جلب متهم بدون احضاریه در قانون آیین دادرسی کیفری جدید

طبق مقررات قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام، کسی را به عنوان متهم احضار و یا جلب کند و درصورت تخلف از مقررات فوق به مجازات انتظامی تا درجه چهار محکوم خواهد شد.

احضار متهم به وسیله احضاریه به‌ عمل می‌آید و اصل این است که احضاریه در دو نسخه تنظیم شود که یک نسخه از آن به متهم ابلاغ  و نسخه دیگر پس از امضاء به مأمور ابلاغ مسترد شود. اطلاعات فرد احضار شونده در احضاریه قید و اصولاً علت احضار نیز در احضاریه قید می شود البته طبق تبصره ماده۱۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری، در جرایمی که به تشخیص مرجع قضایی، حیثیت اجتماعی متهم، عفت یا امنیت عمومی اقتضاء کند، علت احضار ذکر نمی‌شود، اما متهم می‌تواند برای اطلاع از علت احضار به دفتر مرجع قضایی مراجعه کند.

جهت حفظ آبروی اشخاص، ابلاغ احضاریه توسط مأموران ابلاغ بدون استفاده از لباس رسمی و با ارائه کارت شناسایی انجام می‌شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا احضار فقط از طریق برگ احضاریه ممکن است؟

طبق ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری؛ استفاده از سامانه‏ های (سیستم‌های) رایانه ‏ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

شرایط و چگونگی استفاده از سامانه ‏های رایانه ‏ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین ‏نامه ‏ای است که ظرف شش‌ ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب رییس قوه قضاییه می‏‌رسد.

جلب متهم

چه مواردی عذر موجه برای متهم محسوب می شود؟

طبق ماده ۱۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری؛ جهات زیر عذر موجه محسوب می‌شود:

  • الف- نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به‌ گونه‏ ای که مانع از حضور شود.
  • ب- بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود.
  • پ- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود.
  • ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماری‌های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد گردد.
  • ث- متهم در توقیف یا حبس باشد.
  • ج- سایر مواردی که عرفاً به تشخیص بازپرس عذرموجه محسوب می‌شود.

‌در سایر موارد، متهم می‌تواند برای یک‌بار پیش از موعد تعیین شده، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت وی را أخذ نماید که در این مورد، بازپرس می‌تواند در صورت عدم تأخیر در تحقیقات، تا سه روز مهلت را تمدید کند. متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می‌شود.  در صورتی‌ که احضاریه، ابلاغ قانونی شده باشد و بازپرس احتمال دهد که متهم از احضاریه مطلع نشده است، وی را فقط برای یک‌بار دیگر احضار می‌نماید.


بیشتر بخوانید: سامانه ثنا چیست و چگونه در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟


موارد جلب بدون احضار متهم

مطابق ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری؛ در موارد زیر بازپرس می‌تواند بدون آن‌که ابتداء احضاریه فرستاده باشد، دستور جلب متهم را صادر کند:

  • الف- در مورد جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، قطع عضو و یا حبس ابد است.
  • ب- هرگاه محل اقامت، محل کسب و یا شغل متهم معین نباشد و اقدامات بازپرس برای شناسایی نشانی وی به نتیجه نرسد.
  • پ- در مورد جرایم تعزیری درجه پنج و بالاتر در صورتی‌ که از اوضاع و احوال و قرائن موجود، بیم تبانی یا فرار یا مخفی شدن متهم برود.
  • ت- در مورد اشخاصی که به جرایم سازمان‌یافته و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی متهم باشند.

اصل بر این است که ابتدا متهم احضار و در صورتی که با احضار حضور نیابد جلب شود منتها موارد مذکور در ماده فوق از جهت اهمیتی که دارند قانونگذار پیش بینی نموده که بدون این که متهم به این جرایم احضار شود جلب گردد.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
4 نظرات
  1. اسماعیل خلیلی می گوید

    سلام وقت بخیر
    در حین کار بودم در شرکت مامور کلانتری اقدام ب دستبند زدن نا متعارف و همراه نداشتن کلید و عدم ارائه کارت شناسایی و حکم قضایی بنده را ب ی اطاق شرکت برده و با چند پرسنل دیگر شرکت بازرسی بدنی بازرسی کیف دستی بازرسی خودرو بدون حضور بنده و بازرسی لپ تاپ و خالی کردن اطلاعات بروی هارد اکسترنال و خالی کردن گوشی و تهدید فحاشی و اجبار برای امضا صورتجلسه و انتقال بنده ب کلانتری و شرکت هدیه فرستاد برای کلانتری و بعد رئیس کلانتری متوجه ک شد گفت جون دستور قضایی نبوده و رضایت شرکت هست امضا کنید صورتجلسه رضایت و بسلامت

  2. ستمدیده می گوید

    با سلام
    شورای بخش از من شکایتی مبنی بر نشر اکاذیب کرده برای بنده پیام اومد و متوجه شدم رفتم دادگاه بهم گفتن در صورتیکه لازم باشه احضارت میکنیم من هم اومدم امروز تو پیگیری پرونده از سایت دیدم نوشته شده وقت نظارت به دلیل جلب متهم برای فلان تاریخ تعیین شده و اصلا نه احضاریه ای نه ابلاغیه ای هیچی مگه میشه همچین چیزی من که خودم همون ابتدا هم رفته بودم الان نمیدونم باید چیکار کنم میترسم با این اوصاف برم مستقیم بده زندان والا نه قتل کردیم نه جنایت تو انتخابات حقمون خورده شد اعتراض کردیم ک به اون هم رسیدگی نشد که هیچ یه چیز هم بدهکار شدیم واقعا نمیدونم به چه استنادی جناب قاضی دستور جلب داده تازه خونه و زندگیمون هم مشخصه ☹

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مبنا بر این است که نخست متهم احضار و در صورت عدم حضور وی جلب می گردد منتها در مواردی با توجه به اهمیتی که دارند قانونگذار بدون
      انکه متهم را احضار نماید متهم جلب می گردد.

  3. روح الله خانجانی می گوید

    سلام باموتور بودم خودرویی پیچید جلوم افتادم درگیر شدیم سر طرف شکست بعد گفت مامور آگاهی هستم من چون دوساعت بعد باید به کربلا میرفتم فرار کردم در نبود من برای جلب من چندین بار به محل کارم رفتند که نتیجه آن اخراج من شد روزی که از کربلا برگشتم درمنزل مهمان داشتم دستگیر شدم ماموران حراست شرکت را احضار ومیگویند این کارگر شما از شرکت سرقت کرده وشاکی شوید که حراست شرکت به آنها جواب منفی می‌دهد ولی حالا با یک پرونده ای به اتهام ضرب وجرح امدی به مامور دولت ودیه محکوم شدم در صورتی که طرف بالباس شخصی بود باید چکار کنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند