دیه دندان چقدر است «مصوبه ۱۴۰۱» | دیه دندان عقل، شیری و…

دیه یکی از انواع مجازات های اصلی است که برای جنایات غیر عمدی و یا عمدی در مواردی که قصاص ندارد وضع شده است. در قانون ما دیه در موارد مختلفی به کار رفته است. یکی از موارد پرکاربرد دیه دندان می باشد که به دلیل پیچیده بودن محاسبه آن، قابل بحث است.

دیه دندان چقدر است؟

در قانون مجازات اسلامی، بنابر ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، قاعده کلی در خصوص دیه دندان این می باشد که مجموع دندانهای ۲۸ گانه دیه یک انسان کامل را دارند و دیه هر کدام از دندانهای جلو که مجموعاً ۱۲ عدد می باشد من جمله دندان های نیش، پیش و چهار تایی یک بیستم دیه کامل و دیه هرکدام از دندان های عقب که مجموعاً ۱۶ عدد هستند از جمله دندان های آسیاب، یک چهلم دیه کامل می باشد اما طبق ماده ۶۱۸ چنانچه تعداد دندان های اصلی دائمی از ۲۸ عدد کمتر باشد به همان نسبت از دیه کامل کسر می شود خواه این کمتر بودن، مادرزادی یا در اثر بیماری باشد.
در خصوص دیه دندان پرسش های زیادی مطرح است از جمله اینکه دیه دندان های شیری چقدر است، دیه دندان های ناقص یا دندان های اضافه و …
در ادامه به توضیحات بیشتر در ارتباط با دیه دندان و همچنین پاسخ سوالات فوق و دیگر مسایل مرتبط با دیه دندان خواهیم پرداخت.

دیه دندانمقدار دیه دندان در سال۱۴۰۱

همانطور که بیان شد، دیه دندان ها برحسب دیه کامل انسان محاسبه می گردد به نحوی که دیه مجموع بیست و هشت دندان، یک دیه کامل می باشد.
نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱ نیز، ۶۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان در ماه های غیرحرام برای مرد و برای زن نیز، نصف این مقدار میباشد.
بنابراین شخصی که در اثر حادثه ای از جمله تصادف، خطای پزشکی و یا هر علت دیگر مجموع دندان های خود را از دست بدهد یک دیه کامل به او تعلق می گیرد. ولی چنانچه فقط یکی از دندان های جلویی خود را مثلا دندان نیش خود را از دست دهد، یک بیستم دیه کامل یعنی معادل ۲۵ میلیون تومان دیه به او تعلق خواهد گرفت. و چنانچه یک دندان عقب خود را از دست بدهد؛ یک چهلم دیه کامل یعنی ۱۵ میلیون توامان دیه به او تعلق خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: دیه چشم و بینایی در قانون مجازات اسلامی


نکته) در تعیین میزان دیه تفاوتی میان دندان هایی که رنگ های گوناگونی دارند وجود ندارد.
نکته) با کنده شدن دندان دایمی، دیه همان دندان ثابت می شود هرچند دوباره به جای آن دندان دیگری بروید و مانند سابق شود و چنانچه شخصی دندان روییذه شده را دوباره بکند، میبایست دیه کامل همان دندان را بپردازد.
نکته) اگر به جای دندان کنده شده، دندان دیگری بروید و مثل دندان اصلی دارای حس و حیات باشد، کندن آن، دیه همان دندان را دارد ولی چنانچه دارای حس و حیات نباشد، کندن آن موجب مسوولیت مالی است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دیه تغییر رنگ دندان چقدر است؟

ایکون دیه دندان

چنانچه دندانی تغییر رنگ دهد بدون آنکه سیاه شود یا کارآیی اش را از دست بدهد، ارش به او تعلق می گیرد. ( ارش دیه ایست که در قانون تعیین نشده و توسط قاضی پس از جلب نظر کارشناس تعیین می شود) و چنانچه بعد از آن، شخص دیگری همان دندان را از جا بکند، باید دیه کامل همان دندان را پرداخت کند.

همچنین بنابر ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، چنانچه دندانی در اثر جنایت، سیاه شود ولی کنده نشود دیه آن دو سوم دیه همان دندان می باشد.

دیه کندن دندان شیری چقدر است؟

بنابر ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی، دیه کندن دندان شیری، یک صدم دیه کامل می باشد(یعنی چهار میلیون و هشتصد هزارتومان)، مگر آنکه کندن آن موجب شود دندان دایمی دیگر نروید که در این مورد باید دیه کامل دندان دائمی ثابت می شود. که با توجه به اینکه دندان جلو باشد یا عقب متفاوت است.
نکته) معیوب کردن، شکستن و شکافتن دندان شیری موجب ارش خواهد بود.

دیه دندانمیزان دیه دندان اضافی

بنابر ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، دندان های اضافی تحت هر نامی به عنوان مثال دندان عقل یا … کندن آنها هیچگونه دیه یا ارشی ندارد مگر آنکه در کندن آنها نقصی ایجاد شود که در اینجا ارش تعلق می گیرد.
چنانچه تردید وجود داشته باشد که دندان کنده شده، اصلی می باشد یا اضافی و با جلب نظر کارشناس نیز تعیین نشود، از دیه دندان اصلی و ارش دندان زائد پرداخت خواهد شد.

نکته) چنانچه تعداد دندان های اصلی از بیست و هشت عدد کمتر باشد، به همان میزان از دیه کامل کاسته می شود. خواه این کمتر بودن مادر زادی باشد یا در اثر عارضه ای کمتر شده باشد. (ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی)

دیه لق کردن و شکستن دندان چقدر است؟

بنابر ماده ۶۲۰ قانون مجازات اسلامی، به وجود آوردن ترک بر دندان یا لق کردن آن، چنانچه به منزله از بین بردن آن باشد به گونه ای که کارکرد و منفعتش را از دست بدهد و قابل ترمیم هم نباشد، موجب پرداخت دیه کامل همان دندان خواهد بود و در غیر اینصورت یعنی چنانچه به منزله از بین رفتن آن نباشد، ارش ثابت می شود.

کندن دندان لق یا ترک خورده که هنوز کارآیی و منفعتش را از دست نداده، موجب دیه همان دندان و در غیر اینصورت موجب ارش خواهد بود.
شکستن آن میزان از دندان که نمایان می باشد بدون آنکه از ریشه کنده شود، دیه همان دندان را دارد و چنانچه شخصی پس از شکستن دندان مزبور، ریشه اش را نیز بکند، ارش تعلق می گیرد.

طریقه اقدام و مطالبه دیه

برای شروع امر کیفری و به تبع آن مطالبه دیه ابتدا می بایست با مراجعه به پلیس محل وقوع جرم و بیان موضوع ثبت شکایت صورت بگیرد.

پلیس با توجه به اظهارات شاکی و تحقیقات صورت گرفته دراین زمینه با تکمیل پرونده موضوع را به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می کند.

بازپرس پرونده جهت بررسی میزان آسیب وارده بر شخص، وی را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد تا با اعلام نظر کارشناسی میزان دقیق آسیب و دیه مشخص شود. البته در مواردی که ممکن است آسیب و جراحات وارده از بین برود؛ قبل از ارجاع موضوع به دادسرا نیز می توان نظر پزشکی قانونی را اخذ کرد.

پس از رسیدگی و ارجاع موضوع به دادگاه ،دادگاه با بررسی تمام جوانب اقدام به صورت رای می کند و شخص مجرم علی رغم پرداخت دیه به آسیب دیده ممکن است به حبس یا جزای نقدی نیز محکوم شود.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزئی تر مطالبه دیه می توانید به کتاب مطالبه دیه به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”  همچنین می توانید برای محاسبه میزان دیه خود و مطالبه آن با وکلای متخصص کیفری وکیل تاپ مشورت نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
96 نظرات
  1. Aa می گوید

    مردشور چنین قانونی رو ببره که اینقدر بین زن و مرد تفاوت گذاشته

  2. رزا می گوید

    سلام دکتر دندونمو عصب کشی کرده و عصب کشی ناموفق بوده و ریشه دندون کیست اورده برای روکش هم تراش دندان رو غیر اصولی زده تو شکایت دیه به چه صورت حساب میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نحوه ی دقیق محاسبه میزان دیهبعد از تنظیم شکایت و ارجاع به پزشکی قانونی می باشد و طبق نظر پزشک متخصص میزان اسیب دیه تعیین می گردد

  3. میلاد می گوید

    سلام خسته نباشید من توی یه تصادف دندون جلوییم خرد شدخ و قاضی رای های مختلفی برای دیه داده مثلا ۳۰ درصد یک بیستم یا دوسم از سی درصد اصلا گیچ شدم میشه راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حدودا پنج میلیون میشه. ببینید میزان کل دیه ۳۳۰ میلیون هست و دیه یک دندان یک بیستم این۳۳۰ میلیون حدودا ۱۶ میلیون وبا توجه به اینکه سی درصد دندان شما اسیب دیده سی درصده این ۱۶ میلیون محاسبه میشه

  4. زهره رحمتی می گوید

    من سی وپنج سال دارم دکتری دندان هفت بالا رو به جای دندان عقل اشتباه کشید دندان هفت عصب کشی شده بود ودیگر مشکلی نداشت الان به نظر شما به من دیه تعلق میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله دندان سالم شما از بین رفته امکان شکایت و دریافت دیه هست

  5. فرشته می گوید

    سلام دندان شماره ۷فک پایین چپ یبار عصب کشی انجام دادند موفق امیز نبود و بار دوم هم عصب کشی انجام شد و همچنان ریشه دندان کیست اورده .
    میتونم شکایت کنم ؟
    دیه چقدر تعلق میگیرد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر مشکل از پزشک باشد و ایشان تقصیر کرده باشد بله . میزان دیه کامل دندان پایین یک چهلم دیه است که مقدار دقیق بعد از نظر پزشکی قانونی و میزان اسیب مشخص می گردد

  6. مهناز می گوید

    سلام وقت بخیر. من ۳ سال پیش دندون ۶ پایین رو عصب کشی کردم، و تو این ۳ سال همیشه درد داشتم، هر وقت میرفتم پیش دکترم میگف مشکل نداره عصب کشی من خوب انجام شده. اخیرا متوجه ورم لثم شدم عکس ۳بعدی تهیه کردم و مشخص شد و دچار strip perforation شده و باید کشیده شه و ایمپلنت شه. دکترم گف ۳۵ درصد از هزینه ایمپلنتت رو میدم. ایا میتونم بیشتر باهاش مصالحه کنم و ۵۰ درصد هزینه ایمپلنت رو بگیرم؟ اگه شکایت کنم دیه دندون از دست رو میدن فقط؟ با شکایت هزینه ایمپلنت رو هم میدن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام وقتی صحبت از مصالحه میشه همه چیز بستگی به طرفین داره حتی میشه مبلغ کل مورد صلح قرار بگیره در خصوص ما بقی سوالاتتون از وکلای ما در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی بپرسید
      https://vakiltop.com/

  7. نورپور می گوید

    سلام من تصادف کردم و پزشکی قانونی یک کبدی در خلف شانه چپ و ۲ کبودی در خلف آرنج چپ نوشته و ۵ درصد شکستکی در قسمت نمایان در یک دندان پیشین مرکزی فک فوقانی چپ و ۵ درصد شکستگی دندان نیش فک چپ نوشته میخواستم بدونم دیه چقدر میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت محاسبات حقوقی وکیل تاپ حساب کنید .اگر میخواهید وکلاحساب کنند در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت وکیل تاپ وارد شوید
      https://vakiltop.com/

  8. نورپور می گوید

    دیه ۵ درصد شکستگی دو دندان جلو چند میشود

  9. مصطفی می گوید

    سلام.من حدود۲۰روزپیش دعواکردم و۳تاازدندونای جلوی بالام شکسته میخاستم ببینم دیه ۳تادندون چقدرمیشه؟

  10. حسین زاده می گوید

    سلام خسته نباشید ۱-چهاردرصد دیه کامل انسان از باب اسیب دو دندان قدامی ۲-پنچ درصد از یک بیستم دیه کامل انسان از باب،شکستگی پنچ درصد از قسمت نمایان یک دندان قدامی در حق شاکی ،مستند به مواد ۱۴,۱۷,۴۴۸,۴۴۹,۴۵۲,۴۵۴,۴۶۲,۴۸۸,۶۲۲,۶۲۳قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲میخاستم بدونم ممنون از راهنماینون ؟

  11. رحمان می گوید

    سلام من یک ماه پیش تصادف کردم وراننده صدرصدمقصره ویکی دندون بالاجلونصف شده ویکی ازته کنده شده ویکی هم لقی داره ودستم یکم کبودشده ولب بالام سه تابخیه خورده وناحیه بینی تازیرچشمم کبودشده سه تادندونام مال جلوی میخاستم بدونم تقریبادیه اش چقدره ممنون

  12. محمد صادق محرمی می گوید

    سلام دکتر میخاسته دوتا از دندان های منو برای کاشت تراش بده ولی زده دوتا دندان های کناریش هم تراشیده تا عاج رسوندش میتونم شکایت کنم و دیه بگیرم یا نه

  13. محمد صادق محرمی می گوید

    سلام دکتر میخاسته دوتا از دندان های منو برای کاشت تراش بده ولی زده دوتا دندان های کناریش هم تراشیده تا عاج رسوندش میتونم شکایت کنم و دیه بگیرم یا نه
    بخدا تکراری نیست جواب بدین

  14. حسین زاده می گوید

    سلام وقت بخیر میشه لطفا جواب سوال مارو بدین

  15. نجمه می گوید

    سلام پسرم امسال تصادف کرد. ۳تادندان جلوش طرف بالا. ازجاکنده شدن.دیه دندان چقداست. ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام در قسمت محاسبات حقوقی سایت امکان محاسبه هست همچنین می توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  16. سهیلا می گوید

    سلام من تصادف کردم پلکم پاره شد و۳ تا بخیه خورد چقد برام دیه حساب میشه؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اظهار نظر در خصوص دیه بعد از نامه پزشکی قانونی ممکن خواهد بود

  17. Y می گوید

    من دوروز پیش تصادف کردم یکی ازدندان های عقلیم شکسته میخواستم بدونم دقیقه دیش چقدرمیشه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام شما می توانید براساس ماده ۶۱۷ قانون مجازات کتاب چهارم به جای دیه ارش بگیرید

  18. مریم می گوید

    سلام دکتر من چهل روز پیش تصادف کردم دوتادندونای بالاییم افتاده ولق شده بینیم هم استخوانش شکسته سه تابخیه خورده صورتم کبودی داشته پامم ماشین ازروش ردشده دوتاناخنا ی شصت پام شکسته و کبود شده روی پامم زخمی شده میخواستم بدونم دیه من چقدر میشه ممنون ازشما

  19. سلطانی می گوید

    سلام من ایمپلنت کردم دندانهای پایین و بالا عقب و…ایمپلنتهاخوبه ولی هم ظاهرش کلی ایرادداره هم همون روزموادازروی دندانهای کنده شدوپیچهای ایمپلنت کاملامشخصه هم رنگ یک دست نیست چیه قسمت هم کامل بالای لثه هست وایمپلنت مشخص وتوی غذاجویدن کلی مشکل دارم وله آبهای صورتم گیرمیکنه…سواازاینهایه دندان سالمم وچون یکم ریشه کج شده بودبخاطرنبوددندان کشیدن…ودندانهای عقلم و…ک زبونم کامل ازش ردمیشه میخواستم بدونم خودایمپلنت مشکل نداره ولی خیلی مشکلات براش بوجوداورده چقددیه هست ومیدونم هزینه‌هایی ک پرداخت کردم وپس بگیرم..وهردندان ایمپلنت چیه دیه خساب میکنندیادرصدیه؟ ودندانی ک کشیدن چی؟؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  20. خالد احمدی می گوید

    سلام دندان جلو شکسته میخوام بدونم دیش چقدر هست

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید به پزشکی قانونی مراجعه کنید

  21. ## می گوید

    سلام خسته نباشید
    سال ۹۴ دندان ۵ فک پایین رو پیش یه دکتر عصب کشی کردم و پیش یه دکتر دیگه پر کردم الان یه تیکه از دندون پر شده اومده بیرون رفتم دوباره عکس گرفتم گفتن اون زمان عصب کشیش درست انجام نشده و الان دندونت ضعیفه ترمیم ریشه هم بکنی زیاد برات موندگاری نداره . عکس سال ۹۴ رو دارم هم اون زمان هم الان دندونه کیست داره . خوب حالا من میتونم از دکتری که عصب کشی رو بد انجام داده شکایت کنم ؟ و نتیجه ش چی میشه ؟

  22. سالار می گوید

    سلام ۳ تا از دندان های جلو من نصفه شکسته دیه اش چقدر میشه؟

  23. صبا می گوید

    سلام من در سال ۸۳ زمین خوردم و یکی از دندونهای جلویی شکست که از شهرداری دیه گرفت به گفته خودش اون سال ۵۰۰هزارتومان. اون موقع من ۱۱سال داشتم و دیه دندان رو به بابام دادن که تا الان پول دیه منو نداده چطوری میتونم ازش بگیرم به قیمت روز الان.
    به دلیل این که نه دندونم درست کرده نه پول دیه دندونمو بهم داده .

  24. سیما می گوید

    سلام من در سال ۸۳ زمین خوردم و یکی از دندونهای جلویی شکست که از شهرداری دیه گرفت به گفته خودش اون سال ۵۰۰هزارتومان. اون موقع من ۱۱سال داشتم و دیه دندان رو به بابام دادن که تا الان پول دیه منو نداده چطوری میتونم ازش بگیرم به قیمت روز الان.
    به دلیل این که نه دندونم درست کرده نه پول دیه دندونمو بهم داده .

  25. رضا می گوید

    سلام خسته نباشید من تو تصادف آسیب دیدم پزشکی قانونی دیه رو صادر کرده من چون راننده مقصر بودم نامه رو مستقیم بردم بیمه و دادگاه نرفتم از برگه پزشک قانونی کپی دارم الان می گن ۳۷% دیه من شده می خواستم اگه میشه متنه نامه رو بفرستم براتون شما ببین دیه من چقدر میشه بیمه سرم کلاه نذاره

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام برای بررسی اوراق با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  26. حسینی می گوید

    با سلام و عرض ادب
    امروز من به دندانپزشکی رفتم و دکتر به جای دندان شماره ۶ که شکسته و خراب بود دندان سالم شماره ۸ یا همان عقل را کشیده
    آیا میتوانم از دکتر شکایت کنم
    آیا دیه به دندان عقل تعلق می‌گیرد
    چکاری انجام بدهم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله میتوانید

  27. آرشام می گوید

    سلام پنج ماه پیش دکتردندان شش پایینم راخوب عصب کشی نکردودچارعفونت وبرامدگی لثه ام شدوشکایت کردم ودکترمقصرشده میخاستم بدونم دیه اش چقده چون ازدادگاه بهم زنگ زدن گفتن بیا دکتر میخادباهات سازش کنه نمی ونم برم یانه ودیه دندانم رونمیدونم چقده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام دیه راپزشکی قانونی مشخص میکند

  28. محمد می گوید

    سلام دخترم ۱۲ ساله است دو دندان جلویی شیری که ریشه ندارند پزشک به اشتباه انها را کشید الان محکوم شد به بند ج تبصره ۱ ماده ۲۸ دیه این دو دندان چقدراست

  29. رحمتی می گوید

    ۱درصد،ویک چهلم دیه مرد مسلمان چقدر در سال ۹۹ میشود

  30. محسن می گوید

    با سلام ‌۲۹ ساله هستم چهار دندان جلوی من از ریشه شکسته دیه دندان من چقراست

  31. مينا می گوید

    مادربزرگم حين عمل توسط دكتربيهوشي دندون جلوييش لق شده ديه شاملش ميشه؟

  32. مينا می گوید

    مادربزرگم حين عمل توسط دكتربيهوشي دندونش لق ميشه شكايت كردم اياديه شاملش ميشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه دتقصیر ازجانب پزشک باشد بله مقصر ودیه تعلق میگیرد

  33. یزدان یزدانی می گوید

    سلام دندان ۴فک بالا را برایروکش به درمانگاه مراجعه نمودم وبعد از معاینه ومشکل ریشه به متخصص ریشهمعرفی نمودند وترمیم ریشه انجام دادم وسپس مجدد به درمانگاه مراجعه کرده ودکتر بعد از پرکردن دندانها بدلیل فصای کم ج ه ت روکش به جراح لثه معرفی نمو دند ولی از تاریخ ۲۶اسفند ۹۹هنوز دندان درد و بعضی مواقع خونریزی داشت رفتم خدمت ایشان گفتم جای جراحی دندان خیلی درد داردمعاینه کرد گفت فقط یک نخ بخیه مانده اون رو هم کشید و گفت میتونی مسواک بزنی و غذا بخوری ولی الان احساس میکنم دندان لق هستش یا شکسته چون بعد از ۱۷ روز هنوز درد هم دارد بایستی چه کار کنم

  34. علیرضا حسنوند می گوید

    سلام نرخ دیه شکسته شدن دندان جلو به میزان ۴۰ درصد و۵۰درصد چقدر میباشد

  35. محترم گل کار مقدم می گوید

    سلام وعرض ادب
    من از سال ۹۶ به کلینیک دندابپزشکی مراجعه کردم پن دندان جلو رو عصب کشی کرد و رو کش گذاشت برایم حدود هشت میلیون هزینه برداشته در صورتی که دندانها حتی سه ماه هم برایم نماند هر بار چسب زدن افتاد و اخر گفتند باید لثه رو جراحی کنیم اینکار رو هم انجام دادم باز با هزینه خودم اما نتیجه نداد حالا که مراجعه میکنم میگویند دندانهای شما ریز بوده و نمیشه کاری کرد باید ایمپلنت شود ذر ضمن دندانهایی رو که تراشیده بودن کلا شکسته و حالا میگویند باید سه تا ایمپلنت کنید و مبلغ ۲۹میلیون بپردازید تا درست کنیم من مدت چهار سال دارم عذاب میکشم هم ضاهر زشتی پیدا کرده و هم نمیتوانم خوب غذا بخورم دچار افسردگی شدم
    لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم شکایت کنم البته من اصلا همچین بودجه ای ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتونید شکایت کرده وخسارت بگیرید

  36. المدثرکشاورز می گوید

    سلام دو عدد دندان جلو من توی تصادف شکسته شده هر عدد دندان زدن سی درصد دیه چقدر است

  37. آرزو می گوید

    سلام ۳تا دندون من توی دعوا شکسته دیش چقد میشه؟

  38. وحیدشامی ازسیستان وبلوچستان ،زابل می گوید

    سلام وخسته نباشید.من درسال ۹۸تصادف کردم وران پای راست من شکسته وپلاتین گذاشتم ،وساییدگی هردوزانو،پارگی لب پایین وبالاکه بخیه خورده هم ازداخل دهان وهم ازبیرون،پارگی پشت دست راست که بخیه خورده ،پارگی ملتحمه چشم که ۶تابخیه خورده ،وساییدگی عمیق چانه چپ وسوختگی گردن ،ولب پریدگی دندان ازجلو….آیاشرکت بیمه درپرداخت دیه اشتباهی صورت گرفته ودرضمن مبلغ پرداختی ب بنده ۸۲میلیون تومان بوده راهی برای اعتراض هست یانه ممنون ازوکلای محترم لطفاراهنماییی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میزان دیه را پزشکی قانونی تعیین میکند

  39. حامد سفیری می گوید

    سلام من در ساختمانی کار میکردم
    از بلندی افتادم
    مهره کمرم ضربه دیده
    میتونم از صاحب کار شکایت کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :اگر بیمه کرده باشد شما را نمیتوانید.

  40. شهناز می گوید

    سلام دکتر دندان پزشک دندان ۸دو بجای دندان ۴کشیده حال میگه یه دندان برات ایمپلنت می کنم قبول کنم یا شکایت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اختیار با خود شماست.

  41. علیرضا می گوید

    سلام و عرض ادب و با تشکر از زحمات شما
    چند روز پیش من دندان های ۶ و ۷ و ۸ بالا سمت راست و ۶ پایین سمت چپ خود را نزد متخصص عصب کشی، عصب کشی کردم و برای پر کردن و روکش به متخصص دیگری معرفی شدم. دندان ۸ بالا و ۶ پایین پر و روکش درجا انجام شد و برای ۶ و ۷ بالا در جلسه بعد ابتدا پر شد و سپس برای روکش سرامیکی قالب گیری شد، بعد از یک هفته که روکش آماده شد جهت تنظیم روکش، دندانپزشک به زور و چکش کاری جهت جا رفتن روکش متوسل شد و به دندان ۸ که قبلش روکش درجا شده بود، آسیب جدی وارد شد که تا چند روز درد شدید و تورم و آبسه در پی داشت، من به دکتر قبلی که عصب کشی کرده بود مراجعه کردم و گفتم که دندان من عصب کشی شده ولی درد شدید و تورم دارد پس از معاینه متوجه ترک در سطح روکش دندان ۸ شد و علت را برایش توضیح دادم و گفت متاسفانه دندان دچار ترک خوردگی شده و سپس به دکتر که قرار بود روکش دندان را نصب نماید مراجعه کردم و موضوع را گفتم اول که زیر بار نمی رفت و گفت مشکلی ندارد موقتی هست و درست می شود. خلاصه روکش دندان ۶ و ۷ انجام شد و قرار شد برای رگلاژ چند روز بعد مراجعه نمایم. طی این مدت درد دندان و آبسه کردن ادامه پیدا کرد و به سختی قادر به خوردن و جویدن بودم. هنگام ویزیت مجدد به دکتر گفتم و پس از گرفتن عکس متوجه ترک در ریشه و روکش دندان ۸ شد و به گناه خود اعتراف نمود و گفت که دندان ۸ باید کشیده شود و تقبل کرد که هزینه پر کردن و روکش را مسترد و هزینه عصب کشی را پرداخت نماید و ( پرداخت هم نمود) حال سوال اینجاست که بابت کشیدن دندان ۸ که نیاز به جراحی دارد و بابت دیه آن می توانم پی گیری نمایم. لطفاً راهنمایی فرمایید. با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله، با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکیل متخصص دیه شما را راهنمایی نماید.

  42. موسوی می گوید

    سلام ببخشید من تو درگیری توسط شوهرم هشت ماه پیش یکی از دندان های فک پایین ینی دندون سومم اسیب دید نامه پزشکی قانونی اینطور هستش ک ریشه دندان دچار سیاه شدگی و ترک شده. میخواستم بدونم چقد دیه تعلق میگیره. ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باشماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس گرفته تا برای شما محاسبه شود.

  43. علی مختاریان می گوید

    سلام،پسره ۹ساله ام باپسره۸ ساله ای توپارک بهم خوردن وپسره دندونش شکسته پدرش شکایت کرده گفته ایناپسرموکتک زدن دیه دنون جلویی که شکسته چقدره؟فک کنم دندون شیری باشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید نامه پزشکی قانونی ارائه نمایید.

  44. علی می گوید

    سلام دندونم عصب کشی پر کردم دیدم بد مدتی نوک دندونم دراومد حوصله جربحث با دکتر نداشتم گفتم رو کش کن با هزینه خودم روکش کردم یکی از همکاراش بد روکش کرد رنگشم معلوم بود کلینیک بود اومد روکش دندونم دراره زد شکوندش یه پست دندون واسم گداشت گفت تا اخر عمر تظمین پست روکش بعد مدتی با ضربه ای شکست بقیه دندونام عصب کشی پر بودن سالم موندن فقط پست روکش شکست جوری بود ریشه هم نداره الان میتونم دیه کامل دندون بگیرم دندون تخت جلویی هم هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید علیه پزشک معالج شکایت نموده و مطالبه خسارات و دریافت هزینه نمایید و برای اینکار می توانید از طریق تنظیم شکواییه اقدام نموده و از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت شکایت خودتان نماایید.

  45. سیدسلام می گوید

    سلام بی حسی اشتباه زده سمت راست دهان بعد هم وسط کار دستگاه خراب شد مل اینجا نت را بخیه زد و عذر خواهی کرد گفت نوبت بعد بیا درستش می کنم .

  46. آرشام می گوید

    سلام دندان شش که ازقبل سیاه شده ومعادل ساقط شده میباشد وقصورپزشگی میباشدمیخاستم بدونم دیه اش چقدرمیشه ممنون میشم جواب بدید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به پزشکی قانونی مراجعه نمایید و تا ارش دندان شما را محاسبه نمایند.

  47. آریا می گوید

    سلام
    من دندان ۱و۲ بالا چپ رو ایمپلنت کردم امروز هیلینگ رو برام بستن
    نگاه که میکنم دندان ۲ خوب بنظر میرسه ولی دندان ۱ بطور مشهودی عقب هست طوری که بعید میدونم پروتزیست بتونه روکش رو طوری بزاره که برام مشکلی پیش نیاد.
    اگر اینطور بشه
    و اگر من مجبور به جراحی دوباره بشم برای مدت طولانی که بدون دندان میمونم و درد و سختی که متحمل میشم میتونم درخواست خسارت کنم؟

  48. سحر می گوید

    سلام دندانم را ارتودنسی کردم مرکز دندان هایم بهم ریخته و دکتر برای درست کردنشان ۳ دندان مرا تراش داده ولی باز هم نتوانست خرابکاری اش را درست کند. هم دندانم از مرکز خارج شده هم سه دندان ام را تراش داده. بعد از ۲ سال و نیم می‌گوید نمیتوانم درست کنم همین که هست و طبیعی است. درصورتی که خیلی افتضاح شده دندانم ‌ بعد از دوسال و نیم حتی نوبت برداشتن هم بهم نمیده و منشی اش تلفن را روی من آخرین بار قطع کرده و دیگر جواب نداده. آیا من می‌توانم بابت درست نشدن دندانم و بهم ریختگی و تراش ۳ دندانم شکایت کنم؟ آیا نتیجه میگیرم؟ دکتر من در زمان درمان من در کلینیک دانشگاه دندان پزشکی مستقر بود

  49. فرزانه می گوید

    سلام ، پس از کشیدن دندان ۶ بالا توسط دندانپزشکی که در کارت ویزیت خود را جراح معرفی کرده بود ولی در نظام پزشکی فقط دکترای حرفه ای دندانپزشکی دارند ، اینکار باعث باز شدن سینوس شده ،.. و عفونت شدید و تب و لرز و مشکلات بسیار شدید درد لثه و ورود استخوان و خرده دندان به سینوس ، میخواستم بپرسم مقدار دیه ای که به این آسیب تعلق می‌گیرد چقدر است ؟ در ضمن درمان آن بسیار هزینه بر بوده و با جراحی و استخوان گذاری مجدد انجام میشود .

    1. زینالی می گوید

      سلام:می توانید از پزشک معالج شکایت کرده و مطالبه دیه و هزینه درمان نمایید.

  50. مجید می گوید

    سلام وقت بخیر
    دندان شماره ۶ پایین را در هنگام عصب کشی به دلیل قصور پزشکی بیش از حد نیاز تراشیده شد و دیگر امکان نگهداری دندان از نظر پزشکی وجود نداشت.
    طی شکایت، قاضی پرونده صدور رای را بدین صورت انجام دادند که: “بابت ساقط شدن دندان خلفی از قبل سیاه به یک سوم از یک چهلم از دیه کامل انسان ظرف دو سال قمری از زمان وقوع محکوم می نماید که هر سال نیمی از ان بایستی پرداخت شود.”
    سوال من اینست که : ۱- منظور از دندان سیاه شده در قانون دقیقا به چه معنی است و ایا استفاده قاضی از این عنوان درست بوده است؟
    ۲- ایا نحوه پرداخت مبلغ دیه طی دو سال قانونی است؟
    ۳- مبلغ دیه بر اساس تاریخ صدور حکم اولیه محاسبه میشود یا تاریخ صدور حکم تجدیدنظر؟ چون رای اولیه در انتهای سال ۱۴۰۰ صادر شده و قطعا دیه سال ۱۴۰۱ بیشتر خواهد بود.
    ممنون از پاسخگویی شما

  51. احمد می گوید

    سلام پسرم در مدرسه دوتا دندان جلویی شکسته ایا دیه داره، مدرسه فقط برگه بیمه داده ک کمی از هزینه رو بده

    1. زینالی می گوید

      سلام: دیه دندان جلو یک بیستم دیه کامل می باشد

  52. بهروز می گوید

    باسلام دندان اسیاب بلایی من که عصب کشی شده شده وروکش داشت درنزاع روکش افتاده ودندان کناری ان ضربه دیده وقابل ترمیم نیست لطفا بفرماییدچه میزان دیه به این وضعیت تعلق میگیرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: دیه ان یک بیستم دیه کامل می باشد

  53. سعید می گوید

    با سلام احتراما بنده به منظور کامپوزیت دندان(از بین بردن فاصله دندانی)
    در مورخ اسفند ۹۹ به منظور مورد فوق به دکتر مراجعه نمودم ولی متاسفانه به علت اهمال و سستی(قصور) در امر پزشکی دچار عوارض و مشکلات جسمانی از قبیل :مشکل در تکلم  در بدو گذاشتن ونیر کامپوزیت، ( یکی از عواملیست که باعث شد ۳ روز بعد درمان  ونیر کامپوزیت ها را ریمو کنم)، باقی ماندن کماکان فاصله دندانی در اتمام کار ایشان(بدون توضیحات پیش از درمان )، تراشیدن بیش از حد دندان و از بین رفتن مینای دندان که بدون اجازه بنده انجام گرفته است.  حالا بعد از گذشت یک سال منجر به پوسیدگی بیش از حد دندان و لب پرشدن و سیاه شدن دندان شده است
    خواستم ببینم دیه کامل تعلق می‌گیرد تعلق می‌گیرد یا ارش؟
    لازم به ذکر است که ایشان با هر ۱۶ دندان فک بالا و پایین بنده این خطا را انجام دادند

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اقدام به شکایت نموده و باید از طریق پزشکی قانونی اقدام نمایید

  54. سارا می گوید

    سلام
    من جراحی دندان عقل نهفته انجام دادم و دکتر بدون اطلاع به من که ممکنه عصبت اسیب ببینه جراحی انجام داد و الان من عصب فک پایین سمت راست از دست دادم ایا در صورت شکایت حق به من داده میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توتانید اقدام بشکایت و مطالبه خسارت نمایید

  55. سارا می گوید

    ایا بخاطر این اشتباه امکان باطل کردن پروانه پزشکی هست؟ تا چه حد توبیخ میشوند؟
    ممنون از پاسخ دهی

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر خسارت وارد شده و طرف مقابل فقط دیه میگیرد و از لحاظ قانونی مشکلی نیست مگر در ایین نامه پزشکی ضمانت اجرای دیگری درج شده باشد

  56. مهدی می گوید

    سلام دکتر پزشک قانونی نوشته پانزده درصد قسمت نمایان دندان ششم خلفی فک فوقانی چپ دیه این چقدر میشه

  57. حانیه برزین می گوید

    سلام خسته نباشید
    دندون پنج چپ پایین عصب کشی نیاز داشت ولی دندونم عفونت داشت دکتر گفت اشکال نداره عصب کشی کرد و بعدشم پر کرد الان دندونم آپسه کرده دوهفته کامل از درد دندون مردم ک راهی بیمارستان شدم وبستریم کردن الان چندروزه بستری هستم هستم ورم کرده شدید و باعث آپسه شده خیلی دندون درد دارم و دندونم سیاه شده کلی عفونت داره الان میشه شکایت کرد و دیش چقدر است؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از پزشک بابت تقصیر در کارش شکایت نموده و مطالبه خسارت نمایید

  58. بهروز پیردهقان می گوید

    سلام من تودعوا پنج واحد دندان جلو قسمت بالا داشتم ازنوع زیرکونیاک که افتادن دیگه پیدا نشدن چنددرصد یه بش تعلق میگیره

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق شکایت و توسط پزشکی قانونی اقدام نمایید.

  59. یاس می گوید

    سلام آقای وکیل من دخترم ۶ سالشه توی مدرسه هم کلاسیش هولش داده خورده زمین دندون جلوش شکسته لثه اش هم آسیب دیده کبود کرده ورم کرده دیه اش تعلق میگیره خیلی داره زجر میکشه البته همون دندونیه ک جاش هنوز سبز نشده دندون موقتشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از پزشکی قانونی نامه بگیرید

  60. Nazli می گوید

    سلام من ۱۸ سالمه یه دندونپزشکی رفتم بهم گفت ارتودنسی نکن کار زیبایی انجام بده منم لمینت خواستم ولی در نهایت متوجه شدم ایشون دندونامو روکش کردن دو تا دندونپزشکی دیگه رفتم گفتن دندوناتو عصب کشیم نکرده روکش کرده ممکنه دندونات بعدا درد بگیره مشکل ساز شه و بهم گفتن کارش اصولی نبوده ببین پروانه داره یا نه چون دکتر حق اجازه چنین کاری رو نداره و تنها کاری میتونم بکنم شکایته اگه میشه راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از پزشک فوق در دادسرای جرایم پزشکی شکایت نمایید

  61. حیدر میرک می گوید

    سلام وقت بخیر توی غذای سلف دانشگاهمون سنگ بود دندون عقب شکست قرار شد هزینه درمان رو بهم بدن ولی الان هزینه عصب کشی رو نمیدن میگن دندونت قبلن پوسیده بوده فقط پول ترمیمشو میدیم میخاستم بدونم اگه شکایت کنم ازشون بجایی میرسه؟

  62. نگار می گوید

    سلام وقت بخیر من حدودا سه سال هست ک ارتو کردم و هنوز دندونام درست نشده و حتی بدترهم شده واینک من رفتم پزشکی قانونی و شکایت کردم الان یهفته دیگ کمسیون برام برگزار میشه و اینک اگر دادگاه دیه منو مشخص کنه چقد طول میکشه تا از دکترم بگیرن چون من وضعیت خوبی نداره دندونام روی هواس و میخوام دوبار پیش یک دکتر دیگ برم و درست کنم ولی خب هزینه رو چقد طول میکشه تا بگیرن بمن بدن

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند