انحلال شرکت تعاونی | آثار و چگونگی گرفتن مجوز انحلال

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که از شرکت هایی به نام تعاونی خرید کرده باشید و قیمت کمتری پرداخت کرده باشید. قیمت های تعاونی معمولا و علی الاصول کمتر از قسمت های دیگری است که آن کالا یا خدمات را ارائه می دهند در این نوع تعاونی که تعاونی مصرف نام دارد؛ جنسی که فروخته می شود؛ سودش بین شرکا تقسیم می گردد

شرکت تعاونی، شرکتی نیست که سود آور باشد و آنرا تشکیل بدهند تا از کنار آن به سود برسند. اما آنچه که در شرکت تعاونی هدف اصلی می باشد بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش رفاه شرکا ست.

راه های منحل شدن یک شرکت تعاونی در مطلب زیر کامل توضیح داده شده است.

شرکت تعاونی و انواع آن

شرکت تعاونی شرکتی متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی است که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکا از طریق خود یاری و کمک متقابل و همکاری آنان و تشویق به پس انداز تشکیل می شود.

لذا باید گفت شرکت تعاونی برای رفع نیازمندی های مشترک و بهبود اوضاع و رفع احتیاجات و تامین کالا و خدمات با بهایی کمتر تشکیل می شوند نه برای جلب سود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع شرکت های تعاونی

شرکت تعاونی تولید: طبق تعریف قانون تجارت: شرکتی است که بین عده از ارباب حرف تشکیل می‌ شود و شرکاء مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء یا‌ اجناس به کار می‌ برند

شرکت تعاونی مصرف: فروش اجناس برای مصرف زندگی مانند تعاونی مصرف کارکنان رفاه .در واقع این شرکت نیاز مندی های اعضا را برطرف می کند.

شرکت تعاونی و انواع آن

اوصاف شرکت تعاونی

  • به این دلیل که شرکت تعاونی در ایجاد ساز و کار برای حمایت از اقشار کم درآمد، نقش دارد؛ قوانین مربوط به آنها به نحوی تنظیم شده که دولت بر روی آنها نظارت بیشتری داشته باشد. وزارت تعاون ناظر اینگونه شرکت هاست.
  •  نسبت به بقیه شرکت ها معافیت های بیشتری دارند؛ مثل برخی از معافیت های دائمی یا مقطعی از پرداخت مالیات و عوارض.
  • در شرکت تعاونی نیز مانند شرکت سهامی سرمایه. آن به قطعات سهام تقسیم شده است.
  • مسئولیت شرکای این شرکت مانند شرکای شرکت با مسئولیت محدود و سهامی می باشد.
  • برای تصمیم گیری در این شرکت، رای اکثریت ملاک است. البته منظور از اکثریت در اینجا اکثریت عددی است نه اکثریت سرمایه ای. یعنی تعداد شرکا باید اکثر باشد.
  • در شرکت تعاونی هر شریک تنها و تنها یک رای خواهد داشت.

 زمان تشکیل شرکت تعاونی

درباره تشکیل شرکت ها هر شرکتی مقررات خاص دارد؛ زمان تشکیل شرکت تعاونی؛ زمانی است که حداقل یک سوم سرمایه آن پرداخت شده باشد  و در صورتی که سرمایه به صورت غیر نقدی و جنسی باشد تماما تقویم و تسلیم شده باشد.

همچنین زمانی که شرکت در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسر شخصیت حقوقی آن ایجاد می شود‌.

 زمان تشکیل شرکت تعاونی

موجبات انحلال شرکت تعاونی

شرکت تعاونی ممکن است به موارد زیر منحل شود:

  1.  تصمیم مجمع عمومی فوق العاده.
  2.  کاهش تعداد اعضا از حد نصاب مقرر در صورتی که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه تعداد اعضا به نصاب مقرر نرسیده باشد.
  3.  پایان یافتن مدت مقرر در اساسنامه، در صورتی که مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد.
  4. توقف فعالیت بیش از یک سال بدون هیچ عذر موجهی.
  5. عدم رعایا قوانین و مقررات مربوطه، پس از ۳ بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین نامه مربوطه.
  6.  ورشکستگی.

آثار انحلال شرکت تعاونی

اگر علت انحلال یکی از بند های دوم و چهارم و پنجم باشد (یعنی کاهش تعداد اعضا، توقف فعالیت بیش از یک سال و عدم رعایت قوانین و مقررات پس از اخطار) وزارت تعاون بلافاصله طبق آیین نامه مربوطه، انحلال تعاونی را به مرجع ثبت شرکت های محل اعلام می کند.

اگر علت انحلال به واسطه توقف فعالیت و عدم رعایت مقررات باشد (بند های چهارم و پنجم) نظر وزارت تعاون قابل شکایت در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

تمام امتیازات و اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک ها در اختیار تعاونی قرار گرفته است با انحلال آن بازگردانده می شود.

تصفیه شرکت تعاونی

زمانی تصفیه آغاز می شود که انحلال شرکت اعلام بشود و در اداره ثبت محل به ثبت برسد.

آثار انحلال شرکت تعاونی

گرفتن مجوز انحلال شرکت تعاونی

در مواردی که شرکت تعاونی با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل می شود؛ طبق آنچه در ماد ۱۶۶ آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاونی و تبصره آن آمده است، تعاونی مکلف است که پس از تصمیم گیری مجمع عمومی فوق العاده به انحلال، موافقت کتبی دستگاه های دولتی یا عمومی، بانک ها و شهرداری هایی را که از آن ها اعتباراتی یا امتیازاتی کسب کرده یا در قبال گرفتن سرمایه یا اموال اعم از منقول و غیر منقول، تعهداتی به آن ها داده است را بگیرد و آن را همراه مدارک مربوط به تشکیل و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده برای گرفتن مجوز انحلال به وزارت تعاون تسلیم کند.

آنچه از این بحث برداشت می شود این است که شرکت تعاونی در صورتی مکلف است به اخذ مجوز برای انحلال که از نهاد هایی که در بالا اشاره شد؛ اعتبار و امتیازی دریافت کرده باشد‌.

نتیجه گیری

شرکت تعاونی که بیشترین شباهت را به شرکت سهامی دارد فلسفه ای خاص در تشکیل آن وجود دارد و آن بهبود وضع معیشتی شرکاست. و در هر حال هم شرکتی تجارتی محسوب می شود حتی اگر فعالیت تجاری انجام ندهد برخلاف گفته برخی که معتقدند شرکت تعاونی وقتی تجاری است که فعالیت تجاری کند.

زمان تشکیل این شرکت و زمان ایجاد شخصیت حقوقی در بالا ذکر شد، همچنین در بعضی موارد شرکت مزبور منحل می شود و پا به مرحله تصفیه خواهد گذاشت.

مواردی مانند: تصمیم مجمع عمومی فوق العاده، کاهش تعداد اعضا از نصاب مقرر، انقضای مدت تعیین شده در اساسنامه، توقف فعالیت شرکت و مواردی دیگر مثل ورشکستگی منحل بشود.

سوالات متداول

درباره تشکیل شرکت تعاونی باید گفت زمانی تشکیل می شود که حداقل یک سوم سرمایه آن پرداخت شده باشد و اگر سرمایه غیر نقدی باشد تمام آن پرداخت شده باشد.

شخصیت حقوقی شرکت در زمانی ایجاد می شود که در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

ممکن است به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده یا به صورت قهری با ورشکستگی منحل بشود و علل دیگر نیز وجود دارد که در بالا ذکر شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. بابک دهقانپور می گوید

    سلام
    در مجمع فوق‌العاده نوبت سوم برای انحلال شرکت تعاونی چند درصد از اعضای حاضر باید رای به انحلال بدهند تا انحلال شرکت تعاونی صورت گیرد.
    ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند