجازه خانه راترک کرده و الان هم درخواست مهریه کرده بدون هیچ دلیل ومن با چهار تا بچه چکار باید بکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مهریه را می تواند بگیرد ولی با ترک منزل نفقه به ایشان تعلق نمیگیرد.

  59. نعیمه می گوید

    سلام
    من مهریم ۶۵۰سکه عندالمطالبه است و حدود ۳ماهه ک اجرا گذاشتم از طریق اداره ثبت
    همسرم هم هیچ اقدامی نکرده بابت پرداختش
    من هم یک ماشین و موتور ازش توقیف کردم
    (پرونده رو به دادگاه نکشوندم هنوز تو اداره پنجم هست)
    سوالم اینه ک الان چطور میتونم حکم جلبش رو بگیرم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید با وکیل مشاوره نماییداز طریق شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰یااز طریق سامانه وکیل تاپ از وکلای متخصص خانواده مشاوره بگیرید.

  60. Sadaf می گوید

    سلام ،من الان بیشتر از دو سال است که طلاق گرفته ام ،در سند طلاق قاضی ذکر کرده که مبلغی رو به عنوان مهریه بایستی پرداخت کنند ،البته اینجوری ذکر کرده اند که این مبلغ را در مدت ۱۰ سال و ماهی ۲ میلیون تومان پرداخت کنند تا زمانی که مهریه به طور کامل پرداخت شود ،تا ۳ ماه پیش هر دو فرزندم با من زندگی می‌کردند و هر آنچه که پرداخت می‌کرد انگار خرج خورد و خوراک و مدرسه و هزینه های بچه ها می‌شده، الان اینجوری میگه که هر چی که من واریز کرده ام به حسابت به عنوان مهریه ات بود و میبایستی حواست رو جمع میکردی و بچه ها خرجی نداشته اند !!!
    گذشته از اینها همون مبلغ ۲ م تومان رو هم به صورت خرده خرده ،چند روزی یک بار۲۰ تومان ، ۳۰ تومان و ۱۰۰ تومان و گاها ۳۰۰ تومان به حساب من واریز می کنند که اینجور پول دادنشون یه جوری به تمسخر گرفتن من هست و اینکه باغ میوه و زمین کشاورزی دارند و مطمئنم که پول داره توی دستش برای پرداخت به من ندارن فقط ، و میگن که من هیچ تعهدی نداده ام که ۲ م تومان را در ماه به صورت یکجا پرداخت کنم .
    به نظر شما من چه جوری باید برای دریافت مهریه ام اقدام کنم ،آیا باید شکایت کنم.البته این مسئله و اگه باید شکایت کنم تحت چه عنوان و روشی ؟ و اینکه من جهازم رو هم هنوز تحویل نگرفته ام و گفته که جهالت رو درب منزل پدری ات تحویل میدم ولی هنوز بعد از چند سال هیچ اقدامی نکرده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص مشاوره نماییدو برای اینکار می توانید با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰یا از طریق سایت وکیل تاپ براساس تخصص از وکلا مشاوره نمایید.

  61. مهدی می گوید

    سلام من زن داشتم بدون اجازه زنم زن دوم گرفتم الان عقد زن دومم عقد موقعت ۵۰ساله است دارای ۱۲۰سکه تمام بهار آزادی ولی موقعی رفتیم محضر عقد نامه را امضا نکردیم حال میخوام طلاقش بدم آیا از لحاظ قانون اون میتونه سکه هارو ازم بگیره بعد بهش تعلق بگیره باید تا ۵۰ساله عقدش سکه بدم بعد ازاون ندم بهش بعد کارگرم به اوچند وقت یک سکه تعلق میگیرد تشکر من راه راهنمایی کنید مرسی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص خانواده مشاوره نماید.

  62. علي می گوید

    سلام قبل از عقد منزل مسكوني كه براي كسي به اسم خودم خريده باشم و قبل عقد انتقال دادم فرار از دين محسوب ميشود با تشكر پاسخ

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: قبل از عقد باشد خیر قبل از دین محسوب نمیشه.

  63. امید پیرزادی می گوید

    سلام خدمت شما.شمایی که خود را در همه حال در محضر خدا میبینید و جز رضای الله کاری انجام نخواهید داد.سلام العایکم.بزرگوار عزیز من در دادگاه بروجرد که بیشتر آشناها و همسایگان پدر همسرم هستند و با ارایه سند و مدرک به شما نشان میدهم که با پارتی بازی و رانت بازی بسیار شدید هم زنم را یکطرفه طلاق دادن هم نفقه خودش و فرزند مشترکمون رو گرفت هم یارانه خودش و فرزند مون رو گرفت هم منو به زندان انداختند و با پارتی بازی بدون اینکه متوجه بشم به بهونه آوردن جهاز به منزل من که منزل سازمانی نیرو هوایی ارتش دزفول هست رفتن و کلی از وسایل گرون و لباسهای فاخر و طلاجات و پس اندازهامو که فقط زنم از محل نگهداریشون خبر داشت رو بردن تا الان کلی از مهرشو دادم و الان هر کار میکنم و هرچقدر اعسار میزنم اولا جوابشون فقط شش ماه یک سکه .پوما میگم من با حقوق سه تومانی چطور هم سکه بخرم هم زندگی خودم و پسرم و همچنین پدر و مادر پیرم رو بچرخونم .دوما هرچقدر نامه میزنم که طبق قانون یک چهارم حقوقم رو مختص این خانم به حسابش ماهانه واریز بکنید میگن نه نمیشه .خلاصه بزرگوار با سند و مدرک نشون میدم هم طلاق یکطرفه گرفت هم بچه شیر خوار رو گذاشت رو دستم ولی نفقه خودش و پسرم رو کامل برد.هم جهیزیه نداشته اصلا ولی با فریب و پارتی بدون حضور من یک طرفه نامه بهش میدن که طی نامه جعلی بره جهاز بیاره ولی در اصل کل سرمایه ۱۳ سال خدمت من در نیرو مسلح رو به تاراج برد و حتی از مهریه کم نکردن.خلاصه منو هر دقیقه با حکم جلبی هی دست بند میزنم و منتقل میکنم بروجرد.الان اوضاع من طوری شد از بس بازداشت شدم نامه کمیسیون جهت اخراج رو زدن هم برا سکه که دوماه پیش خریدم ۱۴میلیون تلویزیون خونم رو فروختم و دیگه هیچ پولی ندارم و در ظروف اخراج شدن هستم و هر الان میام کاری دست خودم بدم دوباره ترس از خدا و آینده طفل معصوم مانع میشه.شمارو قسم به بی بی فاطمه زهرا .جون بچه هاتون بداد من و این طفل معصوم برسین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خدمت شما باید با وکیل متخصص از طریق سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  64. امید می گوید

    سلام مهریه خانم من ۵۰۰ سکه هست و با هم به مشکل خوردیم الان هم چهار ماه هست که به منزل پدر رفته و حالا دادخواست مهریه رو به دادگاه خانواده داده،من حقوقم ۳۵۰۰ میلیون هست و پسرم هم پیش من هست،و هیج مالی هم ندارم بجز پول پیش خانه خاستن بدونم الان شرایط من در دادگاه چجور میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از سامانه وکیل از وکیل متخصص خانواده مشاوره تلفنی بگیرید.

  65. داداشم می گوید

    یه حدیث هست که عوام نخونده و عالم نگفته که پیغمبر گفته شوم المر غلا مهرها، یعنی زن شوم مهریه اش زیاد است، همین کافیه واسه اونیکه میگه انکاح وسنتی و نمیگه اینو و مدیونه

  66. کاظم می گوید

    سلام همسرم درخواست مهریه کرده ومهریه آن مبلغ ۶۰ درسال ۹۸میلیون بوده .نحوه پرداخت آن اگه ملکی بنامم نباشه چطوریه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر مالی برای پرداخت ندارید باید دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم نمایید برای کمک بیشتر می توانید به به وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مراجعه نمایید.

  67. علی می گوید

    باسلام من ۸ساله جدا شدم ۵۰۰سکه مهر خانوم بوده الان مقداری حدود۵۰سکه گذاشته اجرا آیا میتونه همه رو بزاره اجرا حقوقم حدود۵میلیونه ولی کلی قسط و اجاره خونه دارم پرداخت اقساط به چه صورت میشه ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام نماید و می تواند بابت مهریه حقوق شما را به میزان یک چهارم الی یک سوم توقیف نماید.

  68. مریم می گوید

    سلام، من مهریه خود به اجرا گذاشتم، همسر من یک ملک به ارزش حدودا یک میلیاردپانصد تومان دارد، وکارمند بانک هست ، حالا بعد از چند وقت خانه خود را از حکم توقیف آزاد کرده هست ، میخواستم ببینم همچین چیزی توو قانون هست که زوج خانه خود را از توقیفی آزاد کند، و از این خانه یعنی چیزی به مهریه من تعلق نمیگیرد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خانه جزئ مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نیست و می توانید نسبت به میزان حقوقشان از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام به وصول مهریه نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  69. مانی می گوید

    سلام مگه نمیگید خونه جز مستثنات دین هست پس چرا توقیف میشه و اینکه قبل از صدور حکم خونه به نام پدر بزنیم و بفروشیم باز هم زوجه میتونه ادعایی مبنی بر مازاد ۱۱۰ سکه داشته باشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خانه اگر یک باب باشد قابل توقیف نیست ولی بابت اضافه میزان مهریه می تواند اقدام به دریافت مهریه کرد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  70. مارال می گوید

    سلام کسی ک همه ی سهم ارثش رو با قولنامه فروخته باشه و الان چیری نداره و بیکارم باشه خانمش برا مهریه چکار میتونه بکنه

    1. زینالی می گوید

      سلام:در این صورت می تواند درخواست حبس را از دادگاه درخواست نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلان وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  71. ایمان می گوید

    سلام ۱۴ ماه هست از حقوقم مهریه پرداخت می کنم دوباره زوجه مهریه خود را معادل ریالی ۱۹۳میلیون بوده بروز رسانی کرده و الان دوباره شده ۲۸۰ میلیون .از اجرائیه ثبت سوال کردم گفتند هرچندبار و هر وقت زوجه بخواهد می تواند به روز رسانی نماید . پس چرا پرداختی من تا به حال به روز رسانی نمیشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به موجب حکم دادگاه این تعدیل اثبات شود.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند