سفته چیست و آشنایی با انواع قواعد سفته

سفته همانند چک و برات یک نوع وسیله پرداخت بجز پول محسوب می شود که مطابق آن، صادر کننده تعهد می کند در تاریخ مشخصی و یا بدون تاریخ و به صورت عندالمطالبه (سفته ای که تاریخ ندارد وبا طلب کردن مبلغ باید پرداخت شود)، مبلغ معینی را در وجه حامل (هر کسی که سفته در دست اوست) یا شخص معین (اسم شخص معین) و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید.

منظور از حواله کرد سفته با مثال: سفته در وجه علی و به حواله کرد او یعنی اینکه یا به علی پرداخته شوذ و یا به هر شخصی که علی، سفته را به او انتقال می دهد .

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سفته را از کجا تهیه کنیم؟

امروزه تهیه سفته کار دشواری نیست و حتی در دکه های روزنامه فروشی هم قابل تهیه است.

ولی باید در نظر داشت که خرید آن از غیر بانک، خطر جعلی بودن و یا پرداخت مبلغی گران تر از بانک را به دنبال دارد. لذا با تهیه سفته از بانک، می توان از این خطر ها جلوگیری نمود.

قیمت سفته در سال ۱۴۰۰

هر سفته یک مبلغ اسمی دارد که بر روی فرم چاپی آن مندرج است و فقط تا همان میزان، می توان بر روی آن مبلغ نوشت. یعنی اگر سفته مورد نظر یک میلیونی است صرفا تا چک میلیون می توان سفته داد.

قیمت هر ورق سفته در هر یک میلیون تومان سفته ای که می خرید ؛ ۵۰۰ تومان باید پرداخت کنید. و با افزایش مبلغ سفته، قیمت پرداختی شما بیشتر می شود .مثلا برای خرید پنج میلیون سفته باید مبلغ ۲۵۰۰ تومان بپردازید.

سفته بازی

شرایط الزامی سفته

.مطابق ماده ۳۰۸ قانون تجارت، برخی از این نکات از شرایط اساسی اعتبار سفته می باشد و اجباری است.

مهم ترین نکته اینکه سفته باید در فرم مخصوص نوشته شود. سایر موارد مثل مهر و امضاء، مبلغ، گیرنده وجه و تاریخ پرداخت نیز الزامی است. ولی سایر مندرجات سفته مانند مکان تأدیه و. .. از سندیت و اعتبار سفته کم نمی کند ولی نوشتن آن ها ضروری است

چگونه سفته پرکنیم ؟

 به عنوان شخصی که صادر کننده است باید بعد از مهر و امضاء و قبل از تحویل دادن نکات زیر را رعایت فرمایید وآنرا در سفته بیاورید:

  1. نام و نام خانوادگی گیرنده وجه: مطابق ماده ۳۰۷ قانون تجارت، در سفته،قید نام گیرنده ضروری است. ولی سفته را بر خلاف برات، صادر کننده نمی تواند به نام و به نفع خودش صادر نماید.
  2. نام و نام خانوادگی صادر کننده وجه: این قسمت نیز در سفته باید کامل شود.
  3. مهر یا امضاء صادر کننده: عدم درج مهر یا امضای صادر کننده، سفته را از سندیت و اعتبار می اندازد
  4. تاریخ صدور: نیازی نیست تاریخ صدور سفته به تمام حروف نوشته شود ولی قید روز، ماه و سال تاریخ صدور سفته ضروری است و الا سفته اعتبار ندارد.
  5. مبلغ سفته: بند ۱ ماده ۳۰۸ قانون تجارت، تعیین مبلغ سفته را با تمام حروف ضروری دانسته است ولی عدم رعایت این شرط، سفته را از اعتبار نمی اندازد زیرا از شروط اساسی محسوب نمی شود.
  6. تاریخ پرداخت: مطابق بند ۳ ماده ۳۸ ذکر تاریخ پرداخت در سفته ضروری است و می تواند عندالمطالبه، به وعده معین و یا به رؤیت باشد که در ادامه مفصلا به توضیح آن خواهیم پرداخت.
  7. مکان تأدیه: مکان تأدیه نیز باید در سفته ذکر شود ولی مطابق ماده ۳۰۸، از مندرجات ضروری سفته محسوب نمی شود و عدم ذکر آن منجر به از بین رفتن اعتبار سفته نمی شود.
  8. تمبر مالیاتی: تمبر مالیاتی هزینه ای است که بابت خرید هر برگ سفته باید پرداخت کرد و نرخ آن بر حسب مبلغ اسمی هر سفته متفاوت است.
  9. آدرس محل اقامتگاه صادر کننده: این قسمت نیز باید تکمیل گردد ولی در ماده ۳۰۸ به عنوان شروط اساسی از آن ذکر نشده است.
  10. محل پرداخت سفته:  محل هم باید ذکر شود ولی عدم ذکر محل سفته لطمه ای به اعتبار سفته نمی زند.

عدم رعایت مقررات سفته

  • اگر فاقد امضاء یا مهر باشد، سفته سندیت ندارد یعنی حتی یک سند عادی هم نیست.
  • در صورتی که سفته فاقد تاریخ باشد سفته به رؤیت محسوب می شود. یعنی تاریخ رویت سند، تاریخ صدور محسوب می شود.
  • در صورتی که سفته فاقد محل پرداخت باشد: محل صدور، محل پرداخت محسوب می شود.
  • در صورتی که سفته فاقد محل صدور باشد: سفته همچنان معتبر خواهد بود ولی اعتبار اسناد تجاری را ندارد و فقط یک سند مدنی است و محلی که کنار نام متعهد ذکر شده است، محل صدور می باشد.
  • اگر سفته در وجه شخصی معینی صادر شود نام وی باید حتما ذکر شود و اگر ذکر نشود، عنوان در وجه حامل در آن ذکر می شود.

سفته بانکی

چرا چک بهتر از سفته است؟

  • مزیت اصلی سفته نسبت به چک، دسترسی و تهیه سریع و آسان آن می باشد بطوریکه با پرداخت مبلغ کمی به عنوان مالیات، صاحب یک برگ سفته خواهید شد. برخلاف چک که دریافت آن از بانک، شرایط خاصی دارد.از جمله داشتن حساب جاری با گردش مالی مناسب و همچنین عدم سوء سابقه چک برگشتی، عدم بدهی بانکی و…
  • چک از لحاظ حقوقی، سند قوی تری محسوب می شود.بطوریکه عدم پرداخت آن علاوه بر مسئولیت حقوقی، مجازات کیفری صادر کننده را نیز به دنبال دارد و صدور چک بلامحل یک جرم کیفری می باشد.
  • سفته در صورت عدم پرداخت فقط با مراجعه به دادگاه حقوقی و طرح دادخواست قابل مطالبه است، ولی چک، علاوه بر آنکه از طریق دادگاه، قابل مطالبه است، از مسیر ساده تر یعنی صرفا مراجعه به اداره اجرای اسناد واقع در اداره ثبت نیز قابل مطالبه است.
  • تفاوت بعدی در هزینه واخواست سفته نسبت به چک است، به این ترتیب که در مورد چک در صورت خالی بودن حساب، گواهی عدم پرداخت با هزینه کمی از بانک دریافت می شود. در حالیکه برای دریافت گواهی واخواست سفته باید هزینه بالاتری، (یعنی دو درصد مبلغ سفته)  پرداخت کرد.
  • در سفته برای آنکه بتوانیم از برخی مزایای اسناد تجاری یعنی (توقیف اموال بدون پرداخت خسارت احتمالی بهره ببریم) حتما باید قبل از طرح دعوا، واخواست عدم تأدیه تقدیم دادگاه نماییم. در حالیکه چک اینطور نیست و حتی بدون دریافت گواهی عدم تأدیه نیز می توان اموال صادرکننده را بدون پرداخت خسارت احتمالی توقیف نمود.

بیشتر بخوانید: چطور دسته چک بگیرم؟

گیرنده سفته

 سفته را می توان به سه طریق زیر صادر نمود:

  1. به نام شخص معین: اسمی که سفته برای او صادر می شود نوشته می شود .مثلا سفته در وجه آقای علی امیری 
  2. در وجه حامل: در این صورت مالک سفته کسی خواهد بود که آن را در دست دارد. چنانچه در سفته نام کسی که سفته به نفع او صادر می شود ذکر نشود، سفته در وجه حامل محسوب می شود.
  3. به حواله کرد: عبارت” به حواله کرد” به این معنی است که یا وجه سفته به شخص مشخصی پرداخت شود (که در متن سفته اسم او قید  گردیده است) یا به هر کسی که وی اعلام کرده است. عبارت ”به حواله کرد” در واقع به فرد این اختیار را می دهد که سفته (طلب خود) را به شخص دیگری منتقل نماید.

تاریخ سفته( عند المطالبه و به رویت یعنی چه؟)

 تاریخ سفته به یکی از سه شکل زیر می تواند باشد:

  1. عند المطالبه: صادر کننده می تواند تاریخ چک را به شکل عندالمطالبه درج کند که در اینصورت، هر زمان دارنده سفته بخواهد، می تواند آن را از بانک بخواهد.
  1. به تاریخ معین: در اینصورت، فقط در تاریخ ذکر شده روی سفته می توان وجه آن را مطالبه نمود.
  1. به رؤیت: در صورتی که سند فاقد تاریخ پرداخت باشد، تاریخ رؤیت و دیدن سفته، تاریخ پرداخت آن محسوب می شود.

سفته های جدید

مسئولیت قانونی نپرداختن مبلغ سفته

اساسا نپرداختن وجه سفته، جرم نیست و بر خلاف چک، صدور سفته بلامحل مجازات کیفری در پی ندارد و دارنده سفته، در صورت نبودن وجه، تنها می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه و اقدامات لازم را که در زیر به آن اشاره شده انجام دهد.

اقدامات لازم برای وصول سفته و شکایت از سفته

  • دارنده سفته می بایست در تاریخ سررسید، آن را مطالبه کند و در صورت وجود مبلغ آن را وصول کند، ولی چنانچه مبلغ سفته پرداخت نشد، دارنده سفته باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ سر رسید، سفته را واخواست کند.واخواست شکایت دارنده سفته علیه صادر کننده آن است مبنی بر اینکه سفته در سررسید آن پرداخت نشده است.
  • از آنجایی که این اعتراض باید به صادرکننده اطلاع داده شود، واخواست در برگه‌های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده موجود می باشد، علاوه بر این بانک‌ها نیز واخواست ‌نامه چاپی مخصوص دارند.
  • در واخواست رونوشت کامل سفته نوشته می‌شود و دستور پرداخت وجه سفته که به وسیله دادگاه انجام می‌گیرد، قید می شود.
  •  واخواست سفته برای بهره مندی از مزایای اسناد تجاری از جمله خسارت تاخیر تادیه و توقیف اموال قبل از صدور حکم و سایر مزایای تجاری لازم است.
  • هر چند بدون واخواست نیز امکان مطالبه وجه آن وجود دارد ولی در این حالت سفته در حد رسید عادی خواهد بود و دعوی ناشی از آن نیز یک دعوای مدنی خواهد بود.

خسارت تأخیر تأدیه سفته

مطابق ماده ۵۲۲ ” قانون آیین دادرسی مدنی ” خسارت تأخیر تأدیه در سفته با وجود سه شرط زیر قابل مطالبه می باشد:

  1. تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه.
  2. توانایی مالی صادر کننده و امتناع وی از پرداخت وجه سفته.
  3. مطالبه دارنده سفته.

میزان خسارت طبق نرخ سالانه توسط بانک مرکزی اعلام می شود. مبدأ محاسبه میزان خسارت تأخیر تأدیه، زمان مطالبه وجه سفته می باشد.

پشت نویسی سفته

پشت نویسی (ظهر نویسی) سفته، برای موارد زیر انجام می گیرد:

  1. بابت انتقال: در این حالت، با ظهر نویسی، سفته برای دیگری می شود. پس علاوه بر اینکه مالکیت سفته به دیگری منتقل می شود؛ کلیه حقوقی که از سفته ناشی می شود نیز از جمله طلب، ضمانت و… به انتقال گیرنده واگذار می شود. اگر هدف از ظهر نویسی، قید نشده باشد فرض بر این است که ظهر نویسی برای انتقال است.
  1. بابت ضمانت: یکی از کاربرد های ظهر نویسی سفته بابت ضمانت می باشد. به این صورت که شخص ثالثی پرداخت سفته را تضمین می نماید تا در صورت عدم پرداخت آن در تاریخ مقرر، دارنده بتواند به آن شخص یا اشخاص مراجعه بنماید.
  1. بابت وکالت: ظهر نویسی به عنوان وکالت که ظهر نویسی برای وصول نیز نامیده می شود، دارنده سفته بدون آنکه مالکیت آن را به دیگری منتقل نماید، با پشت نویسی، شخص دیگری را مأمور می کند که وجه آن را در سررسید از صادر کننده دریافت نماید. در واقع وکالت دادن برای دریافت مبلغ سفته است

آثار ظهر نویسی

اثر ظهر نویسی برای انتقال این می باشد که تمام اشخاصی که سفته را پشت نویسی کرده اند؛ در صورت پرداخت نشدن مبلغ در تاریخ مشخص، مسئول پرداخت آن به دارنده هستند. به تعبیر حقوقی، دارای مسئولیت تضامنی می باشند یعنی دارنده سفته اختیار دارد تا درصورت عدم وصول در سررسید، وجه آن را از هرکدام از ظهر نویس ها و صادر کننده مطالبه نماید.

 شرط استفاده از مسئولیت تضامنی برای دارنده: برای اینکه دارنده سفته بتواند وجه خود را از هرکدام از ظهر نویس ها مطالبه نماید باید ظرف یک سال از تاریخ واخواست عدم تأدیه، دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد، زیرا اگر دارنده سفته به این وظیفه قانونی عمل نکند، دعوی او علیه ظهر نویس‌ها پذیرفته نمی‌شود.

برای اینکه بخواهید از صادر کننده سفته یا سایر مسئولین سند تجاری، مبلغ خود را به اضافه تمام خسارات و هزینه های تاخیر پرداخت آن مطالبه کنید؛ می توانید با وکلای متخصص اسناد تجاری وکیل تاپ راهنمایی بخواهید و از آنها کسب مشاوره نمایید.

سفته ضمانت

سفته استخدامی چیست؟

امروزه گرفتن سفته حین استخدام تحت عنوان ضمانت و جهت حسن انجام کار بسیار شایع می باشد. یکی از نگرانی هایی که در مورد این گونه سفته ها وجود دارد راجع به وصول این سفته ها می باشد.

در این خصوص باید گفت که چون این سفته ها اصولا بابت پرداخت، صادر نمی شوند و هدف از صدور آن ها انجام درست تعهد می باشد لذا اصل بر این است که کارفرما نمی تواند وجه آن را وصول نماید؛ مگر آنکه ثابت نماید، کارگر در انجام تعهد خود کوتاهی کرده است.

تنزیل سفته چیست؟

در برخی موارد، دارنده سفته، نمی تواند تا زمان سررسید موعد پرداخت سفته صبر کند در این حالت می تواند سفته خود را به قیمت کمتر از وجه درج شده در آن و در قبال مبلغ کمتری به بانک دهد به این عمل تنزیل سفته می گوییم.

وکیل وصول سفته وکیل تاپ

همانطور که در متن ذکر شد، برای اینکه بخواهید علاوه بر مبلغی که در سفته نوشته شده است و حق شماست سایر خسارت هایی که از تاخیر در پرداخت مبلغ به شما وارد شده است را بخواهید باید واخواست انجام بدهید.

برای واخواست و دریافت خسارت تاخیر و توقیف اموال صادر کننده می توانید به وکلای برتر متخصص وکیل تاپ اعتماد کنید وصفر تا صد پرونده و وصول مطالبات تجاری خود را به وکیل متبحر بسپارید.

سامانه وکیل تاپ، امکان برقراری مشاوره های حضوری را فراهم کرده است علاوه بر آن می توانید به صورت آنلاین و بی دردسر از وکیل مورد نظر خود مشورت بگیرید.

شماره سامانه ۲۴ ساعته وکیل تاپ: ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

نتیجه گیری

سفته که نام غیر آَنای آن فته طلب است یک نوع سند دور افتاده ی تجاری است که اگر چه هنوز هم قانونی است اما علاقه و میل به صدور آن بسیار کمتر از چک است.

 سفته ممکن است که برای شخص معین یا هر شخصی که او تعیین می کند باشد یا در وجه حامل باشد که به این معناست که حمل کننده سفته، دارنده آن است. دارنده برای اینکه به حق و حقوقش برسد باید در تاریخ سفته آنرا مطالبه کند و واخواست انجام بدهد.

سوالات متداول

یکی از مزایای چک نسبت به سفته این است که برگشت زدن چک به آسانی و به سرعت از طریق بانک قابل انجام است در حالی که واخواست سفته زمان بر و دارای مراحل خاصی است.

بهتر است سفته تاریخ نداشته و در روی سفته عبارت بابت ضمانت و حسن انجام کار را قید نموده و کپی از سفته تهیه کرده و به امضاء مدیر شرکت (کارفرما) برسانید.

دارنده سفته برای برخوردار شدن از امتیاز اسناد تجاری می بایست ظرف ده روز از تاریخ سررسید سفته آنرا واخواست نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
358 نظرات
  1. احسان لنکرانی می گوید

    درود
    مقاله مفید و کاملی بود امروزه ندونستن قوانین سفته واقعا به معظلی در جامعمون تبدیل شده که کار کلاهبردار ها و کسایی که سو استفاده میکنن رو آسون کرده.

  2. سجاد می گوید

    سلام خسته نباشید
    چ مطلب جامعی!!!!

  3. مهدی می گوید

    ممنو بابت مطلبتون مطلب جامع و دقیقی بود 🌹🌹🌹🌹

  4. alirezaaa می گوید

    سلام
    قسمت “چگونه سفته را پر کنیم” خیلی مفید بود واسم دم شما گرم

  5. Reza می گوید

    سلام؛با عرض ادب و احترام از توضیح کامل و بسیار خوبتان صمیمانه تشکر می کنم تنها بخشی که به آن اشاره نشده است نحویه گرفتن وجه سفته از صادر کننده است به عبارتی ابتدا به ساکن روشی که بدون ریسک و بدون هر گونه تهدید وارده به اصل سند که در ید دارنده است را توضیح نداده اید مثلا اگر فرد الف یک فقره سفته در موعد سررسید در دست داشته باشد برای گرفتن وبه اصطلاح پاس کردن آن با رعایت موارد فوق چکار باید بکند به فرض حسن نیت صادر کننده مبنی بر پرداخت وجه چگونه است؟؟؟لطفا اگر ممکن است توضیح دهید؟؟ ممنون و متشکر

    1. حسین زینالی می گوید

      کسی که سفته در دست دارد ابتدا ابتدا باید به بانک مراجعه کرده و گواهی واخواست آن را دریافت کند و با مراجعه به مراجع قضایی هم از شورای حل اختلاف تا ۲۰ میلیون و بیشتر از آن به دادگاه محل دادخواست مطالبه وجه سفته ها را بدهد یا از اداره ثبت درخواست توقیف اموال یا شماره حساب صادر کننده سفته بخواهد

  6. الهه می گوید

    -۳۶ سود سفته ای به مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال به مدت ۶۲ روز با نرخ ۶% چند ریال است؟جواب (۵۰۰ریال )
    کسی میدونی که جوابشو واسم توضیح بده چطور بدست آمده

  7. امین می گوید

    سلام..لطفا جواب بدید خیلی مهمه:
    سفته از یک نفر داریم که سفتع مال زمان شاه هست که گوسفند از پدربزرگم خریداری کرده و بدون تاریخ هست و مبلغ ان پنج هزار تومان هست و سوالم این هست که ایا به نرخ روز محاسبه میشه یا خیر؟چون پنج هزارتومن ارزش نداره مگر اینکه نرخ روز باشه..

  8. امین می گوید

    سفته از یک نفر داریم که سفتع مال زمان شاه هست که گوسفند از پدربزرگم خریداری کرده و بدون تاریخ هست و مبلغ ان پنج هزار تومان هست و سوالم این هست که ایا به نرخ روز محاسبه میشه یا خیر؟چون پنج هزارتومن ارزش نداره مگر اینکه نرخ روز باشه..و اون موقع ۲۰۰ عدد گوسفند فروخته شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      این سفته قابلیت تجاری بودن خودش واز دست داده و میشه از باب دارا شدن بلاجهت شکایت کرد

      1. امین می گوید

        نوشته نشده که بابت ضمانت هستش…فقط مبلغ و اسم و فامیل میباشد…بازم نمیتونیم به پولمون برسیم؟

  9. داود می گوید

    سلام
    بالاترین نرخ سفته تاچه مبلغ معینی هست؟

  10. یاسی می گوید

    سلام شبتون بخیر
    من برای یک موسسه کنکور درخواست استخدامی دادم
    ایشان گفتند ک باید سفته۱۰میلیون برای ضمانت براشون ارسال کنم
    وپشت صفحه بنویسم این سفته غیرقابل اجراو برای حسن انجام کار هستش
    کارشون ب صورت تقریبا بازاریابی هستش و باید شماره کارت شرکت رو بدم و حسن انجام کارشم این هست ک من شماره کارت خودمو ندم
    ایادادن این سفته مشکلی ایجاد میکند؟
    چگونه مطمعن شویم اگر ما حسن انجام کارداریم ولی کارفرما به کذب بگوید نداشتین چگونه میتوانیم اثبات کنیمء
    و ایا همچون سفته ای با چنین پشت نویسی وجود دارد ؟
    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگذارم

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله همین عبارت و درج کنید اونوقت کارفرما باید ثابت کنه که شما کاررو درست انجام ندادید بار اثبات بر عهده شما نیست

  11. هادی نجفی می گوید

    سلام از کسی بابت پول دستی سفته گرفتم و حالا ایشون پول من رو ندارن که پس بدن
    فقط هم اسم و فامیل و کد ملی و آدرس و امضا نوشته شده روی سفته ، من میتونم رو این سفته اقدام کنم یا نه ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  12. حامد می گوید

    سلام ممنون میشم جواب بدید
    اگر من بخوام ۵۰۰۰ تا سفته با ارزش اسمی ۱میلیون تومان بخرم که ارزش اسمی‌ش میشه ۵ میلیارد تومان ؛ آیا بانک بهم ۵۰۰۰ تا سفته ۱ میلیونی میده یا باید از بانک های مختلف تهیه کنم؟
    آیا شرایط سنی و کاری و ضمانت و ضامن و جواز کسب و اصناف و … لازمه برای اخذ سفته ؟ یا به هر کسی میدن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از بانک استعلام بگیرید سوالتون حقوقی نیست

  13. علی رضا می گوید

    سلام مبلغ ۴۰ میلیون تومان سفته از شخصی بدهکار دارم.طرف تو شهرستان خودش است ومن میخام ار شهر خودم شکایت کنم ایا میتونم درضمن محل پرداخت نیز درروی سفته شهر خودم است.ممنون میشم راهنمایی کنید

  14. علی رضابرفرازی می گوید

    سلام مبلغ ۴۰ میلیون سفته از شخصی طلب دارم طرف تو شهرستان خودش است ومن میخام از محل سکونت خودم شکایت کنم درضمن محل پرداخت سفته شهرستان خودم قید شده ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام- دادگاه صالح محل وقوع تعهد چنانچه روی سفته درج شود. یا محل اقامت متعهد(خوانده) می باشد

  15. نیکان می گوید

    باسلام
    مبلغ ۹۰۰میلیون بعنوان‌قرارداد مشارکت از دوستمان دریافت کردیم بعلت نوسانات بازار و تعطیلی و کرونا کسب وکارمان به مشگل خورد در قرارداد مشارکت مشخصات وشماره سفته ها هست و از تاریخ قرارداد یکساله ۶ماه مانده آیا شخصی که بعنوان شریک کاری و برابر در سود وزیان بود حالا با سفته های دستش وباقرارداد میتواند مبلغ رو به اجرا بگذارد ممنون میشم راهنمایی کنید بسیار مهم هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مطابق قرارداد اگر سفته به عنوان وجه التزام معین شده صرفا امانی بوده و قابلیت وصول ندارد در غیر این صورت قابل مطالبه است

  16. میلاد می گوید

    سلام مبلغ ۲۰۰ملیون سفته خریداری کردم و برای شرکت پشت نویسی کردم استخدام نشدم و مبلغ ۲۰۰هزار تومن بابت سفته پول دادم ایا سفته رو نویسی شده را میتونم کاریش کنم پولش برگرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  17. نرگس می گوید

    سلام مبلغ شصت میلیون از شخصی طلب دارم بابت ضمانت ۳ تا سفته ۲ میلیونی اورده و میگه بانک گفته میتونید رقم رو ۲۰ ملیون بنویسید ایا درسته در صورتی که روی سفته نوشته دو میلیون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میشود ولی اعتبار اسناد تجاری رو نداره

  18. بهزاد می گوید

    سلام و خيلي ممنون از وقتى كه ميگذارين…سفته رو اگر از شركتى كه مهر و امضا شركت متعهد شده داشته باشيم.،عليه شركت بايد اقامه دعوى كرد يا شخص مديرعامل.،يا هر دو،؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به گفته های خودتون باید علیه شرکت طرح دعوی کنید ولی اگر مدیر عامل هم امضا کرده بودند به صورت تضامنی میتونستید طرح دعوی کنید

  19. فوادمحمدی می گوید

    سلام وقت به خیر.
    دراثرترس وفشار ابروسفته ای بامبلغ وتاریخ معین اما بااسم خودم درمکان گیرنده به دونفرداده ام ایاقابل وصول هست؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مگر اینکه ظهرنویسی کرده باشید

  20. تهمینه بیگلو می گوید

    سلام
    معنی مهری که در حوالی نزدیک به ته سوش سفته از جانب بانک زده می شود چیست؟مثلا مهر ی با این عنوان : تا مبلغ یک میلیاردو پانصد میلیون ریال

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یعنی سقف تعهدات سفته تجاری ۲۵م میباشد

  21. تهمینه بیگلو می گوید

    سلام …سفته با ارزش اسمی ۷۵۰/۰۰۰ ریال است…و از طرف بانک مهری نزدیک به ته سوش سفته زده شده با این عنوان:تا مبلغ ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال….معنی این کار چیست؟ و چه زمانی از آن استفاده می شود؟

  22. مریم می گوید

    سلام .
    میخوام جایی مشغول به کار شم و برای ضمانت ازم سفته ۲میلیونی میخوان.اولین باره که میخوام به کسی سفته بدم و میترسم سوءاستفاده کنند.چطور سفته را بنویسم که به نفعم باشه ؟
    در صورتی که بخوام از کارم انصراف بدم و اون شخص سفته رو برنگرداند ممکنه برام مشکلی ایجاد کنه؟و لازمه از اون شخص هنگام دادن سفته رسید دریافت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اصولا رویه کار اینه که برای انصراف یک ماه قبل باید اعلام کنید و این مطلب را در قرارداد بیاورید. روی سفته و پشت ان بنویسید این سفته صرفا بابت ضمانت حسن انجام کار است

  23. مژگان می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    میخواهم بابت مبلغی که به شخصی قرض میدهم سفته بگیرم و خواسته ام دو نفر پشت سفته را ظهرنویسی کنند، حال سئوالم این است: آیا در ظهرنویسی سفته برای ضمانت پرداخت، راهی یا ترفندی وجود دارد که ضمانت ظهر نویس را بی اثر کند و قابل پیگرد قانونی نباشد؟؟؟
    مثلاً امضای خود را عوض کند
    یا آدرس غلط بنویسد و از این قبیل
    با تشکر پیشاپیش از پاسخ شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتونید برای اطمینان هنگام امضا از دو شاهد نیز استفاده کنید

  24. زهرا می گوید

    سلام ۵۰ میلیون سفته داریم ضامن یک شخصی شدم ازش. سفته گرفتم حالا طرف از کشور خارج شده و چیزی هم بنامش نیست احتمالا .اگر به اجرا بگذارم میشه از پدر یا مادر اموالشون مصادره کنند یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یه نفر دیگه مقروضه چرا باید جورشو پدر یا مادرش بکشن؟ خیر نمیشه اگر خودش مالی داشته باشه ممکنه

  25. میثم .ی می گوید

    با سلام
    اتومبیلی به برادرم که در اصفهان ساکن است فروخته ام و در مقابل از او سفته به سررسید ۹۹/۱۰/۲۵ گرفته ام ، محل پرداخت تهران ذکر شده ، او حسن نیت دارد و وجه را برداخت خواهد کرد سوالم این است که چطور سفته ام را به جریان بیاندازم ؟ آیا باید از طریق بانک اقدام کنم ؟
    ممنون از راهنمائی شما .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر میگید وجه را پرداخت میکنه بدون اقدام حقوقی صرفا زمان سفته را به ایشان یاداوری کنید . اگر نه میتوانید اول اعتراض به عدم پرداخت نمایید و سپس دادخواست مطالبه وجه بدبد
      برای سوالات بیشتر به این قسمت سایت مراجعه نمایید
      https://vakiltop.com/

  26. میثم.ی می گوید

    با سلام
    اتومبیلی به برادرم که در اصفهان ساکن است فروخته ام و در مقابل از او سفته به سررسید ۹۹/۱۰/۲۵ گرفته ام ، محل پرداخت تهران ذکر شده ، او حسن نیت دارد و وجه را برداخت خواهد کرد سوالم این است که چطور سفته ام را به جریان بیاندازم ؟ آیا باید از طریق بانک اقدام کنم ؟
    ممنون از راهنمائی شما .

  27. مریم می گوید

    سلام .
    ۱.برای سفته حسن انجام کار باید امضا و اثر انگشت بزنم؟
    ۲.با توجه به اینکه سفته ضمانت حسن انجام کار است آیا لازمه اون قسمتی که گفته شده “متعهد میشوم فلان مبلغ رو بپردازم “رو پر کنم یا باید در جای خالی هیچی ننویسم و روی بپردازم خط بزنم؟

  28. آصفی می گوید

    چندین برگ سفته توسط چند نفر در قالب زورگیری و تهدید گرفته شده ، بعد از یکسال یکی از سفته ها را واخواست کرده و بدلیل نبودنم در ایران و عدم اطلاع از احضاریه و … در نهایت محکوم به پرداخت شده ام ، الان موقع برگشتن به ایران متوجه شده ام ، به کجا و چه مرجعی برای احقاق حق مراجعه کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      امکان واخواهی هست از وکلای ما بپرسید در قسمت مشاوره های سایت زیر
      https://vakiltop.com/

  29. ابراهیم می گوید

    سلام یکی از دوستان در جایی استخدام شده از او سفته خواستن بعد بهش گفتن یک نفر به عنوان معرف بیار سفته را امضا کنه و فیش حقوقی بیاره اگه من امضا کنم آثار حقوقی و کیفری در صورت عدم انجام تعهد از طرف کسی که استخدام شده برای من چیست؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام موظف به پرداخت مبلغ میشید

  30. علیرضا می گوید

    سلام من به خانمم سفته بابت مهریه دادم به مبلغ ۳ میلیارد الان فهمیدم کلاه بردارن البته تاریخ سررسید سفته رانزدم ایا میتوانند از من شکایت کنند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بابت مهریه دادید حتی اگر کلاهبرداری ایشون هم ثابت بشه باز مهریه سر جاشه مگر اینکه تدلیس کرده باشند در نکاح میتونید با وکلای ما مشورت کنید
      https://vakiltop.com/

  31. احسان مرادی می گوید

    باسلام و عرض خسته نباشید و تشکر از مطالب مفید و ارزنده سایت
    اینکه گفته میشه صادرکننده سفته باید با خط خودش شخصاً سفته را پر کند تا سندیت داشته باشه دسته یا نه شخص دیگه می تونه پر کنه فقط قسمت امضا صادر کننده امضا کنه دارای سندیت هست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  32. خجسته می گوید

    سلام ایا امکان وصول سفته از بستگان درجه یک شخص امضا کننده امکان دارد یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  33. خانی می گوید

    سلام شوهر من به یکی بدهی داره اومده سفته بهش داده ولی طرف زمان سه سال قبل زده یعنی ما سال ۹۷ سفته گرفتیم اون تاریخشو زده ۹۴ با خط خودش و بقیه سفته دستخط شوهرمه تا الان اطلاع نداشتیم اگه شکایت کنیم بنظرتون به نتیجه میرسیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایتن زیر وارد شوید و از وکلای متخصص ما بپرسید
      https://vakiltop.com/

  34. علی مطلبی می گوید

    سلام خسته نباشید دختر من ۳سال است که عقد کرده وهنوز به منزل شوهرش نرفته ودر منرل خودم زندگی مبکند ودادماد هنوز منزلی تهیه نکرده اما پدر شوهر دخترم او را فریب داده وبا همدستی پسرش از دختر م مبلغ۹میاردتومن سفته گرفته اند بابت بخشش مهربه اما در رمان امضا هبچ شاهدی نبوده وخودشان دونفر بودهاندپدر و پسر اما دخترم میگوید سفتها را در وچه پدر شوهرش نوشته وقید کرده که بابت بخشش مهریه است ایا با توجه به اینکه قید شده بابت بخشش مهریه واینکه در وجه پدر شوهرش نوسته شده ابا ارزش قانونی دارد وممنون مبشوم که راهننایی بفرمایید که ما چکار باید بکنیم قربان شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نوشته شده و سو استفاده دیگری نمیشه ازش کرد. ولی اصلا چرا یک خانوم باید بابت بخشش سفته هم بده!!!!!!!

  35. محمد می گوید

    سلام خداقوت
    من ۳۵میلیون سفته از شخصی دارم باخط خودش اسم فامیل کدملی ادرس وفقط امضا کرده بدون اثرانگشت
    وهیچگونه ظهرنویسی ندارن آیا میتونم به اجرا بزارم ؟؟
    ممنون وسپاسگذارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله اگر امضا داره که کاملا قابل پیگیری هست

  36. اکی می گوید

    اگر صادرکننده سفته تاریخ صدور سفته را قید نکرده باشد، سفته قابل وصول هست؟ همچنین ابتدا سفته را بایستی در دفتر اسناد ب ا تقاضای وجه گذاشت یا بانک یا جای دیگر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چند تا نظر در این خصوص وجود داره که یکی از همین نظر ها که اغلب وکلا هم قبول دارند مبنی برقابل وصول بودنه برای سوالات بیشتر در قسمت مشاوره های سایت ما از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  37. سید می گوید

    سلام وخسته نباشید خدمت وکلای عزیز
    آیاسفته سه سال پیش که بدون سررسید وتاریخ پرداخت هست را میشه وصول کرد؟
    درضمن ننوشته سفته بابت چی هست.
    یعنی چیزی که سفته بابت آن گرفته شده قیدنشدە
    ممنون میشم پاسخ بدین چون خیلی واجبه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درصورتی که ظرف ۱۰روز ازتاریخ سفته گذشته باشد و سفته هاواخواست نشده ، قابل مطالبه هست فقط به عنوان سند عادی است

  38. موسی رجال می گوید

    سلام من به یکی سفته دادم نوشتم این سفته تا دهم تیر ماه نود و نه ارزش دارد بعد اون ارزش نداره آیا طرف میتونه اجرا بیاره یا نه تشکر از زحمات شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله بانک به شرط ترتیب اثر میده

  39. وحید می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    سفته ای که برایه حوسن انجام کار به کارفرما داده شده میتونن واخواهی کنن
    ممنون از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مگر اینکه کارگر تخطی کرده باشد

  40. امیربهادرسبحانی می گوید

    با سلام و خسته نباشید ببخشید یکی از اقوامم بخاطر سایت شرطبندی سفته داده به طرف الان گذاشته اجرا و یه مقدار از اون پولم حتی داد سفته داده به یکی دیگ شکایت کرده چیکار باید بکنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام . سفته دادن ایشون و امکان اقدام و گرفتن مبلغ روی سفته وجود داره

  41. بهادرسبحانی می گوید

    با سلام و خسته نباشید ببخشید یکی از اقوامم بخاطر سایت شرطبندی سفته داده به طرف الان گذاشته اجرا و یه مقدار از اون پولم حتی داد سفته داده به یکی دیگ شکایت کرده چیکار باید بکنه؟

  42. بهادرسبحانی می گوید

    سلام بله ۹۰ م سفته داده ک بیش از مبلغ داده اونم مجبوری واس کار قانونی چون نیس میشه شکایت کرد یا راه حلی وجود داره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      علی الاصول مبلغو باید پرداخت کنید مگر اینکه بتونید ثابت کنید که از بابت قمار داده شده . برای مشاوره بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  43. امیربهادر سبحانی می گوید

    سلام بله ۹۰ م سفته داده ک بیش از مبلغ حتی داده اونم مجبوری واس کاری ک دادم قانونی نیس کار اون اقاهم میشه شکایت کرد یا راه حلی وجود داره یا باید پرداخت کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  44. علی می گوید

    سلام
    از کارگری برای سپردن تعدادی گوسفند ، میخواهیم سفته بگیریم ، به عنوان تضمینی که گوسفند ها اگر توسط ایشان یا دیگران دزدیده شد بشه پیگیری قانونی کرد ، بهترین نحوه برای نوشت سفته چگونه است؟ تا اونجایی که من فهمیدم:
    ۱. سفته باید تاریخ نداشته باشه(برای کار ما) ۲.سفته در حضور ۲ شاهد و با دست خط خودش نوشته بشه ۳. مبلغ سفته از سقف تعیین شده بیشتر نباشه.
    اگر مواردی دیگری هست لطفا بفرمایید ، در ضمن برای تضمین سفته ، شخص ضامن ، چه چیزی باید بنویسه ، یعنی مشخصات کامل و سپس امضا کفایت میکنه یا متن خاصی داره
    با تشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  45. محمد می گوید

    من میخاهم برای خرید خودرو اقساطی سفته بدهم، پشت نویسی آن چگونه بهتر است؟

  46. میلاد می گوید

    سلام من یه سفته رو اقدام کردم شورا هم رفته رای رو گرفتم سفته رو به اسم خودم پر کردم وموقع اقدام هم شماره سفته رو ثبت کردن هم اسکن کردن حالا سفته دست من نیس اگه من رضایت ندم کس دیگه که همون سفته دستشه که من مشخصات رو پر کردم روش و اسکن شده میتونه باهاش دوباره شکایت کنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی با متنی سایت از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  47. یادگاری می گوید

    سلام من یه حواله خودرو که سند در رهن هست و تحویلش یکساله هست رو میخوام به کسی بفروشم چون طرف مقابل داره کل پرداختی ها رو انجام میده بابت ضمانت از من اندازه کل مبلغ خودرو سفته میخواد من چطور باید سفته رو پرکنم که فقط بابت فروش اون خودرو باشه و چجوری تو قرارداد محضری ثبت بشه که دلهره ای نداشته باشم ممنون میشم راهنمایی کنین فوری هست تشکر فراوان

  48. حشمت الله می گوید

    سلام بنده مبلغ ده میلیون تومان از کسی سفته دارم بدونه تاریخ میباشد و پشت و رو سفته ها را امضاء و اثر انگشت زدن وفقط تاریخ ندارن آیا معتبر هستن ومیتونم از طریق مراجع قضایی اقدام کنم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله معتبره

  49. هادی می گوید

    با سلام
    اگر با شخصی توافق کردیم که در قبال مبلغ مشخصی پول به او سفته دهیم ولی پس از دادن سفته به او شخص مبلغ را واریز ننماید و درخواست استرداد سفته را بنماییم و او استنکاف بورزد و در مقابل سفته شمارا به اجرا بگذارد و به دروغ ادعا بنماید که این مبلغ را قبلا به شماره بصورت نقدی پرداخت نموده باشد،یعنی هیچ گونه واریزی رسمی یا هیچ گونه رسیدی مبنی بر واریز به حساب شما نداشته باشد از لحاظ قانونی چگونه باید پیگیری شود؟؟
    با این اوصاف شخص صادر کننده سفته باید مبلغ مندرج در سفته را واریز کند؟

  50. موسوی می گوید

    سلام خواهشن جواب بدین!؟؟ پارسال با دوتا آقا معامله کردم و یکیشون واسطه همه معامله بوده که دوتا صفته بجای ما باقی پولی که نداشتم بدم پرداخت کردم .! بعد چند ماه اصل پول به واسطه پس و کامل پرداخت کردم و دو عددصفته هام پس گرفتم!!!! الان بعد یک سال اون آقای نفر اول باز دوتا صفته اورده تو دادگاه و اظاهر می کنه که من پولی پرداخت نکردم و این صفته های که جدید خودش معلوم نیست از کجا اورده میگه مال من هستند اظاهر کرده که اثر انگوشت و امضای منه و منم شاهد دارم که به واسطه پول کامل پرداخت کردم و نمیدونم این صفته های که پیش خودم هستند کپی یا اصلی هستند…!!!؟؟؟ از محله ای این آقا کسب اطلاعات مردمی کسب کردم که این آقا کلاه بردار حرفه ای هست و آشنا زیاد داره تو دادگاه..!! خواهشن کمک کنید با وضعیت اقتصادی و بیکاری کجا باید اقدام کنم که زود رسیدگی کند که حق خوری نشه لطفا جواب بدین

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر مدارک پرداختی اون دوتا سفته را دارید امکان موفقیتتان بالاست

  51. حمید رضا می گوید

    با سلام خدمت وکلای محترم، بنده مبلغ ده میلیون تومان از کسی سفته دارم بدونه تاریخ میباشد و پشت و رو سفته ها را امضاء و اثر انگشت زدن وفقط تاریخ ندارن آیا معتبر هستن ومیتونم از طریق مراجع قضایی اقدام کنم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      بله امکانش هست تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  52. فاطمه رضایی می گوید

    سلام روز بخیر سفت ای که قبلا استفاده شده مجدد میشه استفاده کرد

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خیر

  53. معید می گوید

    سلام من یک خونه خریدم باوام ۱۳۰میلیون ضامن از خودم بعد فروختم ضامن عوض نکردیم جای ضامن سفته گرفتم به مبلغ ۱۶۰میلیون می‌خواستم ببینم حالا اون طرف هم خونه رو فروخته هیچ مدرکی از مشتری جدید نگرفته فردا اگه مشکلی پیش آمد من می تونم اون اجرا بزارم ممنون میشم راهنمایی بکنید؟؟

  54. مریم احمدی می گوید

    سلام سندگذاشتم برای شخص وام گرفتم بنام خودم بابت وام سفته گرفتم حالا به تعهداتش عمل نکرده ایا میتوانم سفته های شخص را به شکل سفته های تنزیلی به بانک واگذارکنم تا بانک روی سفته ها اقدام نماید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید بابت نقض تعهد اقدام به واخواست سفته اقدام نمایید

  55. مریم‌ا می گوید

    سلام‌ازشخصی‌بابت‌تضمین‌‌پرداخت‌اقسات‌وام‌بانکی‌سفته‌‌‌گرفته‌ام‌اقسات‌‌راپرداخت‌نمیکندوام‌هم‌بنام‌من‌است‌می‌شود‌سفته‌رابه‌شکل‌تنزیلی‌به‌بانک‌داد‌با‌سپاس

  56. ناشناس می گوید

    سلام و عرض ادب بنده سفته ای به مبلغ ۶۰ میلیون تومن از شخصی دارم که بابت پول نقد به ایشان دادم گرفتم که حلوی سفته را با ۲ امضا و ۲ اثر انگشت امضا کرده البته بدون تاریخ و مدتهاست که از پس دادن پول من خوداری میکند و تهدید میکند کنه که اگه شکایت کنم میگه سفته را بابت ضمانت جهت دریافت وام شما دادم حال من با شکایت میتونم نتیجه بگیرم البته سفته بدون تاریخ است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید اقدام به استرداد لاشه سفته اقدام نمایید

  57. سینا می گوید

    سلام
    من بابت معامله با یکی از دوستام مجبور شدم سفته بدم چون اصلا اطلاع از قانون سفته نداشتم اندازه صدو پنجاه میلیون بابت فرستادن جنس از من سفته گرفتن الان مبلغ صدوچهل و پنج میلیون از سفته ها رو پرداخت کردم بدلیل اینکه من شهرستان بودم و طرف تهران قرار گذاشتیم که بعد از پرداخت کل مبلغ سفته ها رو پس بدن الان میگوئید که باید صدمیلیون بیشتر پرداخت کنم وگرنه سفته ها رو به اجرا میزارن
    لطفا راهنمایی کنید چکار باید بکنم
    پرینت حساب هم هست که تمام واریزی ها رو انجام دادم
    لطفا راهنمائی کنید چون طرف با قوانین سفته آشنا بودن تمام قوانین رو انجام داده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نمیتوانند چنین ادعایی نمایند فقط مبلغ مندرجه درمتن سفته ملاک است

  58. ناشناس می گوید

    در طی ۳۰ سال قبل از کسی به مبلغ پنجاه هزار تومان سفته گرفتم آیا الان میتوانم اقدام کنم وسود آن چقدر حساب می‌شود؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله امکانش هست کیفیتپیگیری اسناد تجاری را ندارد

  59. ا، ق می گوید

    در طی ۳۰ سال قبل از کسی به مبلغ پنجاه هزار تومان سفته گرفتم آیا الان میتوانم اقدام کنم وسود آن چقدر حساب می‌شود؟

  60. الهه صائمی پور می گوید

    سلام وخسته نباشید به وکلای محترم من مبلغ ده میلیون از شخصی سفته دارم الان موعد سررسید سفته ها رسیده به فرد هشداردادم که مبلغ را بپردازد از من مهلت خواسته اگر از تاریخ درج شده روی سفته ها بگذرد اعتبار سفته ها ازبین نمی رود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مرور زمان اسنادتجاری سفته پنج سال هست

  61. جواد می گوید

    سلام
    من توی شرکتی مشغول به کار شده بودم
    و فقط ۱۰ روز کار کردم و قبل از نوشتن قرارداد ازم سفته گرفتن به مبلغ ۵۰ میلیون. پشت سفته هم یادم رفت بنویسم جهت حسن انجام کار… وقتی نوبت به قرارداد رسید دیدم قوانین کار و رعایت نمیکنن منم قبول نکردم و اومدم بیرون.. اگه سفته رو اجرا بذارن به چه شکلی میتونم دفاع کنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید با استناد به قرارداد کار امانتی بودن انرا ثابت فرمایید

  62. امیرحمزه می گوید

    سلام سوال من اینه ک جایی واسع کار سفته دادم پشت نویسی نکردم یعنی جهت ضمانت رو ننوشتم…
    میخام بدونم ک کارفرما میتونه واسم مشکل ساز بشه واینکه رسید هم نگرفتم لطفا جواب بدین..

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر بخوان از سفته سو استفاده کنند باید با پیوست قرارداد کار و داشتن شاهد امانتی بودن موضوع ثابت بشه

  63. اهتمام می گوید

    آیا شماره سفته باید محفوظ بماند؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      ضرورتی ندارد

  64. اعظم می گوید

    سلام اگر سفته مال شش ماه قبل باشه تاريخ سررسيد هم نداره و خودمون تاريخ بزنيم اعتبار سند تحاري داره يا سندعادي؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سفته سفید امضاباشد میتوان اقدام به واخواست کرد

  65. رسول می گوید

    سفته اسم و فامیل نوشتم و امضا کردم در اداره پست گم شده چطور میتونم باطلش کنم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتونین تقاضای ابطال سفته رو بدین ولی بابت ادعای شما ضامن میخواد

  66. جمال می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ۲۰ تومن سفته و ۴۵ تومن سفته در مجموع ۶۵ سفته دارم با تاریخ ۱۱/۲۰و۱۲/۲۰ک این شخص پراخت نکرد ۲۰ تومنو و منم دادخواست دادم بعد چن روز زنگ زد بیا بهت بدم ۲۰ تومنو رفتم ی پنج تومن ریخت منم ی فقره سفته ۵ تومنی دادم بهش بعدش ی رسید دستی نوشت ک این سفته ها ب صورت امانی منم امضا کردم با اثر انگشت الان میگ دیگ نمیتونی شکایت کنی

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتوانید وجوه سفته ها را مطالبه حقوقی کنید.برای راهنمایی بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما بایستی اثبات کنین که بابت دین بوده نه امانت واینکه رسید سند عادی هست میتونین اداعای انکار کنین

  67. علی می گوید

    سلام من یک بنده خدایی برام کار میکرد والان رفته و دیگه سر کار نمیاد و ازش بابت تجهیزات که تحویلش دادم و حسن انجام کارش سفته گرفتم و اون فقط اسم ،فامیل و ادرس و کد ملی نوشته و امضا کرده سفته ها رو و داخل قرارداد هم قید نشده که بهم سفته داده،فقط داخل ی بند قرارداد نوشته سفته ها در قسمت آخر قرارداد یادداشت میشه که نشده،الان سفته ها دستمه آیا میشه نقدشون کنم؟؟؟چگونه؟؟ممنون از راهنمایی شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله میتوانید سفته ها رو مطالبه کنید.

  68. امیر می گوید

    ایا بعد از پرداخت سفته و گرفتن سفته باز هم میشود از ان سفته استفاده کرد؟

  69. عباس عاطف می گوید

    سلام و ارادت خدمت شما ممنون از راهنماییهای خوبتون، در صورتی که شخص صادر کننده سفته مال و اموالی نداشته باشه و سفته داده باشه حکمش چیست؟آیا زندان دارد؟ممنون میشوم از راهنماییتون مبلغ سفته نیز ۱۰۰ میلیون تومان میباشد،لطفا سریعا راهنمایی فرمایید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  70. حسن احمدی می گوید

    سلام وقت بخیر،اگر به شخصی که در بانک ضمانت من رو کرده سفته بدم و بنویسم بابت ضمانت بانک میتونه ازش سو استفاده کنه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام چه سو استفاده ای ؟ در صورت عدم انجام تعهدتون امکان برداشت مبلغ هست

  71. فرید می گوید

    سلام من ضامن وام ازدواج یکی شدم و ازش ۳۵ میلیون سفته گرفتم الان قسط نمیده و سفته هام تاریخ ندارن و اسم کدملی آدرس اثر انگشت امضا همه چی قید شده و بابت ضمانت ننوشتیم ببخشید میتونم پدرشو دربیارم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      امکان گرفتن مبلغ سفته هست

  72. نفس می گوید

    سلام
    یکی از دوستان من مبلغ یک و نبم میلیارد سفته میخوایت و چون بانک به هر نفر بک مقدار محدود سفته میده من با کارت ملب خودم حدود ۶۰۰ میلیون براش سفته گرفتم حالا میخوام ببینم چه عواقبی برای من میتونه داشته باشه و‌اگر مشکلی پیش بیاد من هم مسئولم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مشکلی نیست

  73. ترابی می گوید

    سلام بنده حدودا ٨ سال پیش مبلق ۷۰ملیون سفته بدون تاریخ برای حسن انجام کاربه شخصی دادم بنده پول ایشان را پرداخت کردم البته به حسابش ریختم ولی سفته هامو نگرفتم حالا بعد مدتی سفته هامو نمیده من براش اظهار نامه فرستادم درخواست استرداد چکهام و سفته ها کردم هالا داره تهدید میکنه که اجرا میزارم سفته ها رو میشه راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      با استناد به واریزی مبلغ پرداختی می شود از سو استفاده این اقا جلوگیری کرد برای دریافت راهنمایی ها بیشتر به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  74. افشین لطفی می گوید

    سلام
    من ضامن یکی از همکاران شدم در قبالش یک سفته به من دادن فقط بابت ضمانت پرداخت اقساط قید شده بود آیا اعتبار و ارزش قانونی دارد یا نه
    ممنون از شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  75. محمدزارع می گوید

    سلام خسته نباشی بنده دریک وانت تلفنی قراردادیکساله بستم وکارت سبزماشینم وسفته۶۰میلیونی ازمن گرفتندوپشت سفته هاچیزی ننوشتم وفقط امضاکردم واثرانگشت هم زدم…یک روزفقط اونجاکارکردم وگفتم نمیتونم بااین شرایط کاری کناربیام خلاصه ترک کارکردم وایشان منوتهدیدکردندوموردضرب وشتم قراردادندکه مدارکتوتحویل نمیدهم وبایدیکسال برای من کارکنی…من کپی قراردادراندارم ویادم نیس درقرارداددقیقاچی نوشته شده بودآیاایشان میتواندمن رامحکوم کنند؟؟؟

  76. اصلانی می گوید

    با عرض سلام خسته نباشید بنده قراره بابت ۲۵ میلیون تومان بگیرم مبلغ روی سفته چندتومنی باید باشد؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید تا ظرفیت سفته مبلغ را بنویسین

  77. حسین می گوید

    سلام ممنون میشم جواب بدین .من در کارخانه ای کارمی کردم موقع شروع سفته بیست میلیونی دادم وهرسد ه ماه قراردادتمدیدمی شدوسط اخرین قرادادازدانشگاهی درخارج وپذیرش شدم من برا ی تسویه مراجه کردم ولی تسویه ندادند.سوالم اینه آیا کارفرما می‌تواند من شکایت کرده ومتنوع الخروج کند.راه حل چیه

  78. حسین می گوید

    سلام ممنون میشم جواب بدید.من درکارخانه خصوصی کارمی کردم موقع شروع کارسفته بیست میلیونی گرفتند هرسه ماه قراردادتمدیدمی شدوسط اخرین قرادادازدانشگاهی درخارج پذیر ش شدم.ومن برای تسویه به حسابداری مراجعه‌ کردم ولی تسویه ندادند .سوال اینه ایاکارفرما میتواندبه من شکایت ومتنوع الخروج کند

    1. وکیل تاپ می گوید

      اگه سفته بابت تضمین بوده خیر

  79. آرمین می گوید

    سلام ببخشید من برای کار غیرقانونی دوعدد سفته ۵۰میلیونی امضا کرده ام
    اما کد ملی یه نفر رو سفته ها وجود داره منظورم اینه کسی که سفته داده یه کدملی داده کسی هم که سفته گرفته بازم همون کدملیه میخواستم بفهمم این سفته ها اعتبار دارند یا نه ممنون میشم جواب بدین

  80. سجاد می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر مبلغی که در سفته نوشته شده بیشتر از مبلغ اسمی سفته که برروی آن چاپ شده باشد آیا طبق قانون قابل وصول و واخواست خواهد بود؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام تهعد ایجاد میکنه

  81. فرزاد می گوید

    سلام ده میلیون سفته ب تاریخ پرداخت سه سال پیش از یکی دارم در وجه حامل و مشخصات کامل و امضا و اثر انگشت از ایشان آیا میشه اقدام کرد؟ و زندانی داره؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله اگه امکان پرداخت نباشه میتوان درخواست حبس کرد

  82. منصور می گوید

    من از یه نفر دو میلیونو پانصدهزار تومان طلب داشتم و او یک فقره سفته دو میلیون تومانی به من داده ولی مبلغ ننوشته و پشت سفته نوشته من به آقای فلانی دو میلیون و پانصد بدهکارم و این را سفته بابت ضمانت دادم که اگر در تاریخ مقرر پرداخت نکنم قابل اجرا است
    امضا و اثر انگشت هم کرده است
    آیا من میتوانم پولم را بگیرم؟

  83. احمد می گوید

    سلام من ب یکی از رفیقام ضامن شدم به مبلغ دویست میلیون ازش صفته گرفتم با دست خودش نوشته وامضا کرده ولی قید کرده اگه قسط وام پرداخت نکنم کل مبلغ وصول بشه الان دوتا قسط نریخت .من چکارمیتونم بکنم راهنمایم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون کل مبلغ را گفته نمیتوان اجرا گذاشت

  84. آرش ساغرچیان می گوید

    باسلام
    شخصی مبلغ سی میلیون تومان سفته در وجه حامل از بنده به سرقت برده فیلم دوربین مداربسته سرقت موجود هست و در دادگاه کیفری و تجدید نظر محکوم گردیده ولی ادعا کرده سفته ها را ندارد تا رد مال کند آیا در صورت فقدان اصل سفته ها میتوانم مبلغ آن را از سارق وصول نمایم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر فقط خود سفته قابل مطالبه هست

  85. علی می گوید

    سلام من به یکی که ضامن وام ازدواجم بود دوازده ملیون سفته دادم ولی قید نکردم بابت وام ازدواجم الان که کدوم تسویه کردم گذاشته اجرا اینا میتونم اثبات کنم که بابت وام بود

  86. علی می گوید

    سلام من به یکی که ضامن وام ازدواجم بود دوازده ملیون سفته دادم ولی قید نکردم بابت وام ازدواجم بود، من که واکنون تسویه کردم رفته گذاشته اجرا اینا میتونم اثبات کنم، که بابت وام بود. ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی اثبات نمایید وگرنه امکان اخذ وجود ندارد

  87. ناشناس می گوید

    با سلام:
    از یک نفر جهت انجام کار مشارکتی در بازار سفته گرفته ام.بعد از مدتی مشخص شده طرف کلاهبرداری کرده و در این حال حاضر به پرداخت مبلغ قرارداد مشارکت نمی باشد
    سفته ها فقط اثر انگشت و امضا شد.آیا میتونم بقیه موارد رو خودم پر کنم و سفته رو اجرا بزارم؟خواهشا راهنمایی کنید.مرسی

  88. داریوش می گوید

    با سلام و خسته نباشید اگر بخواهیم از کسی بابت چیزی سفته بگیریم فقط امضا و اثر انگشت بگیریم و بعدا موقع اجرا گذاشتن سفته رو پر کنیم میشه وصول کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام امکانش هست

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه بابت تضمین باشه فقط درصورت نقض تعهد میشه ااااجرا گذاشت

  89. محمد می گوید

    سلام،من ی سفته از کسی دارم،اسم و فامیلیشو درست زده فقد به اسمش یه خان اضافه کرده،امضا اثر انگشت و کد ملیش هم ،هم. روی صفحه هست هم پشت صفحه،خاستم بپرسم برای اون کلمه خان ک اضافیه مشکلی پیش نمیاد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بگین اصلاح کند زیرش بنویسد وامضا کند

  90. جواد رضایی می گوید

    باسلام
    سپاس از زحمات شما
    میخواهم از شخصی ۲میلیارد سفته بگیرم .
    اگر تمامی مشخصات با دست خط خودم پر شود و شخص فقط روی صفحه را امضا و انگشت بزند کافی است؟
    یا پشت صفحه هم باید امضا شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  91. آرش ساغرچیان می گوید

    باسلام
    شخصی مبلغ سی میلیون تومان سفته در وجه حامل از بنده به سرقت برده فیلم دوربین مداربسته سرقت موجود هست و در دادگاه کیفری و تجدید نظر محکوم گردیده ولی ادعا کرده سفته ها را ندارد تا رد مال کند آیا در صورت فقدان اصل سفته ها میتوانم مبلغ آن را از سارق وصول نمایم؟ قاضی رای به رد مال یا در صورت فقدان قیمت آن را داده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  92. ایمان می گوید

    سلام . من ۲۷۰ میلیون از کسی طلب دارم و سفته گرفتم ‌ طرف اسم و فامیلش رو الکی نوشته تو سفته ولی امضا و اثر انگشت زده . میتونم اقدام کنم ؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرامضا و دست خط باشد قابل پیگیری می باشد

  93. آرش ساغرچیان می گوید

    باسلام
    شخصی مبلغ سی میلیون تومان سفته در وجه حامل از بنده به سرقت برده فیلم دوربین مداربسته سرقت موجود هست و در دادگاه کیفری و تجدید نظر محکوم گردیده ولی ادعا کرده سفته ها را ندارد تا رد مال کند آیا در صورت فقدان اصل سفته ها میتوانم مبلغ آن را از سارق وصول نمایم؟ قاضی رای به رد مال یا در صورت فقدان قیمت آن را داده است.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون سرقت است رد مال داده است واصل مبلغ نمیشه دریافت کرد شما باید خود سفته رو بگیریم
      ن نه مبلغشو

  94. ماهان می گوید

    سلام خسته نباشین
    من برای استخدام شرکت مشاوره تحصیلی درخواست دادم و بهم گفتن یه سفته ده میلیونی برای ما با عکس و کپی شناسنامه و مدرک تحصیلی پست کنین بنظرتون اکه این سفته رو پست کنم میتونن با توجه به این که مدارکمم دستشونه کاری بکنن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید روی سفته دقیق نوشته شود که این سفته صرفا بابت ضمانت حسن انجام کار بوده و قابل اقدام کیفری و حقوقی نیست

  95. ذوالفقاری می گوید

    سلام سفته بابت طلب از کسی گرفتم ولی اسم کوجک من را اشتباه ذکر گرده است آیا ایرادی پیش میاید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید بدین تصحیحش کنن

  96. سجاد فهیم می گوید

    با سلام
    بنده ۵ عدد سفته ۲۰ ملیون تومانی را برای انجام اجاره خودرو به صورت سفید فقط امضا کردم و ماشین رنت کردم بعد از تحویل ماشین سفته را پس گرفتم سفته ها داخل مغازم بود بعد ی ماه کیف مدارکم از داخل مغازه به طور مشکوکی گم شد به پلیس زنگ زدم گزارش کردم الان ۳ ال۴ماه ازین داستان میگذره امروز از شورای حل اختلاف ی احضار واسم اومده ی فقره سفته ۲۰ ملیون تومانی ازم شکایت شده توسط همکارم که باهم دراون مغازه در حال همکاری بودیم!!!!!!
    واز اون ۴ فقره سفته دیکه خبری نیست ما حدودا ۲ماه هست که از هم جدا شدیم
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید خداشاهده من از لحاظ مالی ضعیف هستم مات موندم باید چیکار کنم
    ممنون از سایت خوبتون لطفا منو راهنمایی کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه شما در این موضوع که زمان سرقت سفته ها رو اعلام کردین و در این خصوص در دادسرا پرونده تشکیل شده دیگه کسی نمیتواند در باب سفته های گم از شما مطالبه وجه کن مگر اینه ثابت کن شما واقعا بدهکارید

  97. سید رضا حبیبی می گوید

    سلام خداقوت ممنون بابت حوصله ای که برا پاسخ به سوالات به خرج میدید
    پدر من یک زمین درسال ۶۸ خریده با قولنامه از فروشنده بابت سند یک سفته به مبلغ پنج هزار ریال (یک میلیون ریال )دریافت کردند که فقط اثر انگشت و امضا داره
    حالا ورثه برا شهادت و تنظیم سند نمیان
    آیا میشه اقدام کرد و این که مبلغ همان صد هزار تومان است؟
    ممنونم

  98. امیر . گ می گوید

    باید عرض کنم که با شخصی به عنوان مشاور در کارم مشورت میکردم که پس از مدتی ادعای سهم در شرکت من را داشت و پس از مدتی با نقشه ای قبلی و به زور من رو مجبور به امضای مبلغ ۲۰۰ میلیون سفته کرده است. این در حالی است که من به ایشان بدهی نداشتم . نه کالا نه وجه نقد و نه هیچ گونه معامله با ایشان داشته ام آیا با وجود اینکه ایشان هیچ کاری یا مبلغی و طلبی ندارند میتوانند ادعای طلب کنند و اینکه وقتی من شرایط پرداخت ندارم و کل سرمایه شرکت من ۳۰ میلیون هم نمیشود آیا باید به زندان بروم و اینکه آیا امکان اقساط کرئن وجود دارد !!! من واقعا هیچ بدهی به ایشان ندارم و خیلی نگران از دادگاه و زندانم . لطفا کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر اثبات نمایید امضا به اجبار بوده نمیتوانند شما را محکوم نمایند

  99. ناصری می گوید

    سلام بابت پول دستی ک ۶میلیون از صاب کارم گرفته بودم ۱۰میلیون سفته ازم خاست ۶ماه پیش.منم دادم والان بعد از چندماه بمشکل برخوردیم منم تسفیه کردم دراومدم ولی سفته هام رو ک دوتا سفته ۵میلیونی بود نداد گفت اصلا نگران نباش معمولا یکسال نگه میدارن.منم میترسم نمیدونم چیکارکنم.سوالم اینه که این میتونه باسفته کاری بکنه اصلا هرکاری میکنم نمیده.لطفا راهنماییم کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه اثبات کنین یا ذکر کنین درمتن سفته نوشته بابت تضمین بوده در غیر اینصورت میتوان اجرا گذاشت

  100. البرز می گوید

    با عرض سلام و احترام
    محل کار برادرم برای حسن انجام کار ازش ۱۰۰ میلیون تومان سفته رو درخواست کردن،برادر بهم گفت که براش سفته بخرم،به بانک مراجعه کردم از من کارت ملی خواستن که کد ملی رو در سیستم ثبت کنن و سفته رو صادر کنن،به کارمند بانک گفتم برای برادرم هستش نه من،گفت مشکلی نداره،مهم اینه که سفته رو چه کسی امضا کنه،از حضور شما سوال دارم که بعدها مشکلی برای من ایجاد نمیشه؟
    با تشکر از زحمات شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر مشکلی نیست

  101. رضا می گوید

    سلام عرض شد من دوماه پیش ازدواج کردمخانواده عروس با داماد خالم توانی کردن داماد خالم گفت که سفته رو بده هر مشکلی پیش بیاد من جوابگو هستم من هم ۶۰ میلیون سفته رو پشتش امضاع کردم اانگشتمو چسب زده بودم اسمو فامیلمو هم نوشتم ولی پس وند فامیلیمو ننوشتم دامادالم هم به عنوان ظامن امضا کرد گفت من امضاع میکنم اگه مشکلی پیش بیاد خودم جواب میدم هم امضاع هم اثر انگشت هم اسموفامیلشو هم نوشت بعد نتؤنستیم زندگی کنیم الان میخان بزارن اجرا من همهیچ اموالی به نام خودم ندارم ایا اون صفته هارو اون کسی که ضمانت کرده باید جواب بده یامن ممنون میشم جواب بدین

  102. حبیب اله سلمانیان می گوید

    سلام ببخشید بنده مبلغ ۲۰۰ملیون سفته دارم شخص بدهکار برای دادن پول باعث عقب افتادن تاریخ واخواست شد و الان ده ماه از تاریخ سفته گذشته ایا میتوانم اقدام کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      دارنده سفته برای برخوردار شدن از امتیاز اسناد تجاری می بایست ظرف ده روز از تاریخ سررسید سفته آنرا واخواست نماید.

  103. قهرمان می گوید

    سلام.ده سال پیش مبلغ ده میلیون به شرکت جهت ضمانت سفته دادم امسال با شرکت تسویه کرده ام شرکت سفته ها را گم کرده وماهم شماره سفته هامونه نداریم چه کاری باید انجام بدهیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در وصورتیکه فردی برای وصول سفته اقدام کند و آدرسی از شما داشته باشد برای شما احضاریه خواهد آمد و بدین صورت شما مطلع خواهید شد لذا در غیر این صورت نمیتوانید مبلغ سفته را مطالبه نمائید.در این صورت دادگاه با توجه به اینکه سفته بابت ضمانت بوده است شما را تبرئه خواهد کرد و مسئولیتی در این خصوص نخواهید داشت.

  104. كارو مصطفوى می گوید

    سلام يه دوست من پارسال اومد گفت من تو كار بورسم و متخصصم و ماهر
    بعد من ٥٠ ميليون پول بهش دادم بابت سرمايه گذارى و اينكه اون اغا بهم ماهانه سود بده
    منم بابت تضمين اون پول ٥٠ ميليون سفته ازش گرفتم
    بعد دو ماه كه بورس ريزش كرد اين اغا بجاى خارج كردن سرمايه منتظر موند تا اين كه گفت از ٥٠ ميليونت ١٧ ميليون باقى مونده
    منم گفتم اون ١٧ رو پس بده بعد اينكه پس داد منم ٢٠ ميليون از سفته شو پس دادم و گفتم سى ميليون سفته رو پس نميدم تا پولمو ندى
    الان ميگه نميدم و بمن ربطى نداره بورس ضرر كرده برو شكايت كن قاضى حق رو ميده به من چون تو بورس سرمايه گذارى كردم
    آيا واقعا اينجورى يه ؟
    يعنى چون سرمايه گذارى تو بورس بوده سفته لازم الاجرا نيست؟
    در ضمن هيچ قرارداد رسمى بينمون نيست !
    و تاريخ صدور سفته رو نزدن نه به عدد نه حروف پارسال گفت تاريخو خالى ميذارم هر موقع دلت خواست خودت ميتونى به هر تاريخى كه خواستى بنويسى
    سفته فقط اثر انگشت و امضا و مبلغ و نام و كدملى و محل اقامتش پرشده و قسمت به حواله كردش خالى يه !

    الآن اين سفته قابل مطالبه هست؟
    يا حق با ايشونه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید بابت نقض تعهد خسارت دریافت نمایید ومیتوانید اقدام به اجرای سفته کرده ومبلغ خود را ازشخص مقابل دریافت نمایید

  105. آرش می گوید

    سلام خوبی خسته نباشید
    من ۴۰میلیون سفته از کسی دارم اما قبلش باهم مراوده مالی داشتیم من بعضی موقع ها پول دستی دادم به اون اما رسیدی نگرفتم اما اون هر پولی ریخته حسابم رسید داره
    بعد از گذشت یه سال هر چی کردم پول سفته هارو نداد منم رفتم سفته واخواست کردم اون هم یه اظهارنامه داد که این سفته ها خیانت در امانت بوده اگه تا ۴۸ساعت دیگه پس ندی میرم شکایت میکنم
    منم بدونه توجه به اظهارنامه رفتم دادخواست دادم
    اونم رفت شکایت خیانت در امانت کرد اما نتونست ثابت کنه منع تعقیب خورد
    حالا دوباره رفته ازم شکایت کرده که این سفته ها مال سود ربا هست
    ایا مگه میشه رو یه سفته یه شکایت خیانت در امانت کرد
    دوباره بیای رو همون سفته که کاری پیش نبردی شکایت سود ربا کنی
    خواهشن جواب بدید ممنون

  106. یبسیبسیبسیبسیبسیب می گوید

    سلام لطفا پاسخ بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: میتوانید دادخواست اعسار تقدیم نمایید.

  107. نقی می گوید

    سلام، شرکت از ما ۵۰ میلیون سفته بدون تاریخ سررسید گرفته و نذاشت روش بنویسیم بابت حسن انجام کار و گفت تو قرارداد اومده. اما نسخه کارگر قرارداد رو به ما نمیدن. تو قرارداد نوشته بود تا سه سال بعد از پایان اخرین قرارداد و همکاری، ما نباید برای شرکت های رغیب کار کنیم. حالا چیکار کنیم که بعد از سه سال از سفته سو استفاده نشه. هیچ رسیدی به ما نمیدن. هر وقت بخوان میتونن ادعا کنن و ۵۰ میلیون از ما بگیرن؟ فقط اسم صاحب کار که تو بیممون هست رو سفته اومده و محل پرداخت رو زده اسم شرکت. دو حواله کرد هم خط نخورده و پشت سفته هم خالیه. اگه بعد سه سال برگردم اینجا بگم سفتم رو پس بدین و بگه کدوم سفته چی؟ چیکار کنیم سو استفاده نشه یوقت. مثلا اگه صاحب شرکت بمیره و بیفته دسته ورثه و بخوان از ما پول بگیرن چی؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برای اینکه سفته اجرا نشود بایستی ثابت نماییدسفته بابت تضمین انجام تعهدبوده است.

  108. علی می گوید

    سلام من یه سفته دوملیونی به شخصی دادم که فقط اسم وفامیل نوشتم وامضاش کردم واین که نوشته نشده بابت چی دادم ومبلغ وتاریخ و….روپرنکردم آیا اون شخص میتونه هرمبلغی که میخواد رو بنویسه روی سفته وشکایت کنه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می تواند این کار را انجام دهد.

  109. علیرضا می گوید

    سلام ببخشید من از بانک سفته گرفتم متاسفانه تو را سفته ها رو گم کردم چجوری میتونم سفته ها رو باطل کنم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگرداخل سفته ها سفید باشد ایرادی ندارد.

  110. ارمین می گوید

    سلام سفته دارم به مبلغ مجموعا ۸۰ میلیون تومن شخصی که سفته را داده است یا توجه به مشکلات پرداخت انجام نمیدن. ضامن ایشون کارمند هستن میتونم از ایشون شکایت کنم؟ واینکه با توجه به اینکه کارمند هستن جلوی حقوقشون گرفته میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله میتوانید به ضامن رجوع نمایید ومبلغ سفته را وصوا نماییدوبابت این کارمی توان نسبت به توقیف حقوق استخدامی ضامن اقدام قانونی مطرح کرد.

  111. afshin می گوید

    سلام وقت بخير من در فروشگاهي مشغول كار بودم و سفته اى بمبلغ ٤٠ميليون دادم و عندالمطالبه است و با امضاى كارفرما نوشته شده جهت ضمانت و بعد از گذشت ٥سال گفتن كه سفته گم شده و و كپي سفته دست بنده جهت تحويل گرفتن اصل آن نگه داشتم و بعد گذشت چند سال فروشگاه تخليه شده ،آيا كارفرما ميتواند شكايت كند و سفته را به اجرا بزارد يا نه ؟راهنمايي كنيد ممنون ميشم🙏🏻afshinjustin@gmail.com

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید تضمینی بودن سفته را اثبات نمایید دراین صورت نمی تواند اجرا گذارد.

  112. بهار می گوید

    سلام خسته نباشید شوهر من ۳۰ میلیون سفته به کسی بابت بدهی داده میخوام بدونم اگر طرف روی سفته اقدام کنه میتونه خونه ی ما رو توقیف کنه سه دنگ خونه به نام شوهرم هست که اونم در رهن بانکه بابت قسط وام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می تواند توقیف مازاد نماید.

  113. علی می گوید

    سلام من جهت کار یک سفته به کار فرما خود دادم ولی پشتش چیزی ننوشتم مثل حسن انجام کار فقط امضا و اثر انگشت زدم چطوری میتونم سفته ام رو پس بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید به هنگام تنظیم متن سفته درج نمایید بابت انجام تعهد کاری یا تضمین می باشد همچنین می توانید سفته را نزد خودشان عبارت تضمین تعهد کار را وارد کنید.

  114. مرجان مهری می گوید

    سلام ببخشید شوهر من یه سفته به یه شرکت داده برای ضمانت کاری بعد از شرکت اومده بیرون اونا هم سفته رو گذاشتن اجرا و حکم صادر شده باید پول سفته رو بدی الان حق اعتراض داریم یکی اینکه رسید دستی گرفته با امضا اون شرکت داده که این پنج فقره سفته بابت تضمین به حسابداری شرکت داده شد و اینکه سه تا شیصد میلیون ریاله دوتا یکصد میلیون ریال ولی دوتا یکصد میلیون ریال و خودشون نوشتن یک میلیارد ریال آیا ما اعتراض بزنیم که داخل سفته رو بالاتر از مبلغ سفته زدن تاثیر داره شعبه رسیدگی می‌کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر بتوانید اثبات نمایید که بابت ضمانت کاری بوده می توانید پرداخت نکنید.

  115. همتی می گوید

    سلام مبلغ ۱۰۰میلیون از کسی بابت بدهیشون سفته دارم ایشون با خط خودشون سفته رو پر کردن فقط تاریخ وصول خالی گذاشتن سفته ظهر نویسی نداشت و کسی به عنوان ضامن پشت چک امضا نکرده حالا من درخواست وصول وجه کردم اما ایشون منکر شدن و میگن من تاریخ و امضا نزدم در صورتی که امضا کردن و اثر انگشت زدن اما الان که بررسی کردم متوجه شدم امضای خودشون نزدن و امضای جعلی زدن و من متهم به جعل امضا کردن که من خودم سفته رو امضا کردم منم شاهدی ندارم ایا امکان وصول این سفته هست؟ اخه به کل منکر امضا شدن و من متهم کردن به دست بردن در سفته

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر اثر انگشت دارد می توانید اقدام کنید ولی امضا منتسب به خودش نباشد نمی توانید اثبات نمایید که امضای ایشان می باشد.

  116. الف.میم می گوید

    سلام
    یک موسسه کنکور برای استخدام بنده ب عنوان مشاور تحصیلی گفتن باید برای استخدام و بستن قرار داد سفته۱۰میلیونی بدم ایا این سفته دادن برای من ممکنه دردسری درست کنه
    باید با چه شرایطی سفته بدم بهشون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در متن سفته ذکر نمایید بابت تعهد انجام و ضمانت کاری می باشد.

  117. محدثه می گوید

    سلام، خواستم بپرسم اگه کسی مشخصات و آدرس مارو داشته باشه میتونه به اسم ما سفته بنویسه و بده به کسی؟ یعنی از مشخصات ما میتونه سو استفاده کنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید انکار نمایید.

  118. ناشناس می گوید

    میشه بی‌زحمت یه عکس با متن مناسب برای سفته استخدامی نشان بدید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در متن سفته عبارت تضمین و تعهد کاری را درج نمایید.

  119. سعید می گوید

    سلام من ده روز تو یه شرکت کار کردم دیگه مشکل داشتم نرفتم بعد از یک ماه تسویه حساب کردم ولی ۱۰۰میلیون سفته دادم که بهم نمیدن میگن یک سال باید سفته دست ما بمونه رسید سفته هم دارم میتونم کاری بکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید نسبت استرداد لاشه ی سفته اقدام نمایید.

  120. سعید می گوید

    سلام‌من بابت کاری که کردم که ازمن دادگاه درخواست ۱۲۰ میلیون پول به عنوان مال از دست در رفته میخواست که به جاش سفته دادیم میتونه کاری کنه با سفته

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می تواند نسبت به وصول سفته اقدام نماید.

  121. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر من ۱۸۰ میلیون سفته از یک خانم دارم و ایشون هیچ چیز به نامش نیست ولی شوهرش خانه به نامشه اگه من سفته هارو به اجرا بزارم میتونم خونه رو از شوهرش بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  122. zahra می گوید

    من یه قرارداد سه ماهه امضا کردم و برای ضمانت حسن انجام کار ۱۰ میلیون سفته دادم این مطلب در سفته قید شده اما در قرارداد مواردی فراتر از این برای مطالبه مبلغ سفته ذکر شده
    در حال حاضر به سفته استناد میشه یا به قرار داد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به هردو باید عمل شود مگر درج نمایید که مبلغ مندرج در سفته منظور می باشد.

  123. zahra می گوید

    فکر میکنم منظورم رو بد رسوندم سوال بنده راجع به مبلغ نیست عنوانی که برای طلب سفته نوشته شده دو عنوان متفاوت است به سفته استناد میشه یا به مواردی که در قرارداد نوشته شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر مبلغی بیشتر از مبلغ سفته امضا کرده باشید همان مبلغ ملاک می باشد.

  124. نیما عابدینی می گوید

    سلام من‌ بارها خواهش کردم اما پاسخی دریافت نکردم
    من ۴ سال پیش مبلغ ۲۰ میلیون به یکی دادم بابت انجام کار و ماشین دوویی که داشت و ازش قسطی خریدم پول ماشین و تو چندتا قسط پرداخت کردم اما چون طرف و میشناختم و در شهر دیگه ای مشغول به کار بودم نه سفته رو ازش گرفتم نه آقا سند قطعی ماشین و زد بعد بهانه آورد که باید ۵ میلیون بابت گران شدن ماشین به من بدی تهدید کرد که سفته رو اجرا میذارم که اینکارو کرد و سفته رو به یک نفر دیگه داد و اونم اجرا گذاشت حالا من پرینت کامل پرداختی و چند شاهدم دارم که سفته رو بابت کار و ماشین به شخصی دیگه ای دادم و پولشم پرداخت کردم و خود شخصی که سفته رو اجرا گذاشته در حضور قاضی اعلام کرد که من سفته رو از شخصی دیگه ای گرفتم و بهش مبل فروختم قاضی هم میگه حکم غیابی صادر شده و تنها میتونی درخواست اعاده دادرسی کنی
    آیا طبق این توضیحات من میتونم اثبات کنم که من هیچ بدهکاری ندارم و خیانت در امانت اتفاق افتاده؟؟
    من روی سفته امضاء کردم و انگشت زدم و تاریخ و قسمتهای دیگشو خودشون پر کردن🙏🙏 خواهش میکنم راهنمایی کنید تنها ۴ روز فرصت دارم ممنون از زحمات شما و حمایت شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هم می توانید بابت خیانت در امانت شکایت نمایید هم اعاده دادرسی نمایید و ایراد نمایید سفته بابت تعهد انجام کار بوده و پرداخت نکنید ولی در اعاده دادرسی باید جهات اعاده دادرسی را درج نماییدوگرنه دادخواست شما رد خواهد شد.

  125. لطفی می گوید

    سلام..شوهرم مبلغ پونزده‌میلیون از کسی پول گرفته و به ازای اون‌مبلغ‌سی‌میلیون‌سفته‌داده‌.اما‌سفته‌رو‌من‌به‌اسم‌شوهرم‌پر‌کردم‌وامضا‌ومهرزدم‌از‌طرف‌اون…میخواستم‌بدونم‌الان‌من‌باید‌اون‌مبلغ‌رو‌متعهد‌بشم‌یا‌همسرم…ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نام هرکسی در سفته درج شده مسوول پرداخت وجه سفته می باشد شما از طرف شوهرتان نمایندگی در صدور سفته داشته اید.

  126. گرگانی می گوید

    سلام من امروز بابت یه کار شرکتی رفتم برای مصاحبه،بهم گفتن ک باید۱۰میلیون سفته بدم برای ضمانت ،باید چیکارکنم ک سواستفاده نشه از سفته ای ک قراره بدم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید در متن سفته درج نمایید بابت تضمین کاری می باشد.

  127. ناشناس می گوید

    سلام دو سال پیش به مدت ده روز برای یه شرکتی کار کردم و سفته ی بدون پشت نویسی دادم بنا به دلایلی نتونستم به همکاری ادامه بدم کارفرما سفته رو پس نداد و فقط امضای منو از روش پاره کرد ممکنه مشکلی برای من بوجود بیاد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید بابت تضمین کار بوده و رابطه کاری شما تمام شده است.

  128. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر من به عنوان کاراموز در یک شرکتی شروع به کار کردم و بابتش سی میلیون سفته دادم الان سه ماه هست که من از اون شرکت امدم بیرون و هر روز دارم پیگیری سفته رو میکنم بهم جواب درست حسابی نمیدن تا اینکه گفت پیدا نمیکنم سفته رو الان من باید چه اقدامی انجام بدم تا اون سفته هایی که گم کرده رو باطل کنم من نه رسید دارم متاسفانه و نه پشت نویسی کرده بودم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید دادخواست استرداد لاشه سفته را به طرفیت اون شرکت طرح نمایید.

  129. علی صمیمی می گوید

    با سلام، آیا در صورت مطالبه مبلغ سفته دادگاه مستندات و توضیحاتی در خصوص چگونگی پرداخت پول به صادرکننده سفته مطالبه می کند یا نه، به عنوان مثال اگر پول به صورت نقد پرداخت شده باشد و در قبال آن سفته دریافت شده باشد آیا مستنداتی برای اثبات پرداخت پول نقد لازم است؟ با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله باید مستنداتی داشته باشید تا بعدا بتوانید اثبات نمایید.

  130. سپهر می گوید

    باسلام وخسته نباشيد؛ بابت حسن انجام كاربه يك فروشگاه سفته اي به مبلغ ١٠ ميليون دادم كه درقراردادقيدشده؛ دوسوال دارم ١- مدت قراردادتمام شده آياميتواندازسفته سوء استفاده كند؟؟ ٢- آيادارنده سفته جهت واخواست شكايت ميكندومن بايددردادگاه شركت كنم يااينكه سفته بدون شكايت وحضورمن به بانك ارجاع ميشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر تخلفی نکرده باشید خیر و اینکه شکایت کند شما باید داع نمایید بابت حسن انجام کار بوده تا وصول نشود.

  131. مژگان می گوید

    سلام وقت بخیر، همسرم بابت کارش ۲۰۰ میلیون سفته داده، اون طرف گفت فقط بابت ضمانت ازت میخوام، هیچ مدرکی هم نداریه که فقط بابت ضمانت به اون آقا داده حتی بهش گفت نمیخواد بنویسی بابت ضمانت گفت فقط امضا بزن و اسمو فامیلت رو بنویس، بعد تقریبا ۱سال گفت دیگه نمیخواد سر کار بیای و سفته هارو هم نمیده میخواستم بدونم میتونه بر علیه همسرم اقدامی کنه؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید ثابت نمایید بابت ضمانت کاری بوده.

  132. امید می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر
    ایا در مقابل سفته ی ضمانت کاری باید رسید از پیمانکار گرفت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر باید در متن سفته ضمانتی بودن درج شود.

  133. فراهانی می گوید

    سلام وقت بخیر برای استخدام در شرکتی مبلغ ۲۵۰ میلیون باید سفته بدم مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید در متن سفته ضمانت کاری بودن درج شود.

  134. افسانه می گوید

    شخصی سفته ای رو به شخص دیگه داده به مبلغ۵۰م تومن/من اطلاعاتی درمورد قوانین سفته نداشتم و ظهرنویسی کردم چون کسی که سفته رو داده دوستم بوده/الان کسی که سفته دسشه ازم شکایت کرده،دادگاه دارم و نه پول دارم و نه اموالی/دادگاه چه حکمی میکنه و من باید چیکار کنم که حسابام بسته نشه/دو تا ضامن هم سفته داره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ضامن هستین درصورت مراجعه باید پرداخت نمایید.

  135. مژگان می گوید

    سلام وقت بخیر، همسرم از کسی ۳۰ میلیون قرض گرفت و طرف گفت بابتش ۱۰۰ تومن سفته بهم بده، همسرم ۱۰۰ تومن سفته داد و فقط امضا و اسم و فامیلیش رو نوشت، ما ۳۰ تومن رو به حسابش ریختیم البته طی چند مرحله. ولی سفته هارو بهمون نداد، میخواستم بدونم میتونه الان با اون سفته ای که دستشه بر علیه ما کاری انجام بده؟ اگرم انجام داد ما چجوری ثابت کنیم دیگه به این آقا بدهکار نیستیم چون جز اون ۳۰ تومن هیچ پولی تو حساب ما واریز نکرد که ما هم اون پولو پس دادیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      باید دادخواست استرداد سفته تقدیم دادگاه نمایید.

  136. فاطمه می گوید

    سلام.در یک موسسه کنکوری یه سفته ۱۰ تومنی برا کار بازاریابی دادم.توی قرارداد نوشته شده سفته ۶ ماه بعد پایان قرارداد بهم داده میشه و سفته پشت نویسی کرده ام.الان چند روز مونده تا کارم تموم شه کارفرما تهدید میکنه چون از کارت تو دوهفته اخیر راضی نبودم یا مهر برام کار میکنی یا سفته رو میزارم اجرا.همچین کاری میتونه انجام بده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در متن سفته درج شده بابت ضمانت کاری بوده نمی توان اجرا گذاشت و یا اینکه ثابت نمایید برای تضمین کار بوده.

  137. براتی می گوید

    سلام
    یکی از اشناهامون میخواد وام بگیره سرکار بود وقت نداشت بره بانک سفته بگیره به من گفت برو برام سفته ۵۰ میلیون بگیر.
    رفتم بانک
    بانک گفت کد ملیتو بده منم گفتم برای خودم نمیخوام گفت طوری نیست.
    کد ملی منو وارد سیستم کرد و یه سفته سفید بهم داد
    حالا میخواستم ببینم این سفته به اسم من که نیست؟
    برام مشکلی که پیش نمیاد؟

  138. علی می گوید

    سلام، من الان ۹۰م سفته دارم ۱۸ تا ۵ م تاریخ سفته ها ۳۱ خرداد بوده تا کی میشه شکایت کرد مثال تاریخ انقضا دارد یا نه؟ و اینه طرف اموال منزل به صورت قول نامه ای دارد میشه توقیف اموال گرفت یا نه؟ خیلی ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که دارنده سفته، بخواهد علیه تمام متعهدان سفته (اعم از ضامنین و ظهرنویسان) اقامه دعوی نماید و مسئولیت تضامنی آنها را بخواهد، باید ظرف یک سال از تاریخ سفته آن را مطالبه نماید در غیر اینصورت حق مطالبه ی طلب از سایر متعهدین به جز صادرکننده را ندارد و صرفا به خود صادر کننده می تواند رجوع نماید.

  139. معاف می گوید

    سلام بنده بعنوان سبدگردان بورسی روی سرمایه ۲۰۰ میلیونی فردی در بورس کار می‌کردم و به همین مبلغ به ایشون بابت وجه التزام سفته سفید امضا به امانت داده ام و متأسفانه قراردادی بینمان نوشته نشده است ولی متن قرارداد و چتهایمان در واتس آپ موجود است. متأسفانه بعد از ریزش شدید بورس، سرمایه ایشان حدود ۳۰ درصد از بین رفته ولی ایشان این ضرر را گردن نمی گیرند و کل پول را مطالبه می‌کنند. در ضمن مبلغ ۶۲ میلیون نیز نیاز داشتند، که بحسابشان واریز کردم. و این مبلغ را نیز بینوان سود بورس جزء آن دویست میلیون به حساب نمی آورند و روی سفته من اقدام کرده اند. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      متن قرارداد در واتساپ به تنهایی نمی‌تواند دلیل اثباتی محکمی برای شما باشد اما به انضمام سایر ادله قابلیت اثبات دارد. از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ اطلاعات تکمیلی را از وکلای متخصص ما در زمینه اسناد تجاری دریافت نمایید. موفق باشید.

  140. محمد می گوید

    سلام اگر کسی از سفته عکس گرفته باشه میشه با مشخصات اون سفته یک سفته دیگر صادر کند و از ان سوع استفاده کند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      برای اینکه بشود نام یک سند را بر سفته گذاشت، باید مشخصات ظاهری آن رعایت شود، در غیر این صورت، سفته‌ مشمول مقررات نمی‌شود.

  141. سعید می گوید

    سلام خسته نباشید من می خوام یه ماشین از یه نفر بگیرم روش کار کنم ،ارزش این ماشین نمیدونم چقدره،ولی طرف میگه ۸۰میلیون سفته باید بدی ماشین و بهت بدم ک روش کار کنی و هرجی دراوردی نصف نصف،من رو این سفته چی باید بنویسم ک الکی نبره دادگاه پول بخواد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حتما در روی سفته درج کنید که بابت حسن انجام کار صادر شده است. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر درخصوص نحوه تکمیل اسناد تجاری نظیر سفته با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.

  142. محمد جواد می گوید

    سلام خسته نباشید مبلغ ۱۰۰ملیون سفته جایی طلب گرفتم، نام امضا شماره ملی و تاریخ سررسید با دست خط صادر کننده نوشته شده، حتی اثر انگشت ندارد و بقیه قسمت ها چیزی نوشته نشده
    و ضامن ش قسمت ظهرنویسان نام امضا اثر انگشت زده بعد فهمیدیم اشتباه است. و بعد قسمت ضامنین راه امضا اثر انگشت نام و کد ملی خودش را نوشت و ضامن ش ۱ نفر است
    خواهش ن اگر ایرادی دارد بگید ممنون
    ۱ ماه پیش سفته گرفتم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      سفته‌ای که فاقد اثر انگشت صادر کننده است همچنان یک سند قابل استناد محسوب می گردد؛ البته در صورتی که سایر نکات مربوط به پر کردن سفته در آن رعایت شده باشد. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر درخصوص سایر شرایط سفته با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  143. عاطفه می گوید

    سلام من یک چک بابت ضمانت دادم برای محل کارم ایشون حقوقو پرداخت نکردن سفته هم برنمیگردونه میگه شما بابت ترک کار بهم خسارت زدین قراردادی هم ننوشت پشت سفته نزاشت بنویسم بابت ضمانت چکار میتونم بکنم الان میگه به کسی دیگه دادم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      می توانید با اثبات حسن انجام کارتان و تقدیم دادخواست استرداد سفته با ارائه کپی یا رسید سفته یا شهادت حداقل دو نفر نسبت به پس گرفتن سفته‌­ی خود از کارفرما اقدام نمایید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص اسناد تجاری شما را جهت احقاق حقتان کمک نمایند. موفق باشید.

  144. قاسمی می گوید

    با سلام و عرض ارادت
    ایا میتوان گیرنده سفته را بدون قدر السهم به نام دونفر صادر کرد و در صورت عدم پرداخت توسط صادرکننده قابلیت واخواست دارد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله ممکن است ولی باید حصه هرکدام را مشخص نمایید ودر صورت عدم پرداخت می توان واخواست کرد.

  145. علی شاکر می گوید

    سلام بنده از بانک ۱۲برگ ۵۰میلیونی که ارزشش جمعا ۶۰۰میلیون تومان هست گرفتم اما لازمم نشد و اونارو به یه باجه فروختم با توجه به این که این سفته در بانک شماره سریالاشون به کد ملی بنده ثبت شده آیا در صورت شکایت علیه یکی از این سفته ها مشکلی متوجه بنده خواهد شد؟ و همچنین برای این سفته ها که به کد ملی بنده ثبت شده آیا دارایی یا مالیاتی به اسم بنده ثبت میشه؟
    (لازم به ذکر هست که بنده سفته هارو همانطور که از بانک تحویل گرفتم همانگونه هم بدون دست نویسی به باجه فروختم)

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر شما صادر کننده نیستید که متوجه شما باشد فقط بانک به شما فروخته این ها را سفته متوجه کسی است که ان را صادر کرده یا ضامن هست یا ظهر ان را امضا کرده باشد.

  146. nasiri می گوید

    سلام دوستم بابت گرفتن وام ازدواج ضامنمون شده والان جهت اطمینان ازما سفته میخواهد میشه بگین پشت سفته چ بنویسم ک سواستفاده دیگری ازما نشود ممنون میشم پاسخ بدین.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در متن سفته درج نمایید صرف ضمانت و انجام تعهد صادر می شود.

  147. سحر می گوید

    سلام
    کارفرما بعد چند سال کار کردن میگه باید سفته عندالمطالبه بدین در وجه شرکت بدون ظهر نویسی
    در صورتی که شرح سفته بابت کار باید بابت ضمانت حسن انجام کار باشه
    من باید چیکار کنم و سفته جدید رو به چه صورت تحویل بدهم که کارفرما سو استفاده دیگری نکنه
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در متن سفته درج نمایید صرفا بابت ضمانت و حسن انجام کار در این صورت کار فرما باید تقصیر شما را تا بعد از ان بتواند از طریق اجرای سفته نسبت به وصول مبلغ ان اقدام نماید.

  148. Ra می گوید

    Raz✸:
    یک شخصی افتاده زندان بابت خرید مال دزدی اینجوری ک ما شنیدیم ،حالا خانواده اون زندانی شخصی رو پیدا کردن ک بابت ضمانت فیش حقوقی میزاره و در ازای اون سفته میخواد ،

    میشه بگین دقیق پشت سفته چی بنویسن ک دردسر نشه ؟ممنون میشم خیلی سریع پاسخ بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در متن سفته درج نمایید این سفته بابت ضمانت و وثیقه صادر می گردد.

  149. حسین آقاملک می گوید

    سلام وقت بخیر از شخصی ۷۵میلیون سفته دارم و پرداخت نکردند شکایت کردم و ایشان درخواست اعسار دادند و اعسار ایشان به دلیل اشکال در نوشتن اصل بدهی رد شد و تجدید نظر هم رد شد الان یک ماه شده ،من میتونم حکم جلب برایش بگیرم ؟
    از پاسخ شما متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله بعد از رد اعسار می توانید درخواست حبس این فرد را از دادگاه بخواهید.

  150. ناشناس می گوید

    سلام ،یه سوالی داشتم من به یک شرطی ۱۰۰میلیون سفته داده بودم و وقتی درومدم از شرکت اصل سفته هارو بهم دادن و ازش کپی برداشتن،و یک کمی شرکت بامن سرلج افتاده،میخوام بدونم از کپی سفته هم میشه برای به اجرا گذاشتنش استفاده کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:کپی در صورتی قابل استناد بوده که مصدق یا همان برابر اصل باشد.

  151. امید می گوید

    چک و سفته ای که به دست کسی افتاده قرار بود کاری انجام دهد ولی نداده چه شکایتی باید کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق مشاوره با وکیل اقدام نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  152. مریم می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ما سفته ای دروجه ضمانت ازکسی گرفتیم حالا شماره ملی واسم ضامن ک پشت سفته هست با اثرانگشتش یکی نیست یعنی اثرانگشت برا کس دیگس و ضامن میگه من نزدم …این سفته اعتبار دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از این فرد شکایت کرده و مطالبه مبلغ نمایید .

  153. پیمان می گوید

    سلام
    یک موسسه وام دهنده خصوصی که زیر نظر بانک کار می‌کنه ولی فعالیت مستقلی داره از من سفته سفید امضاء گرفته، قرار بود وام بعد از قسط اول پرداخت بشه و من فقط قسط اول رو پرداخت کردم ولی الان چند ماه گذشته و وام رو نداده، من هنوز شکایتی نکردم چون گفتن به زودی پرداخت میشه
    اگه من اقساطی پرداخت نکنم و کار به شکایت برسه چون روی سفته ها چیزی در خصوص وام نوشته نشده می‌تونه در یک شکایت جدا از وام فقط سفته ها رو طلب کنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید اثبات نمایید سفته بابت وام بوده.

  154. فرشید ناشری می گوید

    سلام
    خوب هستین
    خسته نباشید
    من پارسال مبلغ ۱۴۰میلیون تومن به یک نفر دادم و ماشین خودم رو فروختم و قرار شد ایشون بعد از چندماه اون آقا یک ماشین مثل ماشین خودم بخره و به اندازه۲۴۰میلیون تومن سفته دارم از ایشون و حتی یک برگه که بین خودمون نوشته شده و ایشون طبق اون نوشتن امضا و اثر انگشت زدن و سفته ها تاریخ زده شده و نزدیک ۱۲ روز گذشته وایشون من رو اذیت می‌کنه و میگه برو شکایت کن
    آیا من شکایت کنم از این آقا میتونم اندازه مبلغ ماشینم رو از ایشون بگیریم
    با تشکر از شما که پاسخ سوال من رو بدین ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید شما از طریق سامانه وکیل تاپ از وکلای سامانه مشاوره نمایید

  155. سحر می گوید

    سلام.
    جهت حسن انجام کار مبلغی سفته را به اسم کارفرما صادر کردم، حالا شرکت جمع شده و من دیگه نیروی اون مجموعه نیستم و اون شخص برای رسیدن به منافع خودش نه قرارداد بسته بود و نه بیمه رد میکرد و در آخر هم سفته هارو بهمون برنگردوند، این سفته هنوز اعتبار داره؟ یا چون جهت انجام کار بوده و دیگه کاری وجود نداره فاقد اعتباره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  156. یحیی جوادی می گوید

    سلام . وقتتون بخیر.
    من میخام یه مغازه اجاره کنم.مالک یک میلیارد چک ضمانت تخلیه میخواد.میگه سفته هم میتونی بدی .من تو سفته چه چیزی رو رعایت کنم که بعدا مشکل برا پیش نیاد.عبارتی که باید نوشته بشه و تاریخ و …
    یه توضیح اگه بدید ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید قبل از تنظیم سفته حتما باید با وکیل مشاوره نمایید تا نتوانند از سفته سو استفاده نماید می توانید باشماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰اقدام به گرفتن مشاوره نمایید.

  157. رضا می گوید

    باسلام بنده وام ازدواجم رو به یه نفر فروختم،الان از بانک برام پیام اومده بعداز یکسال و نیم هیچ قسطی پرداخت نکرده،مبلغ وام ۳۰میلیون و من مبلغ ۳۰میلیون از این آقا سفته دارم،تورو خدا دقیق راهنمایی کنید چکار کنم زودتر پولو از ایشون بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید به این شخص اظهارنامه بفرستید که اگر اقساط را پرداخت نکید اقدام به واخواست سفته های شما خواهم کرد برای راهنمایی بیشتر می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ اقدام نمایید.

  158. ترنم می گوید

    سلام
    شوهرم در جایی به عنوان حراست میخواهد مشغول به کار شود از ایشان سفته ۱۰میلیونی خواستند و گفته شده همسرت به عنوان ضامن سفته را امضا کند
    ایا سفته به امضا شوهرم باشد یا من؟
    و اینکه نیاز به پر کردن چه چیزی است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در متن سفته حتما درج نمایید بابت تعهد وضمانت کاری می باشد تا نتوانند سو استفاده نمایند.

  159. ترانه می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من می خواستم جایی کارآموز حسابداری باشم، پاره وقت. نه حقوق دارم نه بیمه. الان صاحب کار از من سفته ۳۰ میلیونی خواسته. به نظرتون واقعا لازمه من سفته بدم؟

  160. تينا می گوید

    سلام وقت بخير
    بنده بابت وجه نقدي كه به يك نفر داده ام (بصورت دستي)سفته دريافت كردم ولي رسيد و يا سندي بابت وجهي كه دادم از ايشون نگرفتم. ميتوانم براي پس گرفتن وجه سفته اقدام كنم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر سفته اگر بابت تضمین بوده باشد اگر شخص بابت این مبلغی که تحویل داده اید از پرداخت ان امتناع کند می توانید نسبت به واخواست این سفته اقدام نمایید.

  161. نسرین جعفری می گوید

    سلام من به مبلغ هفت میلیون تومان سفته برای ضمانت کار میخواستم بانک به من دو سفته پنج میلیونی داده !حالا میتونم با ظهر نویسی یکی از سفته ها مثلا بگم که دو تومنش برای صاحب کارمه؟؟اگه راه حلی داره ممنون میشم زود کمکم کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید در متن سفته مبلغ دو تومن را درج نمایید و صحیح نیز می باشد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاورت نمایید.

  162. جباري عساكره می گوید

    باسفته ايي كه روي آن سيهزارتومان وروي بغل آن ده ميليون تومان ثبت است ،تاچه مبلغي ميتوانم شكايت ومطالبه كنم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام : تا مبلغی که درج شده می توان اقدام کرده یعنی تا سقف سفته می توان اقدام کرد و اگر بیشتر میزان سقف سفته باشد دیگر بع عنوان سفته نمی توان بیش از مبلغ اقدام کرد فقط به عنوان یک دین معمولی باید اقدام کرد.

  163. Akbar می گوید

    سلام من دو سفته دارم که اسم و تاریخ صدور ومشخصات همه کامل است
    فقط تاریخ انقضا یا پرداخت ندارد ایا برای دادخواست تاریخ پرداخت ضروری است

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر تاریخی نداشته باشد سفته حال بوده و درصورت اقدام باید فورا پرداخت شود.

  164. Akbar می گوید

    سلام وخسته نباش
    ایا تاریخ پرداخت یا انقضا در سفته برای دادخواست ضروری میباشد؟
    وسوال بعدی اگرتاریخ پرداخت نیاز باشد طرفی که سفته دریافت کرده خودش نمیتونه تاریخ پرداخت بنویسه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر تاریخ نداشته باشد یعنی هروقت بخواهید قابل وصول است و اگر طرف خودش تاریخ بزند می توانید ادعای جعل نمایید و در این صورت از پرداخت مبلغ سفته امتناع نمایید برای کمک بیشتر از وکلای انلاین وکیل تاپ استفاده نماید.

  165. سعید می گوید

    سلام و عرض ادب ممنون از سایت خوبتون. سفته جعلی اگه به اسم کسی بزنن چیکار میشه کرد با اسم و امضای من زدن اما دسترسی ندارم به سفته ای که بدون اجازه م زدن بجام.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر جعل امضا صورت گرفته باشد هیچ ضمانت اجرایی برای شما نخواهد داشت و نباید نسبت به پرداخت ان اقدام نمایید ولی برای دفاع از این اقدامات باید یک لایحه دفاعیه ای برای شما تنظیم شود تا بتوانید از لحاظ حقوقی دفاعیه خوبی داشته باشید چون براساس اصل قابل استناد بودن ایرادات این ایراد را می توانید در مقابل هر کسی که بخواهید مطرح کرده و از تادیه مبلغ خودداری نمایید.

  166. مححمد می گوید

    سلام وقت بخیر من دوبرگ سفته به شخصی دادم تاریخ خرید سفتها توسط من ازبانک برج هفت بوده ولی درسفتها تاریخ صدور را خالی گذاشتم اما اون شخص تاریخ صدور رو خودش زده دوماه قبل ازخرید سفتها تا بتونه سود بیشتر ازمن بگیره دردادگاه قابل پیگیری هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید نسبت به جعل اقدام به ایراد نمایید و اگر اقدامی نسبت بدان اعمال شود می توانید جعل را مطرح کرده و از پرداخت امتناع نمایید.

  167. محمدی شرف آبادی می گوید

    درود بر شما ببخشید یه سوال برام پیش اومده. اگه کسی از دیگری توی خواب از دیگری اثر انگشت بزنه پای سفته و امضای جعلی هم مثل خودش بزنه چطور میشه فرد ثابت بکنه که سفته رو صادر نکرده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بااثبات این شرایط از فرد مورد نظر شکایت کرده و درخواست رسیدگی نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  168. ساسان می گوید

    سلام و عرض ادب و تشکر از سایت خوبتون. ببخشید من کارمند هستم. مطلع شدم شخصی سفته ای با اثر انگشت و امضا جعلی بنده به یک نزول خور داده که باهاش مبلغ زیادی نزول بگیره. اون آقای نزول خور فقط یک لحظه اون سفته رو بهم نشون داد و رفت چون میدونست جعلی هستش و دیگه بحثی پیش نیومده. ولی بهم گفت که چه کسی سفته رو داده بهش و منم مطمینم کار همونی بوده که نزول خور بهم گفت. میخواستم بدونم برای این جعل سند باید چطور شکایت کنم در حالی که سند و مدرک خاصی هم ندارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگرواقعا سفته جعل شده باشدشما می توانید با استفاده از جعلی بودن از از پرداخت وجه سفته امتناع کرده و از ان شخص بابت جعل و تعیین جاعل شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  169. سارا می گوید

    سلام من به فروشگاه معتبری ۲۵ ملیون سفته دادم که هرکدوم سقف معینی داشت،یه ۵ ملیون و دوتا ۱۰ ملیون سقفاش بود، سفته فقط امضا کردم و اور انگشت زدم یه ماهه دارم میرم میخوام بیام بیزون قرارداذم نبستم باهاشون فقط سفتم بدون مبلغ و بدون تاریخ بود، میخوام بدونم میشه بیشتر از ۲۵ ملیون مبلغ بنویسند؟ یا بخوان اجرا بزارن ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تا میزان سقف سفته می توان اقدام کرد بیشتر از ان مبلغ باشد دیگر نمی توان بابت سفته اقدام کرد و اینکه در خصوص بیرون امدن شما از این فروشگاه می توانید از طریق یک ارسال یک اظهار نامه نسبت به استرداد لاشه سفته اقدام نمایید و در صورت عدم پاسخگویی می توانید از طریق دادگاه اقدام به استرداد لاشه چک اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نماید.

  170. سحر عبدی می گوید

    سلام ریسم‌نیاز ب سفته داشت و از من خواست برم بانک سفته تهیه کنم و چون با کد ملی من این سفته ها خریداری شد میخوام بدونم در اینده مشکلی برای من ایجاد میکنه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر اصلا مشکلی وجود ندارد.

  171. بهزاد می گوید

    در صورتیکه که به کارفرمایی جهت استخدام در شرکتی سفته بدم و حالا بعد مدتی خود کارفرما به هر دلیلی از شرکت اخراجم کرد آیا باز هم موظف به پرداخت مبلغ سفته هستم؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید در متن سفته درج نمایید بابت تعهدو تضمین قراردادی می باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  172. بابک می گوید

    سلام. من از فردی بار خرید کردم و در زمانت ان سفته دادم و در دادگاه ایشون از من رو فاکتور شکایت کرد و من مبلغ رو پرداخت کردم ولی ایشون سفته من رو نمیده. من چگونه میتونم ثابت کنم که بدهکار نیستم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست استرداد لاشه سفته طرفیت این شخص طرح نمایید برای راهنمایی از طریق وکلای وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  173. انیلا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من یه سفته ۵۰۰ میلیونی گرفتم از بانک میخواستم بدونم میتونم اون رو دوباره بفروشم؟ به بانک چون سفیده اصلا نه امضا کردم نه چیزی نوشتم

  174. احمدآق دازی می گوید

    سلام خوبی برای من ۱۰۰ میلیون پول لازم دارم واسه کارخیر باسفته میخوام بگیرم ممنون میشم همکاری خودت بکنید

  175. مجید می گوید

    سلام یه سفته دادم به شخصی فقط امضا داره مبلغشم پنجاه میلیونه سفته های جدید که مثل برگه چک هست ایا میتونه اقدام کنه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید در سر رسید مورد نظر نسبت به واخواست سفته اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  176. ناصر می گوید

    سلام وقت بخیر بنده به یکی بدهکارم ۵۰ملیون ۶سال پیش ازمن شکایت کرده و من باهش صحبت کردم و ایشان ۸۰ملیون ازمن میخواد بابت تورم ایا خواسته ایشان قانونیه و من باید ۸۰ملیون بپردازم .در ضمن طرف خیلی کلاه برداره و من بهش اعتماد ندارم که یه کلکی بهم نزنه من برای گرفتن سفته و باطل کاردن پرونده قبل پرداخت پول باید چیکار کنم .🙏🙏🙏🙏🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قبلا این مبلغ را از شما مطالبه کرده باشد بله می تواند خسارتم از شما مطالبه نماید ولی بشرطی که این مبلغ را سال۹۶ از شما بصورت رسمی مطالبه کرده باشد و شما اقدام به پرداخت نکرده باشید.

  177. زهرا حسینی می گوید

    با سلام.من ۶ماه با اقایی صیغه بودم ب قصد ازدواج(۱۹سال سن داشتم) این اقا از احساسات و اعتماد من سو استفاده کرد و بنده رو اغفال کرد با بهانه اینک میخوام فلان شرکت استخدام بشم از من مبلغ ۱میلیارد سفته گرفت
    الان این سفته هارو اجرا گذاشته من چیکار میتونم بکنم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت کاهبرداری از این فرد شکایت نمایید برا اینکار یک شکایت تنظیم نموده و در دفتر خدمات قضایی ثبت شکایت نمایید

  178. سمیرا نقیبی می گوید

    سلام من به شخصی سال ۹۲ سفته سفید امضا دادم به مبلغ ۵۰ میلیون تومان. آیا این شخص می تواند روی سفته ها مبلغی بیش از ۵۰ میلیون تومان (که سقف سفته به صورت چاپی بود) نوشته (به طور مثال ۵۰۰ میلیون تومان) و بابت این مبلغ مازاد سفته را واخواست کند و من محکوم به پرداخت بشم؟
    ممنون می شم راهنمایی کنید خیلی نگرانم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر بیش ار سقف تعیین شده در لاشه چک امکان مطالبه مازاد بر ان قابل مطالبه نمی باشد اضافه کردن مبلغی به سفته بیش از سقف تعیین شده جعل بوده و می توانید بابت جعل شکایت نمایید

  179. سمیرا نقیبی می گوید

    سلام مجدد ببینید سفته ها لاشه نیست یعنی اصل سفته دست ایشون امانت بوده و فقط امضا و اسم داره، درست متوجه شدم نمی تونن مازاد بر سقف سفته که ۵۰ تومن هست، خودشون عدد بالاتری بنویسن؟
    ممنون می شم چون واقعا نگران هستم چون ایشون چندان آدم درستی نیستن و من هر کاری می کنم سفته هام رو پس نمی دن. حتی می گم من حاضرم ۵۰ میلیون رو بدم و متاسفانه من شماره سفته ها رو ندارم که درخواست استرداد بدم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله نمی توانند چون بیش از ان مبلغ به عنوان یک طلب جداگانه محسوب میشود و اینکه در صورت درج چنین موردی شما می توانید ادعای جعل نمایید و این امر توسط کارشناس به راحتی قابل تشخیص می باشد.

  180. Ali می گوید

    من ۱۳۰۰۰ یورو توسط roi-forex توسط یک کارگزار سرمایه گذاری جعلی از من برداشته شد. من توسط یکی از دوستان با JOLLYINVESTIGATORS-COM آشنا شدم. پس از ارائه تمام شواهد مورد نیاز، تحقیقات انجام شد و در نهایت پولم را گرفتم. از شما متشکرم JOLLYINVESTIGATORS=COM.
    اگر پول یا بیت کوین را به دلیل کلاهبرداری از دست دادید، باید آنها را واتساپ +۱-۲۰۱-۸۹۵-۱۷۴۳ کنید.

  181. محمد می گوید

    سلام من تو یه شرکت کار میکنم و باهاش قرداد ۵ ماهه بستم و ۲۰ روز کار کردم و برای من نمیصرفع میگم که بهم پول بده میگه باید سفته ۱۵ میلیونی بیاری مثلاً اگه طلب من ۶ میلیون باشه بهم ۵ میلیون بده و من ادامه کار ندم سفته فردا روز برای من مشکل نمیشه لطفاً راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: در این صورت سفته را به اجرا در میارند

  182. صداقت می گوید

    سلام من از همسرم بابت اموالی که ارث پدرم بوده و به ایشان دادم سفته گرفتم که فقط امضا شده و بنام من صادر شده و مبلغ هم درج شده اکنون همسرم فوت شده است و فرزندانم حق من را نمیدهند ایا می توانم روی این سفته اقدام کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت این سفته اقدام به مطالبه طلب نمایید

  183. اسدی می گوید

    سلام
    بنده سال ۸۸ یک فقره سفته با ارزش ۱ میلیون تومان به یک شخصی بابت کاریابی دادم . البته رقم تعهد روی سفته مبلغ ۳۰۰ هزار تومن نوشته شده.
    اسفند همون سال هم رقم قرارداد رو پرداخت کردم . اما برای ۲۵۰ هزار تومن سند پرداخت تعهد دارم.
    با توجه به دوری مسافت پیگیر دریافت سفته نشدم.
    با این شرایط اون فرد میتونه با گذشت ۱۳ سال ادعای طلب و خسارت داشته باشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: سفته تا میزان مقرر در متن آن معتبر می باشد بیش از آن مبلغ دیگر تحت عنوان سفته نمی باشد.

  184. حسین می گوید

    سلام من یدونه سوال داشتم در مورد سفته ، من یدونه سفته دارم به مبلغ دو میلیون و طرف هم پول منو نمیده (پول داره اما نمیده ) سوالم اینه من اگر سفته رو بزارم اجرا چقدر میگیرم چون اون زمان ارزش دو میلیون با این موقع فرق داره میشه بگید ارزششو چجوری حساب کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:می توانید علاوه بر مبلغ سفته خسارت تاخی تادیه سفته را نیز از تاریخ تقدیم دادخواست تا زمان صدور حکم مطالبه نمایید.

  185. حسین می گوید

    سلام، آیا برای ضمانت در امر مشارکت در ساخت و ساز بین سازنده و مالک از چک استفاده کنیم یا سفته؟
    و آیا چک ضمانتی که سه تا چهار سال بعد قرار باشد از آن استفاده شود، اعتبار دارد یا خیر؟ در مورد سفته چطور؟ ممنون.

    1. زینالی می گوید

      سلام: چک بهتر است چون از طریق ثبت و دادگاه امکان پذیر می باشد و اگر چک صیادی باشد حتما باید بنامتان باید ثبت شود.

  186. صفدر جهش می گوید

    سلام ارادت دارم.بنده مقداری سفته به عنوان شاهد معامله امضا کردم.ایامن با علم به اینکه پشت سفته غید نموده ام که شاهد می‌باشم.حال که طرف اصلی که سفته داده فوت کرده .من ضامن می باشم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: در امضای سفته اصل بر ضمانت است مگر اثبات نماید که ضامن نبوده اید و شاهد صرفا شهادت میدهد نه امضای سند تجاری کند.

  187. لیلا می گوید

    سلام وقت به خیر
    با توجه به نظریه مشورتی که گفته سقف چاپی مندرج در سفته فقط به خاطر مالیاته، اگر یک سفته سفید امضا بدون مبلغ به کسی داده باشیم، اون شخص می تونه بدون رضایت من، مبلغ بالاتری از سقف چاپی قید کنه و بدون نیاز به اثبات که بابت چی بوده؛ حکم بگیره و وصول کنه؟ یا قاضی منشآ صدور سفته رو پیگیری می کنه؟ چون متکی به هیچ طلبی نیست. ولی سفید امضاست. ممننون می شم راهنمایی کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بیش از میزان سقف سفته باشد دیگر مبلغ اضافه را نمی توان از طریق سفته اقدام کرد بلکه بعنوان یک رسید عادی خواهد بود.

  188. زهره می گوید

    سلام
    شرکتی مشغول بکار شدم و ۶۰ میلیون تومن سفته دادم و بعد سه ماه از اون شرکت در اومدم … سفته رو بمن ندادند و منو تهدید کردند که سفته رو خرج می کنند یا اجرا میزارند از اونجایی که سفته سفید دادم و عیچ رسیدی ندارم چکار کنم؟
    اطهار نامه دادم و بهم تحویل ندادند سفته رو. شاهد هم ندارم چون نمیان میگن اخراج میشوند . حالا چطور ثابت کنم سفته دادم اونجا و ضمانت خسن انجام کار بوده که بتونم سفته مو بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: از طریق دادگاه اقدام به طرح دعوای استرداد لاشه چک بدهید و اظهارنامه را نیز ضمیمه نمایید.

  189. علی کهن می گوید

    با سلام من نمونه رای دیدم که روی سفته با سقف مبلغ چاپی ۵ میلیون تومان، ۴۵ میلیون تومان درج شده و با حکم غیابی رای به پرداخت داده بودن. واقعا چنین چیزی ممکن هست؟ من سفته سفید امضا ۵ میلیون تومانی دارم از شخصی که ازش ۵۰ میلیون تومان طلب دارم. می تونم ۵۰ میلیون تومان پر کنم و شکایت کنم؟ محکوم به کلاهبرداری و سوء استفاده از سفید امضا ریسک نداره بشم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: سفته میزان سقف مندرج در ان معتبر است بیش از ان در حکم رسید می باشد

  190. محمد می گوید

    سلام من با بکی معامله ای انجام دادم که این معامله ۷۵ میلیون بود که ۲۰ میلیون داده و بابت بقیه مبلغ ۵۵ میلیون میخواد سفته بده به تاریخ ۳۰/۸/۱۴۰۱ اگر اون موقع پرداخت نشد وخواست بدم چقدر زمان بر هست که به پولم برسم. ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای واخواست و مطالبه وجه سفته حدودا تقریبی سه ماه حداقل زمان خواهد برد

  191. محمد م می گوید

    سلام.وقتتون بخیر
    بنده ۵ماه پیش به پیشنهاد یکی از بچه های محله که آشنا هم هست.ایشون اسم خرید حواله پژو پارس تیوفایو رو کارشون گذاشت و من یه پژو داشتم و در دفتر خانه که کد و آدرسش هست سند انتقال دادم به اسم شخص.قرار به مهلت سه ماهه بود و بنده الان پنج ماه هست درگیرم که تازه تونستم ازش سفته بگیرم به مبلغ دوتا یک میلیارد تومانی سفید امضا(البته با اسم و کد ملی صادر کننده) ولی اثر انگشت ندارد.آیا میشود با توجه به قرارداد دستی که دارم و قید سند حواله آزاد پارس مبلغ پارس رو وارد کنم و اقدام قانونی کنم؟

  192. رضا شادان می گوید

    با سلام
    من یه طلبی از کسی دارم مال چند سال قبل. ولی هیچی ندارم ثابت کنم که ازش طلب دارم. حالا سفته ازش دستم رسیده سفید امضا که این بغل چاپی زده، ۱۰۰ میلیون ریال. اگر من سفته رو خودم پر کنم و جای مبلغ که الان خالیه بنویسم ۴۰۰ میلیون تومان، مشکلی توی دادگاه پیش نمیاد؟ یه وقت قاضی دنبال نمی کنه که بابت چی بوده؟ بعضی ها می گن چون مبلغ بالاتره قاضی می خواد که من مدرک بیارم که بابت چیه. می شه راهنمایی کنید. مرسی

    1. زینالی می گوید

      سلام: سلام تا سقف ده میلیون قابل وصول است

  193. مینا اسمعیل بیگی می گوید

    سلام خدمت وکلای عزیز و محترم
    من سفته سفید امضایی به مبلغ چاپی و اسمی ۱۰ میلیون تومانی (۱۰۰ میلیون ریالی) از حدود ۱۰ سال پیش از خانومی دارم ۵۰ ساله اینا. این سفته سفید امضاست. روش یه امضا زدن و کد ملی نوشتن فقط. جای رقم و هر چیز دیگه ای خالی هست. ما یه حساب کتابی با هم داشتیم که البته من فیش واریزی یا چیزی ندارم که بخوام توی دادگاه ثابت کنم. الان می خوام به واسطه همون حساب کتاب بینمون، سفته رو خودم به مبلغ ۲ میلیارد تومن (۲۰ میلیارد ریال) پر کنم و اجرا بزارم؟
    ممکنه منو راهنمایی کنید که مشکلی برای اثباتش توی دادگاه پیش نمیاد و کلا نیازی هست طلبم رو ثابت کنم یا نه؟ با تشکر

  194. فاطمه جانفدا می گوید

    سلام وقت به خیر
    من ۵ تا سفته به مبلغ جمع ۵۰ میلیون تومان توی کیفم بوده که شماره سریالشون رو ندارم فقط می دونم چه سالی امضا شدن. سفید امضا هم هستن. چطوری می تونم کاری کنم که نشه ازشون سوء استفاده کرد. البته گزارش ۱۱۰ رو دارم ولی شماره سریال سفته ها رو نداریم که اعلام کنم. خیلی نگرانم که برن پر کنن سفته ها رو چون فقط امضا و اثر انگشت داره و حتی محل مبلغ و نام گیرنده و اینا همه خالیه. ولی توی کیفم کارت ملیم بوده و راحت می تونن کد ملیم رو اضافه کنن.
    خواهش می کنم راهنماییم کنین. مرسی

  195. حسن می گوید

    سلام من سال ۱۴۰۰ به دوستم ۱۷گرم طلا دادم در قبالش سفته گرفتم به ارزش بیست میلیون قرار بود دوماهه بهم بده نداده دوسال و نیم رد شده و من به تازگی شکایت کردم و هیچ دست نوشته ندارم که بهش طلا دادم قرار بود روزی که بخواد بده به نرخ روز ۱۷ گرم طلا بده الان من فقط سفته بیست تومنی دارم ولی پول ۱۷ گرم طلا تقریبا ۴۰ میلیون میشه راهنمایی کنید چه طور به حقم برسم دارم دیوانه میشم

  196. حسن می گوید

    سلام من سال ۱۴۰۰ به دوستم ۱۷گرم طلا دادم در قبالش سفته گرفتم به ارزش بیست میلیون قرار بود دوماهه بهم بده نداده دوسال و نیم رد شده و من به تازگی شکایت کردم و هیچ دست نوشته ندارم که بهش طلا دادم قرار بود روزی که بخواد بده به نرخ روز ۱۷ گرم طلا بده الان من فقط سفته بیست تومنی دارم ولی پول ۱۷ گرم طلا تقریبا ۴۰ میلیون میشه راهنمایی کنید چه طور به حقم برسم دارم دیوانه

  197. Hasan می گوید

    سلام من سال ۱۴۰۰ به دوستم ۱۷گرم طلا دادم در قبالش سفته گرفتم به ارزش بیست میلیون قرار بود دوماهه بهم بده نداده دوسال و نیم رد شده و من به تازگی شکایت کردم و هیچ دست نوشته ندارم که بهش طلا دادم قرار بود روزی که بخواد بده به نرخ روز ۱۷ گرم طلا بده الان من فقط سفته بیست تومنی دارم ولی پول ۱۷ گرم طلا تقریبا ۴۰ میلیون میشه راهنمایی کنید چه طور به حقم برسم دارم دیوانه

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند