شهلا جاهد کیست و بررسی ریزترین جزئیات پرونده وی

نام شهلا جاهد و عشق ممنوعه او به ناصر محمدخانی را ممکن است بارها شنیده باشید.

  • در این نوشته قصد داریم، پرونده قتل لاله سحر خیزان که یکی از جنجالی ترین و پیچیده ترین پرونده های قتل در تاریخ قضایی ایران به شمار می رود را بررسی کنیم و به سوالاتی از قبیل اینکه آیا واقعا شهلا جاهد قاتل بود؟
  • چه ایراداتی در امر رسیدگی به این پرونده به دادگاه وارد بود؟

برای دریافت مشاوره با وکیل به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

در نهایت روند رسیدگی به این پرونده پاسخ بدهیم.

بیوگرافی خدیجه یا شهلا جاهد

خدیجه جاهد، معروف به شهلا جاهد که وی در سال ۱۳۴۸ متولد شده بود. شهلا همسر موقت ناصر محمدخانی بود که در سال ۱۳۸۱ به اتهام قتل لاله سحرخیزان، همسر دائم ناصر محمدخانی، به قصاص محکوم شده و در آذر سال ۱۳۸۹ در زندان اوین به دار آویخته شد.

شهلا جاهد کیست و بررسی ریزترین جزئیات پرونده وی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اتهام قتل شهلا جاهد

روز قتل لاله سحرخیزان در ۱۷ مهرماه سال ۱۳۸۱ بوده است، روزی که لاله سحرخیزان در حالی که فرزندانش مدرسه بودند و همسرش، ناصر محمدخانی به همراه تیم پرسپولیس در اردوی آلمان به سر می برد به قتل رسید.

شهلا جاهد را در آبان ۱۳۸۱ به جرم قتل وی دستگیر کردند وی پس از یازده ماه در اداره آگاهی تهران اتهام قتل لاله سحرخیزان را پذیرفت.

چگونگی آشنایی ناصر محمدخانی و شهلا جاهد

نحوه آشنایی شهلا جاهد با ناصر محمدخانی به این نحو بوده است که آقای حمید درخشان فوتبالیست نام آشنای کشور در یکی از مناطق تهران در مقابل این خانوم ترمز می کنند و ایشان (شهلا جاهد) با بیان این مسئله که بنده یکی از آشنایان آقای ناصر محمدخانی هستم، شماره خود را به آقای درخشان می دهند که ایشان به آقای محمدخانی بدهد.

در همان ابتدای امر که حمید درخشان قصد دادن شماره را نداشته و یا وقت مناسبی برای دادن شماره پیدا نکرده بود، پس از پیدا شدن شماره توسط همسرش در جیب وی، بالاخره شماره را به ناصر محمدخانی می رساند، غافل از اینکه آن دختر نسبتی با ناصر نداشته و صرفا یک عاشق پیشه ای بیش نبوده است.

شهلا جاهد کیست و بررسی ریزترین جزئیات پرونده وی

ابهامات پرونده شهلا جاهد

نقاط مبهم زیادی در پرونده قتل لاله سحرخیزان وجود داشت که طولانی شدن رسیدگی آن خود بیان کننده وجود ابهام در آن است به نحوی که در دورانی که آقای شاهرودی ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتند با ایراد بر اینکه حکم های صادره از دادگاه مبنی بر قاتل بودن شهلا جاهد را بر خلاف شرع می دانستند و با این ایراد (که حکمی خلاف شرع است) می توانستند رای را نقض کنند و پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض دیگری ارجاع بدهند، آقای شاهرودی و تیم مشاور قضایی وی چندین بار این کار را کردند که این خود دلیل بر عدم قاتل بودن شهلا جاهد بوده است.

برای دریافت  مشاوره حقوقی به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

دیدگاه رئیس بعدی قوه قضائیه با آقای شاهرودی متفاوت بود و بیشتر در خدمت نهاد های امنیتی بودند تا اینکه در مسندی که هستند و صلاحیتی که نیز دارند کار را پیش ببرند و به عبارتی ایشان استقلال عمل نداشتند و تائید حکم اعدام شهلا جاهد بیشتر از اینکه ناشی از تحقیق و تفحص قانونی پیرامون پرونده او باشد، ناشی از سفارشات دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آن زمان بوده است.

شهلا جاهد کیست و بررسی ریزترین جزئیات پرونده وی

ایرادات وارده به رسیدگی در خصوص پرونده شهلا جاهد

ایراداتی در این پرونده وجود داشت که پرونده را به سمت و سویی سوق داد که نتیجه اش شد اعدام شهلا جاهد.

برای مثال قبل از آن که مشخص شود به طور کلی قضیه از چه قرار است شاکی چه کسی است و از چه کسی نیز شکایت شده، تمام رسانه ها خود حکم را صادر کرده بودند و خانم شهلا جاهد را قاتل لاله سحرخیزان خطاب می کردند که این خود نقش به سزایی در اذهان عمومی داشت، در حالی که ایشان متهم به این قتل بودند و در روزنامه و سایر رسانه ها نباید از عنوان قاتل استفاده می شد و صرفا می توانستند از عبارت متهم به قتل و یا مظنون به قتل استفاده کنند.

دومین ایراد که می توان گفت جز ایرادات اساسی محسوب می شود حذف دادسرا در آن زمان و یکی بودن قاضی تعقیب و قاضی صادرکننده رای بود به این نحو که قاضی خودش به تحقیق پرداخته بود و شهلا را در رسانه ها قاتل معرفی کرده بود و باید در این خصوص رای هم صادر می کرد که طبیعتا نظر خودش را ملاک عمل قرار می داد.

ایراد مطروحه دیگر حضور دو کودک لاله سحرخیزان بود که سبب می شد تا اذهان عمومی مکدر و موجب تحریک احساسات حضار و از جمله خود قاضی شود و این حضور خلاف قانون بود چرا که کودک زیر پانزده سال حق حضور در دادگاه را ندارد.

ایراد دیگر پخش فیلمی بود که در آن شهلا جاهد صحنه جرم را بازسازی می کرد و این مسئله(پخش فیلم)چهره خوبی نداشت چرا که کودکان هم نیز نظاره گر آن بودند.

 

اقرار به قتل توسط شهلا جاهد

  • شهلا جاهد بارها در دادگاه اعلام کرد بله بنده قاتل هستم، اما قاتل چه کسی؟

قاتل فرزند خودم؛ گویا شهلا جاهد یک فرزندی از آقای ناصر محمدخانی داشته است که این فرزند را سقط کرده است.

شهلا اظهار داشت که اگر هم به قتلی اعتراف کرده ام تحت شکنجه بوده ام و بیان می داشت که اگر مرا دومرتبه نیز به آگاهی بفرستید قتل چندین نفر دیگر را نیز به گردن می گیرم.

اظهارات شهلا جاهد در ابتدای کار انکار و رد فرضیه قاتل بودن خویش بود و این امر ادامه داشت تا این که جناب آقای ناصر محمدخانی از بازپرس درخواست یک ملاقات خصوصی با شهلا جاهد را می کند و با این درخواست موافقت می شود که پس از این ملاقات، اظهارات خانم جاهد تغییر پیدا می کند و حتی تا بازسازی صحنه جرم هم پیش می رود، البته که وی بعد ها تمام آن اعترافات را تحت شکنجه و اقرار های علیه خودش را مبنی بر درخواست ناصر محمد خانی و عشقی که به او داشت بیان کرد.

برای دریافت وکیل آنلاین به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

آیا واقعا شهلا قاتل بود؟

پس از بررسی و مطالعه پرونده و شنیدن اظهارات تمامی افراد مربوط به این پرونده خبر از وجود شخص ثالثی می دهد و این به این معناست که شهلا جاهد قاتل نبوده است.

اگرچه که فرضیه معاونت وی وجود دارد و حق و الانصاف فرضیه ای قوی می باشد، بازسازی صحنه جرم و مخدوش شدن و از بین رفتن بسیاری از وسایل و لوازمی که می توانستند هر کدام خود، ماموران آگاهی را به قاتل واقعی برسانند و اظهارات مبهم شهلا جاهد که با واقعیات سازگار نبود و وجود یک هوله خیس که خبر از حمام رفتن قاتل و خشک نمودن خودش را با آن حوله می داد؛

تماما ادله هایی هستند که خبر از وجود یک شخص ثالثی می دهند که اگر تحقیقات بیشتر و دقیق تری در این خصوص می شد و چه بسا اگر دست هایی پشت پرده این ماجرا نبود، نهایت امر شهلا را صرفا به عنوان یک معاون جرم می شد مجازات کرد نه به عنوان خود قاتل.

شهلا جاهد کیست و بررسی ریزترین جزئیات پرونده وی

نتیجه گیری

پس از مطالعه دقیق جزئیات پرونده و بیان ایرادات و ابهاماتی که در پرونده وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که فرضیه ای وجود دارد که شخص ثالثی بوده که قتل را انجام داده است، و وجود یک سری دست های پشت پرده سبب شده که حکمی مبنی بر قاتل بودن شهلا جاهد داده شود.

در چنین پرونده هایی قوانینی مثل قوانین آیین دادرسی کیفری از اهمیت بسیاری برخور دارند چه بسا اگر آن ملاقات خصوصی به آقای ناصر محمدخانی داده نمی شد، شهلا جاهد اقراری بر علیه خودش نمی کرد و اعدام هم نمی شد، در پرونده های قتل تمامی مسائل کوچک و بزرگ باید در نظر گرفته شود تا قاضی در انتهای مسیر از رایی که صادر می کند مطمئن باشد و پس از صدور رای نیز ابهامی باقی نمانده باشد.

بیشتر بخوانید: در چه شرایطی باید از وکلای خانواده استفاده کنیم؟

سوالات متداول

بله قانونی بوده و صرفا با اقراری که وی داشت می شد که وی را اعدام نمود.

حضور کودکان مقتوله در دادگاه، چرا که کودکان زیر پانزده سال حق حضور در دادگاه را نداشتند.

علت اصلی ایراداتی بود که جناب آقای شاهرودی می گرفتند مبنی بر اینکه حکم صادره برخلاف شرع است پس رای نقض می شد و به دادگاه هم عرضی فرستاده می شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۶ رای
6 نظرات
  1. عباسی می گوید

    قاتل مشخصه جناب ناصرخان بوده،از آدم معتاد هیچی بعید نیست،فقط موندم چطور تا حالا خودشو نکشته از عذاب وجدان
    کسی که باعث قتل دو‌نفر شده

  2. مجسمه ساز می گوید

    در صحنه جرم ته سیگار دیده شده بود ولی شهلا جاهد سیگاری نبوده

  3. مرادپور می گوید

    من فیلم اعترافاتشو دیدم شهلا جاهد همه چیز رو دوباره نشون میدن چطوری باهاش درگیر شده چطوری اونو انداخته و چطوری اونو کشته .من نمیدونم تیم قضایی مدتها مشغول این پرونده بودن تا به این نتیجه رسیدن نمیدونم نویسنده این مقاله چطوری بدون دسترسی به پرونده همه چیز رو رد میکنه

  4. احمد می گوید

    مشخصه که قاتل خود ناصرـ

  5. Kolsom می گوید

    سلاموخسته نباشید.اینحرفاچه فایده ای داره،دیگه زنده نمیشه،تف به آقاناصر،بیچاره شهلا،دل به یه نامردداده.چطورعذاب وجدان نگرفته عشق یه زنوببازی گرفته،ودرضمن ب زن اولشم خیانت کرده،

  6. ماریو می گوید

    میمون هر چی زشت تر بازیش بیشتر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند