دارندگان حق امضاء در شرکت های تجاری و نحوه تغییر حق امضای شرکت

در باب حق امضا در شرکت، حق امضای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره در شرکتهای تجارتی شاید برایتان سوال پیش آمده باشد. زیرا شرکت یک شخص حقوقی است و باید یک شخص حقیقی از طرف شرکت حق امضا داشته باشد. این که حق امضا در شرکت های تجارتی اعم از سهامی، تضامنی، با مسئولیت محدود و غیره با چه کسی است؟ حق امضا را می توان از مدیران سلب کرد یا نه سوالاتی است که بررسی خواهیم نمود.

حق امضاء مجاز شرکت

افراد دارای حق امضاء در شرکت های تجارتی، کسانی هستند که در جلسه هیات مدیره به این سمت تعیین شده اند و حق امضاء کردن اوراق بهادار، چک و سفته و قراردادهای منعقده شرکت و اوراق عادی و اداری را دارند. حق امضاء مجاز شرکت را ممکن است یک نفر مدیرعامل داشته باشد یا علاوه بر او یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره .حق امضاء متشکل از دو بخش است:

  1. اوراق تجاری اعم از چک، سفته، برات، قراردادها و معاملاتی که شرکت انجام می دهد.
  2. اوراق عادی و اداری.

اصولاً شرکت‌ها در همان ابتدا و همزمان با تنظیم اساسنامه شرکت اقدام به تعیین دارندگان امضا مجاز شرکت می‌نمایند. در صورت تعیین دارنده امضا مجاز در اساسنامه شرکت، همان اشخاص دارای حق امضا هستند و اسناد شرکت با امضای آن‌ها معتبر است البته چنانچه تغییری در اساسنامه ایجاد شود می توانند دارندگان حق امضا را تغییر دهند. همچنین اعضای هیات مدیره هریک از امور فوق را به مدیرعامل یا یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره خواهند سپرد. ممکن است مدیرعامل برای تمام این امور حق امضا داشته باشد و یا به او در برخی موارد حق امضا داده شود و برخی موارد به یکی از اعضای هیات مدیره سپرده شود.

حق امضاء در شرکت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حق امضاء در شرکت متعلق به چه کسی است؟

در شرکتهای تجارتی اعم از سهامی، تضامنی، با مسئولیت محدود و غیره حق امضا با مدیرعامل است. مدیرعامل نماینده شرکت در انجام امور شرکت است و باید قاعدتاً حق امضا برای امور شرکت را داشته باشد. در ماده۱۲۵ لایحه اصلاح قانون تجارت این امر تصریح شده که: «مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیأت مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق‌امضاء دارد.» علاوه بر این اعضای هیات مدیره نیز معمولاً حق امضاء دارند. جا دارد تاکید کنیم که به تنها کسی که حتی اگر جز هیات مدیره نباشد باز می توان حق امضاء داد، مدیرعامل است.

دارنده حق امضاء چه مسئولیت هایی دارد؟

دارنده حق امضا مسئولیت های مدنی و کیفری دارد علاوه بر اینها مسئولیت نسبت به پرداخت مالیات نیز دارد. در واقع دارنده حق امضاء مسئولیت مدنی و کیفری در مقابل شرکای شرکت نسبت به اوراق تعهدآوری که امضا کرده دارد و وظیفه پاسخگویی در مراجع حقوقی و کیفری در مقابل دعواهایی که به نفع یا ضرر شرکت در نتیجه اسناد تعهدآور اقامه شده برعهده اوست. همچنین در قبال چک‌های صادرشده به امضای او مسئولیت تضامنی با شرکت خواهد داشت و در مقابل اتهامات و تعقیبات شرکت مسئولیت کیفری با شرکت طبق ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی دارد. آخرین مسئولیت دارنده حق امضا، مسئولیت تضامنی طبق قانون مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده برای پرداخت مالیات‌های معوقه شرکت است.

سلب حق امضا از مدیران شرکت

آیا می توان حق امضاء را از مدیران سلب کرد؟

از مدیرعامل نمی توان حق امضا را سلب کرد زیرا مدیرعامل نماینده شرکت است و قاعدتاً باید حق امضاء داشته باشد تا امور شرکت را انجام دهد. از اعضای هیات مدیره که حق امضا دارند می توان حق داشتن امضا را سلب نمود منتها از مدیرعامل نمی توان حق امضا را سلب نمود.


بیشتر بخوانید: قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی (در باب شرکت های بدهکار)


تغییر حق امضای شرکت باید ثبت شود

تغییر حق امضای شرکت باید ثبت شود و مدارک مورد نیاز جهت تغییر حق امضاء مجاز شرکت عبارتند از:

  • کپی آگهی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی
  • کپی مدارک شناسایی همه ی اعضاء
  • کپی آگهی آخرین تغییرات

برای ثبت تغییر در حق امضا مجاز شرکت باید پس از تنظیم صورتجلسه  به سامانه اداره ی ثبت شرکت ها  وارد شده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل  نمایید و با امضا صورتجلسه تنظیم شده به وسیله اعضا هیئت مدیره و ارسال آن به اداره ثبت شرکت ها درخواست تغییر حق امضا و ثبت آن را از اداره ثبت شرکتها خواست.

مراحل تغییر حق امضا مجاز شرکت

مراحل تغییر حق امضا مجاز شرکت

مراحل تغییر حق امضا مجاز شرکت عبارت است از:

  • ابتدایی ترین مرحله تنظیم صورتجلسه  در مجمع عمومی عادی و یا هیئت مدیره شرکت تجاری است. توجه داشته باشید کلیه صورتجلسات باید روی سربرگ شخصیت حقوقی پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال شود.
  • مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir برای اعلام درخواست تغییر حق امضا مجاز شرکت.
  • ارسال مدارک و درج بارکد پستی در سیستم
  • پس از تایید نهایی و صدور پیش آگهی تغییرات، مرحله آخر انتشار آگهی روزنامه ی رسمی می باشد.
  • قابل ذکر است برای دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت درخواست تغییرات اینترنتی می توانید به سایت http://sherkat.ssaa.ir یا پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکت ها مراجعه نمایید.

نمونه صورتجلسه هیات مدیره در خصوص تعیین سمت و دارندگان امضاء مجاز در شرکت سهامی

نام شرکت : …………………………………

شماره ثبت شرکت : ………………………

سرمایه ثبت شده : ………………………

شناسه ملی : ………………………………

جلسه هیات مدیره شرکت ………………………… سهامی ثبت شده به شماره ………………… با حضور کلیه / اکثریت اعضاء در تاریخ ……………… ساعت………… در محل قانونی (چنانچه جلسه در محل دیگری غیر از محل قانونی شرکت تشکیل شده آدرس آن محل نوشته خواهد شد.) تشکیل و تصمیمات ذیل اتخاذ شد:

الف:

  1. خانم/ آقای ……… به شماره ملی ………… به سمت رئیس هیئت مدیره
  2. خانم/ آقای ………… به شماره ملی……………به سمت نایب رئیس هیئت مدیره
  3. خانم/ آقای ……………به شمارملی………به سمت مدیر عامل و عضو هیئت مدیره

ب: کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل اسناد تجاری، چک برات و سفته، قراردادها و عقود اسلامی با امضاء …………………… همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.

ج: اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل ضمن قبولی سمت خود اقرار می نمائیم که هیچگونه سوء پیشینه کیفری نداشته و ممنوعیت اصل ۱۴۱ قانون اساسی و مواد ۱۱۱ و۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت را نداریم .

د: به خانم /آقای …………………… احدی از مدیران یا سهامداران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.

محل امضاء اعضای هیات مدیره: …………………………………….

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
18 نظرات
  1. ahmad می گوید

    بر خلاف مطلب درج شده در بالا ، اداره ثبت شرکت ها ممانعتی از از گرفتن حق امضاء از مدیر عامل نمی کند. چنانچه به مستندات اساسنامه ای ثبت شرکت ها مراجعه شود نمونه هایی وجود دارد. لطفا اعلام نظر نمایید.

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام برای مشاوره حقوقی به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید کمکتون میکنن

  2. علیرضا مرادخان می گوید

    بعد از ثبت امضای مدیر عامل در ثبت شرکتها ایا
    باید امضای ایشان را به سازمانها دولتی مثل دارائی
    بیمه و موسسات تجاری و عیره را نامه زده و معرفی
    گردد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  3. سروش خاکی می گوید

    اگر برای مدیرعامل شرکت به عنوان تنها دارنده صاحب امضاء یک شرکت خصوصی شرایطی مثل فوت یا هرگونه عدم دسترسی پیش آید، نحوه تغییر امضاء اسناد تعهدآور شرکت به چه گونه است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تفویض اختیار به مدیر عامل از طریق هیات مدیره میبباشد.

  4. عباسی می گوید

    سلام تعویض تغییر اوضاع در شرکت بین اعضای
    احتیاج به تایید چه کسانی در هیات مدیره هستش
    آیا با اکثریت آرا میشود تغییردادن
    واکر مدیر عمل خارج از سهامداران باشد اعتبار امضا او در حداکثر حساب میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید نوع تغییر مشخص شود چه بوده اگر سرمایه باشد اساسنامه باشد در صلاحیت مجمع فوق العاده است.

  5. شاهین پوربحری می گوید

    سلام فاکتورهای شرکت جهت پرداخت مطالبات شرکت شخص دیگری غیر از مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره میتواند امضا کندجهت دستور پرداخت

    1. زینالی می گوید

      سلام:در صورتی که افرادی غیر از مدیرعامل اقدام به امضای اسناد و مطالبات شرکت نمایند در این صورت قابل استناد نیست در برابر افراد ثالث و خارج از شرکت و همچنین نسبت به سهامداران نیز قابل استناد نمی باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل مشاوره نمایید.

  6. حامد می گوید

    سلام وقت بخیر
    فاکتور رسمی شرکت جز اسناد بهادار حساب میشه یا اوراق عادی و اداری؟
    ممنون از شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: جز اسناد عادی می باشد.

  7. زهرا يعقوبي می گوید

    اگر اسناد عادي را برخي صاحبان امضا مجاز امضا كنند تكليف در برابر اشخاص ثالث چيست

    1. زینالی می گوید

      سلام: در برابر اشخاص ثالث قابل استناد می باشد و نمی توانند به بهانه اینکه برخی اشخاص امضا کرده اند از اجرای تعهدات در قبال اشخاص ثالث شانه خالی کنند.

  8. حسین می گوید

    سلام در یک شرکت با مسولیت محدود. ایا کسی میتواند با عنوان اینکه من از مدیر عامل وکالت تام دارم بجای مدیر عامل قرارداد امضا کند. ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اگر وکالت ام داشته باشد مدیر عامل حق تنفیذ بهغیر داشته باشد بله ایرادی ندارد

  9. مهدیز می گوید

    با سلام
    امضا مدیرعامل از چه تاریخی نافذ و معتبر می باشد؟
    ۱ تاریخ صورت جلسه هیئت مدیره
    ۲ تاریخ نامه اداره ثبت
    ۳ تاریخ آگهی روزنامه رسمی

    1. زینالی می گوید

      سلام: مدیر عامل نماینده شرکت بوده و از طرف شرکت حق امضا خواهد داشت و این حق از تاریخ اعطای اختیار از طرف هیات مدیره شرکت همان تاریخ صورت جلسه ای که اختیارات به مدیر عامل اعطا شده است.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند